"Muuttunut kuulo"

Kuuloton

Olen 57-vuotias mies. Olen mielestäni kärsinyt alentuneesta kuulosta jo useita vuosia. Vajaa vuosi sitten hankin omalla kustannuksella kuulolaitteet, jotka selvästi helpottivat tilannetta. Investointi oli kallis, n. 3400 euroa. Silloin lääkäri oli sitä mieltä, että kuulonalentuma on niin vähäinen, että en missään tapauksessa tarvitse kuulolaitetta. Lääkärin mielipiteestä huolimatta hankin laitteet ja olin tyytyväinen: yhtäkkiä pystyin taustamelusta huolimatta keskustelemaan ja kuulemaan muita. Joudun usein keskustelemaan työssäni meluisissa paikoissa. Lähipiiri huomasi myös parantuneen kuuloni.

Laitteiden teho on heikentynyt ja kävin tänään työterveyslääkärissä saadakseni lähetteen uuteen kuulotutkimukseen ja laitteiden säätöön. Nyt osui fiksumpi lääkäri, joka sanoi, että kuulonalenemani on niin vähäinen ja vain korkeilla taajuuksilla, että sen ei pitäisi tosiaan aiheuttaa kuulo-ongelmiani. Hän ei kuitenkaan syyttänyt minua luulosairaaksi, vaan kertoi, että kuulo voi muuttua siten, että kuulo-ongelmia on tosiaan olemassa, vaikka niitä mittauksin ei pystytä osoittamaan. Hän sanoi, että minulla ei ole kuulonalenemaa vaan "muuttunut kuulo", josta lääketiede ei tiedä juuri mitään, mutta myöntää tällaisen ongelman olevan olemassa.

Pärjäilen kohtalaisesti ilman laitteitakin, mutta töissä tulee hankalia ja kiusallisia tilanteita. Toinen mahdoton paikka on ravintola. Seurueeni jatkaa taustamelusta huolimatta keskustelua, mutta minä olen tuppisuuna eristyneenä, koska en voi kuulla ketään. Jotenkin tuntuu, että taustamelun volyymi kasvaa ihan mahdottomaksi ja pöytäseurueeni normaali keskustelu häipyy kokonaan ulottumattomiini. Kuulovirheet ovat myös tavallisia "Otit kanaa vai?" muuttuu: "Otit kameran".

Onkohan tällaisia ongelmia muilla?

2

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jake12345

      laitteista riippuen taustamelun vaikutus on erilainen ja joissain laitteissa sitä voidaan säätää.

      Vaikka minä asetan omalla kohdallani äänien oikean sävyn, värin, jne ja voimakkuuden etusijalle, niin toisilla voi olla vallan muut kriteerit - kuten ehkä sinullakin.

      Siksi TAAS kerran - se etukäteen tutustuminen laitevaihtoehtoihin on ensiarvoisen tärkeää, että löytäisi ne omaan tarpeeseensa parhaat kojeet.

      Ja nyt, vaikka ehkä sinulle liian myöhään, niin minun kokeilemistani laitteista parhaiten taustamelua torjuu Siemensin kojeet.
      Ne eivät ole akustisen musiikin konserteissa parhaat, mutt jos klassista musiikkia (sinfonioita, oopperaa, jne) harrasta tai kuuntele, niin Siemensin kojeet voisivat olla kokeilemisen arvoiset kojeet. Ne vähentävät ns tasaista taustamelua, kuten auton ääniä ajaessa ja muuta sellaista, erinomaisen hyvin. Ne äänet kyllä kuulee, mutt miellyttävämmin kuin esim minun käyttämilläni lkojeilla. Samoin esim liikenteen äänet ulkona liikkuessa olivat niillä mukavammat.

      Toivottavasti sinäkin kokeilit useampia kojeita, etkä vaan uskonut, kun tohtori sanoi... tai kuulontutkija. Eivät he kuule sinun korvillasi. ...eikä muuten kenenkään muidenkaan, vaan ainoastaan omillaan pakanat kuulevat ;)

      Ja kuulon mittauksessa käytettävät mittarit eivät kerro mitään esim taustamelun kuuluvuudesta kenenkään korvissa. Lisäävät vain volyymiä, jos melun läpi kuule puhetta.

      Mutt tosiasiassa kaikissa laitteissa on säätömahdollisuuksia puheäänen korostamiseksi ja esim eri kirjainten kuulumisen parantamiseksi. Joillain voi esim konsonanttien - k, p, ja t - erottaminen olla hankalaa. Joillain toisilla taas vokaalien, kuten u, v, h, m, n, jne erottaminen voi olla hankalaa. Esim oi ja voi saattavat kuullostaa samoilta tai esim hauki voikin muuttua auki-sanaksi, jne...

      Kokeilkaa ennen kuin ostatte. Muuten ette tiedä mitä mahdollisuuksia on.

    • Kuuloton

      Hei


      Tein juuri ohjeitasi vastaan, mikä ei kyllä yleisesti ottaen ole viisasta. Kuulontutkija suositteli minulle Siemensin laitteita, joita kokeilin ensimmäiseksi, eivät ollet halvimmasta päästä. Näissä ei ole muotoiltavaa korvakappaletta, vaan "tipit". Jotenkin laitteiden tehosta oli ensi hetkestä niin hyvä tuntu, että en enää halunnut kokeilla muita.

      En ole erityisesti klassisen musiikin harrastaja, mutta oopperassa on tullut käytyä. Kyllä laitteet parantavat musiikin nautittavuutta. Hieman pettynyt olen siihen, että oikeasta korvasta korvakappale on takuuaikana hajonnut ja nyt ilmeisesti taas siinä on jotakin vikaa. Takuu on onneksi vieläkin voimassa. Säätömahdollisuuksia on tosiaan, mutta en oikein tiedä, mitä konsonantteja pitäisi vahvistaa. Vokaalit kuulen paremmin. Pitäisi varmaan pitää vähän kirjaa noista kuulovirheistä. Usein en vain yksinkertaisesti kuule. Tulin juuri kuntosalilta, jossa en laitteita käytä. Pihalla manailin naapurille sadetta. Hän vastasi "Se on tämä syyssää", mutta enhän sitä tietenkään ensi kuulemalta kuullut.

      Lähinnä ihmettelen sitä, että kuuloni on niin heikko, vaikka mittauksissa ei paljon näy. Sanojen erottelutestikin menee ihan hyvin, siinä kun ei ole taustamelua. Mahtaako tämmöinen "todentamaton" kuulon muutos olla tavallistakin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1965
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      140
      1445
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe