Kertokaa millaisiin hedelmiin thaimaassa kannattaa tutustua ja miten ne erottaa?
Durianista olen nyt kuullut ja kerran maistanutkin.
Durian on sellainen hedelmä, että sitä ei saa tuoda hotellille, koska se pilaantuessaan haisee ihan hirveälle märänneelle kananmunalle. Sitä ei saa kokematon syödäkkään paljoa, pistää kuulemma mahan vikkelälle, mutta muuten siihen kannattaa tutustua oli maultaan ihan hyvää. Torikauppiaat tarjoavat yleensä siivuina ja se onkin ihan sopiva annos jo useammalle maistajalle.
http://www.kasvikset.fi/Suomeksi/Asiakkaille/Kasvitieto/Syotavat_kasvit/Eksoottiset_hedelmat/Durian_
Eksoottiset hedelmät?
8
1561
Vastaukset
- rambutaninini
rambutan http://www.panoramicfruit.com/P1000591Copy1.jpg oli kyllä oman suosikkini! kuorilähtee helposti irti ja sisältä tulee loistava vaalea hedelmä, varokaa siellä keskellä on sit pienkivi minkä voi sylkästä pois lopussa.
- trhrt
Samaa mieltä, nää on kyl tosi hyviä..
- .
Onko litsi sama vai eri hedelmä? Kuuluu mun herkkuihin.
- rambutaninini
ei oo sama hedelmä mut aika lailla saman makunen. niitä o litsejä, longania ja rambutan mitkä o kaikki melkei samanlaisia ja kaikki kyllä tosi hyviä.
- kjekje2
Tyhmä älytön vietiketjun aloitus, voi voi älyä hoi
- ÖÖ
Saathan sinä aloittaa fiksumpiakin ketjuja, jos niin haluat mutta anna muiden keskustella rauhassa niissäkin ketjuissa jotka ei sinua kiinnosta.
- ÖÖ
Monissa ravintoloissa on mahdollista tilata hedelmälautanen ja siinä saa hyvän kuvan hyvistä paikallisista hedelmistä. Kannattaa sitten kysellä tarjoilijalta jos ei jotain lajia tunnista, niin voi sitten ostella itselleen hotellille niitä. Rohkeesti vaan maisteleen kaikkee.
- kexiskexis
Paistettu banaani ei ole mun herkkua, thait käyttävät muuten banaania kovempana kuin me syömiseen.
Durian haisee ihan normaalistikin, EI siis vain vanhentuessaan! Vähän kuin söis lämmintä voita..
Sitruunan sijasta käytetään lime'ä, siis vaikka pyytäisit sitruunaa erityisesti.
Litsi (engl. lycheé, th. lindzii) on makea, helppo kuoraista ohut ruskea heikko kuori.
Mangoa (th. mamuang) syodään joko vähän kypsempänä (kuten meillä) tai raakana ja silputtuna kuivatun chilijauhesekoituksen kanssa.
Ananas (th. saparot, siis sanotaan sapalot) tosi mehukasta ja makeaa.
Mangostiini (engl. mangosteen th. mangkhut) väri tumman ruskeanpunainen, katso hieman pehmeähkö ja kuori rikotaan ei napojen suuntaisesti, sitten avataan toinen puolisko poistamalla. Sisällä on todella makeita valkoisia lohkoja, aivan kuin valkosipulin kynsiä, mun herkkua.
Rambutan (th. ngo) pehmeitä "karvoja" täynnä, tosi helppo avata, pyöräyttää vain puoliskoja eri suuntaan, mukaaa naposteltavaa rannalla.
Jack fruit (th. khanuun), myös mun herkkua vaikka ostoksilla kävellessä, iso "hedelmä" kuin durian, kaivetaan keskeltä esiin keltaisia, melkein kuin paprikan näköisiä palasia, maistuu miedolle banaanille.
Tamariineja (th. makhaam) voi itse ottaa puista, maasta, avata ja imeskellä. Muistuttaa maapähkinäpötköä, makeaa. Thaimaassa käytetää sokeroimaan mm. kastikkeita jne..
Pitahaya eli dragon fruit, en muista thainkielistä sanaa, sekun ei kuulu mun suosikkeihin. Väri punainen yleensä, sisältä valkoinen, täynnä mustia pieniä syötäviä siemeniä, ei maistu musta juuri miltään.
Guava'akin (et. Amerikasta) kasvatetaan Thaimaassa! Harvemmin torilla myytävänä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575960
- 1145545
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465237Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323235- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151811