70v luokitellaan vanhuksiksi

70v "vanhus "

Ja minä itse, miksi näitä mietin?
Se merkki varhaisen on vanhuuden
Miks seuraa käskyä en veren vietin
Vaan kurkkuin kohtaloita huokailen.. ;))

eli onko tärkeintä; uni, suolentoiminta ja
mitä sinne mätetään ?

Olen huomannut, että panostan nykyään ruokaan.
Kotona kokkaan tunteella ja kavereita tavataan ruokalautasen yllä.

74

1183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toisaalta joka ikinen päivä tästä elämästä poistuu alle 70v. henkilöitä. Psykofyysisellä elimistöllä nyt vaan on oma elinkaarensa.
      Sanottakoon tuota sitten vanhuudeksielimistön toiminta-ajan loppumiseksi tai joksikin muuksi.
      On sitten eri asia, että omaa terveyttään edistävillä elämäntavoilla voi paitsi lisätä omia ikävuosiaan, myös keventää yhteiskunnan kontolle tulevia hoitokuluja.

      Olisin itse jo vuosia sitten siirtynyt 'ukkospilven päälle', ellen olisi radikaalisti reivannut kurssiani elimistölle terveellisempään suuntaan.

      • Mielestäni näin!

        Kuinka totta kirjoititkaan, kapteeni!

        "On sitten eri asia, että omaa terveyttään edistävillä elämäntavoilla voi paitsi lisätä omia ikävuosiaan, myös keventää yhteiskunnan kontolle tulevia hoitokuluja."

        Myös oman elämän laatu nousee varmaankin monta porrasta: löytyy iloa ja menoa, kun sairaudet ja pahat hajut eivät kulje mukana.


      • mitä toimenpiteitä?

        Saako kysyä, mitä toimenpiteitä teit terveytesi vuoksi. Kovasti kiinnostunut, koska on aihetta.


      • mitä toimenpiteitä? kirjoitti:

        Saako kysyä, mitä toimenpiteitä teit terveytesi vuoksi. Kovasti kiinnostunut, koska on aihetta.

        Minä rohkenen kirjoittaa jotakin.

        Terveellinen ravinto ja liikunta. Edellisessä on jo pohjaa paljon. Rasvojen välttäminen, samoin sokerin ja säännöllinen liikunta, jolloin paino pysyy kurissa, diabetesvaara vähenee jne. Alkoholia liikaa tai tupakkaa ei tarvinne edes mainita. Kallita hoitokuluja saataisiin penennettyä omatoimisesti paljon.


    • näyttelen pirteää

      ei kukaan arvaisi kuinka lopussa todellisuudessa olen.



      on 70 vanhus, asiasta on aivan omakohtainen kokemus, huomaan kokoajan meneväni enemmän taantumaan,
      periaatteessa olen nuori seitenkymppinen, mutta sairastan sepelvaltimotautia,
      ohitusleikauksesta on hiukan yli 7 v, joten elämä alkaa olla lopuillaan, ei kertakaikkiaan voi mitään,
      kipuja on vähän jokapaikassa, nukun huonosti, vaikka liikuntaa harrastan montakertaa viikossa, ei auta,
      mieli on maassa, monesti tuntuu että olen valmis lähtemään paremmille laitumille,

    • *Kukkahame*

      Kirjoituksestasi nousee väsymys ja sen myötä kyllästyminen kipuihin, voisiko niitä kipulääkkeillä lieventää, ajattelin?
      Yksinäisyys tekee ihmisestä väsyneen, puhekaveri olisi parasta hoitoa.
      Älä jää yksin, silloin tulee kuunneltua kivut ja taantumat.
      Vaikea on tuiki tuntemattoman taakkaa keventää ainakaan kirjoittamalla, vain lyhyt vastaus kirjoitukseesi.

      Hyviä musiikkihetkiä vaikka mieltä piristämään, radio sitä tarjoaa päivittäin.

    • näyttelen pirteää,

      " Kukkahame "

      Kiitos lohtu sanoista,
      on kipulääkkeitä useammanlaisia, mutta eivät poista täysin kipuja, kaiken harmiksi niissä on huonoja sivuvaikutuksia.
      liikun suhteellisen paljon sairaudesta huolimatta, liikkumisesta on suuri apu,
      en jaksaisi tätä vanhuutta jos en liikuis paljon,
      olet oikeassa, ystävä varmasti olis parasta lääkettä,
      mutta olen passivinen siinäsuhteessa en edes etsi ystävää,
      olen jopa pessimistinen, en usko että kukaan jaksaisi vanhaa kärtystä kipeetä ihmistä,
      paras olla yksin.
      keskustelijana olen huono, kuten huomaat,
      harrastuksia on paljon, nykyään käsityöt päälimmäisenä, virkaaminen on mielenkiintoista ja antoisaa, tekeleenä on verhot muutaman metrin olen jo saanu aikaan,
      en tiedä tulenko pitämään niistä, mutta tekeminen on hauskaa,
      luulen että ne kelpaa tyttären perheeseen aikanaan,
      vanhuus karsii harrastuksia vähemmäksi, olen antanu armon itselleni, ei ole pakko enään olla tehokas,
      hassu haave kuitenki on alkanu vaivata, aikoinaan ompelin kaiken ulkovaatteista juhlavaatteisiin, nyt haaveilen uskaltasko alottaa ulkoilutakin ompelua, tiedän sen entuudestaan vaativaksi suuritöiseksi, olen käyny kattomassa kankaita, olen löytänykki sopivaa, mutta hieman arveluttaa jaksaako niin suureen työhön sitoa enään itseään,
      nooo haaveiluki on hauskaa,

    • *Kukkahame*

      Siksi tämä palsta onkin että voidaan keskustella sairauksistakin.
      Isoa työtä olet ottamassa haltuusi, vaan kun taitoa on kyllä siitäkin selviää, ja aikaakin tietysti riittää meillä eläkeläisillä.
      Ulkoilutakkin on varmasti haasteellinen, vuorineen ja nyöreineen, on kuitenkin halu sitä tehdä, niin miksikäs ei, into on parasta.
      Ajankuluksi tuollainen haaste vie ainakin hetkittäin ajatukset menneisiin ompeluksiin, ja mikäs sen mukavampaa.

      Olen nuoruudessani tehnyt paljon lasten vaatteita, ainakin anopin hameet olivat hyvää materiaalia, ja muutaman pesukerran jälkeen hän niitä luovutti käyttööni.
      Nyt kävin jättämässä harrastusasemalle nimeni jonoon, jos vaikka jotain jouluksi paketteihin!

    • hilema .-

      Tämänikäisellä on yhä enemmän ongelmia ja etenkin sellaisia, jotka liittyvät sairauteen ja terveyteen, ruumiillisiin ja henkisiin kykyihin..
      Onkin vahinko, ettei ole olemassa erityistä palstaa, jossa 70 -ikäiset saisivat mielin määrin keskustella sairauksista, omista ja toisten.
      Tuntuu siltä, että tämä on enemmänkin niiden palsta, jotka haluavat esiintyä kauneina ja rohkeina. Ajattelutapa on: Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki.

    • uatu ^

      Meitä on seisenkymppisissäkin niin monenlaisia sen mukaan, miten vuosikymmenten kohtalot ovat meit'ä muokanneet. On simpsakoita ja meneviä, on ärtyisiä ja äkäileviä, on henkeviä ja höppänöiviä.

      Ei olla samoilla viivoilla muuten kuin ajan kululla mitattuina.

      Ajan myötä ja vuosimäärän kasvaessa lisääntyy koko ajan mahdollisuus joutua tuonpuoleiseen. Häivymme silloin joukosta niin, ettei kukaan meitä huomaakaan eikä pian juuri muistakaan. Ei meistä kukaan tule etukäteen ilmoittamaan: Pian tämä poika/ tyttö poistuu 70 -kuvioista lopullisesti. Ehkä joku jossakin vaiheessa toteaa: Kumma kun xxx ei ole moneen viikkoon kirjoitellut.

      Tuntuu siltä, että olemme itse kukin aika vähäpätöisiä tällä palstalla.

      • Minä ennen rakastuin

        niin täydellisesti, että vieläkin siitä haaveilen.
        Olen pitkään katsellut m i e h i ä sillä silmällä,
        mutta ei sytytä, ei.

        60 -70-vuotias mies vasta vanhan näköinen onkin, kun useat juo ja / tai tupakoi. Sehän vanhentaa ihon ja vie potenssin.

        Ei kalenteri ole ainoa mittari. Onneksi.

        Terveys on ainoa pätevä mittari.

        ___


      • Elämä ja seksi
        Minä ennen rakastuin kirjoitti:

        niin täydellisesti, että vieläkin siitä haaveilen.
        Olen pitkään katsellut m i e h i ä sillä silmällä,
        mutta ei sytytä, ei.

        60 -70-vuotias mies vasta vanhan näköinen onkin, kun useat juo ja / tai tupakoi. Sehän vanhentaa ihon ja vie potenssin.

        Ei kalenteri ole ainoa mittari. Onneksi.

        Terveys on ainoa pätevä mittari.

        ___

        on parasta huumetta! Kaikki päihteet ovat aivan caccaa!

        "Suomalainen muusikkoTommy Lindgren sanoi, kun häntä pyydettiin kertomaan kolme hyvää syytä siihen, että hän kieltäytyy johdonmukaisesti aina kaikista päihteistä - ja viettää viikonloppunsa selvin päin, - niin hän sanoi,
        että on vaikeata kertoa kolmea hyvää syytä, aivan sama kuin pitäisi kertoa kolme hyvää syytä olla iloinen!
        Ensin pitäisi ainakin kuulla kolme hyvää syytä miksi viettää viikonloppunsa jurrissa.

        Hän on 35-v. muusikko ja valtiotieteen ylioppilas, jolla on avovaimo ja kaksi kissaa."


    • hevat

      Me olemme yksilöitä,joskus päivät hyviä toiset päivät kauheita,kun pakottaa.
      Onneksi sain yksityislääkäriltä kovat lääkkeet on ihanaa ,mutta monta vuotta
      söinkin useita särkylääkkeitä päivässä,vtsa ruikulina.Sellaista aluelääkäriltä,hän mukavasti aina sanoi kokeillaan tätä...Kallis oli lääkäri,sekä lääkekin,joten olen tyytyväinen. Jaksan jopa kerran viikossa käydä vanhuksia opettamassa tietokoneen aakkosia. heta höpötteli.

    • *Kukkahame*

      Hyvä että sait sellaiset lääkket joista on apua, turhaahan on syödä lääkkeitä joista ei ole apua, vatsaa ne vaan rassaa.
      Parempi kivuttomana huono kuntokin on parempi ja nautittavampi saati jatkuvan säryn kanssa, kun muutenkin elämä hankaloituu, liikunta hidastuu ja tietysti hoksottimet ei nekään enää ole kuin nuorena
      Mennään näillä taidoilla ja tiedoille eteenpäin mitä jäljellä on ja nautitiaan pienistäkin hetkistä, näkemisistä ja kuulemisista, etenkin ympärillä olevista ihmisistä.
      Sain eilen suullisesti hyvän tiedon, ei näytä mitenkään pahalta, ja kirjallisena tulee näytteistä saadut tulokset, sitten vasta voin huokaista.
      Kerran vuodessa poistetaan kiusankappaleita suolistosta, kipuja eikä mitään oikeita ei ole, paitsi hapoton vatsa jota lääkitsen karpaloilla ja muilla hapollisilla ;-D.
      Minulla on korkea kipukynnys en juurikaan käytä mitään särkylääkkeitä, erään pienen leikkauksen jälkeen lääkäri kirjoitti reseptin hain lääkkeet mutta vain puolikkaan otin, kivut loppui ja kai ne jo on vanhentuneet ne kipupillerit.

    • uatu ^

      Monissa kulttuureissa on vielä nykyään ja meilläkin oli ennen vanhus kunnoituksen kohde.

      Toista on nyt. Vanhuksen liittyy paljon kielteistä ja epämiellyttävää. Harva haluaisi kuulla olevansa vanhus. Ellei voi muuta olla, niin olisi vaikka seniori. Kuulostaahan se hienolta, on ulkomainen sanakin.

      Kauneuden käsite ei liity vanhuksen vartaloon. Kun kuvissa näkee vähäpukeisia naisia, ne eivät voi olla vanhoja. Jos joskus näytettäisiinkin, mainittaisiin varmaan, että asianomaista ei millään uskoisi yli 70-vuotiaaksi.

      Vanha ei voi olla kaunis, ei voi herättää ihastusta ulkonäöllään. Kauniita ja rohkeita ovat nuoret.

    • Entäs miehet yli

      7-kymppiset? Mitä sanot heistä? Ihastuttaviako?

      • ei kaikki

        nuoretkaan ole vähäpukeisina kauniita. Lihavuus on paljon yleisempää kuin meidän nuoruudessa, ennen pikeuduttiinkin naisellisesti. Nythän näillä on legginssit ja joku paidan retale, hame tai pitkät housut on unohtunut kotiin.
        Kamalia nämä lävistykset ja tatuoinnit, ihan kuin ruhot leimattu joka ppuolelta.


    • hevat
    • vähän rajaa

      Ei kovin aikuiselta tunnu tuo rynniminen 3 eri rintamalla aikuisuuteen!

      • Markkina-arvo vähene

        ee kuulemma tatuoinnilla jyrkästi, on kuin vankilakundi.


    • Olemmehan jo tähänikään tutustuneet moneen lääkäriin . Minulla on kuitenkin ollut jonkinlainen vaisto jo heti huomata onko kyseinen lääkäri asiankanssa sinut , niin että ymmärretään toisiamme .
      Se on minusta asian ydin.
      .
      Tulee vääriä lääkkeitä , ei seurata potilaan paranemista , tehdään heistä" Kroonikko sairaita " -- Olisko niin että kysymyksessä onkin osaamaton lääkäri .
      En ota esimerkiksi ,lääkettä jos en tiedä sen sivuvaikutuksista

      Nyt 2 viikkoa olen käynyt lääkärillä joka tutki tosiaan minut ,kyselemällä , ja verikokeiden perusteella , sitten eilen sain lääkkeet , Reumaan , Otin 5 pientä tapletti , aamulla heti apteekissa , ja illaalla sanoin jo puhelimessa tyttärelle että Reenings Värkkki on kadonnut ,.
      Pääsin taasen Jerrycottoninkanssa rappusiakin alaspäin ,ihan kun ennenkin ilman kaidepuuta.
      Uskomatonta mutta totta.

    • Jatkokertomushan tästä tulee ,kun on niin hyvä mieli.
      Ja olen saanut tosiaan oikeat lääkkeet , unikin maittaa ja
      nyt kun lääkäri soittaa perjantaina ,on ilo kiittää .
      Saan hoitoohjeet eteenpäin sillon. Ja otanko lääkettä samanverran kun alussa.
      Ihana tunne , kun saa svun .
      Oletteko tunteneet saavan apua vaivoihinne , vai onko vaan pettymyksiä. Nythän saadaan ihmisten ikää pidennettyä hyvillä lääkkeillä .
      Itsehän tiedämme paremmin vaivamme ,on vaan osattava lääkärin ne uskomaan .

    • uatu ^

      Kun askel ei vedä, kun ryhti ei ole suora, kun seksi ei kiinnosta, kun ei pysty hoitamaan asioitaan, kun äreyttä ei voi pidätellä (myös samanikäisten suomi24-palstalla), niin silloin on vanhus.
      Eräs täsmennys pitää tehdä: pitää jokaiseen noista ilmenemisen muodoista lisätä käsite ENÄÄ.
      Luetteloahan voisi kyllä jatkaakin.

    • näin eilenkin

      juuri tuollaisia lihavia toimettomia miehiä ostarilla kaljakassien kanssa, ikä 20-25, vanhuksia siis.

      • uatu^

        Niiden elämä on sellaista, ettei niistä monikaan tähän vanhuusikään asti elä.


    • vierailulla

      Joku mainitsi nuo tatuoinnit ja lävistykset. Aivan hirveä muoti, mahtavat katua joskus meidän ikäisinä, kun komeat kuvat ovat kurtussa. Joillakin on koko vartalo täynnä. Eilen oli Uutisvuodossa nuori nainen, jolla oli tähtikuvioita käsivarsissaan. Epämiellyttävää.

      Mielestäni ei pitäisi päästää julkisuuteen esiintymään tatuoituja henkilöitä Voi turhaan antaa mallia nuorisolle. Ei pitäisi enää tuollaista jatkaa.

      Luin englantilaisesta lehdestä, että tuo tyyli on eräänlainen kulttuuri. Nämä ihmiset keskustelevat keskenään tatuointien alkuperästä, malleista, omien tatuointiensa symboleista jne.

      Kukahan nuo kuvioitten poistot maksaa, kun tulee kyllästymispiste.

    • veronmaksaja maksaa

      niin kuin pieleen menneet Virossa tehdyt tissileikkaukset. Voi olla ihosyöpää aiheuttavia nuo tatuoinnit. Ennen tiesi vankilakundiksi jos oli tatuointi.

    • säryt

      Kysyisin ullamirjamilta, että millaiset oireet sinulla oli, kun lääkäri totesi sinulla olevan reuman ja antoi reumalääkkeet?

      Itselläni on ollut kipuja olkapäissä ja käsivarsissa. Aamulla on kaikkein kipein, myös yöllä herään, jos käännyn kipeän käden päälle maata.

      Reumakokeet on negatiiviset, otettiin jopa geenikoekin ja sekin oli negatiivinen.
      Lääkäri sanoi, että se on "jäätynyt olkapää", eli ahdas.

      Käteni ja olkani ovat aina olleet hyvät ja olen saanut nostella raskaitakin taakkoja, mietin,että olisiko sittenkin reumaa.

      • ||

        Näkyyhän mahdollinen reuma laboratoriokokeissa, kerran ne on otettu, eikä ole havaittu.


      • ei täällä
        || kirjoitti:

        Näkyyhän mahdollinen reuma laboratoriokokeissa, kerran ne on otettu, eikä ole havaittu.

        uskota koululääketieteeseen, on paremmat puoskarit jopa syöpä hoitoja neuvomassa.


      • sepelvaltimotauti -

        kipuilee, on kokemusta





        verisuonet tukossa, se on kohta infarktin paikka,


      • katleija

        Millainen tyyny sinulla on? Liian pehmeä tyyny ei tue ja niska taipuu väärään asentoon. Silloin hermot joutuvat puristuksiin ja kipu säteilee käsivarsiin. Kunnon tukeva niskatyyny pitää kaularangan suorassa ja antaa myös olkapäille tilaa, etteivät ne joudu puristukselle alttiiksi.

        Sopiva jumppa tekisi hyvää. netistä löytyy ohjeita varmasti.


      • katlei..
        katleija kirjoitti:

        Millainen tyyny sinulla on? Liian pehmeä tyyny ei tue ja niska taipuu väärään asentoon. Silloin hermot joutuvat puristuksiin ja kipu säteilee käsivarsiin. Kunnon tukeva niskatyyny pitää kaularangan suorassa ja antaa myös olkapäille tilaa, etteivät ne joudu puristukselle alttiiksi.

        Sopiva jumppa tekisi hyvää. netistä löytyy ohjeita varmasti.

        nim:lle säryt


    • 65v on vanhus

      Muistutus vaan. Virallisesti on vanhus kun täyttää 65v. Kelan vanhuuseläkkeen ikärajana on 65v. Joissain maissa , kuten norjassa kuulema tuo vanhuuseläkkeen raja on 67v. Yksi tuttu ollut siellä töissä nuorena ja kertoi, että saa sieltä vanhuuseläkettä vasta kun täyttää 67v. Ensi vuonna täyttää.

      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/220801145724EH

      • aleksandrovits

        Vanhuuseläkkeen saaminen ei osoita, että joku olisi "virallisesti" vanhus. Sitä paitsi missäään muuallakaan ei tiettävästi määritellä sitovasti, mikä on vanhus.

        Nykykielenkäytössä sillä tarkoitetaan useimmiten henkilöä, joka ikäänsä liittyvien ominaisuuksien johdosta ei enää kykene hoitamaan omia jokapäiväisiä asioitaan tai samasta syystä käyttäytyy vastoin yleistä käytäntöä.

        Höppänyys on selvä vanhuuden ilmentymä..


      • Iätön

        Ikä ole jos ei halua olla. Virkeä, terve ja toimiva ihminen ei ole vanha oikeastaan minkään ikäisenä. Ajatus- ja asennemaailma sekä mielen laatu sen sijaan määrittävät paljon sitä ikää, mitä ei voi ilmaista numerolla.


      • O-h-o

        Siis: Eikä ole jos ei halua olla. ...


    • Lorena*

      Vanhus nimitystä pohdittaessa illan aikana , raati tuli tulokseen silloin on vanhus kun kirjaimet alkavat putoilla sanoista pois, tosi vanhus kun ruokalista on luettavissa rinnuksilta. Senjälkeen keskustellan vain vatsantoiminnasta, odotellaan milloin on kahvi-,tai ruokailu aika ja annetaanko se pieni sininen unipilleri illalla klo 19 vai onko välipäivä.

    • huolestuttavaa

      silloin on vanhus kun tavarat löytyy yllävävistä paikoista,

      näi käi silloin tällöin aivan ittelle,

      • ei vielä huolta

        Eipävielä huolta, tavaroiden etsinnässä käytit muistikartaa, se kertoo jo paljon. Ekana muistelee missä käytit - tarvitsit niitä viimeksi, siitä edetään muistin sokkeloissa mihin menin sitten, mitä tein jne...
        Loppu hyvin kartta on tehnyt tehtävänsä, muisti siis toimii.


    • säryt

      Kiitos Katleijalle vinkistä, minulla on aika ohut tyyny,koska en ole koskaan halunnut paksua tyynyä, mutta tuo niskatyyny voisi olla hyvä!

      Sehän on ohut keskeltä ja sivuilta paksumpi.Täytyypä kokeilla.

    • Puskasuleima

      Olen aina sanonut, että olen vanha mutten vanhus.

      Huomasin juuri olleeni oikeassa, kun vanhuksia ovat varmuudella he, jotka saavat vanhuuseläkettä.
      Miehelläni ja minulla on vain työeläkkeet.

      Saa nähdä, kirpaiseeko kolmen ässän budjetointi joka sortin eläkkeitä. Kun tasapuolisuuden vuoksi vähennettäneen Kelan osuutta lääke- ja lääkärikustannuksista, saattaa meikäläinen muutua niin raihnaiseksi, että pitää harkita vanhukseksi rupeamista.

      Toisaalta on näissä vaivoissa ja vastuksissa hauskakin puolensa.
      Silloin tällöin tulee joku puolituttu nuorempi ihminen sanomaan, että on se niin ihanaa, kun tuollainen vanha pariskunta vieläkin niin rakastuneesti kulkee käsikynkkää.
      Hymyilemme kuin puuhevoset kuutamolla emmekä viitsi pahoittaa nuoren ihmisen mieltä kertomalla, että vaari retuuttaa mummua käsipuolesta sen tähden ettei tilaisuuteen volinut tulla sauvojen kanssa -- rollaattorista puhumattakaan.

    • Kat.leija

      Nyt pittää valistaa tuota Puskasuleimaa, ku se keksi ettei muka vanhus ookkaa ku työeläkettä saa.
      Lueha mitä mie kopsasin Kelan sivuilta:

      Mitä eläkettä ja missä iässä?

      Vanhuuseläkkeelle
      jäädään
      yleensä 63–65-vuotiaana.

      Työkyvyttömyyseläkettä
      saat
      ennen vanhuuseläkettä, jos et
      kykene työhön tai opintoihin.
      Se alkaa yleensä vasta
      pitkän sairastamisen jälkeen.

      Työttömyyseläkettä
      voit saada
      ennen vanhuuseläkettä,
      jos olet 63-64-vuotias
      ja olet ollut pitkään työttömänä.

      Näitä eläkkeitä voit saada
      sekä työeläkkeenä että
      Kelalta kansaneläkkeenä.

      Vanhuksiiha myö jo ollaa.

    • jokaikäparasikä

      Vanhus on kumaraselkäinen, harmajapää, joka liikkuu jonkin apuvälineen tuella. Keppi, rollaattori apuna... Puhekaan ei enää suju notkeasti kuin nuorempana...ei muista, ei ymmärrä...kyllä se alkaa vanhuudelta tuntua ja näkyä.
      Ikuinen dilemma, kuka on vanhus ja ketä saa nimittää vanhukseksi? Sitä kysyttiin Sauli Niinistöltäkin viime vuonna ja hän ei tunnistanut itseään vanhukseksi, vaan hyväksyi että on ikä-ihminen. Ei kannata miettiä ja tuhlata kohdallaan energiaa siihen, onko vanhus vai mikä on.

      • En koe itseäni vanhukseksi, iältäni kyllä jo melko pitkällä. Silti elää minussa joka aikakauden ihminen, lapsi, teini, vaimo, nyt yksineläjä oikeastaan armosta :D Koskaan en ole voinut elää itsellenikin siinä määrin kuin nyt. Milloin katselen maailmaa lapsen silmin, useimmin kypsän huvittuneena, tietenkin naisihmisen rajoitteet fyysisen voiman käytössä on vähäisemmät kuin heinäpellon seipäille laiton muun työelämän ohessa.

        Nykyään valitsen jo ajan,koska hemmottelen nuorisoani, päinvastoin opetan pikkuhiljaa heitä ymmärtämään, etten aina ole vastaanottamassa porukkaa,:D Toki autan todellisessa tarpeessa, ja kannustan, mutta omaa elämääni haluan elää, ja nauttia jo vähäisemmistä haasteista.


        "Kerran päättyvä on päivä viimeinen,
        silloin silmäni sulkea voin.
        Kerran vierelläin on joukko hiljainen
        joka peittelee mun neilikoin.

        Siihen asti mä kuitenkin taivallan
        sekä katselen ihmeitä maan":D


      • kiitos-
        sini-sirkku kirjoitti:

        En koe itseäni vanhukseksi, iältäni kyllä jo melko pitkällä. Silti elää minussa joka aikakauden ihminen, lapsi, teini, vaimo, nyt yksineläjä oikeastaan armosta :D Koskaan en ole voinut elää itsellenikin siinä määrin kuin nyt. Milloin katselen maailmaa lapsen silmin, useimmin kypsän huvittuneena, tietenkin naisihmisen rajoitteet fyysisen voiman käytössä on vähäisemmät kuin heinäpellon seipäille laiton muun työelämän ohessa.

        Nykyään valitsen jo ajan,koska hemmottelen nuorisoani, päinvastoin opetan pikkuhiljaa heitä ymmärtämään, etten aina ole vastaanottamassa porukkaa,:D Toki autan todellisessa tarpeessa, ja kannustan, mutta omaa elämääni haluan elää, ja nauttia jo vähäisemmistä haasteista.


        "Kerran päättyvä on päivä viimeinen,
        silloin silmäni sulkea voin.
        Kerran vierelläin on joukko hiljainen
        joka peittelee mun neilikoin.

        Siihen asti mä kuitenkin taivallan
        sekä katselen ihmeitä maan":D

        nätti runo,


    • ei-ole-hyvä-nyt-

      Olen vanhus, yli seitenkympinen fyysisesti heikkenee,
      sydän reistailee, vie voimat,
      katsotaan kuinka kauan on aaikaa vielä,
      toivottavasti itse tajuaa sen hetken, kun viimeisenkerran vetää henkeä,
      vai olisko parasta,
      kun lappu vaan sammuis ja pimeys peittäis maailmain.

      • Himmelsauge

        Niin, kuolema on sama tila kun se, ettei oltu vielä synnytty, sanoi joku tiedemies, väitti ettei kuolemaa siksi ole.
        Voidaan kai sitten odottaa uudestisyntymää maanpäälle, kuka
        haluaa:-)
        Voi olla ettei monikaan halua.


      • yössä-ajatuksia
        Himmelsauge kirjoitti:

        Niin, kuolema on sama tila kun se, ettei oltu vielä synnytty, sanoi joku tiedemies, väitti ettei kuolemaa siksi ole.
        Voidaan kai sitten odottaa uudestisyntymää maanpäälle, kuka
        haluaa:-)
        Voi olla ettei monikaan halua.

        juu, ei halua syntyä uudestaan,
        mutta jos syntyy uudelleen haluun syntyä hyvään perheeseen,
        vaikka kuninkaaliseen perheeseen, ainaki olisi toimeentulo taatu ja asuntoasiat kunnossa,
        -- onkohan kuninkaaliset sen onnelisempia kuin maallikko kansakaa, ainaki niillä on turvattu toimeentulo, ja turvattu vanhuus, samaa ei voi sanoa nyky suomen kaikista vanhuksista,


      • Himmelsauge

        Ei niillä ole sen herkumpaa, mutta olisihan se kiinnostava kokemus.
        Voi olla että olisi yhtä helvettiä.


      • pohdin
        Himmelsauge kirjoitti:

        Niin, kuolema on sama tila kun se, ettei oltu vielä synnytty, sanoi joku tiedemies, väitti ettei kuolemaa siksi ole.
        Voidaan kai sitten odottaa uudestisyntymää maanpäälle, kuka
        haluaa:-)
        Voi olla ettei monikaan halua.

        Atomeja on rajattu määrä maapallolla. Toimivassa luonnossa niillä on kiertokulku. Sama atomi on välillä kasvissa, välillä ihmisessä jne. Kiertokulku ei toimi, jos eloperäisen aineksen hajoaminen estetään. Luonnontieteellinen ja uskonnollinen tulkinta eivät oikeastaan ole ristiriidassa. Ikuuinen elämä on sittä, että kiertokulut toimivat.


    • aika-kuluu-vilisten-

      Vanha alotus, mutta aivan mukavaa luettavaa,

    • Himmelsauge

      Kiinnostava tutkimus esiteltiin Akuutissa. Musiikki erittäin hyvä aivoille,
      varsinkin vanhoille, kuunnelkaa paljon musiikkia. Suositeltiin erikoisesti
      tangojen kuuntelua. Kauniita sanoja, tunteisiin vetoavia, rytmi, soinnut.
      Auttaa pitämään muistin kunnossa. Voi hyvin kuvitella että herättää
      tunteita, joita ei muista olevan olemassakaan, enää.

      • jeaht

        Musiikista minäkin nautin ja juuri 50-luvun kauniista tangoista, myös nopeista,
        vaikka en enää itse voi paljon tanssia, koska jalkani ovat kipeät.

        Mutta kuunnella voi ja kyllä siinä vähän saa tahdilleen renkutelluksi!


      • Kevennykseksesi

        Riippuen siitä millä tavalla jalkasi ovat kipeät, mene heti joko jalkaterapeutille tai lääkäriin. Tai mieluummin molemmille, sillä lääkäri ei tiedä jaloista kaikkea mitä hyvä jalkaterapeutti tietää.


    • noinhan_asiaan_voi_vaiku

      Ikävuosillemmehan emme voi mitään, mutta jonkin verran voimme vaikuttaa siihen, miten ne vaikuttavat meihin.
      Pyörivä kivi ei sammaloidu. Aivovoimistelu eri muodoissa, lukeminen, ulko-ja sisäliikunta, tanssi, seksi, seurustelu ihmisten kanssa jne. kuuluvat kaikki siihen.

      • hämeen_hiras

        Kolme ensimmäistä noista ovat helppoja, kun niitä voi itsekseen harrastaa.

        Loput kolme ovat vaativampia siksi, että niihin vaaditaan sopiva kumppani.


    • elossa-kuitenki-

      Kiva vanha ketju,
      joskus näistä vanhoista alotuksista löytyy mukavaa lettavaa,
      niissä on omaa historiaa, joskus hämmästyy omaa vastaustaan,
      alotuksesta on kulunu noin kolmevuotta,
      voi vain todeta,
      " vuosi vanhan vanhentaa "
      joten vointi on menny hiukan takapakkia tuossa ajassa,
      olen vielä elossa,
      mitä teille kuuluu, kuinka te voitte, olisi mukava lukea juttuja,
      ylempävä oli mukavia lohdullisia vastauksia ( esm. " Kukkahame " ) niistä kiitos,
      oli mukava vanhoja muistella,
      en enää jaksa näytellä pirteää,
      kuten tuolla kolmevuotta sitten vielä jaksoin kehua,

    • havumetsien_mies-

      Jotkut seuraavat numerotietoja urheilu-uutisista, meikäläinen kuolinilmoituksista.

      Ensinnäkin katsotaan, kuina paljon on kuollut meikäläistä vanhempia, sitten katsotaan nuorempina kuolleiden määrä.
      Verrataan näitä.
      Jos nuorempana kuolleiden määrä on suurempi kuin vanhempina kuolleiden määrä, voi todeta kuuluvansa kisan voittajiin. Tässä kisassa hävinnethän eivät enää tule esiintymään.
      Jos sitten käy niin, että nuorempina kuolleiden määrä on pienempi kuin vanhempina kuolleiden määrä, niin silloin ei tunne itseään voittajaksi. Vastus on ollut liian heikko.

      • hyvää-joulun-odotusta

        Sama täällä, seuraan kuolin- ilmoituksia,
        --- yöt on vaikeita nukkua,
        johtuu sydämmen vajaatoiminnasta, ( on syd.tahditin )
        hengitys väkisin tahtoo pysähtyä,
        nukkuma-asentoa ei tahdo löytyä, että sydän jaksaisi pumpaata ilman kipuilua,
        tietenki omaan sänkyyn nukkuminen ikuiseen uneen olisi ihanne tapahtuma, mutta se tukehtumisen tunne ei ole hyvä,
        toiveena on se , ettei aivot menisi tukoon,
        äkkikuolema olisi armollinen,
        mutta vain luoja tietää kuinka kauan olla saan vielä elävien kirjoissa,
        voi olla että vuosia,
        kuinka kauan saan ( hitaasti kuvaannolisesti ) juosta vielä ihmisenä ihmisten ilmoilla,
        -- luulisin että päällisinpuolin ei minusta näe että ole sairas,
        vain ehkä hitaammasta kävelytyylistä voi ehkä sitä arvella,
        ikä tietenki näkyy päällepäin, mutta ikääntyminen on normaali-ilmiö,
        näyttelen tervettä reipasta niinkauan kuin se on mahdollista,


    • iknuor

      Viis noista luokitteluista. Jossain minun mielestäni on määritelty vanhukseksi sellainen, joka ei enää itsenäisesti selviä. Esim. appeni kuoli lähdettyään polkupyörällä painelemaan joulujuhliin, kun mopo ei käynnistynyt, sydän petti. Oli 92-vuotias ja selvisi kotona hyvin. Kuinkahan moni meistä painelisi polkupyörällä talviliukkailla moissta vauhtia? Toiset saa aatella mitä lystää, en ole vanhus. Auttelen vielä toisiakin. Lapsenlapseni on vauva ja tälläkin viikolla olen hoidellut monena päivänä.

    • Kalenteri-ikä ja biologinen ikä?
      Ikä ja yhteisesti sovitut järjestelmät kuten vanhuuseläkkeen ikä, ikäryhmät urheilussa yms.
      Riippuu täysin miten asiaa tarkastelee.

      Biologiseen ikään liittyen voimailuosastolla toistuu kysymys voimaharjoittelun aloitusiästä. Olen toistuvasti maininnut, ettei asia ole riippuva kalenterista vaan biologisesta iästä.
      Yksinkertainen keino on kuvauttaa lapsukaisen ranne ja pyytää lausunto ortopediltä.
      Kotikonsti on seurata äänenmurrosta ja parran kasvua.
      Kun 14-vuotias joutuu aloittamaan parran ajon niin hän on myös valmis rankempaankin kuormitukseen. Tekniikat voi, ja on syytäkin, opetella aikaisemmin.

      Tämä vanhuusjuttu on saman tapainen.
      Eilen salilla eräs 40v voimanostoa treenaava heppu vartaili omaansa ja minu InBody720 kehon koostumusanalyysejä. Tilanne tuntui käänteiseltä ikärasismilta.

    • att2

      Lähellä on kuolema sillä aika kulkee nopeasti. Onko kuoleman jälkeen paikka missä vierrailla ennen valoon pääsyä, onko vastaan ottajia?

      • kitistään-jakselaan-

        " kyllä se siitä "

        att2 :
        -
        Ken tietäis sen,
        kukaan ei ole tullu kertomaan mitä kuoleman jälkeen odottaa,
        vaikka olen uskovainen, uskon jeesukseen jumalaan ja pyhäänhenkeen,
        siitä huolimatta en osaa kuvitella kuoleman jälkeen muuta kuin pimeää täysin tietämätön olotilaa,
        olen kadonnu tyhjyyteen jossa ei ole yhtää mitään on vain pimeetä tyhjää ei tietoisuutta ollenkaa,
        --- toisaaltaan kuvittelen näkeväni kaikki läheiset rakkaat sukulaiseni, äidin,isän, veljen, siskon, tädit, sedät, puolisoni, kaikki eniset koulukaverit, työkaverit koko kylän asukaat jotka jotenki olen elämäni aika kohdannu,
        ja tutut ihmiset mua odottamssa,
        se kaikki asustaa puhtaasti mun mielikuvituksissani,
        -- olen sairas syd.käy tahdistimen avulla,
        vuosia olen odottanu jopa halunnu kuolla,
        mutta aina vaan herään uuteen päivään,
        ihmettelen kuinka vanhaksi mun pitää elää ennekuin pääsen pois,
        sitä odotellessa kohta on joulu, ja alan hiukan siivoileen nurkkia,
        elämä jatkuu just niin kauan kuin jumala on sen suunnitellu jatkumaanki,


      • jaksellaan
        kitistään-jakselaan- kirjoitti:

        " kyllä se siitä "

        att2 :
        -
        Ken tietäis sen,
        kukaan ei ole tullu kertomaan mitä kuoleman jälkeen odottaa,
        vaikka olen uskovainen, uskon jeesukseen jumalaan ja pyhäänhenkeen,
        siitä huolimatta en osaa kuvitella kuoleman jälkeen muuta kuin pimeää täysin tietämätön olotilaa,
        olen kadonnu tyhjyyteen jossa ei ole yhtää mitään on vain pimeetä tyhjää ei tietoisuutta ollenkaa,
        --- toisaaltaan kuvittelen näkeväni kaikki läheiset rakkaat sukulaiseni, äidin,isän, veljen, siskon, tädit, sedät, puolisoni, kaikki eniset koulukaverit, työkaverit koko kylän asukaat jotka jotenki olen elämäni aika kohdannu,
        ja tutut ihmiset mua odottamssa,
        se kaikki asustaa puhtaasti mun mielikuvituksissani,
        -- olen sairas syd.käy tahdistimen avulla,
        vuosia olen odottanu jopa halunnu kuolla,
        mutta aina vaan herään uuteen päivään,
        ihmettelen kuinka vanhaksi mun pitää elää ennekuin pääsen pois,
        sitä odotellessa kohta on joulu, ja alan hiukan siivoileen nurkkia,
        elämä jatkuu just niin kauan kuin jumala on sen suunnitellu jatkumaanki,

        Kuolemasta kirjoitit
        "olen kadonnu tyhjyyteen jossa ei ole yhtää mitään on vain pimeetä tyhjää ei j.n.e."

        Mielenkiintoista olisi kanssasi keskustella aivan livenä, mutta yritän nyt muotoilla jonkun mieltäni askarruttavan kysymyksen sinulle.

        Kun sinä (ja minä) toivot tapaavasi kuoleman jälkeen, sieltä pimeydestä rakkaimpasi, niin mihin ne vainajat joutuvat, joita et haluaisi nähdä "kuunakullanvalkeana"? Onko nekin siellä kärkkymässä pilkkakirves kädessä ja herjoja heittämässä?

        Isältäni kysyin/toivoin, että hän tulisi kuolemansa jälkeen minulle ilmoittamaan "jotain", mutta hän ehdottomasti kieltäytyi. Kuitenkin hän sai minut kuolinpäivänään kulkemaan pitkin Ruissalon puistotietä ja kyselemään puilta, mitä asiaa teillä on minulle. Tunsin itseni hölmöksi, koska en puille puhele, mutta silloin oli jotenkin pakko?

        Äitini vierellä olin viikon, kunnes hän kuoli ja nyt harmittaa, miksi en häneltä koskaan kysynyt/vaatinut, että tulisi antamaan jonkun merkin, että on henki edes olemassa, joten joskus vain unta näen hänestä.

        Veljeni kuoltua hän tuli uneeni ilman pyytämättä, kuten Anneli jäätteenmäen faxit. Unessa näin veljeni tulevan ovasta makuuhuoneeseen ja nousin ylös halatakseni häntä ja hän halasi minua. Kysyin, mihin sinua sattui, kun kuolit ja hän näytti rintaansa, mutta oli jotenkin ihan asiallinen. Hän kuoli autokolarissa. Sanoin, että en pelkää häntä, vaikka tiedän, että olet kuollut ja sitten hän lähti. Heräsin, kun istuin sängyssäni ja tunsin vielä veljeni halauksen.


      • unta-ja-mielikuvitusta
        jaksellaan kirjoitti:

        Kuolemasta kirjoitit
        "olen kadonnu tyhjyyteen jossa ei ole yhtää mitään on vain pimeetä tyhjää ei j.n.e."

        Mielenkiintoista olisi kanssasi keskustella aivan livenä, mutta yritän nyt muotoilla jonkun mieltäni askarruttavan kysymyksen sinulle.

        Kun sinä (ja minä) toivot tapaavasi kuoleman jälkeen, sieltä pimeydestä rakkaimpasi, niin mihin ne vainajat joutuvat, joita et haluaisi nähdä "kuunakullanvalkeana"? Onko nekin siellä kärkkymässä pilkkakirves kädessä ja herjoja heittämässä?

        Isältäni kysyin/toivoin, että hän tulisi kuolemansa jälkeen minulle ilmoittamaan "jotain", mutta hän ehdottomasti kieltäytyi. Kuitenkin hän sai minut kuolinpäivänään kulkemaan pitkin Ruissalon puistotietä ja kyselemään puilta, mitä asiaa teillä on minulle. Tunsin itseni hölmöksi, koska en puille puhele, mutta silloin oli jotenkin pakko?

        Äitini vierellä olin viikon, kunnes hän kuoli ja nyt harmittaa, miksi en häneltä koskaan kysynyt/vaatinut, että tulisi antamaan jonkun merkin, että on henki edes olemassa, joten joskus vain unta näen hänestä.

        Veljeni kuoltua hän tuli uneeni ilman pyytämättä, kuten Anneli jäätteenmäen faxit. Unessa näin veljeni tulevan ovasta makuuhuoneeseen ja nousin ylös halatakseni häntä ja hän halasi minua. Kysyin, mihin sinua sattui, kun kuolit ja hän näytti rintaansa, mutta oli jotenkin ihan asiallinen. Hän kuoli autokolarissa. Sanoin, että en pelkää häntä, vaikka tiedän, että olet kuollut ja sitten hän lähti. Heräsin, kun istuin sängyssäni ja tunsin vielä veljeni halauksen.

        " jaksellaan"


        Hassua,
        minulla ei ole olemassa tunnetta etten tahtoisi nähdä enää kuoleman jälkeen joitaki,
        jotenki koen että näen kaikki ne tuhannet ihmiset jotka olen elämässäniki nähny,
        oletan ettei ne ihmiset edes lähesty minua jotka eivät ole elämän aikana minusta pitäneet,
        heidät kuvittelen näkeväni kaukaa tuntematta yhtää mitään erikoista heitä kohtaan, näin kuivittelen,
        äiti, isä veljet sisko, tädit sedät mummin , vaarini, ystäviä ym. jopa entisiä nuoruuden koulukavereita näen siellä olevan mua vastassa, näin kuvittelen,
        hassua mutta jostain syystä puolisoni on kadonnu jonnekki kauas mun mielikuvituksestani,
        en millää tavota häntä ajatuksiini,
        hän kuoli kolmevuotta sitten,
        kuolinvuoteen vieressä tunsin kuin suuri hahmo jeesus tai enkeli olisi ollu siinä vieressä kokoajan
        ja ottanu hänet heti syliinsä ja kiidätti heti hänet suoraan jumalan syliin,
        pois kauas elämästä,
        oletan hänen olevan suoraan heti jumalan sylissä jo nyt,
        mutta hänen sukulaisiaan on samassa rivissä missä omat läheiseni ovat,
        näin kummallisia kuvittelen,
        -
        viimme yönä näin todella käsittämättömän tuskallisen unen,
        aivan kuin minulla olisi ollu sylissä jokin käärö,
        mä paiskasin sen sylistäni johonki lammikkoon,
        ja voi kauhistuksen kauhistus,
        se yhtäkkiä muuttui vauvaksi ja haukko henkeä siellä vedessä, ku meinasi tukehtua,
        mä kiireesti menin ottamaan sen sieltä heti pois syliini ,
        olin kauhuissani aivan hirveen kauhuissani, kauhunvallassa,
        vielä herätessä oli niin hirveen paha olla, olin aivan kauhun vallassa miten tommonen uni voi tulla minulle, mitä se merkitsee,
        kaikki jälkeläiseni ovat rakkaita ketään en ole hyljänny tunne-elämästäni,
        mitä uni merkitsee, kertokoon jos joku tietää,


      • eikummemaa

        Olitko katsonut perjantaina 11.12. Poirottia, siinä joku oli heittänyt vauvan veteen. Aivoihin jääkaikki muistiin ja ne otetaan uniin.


      • kiva-tietää-
        eikummemaa kirjoitti:

        Olitko katsonut perjantaina 11.12. Poirottia, siinä joku oli heittänyt vauvan veteen. Aivoihin jääkaikki muistiin ja ne otetaan uniin.

        ai jaa,
        en kattonu sitä ohjelmaa,
        mutta usein tapahtuu todelisuudessa jotain uneen viittaavaa,
        nyt siis tämä filmi Borot, siis tapahtu kuitenki jotain siihen viittaavaa,
        -- uni oli kyllä hyvin ahdistava,


    • Luin eilen Tiede-lehteä, huomasin siinä käyrän, joka esitti elinaikaodotusta. Minulle, 1939 syntyneelle silloin oli elinaikaodotukseni 54 vuotta. Me kaikki olemme yliajalla, nauttikaamme siitä vanhuksina tai vaikka senioreina.

      • Yliajalla on minun korviini negatiivinen sointi. Käytän itse ilmaisua lisäajalla.
        15-vuotta sitten oli vaimoni elinikäennuste haarukassa 3 - 12 vuotta. Keväällä tulee täyteen lisäaikaa 4-vuotta, tai 5-vuotta laskentatavasta riippuen.
        Ihmisessä ei näy vähäisimpiäkään sairauden merkkejä kunhan ei lähdetä juoksemaan ylämäkeen.
        Ajatus kaiken ajallisesta kypsyi ensimmäisen vuoden aikana jolloin myös injektiot vaihtuivat kapseleihin.
        Itselläni on enemmän näitä "mekaanisia häiriöitä" kunhan syöpä ei uusiudu.


    • hämeen_hiras

      Vauhdilla mennään, varsinkin jos vielä impotenssi tai frigiditeettikään ei vaivaa.
      Elämä on elämistä varten. Myöhäistä on silloin, kun tuonen tuvil tullaan, runoili Eino Leino.

      • sain-jatkoaikaa-

        Mielenkiintoista,
        jos siihen vauhtiin muutama mommoki ehtii,
        voi olla että vielä törmäillään,


    • Anonyymi

      Eikös seniori ole 75v.

    • Anonyymi

      Täytän ensivuona talven selkää naisena 70v. en tunne itseäni vanhukseksi.Ymmärän kyllä elämää takana paljon , edessä vähemmän. Kontula Helsinki 94

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      391
      4976
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      285
      2761
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      155
      1985
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      104
      1668
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1533
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      63
      1397
    7. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      51
      1390
    8. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1377
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      64
      1334
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1111
    Aihe