Mitä teen........

11+1

...Metsästyskiväärin ammukselle jonka löysin komerosta?
Älkää kysykö mistä olen saanut mutta säikähdin kun siinä oli iskurin jälki mutta luoti silti paikallaan joten suutari.
Sehän voi pamahtaa koska tahansa ja sitten on karhuryhmä oven takana. Tai vielä pahempaa se luoti osuu minuun tai menee seinästä lävitte naapuriin.
En minä nyt sitä voi uloskaan heittää. Voisin käydä heittämässä sen jokeen mutta en todellakaan halua kuljettaa taskussa ammusta joka voi pamahtaa.
Jos soitan poliisille siitä tulee sitten kyselyitä mutta ei kai tässä ole vaihtoehtoja.
Uskaltaisko sitä kuljettaa ja viskata jokeen.
Tästä on provoilut kaukana joten aseista ja ammuksista tietävät vastatkaa.

10

4468

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eräjalmar

Rauhoitu, ei patruuna noin vaan itsekseen pamahda.
      Vai miten kuvittelet, että metsästäjät uskaltavat kulkea patruunavöiden kanssa..?

Oletko varma, ettei joku vain ole iskenyt luotia ammutun hylsyn päähän ja pitänyt vekotinta koriste-esineenä? Jos minä löytäisin vastaavan patruunan, jossa nallissa on iskurin jälki, niin tämä tulisi varmaan ensimmäisenä mieleen. Suutareiksi jäävät kivääripatruunat ovat äärimmäisen harvinaisia tapauksia, toki mahdollisuus on olemassa.

Käyttämättömät patruunathan pitäisi virallisesti palauttaa patruunoita myyvälle kauppiaalle tai poliisille. Mutta kun kyse on näin pienestä "erästä", niin moni varmaan vastaavassa tilanteessa vahingossa hukkaisi sen jonnekin lasten ulottumattomiin.

• lentävätulitikku

Oletko nyt aivan varma että kyseessä ei ole ilmatorjuntaohjus tai tulitikku?

• AAmmuuss

Mistä tiedät kyseessä olevan nimenomaan metsästyskiväärin patruuna, ettei vaan ole sotilaskiväärin patruuna? Ole nyt tarkkana kun teet valintaa sen patruunasi kanssa.

• Hunters life

Kuten ensimmäisessä vastauksessa, kyseessä voi olla koriste esine.
      Niitä myydään ihan kaupoissa.
      Jos kuitenkin patruunassa on ruutia jne. (huomaa painosta)
      Patruunan voi viedä alan liikkeeseen, josta se lähetetään eteenpäin ja hävitetään.
      Myyjä ei sinulta luultavasti kysele, kunhan sanot että tässä on ilmeisesti suutari patruuna.
      Suutari patruuna ei räjähdä itsestään. Turva-aika on noin 30 sekuntia laukaisusta.
      Jos näet luodista rihlan jälkeä, se on koriste-esine, mutta muuten vie liikkeseen.
      Voi toki viedä poliisille, mutta liikkeeseen mielestäni mielummin.

• KakkaKeijonen

Työnnä rectumiisi niin pääset ongelmasta

• Nimilaika

Työnnä sinä paska mursu perseesees ja lakkaa häiriköimästä.
        Vitun vappupallo.

• Ravista varovasti

ja kuuntele. Jos sen sisältä kuuluu rapinaa, on ruuti vielä tallella ja patruuna on suutari.

Se ei kuitenkaan pamahda koska tahansa, koska se on vielä yhtenä kappaleena. Varoaika iskurin lyönnistä on tosiaan noin 30 sek.

Patruunan voisi osaava vaikka purkaa. Luoti lähtee tongeilla vääntämällä irti hylsystä. Ruudin voi sitten kaataa pois, ja pelkkä nallitettu hylsy ei ole kauhean vaarallinen. Sen voi vaikka poksauttaa nuotiossa.

Toinen hävitystapa voisi olla nuotion tekeminen sopivalle rauhalliselle paikalle ja koko patruunan hävittäminen polttamalla. Poksahtaa hieman, mutta 50 m turvaetäisyytenä riittää hyvin. Ilman piippua ja sinne syntyvää painetta ei luoti eikä myöskään hylsy toiseen suuntaan kovin pitkälle lennä.

Voihan tuon viedä vaikka tosiaan liikkeeseen, tai jollekkin ampumaseuran jäsenelle.

• einarinarinarinanri

Olen samalla kannalla kuin jo pari vastaajaa täällä, eli kyseessä todennäköisimmin on koriste-esine, ammuttu ja tyhjä hylsy luoti. Mikäli sisällä kuitenkin on ruutia, jota (toisin kuin joku väitti) et voi ainakaan käsissä hypistelemällä painosta tunnistaa, etkä välttämättä ravistelemallakaan (mikäli ns. puristelataus kyseessä), en näkisi suurempaa syytä huoleen silloinkaan. Jos patruuna ei ole räjähtänyt vaikka iskuri on nalliin lyönyt, täytyy käytännössä vika olla nallissa. Toisin sanoen nallista puuttuu räjähdysaine. Tällaisella nallilla varustettu patruuna ei taas tule missään olosuhteissa posahtamaan. Kyseessä täytyisi kuitenkin olla äärettömän harvinainen tapaus, sillä ainakaan itse en ole pienoiskiväärin halppispaukkuja lukuunottamatta koskaan törmännyt tai kuullut räjähtämättä jääneestä nallista.

Jos patruunan olemassaolo huolettaa, on syytä ottaa yhteyttä esim. viranomaisiin, tai vaikka johonkin jälleenlatausta harrastavaan aseharrastajaan.

• tuhooja cossus cossu

järveen syvälle--ei koera perrään hauku

• sdfg

Mää taas oon sitä mieltä että kysymyksessä on Trolli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      11
      833
    2. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      43
      814
    3. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      62
      768
    4. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      60
      750
    5. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      42
      743
    6. 51
      647
    7. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      60
      597
    8. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      49
      597
    9. Mitä ihmettä pitäisi tapahtua

Että me kohdataan ja saadaan tämä tilanne etenemään?
      Ikävä
      67
      566
    10. Suutuin lähinnä itselleni

Kun irl juttujen takia näyttää erittäin epätodennäköiseltä, että olisin millään tavoin toivottu henkilö sulle.
      Ikävä
      28
      508
    11. Jos mies naisen prinsessakohtelu

on sinulle liikaa, älä valitse prinsessaa 🦋🧚🏼‍♀️👸🏼
      Ikävä
      104
      507
    12. Hei. Ilmeisesti tässä saa unohtaa sen

että meistä joskus jotain tulisi? M
      Ikävä
      29
      495
    13. SuMetKu konkursissa

Asiakastiedon sivulla oli, SuMetKu asetettu konkurssiin. Tulihan se seinä vastaan lopultakin suuruudenhulluudessa.
      Suomussalmi
      18
      487
    14. Miksi olet niin hankala?

Miksi toimit miten toimit?
      Ikävä
      44
      485
    15. Ei voi mittään

Tykkään sinusta, vaikka miten typerän jutun suustasi päästät😅
      Ikävä
      32
      469
    16. Miten voit tykätä

Jos samaan aikaan haluat pysyä mahdollisimman kaukana?
      Ikävä
      40
      437
    17. En usko enää

rakkauteen.
      Ikävä
      58
      431
    18. Tykkään sinusta

Vaikka en vastailekaan!
      Ikävä
      17