Aika monessa paikassa on keveynliikenteen väylällä kolmio ennen suojatietä.
http://goo.gl/maps/bQ3eY
Eikös tuo kolmio ole täysin turha, sillä pyöräilijä väistäisi noissa paikoissa joka tapauksessa autoja ja kolmio ei mitenkään velvoita jalankulkijaa? Ilmeisesti se on vaan varmistamassa sen että pyöräilijät huomaavat varoa autoja tietä ylittäessä?
Kolmio pyörätiellä ennen suojatietä
42
6607
Vastaukset
- seliselise
Sillä on tässä yksi merkitys. Se poista autoilijan velvollisuuden väistää vasemmalle kääntyessään tuolta pyörätien jatkeelle tulevaa pyöräilijää. Tai pikemminkin se siirtää väistämisvelvollisuuden sille pyöräilijälle vaikka se normaalitapauksessa olisi autoilijalla.
Ei siis ollenkaan turha tai tarpeeton. On sen joku ajatellut. Ainakin niin voisi kuvitella ennen kuin katsoi tarkkaan koko risteyksen merkkejä... Huh huh...- samanarvoinen
Kyllä kääntyvä auto väistää, sillä niillä on itselläkin kolmiot.
- Tytsi1991
samanarvoinen kirjoitti:
Kyllä kääntyvä auto väistää, sillä niillä on itselläkin kolmiot.
Kolmiolla ole mitään väliä ko. tilanteessa. Vasemmalle kääntyvä väistää aina kaikkia muita, oli kolmio tai ei.
Opettele perussäännöt - nöf nöf
Tytsi1991 kirjoitti:
Kolmiolla ole mitään väliä ko. tilanteessa. Vasemmalle kääntyvä väistää aina kaikkia muita, oli kolmio tai ei.
Opettele perussäännötEntäs oikealle kääntyvä?
Et tainnut ymmärtää mistä puhutaan? - Kääntyväautoväistää!
Tytsi1991 kirjoitti:
Kolmiolla ole mitään väliä ko. tilanteessa. Vasemmalle kääntyvä väistää aina kaikkia muita, oli kolmio tai ei.
Opettele perussäännötSuoraan tieliikennelaista 14 § Väistämisvelvollisuus:
"Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."
Kuva kertoo enemmän:
http://4.bp.blogspot.com/_YePNRcvHuvw/TN5YiJFisPI/AAAAAAAAAPk/uN24xiSH-OM/s320/risteys1.png - jokintarkoituson...
Kääntyväautoväistää! kirjoitti:
Suoraan tieliikennelaista 14 § Väistämisvelvollisuus:
"Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."
Kuva kertoo enemmän:
http://4.bp.blogspot.com/_YePNRcvHuvw/TN5YiJFisPI/AAAAAAAAAPk/uN24xiSH-OM/s320/risteys1.pngJa miksiköhän siihen on sitten laitettu kolmio?
- Katso alempana
jokintarkoituson... kirjoitti:
Ja miksiköhän siihen on sitten laitettu kolmio?
"Mene ja tiedä" nimimerkki tuossa alempana saattaa olla oikeassa arvauksessaan.
- Mene ja tiedä
Tuo näyttäisi olevan juuri sellainen risteys joiden rakentamista pitäisi välttää. Kevyenliikenteen väylä on juuri sen verran kaukana risteyksestä että jotkut mieltävät niin että kääntyvät autot eivät väistä ja toiset taas niin että kääntyvät autot väistävät. On kai varmuuden vuoksi laitettu kolmio että pyöräilijä väistää aina.
- samaa risteystä
Ei se nyt niin kovin kaukana ole... suojatie lähtee metrin päästä risteävästä tiestä risteyksen toisella puolella.
- Mutta tärkeä merkki
Onhan tuo kärkikolmio siinä mielessä aika turha, että monille pyöräilijöille se ei sano mitään. Korkeintaan ihmetttelevät sitä. Koulujen pitäisi opettaa liikennemerkit kaikille jo peruskoulussa. Sain itse opettaa ne lapsilleni, kun he ajoivat itselleen auton ajokortit. AIka myöhäinen vaihe, vai mitä?
- Niin no
Salossa eräänkin ala-asteen vieressä on sellainen suojatie, jossa pyörätie jatkuu molemmin puolin. No pyöräilijöille siinä on kolmiot. Sitten tulee tää käsittämättömin osuus. Se on korotettu suojatie. No arvaa mikä on pyöräilijän reaktio kun näkee lähestyvän auton hidastavan? Vielä huisimpaa on se, kun korotustöppärä on niin kapea, että se mahtuu kuorma- ja linja-autojen renkaiden väliin. Niillä ei tarvitse hidastella. Oli oikein viimosen päälle fiksusti suunniteltu. Jumalauta
- Niin no
Niin no kirjoitti:
Salossa eräänkin ala-asteen vieressä on sellainen suojatie, jossa pyörätie jatkuu molemmin puolin. No pyöräilijöille siinä on kolmiot. Sitten tulee tää käsittämättömin osuus. Se on korotettu suojatie. No arvaa mikä on pyöräilijän reaktio kun näkee lähestyvän auton hidastavan? Vielä huisimpaa on se, kun korotustöppärä on niin kapea, että se mahtuu kuorma- ja linja-autojen renkaiden väliin. Niillä ei tarvitse hidastella. Oli oikein viimosen päälle fiksusti suunniteltu. Jumalauta
Jatkan vielä. Eikö noin kriittinen paikka pitäisi korjata siten, että kolmiot pois pyöriltä ja stopit autoille?
- auto taluttaen
Niin no kirjoitti:
Salossa eräänkin ala-asteen vieressä on sellainen suojatie, jossa pyörätie jatkuu molemmin puolin. No pyöräilijöille siinä on kolmiot. Sitten tulee tää käsittämättömin osuus. Se on korotettu suojatie. No arvaa mikä on pyöräilijän reaktio kun näkee lähestyvän auton hidastavan? Vielä huisimpaa on se, kun korotustöppärä on niin kapea, että se mahtuu kuorma- ja linja-autojen renkaiden väliin. Niillä ei tarvitse hidastella. Oli oikein viimosen päälle fiksusti suunniteltu. Jumalauta
Olisiko googlen katunäkymää paikasta?
Luultavasti sellainen paikka että pyörien pitäisi väistää autoja ilman kolmiotakin?
Autojen taas pitäisi aina väistää jalankulkijoita.
Turvallisinta olisi että autot pitäisi taluttaa suojatien yli. - Käsittämätöntä!
Niin no kirjoitti:
Salossa eräänkin ala-asteen vieressä on sellainen suojatie, jossa pyörätie jatkuu molemmin puolin. No pyöräilijöille siinä on kolmiot. Sitten tulee tää käsittämättömin osuus. Se on korotettu suojatie. No arvaa mikä on pyöräilijän reaktio kun näkee lähestyvän auton hidastavan? Vielä huisimpaa on se, kun korotustöppärä on niin kapea, että se mahtuu kuorma- ja linja-autojen renkaiden väliin. Niillä ei tarvitse hidastella. Oli oikein viimosen päälle fiksusti suunniteltu. Jumalauta
Suunnitelijan pitäisi laittaa vastuuseen moisesta idioottimaisuudesta.
- Hyödytön merkki
Niillekin, jotka kolmion käsittävät, eivät käsitä mitä järkeä siinä on tuossa paikassa. Pyöräilijänhän täytyy väistää joka tapauksessa oikealta ja vasemmalta tulevia. Ja jalankulkijalle kolmio on nollan arvoinen, koska autoilijan täytyy AINA väistää suojatiellä kulkevaa, laissa ei ole mitään poikkeuksia. Kolmio ei siis poista yhtäkään jalankulkijan oikeutta. Mutta autoilijat sen sijaan saattavat kuvitella kolmion antavan heille etuajo-oikeuden jalankulkijoihin nähden, vaikka sitä ei olekaan.
- koulureitti selväksi
"Koulujen pitäisi opettaa liikennemerkit kaikille jo peruskoulussa."
Vanhempien pitäisi kulkea koulureitti yhdessä lapsen kanssa ja käydä jokaisen risteyksen säännöt ja vaarapaikat läpi, ja muutaman kerran että varmasti osaa.
Mutta kuten tiedämme, ei meistä vanhemmistakaan kaikki oikein osaa sääntöjä, ei vaikka olisi ajokortti. - Tieliikennelaki
Eipä tunnu kolmio sanovan monelle autoilijallekkaan yhtään mitään, sillä 70 % auto - pyörä kolareissa auton on tullut kolmion takaa eteen tai päälle.
- aika hankalaa
Tieliikennelaki kirjoitti:
Eipä tunnu kolmio sanovan monelle autoilijallekkaan yhtään mitään, sillä 70 % auto - pyörä kolareissa auton on tullut kolmion takaa eteen tai päälle.
Vaikka huolimattomuus ja piittamattomuus on varmaan 90% syynä likkenneonnettomuuksiin, niin pakko sanoa että monesti autoilijan ja pyöräilijän yhteen törmäykselle on loistavat olosuhteet. Jossain asuinalueiden pyöräteillä risteykset on niin pusikoissia tai pensasaitojen peittämiä, että sivutieltä tulevalla autoilijalla ei ole juurikaan mahdollisuuksia nähdä pyörätielle, ennen kuin on suojatien päällä.
- Asiantuntija123
Hyödytön merkki kirjoitti:
Niillekin, jotka kolmion käsittävät, eivät käsitä mitä järkeä siinä on tuossa paikassa. Pyöräilijänhän täytyy väistää joka tapauksessa oikealta ja vasemmalta tulevia. Ja jalankulkijalle kolmio on nollan arvoinen, koska autoilijan täytyy AINA väistää suojatiellä kulkevaa, laissa ei ole mitään poikkeuksia. Kolmio ei siis poista yhtäkään jalankulkijan oikeutta. Mutta autoilijat sen sijaan saattavat kuvitella kolmion antavan heille etuajo-oikeuden jalankulkijoihin nähden, vaikka sitä ei olekaan.
Ei pidä paikkaansa. Silloin kun kyseessä on jatkettu pyörätie, on väistämisvelvollisuus autoilijalla joka tulee kolmion takaa. Käy kertaamassa liikennesäännöt: https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/liikennevinkki/ovatko-vaistamissaannot-hallussa
- ToJoe
Kolmiot ovat mopoja varten joilla ajo pyörätiellä on lisäkilvellä sallittu.
- de e samma de
14 §
Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä.
- Ei mene jakeluun
Mitähän kolmiolla oikeasti ajetaan takaa?
Tässä esimerkkikuvassa kolmio ei mielestäni toisi mitään lisää:
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/liitetiedostot/turvatieto/07_a_pyoratielta_ajoradalle.jpg- Ei mitään lisää
Ei niin, mutta aika usein noihin on laitteu kolmiot. Uskoisin että ne on vain lisäinfona pyöräilijöille, kuten koululaisille, jotka eivät luonnollisesti kortittomina osaa ihan kaikkia liikennesääntöjä.
- Uncle Ben
Lisää vastaavia virityksiä, joissa kärkikolmio pyöräilijällä
http://goo.gl/maps/2iuue
http://goo.gl/maps/adMKG- aika hyviä, tai huon
Ylemmän linkin kuvassa on aika mielenkiintoinen tilanne, kun autoilijalla on kolmio ennen suojatietä, samoin pyöräilijällä ennen pyörätien jatketta. Väistääkö auto vain oiekalta tulevaa pyöräilijää? Vai miten tämä menee pykälien mukaan.
Alemman linkin tapaus lienee aavistuksen selvempi, kun autoilijan kolmio on vasta suojatien jälkeen. Ilmeisesti tuo suojatie ei ole risteysaluella vaikka niin voisi luulla. - ed...
aika hyviä, tai huon kirjoitti:
Ylemmän linkin kuvassa on aika mielenkiintoinen tilanne, kun autoilijalla on kolmio ennen suojatietä, samoin pyöräilijällä ennen pyörätien jatketta. Väistääkö auto vain oiekalta tulevaa pyöräilijää? Vai miten tämä menee pykälien mukaan.
Alemman linkin tapaus lienee aavistuksen selvempi, kun autoilijan kolmio on vasta suojatien jälkeen. Ilmeisesti tuo suojatie ei ole risteysaluella vaikka niin voisi luulla.Tarkemmin katsoessa huomasin että eihän tuossa ole lainkaan suojatietä. Kyseessä on siis tavallinen kevyen liikenteen ja ajoradan risteys, siinähän pyöräilijä väistää autoja joka tapauksessa, eli kolmio on tuhra.
- Uncle Ben
aika hyviä, tai huon kirjoitti:
Ylemmän linkin kuvassa on aika mielenkiintoinen tilanne, kun autoilijalla on kolmio ennen suojatietä, samoin pyöräilijällä ennen pyörätien jatketta. Väistääkö auto vain oiekalta tulevaa pyöräilijää? Vai miten tämä menee pykälien mukaan.
Alemman linkin tapaus lienee aavistuksen selvempi, kun autoilijan kolmio on vasta suojatien jälkeen. Ilmeisesti tuo suojatie ei ole risteysaluella vaikka niin voisi luulla.Ylemmän linkin kuva, jossa pyörä oikealta suoraan jatkavalla pyörätiellä.
Ensiksi vois ajatella mikä on tilanne, kun kummallakaan ei olisi kolmiota. Silloin oikealta pyörä väistää autoa tullessaan ajoradalle.
Sitten laitetaan kolmio autolle. Silloin auto väistää oikealta tulevaa pyörää.
Auton kolmion jälkeen laitetaan kolmio oikealta tulevalle pyöräilijälle. Nyt pyörä väistää autoa.
Käännetään kuvaa reilu 90° vasemmalle ja ajatellaan vasemmalta tulevaa pyörää. Sillä on kolmio tuolla pyörätiellä tullessaan tähän risteyskokonaisuuteen. Tulee taas tulkintaa koskeeko tuo kolmio myös tätä edellistä kohtaa oikealta kolmion takaa tulevan auton tilanteessa vai onko pp jo tällä etu-ajo-oikeutetulla tiellä. Koskee=auto ajaa ensin. Ei koske=pyörä ajaa ensin.
Selvennykseksi pitäisi tuossa olla toinen kolmio pyörällä.
Alemmassa linkissä auto kääntyy oikealle pois valtatie 10:ltä. Samansuuntaisen pyörätien päässä on kärkikolmio. Kääntyville autoille on tuossa sillalla ennakkovaroitus kaukana alhaalla parinsadan metrin päässä olevasta heidän kolmiostaan so. heillä ei ole kolmiota tässä tilanteessa.
Ilman kolmiota pyörä ajaisi ensin, koska auto voitaisiin tulkita kääntyväksi, mutta kolmio kääntää tilanteen. Liikennemerkkiä pidetään vahvempana kuin yleistä sääntöä.
Aloittajan linkissä Liukolantieltä vasemmalle kääntyvällä on kolmio samoinkuin risteävää ylittävällä pyörällä
http://goo.gl/maps/bQ3eY
Kolmiot kumoaa toisensa, niin jäljelle jää vasemmalle kääntyvä auto ja ajoradalle tuleva pyörä.
Tieinsinööri on tarkoittanut pyörän väistävän myös tätä kääntyvää autoa, ei sitä kolmiota muuten olisi laitettu. Mutta ajattelevatko kaikki tienkäyttäjät samalla lailla?
Näistäkin näkee, että pyöräteissä on paljon ongelmia ja tulkinnanvaraa ja selkiyttäviä säädöksiä tarvitaan edelleen.
On tää vaikeeta.
Nyt odotan vaan, että joku tähän sanoo "niin-niin, mutta on Tla 37. pykälä". - jatke
Uncle Ben kirjoitti:
Ylemmän linkin kuva, jossa pyörä oikealta suoraan jatkavalla pyörätiellä.
Ensiksi vois ajatella mikä on tilanne, kun kummallakaan ei olisi kolmiota. Silloin oikealta pyörä väistää autoa tullessaan ajoradalle.
Sitten laitetaan kolmio autolle. Silloin auto väistää oikealta tulevaa pyörää.
Auton kolmion jälkeen laitetaan kolmio oikealta tulevalle pyöräilijälle. Nyt pyörä väistää autoa.
Käännetään kuvaa reilu 90° vasemmalle ja ajatellaan vasemmalta tulevaa pyörää. Sillä on kolmio tuolla pyörätiellä tullessaan tähän risteyskokonaisuuteen. Tulee taas tulkintaa koskeeko tuo kolmio myös tätä edellistä kohtaa oikealta kolmion takaa tulevan auton tilanteessa vai onko pp jo tällä etu-ajo-oikeutetulla tiellä. Koskee=auto ajaa ensin. Ei koske=pyörä ajaa ensin.
Selvennykseksi pitäisi tuossa olla toinen kolmio pyörällä.
Alemmassa linkissä auto kääntyy oikealle pois valtatie 10:ltä. Samansuuntaisen pyörätien päässä on kärkikolmio. Kääntyville autoille on tuossa sillalla ennakkovaroitus kaukana alhaalla parinsadan metrin päässä olevasta heidän kolmiostaan so. heillä ei ole kolmiota tässä tilanteessa.
Ilman kolmiota pyörä ajaisi ensin, koska auto voitaisiin tulkita kääntyväksi, mutta kolmio kääntää tilanteen. Liikennemerkkiä pidetään vahvempana kuin yleistä sääntöä.
Aloittajan linkissä Liukolantieltä vasemmalle kääntyvällä on kolmio samoinkuin risteävää ylittävällä pyörällä
http://goo.gl/maps/bQ3eY
Kolmiot kumoaa toisensa, niin jäljelle jää vasemmalle kääntyvä auto ja ajoradalle tuleva pyörä.
Tieinsinööri on tarkoittanut pyörän väistävän myös tätä kääntyvää autoa, ei sitä kolmiota muuten olisi laitettu. Mutta ajattelevatko kaikki tienkäyttäjät samalla lailla?
Näistäkin näkee, että pyöräteissä on paljon ongelmia ja tulkinnanvaraa ja selkiyttäviä säädöksiä tarvitaan edelleen.
On tää vaikeeta.
Nyt odotan vaan, että joku tähän sanoo "niin-niin, mutta on Tla 37. pykälä".Löydätkö siitä kolmion tai muita väistämissääntöjä???
- Uncle Ben
jatke kirjoitti:
Löydätkö siitä kolmion tai muita väistämissääntöjä???
Oli kolme tapausta ja kaikissa oli mukana kärkikolmio
- jatke
Uncle Ben kirjoitti:
Oli kolme tapausta ja kaikissa oli mukana kärkikolmio
Kaikki tla 37§:ssä???
- olet taas väärässä
Uncle Ben kirjoitti:
Ylemmän linkin kuva, jossa pyörä oikealta suoraan jatkavalla pyörätiellä.
Ensiksi vois ajatella mikä on tilanne, kun kummallakaan ei olisi kolmiota. Silloin oikealta pyörä väistää autoa tullessaan ajoradalle.
Sitten laitetaan kolmio autolle. Silloin auto väistää oikealta tulevaa pyörää.
Auton kolmion jälkeen laitetaan kolmio oikealta tulevalle pyöräilijälle. Nyt pyörä väistää autoa.
Käännetään kuvaa reilu 90° vasemmalle ja ajatellaan vasemmalta tulevaa pyörää. Sillä on kolmio tuolla pyörätiellä tullessaan tähän risteyskokonaisuuteen. Tulee taas tulkintaa koskeeko tuo kolmio myös tätä edellistä kohtaa oikealta kolmion takaa tulevan auton tilanteessa vai onko pp jo tällä etu-ajo-oikeutetulla tiellä. Koskee=auto ajaa ensin. Ei koske=pyörä ajaa ensin.
Selvennykseksi pitäisi tuossa olla toinen kolmio pyörällä.
Alemmassa linkissä auto kääntyy oikealle pois valtatie 10:ltä. Samansuuntaisen pyörätien päässä on kärkikolmio. Kääntyville autoille on tuossa sillalla ennakkovaroitus kaukana alhaalla parinsadan metrin päässä olevasta heidän kolmiostaan so. heillä ei ole kolmiota tässä tilanteessa.
Ilman kolmiota pyörä ajaisi ensin, koska auto voitaisiin tulkita kääntyväksi, mutta kolmio kääntää tilanteen. Liikennemerkkiä pidetään vahvempana kuin yleistä sääntöä.
Aloittajan linkissä Liukolantieltä vasemmalle kääntyvällä on kolmio samoinkuin risteävää ylittävällä pyörällä
http://goo.gl/maps/bQ3eY
Kolmiot kumoaa toisensa, niin jäljelle jää vasemmalle kääntyvä auto ja ajoradalle tuleva pyörä.
Tieinsinööri on tarkoittanut pyörän väistävän myös tätä kääntyvää autoa, ei sitä kolmiota muuten olisi laitettu. Mutta ajattelevatko kaikki tienkäyttäjät samalla lailla?
Näistäkin näkee, että pyöräteissä on paljon ongelmia ja tulkinnanvaraa ja selkiyttäviä säädöksiä tarvitaan edelleen.
On tää vaikeeta.
Nyt odotan vaan, että joku tähän sanoo "niin-niin, mutta on Tla 37. pykälä"."Tieinsinööri on tarkoittanut pyörän väistävän myös tätä kääntyvää autoa,"
Kyllä se kolmio on vain varmistamassa että koululaiset ymmärtää väistää Vahdontien autoliikennettä pyörätietä ylittäessään. Paikka on muutaman sadan metrin päässä koulusta. Merkki on paikallaan ihan yhtä turha kuin pyörätien jatke, se on vaan lisäinfona.
Liukolan tieltä tuleva auto väistää edelleen kääntyessään risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä. Tilannehan olisi sama kuin että jos kaksi autoa tulee päätielle vastakkaisista suunnista ja kummallakin olisi kolmio. Vasemmalle kääntyvä väistää vastaan tulevaa ja väistäisi vaikka hänellä ei olisi kolmiota ja sillä vastaan tulevalla suoraan ajavalla olisi kolmio. - Uncle Ben
olet taas väärässä kirjoitti:
"Tieinsinööri on tarkoittanut pyörän väistävän myös tätä kääntyvää autoa,"
Kyllä se kolmio on vain varmistamassa että koululaiset ymmärtää väistää Vahdontien autoliikennettä pyörätietä ylittäessään. Paikka on muutaman sadan metrin päässä koulusta. Merkki on paikallaan ihan yhtä turha kuin pyörätien jatke, se on vaan lisäinfona.
Liukolan tieltä tuleva auto väistää edelleen kääntyessään risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä. Tilannehan olisi sama kuin että jos kaksi autoa tulee päätielle vastakkaisista suunnista ja kummallakin olisi kolmio. Vasemmalle kääntyvä väistää vastaan tulevaa ja väistäisi vaikka hänellä ei olisi kolmiota ja sillä vastaan tulevalla suoraan ajavalla olisi kolmio."Kolmiot kumoaa toisensa, niin jäljelle jää vasemmalle kääntyvä auto ja ajoradalle tuleva pyörä."
Yritin tuossa sanoa samaa kuin sinä.
"Tieinsinööri on tarkoittanut pyörän väistävän myös tätä kääntyvää autoa,"
Tuossa tuli väärä sana "on", koska enhän voi mitenkään varmuudella tietää mitä ingenjööri ajattelee. "Lienee" olisi ollut parempi.
Tätäkin tilannetta haittaa se, että joihinkin paikkoihin, jotka ovat yksinkertaisuudessaan selviä, on laitettu kärkikolmioita pyörätien ja ajoradan kohtaamiseen. Ihan jotenkin vain varmuuden vuoksi.
- Tässä yksi esimerkki
Tässä yksi tapaus jossa oikeasti väistämissäännöt muuttuvat päinvastaiseksi.
http://goo.gl/maps/pZHVG
Normaalisti parkkipaikalta tai pihatieltä tuleva auto on väistämisvelvollinen kevyenliikenteen väylän suhteen. Nyt tuo kevyenliikenteen väylällä näkyvä kolmio vaihtaa väistämisroolit.- tai sitten ei
Niin, jos se on pihatie... jos se on katu tai tie, niin kyseessä on risteys ja silloin kevyenliikenteen pitää väistää ajorataa ilman kolmiotakin.
- Tässä yksi esimerkki
tai sitten ei kirjoitti:
Niin, jos se on pihatie... jos se on katu tai tie, niin kyseessä on risteys ja silloin kevyenliikenteen pitää väistää ajorataa ilman kolmiotakin.
"Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."
http://liikenteessa.files.wordpress.com/2012/06/img_7029.jpg
Kuvassa kääntyvät autot väistävät pyöräiilijöitä. - Lisäys
Tässä yksi esimerkki kirjoitti:
"Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."
http://liikenteessa.files.wordpress.com/2012/06/img_7029.jpg
Kuvassa kääntyvät autot väistävät pyöräiilijöitä.Koko juttu täällä: http://liikenteessa.wordpress.com/2012/06/08/rajakadun-ja-sepankadun-risteys-pyorailijan-kannalta/
- tai kenties kyllä
tai sitten ei kirjoitti:
Niin, jos se on pihatie... jos se on katu tai tie, niin kyseessä on risteys ja silloin kevyenliikenteen pitää väistää ajorataa ilman kolmiotakin.
"Niin, jos se on pihatie..."
Mikäli yhtään edes vilkaisit kuvaa, niin homasit kai että risteys vie parkkipaikalle. - paha sanoa
tai kenties kyllä kirjoitti:
"Niin, jos se on pihatie..."
Mikäli yhtään edes vilkaisit kuvaa, niin homasit kai että risteys vie parkkipaikalle.Tie tai katu voi johtaa parkkipaikalle. Liikenteessä on aika hankala tietää että onko joku ajoväylä tie, katu vai parkkialuetta.
http://goo.gl/maps/xNjrn
Tuollahan taitaa olla vielä kaiken lisäksi kielletyn ajosuunnan merkki parkkipaikalta tuleville... tai mikä lie mierkki onkaan. - Todella paha sanoa
paha sanoa kirjoitti:
Tie tai katu voi johtaa parkkipaikalle. Liikenteessä on aika hankala tietää että onko joku ajoväylä tie, katu vai parkkialuetta.
http://goo.gl/maps/xNjrn
Tuollahan taitaa olla vielä kaiken lisäksi kielletyn ajosuunnan merkki parkkipaikalta tuleville... tai mikä lie mierkki onkaan....kumpi oikeasti väistää tuossa "risteyksessä".
Tieliikennelaki 14 § - Väistämisvelvollisuus kohdassa lukee että:
"Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."
Tieliikenneasetus 231. Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kärkikolmio) kohdassa lukee että:
"Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta."
Risteyksessä kääntyvä auto ei siis ole risteävän tien liikennettä vaikka liikkuisikin vähän matkaa risteävää tietä pitkin ennen pyörätien jatketta (ei saavu risteykseen risteävää tietä pitkin). - sääntöjen mukaan
Todella paha sanoa kirjoitti:
...kumpi oikeasti väistää tuossa "risteyksessä".
Tieliikennelaki 14 § - Väistämisvelvollisuus kohdassa lukee että:
"Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."
Tieliikenneasetus 231. Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kärkikolmio) kohdassa lukee että:
"Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta."
Risteyksessä kääntyvä auto ei siis ole risteävän tien liikennettä vaikka liikkuisikin vähän matkaa risteävää tietä pitkin ennen pyörätien jatketta (ei saavu risteykseen risteävää tietä pitkin).Jos tuo pyöreä merkki on vielä ajokieltomerkki, niin tuo kolmiohan on käytännössä täysin turha, sillä tuolta parkkikselta tuleva on ainoa mitä merkki velvoittaa pyöräilijää västämään
- Uncle Ben
sääntöjen mukaan kirjoitti:
Jos tuo pyöreä merkki on vielä ajokieltomerkki, niin tuo kolmiohan on käytännössä täysin turha, sillä tuolta parkkikselta tuleva on ainoa mitä merkki velvoittaa pyöräilijää västämään
Ei noita kalliita merkkejä useinkaan huvikseen roiskita ja voiskin ajatella miksi se merkki on asetettu.
Voi olla sama syy kuin tässä eli pyöräilijä väistää ingenjöörin mukaan kääntyvää autoa, kun mitään muuta väistettävää ei edes voi olla
http://goo.gl/maps/adMKG
- Asiantuntija123
"Poliisin mukaan usein näkee, että pyöräilijä suorastaan koittaa ehtiä suojatielle auton eteen ja kuvittelee olevansa suojatiellä turvassa. Näin kävi muun muassa perjantaina illalla Joensuun Itärannassa, kun henkilöauton eteen suojatielle ajoi pyöräilijä valottomalla polkupyörällä.
Pyöräilijä osui auton keulaan, kimposi tuulilasiin ja siitä ajoradalle. Pyöräilijä toimitettiin ensiapuun. Hänen vammoistaan ei ole tarkempaa tietoa.
Tapahtuman nähneet kertoivat pyöräilijän tulleen kovalla vauhdilla ja ajaneen suojatielle sivuilleen katsomatta.
Poliisi muistuttaa, että pyörätiellä ja varsinkin jalkakäytävällä ajavan pyöräilijän on pääsääntöisesti väistettävä ajoradalla liikkuvia ajoneuvoja. Liikenneturvan mukaan pyöräilijä voi ylittää ajoradan suojatietä pitkin, jos pyörätie tai kevyen liikenteen väylä jatkuvat suojatienä tien yli, mutta pyörätie ei anna pyöräilijälle etuajo-oikeutta.
Pyöräilijällä on etuajo-oikeus suojatiellä vain, jos autoilijan väistämisvelvollisuus on osoitettu erillisellä liikennemerkillä kuten kärkikolmiolla tai stop-merkillä tai jos autoilija kääntyy. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää. Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen.
(Tarkennus: pyöräilijän pääsääntöinen väistämisvelvollisuus koskee tilanteita, joissa pyöräilijä siirtyy pyörätieltä ajoradalle/suojatielle. Mikäli pyöräilijä ajaa valmiiksi ajoradalla, noudatetaan risteyksissä normaaleja väistämissääntöjä eli esimerkiksi tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevaa polkupyöräilijää on väistettävä. Lue lisää tämän linkin takaa uudemmasta jutustamme.)
Tieliikennelain mukaan autoilijan on suojatien kohdalla annettava esteetön kulku jalankulkijalle. Pyöräilijöihin tämä autoilijan väistämisvelvollisuus ei siis pääsääntöisesti ulotu."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62483- 1161678
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371421Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1631257- 1431209
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1191197- 521155
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1361153- 571081
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46979