Aivovamma+tajuttomuus

100%

Onkohan niin, että aivovamma tulee "vain" tajuttomana olleille? Kuinkahan paljon ihmisen pää kestää ja miksei kuitenkaan esim. tietokonetomografikuvassa näy mitään, vai eikö lääkärit kerro? Olen satuttanut takaraivoni kolarissa ja päätäni on taottu seinään, sekä molemmille puolin poskiluita olen saanut voimakkaan nyrkiniskun. Toisella kerralla kuului rusahdus, mutta en silloin, jokunen vuosi sitten käynyt lääkärissä. Eikö tuollaisesta rusahduksesta kuitenkin pitäisi jonkinlainen jälki jäädä, vaikka ulkoisesti poskiluu oli vain jonkin verran turvoksissa.

9

657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä sinulle

      En ole varma, mutta itse olen taipuvainen uskomaan, että aivovamman syntyyn liittyy (ainakin useimmiten) tajuttomuus. Joka tapauksessa selvää on, että aivovamma on alidiagnosoitu vamma ja sen mahdollisuutta ei usein ymmärretä tutkia, varsinkin jos on kyseessä monivamma. Usein aivovamma voidaan löytää vahingossa vuosien päästä, vaikka kuntoutumiselle tärkeää olisi nopea hoito.

      En muista missä kokeissa aivovamma näkyy ja missä ei, mutta aivan varmasti lääkäri sen kertoo jos sellaisen havaitsee.

      Onko sinulla aivovamman oireita? Oletko huomannut muutoksia kognitiivisissa taidoissa tai tunne-elämässä? Muistissa, keskittymisessä, stressinsiedossa jne?

      • ap

        Jostain luin tunne-elämän latteudesta ja se tuntuu tutulta. En esim. pystynyt tai osannut itkeä pitkiin aikoihin. Uuden tragedian tullessa elämään, olen pystynyt ja itkenyt todella rankasti nyt pitkästä aikaa, tavallaan helpottuneena.

        Moni huomauttaa, että saatan kysyä samaa asiaa uudelleen, vaikka olen kysynyt saman keskustelun aikana. Joskus on tunne, että en ymmärrä jotain uutta asiaa niin helposti kuin olettaisi. Hukkaan kyllä tavaroita aika lahjakkaasti ja sitä on tapahtunut viime aikoina turhan usein.


    • LL

      Aivovamman saanti ei edellytä suinkaan tajuttomuutta.

    • 19

      Mitenhän toi rusahduksen kuuluminen iskun jälkeen. Olettaisi kuitenkin, että "jotain tapahtui" ja siitä näkyisi joku jälki?

    • Joskus parempi

      Itse olin auto-onnettomuudessa kymmenen vuotta sitten sain kovat tällin päähän niin että päänahka repesi ja olen ollut useita minuutteja tajuttomana. Kaikki testit tehtiin silloin ja oli ihan ok. Mutta nykyään on tullut kaiken laisia ongelmia väsyn nopeasti hieman motiriikassa ongelmia yms.

      • lempix

        moi oletko ollu toimintaterapias jos nii millast se oli kerro


    • moi olin maaliskuu9pv vuos sit kolaris auto tuli päi lensi tuulilasii ojaa päälleni tajuttomuus sekava joten ehkä tajuttomuus merkkaa aivovammaa luulisin urpo ajo päi vaik mul oli heijastinliivi koira selvisi muistan ojas olin päälläni heräsin ku mua kiskottii yritin noust mu laitettii istuu nosto paareil sit pimeni heräsin sairaalas nyt o tullu kasa vaivojja tasapaino häiriö josta kärsin edellee oksettaa heiluttaa tikattii pää ja säären ruhje nytki heilun oon jopa kaatunu meiä sisäl minust aika haitta täst tuli ohjattu fysioterapiaa ja toimintaterapiaa jos haluut lisää kirjottele [email protected]

      • Bulloc

        Aivovamma ei nykytutkimuksen valossa vaadi tajuttomuutta. Myöskään tt tai mri kuvissa ei välttämättä näy mitään, varsinkin jos ne tehdään vaikkapa 1 kk onnettomuuden jälkeen. Myöskin lääkärit voivat tulkita kuvia väärin. Mri kuvauksesta voi löytyä muutoksia, joita tt kuvissa ei näy.b


    • Kallovammoja

      Olin 4 kk sitten onnettomuudessa, jossa tuli kallovammoja ja jokunen luun murtuma. Luun murtumat on hoidettu. Kallovammojen hoito on mielestäni kovin hidasta ja vähäistä. Myöskään siitä tiedottaminen potilaalle ja omaiselle ei ole onnistunut ollenkaan. Minulle luvattiin sairaalassa, että intensiivinen kuntoutus alkaa pian. Mitähän se on? Ei ainakaan viikon kuluttua alkavaa neuropsykologin tapaamisistuntosarjaa, 10 x 60 min. Tuollainen ei riitä mihinkään, vaikka onhan tuotakin odotettu, joten siinä mielessä kai hyvä, että edes jotain tehdään. Mielestäni tällaisissa vammoissa tulisi potilaalle antaa esim. vertaistukea ja paljon tietoa siitä mitä on odotettavissa. Tiedän, että toipuminen on yksilöllistä, mutta esim. sairaalasta kotituessa olisi hyvä saada edes yksi A4-lappu, jossa kerrottaisiin esim. väsyvyysoireistosta, vammojen vaikutuksesta muistiin ja mielialaan jne.Nyt tietoa saa etsiä mistä kukin parhaaksi näkee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5165
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3247
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe