Prahan syntiset ihmiset

expimot

Joskus lapsena muistelen televisiosta tulleen tämän nimisen tv-sarjan. En paljon muuta muista kuin nimen (jos nyt muistan oikein) ja että alkuinsertissä joku mies piteli asetta tai ampui ja taustalla näkyi tiesulku, puomi tms.

Muistaako kukaan moista ohjelmaa,vai olenko ihan itse uneksinut sen?

Mukavia muistoja lapsuusajan tv:stä:
Pertsa ja Kilu "mennään kotiin"
Vinski ja Vinsentti "päin seiniä, seiniä päin"
Rin Tin Tin
Skippy-kenguru
Flipper-delfiini
Fury musta ori

Tarzan oli paras. Isä teki minulle jousipyssyn ja se selässä, muovipuukko vyötäisillä sekä leopardikuvioiset aluspöksyt jalassa kiipeilin keittiön työtasoilla ja pöydillä. Osasin myös sen karmivan huudon, ainakin omasta mielestäni kuulostin aidolta Tarzanilta.

21

1132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuo ohjelmat on minulle aivan outoja.
      Minun lapsuudessa oli lännensarjat, ja niitä seurattiin, tehtiin puusta revolverejä, ja niiden kanssa juostiin heinäladossa ja pusikoissa. Oli niissä reikä ja mäntä, niissä pyssyissä, pihlajanmarjoja niillä ammuttiin. Se oli vähän hankalaa kun sitä pyssyä piti pitää yläviistossa, muuten se marja tippui.

      • expimot

        Lännensarjoja oli ainakin:

        Smith ja Jones
        Bonanza
        High Chapparalla
        Viimeinen mohikaani


      • Utuiset muistot
        expimot kirjoitti:

        Lännensarjoja oli ainakin:

        Smith ja Jones
        Bonanza
        High Chapparalla
        Viimeinen mohikaani

        High Chapparalla taisi olla Bonanzojen tila nimeltään.

        Oli Virgialaista
        Rin Tin Tin
        Lassie
        Musta Ori
        Pekka Lipposen seikkailut
        Lännen tie vai Lännen mies vai molemmat
        Zorro
        Salainen agentti Maxwell Smart'

        olihan niitä.


      • expimot
        Utuiset muistot kirjoitti:

        High Chapparalla taisi olla Bonanzojen tila nimeltään.

        Oli Virgialaista
        Rin Tin Tin
        Lassie
        Musta Ori
        Pekka Lipposen seikkailut
        Lännen tie vai Lännen mies vai molemmat
        Zorro
        Salainen agentti Maxwell Smart'

        olihan niitä.

        Joo, Zorro oli huippu!

        Batman


      • oi niitä aikoja
        Utuiset muistot kirjoitti:

        High Chapparalla taisi olla Bonanzojen tila nimeltään.

        Oli Virgialaista
        Rin Tin Tin
        Lassie
        Musta Ori
        Pekka Lipposen seikkailut
        Lännen tie vai Lännen mies vai molemmat
        Zorro
        Salainen agentti Maxwell Smart'

        olihan niitä.

        Bonanza -karjatilasarja Ponderosan farmilta 1959-73

        High Chaparral - karjatilasarja 1967-71

        Virginialainen-lännensarja 1962-71

        Ben Casey , Peyton Place, Perry Mason, Tri Kildare


    • expimot

      Pyhimys oli myös hyvä sarja- Simon Templar

    • sitroen.

      Minun lapsuudessani ei ollut televisioita. Joskus kouluikäisenä oli jossakin kirjassa artikkeli ja kuvakin amerikkalaisesta näköradiosta.
      Olenko minä muka jo vanha?

      • Olihan radiossa pekka Lipposen ja Kalle-kustaa Korkin seikkailut.
        Kylä niissä jännitystä piisasi.
        Oliskohan nyt yhtä jänniä.
        Korkin-hahmon esikuva lienee Amerikkalaisistasarjoista.
        Lieneekö pi-pirskatti-lipposenhahmo samalta suunnalta, vai onko kotitekoinen, en tiedä.


      • sitroen.
        k-kotton kirjoitti:

        Olihan radiossa pekka Lipposen ja Kalle-kustaa Korkin seikkailut.
        Kylä niissä jännitystä piisasi.
        Oliskohan nyt yhtä jänniä.
        Korkin-hahmon esikuva lienee Amerikkalaisistasarjoista.
        Lieneekö pi-pirskatti-lipposenhahmo samalta suunnalta, vai onko kotitekoinen, en tiedä.

        Pekka Lipponenhan oli Rantasalmen Saparomäeltä...


    • Kyllä moinen ohjelma tuli ja jatkoa seurasi. Googlaa niin löydät ainakin palasia. Katsoin Pertsan ja Kilun ja kaikki nuo muut ja siihen aikaan televiso oli jotain :) Maailmankuva laajeni kummasti minulle maalla asuneelle. Nykyään on kaikessa esitettävässä niin kammottavia ja realistisia kuvauksia että painajaisia niistä saa eikä lasten tai nuorten haluaisi niitä katsovan.

      • expimot

        Kappas vain, ensimmäinen hakutulos googlella osui. Etsin viimeksi vuosi, pari sitten eikä löytynyt mitään.

        Arsene Lupin kiehtoi minua valtavasti.


      • expimot kirjoitti:

        Kappas vain, ensimmäinen hakutulos googlella osui. Etsin viimeksi vuosi, pari sitten eikä löytynyt mitään.

        Arsene Lupin kiehtoi minua valtavasti.

        Hienoa! Kannattaa siis peräänkuulutella. Tykkäsin myös Arsene Lupinista. Joskus mietin miksi muistella vanhoja "hyviä" ohjelmia kun niin paljon tulee uusia. Tekniikat kehittyvät ja voimme nähdä uskomattomia toteutuksia digi ym tekniikoilla. Aikansa kutakin ja uskon että sen eli meidän nuoruuden ajan ohjelmiksi ne olivat edistyksellisiä ja hyviä. Nyt aika on ajanut ohi ja nyky nuoret voivat nauraa mutta meille ne muistot ja ymmärrys antavat perspektiiviä joten katsotaan pois!!! :)


      • expimot
        amigurumi kirjoitti:

        Hienoa! Kannattaa siis peräänkuulutella. Tykkäsin myös Arsene Lupinista. Joskus mietin miksi muistella vanhoja "hyviä" ohjelmia kun niin paljon tulee uusia. Tekniikat kehittyvät ja voimme nähdä uskomattomia toteutuksia digi ym tekniikoilla. Aikansa kutakin ja uskon että sen eli meidän nuoruuden ajan ohjelmiksi ne olivat edistyksellisiä ja hyviä. Nyt aika on ajanut ohi ja nyky nuoret voivat nauraa mutta meille ne muistot ja ymmärrys antavat perspektiiviä joten katsotaan pois!!! :)

        Ehkä ne sen ajan ohjelmat antoivat katsojan mielikuvitukselle enemmän töitä, kun trikit ja tehosteet olivat mitä olivat ja väritkin piti itse kuvitella.

        Oman mielikuvituksen ansiosta kirjatkin ovat aina parempia kuin niistä tehdyt elokuvat.


    • N - E

      Harry Lime (3 mies)
      Wagon Train
      Hämärän rajamailla
      Alaston kaupunki
      Lassie ja Rintintin
      Bonanza, tilan nimi muistaakseni Ponderosa
      Riemuperhe Riley
      Kiviset ja Soraset

      Ja suomalaista tv-sarjoista varhaisimmat mitä muistaa:

      Hilma ja Akseli
      Me Tammelat
      Myös Matti Ranin ja perheensä esittivät jotain sarjamuotoista ohjelmaa.

      • Anonyymi

        Varhaisimpia tv-muistoja ovat Batman (lapsille) ja Peyton Place, jota katsoivat kaikki. Kotimaisista Heikki ja Kaija sekä Me Tammelat.

        Rin-Tin-Tin, Skippy (kenguru), Flipper (delfiini), Bonanza, Virginialainen, High Chaparral, Pyhimys. Peppi Pitkätossu. Myöhäisilloissa Prahan syntiset ihmiset ja kauhusarja Yöjuttu. Joku Hitchcockin juontama kauhusarja tuli myös.


    • expimot

      Paljon muistat ohjelmia joista minulla ei ole mitään muistikuvaa.
      Tammeloista muistan "Vesan", perheen pojan. Tytärtä näytteli muistaakseni Harriet Finne, joka näkyy silloin tällöin tv:ssä ja lehdissä, on lääkäri nykyään.

      Matti Raninista tulee mieleen Kasper - trai trai trallallaa...

      • Harriet oli naapurilähiössä, Tammeloissa oli Leena Söyrinki ja Markku Linnoila (lääkäriksi valmistui)


      • N - E

    • Nimi on tuttu, sisältöä en muista kun sarja ei kolahtanut.

    • pyydetään uusinta

      Prahan syntiset tuli vasta 70 luvulla, meikällä oli silloin jo muut synnit mielessä eikä jäänyt aikaa tellun katsomiseen :)))

    • April agenttityttö

      Kaikki luettelemasi ohjelmat muistan. Taisivat tulla 60-luvulla TV:stä. Meille ostettiin TV 1964. Olin silloin 7 vuotias. Rin Tin Tin oli muistaakseni sarja. Koiran isännällä oli lierihattu jonka reuna oli nostettu ylös lierin läpi menevillä naruilla. Flipperi ja Skippy olivat uudempia sarjoja, esitettiin ehkä 70-luvun alkupuolella. Tarzaneita on tullut katsottua moneen kertaan lapsuudesta aikuisuuteen. Batman oli jännittävyydessään ehdoton suosikki. Mulle tuli batman sarjakuvalehti ja kuuluin johonkin batman-kerhoon. "Dädädädä dädä dädä Bätmän Bätmän" tunnari soi vieläkin korvissa. 60-70-luvun vaihteen tienoilta muistan ritari Myrskytuulen(nimi oli joku Fransuaado Frets) April agenttitytön ja lyhytsarjat Louvren kummitus ja kuka oli mustapukuinen nainen. Kylästä piti lähteä kotiin, kun oli lemppariohjelman esitysaika. Vakoojaa ja salapoliisia leikittiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5075
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1315
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe