Millainen nöffi on?

Wish

umm.. Meille on syyskuussa tulossa nöffipentu. Mitäs kaikkea pennulle saisi antaa kotiruokana? Miten pitkät lenkit se pentuna saa tehdä? ja.. Paljonkos se kuolaa päivässä xD? Onko helposti koulutettavissa? Minkäs kokoinen se ihan oikeasti on, kun ei kirjoista saa oikeen kunnon kuvaa tuosta ihanasta jätistä :)!? Odotamme pentua innokkaasti ja haluaisimme toivottaa pennun mahdollisimman hyvään kotiin.. Mitä tarvikkeita kannattaa siis ostaa? Meillä on jo kolme harjaa (kuminen, harva kampa ja joku ihan outo harja jossa on "väkäisetpiikit"(?!))Ja mihin paikkaan nöffi mieluiten asettuu nukkumaan? Äiti ei suostu että tulee viereen.. Juu-u.. Toivoisin asiantuntevaa, koska ei ole mitään hajua koko asiasta..Tai no mitä nyt pieni haju millaista koiran omistajana on..

11

2020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sessu

      aluksi sanoisin että tietosi ovat vähän liian vähäiset kun teille kerta on koirakin jo tulossa. kannattaa lukea nyt mahd.paljon kaikkea koiriin liittyvää tietoutta, mieluiten kirjoista.(tuire kaimio,pennun kasvatus-pennusta kunnon koiraksi on tosi hyvä muunmuassa)

      ensinnäkin, pennulle ei missään nimessä kannata antaa kotiruokaa ellet siihen aio lisätä tarvittavia vitamiineja ja kalsiumia. eläinkaupan ruoka olisi paras vaihtoehto, kasvattaja toivottavasti neuvoo asiasta.

      koska rotu on niin "kipeäää" laatua (lonkat,kyynärät) varo rasittamasta sitä pentuna liikaa, pieni pentu urheilee leikin varjolla, vasta isompana saa alkaa lenkittämään.

      kuolan määrää on vaikea mitata, se on myös yksilöllistä mutta nöffit kuolaavat kyllä aika paljon.

      koulutettavuus riippuu aika paljon itse koiran luonteesta mutta noin yleensä rotu on suhteellisen helppo koira, muista että suuren koon vuoksi hyvä käytös on tärkeää!

      koiran koko vaihtelee, nartut tietenkin pienempiä kuin urokset. suurin tapaamani nöffi oli noin 65cm korkea.

      tarvikkeista; kynsisakset, ruokakuppi,juomakuppi,talutin ja panta. kannattaa myös varata pienimuotoinen ensiapu paketti.

      nukkumaan koira asettuu sinne minne parhaaksi näkee, ei voi ennalta ennustaa.

      sinulla on kyllä todella paljon opittavaa kun kerran kyselit rodun luonteesta ja koostakin vielä tässä vaiheessa. toivottavasti sinulla on kaverina pennun hoitamisessa aikuisia ihmisiä.sillä koira asioissa kyllä pitäisi olla "hajua" asioista!

      • kati

        jo aika tyhjentävän vastauksen ja yhdyn mielipiteeseen.

        Nöffi tulee vain luultavasti nukkumaan siellä missä on viileää,patjan/korin ostaminen sille on turhaa...

        Koosta voin sanoa sen verran:keskikorkeus on nartuilla 66cm ja uroksilla 71cm.Keskipaino taas nartulla on 54kg ja uroksella 68.
        Omilla koirillani korkeudet ovat narttu 69cm ja uros 75cm.

        Sinun kannattaisi ostaa Marika Mäntylän "Newfoundlandinkoira"-kirja.Se on erittäin loistava kirja nöffin hankkijalle.Samoin kannattaa käydä kasvattajalla/tai muualla(näyttelyt yms) tutustumassa nöffeihin "kasvokkain".


      • Wish

        Juu.. Olen lukenut nöffien liiton nettisivuilta suunnilleen kaiken ja muutenkin on kokemusta koirista, ainkin vanhemmillani, kun olin pieni niin heillä oli partacollie ja tämän jälkeen isälläni on ollut kolme saksanpaimenkoiraa ja meillä yksi vauhko kultaisen ja lappiksen sekoitus. Joten Selitän nyt kysymysten määrää hieman sillä että haluan todellakin että koira tulee viihtymään ja elämään kanssamme, ajattelin että täältä löytyisi asiantuntemusta ja kokemusta rodusta. Ja muutenkin, olethan itsekkin aloittanut nöffien parissa! eli en voi puollustella perheeni kokemattomuutta mutta yritystä tulee olemaan niin että muille jakaa!
        Luonteesta halusin kysellä, sillä kirjoissa sanotaan että on ystävällinen ja rauhallinen ja lapsirakas, mutta onkos se ihan totta, ja koko kysymystä halusin puollustella juuri sillä, etten ole ikuna nähnyt, ja kuten jotkut sanovat että koira voi olla suurempikin kuin se toivottu 71 cm..
        Käyn vielä eläin liikkeissä kyselemässä pennun ruokinnasta ja puhun kasvattajan kanssa ensi viikolla kun menemme käymään katsomassa tulevaa söpöliiniä jonka nimeksi on ehkä tulossa Pomo :)

        Ihan iästäni olen 13, joten elämässä ei ole vielä kokemusta kovinkaan paljoa..


      • sessu
        Wish kirjoitti:

        Juu.. Olen lukenut nöffien liiton nettisivuilta suunnilleen kaiken ja muutenkin on kokemusta koirista, ainkin vanhemmillani, kun olin pieni niin heillä oli partacollie ja tämän jälkeen isälläni on ollut kolme saksanpaimenkoiraa ja meillä yksi vauhko kultaisen ja lappiksen sekoitus. Joten Selitän nyt kysymysten määrää hieman sillä että haluan todellakin että koira tulee viihtymään ja elämään kanssamme, ajattelin että täältä löytyisi asiantuntemusta ja kokemusta rodusta. Ja muutenkin, olethan itsekkin aloittanut nöffien parissa! eli en voi puollustella perheeni kokemattomuutta mutta yritystä tulee olemaan niin että muille jakaa!
        Luonteesta halusin kysellä, sillä kirjoissa sanotaan että on ystävällinen ja rauhallinen ja lapsirakas, mutta onkos se ihan totta, ja koko kysymystä halusin puollustella juuri sillä, etten ole ikuna nähnyt, ja kuten jotkut sanovat että koira voi olla suurempikin kuin se toivottu 71 cm..
        Käyn vielä eläin liikkeissä kyselemässä pennun ruokinnasta ja puhun kasvattajan kanssa ensi viikolla kun menemme käymään katsomassa tulevaa söpöliiniä jonka nimeksi on ehkä tulossa Pomo :)

        Ihan iästäni olen 13, joten elämässä ei ole vielä kokemusta kovinkaan paljoa..

        ja jos kerran on vanhemmillasi kokemusta koirista niin koira on sitten varmasti hyvissä käsissä. on tosiaan hyvä että lapsetkin innostuvat noin koirien hoitamisesta kun tiedän monta perhettä joissa lapset ei välitä niistä yhtään.

        tosi hyvä että käytte juttelemassa kasvattajan kanssa, ne kun tietävät varmasti kaiken tarpeellisen tulevasta koirastanne ja häneltä voit kysyä sitten kaikkea mikä mieltäsi vaivaa, ja kannattaa kysyä.

        ja kyllä sitä kokemusta sitten tulee, jokaisella koiraihmisellä on joskus ollut se ensimmäinen koira ja siitä sitä sitten oppii.

        muista kuitenkin vielä koirankin jo ollessa teillä lukea ja kysellä kaikkea, koskaan ei voi tietää liikaa.

        toivotan hauskoja,ihania ja iloisia hetkiä uuden perheenjäsenen kanssa!!


      • Wish
        sessu kirjoitti:

        ja jos kerran on vanhemmillasi kokemusta koirista niin koira on sitten varmasti hyvissä käsissä. on tosiaan hyvä että lapsetkin innostuvat noin koirien hoitamisesta kun tiedän monta perhettä joissa lapset ei välitä niistä yhtään.

        tosi hyvä että käytte juttelemassa kasvattajan kanssa, ne kun tietävät varmasti kaiken tarpeellisen tulevasta koirastanne ja häneltä voit kysyä sitten kaikkea mikä mieltäsi vaivaa, ja kannattaa kysyä.

        ja kyllä sitä kokemusta sitten tulee, jokaisella koiraihmisellä on joskus ollut se ensimmäinen koira ja siitä sitä sitten oppii.

        muista kuitenkin vielä koirankin jo ollessa teillä lukea ja kysellä kaikkea, koskaan ei voi tietää liikaa.

        toivotan hauskoja,ihania ja iloisia hetkiä uuden perheenjäsenen kanssa!!

        muah.. Mä oon niin odottamaton.. sihen on viel kuukausi et se suunnillen tulee täänne! jeah! kiitos tooosi paljon näistä "opasteista"!


      • Uuh
        Wish kirjoitti:

        Juu.. Olen lukenut nöffien liiton nettisivuilta suunnilleen kaiken ja muutenkin on kokemusta koirista, ainkin vanhemmillani, kun olin pieni niin heillä oli partacollie ja tämän jälkeen isälläni on ollut kolme saksanpaimenkoiraa ja meillä yksi vauhko kultaisen ja lappiksen sekoitus. Joten Selitän nyt kysymysten määrää hieman sillä että haluan todellakin että koira tulee viihtymään ja elämään kanssamme, ajattelin että täältä löytyisi asiantuntemusta ja kokemusta rodusta. Ja muutenkin, olethan itsekkin aloittanut nöffien parissa! eli en voi puollustella perheeni kokemattomuutta mutta yritystä tulee olemaan niin että muille jakaa!
        Luonteesta halusin kysellä, sillä kirjoissa sanotaan että on ystävällinen ja rauhallinen ja lapsirakas, mutta onkos se ihan totta, ja koko kysymystä halusin puollustella juuri sillä, etten ole ikuna nähnyt, ja kuten jotkut sanovat että koira voi olla suurempikin kuin se toivottu 71 cm..
        Käyn vielä eläin liikkeissä kyselemässä pennun ruokinnasta ja puhun kasvattajan kanssa ensi viikolla kun menemme käymään katsomassa tulevaa söpöliiniä jonka nimeksi on ehkä tulossa Pomo :)

        Ihan iästäni olen 13, joten elämässä ei ole vielä kokemusta kovinkaan paljoa..

        NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI


      • Wish
        Uuh kirjoitti:

        NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI NÖFFI

        Mä tapan sut joku kaunis päivä! Mä tulin ihan tosimielessä kyseleen "apuja" ammattitaitoisilta ihmisiltä!


      • Välitä
        Wish kirjoitti:

        Mä tapan sut joku kaunis päivä! Mä tulin ihan tosimielessä kyseleen "apuja" ammattitaitoisilta ihmisiltä!

        tuosta! Näiltä palstoilta löytyy kaikenlaisia söheltäjiä, joihin ei kannata nokkaansa kopauttaa!
        Onnea tulevalle uudelle pennulle - nöffi on minunkin salainen haave, josta siipalle en ole vielä tohtinut hiiskua sanaakaan! Ehkö sitten jonain päivänä ;)


    • Piia K

      Mä oon ehdottomasti sitä mieltä, että kysy kaikesta kasvattajalta, myös ruokinnassa! Eläinkauppojen myyjiin ei oo aina luottamista, mutta vastuuntuntoinen kasvattaja varmasti ajattelee kasvattinsa parasta!
      Ja sitten siitä luonteesta, että toki nöffin perusluonnen on rauhallinen ja ystävällinen, mutta siinäkin löytyy poikkeuksia. Oma nöhveröiseni on ehkä hieman keskimääräistä ärhäkämpi (ehkä osaksi iho-ongelmiensa takia, jotka on aika yleisiä tälläisillä turkki roduilla). Ei niinkään ihmisille, mutta joillekin koirille. Koulutettavuus ei oo lähelläkään sakemannia. Nöffeillä on omat vankat mielipiteet asioista!:) Ainakin omani on todella fiksu, oppii nopeasti, mutta palvelualttiutta löytyy vain silloin, kun poika tuntee itse hyötyvänsä siitä tarpeeksi.
      Jos tykkää koirasta, joka on komea, karvaa ja kuolaa joka paikan, tiputtelee kirjahyllystä tavarat jo pelkällä hännällään, joka ajattelee itse ja jolla on (välillä jopa raivostuttavan paljon) huumorintajua, niin nöffi on kyllä ykkös rotu!

    • eka vuosi takana

      Meillä on ollut vuoden verran nöffi, sen voin sanoa että mikään helppo rotu se ei ole! (se varmaan on selvinnyt jo monesta paikkaa) Turkkia saa harjata oikein kunnolla ja usein!! kuten tietysti muillakin pitkäkarvaisilla, mutta lyhyt karvaisten koirien jälkeen se tuntuu aika hurjalta!!
      Niinkuin joku jo sanoi, nöffeillä on vahva oma tahto: "tekee jos huvittaa", paitsi jos on jotain tosi herkkua namia, niin sitten kyllä tekee mitä vaan!! ;)

      Meillä tuli kesällä tuo 1.v-uhmaikä, koira osasi olla todella rasittava...haukkui,ja murisi jos komensi, yms... nyt alkaa helpottaa! *huh*

      Noista harjoista, pennunkanssa riittää sellaset pehmeemmätkin, mutta isona, kun pentu turkki vaihtuu "aikuisturkkiin" tarvitaan hiukan pidempi piikkistä metalli kampaa yms... kaupassa neuvovat! muutenkin kannattaa aika nuorena opettaa siihen harjaamiseen,(nimenomaan niin että koira seisoo!!!) koska sitä tulee olemaan edessä PALJON, eikä ole kivaa kun sellanen iso koira tappelee vastaan!!!

      empä muuta tässä jaksa jaaritella, paitsi hae ihmeessä se Marika Mäntylän "Newfoundlandinkoira" kirja, niitä on kirjastoissakin aika hyvin!

      ruoasta vielä sen verran että meille kasvattaja suositteli Bentokronen maxi growth ruokaa, ja sitä syötimmekin pennun kasvu ajan!! hyvä ruoka, tarkotettu isoille korille, kasvuvaiheessa, ainut miinus, kallista... :( mutta mitäpä sitä ei rakkaan koiransa eteen tekisi..... ;)

    • Vasilisa Viisas

      Toivottavasti palaat vielä tänne lukemaan näitä viestejä.
      Itselläni on ollut nöffejä noin viidentoista vuoden ajan. Joukkoon mahtuu niin narttuja kuin uroksiakin. Osa on tullut meille pentuna ja osa vasta aikuisena.
      Yksilöissä on eroja mutta yleisesti ottaen nöffi on ystävällinen ja rauhallinen koira, kaikkien kaveri.
      Mielestäni teille olisi hyvä nyt jutella kasvattajan kanssa ihan kunnolla nöffin hoidosta ja pyytää häneltä pennunhoito-ohjeet kirjallisena. (Vastuuntuntoinen kasvattaja toki näin tekeekin ihan pyytämättäkin.)
      Ohjeista voit aina tarkistaa miten tämä asia pitikään tehdä.
      Voit pyytää kasvattajaa näyttämään sinulle jollain aikuisella koirallaan kampaamis-tekniikan ja vaikkapa sen miten kynnet tulee leikata. Eipä sitten mene sormi suuhun kun alat näitä toimia ensimmäisen kerran tekemään.
      Pienen pennun turkkihan ei vielä kaipaa varsinaista kampaamista mutta pentu on hyvä alusta lähtien totuttaa siihen että sitä käsitellään eri tavoin. Varaudu rimpuiluun! :)
      Pidä alusta lähtien se linja, että se mikä on kiellettyä on kiellettyä eikä siitä jousteta.
      Jos annat pennulle periksi vaikka sen purressa sinua tai muristessa sinulle, se oppii että murisemalla ja puremalla se saa tahtonsa läpi ja seuraavalla kerralla se yrittää entistä kovemmin.
      Suuren kokonsa vuoksi nöffin on oltava hyvin kasvatettu ja johdonmukaisuudella siinä pääsee jo pitkälle.
      Hyvin kasvatettuna nöffi on kaikesta kuolasta ja karvasta huolimatta mitä parhain kaveri.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe