Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Uus pokkari hakusessa

helphelp

Elikkä mun vanha Nikonin joku Coolpix pokkari meni rikki ehkä pari kuukautta sitte ja ny olis jo tarvetta uudelle kameralle, en vaan yhtää tiiä millanen kannattas ostaa. Oon kattellu Canonin malleja ja http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX260_HS/ tää vaikuttaa ainaki sellaselta mikä sopis mun tarpeeseen, onko kokemuksia tuosta kamerasta? :) Ja suositelkaa toki muitaki malleja.

17

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos tarvitset pitkää zoomia pienessä koossa, niin tuo on hyvä valinta. Jos et tarvitse zoomia, mutta kuvanlaatu on tärkeämpi, niin Canonin S100 on parempi valinta. Hintaa on samassa luokassa.

    • helphelp

      Zoom olis kyllä plussaa, ja vielä jos laatu pysyis suhteellisen hyvänä zoomattunaki. Matkustelen paljo niin siitä vois olla hyötyä. Toi S100 vaikuttaa kans ihan kivalta kyllä :)

      • PowerShottaaja

        Minulla on S100 ja olen erittäin tyytyväinen. Ominaisuuksia on enemmän kuin osaan käyttääkään ja jälki on ällistyttävän hyvää heikommassakin valaistuksessa. Suuri kamera pienessä koossa!

        Zoomausalue 5× (kinovastaavuus 24–120 mm) riittää hyvinkin. Tuota pidemmät polttovälit ovat käsivaralta kuvattaessa lähinnä käyttökelvottomia, ainakin minun käpälissäni. Ja kukapa pokkarilla enemmälti jalustalta kuvaakaan... Samoin 12 megapikselin resoluutio on pokkarille aivan tarpeeksi. Siinä on jopa rajausvaraa jälkikäteen tehtävää "digitaalista zoomausta" ajatellen, jos telepään ulottuvuus ei ota riittääkseen.

        Jos joku tarjoaa isompaa zoom-kerrointa tai enemmän megapiksuloita, ei niistä ole vastaavaa hyötyä ja pelkään pahoin muiden ominaisuuksien vain kärsivän.


      • Canonisti minäkin

        Ainoa joka minulle kelpaisi tuohon käyttöön on G-sarjalainen. Mikä niistä, on enemmän makuasia.

        Oletko harkinnut 1100D f/2.8 40 mm pannari tai f/2.0 35 mm yhdistelmää. Pienikokoinen ja varmasti parempi kuin yksikään pokkari.


      • Canonisti minäkin kirjoitti:

        Ainoa joka minulle kelpaisi tuohon käyttöön on G-sarjalainen. Mikä niistä, on enemmän makuasia.

        Oletko harkinnut 1100D f/2.8 40 mm pannari tai f/2.0 35 mm yhdistelmää. Pienikokoinen ja varmasti parempi kuin yksikään pokkari.

        40 mm pannari on 1100D:ssä pikkutele. Sillä ei tee juuri mitään sisäkuvauksessa eikä käy mitenkään yleisobjektiiviksi. En myöskään kutsuisi sitä millään pienikokoiseksi. HIntaa tulee myös päälle 500 euroa.


    • Nyt ois Nikonin

      Coolpix P7100 edukas. Ja hyvä.

    • Canon, Nikon tai muu

      Kuvanlaatu on minun mielestäni se tärkein ominaisuus. Riippuu toki mitä ja miten kuvaa. Urheilua ja liikkuvia kohteita kuvaava tarvitse toisenlaiset ominaisuudet kameraansa kuin maisemia tai muotokuvia kuvaava.

      Tässä olisi yleispätevä matkakumppani: http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX230_HS/

      Hyvä muistaa että liikaa "megapikseleitä" saattaa olla jopa haitaksi. Kaikki riippuu kennon fyysisestä koosta. Pokkarissa on yleensä pieni kenno joka on ahdettu täyteen pikseleitä. Yksittäisten pikseleiden koko on tästä syystä pieni ja niiden kyky vastaanottaa valoa heikkenee mitä enemmän pikseleitä samankokoiselle pienelle kennolle ängetään. Jos taas kenno samalla suurenee, ei kyseistä ongelmaa ole.

      Tuolla on juttuja aiheesta:
      http://6mpixel.org/en/

      • Kumma, kun valmistajat eivät ole samaa mieltä tuosta. Kuusi megapikseliä on historian harvinaisin pikselimäärä. Canon on julkaissut vain kuusi kuuden megapikselin kameraa - kaikki vuonna 2006. Selvästi suosituin on ollut 12 megapikseli, joskin uusissa myös 16 on suosittu.

        12 megapikseliä antaa selvästi enemmän yksityiskohtia kuin kuusi. Tämän olen ihan kokeilemalla todennut.

        https://picasaweb.google.com/lh/photo/5-kYgOF2Tf6W3gEvMNfVeJfir3Rf2-i4I1QI3N7sC1w?feat=directlink

        Tässä ylhäällä oikealla on kuuden megapikselin kameran kuva ja alhaalla 12 megapikselin kameroiden kuvat.

        Tuota SX230 HS:ää ei taida juuri saada. Uusi versio on SX260 HS.

        Vuonna 2007 Canonin A-sarjan kameroissa oli keskimäärin 7,3 megapikseliä. Vuoteen 2012 mennessä megapikselit olivat nousseet 16,0:aan. G-sarjassa on käynyt hieman eri lailla: 2007: G9 12,1 megapikseliä, 2012: G15: 12,1 megapikseliä.


      • Se jokin muu...
        okaro kirjoitti:

        Kumma, kun valmistajat eivät ole samaa mieltä tuosta. Kuusi megapikseliä on historian harvinaisin pikselimäärä. Canon on julkaissut vain kuusi kuuden megapikselin kameraa - kaikki vuonna 2006. Selvästi suosituin on ollut 12 megapikseli, joskin uusissa myös 16 on suosittu.

        12 megapikseliä antaa selvästi enemmän yksityiskohtia kuin kuusi. Tämän olen ihan kokeilemalla todennut.

        https://picasaweb.google.com/lh/photo/5-kYgOF2Tf6W3gEvMNfVeJfir3Rf2-i4I1QI3N7sC1w?feat=directlink

        Tässä ylhäällä oikealla on kuuden megapikselin kameran kuva ja alhaalla 12 megapikselin kameroiden kuvat.

        Tuota SX230 HS:ää ei taida juuri saada. Uusi versio on SX260 HS.

        Vuonna 2007 Canonin A-sarjan kameroissa oli keskimäärin 7,3 megapikseliä. Vuoteen 2012 mennessä megapikselit olivat nousseet 16,0:aan. G-sarjassa on käynyt hieman eri lailla: 2007: G9 12,1 megapikseliä, 2012: G15: 12,1 megapikseliä.

        Ei asioita pidä ottaa niin kirjaimellisesti. Tuota 6 megaa ei pidä tuijottaa liikaa. Tärkeintä on tajuta mistä on kyse ja kennon fyysinen koko on tärkeä tekiä tässä yhteydessä. Jos on isompi kenno, voi hyvin olla paljon megapikseleitä. Jokainen pikseli on isossa kennossa isompi ja vastaanottaa täten valoa paremmin kuin pienempi pikseli.

        Onhan myös kameroiden softat parantuneet vuosien mittaan ja poistavat paremmin kohinaa yms. joten pienelläkin kennolla saa suht yvää laatua nykyään. Ei se ihan noin yksiselitteistä ole kuin tuo sivusto antaa ymmärtää mutta pointti siinä kuitenkin on. Liian pieni pikseli vaikeuttaa valon vastaanottamista ja korjaus pitää hoitaa ohjelmallisesti.

        G sarjan myötä on ilmeisesti tajuttu etteivät ne megapikselit autuaaksi tee, vaan hyvään kuvanlaatuun vaikuttavat myös muut asiat.


      • Se jokin muu... kirjoitti:

        Ei asioita pidä ottaa niin kirjaimellisesti. Tuota 6 megaa ei pidä tuijottaa liikaa. Tärkeintä on tajuta mistä on kyse ja kennon fyysinen koko on tärkeä tekiä tässä yhteydessä. Jos on isompi kenno, voi hyvin olla paljon megapikseleitä. Jokainen pikseli on isossa kennossa isompi ja vastaanottaa täten valoa paremmin kuin pienempi pikseli.

        Onhan myös kameroiden softat parantuneet vuosien mittaan ja poistavat paremmin kohinaa yms. joten pienelläkin kennolla saa suht yvää laatua nykyään. Ei se ihan noin yksiselitteistä ole kuin tuo sivusto antaa ymmärtää mutta pointti siinä kuitenkin on. Liian pieni pikseli vaikeuttaa valon vastaanottamista ja korjaus pitää hoitaa ohjelmallisesti.

        G sarjan myötä on ilmeisesti tajuttu etteivät ne megapikselit autuaaksi tee, vaan hyvään kuvanlaatuun vaikuttavat myös muut asiat.

        Kennon koko on kasvanut vain minimaalisesti 1/2,5":sta 1/2,3" eli kropista 6,0 kroppiin 5,6. Toki parannusta on tapahtunut kautta linjan mm. prosessorissa ja kennossa. Kuitenkin eräs argumentti nykykameroita vastaan on, että ne kohisevat liikaa ja ennen oli paremmin. Kokemukseni osoittavat tämän vääräksi. Voi olla, että tekemällä nykytekniikalla kuuden megapikselin kamera, voitaisiin saada vielä paremmat hämäräominaisuudet, mutta kun suurin osa kuvista kuitenkin otetaan hyvässä valossa, ei tämä kannata.

        G-sarjassa pikselimäärät putosivat ja nyt ovat nousseet vasta G9:n tasolle. Tosin ei kannata ottaa tätä suoraan todisteeksi siitä, että pudotus olisi hyvä. Kyse on siitä, että G-sarjan asiakaskunnassa oli vallalla uskomus, että pikselimääriä piti pudottaa. Toki syynä voi myös olla ihan G11:n julkaisuhetkellä saatavilla olevien kennojen valikoima ilman mitään sen syvällisempää. Toki on mielenkiintoinen miten pikselimäärässä A-sarja on mennyt kärkeen. Ixuksissakin on kaikissa tosin 16 megapikseliä, mutta 500-sarja käyttää vain 10 megapikseliä kennon keskeltä.


    • DiaFilmi

      Kuten joku tuolla edellä jo mainitsi, Nikonin P7100 on kova peli.

      • Speksienlukija

        "Nojatuli-speksi-tavaaja" sanoisi että Nikon P7700 on vieläkin kovempi peli. Canon S100:lakin pärjää ;-)


      • PowerShottaaja
        Speksienlukija kirjoitti:

        "Nojatuli-speksi-tavaaja" sanoisi että Nikon P7700 on vieläkin kovempi peli. Canon S100:lakin pärjää ;-)

        Olen samaa mieltä, Canon S100 on täyttänyt minun odotukseni hienosti.

        On montakin ”pokkaria”, joista löytyy etevämpiä ominaisuuksia kuin S100:sta. On salamakenkää, telepäässä ulottuvampaa valovoimaisempaa zoomia jne. Yhteistä niille on suurempi koko ja näyttävämpi ulkoasu, monesti myös korkeampi hinta.

        S100:ssa minua viehättää minulle juuri passelin 5×-polttovälialueen (kinovastaavuus 24–120 mm) ohella riittävä valovoima ja muut hämäräominaisuudet sekä yleinen kuvanlaatu yhdistettynä tosipieneen kokoon ja simppelin vaatimattomaan muotoiluun. Kameroita tuntematon voisi luulla sitä 40 eikä 400 euron pokkariksi (omani sain tosin tarjouksesta kolmella sadalla).

        On minulla myös kalliimpi Nikon, mutta se ja sen lasitavara eivät mahdu millään taskuuni...


    • Seuraava askel?
    • minäääätaas

      ostin nyt siis sen pokkarin, canonin ixus 125 hs-mallin ja oon kyllä tosi tyytyväinen, suosittelen! :)

      • fsdsf

        Onnea uuden kameran omistajalle!

        Et ilmeisestikään näiden neuvojen perusteella tuohon päätynyt ;)

        Mutta niinhän sen on, että kukin valitsee itselleen parhaan kameran omin perustein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2344
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2029
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1863
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe