Aivovamma+tajuttomuus

100%

Onkohan niin, että aivovamma tulee "vain" tajuttomana olleille? Kuinkahan paljon ihmisen pää kestää ja miksei kuitenkaan esim. tietokonetomografikuvassa näy mitään, vai eikö lääkärit kerro? Olen satuttanut takaraivoni kolarissa ja päätäni on taottu seinään, sekä molemmille puolin poskiluita olen saanut voimakkaan nyrkiniskun. Toisella kerralla kuului rusahdus, mutta en silloin, jokunen vuosi sitten käynyt lääkärissä. Eikö tuollaisesta rusahduksesta kuitenkin pitäisi jonkinlainen jälki jäädä, vaikka ulkoisesti poskiluu oli vain jonkin verran turvoksissa.

9

712

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä sinulle

En ole varma, mutta itse olen taipuvainen uskomaan, että aivovamman syntyyn liittyy (ainakin useimmiten) tajuttomuus. Joka tapauksessa selvää on, että aivovamma on alidiagnosoitu vamma ja sen mahdollisuutta ei usein ymmärretä tutkia, varsinkin jos on kyseessä monivamma. Usein aivovamma voidaan löytää vahingossa vuosien päästä, vaikka kuntoutumiselle tärkeää olisi nopea hoito.

En muista missä kokeissa aivovamma näkyy ja missä ei, mutta aivan varmasti lääkäri sen kertoo jos sellaisen havaitsee.

Onko sinulla aivovamman oireita? Oletko huomannut muutoksia kognitiivisissa taidoissa tai tunne-elämässä? Muistissa, keskittymisessä, stressinsiedossa jne?

• ap

Jostain luin tunne-elämän latteudesta ja se tuntuu tutulta. En esim. pystynyt tai osannut itkeä pitkiin aikoihin. Uuden tragedian tullessa elämään, olen pystynyt ja itkenyt todella rankasti nyt pitkästä aikaa, tavallaan helpottuneena.

Moni huomauttaa, että saatan kysyä samaa asiaa uudelleen, vaikka olen kysynyt saman keskustelun aikana. Joskus on tunne, että en ymmärrä jotain uutta asiaa niin helposti kuin olettaisi. Hukkaan kyllä tavaroita aika lahjakkaasti ja sitä on tapahtunut viime aikoina turhan usein.

• LL

Aivovamman saanti ei edellytä suinkaan tajuttomuutta.

• 19

Mitenhän toi rusahduksen kuuluminen iskun jälkeen. Olettaisi kuitenkin, että "jotain tapahtui" ja siitä näkyisi joku jälki?

• Joskus parempi

Itse olin auto-onnettomuudessa kymmenen vuotta sitten sain kovat tällin päähän niin että päänahka repesi ja olen ollut useita minuutteja tajuttomana. Kaikki testit tehtiin silloin ja oli ihan ok. Mutta nykyään on tullut kaiken laisia ongelmia väsyn nopeasti hieman motiriikassa ongelmia yms.

• moi oletko ollu toimintaterapias jos nii millast se oli kerro

• moi olin maaliskuu9pv vuos sit kolaris auto tuli päi lensi tuulilasii ojaa päälleni tajuttomuus sekava joten ehkä tajuttomuus merkkaa aivovammaa luulisin urpo ajo päi vaik mul oli heijastinliivi koira selvisi muistan ojas olin päälläni heräsin ku mua kiskottii yritin noust mu laitettii istuu nosto paareil sit pimeni heräsin sairaalas nyt o tullu kasa vaivojja tasapaino häiriö josta kärsin edellee oksettaa heiluttaa tikattii pää ja säären ruhje nytki heilun oon jopa kaatunu meiä sisäl minust aika haitta täst tuli ohjattu fysioterapiaa ja toimintaterapiaa jos haluut lisää kirjottele [email protected]

• Bulloc

Aivovamma ei nykytutkimuksen valossa vaadi tajuttomuutta. Myöskään tt tai mri kuvissa ei välttämättä näy mitään, varsinkin jos ne tehdään vaikkapa 1 kk onnettomuuden jälkeen. Myöskin lääkärit voivat tulkita kuvia väärin. Mri kuvauksesta voi löytyä muutoksia, joita tt kuvissa ei näy.b

• Kallovammoja

Olin 4 kk sitten onnettomuudessa, jossa tuli kallovammoja ja jokunen luun murtuma. Luun murtumat on hoidettu. Kallovammojen hoito on mielestäni kovin hidasta ja vähäistä. Myöskään siitä tiedottaminen potilaalle ja omaiselle ei ole onnistunut ollenkaan. Minulle luvattiin sairaalassa, että intensiivinen kuntoutus alkaa pian. Mitähän se on? Ei ainakaan viikon kuluttua alkavaa neuropsykologin tapaamisistuntosarjaa, 10 x 60 min. Tuollainen ei riitä mihinkään, vaikka onhan tuotakin odotettu, joten siinä mielessä kai hyvä, että edes jotain tehdään. Mielestäni tällaisissa vammoissa tulisi potilaalle antaa esim. vertaistukea ja paljon tietoa siitä mitä on odotettavissa. Tiedän, että toipuminen on yksilöllistä, mutta esim. sairaalasta kotituessa olisi hyvä saada edes yksi A4-lappu, jossa kerrottaisiin esim. väsyvyysoireistosta, vammojen vaikutuksesta muistiin ja mielialaan jne.Nyt tietoa saa etsiä mistä kukin parhaaksi näkee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6454
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3332
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2656
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2278
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1821
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      356
      1816
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1570
    8. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1442
    9. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1428
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1423
    Aihe