Olen tosiaan uusi Linuxin käyttäjä. Asensin Mint 13 käyttiksen USB-tikulta koneelle, pienen taistelun jälkeen se onnistui. Nyt on kuitenkin tilanne ettei kone käynnisty ilman USB-tikkua koneessa kiinni. Pitääkö Grub tiedostoa säätää? Jos, niin miten?
Uusi Linux Mint käyttäjä
7
157
Vastaukset
- jootuotaniin
Asensit grubin sinne USB-tikun käynnistyslohkoon. Käynnistä kone ja asenna grub kiintolevyn käynnistyslohkoon.
1. Tarkista ensin tallennusmediat komennolla sudo blkid
2. Jos vaikka kiintolevy on sda, niin asenna grub siihen komennolla
sudo grub-install /dev/sda
3. Päivitä grub, jotta asetukset tulevat voimaan komennolla
sudo update-grub- tumbeelo
Tuota tuota...:
sudo grub-install /dev/sda1
/usr/sbin/grub-setup: warn: Attempting to install GRUB to a partitionless disk or to a partition. This is a BAD idea..
/usr/sbin/grub-setup: warn: Embedding is not possible. GRUB can only be installed in this setup by using blocklists. However, blocklists are UNRELIABLE and their use is discouraged..
/usr/sbin/grub-setup: error: will not proceed with blocklists. - ea69
tumbeelo kirjoitti:
Tuota tuota...:
sudo grub-install /dev/sda1
/usr/sbin/grub-setup: warn: Attempting to install GRUB to a partitionless disk or to a partition. This is a BAD idea..
/usr/sbin/grub-setup: warn: Embedding is not possible. GRUB can only be installed in this setup by using blocklists. However, blocklists are UNRELIABLE and their use is discouraged..
/usr/sbin/grub-setup: error: will not proceed with blocklists./dev/sda, ei /dev/sda1
Haluat asentaa sen grubin levylle sda, et partitioon sda1 - ...
ea69 kirjoitti:
/dev/sda, ei /dev/sda1
Haluat asentaa sen grubin levylle sda, et partitioon sda1Jos sda1:ssä on esim. windowsin boottiloaderi, niin grubin voi laittaa tiedostoon esim. /mnt/c/bootsect.lin, jonka lisää boot.iniin.
Muuten kyllä sda1 on normaali paikka grubille. - ea69
... kirjoitti:
Jos sda1:ssä on esim. windowsin boottiloaderi, niin grubin voi laittaa tiedostoon esim. /mnt/c/bootsect.lin, jonka lisää boot.iniin.
Muuten kyllä sda1 on normaali paikka grubille."Muuten kyllä sda1 on normaali paikka grubille."
No ei ole. Kuten alla olevasta linkistäkin selviää, normaali paikka on sda, ei sda1:
http://wiki.ubuntu-fi.org/Grub-kaynnistyslataaja
Ihan heti ensimmäinen komento tuolla sivulla kertoo oikean formaatin:
Siis levylle, ei partitioon. Noin se menee käynnistyslohkoon, missä sen pitää ollakin. - ...
ea69 kirjoitti:
"Muuten kyllä sda1 on normaali paikka grubille."
No ei ole. Kuten alla olevasta linkistäkin selviää, normaali paikka on sda, ei sda1:
Siis levylle, ei partitioon. Noin se menee käynnistyslohkoon, missä sen pitää ollakin.Jos loaderin asentaa MBR:ään, siinä on omat hyvät ja huonot puolensa. Esim. jos myöhemmin haluaa formatoida levyn ja asentaa toisen käyttöjärjestelmän tilalle (freebsd:n, qnx:n tms) niin MBR:n joutuu jollain korjaamaan että grub lähtee sieltä pois ja uusi järjestelmä toimii. Joten parempi on asentaa osion alkuun.
- ...
ea69 kirjoitti:
"Muuten kyllä sda1 on normaali paikka grubille."
Siis levylle, ei partitioon. Noin se menee käynnistyslohkoon, missä sen pitää ollakin.Normaalisti siis MBR:ssä ei ole muuta kuin osiotaulukot ja ns. primary boot loader, joka ei tee muuta kuin käynnistää boottiloaderin VBR:stä (aktiivisen osion alkuun asennetun varsinaisen boot loaderin). Grub sotkee koko mbr:n jos sen sinne asentaa, ja siitä seuraa monenlaisia ongelmia varsinkin useamman käyttöjärjestelmän kokoonpanossa. Esim. jotkut windowsin antivirusohjelmat kirjoittavat mbr:ään ja sotkevat grubin, jos sen on mbr:ään asentanut.
Windowsin ja muiden järjestelmien loaderit ovat yleensä aina vbr:ssä, eikä mbr:ää ole mitään tarvetta mennä sotkemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908617
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264768- 504238
- 623807
- 513216
- 502990
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.442304Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382213