APUA! Sheltti vai collie ?

Apua tarvitseva

Eli valinnanvaikeutena olisi sheltti vai collie. Sheltin luonne on juuri sellainen mitä haen, kun taas collie olisi enemmän sen näköinen ja kokoinen kun haluaisin. Jos olen oikein ymmärtänyt niin sheltti kiintyy perheeseensä vahvasti, kun taas colliessa olisi parempi se, kun se kiintyy johonkin perheenjäseneen taas enemmän kuin muihin. Olen lukenut rotumääritelmät sheltistä ja colliesta. Koira olisi kuitenkin ensimmäinen koirani koskaan, eikä koirakokemusta omasta perheestä ole. Kumpaa suosittelisitte ? Omia kertomuksia olisi myös todella kiva lukea kummastakin rodusta (:

21

4672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä ota

      Sairaita rotuja:=(

    • ookoo

      Minulla itselläni on sheltti pentu joka on ensimmäinen koirani. Olen ainakin oman koirani suhteen huomannut sen että on kiintynyt koko perheeseen, mutta ehkä kaikkein eniten kuitenkin minuun sillä olen eniten pennun kanssa. Rotuna sheltti on hyvä ensimmäiseksi koiraksi kuhan muistaa että se on herkkähaukkuinen. Tuohon edellisen kirjoittajan mielipiteeseen kerron nyt sen, että shelteillä ja collieilla on kyllä silmävaivoja.

      • Apua tarvitseva

        Kiitos kommentista ! taas lähempänä vaihtoehtoa sheltti (:


    • sportshelt

      Lue kennelliitto.fi ja shetlanninlammaskoirat.fi sivustoja. Löydät jalostus osion ym. lonkkien ja silmien terveydestä. Jalostustavoiteohjelmat ym.
      Osta koira rekisteröitynä: silloin pentu täyttää jalostuksen vaatimukset TUTKITUSTI.
      = Kun suunnittelin ensimmäisen koirani, sheltin astutusta, niin piti käydä lääkäriasemalla lonkkakuvassa ja silmäpeilauksessa. Lisäksi halusin tarkastuksen polville ja kyynärpäille. Kaikista niistä tuli lääkärin kirjallinen paperi. Samalla tiedot menivät kennelliittoon jossa heidän lääkäri katsoi kuvat ja antoi oman lausuntonsa. Ja niin ne ovat nyt nähtävänä julkisesti www.kennelliitto.fi sivustolla.
      .... jos hyvin syntyvät ja kasvavat, niin luovutus olisi joulukuussa. paivi.manninen@jippii fi . Urokselle oli tehty silmäsairauden geenitesti joka, varmistaa osaltaan pentujen tervesilmäisyyttä. Eli shelttien silmät tutkitaan pentuina ja ennen astutusta. ...jos ostat paperittoman pennun niin nämä tutkimukset on ehkä jääneet tekemättä.

    • koko ainut ero..

      Ei noilla ole luonne-eroja juurikaan. Kumpaakin ollaan jo 100 vuotta käytetty aivan samoihin tarkoituksiin. Ainut poikkeus niiden jalostuksissa toisistaan on koko.

    • sghhggs

      Narttu on ensimmäiseksi koiraksi parempi, koska se on nöyrempi ja lempeämpi.

    • Cat1982

      Colliet on ehkä rauhallisempia ja rauhoittuvat helpommin. Sheltin kohdalla kannattaa katsoa että et ota kovin vilkkaista vanhemmista, vaan ehkä sellaisista rauhallisemmista (riippuen tietty mitä meinaat sen kanssa tehdä).

      Sheltit tuntuu haukkuvan ehkä enemmän kuin colliet. Mutta hyvin aktiivisen sheltin kanssa kannattaa harrastaa paljon, koska se saattaa tarvita paljon aktiviteettia. Sheltti on kuitenkin pienempi ja helpommin hallittava ensiomistajalle, ja narttu on tosiaan yleensä nöyrempi.

      Tunnen siis uroscollien ja narttusheltin. Uroscollie on todella tasapäinen rauhallinen eikä tarvitse edes kovin paljon ylimääräistä toimintaa (paitsi nuorena kuitenkin) ja rauhoittuu helposti. Rakastaa kaikkia ihmisiä. Sheltti taas on todella herkkähaukkuinen, sen kanssa harrastetaan tavoitteellisesti tokoa ja agilityä, ja sillä on virtaa ihan järjettömästi. Ja se pitää kanavoida jotenkin. Se on tosin tarkoituksella otettu harrastavista vanhemmista joilla on vilkkautta ja aktiviteettitaso suuri. Eli kannattaa katsoa tarkkaan mistä ottaa sheltin ja millaisista vanhemmista.

      • collieita molemmat

        Tiedätkös muuten, että shetlanninlammaskoira on collie yhtä lailla kuin pitkäkarvainen collie. Se on colliesta pieni muunnos ja pitkäkarvainen collie iso muunnos.


      • Apua tarvitseva
        collieita molemmat kirjoitti:

        Tiedätkös muuten, että shetlanninlammaskoira on collie yhtä lailla kuin pitkäkarvainen collie. Se on colliesta pieni muunnos ja pitkäkarvainen collie iso muunnos.

        Kiitos jälleen kommenteista ! Harkitsen viellä sheltin ja collien välillä... Olen lukenut noin pari kuukautta roduista melkein kaikki keskustelut, sivut ja blogit läpi, ja naapureiden collietakin olen käynyt silittelemässä ja keskusteltu hieman rodusta (: On kummatkin niin nättejä rotuja ! Koira tulisi seurakäyttöön, mutta näyttelyssä voisin kerran jos toisenkin käyttää jos innoitusta löytyy.


      • Cat1982
        collieita molemmat kirjoitti:

        Tiedätkös muuten, että shetlanninlammaskoira on collie yhtä lailla kuin pitkäkarvainen collie. Se on colliesta pieni muunnos ja pitkäkarvainen collie iso muunnos.

        Alunperin muunnos kyllä voi olla, mutta aikojen saatossa on luonteet ja käyttö muuttuneet molemmilla. Eivät ole enää "sama" rotu. Samoin eroa on luonteissa esimerkiksi eri belgianpaimenkoiramuunnoksilla, mutta sheltillä ja colliella kyllä paljon enemmän.


      • collieita molemmat
        Cat1982 kirjoitti:

        Alunperin muunnos kyllä voi olla, mutta aikojen saatossa on luonteet ja käyttö muuttuneet molemmilla. Eivät ole enää "sama" rotu. Samoin eroa on luonteissa esimerkiksi eri belgianpaimenkoiramuunnoksilla, mutta sheltillä ja colliella kyllä paljon enemmän.

        Ei sheltillä ja colliella ole luonteissa mitään eroja. Niiden jalostus on ollut jo 100 vuoden ajan täysin saman laista, ainoastaan koko on eri. Kummallakin on ollut täysin samat käyttötarkoitukset. Belgianpaimenkoirista en osaa sanoa, koska en niihin ole paljoa tutustunut. Mutta pitkäkarvainen collie ja shetlanninlammaskoira ovat kuin 2 samaa rotua pelkkinä eri sukulinjoina. Samoin kuin vaikkapa villakoirien eri kokomuunnokset, jotka eroavat toisistaan vain koon perusteella.


      • Cat1982
        collieita molemmat kirjoitti:

        Ei sheltillä ja colliella ole luonteissa mitään eroja. Niiden jalostus on ollut jo 100 vuoden ajan täysin saman laista, ainoastaan koko on eri. Kummallakin on ollut täysin samat käyttötarkoitukset. Belgianpaimenkoirista en osaa sanoa, koska en niihin ole paljoa tutustunut. Mutta pitkäkarvainen collie ja shetlanninlammaskoira ovat kuin 2 samaa rotua pelkkinä eri sukulinjoina. Samoin kuin vaikkapa villakoirien eri kokomuunnokset, jotka eroavat toisistaan vain koon perusteella.

        Paitsi että toinen skotlanninpaimenkoira ja toinen shetlanninlammaskoira..


      • Cat1982
        Cat1982 kirjoitti:

        Paitsi että toinen skotlanninpaimenkoira ja toinen shetlanninlammaskoira..

        Ilmeisesti rotua on kehitetty siten, että Shetlannin saarilla oleviin koiriin on sekoittunut valaanpyytäjien koiria. Lisäksi näihin koiriin on risteytetty mm. King Charlesinspanieleita ja Collieita. Eli Shelttiä ei varmasti ole kehitetty pelkästään vain Colliesta (käyttämällä aina vain pienempiä collieita), vaan siihen on käytetty myös muita rotuja, jolloin jo luonne on aivan eri.


      • collieita molemmat
        Cat1982 kirjoitti:

        Ilmeisesti rotua on kehitetty siten, että Shetlannin saarilla oleviin koiriin on sekoittunut valaanpyytäjien koiria. Lisäksi näihin koiriin on risteytetty mm. King Charlesinspanieleita ja Collieita. Eli Shelttiä ei varmasti ole kehitetty pelkästään vain Colliesta (käyttämällä aina vain pienempiä collieita), vaan siihen on käytetty myös muita rotuja, jolloin jo luonne on aivan eri.

        Joka tapauksessa luonne on nykyään aivan sama, sillä kuten jo mainitsin, ainakin 100 vuotta näistä roduista ollaan koitettu jalostaa aivan saman laisia. Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Olen tuntenut molemman rodun edustajia paljon ja kummankin luonteet menevät yksilöittäin ristiin, eli samoja luonteenpiirteitä esiintyy molemmilla heikompina ja voimakkaampina. Molemmista nartut ovat kuitenkin keskimäärin lempeämpiä ja nöyrempiä.

        Olen tyypillinen koiranomistaja, joka ei anna periksi, kun kyseessä on suosikkeihinsa kuuluvat rodut. Minulla on pitkäkarvainen collie, samon parilla tutullani sekä olen tavannut paljon pk collieita kaduilla, koirapuistoissa ja näyttelyissä. Shetlanninlammaskoiria olen tavannut/tuntenut vielä enemmän.


      • Cat1982
        collieita molemmat kirjoitti:

        Joka tapauksessa luonne on nykyään aivan sama, sillä kuten jo mainitsin, ainakin 100 vuotta näistä roduista ollaan koitettu jalostaa aivan saman laisia. Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Olen tuntenut molemman rodun edustajia paljon ja kummankin luonteet menevät yksilöittäin ristiin, eli samoja luonteenpiirteitä esiintyy molemmilla heikompina ja voimakkaampina. Molemmista nartut ovat kuitenkin keskimäärin lempeämpiä ja nöyrempiä.

        Olen tyypillinen koiranomistaja, joka ei anna periksi, kun kyseessä on suosikkeihinsa kuuluvat rodut. Minulla on pitkäkarvainen collie, samon parilla tutullani sekä olen tavannut paljon pk collieita kaduilla, koirapuistoissa ja näyttelyissä. Shetlanninlammaskoiria olen tavannut/tuntenut vielä enemmän.

        No voihan sen niinkin ajatella, että paimenkoirat usein on samanluonteisia, vähän pehmeitä, paimentavia, saalisviettisiä ja nartut uroksia nöyrempiä, ainakin ihmisille. Ja metsästyskoirat taas aika samanlaisia keskenään. Ihan totta.

        Olen tavannut myös suomenlapinkoiria ja lapinporokoiria, joilla on samanlaisia luonteita tietyssä määrin, mutta toisaalta niillä on mun mielestä ihan erilaiset luonteet kun katsotaan rotua.

        Mutta periaatteessa hankkiiko shelttiä vai collieta, niin ehkä sitten vaan pitää miettiä että haluaako ison ja pienen koiran.


      • Anonyymi
        collieita molemmat kirjoitti:

        Tiedätkös muuten, että shetlanninlammaskoira on collie yhtä lailla kuin pitkäkarvainen collie. Se on colliesta pieni muunnos ja pitkäkarvainen collie iso muunnos.

        Vanha keskustelu...mutta tiedätkös, että shetlannin lammaskoira ei ole collie yhtälailla kuin pitkäkarvainen collie. : D Ero on kuin yöllä ja päivällä.


    • Sheltti ja collie eivät ole sama rotu. Sheltti on shetlanninlammaskoira, ja collie skotlanninpaimenkoira. Ne kyllä näyttävät pitkälti samalta, mutta eivät silti ole sama asia.

      Sikäli kun tiedän, collie on nykyään terveempi rotu kuin sheltti. Meillä oli aikoinaan sheltti, ja se sokeutui 6-vuotiaana CEA-nimiseen perinnölliseen silmäsairauteen eli silmänohjan rappeumaan. Tietääkseni tätä sairautta esiintyy vieläkin aika paljon shelttien keskuudessa, mistä syystä päädyimme collieen kun sheltistä aika jätti. Terveitä ovat olleet.

      Tunnen myös paljon sekä collieita että shelttejä, ja näistä koirista sheltit ovat selvästi arempia kuin colliet.

      Piste kyllä sheltille siitä, että pienempänä koirana sen siistinäpito on helpompaa. Kurakeleillä sen voi nostaa vaikka lavuaariin ja huuhdella siinä, mutta collien kanssa ei kyllä onnistu.

      Molemmat koirat kiintyvät koko perheeseen, tietysti riippuu vähän yksilöstä. En ole huomannut kummassakaan rodussa erityistä leimautumista tiettyyn perheenjäseneen. Molemmat ovat varautuneita vieraita ihmisiä kohtaan, plus että collie tuppaa usein olemaan "rasisti". Eli monikaan collie ei esimerkiksi suostu leikkimään juuri muiden kuin toisten collieiden kanssa, tai niiden koirien kanssa joiden leikkimistapa on tarpeeksi samankaltainen. Collie on aristokraatti, eikä se "alennu" esim painimaan ja kieriskelemään maassa leikkiessään kuten useimmat muut koirat tekevät. Ja ne vaativat ehdotonta kunnioitusta muilta koirilta. Sikäli sheltit ovat ehkä sosiaalisempia.

      Ja karvaa lähtee sitten molemmista. Kumman otatkin, varaudu siihen, että kun käyt kaupassa ja avaat uuden voipaketin, kannen alla on ensimmäisenä koirankarvoja vastassa. Näiden koirien karva on niin lentävää, että sitä tosiaan löytyy joka paikasta. Toisin sanoen jos olet siisteysintoilija, älä ota kumpaakaan.

      Molemmat ovat paimenkoiria, joten ne viihtyvät laumassa, eli oman perheen ihmisten seurassa. Ne myös nukkuvat mieluiten siellä missä isäntäväkikin, joten ainakin meillä on koirien petipaikka meidän sänkymme vieressä lattialla. Sänkyyn niillä ei ole mitään asiaa. Ne tosin osaavat kertoa itsekin missä mieluiten nukkuvat. Jotkut hakeutuvat eteiseen, koska siellä on usein viileämpää, ja paksukarvaisina koirina sekä collielle että sheltille tulee helposti kuuma.

      Kannattaa sitten kysyä kasvattajalta, onko koira energinen vai rauhallinen versio. Omasta koirastani kasvattaja sanoi jo alunperinkin, että tämä koira ei sovellu sohvaperunaksi, ja ettei hän edes myisi pentua kotiin missä sille ei olisi luvassa paljon aktiviteettia. Mainitsin tämän, että osaat ottaa huomioon tämänkin asian.. Ettei käy niin että etsit vaikka rauhallista sylikoiraa ja saatkin käsiisi elohopeaa, tai päinvastoin.

      Molemmat ovat herkkähaukkuisia, mutta koulutuksella ja kasvattamalla sen saa kyllä kuriin. Meillä haukkuvat harvoin.

      Toivottavasti tästä nyt oli jotain apua.

      • Cat1982

        Hyvä selvennys :)


    • Tuli mieleeni vielä yksi asia mikä on ehkä syytä mainita, eli ruoka. En nyt mene vannomaan sheltistä, mutta monilla collieilla esiintyy vehnäallergiaa mikä ilmenee kullakin eri tavoin. Joillekin tulee vatsavaivoja kuten ripulia, tai kuten meillä, iho-ongelmia. Eli ainakin collien kanssa saa katsoa vähän tarkemmin mitä niille syöttää ja kuinka paljon. Sheltin kanssa ei näitä ongelmia ollut enkä ole allergioista kuullut muiltakaan, mutta se ei tarkoita sitä etteikö allergioita voisi shelteilläkin olla. Joka tapauksessa yleistä herkkävatsaisuutta esiintyy molemmilla roduilla, mutta ainakaan meillä se ei ole elämää haitannut millään tavalla.

    • Apua tarvitseva

      kiitos paljon että jaksoit kirjoittaa noin tarkasti (: on tullut hyviä vastauksia ! olen muuten varmaan ainut joka tällä palstalla jaksaa kiittää noita kommentteja, mutta täytyyhän noin hyvistä kommenteista kiittää :D

    • Eipä kestä! :) Pelkäsin kirjottaneeni liiankin yksityiskohtasesti, mutta kiva jos oli hyödyksi. Olen aina ajatellut, että jos esittää mielipiteen, se pitää myös osata perustella, muuten se menettää merkityksensä.
      (hymyilen tyytyväisenä)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6826
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4430
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2863
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2111
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1465
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1144
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe