Onko teitä muitakin, jotka ensi kesänä kantavat pientä nyyttiä sylissään? Mulla kutakuinkin la 11.6.2013.....mutta, asia saanee varmistusta sitten jossain vaiheessa. Eilen aamulla selkeä plussa vihdoin ja nyt jännäillään, että kaikki menee kuin pitääkin. Tämä pallero on meille kolmas ja lähes varmasti se viimoinen, joten aion nauttia täysin rinnoin tästä tunteesta. Isosiskot ovat jo 11- ja 6-v.
Toivottavasti teitä ilmestyy tänne monia jakamaan salaisuus :)
LA kesäkuussa 2013
130
1904
Vastaukset
- ahora2012
Mulla on la joskus toukokuun-kesäkuun taitteessa. Raskaus on ensimmäinen ja olen todella innoissani.
- Iltatähti-13
Heips ahora2012 ja onnittelut raskautumisesta! Tässä sitä odotellaan työviikon alkamista...perjantaina, kun töistä lähdin olin vielä "normaalissa" tilassa ja nyt mennään raskaana :D!
Ihanaa alkuraskauden aikaa sinulle! - asddsaasd
Täällä kanssa, jos kaikki menee niinkuin pitää. Yritän silti ajatella realistisesti, että vaikka mitä voi mennä pieleen vielä :/
- uusi
Eilen selkeä plussa testissä, vielä ei ihan käsitä asiaa. Ensimmäinen raskaus ja olen kyllä innoissani asiasta. LA olisi näillä näkymin 10.6.2013 ja lapsen isällä on syntymäpäivä 11.6 on aivan innoissaan. Nyt ei auta muuta kuin odotella
- Iltatähti-13
Onnittelut uusille :)! Oli pakko tehdä vielä tänään testi....heh...ja plussa pärähti, pakko kai se on uskoa. Jospa loppuviikosta neuvolaan soittelisi.
- asddsaasd
Onko ketään Tampereelta, jolla olisi laskettu aika samoihin aikoihin?
- 43 v.
Täällä kanssa yksi tuleva äiti, jolla laskettu aika kesäkuussa.
Ikää on 43 vuotta ja takana tosi rankat 7 vuoden lapsettomuushoidot, joten tämä lapsi on enemmän kuin toivottu. Ennestään yksi lapsi joka 3 v.
Takana myös pari tuulimunaa ja keskenmenoa alkuraskaudessa, joten en vielä uskalla kovin korkealle hyppiä ilosta. Ensi viikolla olisi varhaisultra joten sit nähdään onko siellä oikeasti mitään. - neea
Tänne olisi tulossa pikkukakkonen, la näillä näkymin 3.6 :) Tuleva isoveli on vuoden.
- ahora2012
Kiitos onnitteluista
- ahora2012
ja onnittelut teille muille! Mahtava juttu!
- neea
ahora2012 kirjoitti:
ja onnittelut teille muille! Mahtava juttu!
Millaisia oireita teillä muilla on? :) Mulla tähän mennessä vain välillä iskevä kuvotus ja hirmuinen väsymys. Pissalla joudun tottakai ramppaamaan normaalia useammin. Niin ja leuka on täynnä finnejä!
- Iltatähti-13
Ihanaa, ihanaa, lisää kesäkuisia :)! Onnittelut kaikille! Oireita: rintojen aristus ja pingotus ollut jo ennen plussaa ja jatkuu vaan, nyt on alkanut palelu jota osasin jo odottaa, kahdessa edellisessä raskaudessa palelin alkuraskauden aikana hirveästi...pahaa oloa ei ole pahemmin ollut eikä varmaan mulle tuukkaan, ei ole aiemminkaan ollut.
Tänään varasin ajan ekaan neuvolaan :). Mites muut, jokos ootte ollu yhteydessä neuvolaan? 18.10. olis mulla aika...jännää :) - asddsaasd
Täällä neuvola viikon päästä 12.päivä. Jännittää hirveästi, ja ihan pihalla kun ensimmäistä odottaa.
Oireina oli pari päivää ennen plussaa ja viikko sen jälkeen flunssa, ja nyt väsyttää aivan sikana, ja hajut käy pahasti nenään. esim tupakka. - mammiiii-13
Täällä yksi odottaja lisää, kesäkuun alussa olis LA. Kolmatta odotan.
- H3mmi
Tänään rv 5 4, pelko on suuri, onko kohdunulkoinen tai tuulimuna, voiko kaikki oikeasti olla hyvin. Stressaan niin paljon että pelkään sen jo aiheuttavan keskenmenon :(
- Helle
Yksi ilmoittautuu mukaan ja toivottavasti pysyy myös mukana. Eilen testasin plussan ja laskurin mukaan laskettuaika olis 15.päivä.
Pelottaa kyllä, kun ystäväpiirissäkin on ollut niin monta keskenmenoa.. - ahora2012
Helle kirjoitti:
Yksi ilmoittautuu mukaan ja toivottavasti pysyy myös mukana. Eilen testasin plussan ja laskurin mukaan laskettuaika olis 15.päivä.
Pelottaa kyllä, kun ystäväpiirissäkin on ollut niin monta keskenmenoa..Hei.Kiva, et uusia on tullu mukaan.Tänään olen pohtinut vaikka mitä..vaunuja, talomme hissittömyyttä jne. On aivan mahtavaa et myös perhepiiriin tulossa muita vauvoja.Toivot. kaikki menee hyvin.Mul neuvola 17.päivä.Kertokaa, miten voitte jne.Mul hyvä vointi, vaik tosi väsy
- Iltatähti-13
Heips kaikille kesäkuisille! Täällä valmistaudutaan illanistujaisiin kaveriporukalla...taitaapi siis paljastua koko homma tänään. Pitkään ollaan suunniteltu iltamaa ja nyt, kun se vihoin tapahtuu, mulla on limpparipullo ilojuomana...ei mene selitykset läpi ;).
Rinnat ne vaan turpoo ja kipuilee, aamulla kävin kaupoilla hakemassa kuppikoon suuremmat ja mukavammat (lue:ei niin kauniit, heh!). Ja kärsimätön, kun olen...pyyhkäisin yhden kirpparin läpi ja oli ihan pakko ostaa yks unisex yöpuku kokoa 62 :D!
Ihanaa lauantaita teille ja kertoilkaa kuulumisianne välillä.- asddasasd
Itsekin olen ostanut jo kaksi pientä vaatetta, jotka kirppiksellä näin, ihan vaan siksi että alkaisi hokaamaan hommaa ja miettiä että hei, nämä tulee minun omalle lapselle.
Tosi kummallista. - kesämamma13
asddasasd kirjoitti:
Itsekin olen ostanut jo kaksi pientä vaatetta, jotka kirppiksellä näin, ihan vaan siksi että alkaisi hokaamaan hommaa ja miettiä että hei, nämä tulee minun omalle lapselle.
Tosi kummallista.Täälläkin tuleva kesämamma. Ensimmäinen taapero olis tulossa, ollaan miehen kanssa onnemme kukkuloilla! :) Maanantaina aattelin soittaa terkkariin että mitä pitäs seuraavaks tehdä, kaikki niin uuttta ja ihmeellistä. Alkuviikolla tein kaks testiä ja molemmat oli positiivisia. Myös tää clearblue digital näytti kuin pitkällä raskaus on, en vaan tiedä luottaako siihen 100% varmuudella. Onko muilla kokemuksia kyseisestä testistä?
- joojoojoo86
Minulla olis laskettu aika 5.6, jos nyt oikein osasin laskea. neuvolassahan se sitten tarkentuu. toista lasta innoissaan odotamme. ensimmäinen lapsi on nyt neljä vuotias. Tekis niin mieli hyppiä onnesta ja kertoa kaikille, mutta pitää vielä malttaa vähän aikaa. rinnat on turvoksissa ja arat, housut painaa ala mahaa joten piti käydä mamma housut ostamassa :-D.
- HSLL10
Meilläkin 5.6. LA. Vasta ajateltu kertoa lähiperheelle joskus kun asia ihan varmaa, en jaksa minkään valtakunnan hössöttämistä, näin minimoin oman stressin.
lähimmälle ystävälle olen kertonut ja mies kertonut työkaverilleen - Uusi
Vasta marraskuun alkuun sain neuvolan. Ensimmäistä kun odottaa ni kaikki on niin jännää. Oon palellu ihan kauheasti ja sitten sellainen tasainen yökötys mutta ei onneksi en ole oksentanut. Vielä ei ole tarvinnut ostaa isompia vaatteita mutta oon jo katellu kaikkia kivoja mamma vaatteita. Onnea teille kaikille muille kesämammoile. T: Todella onnellinen odottaja
- 43- vuotias
Alkuraskauden ultrassa todettiin, että sikiön sydän ei lyönyt ja koko ei vastannut viikkoja, joten tyhjennyslääkkeet mukaan ja kotona pitäisi tehdä lähipäivinä tyhjennys. Itkulta ei tule loppua.
- plissa
Ikävää, mutta näin voi käydä. Mutta jos luonto on näin tarkoittanut, niin sille lienee syynsä. Enkä halua olla ilkeä, vain realisti. Koitahan jaksaa!
- Iltatähti-13
43-vuotias, olen pahoillani. Pitäkää huoli toisistanne ja kunhan surun kyyneleet on vuodatettu vaihtuu ne varmasti pian ilon kyyneleisiin.
Kyselisin oudosta vaivasta, jota ei ole aiemmissa raskauksissani ollut...ilmavaivat! En aluksi yhdistänyt jatkuvaa rutinaa raskauteen, mutta kun tuntuu sen olevan päivittäistä ilman mitään järkevää syytä, niin aloin uumoilemaan voisiko raskausoireita olla myös jokapäiväiset ilmavaivat? Onko muilla?
Uskon näiden ilmavaivojen olevan myös syy mahan turvotukseen...tai sitten odotan monikkoja ;). Ensi viikolla eka neuvola! Tekisi kovasti mieli käydä alkuraskauden ultrassa yksityisellä...mutta taitaa olla hirmu kalliita...ootteko muut käyneet? - neljäs tulossa
Hei kaikki kesäkuussa saavat!
Eilen tein positiivisen raskaustestin ja tosi onnellinen olen. La ois 12.6.2013. Neuvolaan soittelin tänään ja loppukuuhun sain ekan ajan. Meillä neljäs jo tulossa ja aina se on vain yhtä jännittävää/ihanaa :) Meillä kertoillaan pikkuhiljaa sukulaisille ja ystäville asiasta. Kaikkeahan voi tapahtua, mutta pitää yrittää pitää mieli positiivisena. Itselläni ollut muissa raskauksissa alussa pahoinvointia aina viikoille 16 asti, joten olis aika vaikee pitää salaisuutta yllä. Vielä pahoinvointi ei ole alkanut, mutta yleensä siinä viikon 7 tienoilla. Katsotaan kuis käy tällä kertaa. Tästä se lähtee :) - H3mmi
Tänään on omien laskujen mukaan menossa 6 1 :) Mieli on hiukan rauhoittunut, mutta meinaan kyllä varata ajan varhaisultraan, ootteko muut ajatelleet käydä? Huomenna soitan viimenään neuvolaan, olen sitä jotenkin jännittänyt niin en ole vielä soitellut. Oletteko muut varanneet jo neuvolan, onko jollain jo lähellä neuvola-aika?
Oireista, minulla on ollut plussasta asti pieniä vatsakipuja ja vatsan nippailuja. Kova jano oli alussa, mutta se rupeaa jo helpottamaan, pientä kuvotusta on välillä, ei kuitenkaan haitaksi asti. Ärsyttävin oire on nyt ilmestyneet finnit :( otsa aivain täynnä pientä näppyä ja leukapielissä isoja kipeitä finnejä, ikävintä ettei raskausaikana saisi käyttää mitään aknerasvoja näppyjen helpottamiseen :(- fn_6
Mulla viikolla 8 eka neuvola ja viikolla 9 eka lääkäri..niskapoimu-ultraan haluan mennä ehdottomasti ja se joskus viikolla 12.
Ei minua oikeastaan stressaa, jos on niin on, jos ei niin ei.
Rinnat ovat arat ja turvoksiin ja halut ovat lisääntyneet:) - J4nsku
Tänään tein testin ja positiivinenhan sieltä tuli :) Päivä meni hieman sekasin eikä meinannu oikein töihin malttaa keskittyä, laskureita sitten tutkin niin niiden mukaan sitä olisin viikolla 6 ja LA joskus 25.6. Huomenna meinasin soittaa neuvolaan ja pyytää varhaisultraan lähetteen jotta näkee onko kaikki kunnossa ja onko masussa pieni ihmisen alku tulossa(takana 8 vuotta sitten tapahtunut raskauden keskeytys viikoilla 16 kun lapsivedet tuli joten pelko jäänyt itämään). Oireita on ollut, mahan nippailu, armoton vessahätä kokoajan, alaselkää on jomottanut ja syön ihan kokoajan vaikkei ees ois nälkä :) Minulla kanssa leuka kukkii ja luulin jo että oiskoon allergiaa, mutta taitaakin tästä raskautumisesta johtua...
- lalalalaa
Hei, täälläkin yksi joka on tehnyt viime viikolla positiivisen testin ja la on kesäkuussa. Neuvolakin on varattu ja se on ensi viikolla. Nyt odotellaan rauhassa raskauden etenemistä että voi alkaa kertoa muillekin asiasta.
- Iltatähti-13
Hei taas uusille ja onnittelut!
Tapahtuipa eilen....kovin kiireisen iltavuoron aikana rupes tulee rusehtavaa "mömmöä" alapäästä...ei paljon, mut vähän kuitenkin ja jatkuu näköjään tänään...Muistan kyllä edellisestä raskaudesta jotain samantapaista olleen, mutta eipä se koskaan ilahduta nähdä pöksyissä jotain värikästä alkuraskauden aikana...Nooh, en kuitenkaan hysteriaan ala, koska tuollainen pikku tuhruhan on hyvinkin yleistä.
Tasan viikon päästä olis neuvola...kivaa :)
H3mmi: Eipä ole kiva vaiva nuo finnit....mutta voiskohan nää uskomukset pitää paikkaansa ja tulokas olisi tyttö ;)? Mulla kaksi tytärtä ja ainakin kuopusta odottaessa sain niin kauheita finnejä jo heti alkuunsa...muutoin ei koskaan näppyjä. Esikoisesta en tahdo muistaa, kun on niin paljon aikaa...nyt mun naamani on ihan ok ja ajatus siintääkin poikaan nyt :). Ja eikö niinkin sanota, että tyttö vie äidin kauneuden, poika tuo sen :). No anyway, onnea odotukseen!- neea
Näinpä juuri, on tosi yleistä! Etenkin aina niinä aikoina kun normaalisti olisi tullut menkat, eli noin viikoilla 8 ja 12, ellei joku oli huijannut minua :D
Täällä raskaus sujuu vielä aika leppoisissa merkeissä, muutaman kerran on hieman (tai hieman enemmän) kuvottanut ja alaselkää jomotteli eilen aika kauankin.. Esikoisen kanssa oli täysin samaa :) Jännä kyllä, esikoisen kanssa teki hirveästi mieli kaikkea rasvaista, siis esim hese ruokaa ja etenkin ranskiksia, kebabia jne jne mutta nyt iski himo mansikoihin! :D Rasvanen ruoka ei maistuisi yhtään! Mutta tälläkään kertaa ei ole sellaista "pakko saada!!"-himoa vaan enemmän vaan tekee toistuvasti mieli. Hormonit myllertää muutenkin, olen aika äkäinen ja pinna lyheni puolella, karvat kasvaa taas paljon nopeampaa ja uni maistuu!
Ensi viikolla varhaisultra ja sitä seuraavalla viikolla eka neuvola.
- lindsik
Plussasin juuri "haamuplussan"..kuukautiset pitäisi viimeistään maanantaina alkaa, mutta en malttanut odottaa ja päätin kokeilla apteekin testillä kuinka aikaisin nuo testit oikein siihen reagoivat. Toivon kovasti, että raskaana oltaisiin ettei tämä olisi vain joku virhevastaus. Tämä olisi kolmas meille.:)
- lindsik
Siis ja LA pitäis olla tuo 25.6.13
- mamma9999
moikka:) täällä kans yks kesävauvan odottelija, tiistaina plussasin ensin haamuplussan ja sitten clearbluella varmistus.. viikkoja vasta 3 6 :) eli la laskurin mukaan 22.6.2013 :) esikoinen kyseessä.
- varovaisen optimisti
Täälläkin ihan tuore odottaja rv 6 1. Raskauteni on minulle kolmas. Terve ihana tyttöni on kolmevuotias. Viime juhannuksena sain varhaisultrassa kuulla, että toisen pienokaiseni sydän ei enää lyönyt. Kamalaa oli asia sitten selittää kaikille sukulaisille ja tutuille, ja varsinkin tulevalle isosiskolle. Raskaus keskeytettiin lääkkeellisesti. Olin todella masentunut.
Nyt asiasta vähän viisastuneena olen pitänyt tämän kolmannen raskauden suhteen vähän pienempää suuta. 2.10. testissä "roskishaamu", jonka viiva oli viikon päästä jo komeasti tummentunut. Oireet ovat selvät, vaikka varmaan kuvittelenkin puolet. Pelkään koko ajan, ettei kohdussani ole elämää. Vaikka kai siitäkin on sitten selvittävä. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Onnea muillekin iloisen uutisen saaneille! Täälläkin plussatuulia tällä viikolla, aivan ihanaa! Ensimmäistä odotellaan. Vatsassa erinäisiä tuntemuksia, nippailua ja juilimista. Rasvainen ruoka mastuisi, samoin makea, valitettavasti.
Täällä kanssa yks plussa, yllätti todella, vaikka aavistelin jo keskiviikkona olosta. Ei vaan meinaa millään uskoa. :) Vaikka menkat on myöhässä ja rinnat on turvonneet ja aristaa. 19.6 ois näillä tiedoilla laskettu aika.
hymyilytyttää ja samalla kauhistuttaa!- eea84
Täällä myös plussattu viikko sitten. Vielä odottelen rauhassa neuvolaan soittoa ja yritän olla innostumatta liikaa. Ehkä muutaman viikon päästä soittelen vasta neuvolaan.Meille lapsi olisi ensimmäinen ja la olisi ilmeisesti 18.6 =)
Ilmottaudun kans tulevaksi kesämammaksi! La 10.06 :) Viikko sitten käytii jo ekan kerran neuvolassa kun olin nii innoissani. Eka vauva ois tulossa meille ja aika hämmennyksen ja innostuksen sekaisissa tunteissa menty. 1.11 ois eka ultra, mutta hirveesti houkuttais käydä varhaisultrassa :)
- Iltatähti-13
Onnittelut uusille!
Pikku hiljaa hiipien on paha olo tullut tähän kroppaan...jopa niin, etten tänään aamulla kyennyt töihin lähtemään :/. kuopusta eskariin ensin kuskasin, jonka jälkeen oli tarkoitus jatkaa matkaa töihin, mikä kuitenkin tyssäsi tien poskeen oksuun. Joka päivä enemmän ja enemmän on pahaa oloa ollut ja tuntuu, että se ajoittuu aamuun, iltaan ja yöhön. Omituinen tunne mulle, joka ei ole koskaan raskauspahoinvoinnista kärsinyt, eikä ole kivaa, kuin jatkuva vatsatauti, yäk! Miten te muut voitte? Tämän viikon torstaina olisi eka neuvola.... Onko muuten joku muu joutunut jäämään pois töistä pahoinvoinnin takia? Musta tuntuu jotenkin hölmölle, kun kyse kuitenkin raskaudesta, ei sairaudesta....mutta enpä vatsataudissakaan töihin kykene....
Parempia vointeja teille muille! - varovaisen optimisti
Ristiriitainen juttu tuo varhaisultra. Toisaalta tuntuisi mukavalta saada tietää mahdollisimman varhain, löytyykö sikiötä ja siltä sykettä, mutta toisaalta varmaan itse miettisin heti seuraavana päivänä, että mikähän nyt on tilanne, vaikka edellisenä päivänä kaikki ois ollut hyvin? Kuitenkin mikäli sinne ekaan varsinaiseen ultraan asti selviää, ja sieltä syke löytyy, niin keskenmenon riski on sen jälkeen jo huomattavasti pienempi.
Kahdessa ekassa raskaudessa kävin varhaisultrassa, ja jälkimmäisessähän todettiin ettei sykettä ole. Keskeytys saatiin siten tehtyä aikaisemmin, eli olin kyllä tavallaan helpottunut ettei tarvinnut todeta sitä kamalaa tilannetta yhtään myöhemmin. Nyt oli isäntä sitä mieltä, että odotellaan rauhassa ekaan ultraan asti. Toistaiseksi ei ole pokka pettänyt, mutta taitaa olla ajan kysymys..- siitä riskistä
Keskenmenon riskihän on arvioiden mukaan enää 2-5 prosenttia, mikäli noin rv seitsemän tehdyssä ultrassa löytyy viikkoja vastaava sikiö ja syke. Tämä siksi, että viikoilla 3-6 tapahtuu iso osa keskenmenoista ja lisäksi tuo ultra sulkee pois tuulimunaraskauden. Jos siis sikiö ja syke löytyy, ei keskenmenoriski suinkaan ole se tavanomainen 10-15 prosenttia, vaan paljon pienempi.
- Huolesta soikea
Täällä olis LA 14.6. Yöllä havahduin että nippailua vatsalla en ollut tuntenut koko päivänä. Huonoa oloa kyllä löytyy, mutta silti huoli vaan nostaa päätään kun takana on jo yksi keskenmeno..
- andyli
Uskaltaisikohan sitä mukaan... Olen 38 v. ja rv 6 4 menossa. Minulla ollut Km 12/2011 ja 6/2012 välissä tosin syntyi terve lapsi (nyt 1v). Varhaisultra ensi viikolla. Toivottavasti kaikki on hyvin...
- Iltatähti-13
Ja hei taas uusille. Eilen oli eka neuvola...eipä tuosta mitään ihmeellistä jäänyt käteen, paitsi kasa papereita ja lehtisiä. Neuvolan täti oli nuori ja vain pari päivää työskennellyt paikassa ja olipa siinä vielä opiskelijakin paikalla...eli aika hakuammuntaa oli, mutta onneksi en ole ensisynnyttäjä, olisi voinut olla hyvinkin sekavat fiilikset käynnin jälkeen. La nyt siis virallisesti( kunnes toisin todistetaan) 12.6.2013...uskon tuon aikaistuvan ultrassa....Nt-ultra meillä 20.11. eli kuukauden päivät pitäis odotella...
Kuinka olette voineet? Niinhän sitä sanotaan, että raskaus ei ole sairaus, mutta kyllä se hemmetti soikoon mut on sairaaksi tehnyt...Viisi päivää ei oikeastaan muuta ole voinut tehdä, kuin maata...toivon tosissani, että tää pahoinvointi loppuu ja pian jotta pääsis raskaudesta nauttimaan. Odottelen neuvolan tätin soittoa, lupaa lääkäriltä kysellä jotain sopivaa rohtoa...B6-vitamiini, Primperan...? Ja minähän juoksen vaikka viimeisillä voimillani apteekkiin, kunhan saa jotain helpotusta ja pääsisi vaikka töihinkin taas.- neea
Heippa taas! Onpa täällä monia odottajia! :) Käytiin varhaisultrassa tuossa aiemmin viikolla ja syke löytyi :) Viikot huomenna varhaisultran mukaan 7 0, eli hiukan hypättiin viikoissa taaksepäin, tosin ihan odotetusti :)
Iltatähti-13: Täälläkin huono olo päivittäin, oikeastaan aamusta iltaan, mutta oksua ei ole tullut! Kuitenkin sellainen kutina että tässä toisessa raskaudessa se jossain vaiheessa tulee...
- EkaKyydissä
uusi odottaja ilmoittautuu. Vuosien toiveiden ja odotusten jälkeen hedelmöityshoitojen jälkeen on alkanut eka raskaus. Nyt vko5 menossa ja raskauslaskurin mukaan la23.6. Tiistaina tehdyn clearblue -testin mukaan raskausviikkoja oli 2-3 eli se näytti ihan oikein (siinähän viikkonäyttö menee eri tavalla kuin lääkäreiden laskemana).
Nyt odotan oireita niinkuin kuuta nousevaa ja muakin kiinnostaisi tietää, missä vaiheessa ekojen oireiden pitäisi ilmaantua? Huolestuttaa, kun olo on ollut aikalailla normaali lukuunottamatta pieniä vatsatuntemuksia. Oireet, kun olis merkki siitä, että raskaus etenee toivotusti. Nyt ei meinaa millään uskoa, että tuolla kohdussa tosiaan olisi jotain, kun ei oikein missään tunnukaan... ja tosiaan on jo vuosia joutunut elämään siinä epätoivossa, voinko ylipäätään koskaan raskautua. Sen vuoksi tämä tuntuu nyt niin epätodelliselta!
Kokemuksia, pliis!!!- jndjdl
Voi kun ei kaikille tule oireita ollenkaan! Ja silti normaali raskaus kyseessä. Ja toisaalta taas ei ne oireetkaan kerro siitä, että kaikki olisi hyvin. Esim. tuulimunaraskaudessa voi olla voimakkaatkin raskausoireet. Oireet yleensä voimistuu siellä rv 7-9 paikkeilla, kun kehossa on eniten raskaushormonia noilla viikoilla. Onnea sinulle raskauteen, toivotavasti kaikki menee hienosti!
- kolmas 1.7.?
Olipas kiva lueskella teidän juttuja täällä, kun omien laskujen mukaan meillä olisi LA 1.7. Alkuviikosta pitäisi alkaa menkat, mutta vielä en ole testejä tehnyt. KOlmatta ollaan alettu yrittää. Jospa pääsen omiin keskusteluihin liittymään jo ens viikolla :) Ainakin mahan nippailut, väsy ja rintojen arkuun on tullut elämään ;) JES! Ja varhaisultraan kyllä menen, jos testi näyttää plussaa...
Heips..täällä odotellaan toista ja la olis 2.6:) nyt rv 7 5 ja niin onnellinen ku näki pikkusen ultrassa eilen kaikki hyvin mutta pikkasen jännittää ku neljä km takana:/ menis aika nyt nopee et riskit vähenis...onnea kaikille muillekkin plussista:)
- EkaKyydissä
No ei tässä kuitenkaan aivan oireettomana olla; etenkin öisin pitää rampata pissalla monta kertaa, paleltaa, turvottaa ja nyt on alkanut nännitkin turpoomaan ja kipeytymään eli kyllä elimistössä jotain uutta ja ihmeellistä tapahtuu. On tää vaan NIIN hienoo! :)) Ei voi muuta kuin toivoa, että kaikki menee hyvin ja nauttia tästä hetki kerrallaan ilman jatkuvaa huolehtimista.
- Uusi
Edelleen paleltaa ja pissalla saa ravata koko ajan. Nyt uutena on tullut rintojen arkuus muuten kaikki on mennyt hyvin. Tossa juuri on kerrottu tuleville isovanhemmille ja olivat kaikki tosi onnessaan. Nyt pitää vaan jaksaa odottaa sitä ekaa neuvolaa ja mitä kaikkea uutta tämä tuo tullessaan kun tosiaan on ensimmäinen tulossa. Ostin sit kans tossa sellaisen suloisen myssyn ja hanskat tulevalle pienokaiselle.
- haaveesta totta
Täällä myös yksi plussannut lähes kolmen vuoden yrittämisen jälkeen. :) Kesäkuun loppupuolelle taitaa LA osua...
- doooooriiiiis25
Täällä ilmottautuu kans yksi odottaja lisää. Meillä laskettu aika 26.6.2013. Viime yönä vaan alkoi vatsakivut ja voimakkaat nippailut, joten toivottavasti kaikki on hyvin, meinasin kyllä itse mennä siihen varhaisultraan. Onko muilla ollut vatsakipuja?
- mamma36v
liitynpäs varovaisesti tähän joukkoon.... tänään tehty testi ja plussaahan se näytti mutta varovainen olen vielä iloitsemisen kanssa... melkein tarkalleen puoli vuotta sitten olin tässä samassa onnellisessa tilassa kunnes luonto päätti toisin. kunpa nyt menisi asiat paremmin.
niin ja siis minä, ikää on jo tuo 36 ja yksi tyttö on edellisestä suhteesta ja tytöllä on ikää jo 14. kesällä muutimme pohjoisesta tänne vähän etelämmäs. puolisolle tämä tuleva on se ensimmäinen ja keväinen menetys oli hänellekkin kova pala.
mutta syksy on mukavaa rauhoittumisen aikaa ja toivoa ei saa menettää milloinkaan.
ps. tuohon nimimerkkiin voi laittaa postia :D - kolmas tulossa
Täällä laskettu olisi 17.6
- 7vk
Moi :) Meillä laskettuaika 18.6.2013 :) Meidän kaksi aikaisempaa lasta täyttävät ensi vuonna jo 16- ja 15-vuotta, joten tämä pienokainen on meille todellinen iltatähti :) On tämä jotenkin niin ihanaa aikaa että :) Olen kyllä täysin nauttinut raskaudestani. Luotan että positiivisella mielellä kaikki menee hyvin. Minä voin hyvin, niin lapsikin voi hyvin :) Toivotan puolestani oikein ihanaa raskausaikaa teille kaikille äityleille :)
- onnellinen äityli :)
Meillä sattuu laskettuaika päivää ennen minun nelikymppisiä ja viikkoa ennen mieheni synttäreitä :)
- EkaKyydissä
Rv 6 alkoi juuri. Kyllä eilen illalla iski päälle niin mahdottomat raskausoireet että! Tissit edelleenkin on kipuilleet ja illalla oli mahdottoman kuumeinen ja väsynyt olo ja vollotin niinkuin niagaran putous ilman mitään järkevää syytä! :D Aivan hassu olo! Jotenkin iski kaikkien niiden tuntemusten kanssa tajuntaan se, että mä tosiaan odotan vauvaa! Saas nähdä kuinka skitso musta vielä tuleekaan!
- Masumörkö
Testasin viikonloppuna haamuplussan. Tänään olisi tarkoitus testata uudestaan jos viiva olisi vähän tummentunut. Vk 5 menossa ja laskureilla laskien LA 26.6 (omat synttärit 6pv). Pillereiden jälkeen yhdet menkat tuli välissä.
Naama alkanu kuivamaan muutamasta kohdasta kylmien kelien takia ja nyt sitten tuntuu että kukkii kuin kukkaketo ja tarviin paremmat puhdistusaineet. Närästää joka päivä ja tuntuu että rakko on pienentynyt puolella (siksi en usko että pääsisi koskaan labraan asti testiä tekemään aamuvirtsasta). Masussa käy pieni kuhina ja nipistelyä tuntuu pari kertaa päivässä. Aamulla ja illalla on ollut huonoa oloa muttei kuitenkaan oksentelua.
Rikoin jalkanikin ja pitäisi ottaa särkylääkkeitä muttei niitä uskalla ottaa. Muutenkin on tottunut siihen että särkylääkkeet vasta sitten kun päänsärky tunnostaa pään irti repimiseltä tai menkkakivut vatsaanpuukotukselta. Jospa kävisi apteekissa ja hakisi testin ja särkylääkkeitä. - neljäs tulossa
Miten teillä muilla, joilla aikaisempia raskauksia, onko kaikissa ollut samanlaisia oireita näin alussa?
Meille siis olis neljäs tuloillaan, mutta vähän huolestuttaa, kun pahoinvointi ei ole vielä alkanut. Nyt menossa 6 6 viikot. Siis ihanaahan se olisi, jos raskaus menisi hyvin, eikä tarvitsisi kärsiä alkuraskauden pahoinvoinnista, mutta jotenkin nousee huoli esiin, että onko kaikki nyt kunnossa. Kaikissa kolmessa edellisissä ollut pahoinvointia aina viikoille 16 asti, mutta nyt ei MITÄÄN!
Imetän tosin säännöllisesti päivällä vielä meidän 1,3 vuotiasta, että en tiedä voisiko se jotenkin vaikuttaa. Keskenmenojakaan ei ole ollut, joten mitään sinällään syytä huoleen ei pitäisi ollaa, mutta silti kuitenkin huolestuttaa. Muitakaan oireita ei ole niin kovasti ollut, ehkä vähän useammin täytyy käydä vessassa ja alaselkää särkee (tätäkään ei ole ollut koskaan aiemmin!), mutta siinäpä se. Väsymyksenkään en ole huomannut sen enempää vaivaavan, mutta sitä onkin ihan tarpeeksi ilmassa muutenkin. Voiko oireet vaihdella yhtäkkiä näin paljon tässä neljännessä raskaudessa? - Iltatähti-13
Heippa kaikille!
Sinulle "neljäs tulossa", itse odotan kolmatta ja tämä raskaus on luonteeltaan aivan erilainen, kuin kaksi aiempaa, jotka olivat hyvinkin toistensa kaltaisia. Olen siis elävä todiste siitä, että raskaudet todella voivat olla erilaisia. Mulla siis kaksi tyttöä ja nyt onkin vahva epäilys siis poikaan ;). Tsemppiä sulle ja toiv. kaikki menee hyvin.
8. raskausviikko meneillään ja pahoinvointi taitaa hiukan taivuttaa päätänsä, tänään sain vielä reseptin Primperan-lääkkeeseen kamalimman olon helpottamiseksi, katsotaan onko tuosta apua. Töissä kärvistelty taas... Voi, odotan jo kovasti toisen raskauskolmanneksen alkua, jolloin on taas tarmoa enemmän, eikä pelkkä riutunut akka sohvan mutkassa ;).
Vointeja teille kaikille kesäkuun odottajat!- neea
Neljäs tulossa: Aiempi raskaus meni hyvinkin vähäoireisena, ja ihan lapsi sieltä kuitenkin tuli :D Eiköhän kaikki ole ihan kunnossa! :)
Iltatähti-13: Mulla taas päinvastoin että tämä raskaus taas aika samanlainen kun edellinen ja siksi veikkaankin että samaa sorttia olis nyttenkin tulossa :P
Täällä 8 viikko meneillään, alkaa olemaan jo aika hyvä olo vaihteeksi :)
- Mariannejulia
Täällä laskettu aika 11.6.2013 :) ensimmäinen vauva... Ikää 22 ja Tampereelta oon :) Hyvin on tähän asti raskaus sujunut.. vähän ollut etovaa oloa ja hirmu väsymystä. Pieniä nippailuja kanssa välillä alavatsassa tuntuu, maha myös turvonnut ja joskus aamusin näyttää kuin olisin pidemmällä.... Ekaa kunnon ultraa odottaen. Pieni vauvan alku sieltä näky jo viikolla 6. Nyt siis viikolla 8. Hyvää odotusta kaikille tuleville ja jo äideille :)
- onnellinen77
Mahtavaa löytää tällainen keskustelu, pienellä toivonkipinällä tänne liityn.
Minun tilanne liki sama kun sinulla mamma36v.
Minullakin edellisestä liitosta 14v tytär, joka sai alkunsa inseminaatiolla.
Nyt ollut uusi mies 4v, ja koko yhteiselo menty ilman ehkäisyä, ajatuksella tulee jos on tullakseen, mutta eipä ole tullut.
Vyöhyketerapiat ja homeopaattiset hoidot takana, lääkärit eivät hoidettavaksi ottaneet mun painon takia.
Syksyllä alkoi kiertokin heittää häränp.....ä, ja alettiin järkkäämään tulevien sijaislasten meille muuttoa joululomalla. Ajattelin kuitenkin reilu viikko sitte sulkea pois tuon niiiiiin epätodennäköisen raskausvaihtoehdon, Ja mitäs kävikään, testi näytti plussaa. Hämmentävää, ei juuri mitään oireita ja raskaana, eihän se voi olla totta.
No... Varasin ajan varhaisraskauden ultraan joka oli tiistaina. Menkoista laskettuna 7 2.
Raskaus alkanut, näkyi ruskuaispussi ja pienenpieni alkio, mutta ei merkkiäkään sykkeestä. Paniikkivaihde päälle ja aloin jo hyvästellä pikkuista MacGyveriämme, mutta lääkäri sanoi että koska kierto on ollut epäsäännöllinen, ei kyseessä ole kummempi kun se että otus on saanut alkunsa vaan myöhemmin. Kaikki siellä vastasi mittauksen mukaan viikkoja 5 , max tasan 6.
Joten nyt vaan jännitetään... Uusi ultra 14.11. ja hiljaa toivon että pikkuinen olisi kasvanut niinkuin pitää ja näkyisi se syke. Käväisin eilen ekassa ultrassa ja siellä se pieni syke näkyi! Pieni itku pääsi kun niin kovasti olin tätä jännittänyt :D Oli kyllä superonnellinen päivä!
Tänään siis 8 2 ultran mukaan :) La edelleen 10.6.
Onko täällä muuten muita tulevia "teinimammoja"? :D- mamma36v
niin jotta se on viikko 7 menosillaan ja tässä viimeiset kaksi viikkoa ollaan oltu pikkusen varpasillaan kun ollut kipuja enemmän kuin pitäs ja pikkusen vuotoa ja sehän tietysti pistää pelottamaan ja stressi taso nousee... onneksi nyt tuntuu olo normaalilta tai siis vuotoa ei ole. nännit vain on niin kamalan kipeät että ihan kauhistuttaa :(
ja mukava että en ole ainoa jolla on jo teini-iässä oleva esikoinen (?) ja nyt sitten uutta elämän alkua kaikin puolin aloittamassa - Ensimmäinen <3
Yllätysvauvan onnellinen odottaja ilmoittautuu. Rv 8 2. Pikkuinen ei halunnut näkyä kahdessa ensimmäisessä raskaustestissä ja plussasin vasta viikko sitten. (Monta monituista kertaa)Lääkärissä ramppasin, testailtiin pissitautia ja klamydiaa...raskaus oli terkan mukaan poissuljettu vaihtoehto sillä raskaustestit oli ensin negat.Pitkäaikainen poikaystäväni ei ole uutista sulattanut vaikka vauvoista ollaan puhuttu, ei ole kuulema valmis isäksi ja haluaa lähteä pois elämästämme. Pilaan kuulema kaikkien elämän pitämällä lapsen, mutta päätökseni pitää. Lapsi on minulle todella tervetullut. Toivottavasti raskaus menee hyvin kaikesta stressistä huolimatta. Tsemppiä meille kaikille!
- ilona.86
Täällä myös yksi kesäkuisen odottaja :) ! Laskelmien mukaan 8. raskausviikko olisi menossa ja la 21.6. :). Juhannusvaavaa odotellaan siis! Lapsi on meille kolmas, edelliset ovat syntyneet -09 ja -11. Oloja on kyllä viimeisen viikon aikana ollut, sitä ennen mietin, että tapahtuukohan tuolla edes mitään. Huono olo tuli ihan yllättäen ja iltaisin olen kyllä valmis nukkumaan saman tien, kun lapset ovat saaneet päänsä tyynyihin. Nämä oireet ovat toisaalta niin väsyttävät, mutta samalla ihanat, sillä saapahan varmuuden, että kyllä siellä joku majailee :) ... Edelliset lapsemme ovat tyttö ja poika, nyt on mielenkiintoista seurailla menevätkö raskauden aikaiset oireet ja muut jutut sukupuolen mukaan, vai onko sillä yhtään mitään merkitystä. Eroja edellisissä raskauksissani on ollut mm. pahoinvoinnin kestolla ja voimakkuudella, ihon ja hiusten kunnolla, toisesta tuli linea negra, toisesta ei jne...
Ihanaa odotusta kaikille :) !! - vierailia 8)
Heipsan! LA 16.06.2013 mun synttäripäivänä ultran mukaan! :) Esikoista venaillaan innoissaan miehen kanssa.. Jännittävää kun ei uskois että masussa mitään olis vaikka onkin aivan turvoksissa. Meillä ei alku mennyt kuin strömsössä.. Kävin yksityisellä ultrassa kun kuukautisten mukaan viikkoja olisi ollut 8 1, mutta eipäs ollutkaan.. 6 4 vastasi.. Menin shokkiin, koska gyne ilmoitti ettei tässä toivoa ole, koska koon heitto on noin suuri... Ei voinut muuta kuin itkeä ja olla hiljaa, lasta on niin odotettu. Käski tulla muutaman viikonpäästä uudelleen.. Nukuin seuraavan yön huonosti ja kerkesin masentua (todella lievästi), mutta ajattelin kun seuraavana päivänä oli neuvola niin ehkä he osaisivat selittää asiaa minulle kun monta kysymystä jäi kysymättä.. Neuvola aika kuitenkin siirtyi mutta sieltä saatiin rauhoteltua hieman ettei unia menettää tarvi! En enään ikinä mene sinne yksityiselle mummolle vaan iloisin mielin jatkan eteenpäin, kun mitään keskenmeno oireitakaan ole ollut :) nyt ultran mukaan 8 1 ja menkkojen 9 5 vielä kyllä tiedä jos on kiriny kiinni kumpaa uskoo :D
- onnellinen77
Heips vierailia 8) Mullakin siis piti olla viikkoja menkoista 7 2, mut ultrassa vastas viikkoo 5 , max tasan 6. Näkyikö sulla jo syke? Mulla ei vielä näkyny, mut lääkäri siihenkin ettei kuulu vielä näkyäkään, joten uus ultra 14.11.
Mulle lääkäri sano että koska kierto on ollu epäsäännöllinen, ni tilanne ei ole mitenkään tavaton. Joten ei meillä mittää hätää ole. :D- vierailia 8)
Näkyi kyllä ihan selvästi ja löytyi heti. Mulla myös lääkärillä 14 päivä. :-) täytyy toivoo et hyvin menee ja masussa on vielä asukas!
- vierailia 8)
vierailia 8) kirjoitti:
Näkyi kyllä ihan selvästi ja löytyi heti. Mulla myös lääkärillä 14 päivä. :-) täytyy toivoo et hyvin menee ja masussa on vielä asukas!
Keskenhän se sitten meni... Torstaina alkoi vuoto ja lauantaina kipu niin kovaksi että taju meinasi lähteä ja yöksi sairaalaan.. Tänään se tuli pihalle.... Ei tullu kesävavvaa ei.. Mutta muille tsemppiä! Kyllä se mun kohalle seuraavasta tärppää.. Ja rv tasan 9
- Esterholm
Täällä yks kolmatta odottava jolla LA 12.6.13
Mein lapset tuntuukin kaikki syntyvän parittomina vuosina :D
tänää jsut oli eka neuvola ja nyt ootetaan vaan sitten np ultraa et näkee mitä siellä majailee...!
itsellä ollut alkuraskauden vuotoja, mut niitä ollu aiemmistakin, joten ei huolestuta, kun ei tuu runsaammin...
Sillon tällön saattaa olla pientämenkka kipua, mut ei kyl pahemmin pahoinvoinnilta ja närästykseltä sitä huomaakaan :D
etova olo alko jo 3 3 iltasin ja jatkui vaan ja sen lisäks oli tissit arat...
et jos joku valittaa ettei oo oireita, ni mulle o sit jonku muutkin oireet tullu, sen verta hyvät pahoinvoinnit et huhhu! melkeinpä tuota oli nyt tän päivän neuvolaanki 2kg laihduttu :D ja ei kuulema haittaa vaik ei se paino nousisskaan, sen verta on tuota omaa massaa jo ennestäänki...
Ja me ei oo viel kerrottukun kaveri perheelle joka täs samalla kylällä asuu ja sitten mun äitille joka käy meil auttelee mau et saisin oloiltani levätäkin välillä ja sit miehen siskolle.. :) sekäs sitten yhdille mammakavereille joiden kans säännöllisesti netissä turistaan :)
nyt harkitsen sitten et josko me joulukorttien mukana sitten muille sukulaisille kerrottas, kun sopivasti np ultra varmaan ois kuun lopussa ni kerkee kortit väsätä ja valokuvat tilata jne. ja kerkeis viel siihe joulupostiin :)
me ei tätä kolmosta suunniteltu mut hyvin otti mieskin asian vastaan, joten näillä mennään :) mieskin vaan tokasi plussan nähtyään et "toivottavasti se ois nyt se tyttö"
saapi nähdä kumpi sieltä sitten tulee :)
itse oon jo netistäki lasten vaattei katellu, rattai sun muita..Kerkesin kaikki aiemmat omat tarvikkeet sun muut antaa eteenpäi niitä tarvitseville, ei sitä kesällä osannu ajatella et niitä ite tarttee vähää aikaan... :D - EkaKyydissä
Eilen eka ultra ja siellä se pikkusydän läpytti
- EkaKyydissä
Kyssäri teille muille kesäkuun odottajille, että oletteko osanneet relata ja nauttia odotuksistanne ilman pelkoja?
Mulla alkoi just rv 9 ja jotenkin pelkään kauheasti sitä, että meneekö kaikki hyvin ja saadaanko vihdoinkin se vauva. En tiedä johtuuko tästä kuuden vuoden lapsettomuushistoriasta, ettei uskalla ihan täysillä tuuletella tätä raskautta ja että vähän väliä on mielen päällä se, onko kaikki hyvin. Ja nyt on vielä lukenut näitä nettipalstoja, että just 9 viikolla on moni saanut keskenmenon vielä.
Oireita on ollut joskus enemmän ja joskus vähemmän. Tuntuu menevän jotenkin aaltomaisesti. Viime yönä vaan huomasin, ettei tissit enää arista ja niinhän siitä tuli taas uneton yö, kun mietin, onko normaalia, että oireet vähenee.
Huoh... osaispa vaan pelkästään nauttia tästä hetkestä!- Kesänodottaja
Eka kyydissä: mulla on myös pelkoa - ja paljon. Tää lapsen saanti ei oo ollut meille se ihan helpoin rasti ja tänä syksynä olen kokenut myös keskenmenon, joten pelko kulkee vielä mukana melkein kokoajan. Kenellekään en oo raskaudesta vielä kertonutkaan, vaan odottelen sitä ultraa. Positiivisin mielin ja luottavaisesti siis olen, mutta pelko on siellä taustalla, ja välillä meinaa tulla melkein paniikki. Mulla on myös tässä raskaudessa ollut verenvuotoa, joten ultrissakin on hypitty ;) olen nyt rv 11.
En ookkaan tänne ennen kirjoitellut, lukenut kyllä tiheästi :) olen siis 24v odottajan pk-seudulta, ja ekaa odotellaan. - Esterholm
Esikosiesta en niin osannutkaan pelätä, tieto lisää tuskaa, niinhän sitä sanotaan..
ennen kupuksen raskautta oli yks keskenmeno, ja raskauduin tietysti heti seuraavasta kierrosta, mikä teki kakkosen raskaudesta iloitsemisesta vaikeaa, eikä siihen auttanut että tuli useinki vessas käydes verta tai verensekaista limaa paperiin...Kuitenkaan emme saaneet alkuraskauden ultraa ja piina kesti sinne rv 12 ja vaikka kaikki oli ok ni en osannu iloita raskaudesta, et raskaus julkistettiin sitten rv 17 ku pikku hiljaa aloin uskaltaa iloita...
Nyt kolmosta ootellessa on kanssa pelko tuolla takaraivossa, mutta niin pitkään kun on näin vahvat oireet, koitan uskoa et jotain siellä on matkassa...
tänään rv 9 5 ni kohtahan se on np ultranki aika, siellähän se selviää sitten mitä siellä masussa on...
toki sitä on kahden lapsen kanssa päivisin sen verta tekemistä et sitä usein vaan iltasin tai aamusin tulee ne pelot sitten esiin...
- ilona.86
Minulla taas on vähän päivastainen fiilis, kuin edellisellä kirjoittajalla. Itse nimittäin stressasin ja panikoin ensimmäisen odotuksessa. Kaikki meni kuitenkin hyvin. Toinen raskaus päätyi keskenmenoon minullakin, viikolla 9. No siitä sitten parin kuukauden päästä aloin odottaa taas ja sillä kertaa raskaus etenikin taas normaalisti ja yllättävä kyllä ilman suurempia huolia! Olen yrittänyt asennoitua niin, että kaikella on tarkoitus. Jos asiat eivät olisi menneet näin, meillä ei olisi juuri tuota ihanaa vuoden ikäistä lasta, joka meillä nyt on
- mmnnzxx
Joo kymmenes tulossa kesäkuussa.
- vieras1
Onnea teille kaikille tuleville äideille ja isillekin!! Eipä mitään ihanampaa kuin kuulla, että toivottu perheenlisäys on matkalla. Itse vielä odottelen, jospa vaikka tärppäsi tässä kuussa. Ja odotellessa olen lueskellut
raskasuviikot.org sivustoa, josta löytyikin kivasti tietoa raskauden oireista, hedelmöittymisestä jne. ystävät ovat löytäneet sieltä myös kaipaamiaan tietoja - mamma36v
kyllähän tuota on pikkusen ressiä meinannu pukata kun mielessä kuitenkin tuo toukokuinen murhe mutta yritettävä on olla ajattelematta liikaa...
vielä olis parisen viikkoa ennen kuin neuvolan tätiä pitänee moikata ja taitanee se tuo tuleva isukki tulla mukaan vaikka mie meinasin notta itekseni menen :D vaan enpä taija estää..
kysymys teille joilla jo aikaisempia lapsia ja varsin jos ikäero tulee olemaan suuri, koska kerroitte tulevasta vauvasta, miten kerroitte, miten vanhempi lapsi reagoi? itsellä hieman hermostuttaa kertoa esikoiselle kun tosiaan tuo ikäero tulee olemaan melkein 15 vuotta. tyttärelläni on velipuoli isänsä puolelta eikä hirveästi ollut silloin mielissään, ehkä johtui siitä että näki muutenkin isäänsä vähän ja nyt isällä uusi vauva - onnellinen77
No minä kerroin tytölle (14v) melkein heti, mutta realistisesti, kun tilanne meillä nyt on mikä on. Meillä puhutaan kaikesta aika avoimesti, aina. Uusi ultra huomenna ja jännittää kyllä ihan todella...
Mutta meillä tyttö puhunut sisarustoiveesta pitkään, ja on todella läheinen nykyisen isäpuolen kanssa, joskus tuntuu että läheisempi kun oman isänsä kanssa.
Joten varovasti täällä yhdessä toivotaan että huomenna näkyisi se syke, ja varmistuisi että pienellä on kaikki hyvin.- Kesämamma89
Pakko tulla hehkuttamaan. :) mä näin tänään esikoisvauvani ekaa kertaa. Neuvolalääkärin vastaanotto ja rv 10 1. Ens viikolla sairaalassa "virallinen" ultra ja silloin mieskin sai vapaapäivän töistä. Oli kyllä niin liikkuvainen kaveri tuola massussa et odottelee koska ite alkaa tuntee liikkeet :)
- onnellinen77
Minä poistin näistä kesäkuuvauvoja odottavista.
Meidän pienen matka päättyi ennenkuin ehti kunnolla alkaakaan. Käövin tänään uusintaultrassa jossa todettiin keskeytynyt keskenmeno, nyt odotan aikaa lääkkeelliseen tyhjennykseen.
Onnea kuitenkin kaikkien teidän muiden matkalle, ehkä meilläkin vielä joskus...- mamma36v
:( sanoja ei tunnu olevan muitakuin että otan osaa ja toivoa uudesta elämästä on vielä.....
- neea
Voi että :( koita jaksella!
- Iltatähti-13
Voi ei :(. Kunhan suru on surtu, on taas aika uuteen onneen. Tsemppiä tulevaisuuteen ja hyvää loppuvuotta teille.
- neea
Onko täällä ketään joka on jo ollut tai jännäilee nt-ultraa? Meillä ultra parin päivän päästä ja kyllä jännittää!
- uusi3
Viikon kuluttua olisi eka ultra ja kovasti sitä odotellaan. En millään malttaisi odottaa sinne asti
- M@rik@
Lueskelin näitä kirjotuksia ja ajattelin itsekkin "liittyä"... rv 9 alkanut juuri ja pelonsekaisin tuntein odotan, miten jatkuu. Edellinen raskaus päättyi km v 7. Huomenna ensimmäinen neuvola käynti. Tämä olisi meille ensimmäinen lapsi ja ikää minulla on 32. Laskureiden mukaan la 3.7.1213.
- Iltatähti-13
Me käytiin tänään nt-ultrassa :). Siellähän asuu kuin asuukin pikku möngertäjä...on se niin hassua! Ja la siirtyi myös...sikiö onkin viikon vanhempi, kuin oli ajateltu...Vahvistettu la siis 6.6.2012. Ja niin, kaikki oli hienosti, kaksi kättä, kaksi jalkaa, vartalo, pää, sydän ja masu...ja turvotus hyvissä lukemissa. Olenpas onnellinen :).
- neea
Ihana kuulla! :) Onnea! Mäkin oletan että meidän LA aikaistuu, jos kaikki vaan on kunnossa.
Keitähän kaikkia täällä käy suhteellisen säännöllisesti? Jaksaiskohan joku väsätä tännekin sellaista listaa missä on kaikkien lasketut ajat jne? :) - Kesänodottaja
neea kirjoitti:
Ihana kuulla! :) Onnea! Mäkin oletan että meidän LA aikaistuu, jos kaikki vaan on kunnossa.
Keitähän kaikkia täällä käy suhteellisen säännöllisesti? Jaksaiskohan joku väsätä tännekin sellaista listaa missä on kaikkien lasketut ajat jne? :)Heippa kaikille taas :)
Me käytiin tänään miehen kanssa kans nt-ultrassa ja siellä se pikkuinen möyrysi
- mamma36v
kuten sanonta kuuluu "itku pitkästä ilosta".... taisin sittenkin liian aikaisin hehkuttaa pienokaisen tuloa. ehkä...
sunnuntaina alkoi vuoto (ihan kirkasta verta), maanantaina tuli veren sekaista töhnää... nyt ei tule sitten mitään. kuitenkin pelko riivaa kun muistuu toukokuiset tunnelmat mieleen.
ensi viikolla on neuvolaan meno ja siellä sitten tarkastetaan tilanne. kunpa tämä olisikin vain jotain "normaalia" eikä sitä mitä pelkään....- Kesänodottaja
Mamma36v: voi harmi! Mutta jos vuoto on hiljenemään päin, niin ei kannata vielä heittää kirvestä kaivoon. Mulla oli aikaisemmin keskenmeno, jossa vuoto selkeästi lisääntyi päivä päivältä. Tässä raskaudessa on vuotanut yhteensä melkein neljä viikkoa, mutta nyt kuitenkin vuoto on loppunut ja kaikki hyvin ultrassa. Mulle lääkäri sanoi, että vuoto on tosi tavallista eikä kannata siitä niin huolestua ellei ole kipuja :) mutta kyllähän minä ainakin silti olin huolesta sekaisin :D toivotaan parasta ja tsemppiä!
- mamma36v
kiitos tsempeistä ja toivoa yritetään pitää yllä vaikka hieman mieli meinaa mennä alamaihin... jotenkin vain tuntuu kohtalon ivalta tämä kun melkein toistaa kevään kaavaa kun silloin viikko ennen eka neuvolaa alkoi vuoto ja nyt taas, silloinkin aloin katselemaan mammavaatteita naamiksen kirppikseltä ja sama taas...
mutta tänäänhän on torstai joten hymyiltävä on vaikka kuinka ahdistaa :) :) - Esterholm
Tääl on taas yks neuvola takana. verenpaineet ok (ei tietoakaan edellis kerran alapaineen kohoilusta) ja sokerirasituksee ens viikolla uusiks..
Noh, sydänääniä etittii mut eipä niitä löytyny, nyt sit ootellaan vaan sitä ultraa et näkee majaileeko siellä ketään... - varovaisen optimisti
NT-ultrassa nyt sitten käyty. Kesäkuisen keskenmenon jälkimainingeissa olin käytännössä vakuuttunut ettei asiat voi olla hyvin. Päätettiin miehen kanssa yhdessä ettei varhaisultraan mennä, vaan odotellaan kaikessa rauhassa sinne viikolle 12. Kun sitten 23.11. näin monitorilla pikkuisemme sykkivän sydämen ja pienet kädet ja jalat ensimmäistä kertaa niin poruhan siinä pääsi. Vollotin kuin pikkuvauva koko tutkimuksen ajan. Niin onnellinen olo
- mamma36v
täällä sitä ollaan yhtä isoa hymyä ja katsellaan valokuvaa :D :D
tänään oli siis neuvola päivä ja ultrattiin.. siellähän se aamu jumpalla pieni oli ja sydän löi niinkö pitikin ... ja tämä mamma se rupes itkemään niin että neuvola täti ihan säikähti...
lasketun ajankin uskaltaa nyt sanoa ääneen eli 23.6(juhannuslapsi)
en voi kuin sanoa että voi tätä ilon tunnetta..... - Ahora2012
Hei kaikille,
en ole pitkään aikaan kirjoittanut, mutta tasaisesti käynyt katsomassa, mitä ootte kirjoittaneet. Meillä oli ultra ja kaikki on hyvin. Vauva liikutti jalkojaan ja käsiään. Se oli hieno hetki. Meillä la aikaistui vähän. Nyt mietiskelen, että aiommeko kysyä vauvan sukupuolen. Entäs te? Onko muiden olo jo kohentunut ja pahoinvointi helpottanut. Mulla on pahoinvointi ollut poissa jo jonkin aikaa eikä oikein edes kunnolla ollutkaan. Sen sijaan olen ihan hullun väsynyt edelleen. Ei siis tietoakaan energisyydestä..Iloa odotukseen:) - neea
Mamma36v: Ihan mahtava juttu!! :) Onnea!!
Täälläkin pahoinvointi ollut poissa jo pari viikkoa :) meneillään 14. viikko, ihan hirveän nopeaa mennyt aika!! Ultrassa meilläkin kaikki hyvin, turvotus jotain 0.8 luokkaa ja veriarvot olivat kohdillaan :) Olin myös niin paniikissa ennen ultrausta, että itku pääsi kun syke pärähti ruutuun - Esterholm
Täällä ootellaan sitä ultraa, samalla reissulla sitten ravitsemusterapeutin juttusille..
tänää kävinki neuvolassa, kun sokerirasitus kokeessa oli paastoarvo kohonnut (arvoa en kyl itelleni saanu tietoon)
sit vaa täydenneettii sokerimittari jutut ja nyt mittaillaanki 3vkoa sitten joka päivä arvot ja sit mietitää mitä tehdään...
Mulla se varsinaine aamupahoinvointi katos, mut närästystä on ja nyt sit viel kaiken lisäks alan voida huonosti ruokailujen jälkeen! hurjaa ku tuntuu et olot ois paremmat ku ois syömättä..
mulla nyt on yllättävän vähä ollu mitää kipuja..joskus yöllä ku käännänä kylkee tulee viiltokipuja tai ku koitan nousta istumasta seisomaa..
ja kyl meilki aiotaa kysyy sit kumpi tulossa, lähinnä siksi että meillä jo kaks poikaa on, et kumpaa tällä kertaa :) tokikaan sil sukupuolel ei oo väliä, mut tottakai se kiinnostaa :)
Meil tosin ei oo kumpikaa pojista suostunu jalkoväliää näyttämää rakenneultrassa, et voi olla ettei tämäkää kaveri sitte näytä. sit kokeillaa sormustestiä :D
Itel ei oo viel tullu täl kertaa mitää sellasta "poika oloa" tai "tyttö oloa" joka aiemmissa raskauksissa on tullu... - Iltatähti-13
Heips vaan kaikille! Ihanaa, kun ruvetaan pikkuhiljaa olee osittain jo turvallisimmilla vesillä... Peukkuja siis edelleen pidetään kaikille ultraa odottaville!
Itselläni nyt viikkoja kasassa 13 2. Käväisin kirpparin tarjontaa katselemassa tänään ja tarttuikin muutamat pikkuriikkiset vaatekappaleet mukaan...unisex-väritystä yritän katella, mutta olihan siinä pari sinisävyistä mukana...kumpaakohan tää mami mahtaa ootella ;)? Ja ostin myös paketissaan vielä olevan kantoliinan. En sellasta tyttöjen kanssa omistanut, mutta nyt oon ajatellu sitä kokeilevani, kun kokemuksesta kantoreppu oli jotenkin epämiellyttävä pitää ja käyttää. Eipä tuo paljon maksanut, että jos ei käyttöä olekkaan niin so what.
Näin sitä pikku hiljaa rupee jo kamaa kasaantumaan. Mullakaan, kun ei ole mitään enää säästössä. Vaunut on yks asia jota oon koittanut opiskella...jännä juttu, kun kahdenkaan lapsen jälkeen ei vielä tiedä millaset pitäis olla :D! Mutta tiedän mitä ehdottomasti pitää olla, joten siitä sitten pitäis löytää semmoset mikä täyttää kriteerit. Ja jos jollain on vinkkiä niin kerrothan mulle...Pitäisi siis olla heittoaisa, hyvä ja joustava jousitus, ei ilmakumipyörät vaan ne kovemmat (mikskä niitä nyt kutsutaan?), yhdistelmät, jos ei alle 300-400 eur. saa uutena niin sitten käytetyt...Onhan tuolla tarvikeosio ihan erikseenkin, mut kuhan nyt kokeilen....
Ei muuta kun masunkasvattelua ja hyvää pikkujoulun aikaa teille kesäkuun odottajat :)!- mamma36v
jos sulla on vaikiaa vaunu ostokset kahden lapsukaisen jälkeen niin mie olen kyllä ihan hukassa :D esikoisella joka on kohta 15 oli käytössä sisarelta perityt vaunut jotka oli semmoset retrot jo silloin. nyt ne vaunut on menneet perintöinä eteenpäin ja tainneet jo hukkaantua ajan saatossa. nyt kattellut eri kirppiksiltä käytettyjä eikä ole kyllä yhtään perillä näistä "vaunutermeistä" mutta eiköhän ne soppelit löydy ajoissa.
mitään hankintoja ei olla vielä tehty, ootellaan tässä nyt että saadaan rakenne ultra käytyä ja sen jälkeen kerrottua tulevalle isosiskolle. (toivoen että ei saa itku-potku-raivaria!!!)
moista olen itekseni miettinyt kun töllöttimessä tuli joku ohjelma briteistä missä pyritään vähentämään vaippa roskaa että kuinka moni täällä on perehtynyt ja käyttänyt näitä kestovaippoja. mie kun en niihin ole perehtynyt mutta kiinnostais vain tietää kuinka haastavaa/hankalaa se on vai onko sen kummallisempaa... pyykkiähän se varmaan lisää mutta onhan tuo pyykkikone sitä varten.
odotuksia pohjois-pohjanmaalta :D
- Esterholm
mä oon katellu Brion harmoneita..Tai sit ostan emmaljungat cityt..
Mul on vaa itel kokemustabriosta sekä emmaljungasta ja niis ainanki aikanaa oli isoimmat makuutilat kovassa vaunukopassa.. :D mein nuo lapsoset kun ei iha pienimmästä päästä ole olleet :D Enkä usko et seuraavakaan ois..
mut esim. noi brion harmonyt maksaa uutena yli 600e :D käytettynä oon niuit bongannu siel 200-300e kieppeil..
Meil varmaan lähinnä vaunut tulee ulkoiluhetkiä varten, tai kun nukkuu ulkona uniaan..Et ei paljoo pihaa kauemmas tartte lähtiä, ni sen puolesta menis vanhemmatki rattaat...
kestovaipoista saapi tietoa ainanki googlettamalla, nyt en musita niit yhdistyksien sivuja, ite taas helpottaakseeni om,a työtä käytän kertiksiä :D
itse kuvittelen kyl ostavani nyt kolmannen synnyttyä meille kuivausrummun,. nyt jo pyykinkuivatus tilat rajalliset ni helpottas pyykki rumpaaki sitte :)
ja ite oon jo huuto.netit,tori.fin ja naamiksen kirput selaillu et oiku toi ois ihana...ja toi ja toi. :D mut ostanu en oo viel uskaltanu, katotaa sen np ultran jälkeen..
mulla kyl on unisex vaatetta viel 3 pamperisn viappalaatikkoa :D et ei varmaa kauheesti tartteis ostella, mtu usein se mopo karkaa kädestä kun ihanuuksiin törmää :D :D - pikkumassu
Onnittelut kaikille. Mulla olis la 27.6 ja ensimmäinen lapsonen tulossa.. Olen aivan innoissani vaikka tueva yh äiti olenkin :) Onko täällä ketään Porista päin?? :))
- shu86
Heips! Onnee kaikille odottajille, todella ihana juttu
- anna-mari_3
Onnittelut kaikille odottajille :) mulla ois pieni ongelma.. menkat pysyneet poissa jo 3kk, pientä välivuotoa on tullut mutta sekin on ollut ihan pientä. olisin nyt viikoilla 12 5 ja LA olisi 14.6 laskureiden mukaan. Olen tehnyt jo varmaan kymmenen testiä kotona, negaa näyttävät ja kerran neuvolassa pissatestissä josta otettiin raskaus/klamydia testi, kumpikin negaa. Neuvolaan soittaessa pyysin ultraa ja silloin sanottiin että kyllä se onnistuu. Seuraavana päivänä menin sinne ja alettiin vain puhua siitä että mulla on mennyt kierto sekaisin e-pillereistä. Naurahteli vaan terkkari, että et sie voi raskaana olla mitenkään kun olet pillereitä syönyt. (Nyt siis olen ollut jo melkein 2kk syömättä niitä) Minun mielestä se on silti mahdollista! Annettiin uudet pillerit käteen ja sanottiin että odottele menkkoja. Just! Helmikuussa pitää mennä neuvola-lääkärille, että se ottaa papa-kokeen ja jos ei siihen mennessä ole menkat alkaneet nii sitten aletaan tutkimaan. Kaikki vaan kyselee, että oonko laihduttanu, joo en ole, onko stressiä, no te sitä nyt ainaki aiheutatte!
mutta on mulla ainakin omasta mielestä raskaus-oireita, mieli-alan vaihtelut on aivan sanonko mistä.. nännit on niin arat ettei kärsi koskea, housut ei mahdu enää jalkaan ja tullut aivan hirveä himo suklaaseen ja keltaseen jaffaan! :D ennen olen syönyt max yhden suklaa patukan kuukaudessa, nyt voisin syödä kokonaisen rasian.. Niin, ja olen parisuhteessa ja lapsi olisi enemmän kuin toivottu vaikka ei ole suunniteltu :)- Esterholm
Otappa tein paikkakunna labran numero ja soita itelles aika veritestiin. Ite tiedän pari ketkä aina menee tekeen veritestin. koska ei pissatesteissä näy..(mikähän lie taika siinäkin)
mikäli et sitten saa aikaa tai pääse sinne, ni jos vaan lompakko kestää ni varaa aika yksityiselle ultraan...Siellähän se selviää sitten..
Muuta neuvoa en osaa antaa..itse tosin oottasin menkkoja, kun tiedän että testi ois itel jo tuos vaihees plussaa näyttänyt ja komeesti... - neea
Pyydä päästä verikokeeseen missä katotaan hcg arvot!! Pissatestit tehdään terveyskeskuksissakin ihan tavallisilla raskaustesteillä.. Onpa kumma tilanne :o Toivottavasti selviää pian ja toivottavasti siihen suuntaan mitä toivotte :)
Onnittelut teille uusillekin! :)
Itse kävin kans läpi esikoista varten tuon vaunu(helvetin)viidakon, mutta saatiinkin sitten tutuilta yhdistelmät käyttöön. Nyt pitäis kuitenkin TAAS käydä läpi sama rumba, mutta sisarusrattaiden suhteen :D Hirveästi on tullut nähtyä phil & tedsin vaunuja nyt kaupungilla, näyttää aika kivoilta ja ketteriltä omaan silmään :) Tulisi käytettyä sitten yhdelläkin lapsella, kun taas vierekkäinistuttavat jäisi esikoisen kasvettua käyttämättä.. Samaten jos on vain toisen lapsen kanssa liikenteessä.
Haluttiin koittaa kestovaippoja esikoiselle, mutta se jäi sitten ajatustasolle, kun olin ajatellut ostaa vaipat vasta syntymän jälkeen, kun näkee minkä mallinen vauva sieltä tulee :D No, eipä tullut sitten kaiken keskellä ostettua, eikä meillä kyllä olisi tilaa kuivatella vaippapyykkiä, kerrostalossa kuitenkin asutaan ja sitä pyykkiä tulee muutenkin väistämättä paljon :D
Kukaan muu tuntenut vielä liikkeitä? Täällä tuntuu kyllä jos jonkinlaista epämääräistä ja vähemmän epämääräistä :) Taitaa olla pikkuinen ♥ En kuitenkaan vanno varmaksi vielä.. Esikoisestakin tuntui jo 16. viikolta lähtien ja nyt mennään siis 14. viikon loppupäässä :) - oagkg
No voi hyvänen aika... Kun lopettaa e-pillerit, niin suurella osalla kuukautiskierto ei todellakaan käynnisty heti, joillakin vasta kuukausien kuluttua. Täysin normaali tilanne, eikä neuvola todellakaan ala ultrailla jokaista pillereitä lopettanutta, joka kuvittelee olevansa raskaana, koska menkkoja ei kuulu. Jos noin itsepäisesti kuvittelet olevasi raskaana (testi kyllä näyttäisi sen), niin tilaa aika yksityiselle ja pyydä katsomaan hcg-arvo verikokeesta. Jos veritesti on negatiivinen, et ole raskaana, piste.
- anna-mari_3
muuten olisin mennyt yksityiselle jo, mutta paikkakunnan yksityinen lääkäri on sairaslomalla, eikä työajat anna periksi näin joulu sesonkina lähteä naapuri kuntaan yksityiselle..
- mävaaa
Moi! mulla kävi aikoinaa et käytin pillereitä ja sen jälkee laastareita ni jotai 1.5-2v ja sit ku lopetin ni meni 4kk ennenku tuli menkat. raskaustestejäki tein useemman ja aina negaa oli. et heti ne ei välttämättä ala. se on nii yksilöllistä.
- anna-mari_3
mutta tässä on se, että lopetin pillerit sen takia että jos ne menkat siitä alkais. nii on toiminu ennen muttei nyt.
- EkaKyydissä
Onnittelut mamma36v... olipa ihana kuulla, että kaikki onkin hyvin. :) Mulla olisi menossa nyt rv 11 5. Olen ollut siinä käsityksessä, että kun tämä 12 viikkoa on täynnä, alenee keskenmenon riski roimasti. Kuitenkin jossain puhutaan myös, että viikon 13 jälkeen alenee. Kuinka tämä laskenta siis oikeasti menee?? Meidän olis tarkoitus tämän viikon jälkeen kertoa uutinen läheisille, mutta haluaisin kuitenkin odotella täyteen sen ns. kriittisen ajan.
Kaksi kertaa olen pikkuisen nähnyt ultralla rv 7 3 ja rv 10 4 ja seuraava kerta olisi ensi viikolla rv 12 2. Kummallakin kertaa kaikki näytti hyvältä. Tokalla ultakerralla pikkuinen jo potki ja heilutteli kovasti. :)
Kovasti jo tekisi mieli jakaa uutinen muillekin. - mamma36v
ns.virallisestihän se kait on sen 12 vk jälkeen "turvallista" aikaa jo mutta onhan näitä valitettavia uutisia tullut myöhemmillä viikoillakin... en miekään vielä ihan "turvassa" ole mutta kun on kaks ultraa otettu (lekuri oli tiistaina) ja kummallakin kerralla pikkanen siellä tanssi ja jumppas niin tekeehän tuo mielen todella iloiseksi.
meillä tämä kertominen aloitetaan tullevasti isosta siskosta ja se onkin sitten kova pala kun nyt tullut kaikenlaisia teini-iän kapinoita ihan olan takaa... mutta pakkohan tämä uutinen on hänellekkin jakaa kun ei voi piilossakaan piettää koko aikaa :D
huomenissa pitäs lähtiä ukkokullan firman pikku jouluihin ja siellä oli työporukka jo heittänyt epäilyn minun tilasta kun kuskiksi lähden enkä siis alkoholia nauti. onneksi kuulun siihen kategoriaan joka ennemmin sylkee lasiin kuin nauttii juotavasta. eli vielä saadaan pitää salaisuus omana. pitänee vain varoa syömingeissä että ei syö kiellettyjä juttuja. vai miten se on, saako sitä graavisuolattua kalaa syödä? sitä pakattua versiotahan ei saa mutta jos on ravintolan ite laittamaan.... kuka tietää??? - EkaKyydissä
Mä jättäisin ton graavikalan väliin. Kypsää kalaahan, haukea ja merilohta lukuunottamatta, kai oikein suositellaan nykyään. Ainakin mulle sanottiin neuvolassa, että pari kertaa viikkoon pitäisi syödä ja minäpäs olin siihen asti oikein karttanut kaikkea kalaa!
Niin eli, jos 12 viikon jälkeen ollaan turvallisemmilla vesillä, niin sehän on tämän viikon jälkeen, eikös? Mua edelleen ihmetyttää tämä laskutapa. Esim. neuvolatäti puhui koko ajan 10.viikosta, kun oli menossa 10 4 eli eikös se ole sillon jo 11.viikko menossa?!! Luulin jo tajunneeni tämän laskutavan, mutten siltikään ole varma! :D- viikoista ja muusta
Kyllä ne neuvolassakin puhuu välillä mitä sattuu. 10 4 tosiaankin tarkoittaa, että menossa on yhdestoista raskausviikko. Kymmenen viikkoa on jo täynnä. Tuohon meriloheen muuten tarkennus: VILLIÄ lohta ei suositella, kasvatettu on ok. Eikä kaupoista juuri villilohta nykyään saakaan.
- lohesta
viikoista ja muusta kirjoitti:
Kyllä ne neuvolassakin puhuu välillä mitä sattuu. 10 4 tosiaankin tarkoittaa, että menossa on yhdestoista raskausviikko. Kymmenen viikkoa on jo täynnä. Tuohon meriloheen muuten tarkennus: VILLIÄ lohta ei suositella, kasvatettu on ok. Eikä kaupoista juuri villilohta nykyään saakaan.
Ja loheen vielä tarkennus että ITÄMEREN lohta ei suositella kuin 2kertaa kuussa syötäväksi, muut lohet on ihan vapaasti syötävissä.. :D Tarkistakaahan itse ensin ennen kuin neuvotte muita miten sattuu...
Graavilohesta sen verran, että kaikki raaka kala on nounou, oli sitten paketista tai ei.. Vakuumipakatuissa se listerian riski on tosin PALJON isompi kuin ihan tuoreessa kalassa. Jättäisin syömättä. - Esterholm
mie tuosta graavilohesta juttelin esikoisen ootus aikana neuvolassa ja oli ok. et sillo jouluna (ja pääsiäisenä) sitä söin. eihän sitä nyt kauheesti syödä muutenkaan...meil ollut aina ite graavattua lohta mut kaupan vakuumti suositellaa kuumentamaan...
samaten söin toista oottaessa ja aion syödä nytkin..
Tänä vuonna en viel tiedä et ostetaanko vai teenkö itse, siitä varmaan kiinni miten pahoinvoinnit helpottaa...
toki jso varman päälel haluaa pelata ni ei syö. mie oon riskit ottanu ja otan kyl jatkossaki...
Ja me käytii tosiaa eilen ultrassa ja siellähän se pieni majaili..Vilkas kun mikä ja esitteli eniten parasta puoltaan, eli selkää ;) vastas viikkoja, eli tänään rv 13 1, et jos näin äkkiseltää jolleki pitäs ilmasta asia ni oon 14 viikolla raskaana :)
kävin myäskin siel ravitsemusterapeutilla ja laskenkin nyt sit koko raskaus ajan hiilareita :) ja rakenneultraan ku menen käyn samalla sit myäs uudestaa ravintoterapeutilla, kartotetaa miten toi ohjeistus mikä nyt tehtii toimii ja tarviiko muutoksia :)
Mut meil neuvolasta suosittelivat hankkimaa kalaöljy valmisteen apteekista (multivita tai multitabs, jommal kummal on odottaville tehty kala valmiste)
Et jos ei syö kalaa tarpeeks usein. meil on iha siitä kiinni se kalan syönti et seitit ja pakastekalat ei maistu miltää ja tuoreen lohen ja muikun hinnat on aika kovat... - viikoista ja muusta
lohesta kirjoitti:
Ja loheen vielä tarkennus että ITÄMEREN lohta ei suositella kuin 2kertaa kuussa syötäväksi, muut lohet on ihan vapaasti syötävissä.. :D Tarkistakaahan itse ensin ennen kuin neuvotte muita miten sattuu...
Graavilohesta sen verran, että kaikki raaka kala on nounou, oli sitten paketista tai ei.. Vakuumipakatuissa se listerian riski on tosin PALJON isompi kuin ihan tuoreessa kalassa. Jättäisin syömättä.Ei tässä nyt neuvottu miten sattuu. Suomessa harvemmin myydään mitään muuta villiä lohta, kuin Itämeren lohta, joten eipä sitä tarvinne erikseen mainita.
- Iltatähti-13
Hyvää itsenäisyyspäivää sohvan mutkasta!
Pakko tulla fiilistelemään tänne...hetki sitten tässä makoillessani tunsin ensimmäisen ja ihan varman potkun! Ei mahassa kierrä ja muutenkin normi olo ja se oli ihan selvä tökkäisy :)...15. viikko siis menoillaan! Ekan lapsen liikkeet taisin tuntea vasta siellä 20 vko paikkeilla, toka oli aiemmin (en muista viikkoja). Ihan kiva tunne :).
Mä en oo jaksanu kauheesti ihmetellä syömisien kanssa...kaikkea kohtuudella ja jos nyt joulun aikana graavikaloja syö niin minusta se ei voi olla pahaksi...jokainen tietysti oman harkinnan mukaan. Mä ainakin ihan hyvällä ruokahalulla olen syönyt niitä ei suositeltaviakin ruokia paitsi maksaa. Kolmatta lasta ootelessa jotenkin ottaa muutenkin lunkimmin...ei tuu hötkyiltyä kaikenmoisten asioiden kanssa :).
Ihanaa lueskella teidän juttuja raskauden iloista ja murheista. Milloinkas mamma 36 meinaat tulevalle siskolle kertoa :)? Ja huokase vaan helpotuksesta vaan, kyllä tuo masukki sinne on tullut jäädäkseen! Ja onnea edelleen muillekkin...toiv. kaikkien ultrakuulumiset on iloisia!- mamma36v
eipä tuota ole tarkkaa päivää vielä mietitty koska kertoa mutta näin tuossa unta että esikoinen teki mulle semmoset amerikka tyyliset vauvakutsut kun sain kerrottua uutisen :D olikohan tuo enne????
ja ensimmäinen mammavaatekkin piti alkaa touhuamaan kun tajus että sehän pitkä talvi edessä ja talvella pitää olla kunnon takki. onneksi tuolta naamiskirppikseltä löytyi soppelin hintanen ja kokonen.
ukkokulta se tuossa vaunu keskstelun aikaan meinas olla huumoriveikko. mie rupesin että käytetyt ostamma kun ei niitä tarvi ikuisia aikoja. ukko se meinas että mitä höpöjä; uuet pittää olla että ovat sitten seuraavallekkin.... MITÄH!!! oli yhdestä vain puhuttu..... :D
mutta mutta; nyt koiruuden kanssa lenkille että pysyy kurvit kuosissa ..... *hih* mukavia joulun odotuksia!!!!
- ilona.86
moi! Minäkin ilmoittelen väliin meidän tilanteesta. Elikkäs tänään olisi tasan 12 viikkoa täynnä ja alkuviikosta käytiin ultrassa. Kaikki oli kunnossa ja juhannusvauvaa odotellaan siis :) (la 21.6.) ! Olo on välillä edelleenkin hieman kehnon puoleinen, mutta paranemaan päin jo. Esikoista odottaessa huono olo ja väsymys loppuivat kuin seinään viikolla 11, toisessa jatkuivat kyllä pidepään, mutta eivät niin voimakkaina. Taitaa mennä siis kakkosen malliin tämäkin. Mutta kaiken kaikkiaan onneksi pahin siis takana (mulla oli ihan kamala väsymys jossain vaiheessa).
Olen parille ystävälle raskaudesta kertonut ja samoin siskoille. Lähiaikoina täytynee paljastaa uutisia vähän laajemmallekin :) ... On tää taas vaan niin jännää, vaikka edellisistäkin on vielä niin vähän aikaa. Ja olihan se taas hienoa nähdä se pikkuinen siellä ultrassa heilumassa ja saada tietää, että kaikki näytti normaalilta - shu86
Moikka! Kyllä tuntuu pitkältä tää aika. Viime viikolla oli np-ultra ja kaikki oli ok. Nyt tuntuu ettei malta oottaa seuraavaa ultraa millään. Viime ultrassa kun lääkäri tuumasi, ettei tulokas anna itestään kuvata kunnon sivukuvaa ja on oikeen rinta rottingilla niin rupesin nauramaan et lapsi tulossa isäänsä jos on jo nyt itsepäinen :D Kovasti yritän peilistä tutkia miten kroppa muuttuu ja vaatteista sen ainaki huomaa. Pitäs lähtee vaateostoksille. Ja kovasti ootan et tuntisin ensiliikkeitä mut niitä saa ensikertalaisena tod.näk ootella vielä jokusia viikkoja.
- kesämamma89
Tännekkin kuuluu hyvää. Huomenna rv 14, tuntuu että äskenhän mä vasta testin tein :) aika menee hurjan nopeasti. Ultrassa ja verikokeissa oli kaikki on ja nyt odotellaaan tammikuuta et nähtäis pikkuinen uudelleen
- Iltatähti-13
Huomenta. Pitäsköhän aloitella uutta ketjua, kun kauheen alas saa tätä jo veivata? Laitan uuden aloitukseen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas puukotus yläristillä!
Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!611834Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella
Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r1501578Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin
Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka721278La Promesa sarjan ystäville iso pettymys - Yleltä lisäinfoa asiasta
La Promesa suosikkisarjan kohtalosta on tullut tietoa. Tämä ei kyllä välttämättä ilahduta sarjan faneja. Lue lisää: htt12933- 98898
- 87780
- 62593
Nyt kun olen vähän huppelissa niin uskallan sanoa
Mikä minua oikein närästää... Tiedän että meillä on ollut vaikeaa mutta miten kauan sulla on ollut toinen mies vai oliko40573- 38534
- 55496