Miten paljon sanontoja liittyykään tuuleen! Tuohon, --- milloin lempeästi hyväilevänä --- milloin raivokkaana pyyhkäisten lähes kaiken tieltään!
On käsitteitä pahantuulinen ja hyväntuulinen. Kysymyksiäkin kuulee:
No, milläs tuulella nyt olet:D
Olis ihan kivaa kuulla, mitä kaikkea olette kuulleet tuulesta?
Tuulten tavoittelua
19
287
Vastaukset
- Ramoona*
Miten paljon onkaan lauluja tuulesta ! Kyselemme, minne käy tuulen ilmassa tie, ja ....tuulelta vaan ma vastauksen saan. Selkä vastatuuleen, tiukka mutru huuleen on suomalaistytön sisukkuuta. Tuulelle tupaa tehdessä joutuu helposti tuuliajolle.
Suomalaiselle raatajalle on omistettu : tuule tuuli leppeämmin, missä köyhä raataa. Tällaisen merinaisen mottolaulu on tietenkin : Nyt tuulet nuo viestin jo toivat, mä purtehen astua saan.
Kiva aihe tex, toivotaan että tuulella on paljon ystäviä, vaikka laulussa väitetäänkin toisin. Tuulella on monta muotoakin, leppeästä keätuulesta hitmumyrskyyn asti, jota Suomessa ei oikeastaan esiinnykään.
Tuuli on palvellut ihmistä paljon ja niin tekee vieläkin. Rahtialuksetkin kulkivat tuulen voimalla ja vieläkin purjeveneet.
Tuulimyllyt ovat olleet Käyttövoiman antajina ainakin vesipumpuille ja nykyään ne tuottavat sähkoäkin hitusen, Itse inhoan noita tuulivoimapuistoja. entäs jos tulee tulipalopakkanen? silloin on aina tyyntä vaikka ei sitä ministerit tiedäkään.
Oletteko nähneet pyörremyrskyn, tuuon pyörteisen tuulen puuskan, joka heittää heinäkasan tai muun sellaisen pienen matkan päähän.
Muistan myös kotijärvellä näkemäni vesipatsaan, trombiko?
Katselin järvelle kohtaa, jossa on kari ja vettä matalimmillaan n. 2 metiä. Yht'äkkiä nousi ehkä 10-20 metriä korkea vesipatsas, paksuudeltaan ehkä 50 senttiå Heken vain näkyi.
Tiedän nyt hiukan noista varsinaisista hirmumyrskyistä niin kuin kaikki.
Kun on kuumaa ja sopivan syvyistä vettä, hoyrystää auriko hiukan vettä. tuuli tai ehkä virekin saa aikaan tuon höyrypasaaksi muodostuvan luonnonilmiön.
pyörtrinen höyrypasas kirnuaa lämpimästä vedestä himuvoimaisen pyörremyrskyn joka eenee tuulrn mukana ja sammuu rannikolle kun vettä ei enää ole.
Sammumisvaheessakin ovat tällaisen myrskyn tuhot hirmuiset rannikolla.
Anteeksi, että kauniit tuulenne pilasin ja muutakin löpisin,Kuin tuulispää on Ruune rientänyt kirjoittamaan, niin näkyvä on hauska kiirus sormilla ollut! Tuuletupia mietin minäkin, kun tupia ja riihiä on usein putkahdellut palstallakin, mielikuvituksen saadessa tuulta purjeisiin.
*Kevättuuli se mulle niin hauskasti, joka puuta ja pensasta soittaa, ( kuin SkillaN'in haavanlehtien tuulessa soitto)
Tuulen taivuttaessa edessäni ikkunasta näkyvät koivunlarvat, heitellen syyslehtiä maahan.
Kiehtovaa on nähdä kotkan lähes pysyvän paikoillaa tuulen kannattelemana,...koko luomakunta saa jatkuvuutta tuulten viskoessa siemeniä ylt'ympäriinsä!
Ihanaa,...- Ramoona*
Et mitään pilannut etkä löpissyyt, stop tykkänään tuollaiset puheet - sinullahan on asiallista asiaa tuulesta. Pienen trombin silmään olen joutunut metsäaukiolla, ja olin sen jälkeen kuin peikko : risuja tukassa, sammalta suussa ja humusta korvissa, havunneulasia taskussakin.
Muistelen kauneinta lukemaani tuulirunoa, tänne palstalle ennenkin siteeraaamani.
Runo on on chileläisen Nobel-runoilijan Gabriela Mistralin (Lucila de María del Perpetuo Socorro Godoy Alcayaga, 1889-1957) .Suomennos on Aale Tynnin.
TUUTULAULU
Meri lakkaa ei tuhatta aaltoa tuutimasta.
Minä kuuntelen merien rakkautta ja tuuditan lasta.
Yön harhaava tuuli ei lakkaa viljaa tuutimasta.
Minä kuuntelen tuulien rakkautta ja tuuditan lasta.
Isä Jumala lakkaa ei maailmojaan tuutimasta.
Hänen kätensä tunnen pimeässä ja tuuditan lasta.
Tuuli on ilmiönä niin äärimmäisen kiehtova, että sitä on käytetty paljon vertauskuvallisesti, Leinon Aurinkolaulussa "Sain hengen herkän ja avoimen, jota tuutia tuulosen".
Kaunis kuva kuolemasta on pslamissa : Ihmisen elinpäivät ovat kuin ruoho. Kun tuuli käy hänen ylitsensä, ei häntä enää ole. Mikähän pienoistrombi vaiko pyörre Käpylässä kerran bussipysäkin roskakorin keksi, ja nostatti korkealle kieppuvia bussilippuja iloisen vilisevään piirileikkiin! Ikkunasta ihmettelin sen korkeutta, kapea se kylläkin oli alhaalta ainakin. Ainoa on minkä olen nähnyt.
Mahtoi olla näky Ramoonasta metsänhengen leikittelyn jälkeen!
Hengenvaarassa olen kerran ollut, 30-40 sm vielä eteenpäin, olisi kaulani ollut auki. Hirmuinen tuuli repi mäen päällä olevan rakennuksen katolta irti aaltopellinpalasen, joka ujeltaen poikkaisi tien pyöräillessäni, juuri kaulani korkeudella, rämähtäen sitten viereiselle pellolle!
Hetkeksi seisahduin tajutessani vaaran. Huh- Katleija
Tämä tuuliketju tempaisi mukaansa minutkin, niinhän tuuli tekee syksyn lehdillekin.
Tuulta päin. Hieno tunne ottaa vastaan tuuli myrskyävältä mereltä tukevasti rantakalliolla seisten, jotenkin puhdistavaa.
Niin ja tunturilla tuulee aina. Kerro Ruuneperi missä tuuli sijaitsee ja jos ylöspäin mennään loppuuko tuuleminen kokonaan. Avaruudessa ei varmaankaan tuule kun siellä ei ole ilmaa.
Tämä ketju on hyvän tuulen ketju, sai hyvälle mielelle.Tuskin osaan vastata paremmin kuin muutkaan. Ilmahan on kaasuseos, jossa on hengittämäämme happea, typpe ja jalokaasuja.
Tuo ilmamassa sitten likkuu vaakasuoraan: On olemassa sellainenkin käsite kuin ilmanpaine:Korkeapaine aikaansaa poutaa ja matalapaine siis sadetta.
Tuulen suunta on tietysti korkeapaineesta kohti matalapainetta.
Ylöspäin mentäessä tuuli tietysti vaimenee kun liikkuva ilma on kevyemppää.
Hyvin kostealla säällä ovat kovimmat myrskyt kun raskas ilma liikkuu voimakkaan tuulen painamana.
Teiltä emänniltä kysyn: Onko kiehuva vesi kuummpaa poudalla kuin sateella?
Minulla on semmoinen mielikuva tuosta kiehumispisteestä että siihen vaikuttaa ilmanpaine.
Minulla on painekattila ja siinä paineessa kaikki kypsyy nopeasti eli olisiko korkeapaineen aikana kiehumispiste korkeampi eli vesi olisi kuumempaa silloin.
Tässä yhden emännnän vastaus.Oikein!
Kun vesi kuumenee, niin vesimolekyylit liikkuvat yhä nopeammin. Jos ilmanpaine on pieni, pääsevät nuo molekyylit helpommin irti vedestä, joka näkyy kiehumisena.
Matalapaineella vesi kiehuu siis alhaisemmassa lämpotilassa eli alle sata-asteisena. Normaalipaineessa, 890 mmHg (muistaakseni), on veden kiemislämpötila 100 astetta, korkeapaineessa yli.
SMP:n vanha puoöuesihteeri Eino poutiainen, väitti aikanaan, että suorakulma on 100 astetta, kunnes muisti, että sehän onkin veden kiehumispiste.
.
Jaa' a, myönnettävä on etten tiedä, nopeampaa voi olla poudalla saavuttaa kiehumispiste.
Tuuleen vielä mennäkseni, minusta on aina mielekiintoista kuunnella asiantuntijoita lähes joka alalta (mitä pystyn ymmärtämään)
Aikanaan saaressa poikani innoissaan väsäsi kaverinsa kanssa mastoa kelpo meriveneeseen. Sivusta kuulin isäni tyrmäävän poikien maston korkeuden vähän ankarastikin:
*käyttäkää nyt järkeänne pojat !, noin korkea kiinteä masto veneeseen ilman köliä, niin tällä tuulella vene hörppää vettä vääjäämättä!
Samoin Ruotsinlaivan ajautuessa karille Tukholman saaristossa myrskyssä, oli se isästä selvä asia kun voimakas tuuli painaa uivan *hotellin* valtavaan kylkeen, ei siinä propellit enää tehoa, tuulen ja merivirran voimaa vastaan.
Mutta autonajosta ei isä pitänyt koskaan, sanoikin, kun vesielementti on aluksen jarrutuksessa ja ohjauksessa jo reflekseissä vuoskymmeniä, ei tunnu mukavalta ajaa autoa!
Kansanmiehen kokemusmaailmaa ammatistaan.Kiusasikin minua leikillään, ja kun menin puskemaan ja ravistelemaan häntä, kiusoitellen vaan sanoi:
Minkäs tuuli tervaskannolle voi!PS
Muistui vielä mieleeni, etten koskaan päässyt hinaajan mukaan, isän hinatessa suuria aluksia H1 ja H3:lla Kustaanmiekan salmenläpi Suomenlinnan ohi satamaan.
Sittemmin tulikin jo Vuosaaren satama ajakohtaisiksi konttialusten ollessa jo niin valtavia. Katajanokalla asuessa niitä tuli katseltua ikkunasta, vihreitä uivia kuljetusaluksia.
Tuo Tallinnan edustalla karille ajava rahtialus, teki taas kysymyksen hinauksen tarpeellisuudesta ajakohtaiseksi. Ihan kamalaa, kun nuo laivat on niin tekniikalla ohjattavia, että vikoja tuntui olevan vempaimissa vaikka kuinka paljon, ja
MITKÄ RISKIT!- avaruuslaulu
Tähtituuli
On syntymässä uusi tähti
vain aineen parhaat mukaan lähti
Se tähtituulen avun saa
avaruuteen jätteet puhaltaa.
Jos kummina ois aurinkotuuli
sen kasvot ois kuin hymyhuuli.
Ja vienon laulun revontuulten
se soittelisi kaikkien kuulten. - *123456
Meidän teinien lemppari, The colors of wind
http://www.youtube.com/watch?v=TkV-of_eN2w Kova etelä-kaakko tuuli haittasi hanhien syysmuuttoa tänään. Ne osaavat kyllä luovia kovassakin tuulessa kokeneiden johtolintujen avulla.
Eilen kun tuuli oli leppeämpi, lintuaurat suuntautuivat enemmän etelän suuntaan. nyt jopa länsilounaaseen tai länteen.
Niiden muuttokommunikointi, rattoisa kaklatus saa pääni ulkona ollessa kääntymään. Tuo on aikaisen talven merkki sanottiin ennen aikaisesta massamuutosta.Kaihoa herättää muutolintujen lähtö. Muistuu mieleeni äidin viimeinen laulu *Kurjet,* jos joku jää mua kaipaamaan!
Riki Sorsa - Muuttohaukka
http://www.youtube.com/watch?v=2C_jB9YjQgc
PS
Kuuntelin Mai Lind kilpailun Suomen finalistiä Johannes Piirron Chopin tulkintaa,..aivan upeaa,..- hämmästynyt
Jotkut ketjut palstalla on kuin tuulesta temmattuja! Roskineen.
Annetaan jo niiden olla tuulen viemää :)
- cappt. cöpenick
En voi olla pitämättä Vera Teleniuksen tulkinnasta Kurjet.
http://www.youtube.com/watch?v=nDrXGYCzRrw - Vesikarhu.
-Viro - tuulten pieksämä maa-.
Siinä oli tuuli paikallaan.
Uusintaa toivon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 242503
- 951556
- 1211334
- 751140
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa341080Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo24912- 52902
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa261893MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil212871- 34805