Koiran järkyttävä käytös!!

marianni

Perheessämme on pian 4 vuotta täyttävä saksanpaimenkoira.
Muuten se on ihana ja helppo koulutettava paitsi muiden koirien
sekä toisten ihmisten kohtaaminen on jotain aivan kamalaa!
Kun meille tulee joku, niin koira hyökkää täysiä lähes päin ja hyppii.
Hetken "ADHD"-kohtauksen jälkeen rauhoittuu kyllä.
Lenkillä haukkuu ja murisee muille koirille ja vetää henkihieverissä.
Nämä ovat tilanteita jossa häpeän ja jopa vihaan koiraamme!!!
Vikaa varmasti on hihnan toisessa päässä, vaan kun tietäisin
missä kohtaa olen tehnyt väärin???
Tämä on kolmas koiramme, edellisten kanssa ei ollut ongelmia.
Pari viikoa sitten kävimme läpi luonneratatestin ja tuloksena oli että
koira suojelee ja olisi hyvä käyttökoira myös koiran ja minun välinen
suhde on hyvä. En saanut mitään selkeää vastausta kuinka koiralle
ilmaistaan kun sen ei tarvitse suojella. Olen avuton.
Osaako kukaan kertoa hyviä toimivia neuvoja, kuinka koiran kanssa
tulee toimia? Emme aio luopua muuten mukavasta koirastamme
vaan haluan tietää kuinka saan asialliset käytöstavat taottua koiran päähän!!

18

715

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkäpä12

Onko koiraa minkäverran koulutettu ? Onko se arka? Ollut teillä pennusta asti ?Mikä on yleinen tottelevaisuuden taso ?

Jos omani olisi, ottaisin kyllä kolinapurkkia, ja ei-käskyä jo tiukasti kehiin. Ja ennakoisin tilanteet niin että kun näen karvankaan ja korvankaan jo nousevan siihen malliin että kohta räjähtää niin tiukka kielto ja koira komennon alle. Ja vähitellen sitten lähestyisin niitä asioita kohti jotka saa sen reaktion aikaan. ( Siedättäisin)

• marianni

Koira on peruskoulutettu ja ollut meillä pennusta asti.
        Tärkeimmät käskyt "tänne" ja "ei" olleet hallussa pienestä pitäen.
        Mutta näissä ongelmatilanteissa käskyt menee kuuroille korville,
        en saa koiraan tuolloin mitään kontaktia.
        Kun vastaan tulee koira ja sanon EI, niin korvat menee luimuun
        ja nousee heti pystyyn, sama uudestaan ja uudestaan kunnes
        vastaantuleva on kohdalla, silloin mikään ei auta.
        Kolinapurkkia on kokeiltu muutaman kerran ja toimi samalla lailla
        kuin ei-käsky eli kohdalla oleva koira vie kaiken huomion.
        Jatkamme harjoituksia, kiitos sinulle.

• Cat1982

Paljon riippuu kyllä tosiaan koulutuksen tasosta, että harrastatko koiran kanssa mitään? Kannattaa ehkä harrastaa ja kouluttaa koirankoulutusryhmissä vaikka tokoa, niin se saa varmuutta sun kanssa tekemiseen ja myös häiriötreeniä muista koirista koulutuksissa.

Selkeästi ongelmana on juuri tuo sinun suojeleminen tai puolustaminen. Sitä varsinkin urokset tekevät helpommin, minun myös.

Tuohon on monta tapaa, ja riippuu kuinka herkkä tai pehmeä tai kova koirasi on luonteeltaan. Muistaako se epämiellyttävät asiat pitkään?

Itse etsisin aluksi niin pitkän välimatkan joka ei aiheuta koiralla ollenkaan reaktiota, mutta että koira näkee toisen koiran. Tällöin palkkaisin reagoimattomuudesta ja räyhäämättömyydestä. Pikkuhiljaa lyhentäisin välimatkaa. Myös kävelisin itse koiran ja ohitettavan koiran välissä, siten että oma koirani jää taakse. Tällä viestitän että minä olen ensimmäisenä tulilinjalla, ja minä hoidan tilanteen. Myöskin ottaisin koiran aina viereeni lyhyemmälle hihnalle, ettei se pääse eteen "hoitamaan hommaa". Koira tekee mielestään työtänsä, kun suojelee sinua. Myös aina ihmisiä ohitettaessa, ja liittäisi lyhyen hihnan pitämiseen sanan "ohi". Voi myös kokeilla vaikka suulla tehtävää merkkiääntä, jolla se ottaa kontaktin sinuun, mutta silloin sitä pitää harjoitella paljon etukäteen.

Jos käytät kieltosanaa kun se alkaa rähjäämään, niin kieltosana on paras olla tehokas ja koiran on pitänyt oppia se hyvin ennen sen käyttöä. Usein vaan kun koira alkaa rähjäämään, niin se on niin kierroksilla ettei pysty vastaanottamaan mitään käskyjä sinulta. Itse pyrkisin siihen että se ei pääse ollenkaan aloittamaan rähjäystä, ja menisin harjoittelemaan sitä koulutuksiin, ja samalla koulutuksissa saa yhteistä tekemistä, jolloin koiraan saa paremmin yhteyden.

• ehkäpä12

Sinulla taitaa olla melkoisen kova koira. Tarkoitan kovalla sitä että se unohtaa ikävän kokemuksen nopeasti. Eli kolinapurkki ei toimi =). Huomaa yksi asia. Koirasi on ilmeisesti kovasti puolustushaluinenkin, ja jos se vaistoaa että sinä hermostut kun tulee ihmisiä tai koiria vastaan, tottakai se puolustaa sinua jo valmiiksi... ( tänne et tule mammaa uhkaamaan .. )Mutta tuossa ylhäällä on kerrottu sangen hyvä tapa aloittaa totuttaminen. Itse yhden koirani kanssa tein niin että mentiin yleisötilaisuuteen jossa oli väkeä ja koiria vaikka kuinka. Iltapäivällä se ei piitannut vaikka taivaalta olisi tippunut koira sen eteen. Se piti huolta vain siitä että oma porukka pysyi kasassa ja isäntä vallankin.

• marianni

Näitä kokeilen, kiitos!
        Koiran ollessa alle vuoden, kävimme pentukoulukurssin,
        sitä oli n.10 tuntia. Ja joka kerta samaa räyhäämistä, loppua
        kohden ehkä vähän helpotti. Kurssin pitäjä oli sitä mieltä, että
        "kyllä se siitä ajan kanssa rauhoittuu..."
        Toinen koulu käytiin koiran ollessa 2v. Sieltäkään ei toivottua tulosta tullut.

• meiän spk
        marianni kirjoitti:

Näitä kokeilen, kiitos!
        Koiran ollessa alle vuoden, kävimme pentukoulukurssin,
        sitä oli n.10 tuntia. Ja joka kerta samaa räyhäämistä, loppua
        kohden ehkä vähän helpotti. Kurssin pitäjä oli sitä mieltä, että
        "kyllä se siitä ajan kanssa rauhoittuu..."
        Toinen koulu käytiin koiran ollessa 2v. Sieltäkään ei toivottua tulosta tullut.

Hei!
        Meille tuli aikanaan ,4,5v. spk-uros kodinvaihtajana;rähjäs ihan sikana kaikki koirat,
        meni jotenki ihan ylikierroksille,no me leikkautettiin pallit pois ja se&ikää lisää rauhoitti koiran ,ei ehkä ihan kokonaan rähjäämistä saatu pois,mutta oppi kuuntelemaan ei -käskyt.

• Välttämättä tällä ei tarvi olla mitään tekemistä suojelemisen kanssa.Surimmassa osassa kyse ihan puhtaasti riittämättömästä kasvatuksesta ja riittämätömästä vaatimuksista.Usein myös kyse,että suhde vaan ei ole kunnossa,jos koiraa ei saa hallittua(JOS siis kunnolla tavat opetettu),sekä aktiviteettien,niin fyysisten kuin psyykkisten,riittämättömyydestä.

Minkä luonnetestiradan olette suorittaneet?Virallisenko vai ihan jotain muuta?Mitä koira sai tulokseksi kovuudesta,puolustushalusta ja terävyydestä?

Kannattaa ottaa yhteyttä joko johonkin rodun alajaostoon tai sitten johonkin pätevään koira-ihmiseen.Kun paras tapa on saada ihan kokonaisvaltaiset neuvot koko arkeen,sekä jonkun pätevän tarkistaa,mistä oikein on kyse.
      Ihan perusasia,kuten hihnassa vetäminen kertoo jo siitä,että nyt ei suhde ole kunnossa tai hommaa kunnolla ohjeistettu.Ja kuten sanoin,paras saada perusteelliset neuvot.kuin mitään kikkoja,kun ei edes tarkalleen tiedä,mitä koira touhuillaan tarkoittaa.

• Laumis 1.

"Lenkillä haukkuu ja murisee muille koirille ja vetää henkihieverissä.
      Nämä ovat tilanteita jossa häpeän ja jopa vihaan koiraamme!!!
      Vikaa varmasti on hihnan toisessa päässä, vaan kun tietäisin
      missä kohtaa olen tehnyt väärin???"

Annas kun arvaan:
      Kävelet koiran kanssa, teitä lähestyy koirakko, sinä jännityt, hermostut ja koira aistii kaiken tämän. Koira luulee sinun tarvitsevan suojelua koska hermostut niin lähestyvästä koirakosta. Tuoksena on katastrofi.

Sinun kannattaa nyt rauhoittaa ihan ensiksi itsesi, voit vaikka aluksi ruveta pysähtymään ja vaikka kääntää vastaantulijoille selän, unohtaa kokonaan että on muitakin ihmisiä ja koiria, ota se kolinapurkki, ota koiraa kaulasta kiinni.. Kunhan keksit keinon jolla rauhoitat itsesi, kun sinä kykenet olemaan jännittämättä ja rauhallinen, huomaa koirakin, ettei ole syytä vauhkoiluun.
      Kun johtaja on rauhallinen, koirakin on rauhallinen.
      Älä häpeä koiraasi, miksi välitttäisit tuntemattomien ihmisten mielipiteistä, itsehän sinä koirasi parhaiten tunnet.

• ...

Perusharjoitus liian innokkaan koiran kanssa on: Istut tuolilla, avustaja pitää koiraa hihnassa vähän matkan päässä. Otat koiralle herkullisen makupalan käsiisi ja avustaja laskee koiran irti. Tulee siihen vouhkaamaan ja hakemaan makupalaa, saa vouhkata ihan rauhassa, kokeilla ihan kaiken minkä haluaa, eli et anna käskyä tai muutakaan vihjettä mistään. Ja vasta kun tajuaa rauhoittua, saa makupalan. Tällä koiralle opetetaan, että hyvää saa olemalla rauhallinen, mitkään kierrokset eivät auta asiaa etenemään pätkääkään.

• Tsemppiä Sinulle

Kaikki tuo mitä yllä on kirjoitettu ja vielä kerran enemmän. Paljonko koirasi saa virikkeitä, lenkitystä jne. päivässä. Kaikki pk:t ovat erittäin energisiä koiruuksia. Ne haluavat palvella, suojella sekä tehdä töitä. Jos koira on pitkän päivän tekemättä mitään, niin jo se tuo ongelmia. Omat koirani "pari villiä hurttaa", joiden kanssa käydään uimassa (talvisin koirakylpylässä). Okei, sitä ei kaikilla ole. Reput molemmilla eli jos olette/olet koko päivän töissä, niin reput ja sopivasti painoa vaan skp:lle varsinkin selkään. Vois sanoa, että tunnin lenkki vastaa kahta. Alkaa menee ohituksetkin paremmin, kun energiataso tippuu. Onko katsekontakti hallussa? Sitä on ihan kamalan paljon asioita mitä pitäisi huomioida ison ja vaativan koiran kanssa. Kun itselläsi on ollut koiria jo aiemmin, niin varmaan tunnet koiraihmisiä, joilla ns. mallikoiria "tottelee aina". Kysy apua, ole valmis myös maksamaan hiukan. Olethan ollut varhaiskoulutuksissakin. Se on vaan niin, että koira kuin koira suojelee ja pomottelee, jos sitä ei kouli koko ajan. Koirien ollessa mieheni kanssa mökillä pariviikkoa ns. "lomalla". Kotiin tullessa eivät kuule eivätkä näe mitään puhumattakaan siitä, että oma muona kelpais. Vois sanoa et joka ikinen päivä ja joka ikinen yö "milloin vain" et anna tehdä mitään ilman suoritusta. Istuminen pyynnöstä on jo suoritus. Vaikka ketään ei näkyisi mailla eikä halmeilla pyydä silti koirasi seuraamaan välillä vierellä tai mitä käskyä käytätkin. Itse aina yli puolet lenkistä pyydän sivulle ja siinä mennään. Välillä ohi käskyllä niin, että se vastaantulevakin kuulee ja tajuaa, ettemme jää moikkaamaan. Entä elekieli, onko mitään? Menee monesti paremmin. Käänny ihmeessä jonkun puoleen siis. On ihanaa sitten kun homma menee perille. Vaikka koirasi ei ikinä haluaisi olla kaveri kenenkään kanssa on sen oltava sinun kaverisi loppuelämän. Itse tunnen omista tutuistani vain yhden, jolla koira ns. hallinnassa ja voin sanoa, että kateellisena seuraan, että mitä ihmettä, miten se voi totella ja käyttäytyä aina niin hyvin. Ehkä jonain päivänä omanikin, mutta ei vielä ainakaan.

• koirakopomo

meillä samanlainen "suojelukoira".bet safe sitruunapanta on ollut hyvä apu ulkokäytökseen ja rähjäämiseen,,,

• remmit tiukalla

Kun näet lenkillä toisen koiran niin tiukkaat remmin niin kireälle kuin mahdollista ja yrität vetää sitä pois tosien koiran luonta? Viestität remmin kautta, että toinen koira on sinulle uhka ja pyydät suojelua omaltasi. Tämän takia koirasi lähtee kohti toisia koiria, koska se haluaa suojella sinua. Toinen syy voi olla myös se, että koirasi pitää itseään lauman johtajana. Minä otan aina lenkille mukaan makupaloja ja heti kun koirani lähtee vetämään tosita koiraa kohti yritän saada sen huomion makupaloilla itseeni. Aina katsekontaktin saatuani annan koiralleni makupalan. Tämänkaltaisen harjoittelun jälkeen tilanne on alkanut tuottaa tulosta ja koirani ottaa minuun aina kontaktia toisen koiran tullessa vastaan lenkillä. Meillä tämä auttoi.

• sama ongelma

Meilläkin koira rähisee hihnan päässä. Meillä ongelma on varmaan siinä että minä en niinkään kavahda tätä kävelen rauhakseen eteenpäin kohtaan koiran ja komennan omaani. Mutta meilläpä mies kääntyy, vaihtaa puolta jännittyy ja "pelkää" kohtaavansa koiran jolle meidän rähinä roope sitten pauhaa hihnan päässä. Yhdessä välissä meni jo paremmin nyt ollaan taas otettu takapakkia.

Samaa olen nyt huomannut että mitään kontaktia en saa kun kohtaamme koiran, ihan mieletöntä rähinää, on se tyttö tai poika koira iso tai pieni. Jotain namuja täytyy hankkia ihan selvästi lenkeille tai se kolinapurkki. (oon aivan varma ettei kolinapurkki auta, on sen verran jääräpäinen tuo meidän dogi)

• JepJep

Vähän vahingossa, kun en perehtynyt asiaan tarpeeksi, nakkasin omaani suoraan persuksille kun mellasti vastaantulijalle, asettui kerrasta. Pidin purkkia mukana vielä muutaman viikon, ja pelkkä rämädys riitti. Mutta koiran on oltava aika rohkea ja itsevarma. Omani sitä on, se vaan hölmistyi kertakaikkiaan siitä että joku räpshti persuksiin, ja olin tietysti aika tiukkana siitä metelistä. Heti kun asettui, sanoin rauhassa että nyt mennään ihan rauhassa.Meillä mellastaminen loppui siihen, se on hyvin paljon irti ja nykyään kun koira on tulossa vastaan se pysähtyy, otan sen sivulle ja hihnaan ja rauhassa ohitetaan. Mutta tällä on perustottelevaisuus annettu jo pennusta, ja se tottelee kokonaisuudessaan kiitettävästi. ( Koirani on kodinvaihtaja, ei ollut minulla pennusta ) Ja se rähinä tapahtui kun koirani oli juuri tullut luokseni,

• sakemanni

Jopas on jonnin moisia vastauksia! Huh, huh! Mä en kohtele koiriani noin, heitä ny kolinapurkkia... siitäpä ongelmat vielä pahenee. Eihän se kerro koiralle miten sen tulisi käyttäytyä. Epäilenpä, että tuossa ei ole kyse suojelusta, vaan koiran epävarmuudesta vieraita kohtaan. Aina ongelmakäytöksessä pitää ensin selvittää syy, miksi koira käyttäytyy näin? Pelkääkö se toisia koiria? Onko sillä kipuja? Onko se turhautunut esim. liian vähäisestä liikunnasta tai tekemisen puutteesta? Koiran käytöshän perustuu siihen, että se saavuttaa sillä haluamansa asian. Ohitustilanteissahan aina se toinen koira poistuu kun ollaan kuljettu ohi. Koirasi on siis oppinut, että kun räyhää, niin toinen menee pois ja siksi jatkaa sitä käytöstä kun näin aina tapahtuu.
      Kannattaa siis vastaehdollistaa sille se mitä räyhäämällä saavuttaa; toinen koira ei menekkään pois ja kun se hetkeksi edes rauhoittuu niin toinen koira poistuu. Tietysti pitäisi järjestää jonkun tutun kanssa tallaisia treenejä ja paljon. Ennen sitä kannattaa koira opettaa tietystä käskysanasta katsomaan sinua silmiin eli ottamaan kontaktia ja aloittaa opetus kotona. Kun se osaa sen kotona niin sitten treenata ulkona eri paikoissa niin ettei ole muita koiria lähellä. Sitten ottaa toinen rauhallinen koira niin kauas ettei oma koirasi vielä reagoi siihen, mutta näkee sen. Annat kontakti käskysanan ja palkitset oikein hyvällä herkulla ja samaan aikaan toinen koira poistuu näkö piiristä. Nyt koirasi tietää, että miten sen tulisi käyttäytyä kun näkee toisen koiran. Tosin sitä täytyy treenata paljon, pikkuhiljaa lyhentää matkaa toiseen koiraan ja treenata monien erilaisten koirien kanssa. Kannatta lukaista myös Tommy Wirenin uusi kirja Onnistu koirasi koulutuksessa. Siinä on kaikki mitä sinun tulisi tietää kun koulutat koiraa. ;) Onnea matkaan, mutta kehoitan sua unohtamaan nuo muut ohjeet.

• kivakoiruustäällä

Hei!

Vierailijoiden suhteen lääke on helppo: kun vieras tulee sisään, koira ei saa mitään, ei siis mitään huomiota vieraalta, ennen kuin rauhoittuu eli istuu maassa hiljaa tms. Sama kans silloin, kun itse tulee kotiin. Ei mitään "no HEI rakas ihana koirani oliko yksinäistä" ja hirveät rapsutukset. Hetki rauhassa, joku tulee ovesta sisään, tämä on normaalia, ja sitten vasta ne rapsutukset. Koira huomaa, että eihän se saavutakaan mitään tuolla käyttäytymisellä. Jos kovin rajuksi menee meno eli vieraaseen sattuu vasten hyppiminen ja kynnet tms. niin sitten voi sanoa rauhallisella äänellä ei ja ottaa koiraa niskavilloista kiinni ja rauhoittaa se pitämällä paikallaan.

Lenkillä vetämisen ja räyhäämisen suhteen en käyttäisi mitään kolinapurkkeja. Toiminnan taustalla voi olla mitä vain pelosta suojeluhaluun tai sinun käskyttämiseen. Parasta lienee ottaa itse niin rauhallisesti kuin mahdollista tuollaisessa tilanteessa. Jos koira vetää, pysähdy. Älä siinä vaiheessa, kun koira on jo vetänyt sinua kaksi metriä, vaan siinä vaiheessa, kun hihna alkaa kiristymään eli kätesi ei enää liiku vapaasti.

Oman koirani kohdalla haukkumiseen on tepsinyt jämäkkä ei ja kuonosta kiinni nappaaminen. Tarkoitus ei siis ole satuttaa koiraa, vaan fyysisesti estää haukkuminen. Aika nopeasti tuolla tekniikalla tajusi, että haukkumista ei kuunnella. Nykyään koirani hipihiljaa tilanteessa kuin tilanteessa. Kun koira siis tietää sen, että haukkuminen ei ole sallittua, sille voi myös karjahtaa sen haukun tullessa. Jos karjumisella lähtee opettamaan jotain niin riskinä on että koira oppii jotain aivan muuta kuin mitä alun perin haluttiin.

Jos koira on suojeluhaluinen, se ei näe sinua laumanjohtajana. Parit yleiset niksit, mitkä perustavanlaatusia juttuja laumanjohtajuudessa:

-Kun vaadit koiralta jotain, vaadi sitä. Eli ei tätä liiankin usein nähtävää "rakas musti, istu. ai etkö sä nyt halua istua, no tässä silti namu" Ristiriitaiset signaalit eivät johda mihinkään.

-Meillä on vaikuttanut kans nokkimisjärjestyksen pitäminen. Minä kuljen ensin ovista, sitten koira. Minä syön ensin, sitten koira.

-Koiran ei kuulu saada tahtoaan läpi osoittamalla halunsa. Eli kun koira lähtee johonkin suuntaan lenkillä, mennäämpäs sittenkin tänne koska MINÄ haluan niin. Huom: Itse oon laajentanut tuon koskemaan myös ruokaa, koiran liikkumista kun minä kosken siihen jne, mutta se ei ole välttämätöntä. Eli minun koirani ottaa ruokansa kupista vasta kun annan luvan ja kun esim. harjaan sen, koiruus lähtee vasta annettuani luvan. Meillä tuo on vahvistanut mun asemaa johtajana (ja helpottanut huomattavasti arkea) mutta toisaalta tiedän monia tapauksia, joissa koiran kanssa ei toimita tuolla tavalla ja silti arki sujuu.

Toivottavasti vastauksestani oli apua, onnea koiruuden kanssa :)

• murmottajakans

Meillä tismaallen sama ongelma.... Eikä näytetä olevan ainoita :D mitenkähän ton kolinapurkin laita ois...vähä houkuttelis ajatus tuosta "helppudesta" ja "nopeista tuloksista". Mut toisaalta taas on se kyllä rajun kuulonen koulutusmuoto! ....täytyy kyl olla 100% varma missä kohtaa sen heittää tai kolistelee ettei vahingossa pahenna tilannetta. Jaa a... Mitä mieltä ootte, onko mite toiminu ja kertokaa millai menettelitte?

• eex-remmiräyhän omistaja
        murmottajakans kirjoitti:

Meillä tismaallen sama ongelma.... Eikä näytetä olevan ainoita :D mitenkähän ton kolinapurkin laita ois...vähä houkuttelis ajatus tuosta "helppudesta" ja "nopeista tuloksista". Mut toisaalta taas on se kyllä rajun kuulonen koulutusmuoto! ....täytyy kyl olla 100% varma missä kohtaa sen heittää tai kolistelee ettei vahingossa pahenna tilannetta. Jaa a... Mitä mieltä ootte, onko mite toiminu ja kertokaa millai menettelitte?

Kolinapurkkia tulisi käyttää vain ja ainoastaan kouluttajan ohjeiden mukaisesti. Purkin ei ole tarkoitus olla pelote vaan kiellon tehoste. Koiran jo räyhätessä ollaan jo myöhässä. Kouluttajan avulla opit lukemaan koiraasi ja tiedät milloin ja miten koiraasi kiellät. Www.koiraneuvola.fi löydät osaavat kouluttajat ja keskustelupalstan,jossa pystyt metodiin tutustumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      304
      11676
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5319
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4299
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe