Belgia + Brugge

Verkpleekunde studen

Täällä kuukauden verran opiskelijana pyörinyt ja pari vinkkiä:
Polkupyörä on ehdottoman kätevä kulkupeli, jos pyörii vain keskustan alueella. Tosin rannikollekin vain 15km suuntaansa. Polkupyörän voi vuokrata aseman Fietsbunt liikkeestä, on siinä heti oikella kun tulet asemalta ulos keskustan puolelta.

Aseman autoparkki maksaa 3,5€, josta saat tikettiä vastaan ilmaisen bussilipun keskustaan. Keskustassa pysäköinti ja ajelu on aika toivotonta. Saint Jan hospitalmuseon takana on iso maksullinen parkki. ja muitakin parkkeja löytyy elleivät ole täynnä.

Liikkumiseen voit käyttää bussia, vuorokauden lippu ei paljoa maksa. Ja yksittäiset liput ennakkoon ostettuna halvempia kuin kuskilta. http://www.delijn.be/en/index.htm
Taksi on kallis, lähtömaksu 9€ noin. 2 km matka rautatieasemalta maksoi 10€.

Kaupunkien välillä liikkuminen on helpointa junalla. Erilaisia lippuja löytyy iän mukaan ja viikonloppuisin hinnat -50%. Brysselin kentältä pääsee suoraan asemalta junaan, joudut tosin maksamaan 5e lisämaksun aseman käytöstä, mutta se peritään junalipussa myös mennessä kentälle. Charleroin asemalta saa yhdistelmälipun jolla pääset bussilla lentoasemalta rautatieasemalle ja siitä junaan. Junalippu Brysselin tai charleroin kentältä brugeen noin 20€ suunta. Jos tarvitset junaa enemmän, kannattaa brysselin asemalta jo ostaa 10 kerran lippukirja = 71€. Sillä voit matkustaa mihin vaan haluat. Tosin brysselin kentällä joudut lisäämään siihen sen 5e lipun vielä. Mutta tulee silti halvemmaksi. Polkupyörän päivämaksu junaan 8e´, kertalippu pyörälle 5€. http://www.belgianrail.be/

Thalys ja Eurostar junilla pääset ranskaan ja englantiin.

Polkupyörällä saat kuitenkin mennä mistä vaan. Polkupýörille on on omat väylänsä teiden varsilla, oikeaa reunaa käytetään kulkusuuntaan nähden. Myös omat liikennevalot on monessa risteyksessä polkupyörille. Jos pyörälle on pikkuinen kolmio, väistät silloin autoja. Muuten autot yleensä väistävät sinua.
Ja liikennevaloissa moensti oma alue pyöräilijöille johon pyörät saavat mennä odottamaan vihreää autojen eteen.

Ruokakauppoja täältäkin löytyy. Halvimpia ovat aldi, lidli ja colryot. Käteinen niissä varmin maksutapa. Gardefour marketit myös ihan edullisia kauppoja. Gardefour express myymälät kalliita kioskeja. Oikeaa belgialaista suklaata saa vain käytännössä kolmesta suklaapuodista, muut myyvät tehdassuklaata. Vaikka kuinka väittäisivät käsin tehdyksi. Tehtaan tekemään ja ihan hyvää belgialaista suklaata saat kaupoistakin. Niistä ne paikallisetkin sen ostavat. Yksi aidoista ja suosituimmista suklaaputiikeista on Chocolad line, marktin liepeillä ostokadun varrella olevan Simon stevin aukion kulmalla, steenstraatilla.

Hillittömän spagettiannoksen voit ostaa kolmella eurolla METARDISTA st. amandastraatilta. Myös kahvia ja vohveleita löytyy samaan hintaan.
Muutoin keskusta on todella kallis ja halvalla saa vain olutta. Ruokailu on kallista, jopa keskustan ulkopuolella lounas on 9,50€. Olut on kaupoissa noin 40c 0,5 litraa ja ruoka hiukan halvempaa kuin suomessa. Liha on tosin aika kallista. Leipomoista saat tuoretta ja hyvää leipää edullisesti. kaupat auki yleensä ma-la 8-18.

B-parkissa iso kauppakeskus, urehilu ruoka ja elektroniikkaa. Sint pietersissä lidlin ympärillä paljon erilaisia kauppoja, koditekstiilejä, kenkiä ja laukkuja. Europcarin autovuokraamon lähellä.

Englannilla pärjää ihan hyvin, tosin kaikki eivät sitä osaa. Hollanti pääkielenä flanderin alueella ja muualla ranska. Saksallakin pärjää, ja hiukan vastavuutta ruotsiinkin on.

http://www.brugge.be/internet/en/toerisme/index.htm

1

511

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marushka85

Terve!
      Itse olen piakkoin myös suuntaamaan opiskelemaan Belgiaan ja Leuvenin kaupunkiin. Kysyisinkin sinulta vinkkejä muutamiin itseäni askarruttaviin kysymyksiin. Mistä/mitä kautta hankit itsellesi asunnon? Onko vuokraehdot ja sopimukset hankalia/vaikeaselkoisia?
      Mielenkiinnolla odotan opintojen alkua!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      112
      5825
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      3927
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3332
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2946
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      1997
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      87
      1963
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      141
      1758
    8. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    9. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      39
      1685
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1529
    Aihe