Kun nyt on niin paljon tullut uusia ja "uusia" rotuja maailmalta, esim. garafianpaimenkoira, niin mitä ajattelet ihmisestä, joka hankkii harvinaisemman koiran?
Onko snobi?
Tärähtänyt?
Vaativa?
Erikoisuuden tavoittelija?
Vai mikä?
Entä ajatteletko, että harvinaisempi rotukoira olisi kalliimpi kuin perus-labbis tmv?
Mitä ajattelet harvinaisemman/erikoisemman koiran omistajasta?
51
809
Vastaukset
- Bullipoju
Itse olen miettinyt tätä todella paljon! Enkä tiedä mikä mielipiteeni on! Ehkä enemmän kuitenkin siellä "negatiivisella" puolella, eli en oikein ymmärrä mitä järkeä on hankkia älyttömän harvinainen koira ja pistää siihen paljon rahaa ja vaivaa että sen saa Suomeen, että tavallaan menee vähän sinne snobin puolelle. Siis mietin sitä että voiko olla tosi että näiden Suomessa jo olevien rotujen joukosta ei löydy sitä oikeaa? Ja varmasti tietenkin jonkinlaista erikoisuuden tavoitteluakin. Mutta itselläni on kyllä se huono tapa että jos en jotain rotua tunnista, oletan sen olevan ihan tavallinen seropi, joten minun silmissäni ei ainakaan mitään pointseja saa millään harvinaisella rodulla! :D
Mutta toisaalta, itsellänikin on ei niin yleinen rotu, ja hankin sen vain koska ihastuin rotuun täysin ja minun oli saatava sellainen enkä voinut enää kuvitellakaan mitään muuta rotua! Joten kai nämä oikeiden harvinaisuuksien omistajatkin voivat ajatella samoin! Ja sitten taas se että jos oikeasti hankkii sellaisen koiran joka on niin erikoinen että lähelläkään sen kaltaista ei oikeasti ole Suomen valikoimissa, ja juuri sellainen on pakko saada niin miksi ei.. Ja sitten tietenkin seki vielä, että jos ihmisellä on halu tuoda uutta verta Suomeen. Niin, pitäisi oikeasti päästä juttelemaan tällaisen ihmisen kanssa! - Kiirastuli1
Jos semmoinen harvinainen koira sopii ominaisuuksiltaan sen hankkijalle, niin ei siinä mitään sen ihmeellisempää ole kuin ihmisessä joka hankkii collien tai saksanpaimenkoiran.
Ei ole olemassa tarpeeksi rotuja täyttämään jokaisen ihmisen toiveita ja vaatimuksia, loppujen lopuksi, kun rotulistaa katsoo, ei vaativammalle koiranhankkijalle, jolle ei "mikä vaan" kelpaakaan, löydy aina sopivaa koiraa. Minä ja mieheni lukeudumme näihin ja siksi meille onkin tulossa "erikoinen" koirarotu ulkomailta japanista.- Bullipoju
Joo tosiaan jos ei meinaa kotimaasta löytyä mieleistä mutta ulkomailta löytyy juuri sopiva ja tietenkin se rahakin löytyy niin miksipä ei, ihan järkeenkäypäähän se on! Ostetaanhan niitä muitakin juttuja ulkomailta.. Itse tykkään siitä että pentuja voi käydä katsomassa ja kasvattajan nähdä ihan kasvotusten, joten näiden syiden takia en itse varmaan ikinä ryhtyisi hankkimaan koiraa ulkomailta.
Ja se että rotu on meillä harvinainen ei tarkoita sitä että se muualla on! Esim. karjalankarhukoira ja suomenpystykorva löytyy jenkkien harvinaiset rodut listalta! :)
- erikoisuus juuri
Hän haluaa erottua joukosta olemalla omansa lainen henkilö monin tavoin. Samoin kuin monet ihailevat esim. harvinaisia automerkkejä, monet harvisia koirarotuja. Ja sellaisella ihmisellä on ollut poikkeuksellisen paljon kärsivällisyyttä, kun niin harvinaisen rodun on hommannut ja jaksanut sitä varrota, eikä ole tarvinnut heti ottaa lähimmän kasvattajan kultainennoutaja.
Eli tuo erikoisuuden tavoittelija on osuva. - sjhshjshk.
Minulla sama ongelma. Haluan maailmanlaajuisesti harvinaisen rodun. En ala tilaamaan aivan ulkomailta koiraa, mutta sellaisen kumminkin, joka on Suomessa harvinainen (rekataan vuodessa noin 0-20 yksilöä) ja maailmanlaajuisestikin aika vähälukuinen (maailman kanta enintään noin 7000 yksilöä). Haluan tavoitella lähes aina erikoisuutta itsessäni ja olla toisen lainen kuin muut.
- Minpin4Ever
Harvinaisuus kun tulee vastaan minulla herää vain mielenkiinto :)
On kivaa oppia uusi rotu ja kysellä omistajalta miten itse tutustui rotuun jne. En ajattele tai kysele hintaa, enkä todellakaan mieti snobi-aatteita heti. Enemmän kiinnostaa rodun ominaisuudet ja terveys. - fdgfhfhhhfh
EI mikään noista. Minua itseänikin kiehtoo erilaiset rodut ja moni erikoisempi rotu voi olla tyypillinen jollain alueella. Esim amerikkalaiselle meidän lapinkoira puolestaan on erikoinen. :)
Itse toivoisin että löytäisin n.7-10 kilosen lyhytkarvaisen paimenkoiratyyppisen harrastekoiran. ja ulkonäkökin ratkaisee. Siksi ymmärrän että joku hakee erilaisen rodun kauempaa.- nii´in
Ja vastaavasti chesapeakelahdennoutaja on todella runsaslukuinen rotu, yksi maailman suosituimmista :-)
- lapparia kaikkialla
Suomenlapinkoira on melko yleinen myös USA:ssa ja Kanadassa, mutta vastaavasti lapinporokoira onkin sitten siellä suurharvinaisuus, tosin onhan lapinporokoira suomalaisillekin edelleen melko vieras rotu, vaikka kotimainen onkin. Oikeastaan pohjoismaisista koiraroduista suomenlapinkoira taitaa olla Amerikassa kaikista suosituin. Jenkkiläisissä eläinohjelmissa näkee vähän väljä eri ihmisillä suomenlapinkoiria, joka kertoo sen olevan siellä suosittu rotu.
- fdgfhfhhhfh
lapparia kaikkialla kirjoitti:
Suomenlapinkoira on melko yleinen myös USA:ssa ja Kanadassa, mutta vastaavasti lapinporokoira onkin sitten siellä suurharvinaisuus, tosin onhan lapinporokoira suomalaisillekin edelleen melko vieras rotu, vaikka kotimainen onkin. Oikeastaan pohjoismaisista koiraroduista suomenlapinkoira taitaa olla Amerikassa kaikista suosituin. Jenkkiläisissä eläinohjelmissa näkee vähän väljä eri ihmisillä suomenlapinkoiria, joka kertoo sen olevan siellä suosittu rotu.
Harvinainen se vielä lukumääräisesti siellä kuitenkin on. :)
mutta tälläinen linkki tuli myös
http://www.allpetnews.com/three-new-dog-breeds-recognized-by-akc/
karjalankarhukoiria on myös siellä jonkin verran ja tosiaan porokoira on harvinaisempi. - karhis Can
fdgfhfhhhfh kirjoitti:
karjalankarhukoiria on myös siellä jonkin verran ja tosiaan porokoira on harvinaisempi.Katsoin yhdestä dokumentista, että USA:ssa noin rekisteröity kautta historian noin 300 karjalankarhukoiraa, vaikka Kanadassa se on ainakin 100 suosituimman rodun joukossa.
- lapparia kaikkialla
fdgfhfhhhfh kirjoitti:
karjalankarhukoiria on myös siellä jonkin verran ja tosiaan porokoira on harvinaisempi.Jos suomenlapinkoira on lukumäärältään USA:ssa harvinainen, niin en uskoisi "sattumalta" nähneeni jenkkiläisissä eläinohjelmissa suomenlapinkoiria. Esim. vähän aikaa sitten katsoin Animal Planetilta dokumentin, jossa pelastettiin suomenlapinkoiria pentutehtailijalta. Yhdessä toisessa kanavan ohjelmassa erään perheen lemmikkinä oli suomenlapinkoira. Ja kanavan ohjelmassa Dogs 101 esiteltiin suomenlapinkoira, eikä sen jakson rotuesittelyssä mainittu suomenlapinkoiran olevan USA:ssa harvinainen, vaikka yleensä siinä ohjelmassa mainitaan, jos esiteltävä rotu on vielä harvinaisuus siellä. Siinä jaksossa näytettiin suomenlapinkoiran olleen mukana jossain USA:n kuuluisassa TV-mainoksessakin.
Mutta saattaa suomenlapinkoira siellä harvianenkin olla, en ole varma. Voit olla oikeassa. En voi todistaa mitään, joten voit kommentoida tähänkin viestiini, mutta minun viestini ovat tässä, koska omat käsitykseni tulivat jo selville :-) - fdgfhfhhhfh
lapparia kaikkialla kirjoitti:
Jos suomenlapinkoira on lukumäärältään USA:ssa harvinainen, niin en uskoisi "sattumalta" nähneeni jenkkiläisissä eläinohjelmissa suomenlapinkoiria. Esim. vähän aikaa sitten katsoin Animal Planetilta dokumentin, jossa pelastettiin suomenlapinkoiria pentutehtailijalta. Yhdessä toisessa kanavan ohjelmassa erään perheen lemmikkinä oli suomenlapinkoira. Ja kanavan ohjelmassa Dogs 101 esiteltiin suomenlapinkoira, eikä sen jakson rotuesittelyssä mainittu suomenlapinkoiran olevan USA:ssa harvinainen, vaikka yleensä siinä ohjelmassa mainitaan, jos esiteltävä rotu on vielä harvinaisuus siellä. Siinä jaksossa näytettiin suomenlapinkoiran olleen mukana jossain USA:n kuuluisassa TV-mainoksessakin.
Mutta saattaa suomenlapinkoira siellä harvianenkin olla, en ole varma. Voit olla oikeassa. En voi todistaa mitään, joten voit kommentoida tähänkin viestiini, mutta minun viestini ovat tässä, koska omat käsitykseni tulivat jo selville :-)samoin täytyisi onkia jostain googlaamalla tietoja amerikan rekisteröinneistä ja en tiedä mistä ne saa. Jos joku löytää ne niin olisi kiva nähdä mitkä rodut siellä on yleisimmät. :) Mutta tosiaan oma käsitykseni on että on harvinainen rajojemme ulkopuolella.
samoin olisi hauska nähdä vaikkapa ranskan suosituimmat rodut etc.. - lapparia jossain joo
fdgfhfhhhfh kirjoitti:
samoin täytyisi onkia jostain googlaamalla tietoja amerikan rekisteröinneistä ja en tiedä mistä ne saa. Jos joku löytää ne niin olisi kiva nähdä mitkä rodut siellä on yleisimmät. :) Mutta tosiaan oma käsitykseni on että on harvinainen rajojemme ulkopuolella.
samoin olisi hauska nähdä vaikkapa ranskan suosituimmat rodut etc..Niinpä :-)
Olisi mukavaa kuulla, mitkä rodut ovat minkäkin maan suosituinpia ja kuinka suuria siellä ovat muidenkin rotujen rekisteröintimäärät. - ehdotuksiatulee
Mudi? Tai kroatianpaimenkoira? Vai tarkoitatko lyhyellä karvalla sileäkarvaista koiraa, vai kelpaako tuollainen suht lyhyt kihara karvakin?
Tai ehkä tälläinen toinen näppärä pienikokoinen kroatialainen paimenkoira, jos siis haluat sellaisen jota ei Suomessa vielä ole:
http://hks.hr/web/index.php?str=85
Rotumääritelmän saat käännettyä tuolta Kroatian kennelliiton sivuilta aika näppärästi googlella sen verran että tärkeimmät kohdat tulevat ymmärretyiksi.
Romanianpaimenpystykorva:
http://www.tantivy-terriers.de/crina_und_asta.html
Kyllähän noita maailmalla riittää, ainakin jos ei tarvitse olla FCI-rotu. Olkaa harvinaisuuksien metsästäjät kuitenkin varovaisia sen suhteen, että löytämänne rotu on oikea rotu eikä mikään designer-villitys...
Voisit laittaa lisäksi vielä muita tuntomerkkejä niin osaisi ehdottaa toiveisiisi jotain rotua paremmin. Miksei esim. buhund, länsigöötanmaanpystykorva, lancashirenkarjakoira, corgi tai islanninlammaskoira käy? Helpompi sen avulla tietää mitä muita ominaisuuksia tuolta rodulta haet... - ....................
lapparia jossain joo kirjoitti:
Niinpä :-)
Olisi mukavaa kuulla, mitkä rodut ovat minkäkin maan suosituinpia ja kuinka suuria siellä ovat muidenkin rotujen rekisteröintimäärät.Tuohon kysymykseen löytyy vastauksia täältä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/American_Kennel_Club#Suosituimmat_rodut
http://fi.wikipedia.org/wiki/Australian_National_Kennel_Council#Suosituimmat_rodut
http://fi.wikipedia.org/wiki/Clube_Português_de_Canicultura
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ente_Nazionale_della_Cinofilia_Italiana#Suosituimmat_rodut
http://fi.wikipedia.org/wiki/Real_Sociedad_Canina_de_España#Suosituimmat_rodut
http://fi.wikipedia.org/wiki/Société_Centrale_Canine#Suosituimmat_rodut
Loput löytyy Ruotsi-wikistä (mm. Saksa, Hollanti, Belgia, Englanti, Kanada, Ruotsi, Norja, Tanska, Islanti):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_de_populäraste_hundraserna#Nyregistreringar_i_olika_l.C3.A4nder_2000-2011
Onhan se jännä noista nähdä, mitkä maat suosivat eniten omiaan ja mitkä eivät niin ylikorostetusti... Portugali ja Saksa ainakin on selkeästi vetämässä lähes koko listan täydeltä kotiinpäin! ;) Vähän yllätti että Italian suosituin italialainen rotu on italianajokoira ja seuraavana cane corso, kun meillä suosituin italialainen rotu on lagotto ja seuraavana on varmaan joku maremma tai volpino...
Hieman yllättävää myös, että bordeauxindoggi on Englannissa 19. suosituin... Se kun ei ole niin suosittu edes Ranskassa. :) - harvinaisen omistan
ehdotuksiatulee kirjoitti:
Mudi? Tai kroatianpaimenkoira? Vai tarkoitatko lyhyellä karvalla sileäkarvaista koiraa, vai kelpaako tuollainen suht lyhyt kihara karvakin?
Tai ehkä tälläinen toinen näppärä pienikokoinen kroatialainen paimenkoira, jos siis haluat sellaisen jota ei Suomessa vielä ole:
http://hks.hr/web/index.php?str=85
Rotumääritelmän saat käännettyä tuolta Kroatian kennelliiton sivuilta aika näppärästi googlella sen verran että tärkeimmät kohdat tulevat ymmärretyiksi.
Romanianpaimenpystykorva:
http://www.tantivy-terriers.de/crina_und_asta.html
Kyllähän noita maailmalla riittää, ainakin jos ei tarvitse olla FCI-rotu. Olkaa harvinaisuuksien metsästäjät kuitenkin varovaisia sen suhteen, että löytämänne rotu on oikea rotu eikä mikään designer-villitys...
Voisit laittaa lisäksi vielä muita tuntomerkkejä niin osaisi ehdottaa toiveisiisi jotain rotua paremmin. Miksei esim. buhund, länsigöötanmaanpystykorva, lancashirenkarjakoira, corgi tai islanninlammaskoira käy? Helpompi sen avulla tietää mitä muita ominaisuuksia tuolta rodulta haet...Buhundeja ei käsittääkseni tällä hetkellä Suomesta saa. Jatkossa mahdollisesti kyllä. Kroatianpaimenkoiria saa aika vaihtelevasti, Suomessa on käytännössä yksi ainoa kasvattaja. Mudien saatavuus alkaa olla jo parempi. Mudi ei ole enää varsinaisesti harvinaisuus. Pienilukuisten rotujen edustajia ei helposti saa edes ostettua muualta Suomeen. Moni ei halua myyd kelle tahansa, ainakaan sitä parasta.
Pienen ja uuden rodun kanssa on aina myös hankaluuksia. Esimerkiksi Kroatianpaimenkoiria on niin vähän, että pk-oikeuksien hakeminen vaatii mukaan ison osan omistajista. Ja kun niitä tuloksiakin sitten pitäisi tulla, jotta oikeudet myös pysyisivät. Pienen rodun kanssa yksikin "huono" yksilö voi tuhota kannan terveystilanteen. Jos siis käyttää jalostukseen. Polveutuminenkaan ei ole varmaa, eli riski on olemassa, mitä geeneissä kulkee. Ja niiden jalostusykislöiden kanssa on oltava todella tarkkana.
Ja sitten, miksi minulla on ns. harvinainen koira. Lopputulemassa johtuu osittain sattumasta. Koirasta myöskin löytyy ominaisuuksia, joita arvostan. Joita on monessa rodussa menetetty. Sitten ajankohta vaikuttaa ja sen hetken saatavuus. Tarkkaan on pohdittu asioita, jo vuosia. Ja lopulliseen ratkaisuun vaikutti paljolti ihan sattuma. Tällä hetkellä olen enemmän kuin onnellinen siitä, että sain mahdollisuuden. Vaikuttaa pahasti siltä, että odotukseni ovat jopa ylittymässä. Toisaalta, pienessä rodussa on myös pienet piirit, Ehkä vaikea löytää siinä harkintavaiheessa. Muita rodun harrastajia tapaa lähinnä netissä. Jos sielläkään. Ainakin itse tunnen myös tietynlaista painetta, että minun on myös nyt onnistuttava. Tällä hetkellä näyttää ihan hyvältä. Tiedän, että juuri tähänkin yksilöön on katseita suunnattu, meidän "uraamme" seurataan. On ihan eri asia omistaa ns. yleisen rodun edustaja. Tavallaan pääsee hukkumaan siihen massaan. Kokemusta on, suurin osa koiristamme on juurikin tällaisia, joista kaikki ovat tietoisia. Tätä harvinaisen rodun edustajaa useimmiten arvaillaan sekarotuiseksi. Tai sitten kysytään, että anteeksi mikä :D
En koe itseäni erityisen erikoisuuksien hakijaksi. Enkä snobiksi. Se miksi päädyimme tällaiseen harvinaisempaan yksilöön on aika paljolti sattuma. SEkä se, että suosikkirotumme ominaisuudet aikalailla on onnistuttu pilaamaan. Olimme tarkkoja siitä, mitä halusimme. Satuimme tuntemaan henkilöitä, jotka osasivat antaa vihjeitä. Ja meillä oli tavallaan aikaa. Sen lisäksi pitkä lista vaatimuksia ja ominaisuuksia, mitä koiraltamme haluamme. Ja ennen kaikkea, mitä emme halua. Sitten tuli vain tilanne, että oli tehtävä jotain, ja se suuri onnenkantamoinen, että tällaisia oli Suomessa juuri syntynyt. Sitten tarkkaa pohdintaa, ja hyppy tavallaan tuntemattomaan. Ja olen todella onnellinen, että uskalsin tehdä sen päätöksen, en olisi uskonut tuollaisia koiria olevan olemassakaan.
Tällä hetkellä mietimme jo seuraavaa koiraa, aikajaksolla ehkä viiden vuoden päästä. Silloin olisi mahdollista saada ihan se ykköshaaveemme, ehkä. Tämä rotu on ollut haaveissa jo vuosikausia, ja olemme joutuneet siitä luopumaan saatavuusongelmien vuoksi. Mutta vuosia on jo haaveiltu, ja nyt on ns. näytönpaikka. Teen valtavasti työtä saavuttaakseni sen, mtä haluan.
- Bullipoju
Itse kyllä myös ahmin noita uusia rotuja! Heti kun tulee uusi nimi vastaan niin googletus ja ahmin kaiken tiedon minkä vain löydän! Siksi vain koska olen kiinnostunut roduista! Nytkin tuli jossakin toisessa keskustelussa vastaan rotu josta en ollut ikinä kuullut: kurdish kangal ja sitä olen nyt tutkinut! Aika vaikuttavan kokoinen koira! Toinen mikä myös aiheutti ihmetystä oli south african boerboel, siinä on kyllä koirassa lihasta! Harmittavan vähän kyllä tulee noita uusia rotuja vastaan vaikka tiedän että varmasti on kymmeniä rotuja vielä joista en ole koskaan kuullutkaan.
- fdytuyiyuou
Sama juttu :) Kiinnostaa uudet rodut ja esim markiesje kiinnostaa paljon mutta sitä ei pienen kannan vuoksi myydä ulkomaille ja ei ole vielä kansväl. hyväksytty.
Ja todella upea miksirotukin tuli vastaan labradoodle.. - ....................
Täälläkin yksi "rotufriikki" :) Enkä ole edes hankkimassa mitään erikoisuutta, joten etupäässä omaksi iloksi noista tietoa kartutan. Ja se kiinnostus riippuu paljon siitäkin millainen rotu tämä harvinaisuus on, jos on joku cockapoo tai labrahuahua niin ne eivät ole minulle muuta kuin rahastusristeytyksiä... Sitten taas joku vanha ja terve mutta harvinainen rotu kiinnostaa paljon enemmän, kuten kreetankoira tai garafianpaimenkoira. Niin ja tietysti se roturyhmäkin vaikuttaa, mulle ne rakkaat ryhmät on 5, 2 ja 1 eikä niiden ulkopuoliset rehellisesti sanoen jaksa hirveästi innostaa (osa vinttikoirista kyllä kuten chortai ja taigan, mutta that's it).
Tuttavani hommasi Hokkaidon, ihan vain sen harvinaisuuden vuoksi, Koira on erittäin riistaviettinen, hyvin epäluuloinen vieraita ja toisia koiria kohtaan, erittäin alkukantainen, ja kiintyy vain yhteen ihmiseen, Koira koostaan huolimatta on rodunomaisilta piirteiltään niin rohkea että hyökkäisi vaikka karhun päälle, siihenhän se on jalostettu.
En voi sanoa kun että oli typerä veto, varsinkaan kun tällä tuttavalla ei ole kauheammin koirista kokemusta, yksi koira ollut aikaisemmin perheessä ja sekin silloin kun hän asui vanhempiensa kanssa vielä.- Minpin4Ever
Hui, ei ihan hyvä veto ei...
Mun tuttavapiirissä harvinaisempia ovat seiskarinkoira, cirneco dell etna, podenco ibicienco.
En onneksi harmittele vaikka omat koirat ovat niin tavallista rotua että esim näyttelyissä määrä vaihtelee 20 aina 120 koiraan :) Lähenevään näyttelyyn tulossa 69 kääpiöpinseriä, 39 narttua eli mun typylle löytyy iiihan vähän kilpakumppaneita :) Minpin4Ever kirjoitti:
Hui, ei ihan hyvä veto ei...
Mun tuttavapiirissä harvinaisempia ovat seiskarinkoira, cirneco dell etna, podenco ibicienco.
En onneksi harmittele vaikka omat koirat ovat niin tavallista rotua että esim näyttelyissä määrä vaihtelee 20 aina 120 koiraan :) Lähenevään näyttelyyn tulossa 69 kääpiöpinseriä, 39 narttua eli mun typylle löytyy iiihan vähän kilpakumppaneita :)Onnea näyttelyyn , vipsu ja turva lähettelee kans onnittelut näköjään kun syliin koettavat ängätä :D
Ja olin vielä sanomassa että mikäli on tuohon harvinaiseen rotuun edellytyksset, on sen ottaminen hieno asia, mutta kun tuo esimerkkitapauksen tuttavani ei ole valmis nuin haastavaan koiraan. :)- ainuinu
mis.sy kirjoitti:
Onnea näyttelyyn , vipsu ja turva lähettelee kans onnittelut näköjään kun syliin koettavat ängätä :D
Ja olin vielä sanomassa että mikäli on tuohon harvinaiseen rotuun edellytyksset, on sen ottaminen hieno asia, mutta kun tuo esimerkkitapauksen tuttavani ei ole valmis nuin haastavaan koiraan. :)Miksi kasvattaja sitten myi koiran hänelle? Käsittääkseni hokkaido on vielä niin harvinainen täällä ettei ole kuin yksi kasvattaja, korkeintaan mahdollisesti kaksi jos joku uusi on innostunut... Lähinnä siksi ihmettelen että shika inujen kasvattajat Suomessa ovat ainakin toistaiseksi kaikki järkeviä ja rotuunpaneutuvia ihmisiä, jotka osaavat antaa ihmisille oikean kuvan rodusta ja ovat tarkkoja siitä kelle pennut myyvät.
- god dog
Näinhän se menee. Jos uusi koirarotu taas kerran löydetään, oli se sitten täysin kummajainen ja oli siitä mitään tietoa kertoa tai ei niin kohta ruvetaan puhua täysin uudesta rodusta ja sen keksijästä.
Yleensä tuon kaiken takana on vain monet "urhoolliset" ihmiset, jotka kertakaikkiaan on jo ripustaneet rukkasensa nauloilla kiinni kattoon, mutta samaan aikaan ei sitä omaa lausuntoa uskalla sanoa tai pitää omista mielipiteistään kiinni.
No okey! Nyt taas ollaan tultu siihen päätökseen, että sanoi täällä kuka tahansa mitä hyvänsä, ei aiheella oo mitään tekemistä totuuksien takia. Me ollaan kaikki hulluja, valehtelijoita ja muista piittaamattomia ihmisiä.- dfdgffhghhh
Usein nuo uudet rodut on vanhoja rotuja jotka ovat häviämässä..esim tanskalainen vanha kanakoira aivan valloittava mutta labbis on vienyt siltä tunnetumpana muotirotuna mahdollisuudet suurentaa lukujaan.
- griffon vs munster
Jokainen ihminen haluaa olla jollakin tavoin omalaatuinen ja erottua muista. Tuskin kukaan haluaa olla aivan normaali ja muiden lainen, vaan kaikki haluavat jotain erikoista itselleen, jolla saa huomiota ja kokee itsensä ekologisemmaksi. Minäkin olen harvinaisuuksien ihailija ja pidän harvinaisista koiraroduistakin, joita ei löydy kaikkialta.
Olen nyt hommaamassa griffon fauve de bretagnea itselleni harrastus- ja metsästyskoiraksi. Olen varronnut sitä jo kesäkuusta asti ja joudun vartoamaan sitä kevääseen saakka, koska Suomesta löytyy vain 1 rodun kasvattaja, jonka vuoksi tätä rotua hankkivan on oltava kärsivällinen, jos sellaisen haluaa Suomesta ostaa. Tosin olen miettinyt rotuvalinnan siirtoa isomunsterinseisojaan, jos sellaisen kasvattaja luovuttaisi minulle pennun ensi vuonna, mutta se on kasvattajasta kiinni ja täytyy alkaa viestiä lähettämään Gmaililla. Molemmat ovat maailmanlaajuisestikin aika harvinaisia, joskin griffon fauve de bretagne selvästi harvinaisempi, mutta on isomunsterinseisojiakin maailmassa arviolta vain noin 5000-7000 yksilöä. Griffonin kasvattaja pisti minut jo pentulistalle, josta ilmoitan itseni irti vain, jos saan suomalaiselta isomunsterinseisojan kasvattajalta pennun. Mutta kovin vaativia näin metsästysviettisten ja harvinaisten rotujen kasvattajat siitä ovat, kelle metsästäjille koiriaan myyvät. Ei muuta kun onnea koettelemaan ja viestiä pistämään kasvattajalle. Keväisin ne metsästyskoirien pentueet normaalisti syntyvät, johon mennessä olen saanut rahaa tarpeeksi säästöön kalliiseen rotukoiraan. - vbbvnnnbvv
Niin en minäkään halua sitä tyypillisintä rotua jotensakin tylsää/persoonatonta. Paljon rotuja mistä valita ja en halua muotirotua kuten labbista schäferiä kultaista noutajaa puudelia shelttiä etc..ja haluan rodun joka täsmää ominaisuuksiltan sitä mitä haen että myös ulkoiselta habitukseltaan joka miellyttää minua ja myös olemukseltaan joka sopii siihen ympäristöön jossa elän. Nykyinen rotuni kieltämättä muistuttaakin minua olemuksellaan..kuuluu kyllä100 suosituimman rodun loppupäähän...eli harvinainen ei ole mutta ei tule joka nurkalla toista vastaan ja ne jotka tulee niin mukava jakaa ajatuksia hieman epätyypillisemmästä rodusta.
- gluumpiia
Minusta 100 suosituinta rotua ovat kyllä jo todella suosittuja. Esim. snautseri on kaikille tuttu näky Suomessa, mutta se taitaa yleensä kuulua jonnekin sijalle 90-100. Bullmastiffikaan ei edes joka vuosi kuulu sadan suosituimman joukkoon, vaikka se vaikuttaakin olevan Suomen suosituimpia rotuja. Samaten irlanninsusikoirakin puuttuu väliin sadasta suisituimmasta. Ja molemmat bernhardinkoiramuunnoksetkin ovat kaukana sadasta soisituimmasta, ehkä jossain sijalla 150, jos silläkään.
- vbbvnnnbvv
gluumpiia kirjoitti:
Minusta 100 suosituinta rotua ovat kyllä jo todella suosittuja. Esim. snautseri on kaikille tuttu näky Suomessa, mutta se taitaa yleensä kuulua jonnekin sijalle 90-100. Bullmastiffikaan ei edes joka vuosi kuulu sadan suosituimman joukkoon, vaikka se vaikuttaakin olevan Suomen suosituimpia rotuja. Samaten irlanninsusikoirakin puuttuu väliin sadasta suisituimmasta. Ja molemmat bernhardinkoiramuunnoksetkin ovat kaukana sadasta soisituimmasta, ehkä jossain sijalla 150, jos silläkään.
Niinhän sanoinkin kuuluu suosittujen listan alapäähän muttei tyypillisimpiin joita tulee jokanurkalla ja suurimpiin muotirotuihin kuten vaikka labbis.. Omien rotujen lukumäärä kuuluukin olla kärkisuosituissa eli ajokoira jotta kanta olisi elinvoimainen koska muualta maailmasta niitä ei paljon löydy. :)
- gluumpiia
vbbvnnnbvv kirjoitti:
Niinhän sanoinkin kuuluu suosittujen listan alapäähän muttei tyypillisimpiin joita tulee jokanurkalla ja suurimpiin muotirotuihin kuten vaikka labbis.. Omien rotujen lukumäärä kuuluukin olla kärkisuosituissa eli ajokoira jotta kanta olisi elinvoimainen koska muualta maailmasta niitä ei paljon löydy. :)
Aivan :-)
Ja kyllä ajokoiria on valtavasti ympäri maailmaa, niitäkin on kumminkin valtavasti eri rotuisia. Ainkin hamiltoninajokoiria olen kuullut pohjoismaisista koiraroduista olevan Amerikassa paljon, josta on tullut siellä suosittu ja tunnettu rotu metsästäjien keskuudessa :-)
Ja yleensä ajokoirarodut ovat USA:ssakin hyvin terveitä, koska siellä (:kin) arvostetaan lyhytkarvaisia metsästyskoiria juuri rodunomaisinaan ja terveinä.
- ..
...Monet ottavat Suomessa harvinaisen rodun sen terveyden vuoksi.
- omena19
http://94.246.113.70/image/medium/31/3197786082.jpg Kannattaako ostaa
- omena19
maksaa 150 e
- ööh
Ööh, paimensukuinen tai tavallinen lapinkoira? Seropi?
- ööh, katsos hei
ööh kirjoitti:
Ööh, paimensukuinen tai tavallinen lapinkoira? Seropi?
Paimensukuinen lapinkoira on tätä suosittua näyttelylapinkoiraa tavallisempi. Alkuperäinen on aina se tavallinen.
- ööh
ööh, katsos hei kirjoitti:
Paimensukuinen lapinkoira on tätä suosittua näyttelylapinkoiraa tavallisempi. Alkuperäinen on aina se tavallinen.
Kysyinkin kuvan koirasta, että kumpiko se on. Paimensukuinen suomenlapinkoira, vai suomenlapinkoira(yleisempi, eli tavallinen)
- Saksa
Tässä on teille rotu :))). http://fi.wikipedia.org/wiki/Guatemalandoggi Iiiihana pikku dogiloinen
- doggit <3
Jännä miten tuo, brasiliandoggi ja argentiinandoggi ovatkin kaikki niin samannäköisiä. :) Ei sillä, komea se silti on, ja onhan se melko tuore FCI-rotu uruguayncimarronkin hyvin samannäköinen sao miguelinfilan kanssa. Ja siihen vielä kolmanneksi raitapaidaksi boliviandoggi. Taitaa latina-Amerikassa joka maassa olla oma molossinsa, mutta ei kauheasti ulkomailla muita tunneta kuin argentino ja fila brasilerio.
- Pysykööt siellä
Ulkonäöltänsä on ihana mutta luonteensa puolesta olen iloinen ettei Suomessa sellaisia vielä(?) ole. Tuomarin puremisen yrittäminen kehässä on sallittua...
- lattarit erikseen
Pysykööt siellä kirjoitti:
Ulkonäöltänsä on ihana mutta luonteensa puolesta olen iloinen ettei Suomessa sellaisia vielä(?) ole. Tuomarin puremisen yrittäminen kehässä on sallittua...
Latina-Amerikan machomaissa niin, mutta jos tuotaisiin tänne ja jos saisi ajan kanssa virallisen rodun aseman eli oikeuden osallistua virallisiin näyttelyihin, niin ei taatusti täällä kehissä saisi (ellei sitten satu sellainen näyttely jossa tuomari itse sieltä Guatemalasta). Tiesitko, että Suomesta jo löytyvä fila brasileiro on ainoa FCI:n hyväksymä rotu, jonka rotumääritelmä sallii aggressiivisuuden ja pitää sitä hyvänä asiana? Eipä silti ole vielä kukaan joutunut filan repimäksi, koska suomalaiset kasvattajat osaavat pitää järjen päässä ja kouluttaa koiran Suomen kulttuuriin soveltuvaksi - ja ennen kaikkea eivät myy koiriaan niiden latinomachojen suomalaisille vastineille vaan vastuuntuntoisemmille ihmisille.
Lisäksi kannattaa katsoa hyvänä esimerkkinä tuosta latinokulttuurien machoilusta elokuva Perro: siinä pääosassa dogo argentino, rotu jonka jalostuksessa Suomessa painotetaan IHMISRAKKAASEEN ja ystävälliseen koiraan. Elokuvassa miehet mm. kannustavat aivan ekstaasissa, kun koira käy ärhäkkäästi yhden porukkaan kuuluneen käteen kiinni. Tämä ei ole koiran vika, vaan asennevika - dogon saa koulutettua sellaiseksi kuin haluaa, jos taitoa riittää. Jos ei riitä, parempi olla hankkimatta. Latina-Amerikassa valitettavasti ei olla yhtä tarkkoja kelle dogon myy, ja siksi se siellä usein päätyy machomiesten koulutettavaksi.
Dogo argentino on hyvin läheistä sukua guatemaltecolle, samoin kuten brasiliandoggikin, ja ominaispiirteet eivät niin hirveästi toisistaan poikkea. Toki niistä kaikki ovat haastavia rotuja, mutta kyllähän silloinkin aikanaan monia vuosia sitten kun dogoja alkoi vasta rantautua tänne Pohjolan perukoille oli monikin ihminen kiljumassa että "mitä tuollaisia vaarallisia tappajia tänne tuodaan".
Mutta hyvin ovat argentiinandoggit sopeutuneet yhteiskuntaan eikä kukaan asiasta tietävä koiraihminen nykyisin huutele dogoista yhtään mitään - korkeintaan pari koiranvihaajaa jotka eivät ymmärrä sitä, ettei rotu sovi läheskään kelle vaan ja että väärissä käsissä siitä saa vaarallisen.
Kuitenkin olen mm. omin silmin kehän laidalla nähnyt, kuinka hyvin nuori, ehkä alle parikymppinen dogon omistanut tyttö lellitteli koiraansa ja lässytti sille ns. "vauvakielellä" ihan avoimesti, eikä ollut moksiskaan. Samoin Italiassa olen nähnyt kuinka paikallinen mies koitti ensin poistaa hampaillaan dogonsa jalassa ollutta piikkiä (tuosta aiheutuneesta kivusta jos koira ei omistajaansa näykkäise, niin ei sitten mistään!) ja hieman myöhemmin pussaili hyvin avoimesti koiraansa kuonolle junalaiturilla niin että moiske vain kuului. Eli kyllä, oikein koulutetun ja tasapainoisen dogon kanssa voi tehdä noin siinä missä muidenkin rotujen ilman raatelemisen pelkoa.
joo, kyllä, oikein koulutetun ja tasapainoisen dogon, oikeissa käsissä. Mutta paljon noita päätyy näiden erikoisuuden tavoittelijoiden ja muiden egonjatkeiksi, jolloin taidon ja tiedon puute tekee tuon kokoisista koirista vaarallisia.
70% koirista on väärälaisilla omistajilla.- lattarit erikseen
Olen useamman kerran esimerkiksi koiranäyttelyissä pyörähtänyt dogo-kehällä ja ollut kerran dogojen erkkarissa. Yhtäkään aggressiivista en ole nähnyt vaikka erkkarissa osanottajia oli runsaasti, ja joissain isoimmissa näyttelyissä koiria ollut myös peräti parisen kymmentä. Erkkarissa muutama koira murisi/uhitteli kehän laidalla jollekin niiden edessä seisseelle ihmiselle, mutta omistajia vain nauratti hyväntuulisesti eikä koirakaan selvästi tehnyt sitä aggressiivisesti tai uhkaavasti, oli enemmän sellaista pientä pörinää. Kaipa ne omistajat olisivat heti reagoineet toisin, ja ihmisystävälliseksi kuvaillun rodun oikeasti aggressiivinen murina olisi herättänyt heti muiden erkkariin osallistujien huomion.
Joka tapauksessa, jos oikeasti niin "paljon" dogoja päätyisi huonoihin käsiin, sitä olisi jo nähnyt oikeasti huonosti käyttäytyviä tai hallitsemattomia dogoja. Mutten omin silmin ole nähnyt, päinvastoin tulee erkkarista mieleen esim. se kun heti sinne saavuttuani yksi iso uros yritti häntä heiluen rynnätä tervehtimään. Dogoja alkaa olla Suomessa jo kohtuullinen määrä eivätkä ole lähellekään yhtä harvinaisia kuin vaikka fila tai corso. Suurin osa dogokasvattajista on vastuullisia ja monen sivuilla painotetaan rodun vaikeutta.
Itse en dogoa omista enkä todennäköisesti tule omistamaan koska se on minulle liian energinen ja aktiivinen, mutta se on silti yksi lempiroduistani ja näitä "jos tarvitsisin aktiivisemman koiran" -jossittelurotuja.
- joobax
Mun syy on se, että nämä suositut tai jossain vaiheessa suosittuja olleet koirat ovat kysynnän huipussaan jalostettu piloille. On käytetty "hivenen puutteellisia" narttuja pentujen tekoon, koska se kysyntä vain on niin valtava. Ei sen niin väliä vaikka sukupuussa esiintyisi huonoja lonkkia jne. Kuten espanjanvesikoiran kanssa kävi, jopa D-lonkat ovat hyväksyttyjä, jos vain toisella on niin surkeat lonkat.... En ikinä ottaisi D-lonkkaiselta pentua, enkä hyväksy D-lonkkia lähisuvussakaan.
Liian harvinaiset rodut on pakko sivuuttaa sit taas liian pienen geenipoolin takia. Yksilöitä on niin vähän, että sukusiitokselta ei voi välttyä.
Rodun käyttökelpoisuus ja terveys ovat mulle ne tärkeimmät seikat. - asdmolossi
Suomessa harvinainen rotu voi olla maailmalla hyvinkin yleinen :) Kaikista mielenkiintoisista ja mukavista roduista ei onneksi suomeksi saakkaan ihan noin vaan tietoa ja ehkä ihan hyväkin niin :)
- mörkö
Etsin itselleni metsästyskoiraa enkä halunnut suomenajokoiraa. Muita lyhytkarvaisia ajavia koiria on tarjolla vähän ja ne kaikki ovat erikoisempia. Siksi nykyinen koirani on ns. erikoisrotuinen.
- wedsdwd
Minkä rotuinen? Sveitsinajokoira, pesukarhukoira, posavinanajokoira ym? Tosin eivät nämä erikoisrotuja millään tavoin ole, ne vain ovat harvinaisia täällä päin. Kiinnostaisi kumminkin tietää koirasi rotu :-)
- mörkö
wedsdwd kirjoitti:
Minkä rotuinen? Sveitsinajokoira, pesukarhukoira, posavinanajokoira ym? Tosin eivät nämä erikoisrotuja millään tavoin ole, ne vain ovat harvinaisia täällä päin. Kiinnostaisi kumminkin tietää koirasi rotu :-)
Isogascognenajokoira.
mörkö kirjoitti:
Isogascognenajokoira.
Olen tuo äskeinen kysyjä, mutta unohdin hetkeksi salasanani, enkä siksi voinut kirjautua sisään.
Minä olen varannut ensi kevääksi itselleni koiran, joka ei kaukana ole sinun koirasi rodusta, näet griffon fauve de bretagne. Eli maailmanlaajuisesti harvinainen ranskalainen ajokoira kyseessä myös, joka kuuluu Suomen Bassetkerhon rotuihin, kuten sinunkin koirasi rotu :-D Griffon fauve de bretagnella on vain 1 kasvattaja koko Suomessa.
- dog hater
Kaikkea noita idiootti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 203774
Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?
Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit243169En tullut, koska käytit päätäsi.
Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m322375- 922149
- 221990
- 261642
Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?
Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui411621- 321512
Päivi Räsänen eroaa todennäköisesti kirkosta
Päivi Räsänen kertoo järkyttyneensä evankelis-luterilaisen kirkon homolinjauksesta. Räsänen sanoo todennäköisesti eroava5021463Miten lasketaan?
Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.91424