Olen aina haaveillut suomenpystykorvasta, mutta luin täältä siit

surkeaa tietoa

Onko suomenpystykorva oikeasti niin surkea rotu kaikin pulin metysästyksessä, lapsiperheessä, harrastuksissa ym. kuin mitä pohjanpytykorvien ihailijat täällä väittävät? Pohjanpystykorva on varmasti hieno rotu, mutta suomenpystykorva minua on aina kiinnostanut ja sellaisesta olen haaveillut. Täältä kumminkin olen lukenut valtavasti negatiivista tietoa suomenpystykorvasta. Pitääkö kaikki pohjanpystykorvien omistajien kirjoittamat tiedot täällä suomenpystykorvasta paikkansa? Joudunko pettymään eniten ihailemaani rotuun :-(

30

3815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lyhyt vastaus

      Katteellisten panettelua. Maailman paras koira. Sanon tämän usean suomenpystykorvasukupolven kokemuksella.

      • Pohjolainen

        "Maailman paras koira"
        JA PYH!! Kuten aina, rotuasiat on mielipide asioita. Älä täältä luettua tietoa ota tosissasi vaan mene ulkomaailmaan ja tapaamaan ihailemasi rodun edustajia.

        On jo vuosia ollut kinaa pohjisten ja suomalaisten välillä, aivan kuten jämptien ja karjalaisten välillä. Nyt pohjalaiset tietysti nauttivat juhla-asemastaan kun kukaan ei ole laittamassa kapuloita rattaisiin.

        Ja vielä tuohon "Maailman paras koira" Maailman paras koira on tietysti oma koira, sinun maailman paras koira voi olla suomalainen ja minun pohjalainen, eikä sitä kukaan voi minulta tai sinulta viedä, omaa maailman parasta koiraa.

        Lapsiperheissä, kuten missä vain muuallakin molemmat ovat oikein opetetuna unelma pakkauksia. Metsäsätyksestä en sano mitään, riippuu miten haluaa koiransa toimivan

        Onnea ja menestystä omalle maailman parhaalle koirallesí! :)


      • jooppi juupa
        Pohjolainen kirjoitti:

        "Maailman paras koira"
        JA PYH!! Kuten aina, rotuasiat on mielipide asioita. Älä täältä luettua tietoa ota tosissasi vaan mene ulkomaailmaan ja tapaamaan ihailemasi rodun edustajia.

        On jo vuosia ollut kinaa pohjisten ja suomalaisten välillä, aivan kuten jämptien ja karjalaisten välillä. Nyt pohjalaiset tietysti nauttivat juhla-asemastaan kun kukaan ei ole laittamassa kapuloita rattaisiin.

        Ja vielä tuohon "Maailman paras koira" Maailman paras koira on tietysti oma koira, sinun maailman paras koira voi olla suomalainen ja minun pohjalainen, eikä sitä kukaan voi minulta tai sinulta viedä, omaa maailman parasta koiraa.

        Lapsiperheissä, kuten missä vain muuallakin molemmat ovat oikein opetetuna unelma pakkauksia. Metsäsätyksestä en sano mitään, riippuu miten haluaa koiransa toimivan

        Onnea ja menestystä omalle maailman parhaalle koirallesí! :)

        Jos omasta koirastaan sanoo "maailman paras koira", niin sekö pahottaa samalla muiden rotujen harrastajien mielen? Minusta on aivan luonnollista ja inhimillistä sanoa omasta kiinnostusen kohteestaan, että se on maailman paras, on kyseessä sitten puoliso, automerkki, kunta, koirarotu ym. Se on ihmisen oma mielipide, joka on oikeus tuoda esille. Eri asia on, jos aletaan toisten asioita realistisesti mollaamaan.


      • kerrankin1
        Pohjolainen kirjoitti:

        "Maailman paras koira"
        JA PYH!! Kuten aina, rotuasiat on mielipide asioita. Älä täältä luettua tietoa ota tosissasi vaan mene ulkomaailmaan ja tapaamaan ihailemasi rodun edustajia.

        On jo vuosia ollut kinaa pohjisten ja suomalaisten välillä, aivan kuten jämptien ja karjalaisten välillä. Nyt pohjalaiset tietysti nauttivat juhla-asemastaan kun kukaan ei ole laittamassa kapuloita rattaisiin.

        Ja vielä tuohon "Maailman paras koira" Maailman paras koira on tietysti oma koira, sinun maailman paras koira voi olla suomalainen ja minun pohjalainen, eikä sitä kukaan voi minulta tai sinulta viedä, omaa maailman parasta koiraa.

        Lapsiperheissä, kuten missä vain muuallakin molemmat ovat oikein opetetuna unelma pakkauksia. Metsäsätyksestä en sano mitään, riippuu miten haluaa koiransa toimivan

        Onnea ja menestystä omalle maailman parhaalle koirallesí! :)

        Kerrankin

        Asiallinen pohjiksen omistaja! Pohjis on varmaan ihan hyvä koira mutta itse tykkään enemmän suomalaisesta. Ei pahalla pohjiksen omistajat.
        Joku on joskus sanonut että maailman kaunein näky on suomenpystykorva terhakkaana luonnon helmassa lapissa ruska aikaan.


    • kanaralli

      Täällä netissä ja varsinkin keskustelupalstoilla on vaikka minkälaista sakkia. Trollaaminen, piikittely ja provoaminen on arkipäivää...

      Älä tee päätöksiä keskustelusivustojen mukaan vaan käy kurkkaamassa koirarotujen virallisempia sivustoja :) Voit tietysti suunnata koiranäyttelyihin keskustelemaan koirien omistajien kanssa, mutta näyttelypuolella voi olla enemmän sitä näyttelyveristä kantaa mikä ei metsällä niinkään liiku. Suomenpystykorvissa väittäisin olevan hajontaa metsästyksen ja näyttelyjen suunnalle, on niitä ulkomuotoisesti ihanteellisia ja sitten niitä metsäharrastukseen suuntautuvia koiria. Riippuu toki omistajasta kumpaan suuntaan koiransa kanssa suuntautuu.

      Sanoisin että kaikista suomenpystykorvista saisi oivallisia metsästyskumppaneita, jos niitä osaa kouluttaa metsästyksessä oikeaan suuntaan. Eli nuorempana koiran kanssa kannattaa harrastaa lelujen kanssa kiinniottoleikkejä että jonkinmoinen kipinä saalistukseen syntyisi. Metsällä kannattaisi käydä useammin kuin esim muutaman kerran vuoteen. Aisteja voi terävöittää ja herätellä saaliseläinten ja lintujen raadoilla, siivillä ja muilla vastaavilla. Suomenpystykorvalla metsästetään pääasiassa lintuja, mutta kyllä kelpaa myös jänismetsälle lähteä. Ei kannata antaa heti periksi, jos koira ei ensimmäisellä metsäreissulla ajatuksesta saa kiinni.

      Lapsiperheessä suomenpystykorva voi olla hiukka herkästi narahtava oman kokemuksen mukaan (rodunedustajia ollut meillä 2-3). Olin vielä lapsi kun suomenpystykorvan sekoitus oli vihainen ruuasta. Toisaalta tämä yksilö ei ollut meillä pennusta asti ollut, että oltaisiin voitu se omaan perheeseen "sopivammaksi" kouluttaa. Toinen koira oli mun nuoruudessa leppoista leikkikaveri. Kolmas on vielä kehittymässä, ettei siitä voi sen erikoisempia mennä kertomaan.
      Sen sanon että suomenpystykorvan kanssa pitää osata olla isäntä/emäntä koiralle. Omistajan kuuluu olla perheenpää, ettei koira ota ohjia. Perheenpäänä olemiseen ei koiran jukuripäisyyden aikaan kannata alkaa ruumiillisesti kurittamaan.

      Harrastustoiminnassa uskoisin toimivan, jos nuoruudessaan saa virikkeitä ja on sosialistettu muihin ihmisiin ja koiriin. Nykyisen koiran kanssa voisin kuvitella harrastavani esim agilityä mutta paikkakunnalla siihen ei ole välineitä. Koiran kanssa harrastetaan kuitenkin erilaisia temppuja.

      Nämä kirjoitukset on tehty kokemuksien (ja vähän olettamustenkin kanssa) ettei ole sitä 100% faktaa. 100% faktaa ei taida muutenkaan olla olemassa koirien yksilöllisistä eroista ja omistajista johtuen.

      • aloittaja...

        Olipa mukava vastaus :-)

        Luin juuri netistäkin, että viimeaikoina suomenpystykorvan luonnetta ollaan jalostuksella saatu hiukan sosiaalistettua.

        Hommaan suomenpystiksen! narttu lienee sopivampi aloittelevalle koiranomistajalle/-harrastajalle/metsästäjälle. Olen kuullut monesta rodusta, että narttu on hiukan urosta helpompi, joten kai se täsmää kaikkiin koirarotuihin :-)


      • kanaralli
        aloittaja... kirjoitti:

        Olipa mukava vastaus :-)

        Luin juuri netistäkin, että viimeaikoina suomenpystykorvan luonnetta ollaan jalostuksella saatu hiukan sosiaalistettua.

        Hommaan suomenpystiksen! narttu lienee sopivampi aloittelevalle koiranomistajalle/-harrastajalle/metsästäjälle. Olen kuullut monesta rodusta, että narttu on hiukan urosta helpompi, joten kai se täsmää kaikkiin koirarotuihin :-)

        Jotain samaan suuntaan luonteesta muistan lukeneeni :) Narttu on tosiaan alistuvampaa sorttia ja enemmän mielinkielin kuin uros.

        Onnea tulevaan pystykorvaharrastukseen!


      • Köpsä
        aloittaja... kirjoitti:

        Olipa mukava vastaus :-)

        Luin juuri netistäkin, että viimeaikoina suomenpystykorvan luonnetta ollaan jalostuksella saatu hiukan sosiaalistettua.

        Hommaan suomenpystiksen! narttu lienee sopivampi aloittelevalle koiranomistajalle/-harrastajalle/metsästäjälle. Olen kuullut monesta rodusta, että narttu on hiukan urosta helpompi, joten kai se täsmää kaikkiin koirarotuihin :-)

        Hei! Minulla on tällä hetkellä pystykorvasekoitus, uros. On aivan mahtava käyttökoira. ja Lempeä ja rauhallinen sitten taas sisätiloissa. Toinen puoli siitä on novascotiannoutajaa. Käutän sitä töissä, ja tosiaan jahtaamme kaikkea riistaa, mikä sitä vaan sattuu kiinnostamaan. toimii ylösajavana, haukkuvana lintukoirana, noutavana, ajavana jänikselle, sekä pysäyttävänä pienpedoille. Ei ole yhtään äkäinen. Meillä on myös puhdas pystykorva narttu. sen kanssa ei ole käyty kovin paljon metsällä, mutta kyllä sitä linnut kiinnostaa. Se tykkää olla rapsutettavana, mutta perinteinen pystykorva, ei pysy paikoillaan kovin kauaa :)

        Pystykorvan kanssa on mukava metsästää ja asustaa. Yhtälailla se täytyy kouluttaa, niin kuin kaikki muutkin koirat. Pystykorvaa ei vain voi kovakouraisesti käsitellä, koska se on herkkä loukkaantumaan. Saattaa mököttää viikonkin päivät kopissa, jos sitä komentaa :D Mutta se kuuluu suomalaiseen luonteeseen.

        Jos et täysin puhdasta pystykorvaa tarvitse, niin meille on tulossa kuukauden päästä 3/4 pystykorva-pentuja. Tarvitsen itse lisää työkoiria, eikä minun ole järkeä sitä varten maksaa satoja euroja puhtaista pennuista. Sen vuoksi teetän omilla koirillani pennut. osa on jo varattu, mutta sen mukaan, paljonko niitä tulee, niin katson, mikäli löytyy hyviä - aktiivisia metsästäviä koteja, niin sellaisiin sitten jäljelle jäävät pennut annan.


      • minelan
        kanaralli kirjoitti:

        Jotain samaan suuntaan luonteesta muistan lukeneeni :) Narttu on tosiaan alistuvampaa sorttia ja enemmän mielinkielin kuin uros.

        Onnea tulevaan pystykorvaharrastukseen!

        Haluatko, että koirasi on . mielinkielin Minä en, vaan toivon, että koira osaa käyttää omia aivojaan,
        Niiin ovat´tehneet kaikki koirani, nyt hännän huippuna chiuaha-


    • Onnea matkaan!

      hyvä valinta ja narttupennusta on varmasti helpompi aloittaa. kunhan teet kunnon taustatyön, tutustut pennun vanhempiin ja taustoihin, tiedät varmemmin mitä pennusta saattaa tulla: pystiksissäkin on aikalailla erilaisia luonteita laidasta laitaan, pehmeästä sohvapuudelista todella kipakkaan vahtijaan, vaikka kaikki yleensä metsällä toimivatkin terävästi. ja taustatyö myös senkin vuoksi ettei tule ikäviä yllätyksiä, koska pystisparoilla on periytyviä sairauksia.
      työniloa vaan koulutukseen, pystis pitää kyllä vauhdista huolen.... ;D

    • miksi

      mulla oli s.pystykorva yksi älykkäimmistä koirista mikä on,no jouduin luopumaan nallesta töitten takia,hän tuli hämeenlinnan kennelistä,ja oli kuulemma löydetty puuhun sidottuna,siis voi vttu miksi ihmiset voi olla noin julmia koiralle...

      • mirzi

        Meile tuli pytykorva eläin suojasta, oli kyllä aika veijari meni kerran sängyn alle murisemaan lasten pehmo lelu suussa. Epilepsiaki on. Nykyään se nukkuu, kiehnää kainalossa ja haukkuu jäniksiä ja onhan sillä kuulo jo menny oma pikkunen 13v poju.


    • Yue

      Minä tiedän monta suomenpystykorvan omistajaa, sillä kyseinen rotu on todella suosittu ainakin tässä meidän kylällä. Kenenkään ole vielä kuullut sanovan, että olisi pettynyt rotuun.
      Meilläkin on suomenpystykorva ja yllätyin todella, kun kysyit, onko pystökorva huono lapsiperheessä ja metsällä. Ei todellakaan ole. Metsästyshän on niiden hommaa. Meillä on molemmat suomepystykorvat tehneet metsällä sen mitä niiden kuuluukin tehdä. Haukkuvat lintujen lisäksi myös hirviä ja löytävät haavoittuneen linnun pitkänkin matkan päästä maastosta.
      Minun käsitykseni mukaan suomenpystykorvat sopivat oikein hyvin lapsiperheeseen, mutta aikuisten ne tietenkin on koulutettava ja lenkitettävä, koska pystärit ovat kovapäisiä ja aika itsenäisiä, eikä teiniä nuoremmalla välttämättä ole tarpeeksi voimaa / aukroriteettia hallita koiraa.
      Olen lukenut, että pystärit ovat usein varautuneita vieraita kohtaan, mutta meillä koira ainakin rakastaa kaikkia ihmisiä vauvasta vaariin. Lenkilläkin haluaisi aina häntä heiluen mennä tervehtimään jokaista vastaan tulevaa.
      Suomenpystykorva on myös hyvin terve rotu. Niillä, kuten muillakin koiraroduilla, esiintyy joitakin perinnöllisiä sairauksia, esim. epilepsiaa. Voit lukea tästä lisää vaikka wikipediasta.
      Jos sinusta tuntuu, että pystykorva on sinulle oikea rotu, niin ota ihmeessä sellainen! Pystykorva tarvitsee paljon liikuntaa ja tekemistä, oleskelua perheen kanssa (ulkokoirakin) ja varman peruskoulutuksen. Sen turkki on helppohoitoinen ja se pärjää pakkasellakin ulkona. Itse pudän erityisesti pystykorvien iloisesta, leikkisästä ja energisestä luonteesta. :)

      • Mistä päin

        suomea vielä tällaisia kyliä löytyy? ;D Meidän kotikylällä oli samanlainen koirakanta joskus vuonna kivi ja sakset. Joka toisessa savussa pystäri ja toisella puolella oli ajokki tai karhukoira. Harva koiraton perhe joukossa. Sitten saapui naapurikaupungista sivistys ja... :((((


      • Yue
        Mistä päin kirjoitti:

        suomea vielä tällaisia kyliä löytyy? ;D Meidän kotikylällä oli samanlainen koirakanta joskus vuonna kivi ja sakset. Joka toisessa savussa pystäri ja toisella puolella oli ajokki tai karhukoira. Harva koiraton perhe joukossa. Sitten saapui naapurikaupungista sivistys ja... :((((

        Ihan täältä Keski-Suomesta. Nyt kun miettii, niin onhan täällä tosi monessa talossa koira. Tosin yhtään taloa, jossa on ajokoira, en tiedä, mutta on varmaan niitäkin. Yhden karhukoiran ja yhden norjanharmaan tiedän. Muutaman labbiksen ja pari saksanpaimenkoiraa, kultaistanoutajaa ja cockerspanieliakin olen nähnyt. Sekarotuisia koiria tiedän myös aika paljon ja niissäkin on useammassa suomenpystykorvaa. Monet koiraroduista on toki mulle tuntemattomia, joten niistä en sitten osaa sanoa. Ja onhan täällä toki pikkukoiriakin. Huimat kolme olen nähnyt. :)
        Koirien lukumäärällä tai rodulla ei mielestäni ole mitään tekemistä sivistyksen tai sivistymättömyyden kanssa. Pinnallisuuden ehkä. Täällä on metsästyskoirille enemmän käyttöä kuin pienille sylikoirille.


    • finnishspiz

      Meillä on kaksi suomenpystykorvaa, uros ja narttu. Uros on 10 vuotias ja narttu 4.

      Uros on luonteeltaan ihmisille oikea enkeli, ei ole vihainen, jos pikkulapset sattuvat vaikka vetämään hännästä. Muille koirille uros taas on melko agressiivinen. Uros toimii metsällä hyvin, metsästää sekä hirviä, että kanalintuja. Uskaltaa haukkua hirviä muutaman metrin päästä, ja vaikka kerran saikin hirven kavion päähänsä, ei koira siitä säikähtänyt.

      Narttu taas on huomattavasti kiltimpi muille koirille, mutta tuntemattomille ihmisille joskus vähän äkäinen ja myös vartioi tarkasti lauman jäseniä, ruokaansa ym. Narttu ei ole osoittautunut hyväksi metsästyskoiraksi, haukkuu lähinnä oravia. Hirviäkin on muutama metsällä tullut vastaan, ei uskalla kunnolla niitäkään lähestyä. Se oppii monenmoisia temppuja nopeasti ja on taitava myös agilityssä.

      Narttu on koiristamme dominoivampi, ja se usein häätää kiltin uroksemme parhailta nukkumapaikoilta ym. Narttu on myös kiinnostuneempi ihmisten tekemisistä, kun taas uros on mielummin rauhassa. Molemmat koirista ovat todella leikkisiä ja vaativat paljon huomiota.


      Tämän laitoin tänne sen takia, että voitte huomata, miten erilaisia yksilöitä roduista löytyy, joten on turha yleistää. Ei mistään suomenpystykorvasta mitään palveluskoiraa varmaankaan saisi, mutteivät ne todellakaan niin vihamielisiä ole, kuin viime aikoina on väitetty. Kaikki on lopulta suurimmilta osin kiinni vain yksilöstä! :)

      • finnishspiz

        *hirven sorkan :D


    • punainen lintukoira

      Pohjanpystykorvakin on varmasti hyvä rotu, mutta itse olen todella paljon ihmetellyt sen vuolasta kehumista netissä. Meidän kylällä se ei kovin yleinen ole, muutaman kyllä tiedän, eikä niitä kyllä metsästyskäytössä hyvänä voinut pitää, keskinkertaista suomenpystykorvaa huonompia olivat kaikki. Toki myönnän, että siitäkin rodusta voi hyviäkin yksilöitä löytyä, mutta itse sain kuvan vähän epäluotettavana vaihtoehtona. Kai se oli joillain semmosta muoti villitystä tai kokeilun halua, mutta pettymyksiä ne kai olivat, ainakaan parin syksyn jälkeen niitä ei enää metällä näkynyt, joten monttuun taisivat mennä.

      Suomenpystykorva on kyllä varma, sitä on siitä turha moittia. En usko että on olemassa yhtään puhdasrotuista pystykorvaa, jolta metsästysvietti puuttuu, tai se on saatu vaimennettua.

      Itse olen totuttanut koiran pennusta asti muihin koiriin, ihmisiin ja lapsiin. Koskaan se ei ole myöskään muille koirille tai ihmisille vihanen ollut, todella hyvin tulee toimeen kaikkien kanssa. Luonteesta tuskin tarvitsee mainita, joka pystykorvalla täytyy olla eloisa ja valpas, todella aktiivinen, eikä mikään passiivinen muuli. En ole pohjanpystykorvaa omistanut, mutta tuttujen pohjisten luonteesta on aina puuttunut "se jokin". Suomenpystykorvalla on sitä luonnetta ja asennetta.

      Narttu voi olla tosiaankin hyvä valinta ensimmäiseksi koiraksi, mutta ainahan pystykorvalla on luonnetta. Uroksesta itse pidän ehkä eniten, nykyiselläni on kova ja periksiantamaton luonne, ja pidän ja arvostan sitä uskomattoman paljon.

      Monipuolinen metsästyskoira, joka varsinkin nuorempana jahtaa kaikkea jäniksestä poroon oravaa tietenkään unohtamatta, mutta koulutuksella sen voi saada erikoistumaan vain lintuun tai hirveen tai molempiin. Jotkut tykkäävät että koiralla voi metsästää kaikkea, oma pystykorvani haukkuu lähinnä lintua, hirveä ja pienpetoja (lähinnä näätä, joskus supi/kettu).

    • Kokemusta on!

      Suomenpystykorva on hieno rotu, kun taas Pohjanpystykorva saattaa olla vähän äkäinen. (kirjoitan tämän kunnon kokemuksella!)

    • Kansalliskoiramme

      Onhan se suomen pystykorva kiva koira. Jos joskus tuntuu että ei jaksa niin kyseiseltä rodulta saa virtaa itselleekiin. Se jaksaa vahtia ja on valpas sekä leikkisä ja jotenkin uljas koira. Ei pyydä mitään ja tyytyy vähään ja kuitenkin sen silmät leiskuu iloa ja tarmoa. Sen silmät tähyää metsänreunaan nenän vetäessä ilmasta vainua ja kun se oikea vainu tulee nenään niin silloin lähdettiin salaman nopeasti.

      Oppii hyvin,kunnioittaa omistajaansa ja on yhden ihmisen koira eli kiintyy johonkin jonka sana on kuin jamalan sana kys. koiralle verrattuna muihin käsijöihin.

      • pystäristi

        juuri oikeat sanat on kokemusta neljän pystärin verran nyt on kaverina perheessä kaksi vuotias tyttö pelaa metsässä erittäin hyvin ja seura koirana iloinen ja palautetta antava


      • pystärityty

        Kun meillä isäntä halusi suomenpystykorvan, niin olin ehdottomasti vastaan, koska en halunnut meille aggressiivista ja sairasta räksyttäjää. Isäntä piti päänsä ja reilut pari vuotta sitten meille tuli pystäri. Eikä juuri ole sen hienompaa koiraa, kuin se on. Isännälleen uskollinen, lempeä ja älykäs, aivan upea koira! ja iltaisin, kun isäntä istuu sohvalla, niin pystärimme kapuaa sohvan selkänojalta isännän harteille "kettupuuhkaksi". Ja molemmat on onnellisia olostaan.


    • koirahuutaatolpassa

      Täällä on kohta vuoden ikään päässyt suomenpystykorva. Vuosi on mennyt koiran kanssa hyvin, metsäreissuja tehty ja ihan hyvällä menestyksellä. Uros on pennusta asti ollut hieman dominoiva tapaus. Luonteelleen narttumainen, leppoisa ja totteleva. Joskus narahtelee, mutta kiellolla rauhoittuu eikä sen enempää yritä uhitella. Luotan tuohon koiraan 100%. Aamuisin tervehtii hirveällä innolla, pyytää leikkimään ja kerjää rapsutuksia toistuvasti. Sisällä kiertelee nätisti, eikä yritä tuhojaan tehdä. Lenkille sen kanssa mennään päivittäin. Ainoana huonona puolena pitäisin turhaa ölinöintiä, oravat ja muut metsäneläimet haukutaan. Energinen paketti

      • Pystykorvat kunniaan!

        Minulla on 2 vuotias suomenpystykorva. Harrastamme TOKOa agilityä ja isän kanssa koira käy metsällä. Llen kilpaillut agilityn mölliluokassa koirani kanssa ja hyvin on koira toiminut! Kunnon koulutuksella pystäristä saa kivan harraste ja perhekoiran! Perheessä on myös lapsia ja koira antaa hyvin niidenkin sählätä ympärillään.


    • posetiivi

      tule käymään pihtiputaalla esittelen sulle 3 vuotiaan parjatun pystärin on metsästys koirana aika tyttö

    • Aaauuuoo

      Meillä on 9kk ikäinen pystärityttö, asumme kerrostalossa mutta metsäpolut alkaa heti takapihalta. Pystäri on aktiivinen ja sosiaalinen, mutta vaatii omistajalta kykyä näyttää kuka on laimanjohtaja. Metsälenkkejä kaipaa ehdottomasti sekä yhdessätekemistä. Aivan ihana persoona eikä räkytä tyhjää kun opetetaan alusta asti systemaattisesti siihen missä saa haukkua ja missä ei.

    • pohjiksia3

      Täytyy antaa ääni vähemmistönä olevalle rodulle, pohjanpystykorvalle. Suomenpystykorvat voivat olla hyviä metsästykseen, mutta kokonaisuutena pidän enemmän pohjanpystykorvasta niiden luonteen vuoksi. Herttaisia, suhteellisen älykkäitä ja hyviä perhekoiria, joilla on myös hyvät metsästysominaisuudet!

    • Kevät_tai_kesä_pentua

      Suomenpystykorvaa etsitään, saisi olla sellainen perinteinen, jolla on luonnettakin. Isännän reppuun ei vierailla asiaa ;) Mistä päin alkaisi sellaista etsimään?

    • Hyväkoira

      Pystykorvasta saa todella hyvän koiran ja on kaikin puolin mukava koira saattaa toki olla äänekäs pihas ku haukkuu kaikelle liikkuvalle mutta naapurissa oli pystis ja 2 vuotias lapsi ja oli toki muitaki lapsia mutta todella mukava se oli. Ja saa hirvikoiran tai voi käyttää lintumettällä mutta myös hyvä perhekoira.

    • pulipulipuli

      Muistathan, että terveen pulin metsästykseen tarvitsee Suomen Unkarinpaimenkoirat ry:n luvan! Puleja on Suomessa vain 775, ja tulee varmistaa että pulikanta säilyy myös tuleville sukupolville.

      Lonkkavikaisia puleja saa metsästää myös ilman lupaa.

      Ovat ne kyllä niin rumia otuksia, että omasta puolestani ne saisi metsästää vaikka sukupuuttoon :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      188
      7306
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4262
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2115
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2049
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1661
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1619
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1603
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe