Elikkäs ongelmani on nyt tällainen, minulla on 12 vuotias sekarotuinen leikkaamaton narttukoira joka on ruennut keräämään mummokiloja. Koira painaa 5 kiloa enemmän kuin mitä sen pitäisi. Ruokana jahti&vahti kevyt sekä kotiruoka. Olen vähentänyt vähän kuivanappulaa mutta tuo paino ei tahdo lähteä tulemaan alaspäin.
Liikumme päivittäin jotakuinkin näin : 1-2h irti juoksentelua, 1 1h lenkkeilyä, joskus enemmänkin 20min aamupissa
Eläinlääkäri ei oikein osannut antaa vinkkejä vaan sanoi minun toimineen oikein ja että koira liikkuu riittävästi (30kg seropi narttu)
Voiko tämä johtua ihan vain siitä että ikää alkaa olla ja kiloja vaikeampi karistaa?
Koira lihoo
7
461
Vastaukset
Hyvin kaveri liikuntaa saa ja aika reipas,jos noin paljon jaksaakin vielä :)
Ikä saattaa tuoda jonkun verran joillekkin,toisille ei.Riippuu mistä roikkuu.Liikunta ja ruokavalio on ne olennaiset.
Liikunta tuossa on kunnossa,aika paljonkin,joten jäljelle jää ruoka.Yleensä ne vaihtoehdot on vähentää sitä ruokaa riittävästi tai sitten se ruoka tarvii tarkistaa.Eli ruuan suhteet pitäisi tarkistaa ja esim.lisätä kuitua,joka ei lihota,kuten kasviksia,mutta täyttää mahaa.
Kotiruoka(riippuu toki mitä kukin sillä tarkoittaa)harvemmin lihottaa yhtään,vaan aika helppo pitää sillä kuosissa,mutta nappulat sitten on toinen juttu.Kotiruoka tarkoittaa jompaa kumpaa näistä mikseistä
kana-juures-vihreät kasvikset
kala-juures-porkkana
Nappulaakaan en uskalla vähentää enempää kun nyt syö vähemmän kuin ihannepainossaan. Nameina käytän porkkanan paloja:)
Voi kuule, ei tuo liikunta vielä edes riittäisi meidän mummelille, pitää vielä joka päivä keksiä sille aivopähkinöitä että saa sisälläkin tehdä jotain :DNuo miksit kuulostaa ihan ok.
Todennäköisesti turpoo tuosta teollisesta...
Ne mitä tuossa voi lähinnä kokeilla,niin vähentää vaan sitä ruokaa(vähentäisin tuota kuivamuonaa),eikä tuijota sitä määrää niinkään,vaan miltä kaveri näyttää.Voi vaan yksinkertaisesti olla kulutus vähempi,ihan aineenvaihduntaakin ajatellen.
Toinen on kokeilla vähentää teollisen määrää ja lisätä kotiruuan hieman.Vaikka keittää hieman jotain kevyempää puuroa(hirssiä,tattaria),pikkasen kevyttä lihaa lisää/kalaa välillä,tai korvata osan puurosta vielä enemmän kasvismössöillä.
- arkimedes
Mulla on samoin 12-vuotias narttukaira ja vaikka sitä viedään edelleenkin kolme kertaa päivässä kunnon lenkki, on se kuitenkin pientä siihen aikaan 10:n vuotta taaksepäin, jolloin se juoksi ja riehui vapaana olleessaan, että hyvä kun perässä pysyi.
Ja aivan sama tilanne on ikääntyvillä ihmisillä; kun vuosia tulee lisää, niin ulkoilu ja liikkuminen hidastuu samoin kilometrimäärät, mutta ruokailu pysyy samoissa mitoissa ja kuinka ollakkaan, ihminen lihoo samalla tavalla kuin eläinkin.
Mä pudotin koirani kalori määrää lähes puolella mutta samalla lisäsin niitä ateria määriä kolmeen kertaan päivässä. Kun koira saa ravintoa usein vaikka määrä onkin pienempi kuin ennen, se pysyy kyllä kunnossa ja syö halukkaasti jokaisen tarjotun kupillisen alta aika yksikön, kun se muuten ei aina halunnut edes kupilleen tulla.
Ja syy oli liiallinen ruoka kerta-annoksina.
Vähemmän ruokaa silloin jos koira alkaa lihoon mutta ei sentään niin paljoa että koira nälässä elää. Vanhalla koiralla aineenvaihdunta hidastuu...anna lihota tuon ikäisen. Liikuntaa just niin kauan,
kuin huomaat koirasi nauttivan siitä. Vähennettävä sitä on jokatapauksessa jossain kohtaa
vanhan koiran kanssa. Älä vedä "yli", vaikka koira jaksaisikin. Eläkeikää on jo tuo ja kannattaa
himmailla ihan nivelien yms takia.
Tee "kaalilaatikkoa", 1 osa lihaa- 1 osa kaalia, sulaa hyvin ja antaa protskua. Keität vaan
oikein ""yli" sen ja riisiä siihen sekaan. :)- Cllie
Kaalilaatikosta tykkää varmasti koirat muttei siitä piereskelystä? Sisäelimille ja etenkin munuaisillehan tuo on hyvä koiralle, ei tietenkään joka päivä, mutta hyvä
puhdistusruoka, laittaa nesteet liikkumaan. Meillekkin eläinlääkäri suositteili
hyvin keitettyä kaalia lihan kanssa aika ajoin munuaisten ja vatsan toiminnalle.
Kokeilempa tuota kaalilaatikkoa, ja en vedä yli tuon liikunnan kanssa, tuo mummeli vaan turhautuu jos ei saa liikkua tarpeekseen :) Meidän eläinlääkärikin kummasteli tuota virran määrää tuolla koiralla, kai siinä on sitten ns. mummelienergiaa niin paljon että ei taida vanhaa rouvaa paljon eläke kiinnostaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7163365Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3803101Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o772928Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä362779Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582278- 491939
- 901862
Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise141809Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181799- 571689