LApseni varastaa

Neuvoton

Meillä on 7 vuotias tytär joka varastaa kaikelaista tavaraa vähän mistä tahansa paitsi kaupasta. Koulusta, kavereilta ja kotoa kaapeistamme mitä tahansa. Olisiko kenelläkään mitään neuvoja tai vinkkejä miten tuon varastamisen saisi loppumaan. Mikään tähän mennessä ei ole tehonnut ja kiipeilee kaappeihin syö herkut salaa. Huoneesta löytyy siivouksen yhteydessä joka puolelta piilotettuja karkkipapereita ja minun meikkejä ynm... tavaraa. Myös kousta on tullut kotiin salaa saksia, kavereilta vietyjä kyniä ja kumeja. Kaupasta ei ole kertaakaan varastanut mitään mutta kai tätä menoa sekin päivä tulee :/ Nyt jotain apuja tähän meidän ongelmaan kiitos! :)

78

6433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun lapsi varastaa
    • siji_vm

      Ei se välttämättä niin mene että tulee kriminaali. Itsekin olin kova varastelemaan pienempänä ja otin kaiken minkä ilmaiseksi sai ottaa vaikken sillä mitään tehnyt. No nykyisin olen sijoittaja joka pistää laillisesti miljoonia vuodessa osakkeisiin ja saa sieltä myöskin miljoonia.

      • Lyyli!

        Jatkoit siis varastamista, rosvoiluasi. Nyt vaan isoissa piireissä.

        Pörssitoiminta on vahingollista yhteiskunnille kokonaisuudessaan.

        Jokainen vastuullinen ihminen tietää tämän jo nykyään.

        Pörssit tulisi lakkauttaa!


      • psyko psyko

        Sinulla on vakava psyykkinen ongelma.


    • SAATANA!!!

      RUOSKAA PERSUKSILLE!

    • Mies1234567

      Hyvä.Remmiä perseelle,niin oppii kerrasta!
      Joka remmiä, säästää se lastansa vihaa!

    • Ellu666

      Vouhotusta koko juttu kuten kaikki suomi24-horinat!
      Sairas mielikuvitus!

    • 21 wee

      Ehheh.. muistuipa mieleen eräs asia kun olin about 7 vuotias. Olin nimittäin varastanut kaveriltani hienon barbielle kuuluvan mekon. Äitini huomasi kyseisen mekon, joka sattui tippumaan taskusta auton takapenkille. Sain hirveän saarnan äidiltäni ja lähdimme palauttamaan mekkoa kaverilleni takaisin ja keskustelimme varastamisesta vielä kaverini äidin kanssa.
      Sen verran nolo tapaus oli, että varastelut jäivät sitten siihen

      • 123456789oijhgfds

        Ajatellaan asiaa: lasta syrjitään (iällä ei ole väliä) tai kiusataan esim. samat, liian pienet ja likaiset vaatteet yms. Sitä ikään kuin hakee puolustuksen itselleen: varastan koska en saa.

        Tämä ei päde kaikkeen eikä ole tekosyy. Kuhan nostin ilmaan, ettei kaikki ole aina lapsesta kiinni.


    • Selvää ainesta

      Hai ole huoleti,sillä jonain päivänä hänen nimensä vielä koreilee verohallinon ovessa.

    • N

      Voisimpa sanoa.

    • tyttö91___

      Tuo on kyllä toimiva keino, että niitä tavaroita lähdetään palauttelemaan ja pyytämään anteeksi. Jäi aikaan. 8-vuotiaana minunkin varastelut sille tielle.

      • hyvä keino

        Henkinen nöyryytys on aivan oikea rangaistus. Se että joutuu näkemään ja kokemaan tekonsa aiheuttamat seuraukset sille jota on loukannut.


    • Ei satu olemaan diabeetikko ?

      Oma tyttäreni on ja ihan hirveä varas, kun glukoosiarvot heittelee, niin ei ole käytöksessä mitään tolkkua.

      • sokeri sakari

        Aloittajakin sanoo että tenava ilmeisesti varastelee makeisia. Sokerinhimoa?


    • dg

      Laitatte palauttamaan kaiken, vaikka väkisin ovelta ovelle.

      • vanhempi..

        Sama meillä, tyttö varasteli ja siihen loppui kun vaadein takaisin on palautettava riistetty omaisuus.

        Tyttö palautti ja sen jälkeen ei löytynyt tytön tavaroista muiden omaisuutta.


    • moniongelma

      Ensimmäisestä kerrasta, kun poliisi saa kiinni, menee ilmoitus sossuun ja saatte vähintään perhetyöntekijät kotiinne. Mahdollisesti kiireellinen huostaanotto, kun lapsi on noin nuori.

      • jamesP.

        Kuvitteletko sinä vajari että suomen valtiolla on vara huostaanottaa ja sijoittaa kaikki varastelevat teinit perhekoteihin? Juuri tätä viranomais pelkoa viljelemällä saadaan ihmiset peittelemään ongelmiaan, ja jossain vaiheessa ne ongelmat sitten anyways purkautuvat. tavalla tai toisella.

        Asutko kenties omassa fantasiamaailmassasi 70-luvun itäsaksassa??

        "In real life" tilanne on ihan täysin päin vastoin, niinkun tuo taannoinen 8-vuotiaan tytön surma osoitti. Ei valtiolla ole resursseja pyyhkiä jokaisen aikuisen vauvan persettä. valitettavasti.


      • moniongelma
        jamesP. kirjoitti:

        Kuvitteletko sinä vajari että suomen valtiolla on vara huostaanottaa ja sijoittaa kaikki varastelevat teinit perhekoteihin? Juuri tätä viranomais pelkoa viljelemällä saadaan ihmiset peittelemään ongelmiaan, ja jossain vaiheessa ne ongelmat sitten anyways purkautuvat. tavalla tai toisella.

        Asutko kenties omassa fantasiamaailmassasi 70-luvun itäsaksassa??

        "In real life" tilanne on ihan täysin päin vastoin, niinkun tuo taannoinen 8-vuotiaan tytön surma osoitti. Ei valtiolla ole resursseja pyyhkiä jokaisen aikuisen vauvan persettä. valitettavasti.

        Kyllä on ainakin tämän paikkakunnan sossuilla.


    • kasvatus asiantuntij

      pallo jalkaan

    • Ota huomioon, että on vielä kolmaskin vaihtoehto: Vanhempien kyvyttömyys haasteelliseen kasvatustehtävään. Hae apua perheasiain neuvojalta.

    • riittaviivaliisa

      Sehän on selkeä hätähuuto, että huomatkaa minut. Normaaliin kehitykseen ei kuulu varastelu. Tuon ikäinen lapsi kyllä tietää mikä on oikein, mikä väärin.
      Kertoohan sen jo lapsen tapa piilottaa varastamansa tavarat.
      Kahden lapsen, nyt jo 21 ja 19v, äitinä neuvoni on, että ole lapsesi kanssa. Ei sen tarvitse olla mitään hienoa harrastusta vaan mukavaa yhdessä oloa ja ennenkaikkea kuuntele mitä lapsesi haluaa kertoa/puhua.
      Näillä eväillä pärjää pitkälle, varmasti lapsesi mieli kohentuu eikä hänen tarvitse myöskään namikaapeilla käydä

    • vm -85

      Meillä oli kunnon tyttölauma joka alotti pöllimisen jo alle koulu ikäisenä.
      11v. jäätiin ekan kerran oikeesti kiinni ja siihen jäi pöllimiset.
      Aseman lastensuojeluun keskusteluun ja piste.
      Itse hyvin tiukka näissä asioissa.
      Ei ole itekseen mitään asiaa mihinkään kioskeille/kaupoille edes seurana jos ei rahaa itsellä.
      Puhuttu siitä jos tulee kiusaus ottaa jne.
      Luettu ja kerrattu VEIKKA TEKI VÄÄRIN -kirjaa.

    • 29v

      Minulta semmonen 10 vuotias nassikka koitti tyhjentää autostani kumit. Näin sen ikkunastani ja juoksin parkki paikalle hiukan opettamaan käytöstapoja, kyllä kakara sitten pyysi anteeksi:).

      • AlfMelmac

        Kyllä nyt jo tuon ikäinen tarvitsee kondomeja joko vappua varten tai sitten pitää tutkia ns. tuhkaluukkua....


    • haisulivei

      Kylläpä teillä on konstit vähissä.Kun lapsi varastelee, se on oire siitä, että lapsi ei ole saanut isän ja äidin rakkautta. Koettakaa ihmiset pitää perheet ehyinä ja sopuisina niin lapsen ei tarvitse varastaa itselleen turvallisuuden tunnetta.On itsellä kokemusta.Kaksi avioliittoa ja niin erilaisia.Toisessa tapeltiin ja toisessa rakastettiin.Revi siitä kumpi kannattaa.

      • 23 vuotta kokemusta

        Minä kylläkin varastelin joskus 5, 6 vuotiaana pentuna JOPA KAUPASTA. Vanhemmat antlivat hellyyttä, huomiota ja ihan normaalia se on että lapsi varastaa. 4-9 vuotias lapsi vain kokeilee rajojaan että mitä saa tehdä ja mitä ei :) kunhan kerrootte mikä on väärin ja mikä ei niin kyllä parissa vuodessa lopettaa noi hommat.


      • 5ytgf
        23 vuotta kokemusta kirjoitti:

        Minä kylläkin varastelin joskus 5, 6 vuotiaana pentuna JOPA KAUPASTA. Vanhemmat antlivat hellyyttä, huomiota ja ihan normaalia se on että lapsi varastaa. 4-9 vuotias lapsi vain kokeilee rajojaan että mitä saa tehdä ja mitä ei :) kunhan kerrootte mikä on väärin ja mikä ei niin kyllä parissa vuodessa lopettaa noi hommat.

        Parissa vuodessa lopettaa...? Ei varmana mene silloin jakeluun jos asia ei mene heti päähän!


      • AlfMelmac

        Toisessa revittiin vaatteet sukkelasti pois ja toisessa otettiin suikkiin vaatteet päällä. Hienoja kokemuksia, joo.


      • 4xäiti*

        Höpö höpö. Joskus se voi olla ehkä noinkin, mutta ei läheskään aina.
        Omat poikani (aina rakastetut ja hellyyttä heille aina osoitettu paljon) joskus 5v alkoi varastella..tai yrittää sitä. Kävin jokaisen kanssa palauttamassta kauppaan tavaran ja anteeksi piti pyytää, siihen loppui se. Eli tuo että lapsi joutuu palauttamaan ja pyytämään anteeksi,kyllä useimiten auttaa. Kävin myös poikieni kanssa lähi kaupoissa ja sanoin että näiltä voi kysyä kauppaan tullessaan että onko rahaa, ja jos ei ole, niin voi passittaa samaa tietä ulos. Ei tarvinnut kertaakaan edes myyjän kysyä onko rahaa, kun pojat ilmoittivat ja näyttivät jo ovella että on rahaa :)

        Kotona voi herkut laittaa jonnekin niin ylös että lapsi ei niitä saa sieltä omin avuin. Ja neuvoa että, pyytämällä saa, ei tarvitse ottaa luvatta. Jos ottaa luvatta ja jää kiinni niin sitten vaikka viikko ilman herkkua niin kyllä se oppii.

        Tsemppiä vaan sinne ja toivottavasti saatte lapsen kuriin tässä asiassa.


      • 6454
        23 vuotta kokemusta kirjoitti:

        Minä kylläkin varastelin joskus 5, 6 vuotiaana pentuna JOPA KAUPASTA. Vanhemmat antlivat hellyyttä, huomiota ja ihan normaalia se on että lapsi varastaa. 4-9 vuotias lapsi vain kokeilee rajojaan että mitä saa tehdä ja mitä ei :) kunhan kerrootte mikä on väärin ja mikä ei niin kyllä parissa vuodessa lopettaa noi hommat.

        Palautitko varastamiasi tuotteita ja tuliko jälkeen päin mitään??


      • Anonyymi

        Mielenkiintoinen mielipide.Minulla on ysi avioero. 10v. lapsi jäi minulle, isälle.
        Äiti oli alkoholisti.
        Yksinhuoltajana koulutin lapseni.
        Lapseni on nyt aikuinen ja tulee hyvin toimeen. terveydenhoitoalalla.
        Minulla on ikää 71v, asun yksin ja tulen toimeen hyvin, eläkkeelläni.
        Varkaudet alkoi vuosi sitten.
        Hän yrittää päästä minun pankkitietoihin käsiksi. Hänellä on (LUULOSAIRAUS) Hän pelkää että tuhlaan rahani hummaamalla, tai jotain.
        Kun ei saa mitään selvyyttä, niin nyt varastanut terveystietoni ja niillä koittaa saada minut holhouseen, ja ajokortin menetykseen. Hänen mielestä en ole ajokykyinen. Hän ei luota lääkärintarkastukseen joka tehtiin ajokyvyn toteamiseksi.
        Hänellä on 2 lasta, joista toinen on kehitysvammainen. Hän on kehoittanut minua menemään sille lääkärille joka totesi lapsenlapseni kehitysvammaiseksi, nimittän tämä lääkäri haluaisi tutkia minut, että onko laps.laps. sairaus perinnöllistä.
        En koskaan ole pitänyt lääkärinkäynneistä, joten koska tunnen itseni terveeksi, niin en turhaan mene lääkäriin ja onhan minulla todistus ajokyvystä.
        Vaihtaisin oven lukon, mutta kun olen muuttamassa pois niin kestän, että hän käy puurtamassa tavaroitani ja papereita. Asun osaketalossa, joten se tulee kalliiksi.
        Tekisin polisiilmoituksen asiapapereiden häviämisestä, mutta kun ei ole todisteita ja siitä hän voi syyttää minua omien papereitteni hävittämisestä, tai minun huonomuistisuudesta, mitä ei ole.
        Toivon, että kohtalotoverit kirjoittaisi tänne, jotta voisimme yhdessä puida, mitä tehdä.


    • 6+15

      Semmosii työ mustalaiset ootte pienestä pitäen!

    • täti

      ei tuollaiseen tarvi vinkkejä kysellä, ootto voan äiti ja isä !!!!!!!!!!

    • MuutamaAjatusAiheest

      Vastaa itsellesi rehellisesti, itseäsi syyllistämättä kysymykseen: Mitä lapsi tavoittelee käytöksellään/ mitä hän pyrkii itselleen tällä saamaan. Onko lapsi kärsinyt hiljattain menetyksen, onko elämän tilanne perheessä kokenut muutoksen, onko lapsi paljon yksin, kiusataanko lasta koulussa, Tekeekö joku kaverikin tälläistä(hyväksyntä),Huomiota? (koulu voi olla kiltille lapselle yksinäinen paikka, jos vilkkaat ja äänekkäät vievät aikuisen ajan...)Oletko kysynyt lapseltasi MIKSI?

      Lapset eivät ole luonnostaan pahoja, tai rikollisen alkuja. Lapsi ei kykene aikuisen tavalla ymmärtämään syy-seuraus suhteita, järjettömältäkin tuntuvan käyttäytymisen takana on yleensä hyvinkin yksinkertaisia syitä.

      Jos tilanne ei itsellään rauhoitu ja pitkittyy,apua saatte kouluterveydenhoitajan kautta, perheneuvola... jne...

      Onnea matkaan.

    • N

      Huomion hakuinen.

    • entinen työläinen

      ikävä juttu,hänellä voi olla sellainen sairaus pitää ottaa vaikka ei tarvitsekkaan on sellaisia henkilöitä jotka varastaa kaupasta,saavat mieli halunsa tehtyä.Tehkää testi viekää häneltä ,hänelle rakkaaat ja tärkeät tavarat ,pitäkää niitä piilossa.ja puhutelkaa miltä tuntuu kun varastetaan omat tavarat,,ja jos tiedätte kenen tavaroita hän on ottanut otatte mukaan palauttamaan ja pyytämään anteeksi.Näin on käynyt muutamalle pojalle kun olin töissä koulussa,pojat sanoin ettei ikinä tule toistumaan,oli niin vaikea ja häpeä mennä pyytää anteeksi.Uskon että se olisi hieman nöyryyttämistä.Ei piiskat auta ,hänellä uhma vaan kasvaa .. kotiaresti koulun jälkeen ja kotiarestissa ollessa kotitehtävä säännöt..

    • hemppppu

      Joo tosiaaan toi että menette ja palautatte kaikki pienimmätkin hänen varastamansa tavarat ja pakollinen anteeksi pyyntö jokaiselta jolta on jtn vienyt.
      Minäkin vein lapsena tavaroita eikä syy ollut missään nimessä se että vanhemmat eivät olisi osoittaneet rakkautta. Kai kokeilin vain rajoja.
      Näin minun kanssani toimittiin ja enpä ole sen jälkeen varastanut.

    • 4344

      Itse kun olin pahasti koulukiusattu ja yksinäinen oireilin tuolla samalla tavalla. Varsinkin aikoinaan rahaa varastin ja paljon. Myös tunsin olevani vähempiarvoinen kuin veljeni.

      eli luultavasti jonkun tälläisen oireilua saattaa olla. harvoin ilman syytä alkaa varastelemaan

    • Terapiaan molemmat

      Et oo tosissas! Lapsi varastelee, etkä tiedä miksi? Katso peiliin ja sen jälkeen hae apua sekä itsellesi kasvattajana, että tyttärellesi.

    • ??

      Jäi hieman epäselväksi että onko aiasta puhuttu tytön kanssa? Tuli kuva että tiedät tytön tekemiset mutta tyttö ei tiedä sinun tietävän? Täällä nyt oli varmasti asiallisia vastauksia ja käyttäytyminen kertoo jostain oireilusta, syystä tai toisesta?

    • juupaniinpä

      Monissa maissa lasta on tavattu läpsiä, jos ne tekee jotain pahaa. Noh, Suomen lain mukaan lapsen tällainen kohtelu on kielletty. Rikkokaa siis lakia ja onnen auvoisa maailma avautuu teille. Väkivalta on aina paras ratkaisu. Toisaalta voisitte kiristää lasta karkkipäivän riistämisellä tai jollain sellaisella, joka on lapsellenne tärkeää. Kiristäminen on aika hyvä konsti. Niin, minä kyllä potkisin ja purisin, sillä tykkään siitä. Eiköhän ne siellä vanheimpainapupalstoillakin suosittele potkimista ja puremista, koska se vain on jollain tapaa niin ihmiselle sopivaa, kun on hampaat suussa ja vikkelät koivet.

      Emmä tiiä. Antakaa se perhanan vekara adoptoitavaksi...ja ÄKKIÄ, ennen kuin se nolaa teidät oikein kunnolla.

    • t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

      sitä se vapaakasvatus teettää,tulee pehmeäpäisiä ja edesvastuuttomia kansalaisia,rikokset ovat lisääntuneet 20-kertaiseksi,lapset haluavat kuria,muuten heidän psyykkeensä romahtaa,,,....

    • olen 34 nainen joka aloitti varastelun jo tarhassa.milloin vein tarroja yms ja kerran tarha kaverini tarralenkkarit.siitä se alkoi,varastin kaupasta,äidin lompakosta ja aivan joka paikasta.varastelu jatkui ylä-asteeseen jolloin vein kaupasta tupakkaa yms..kun täytin 14v minut laitettiin nuorisokotiin josta koulukotiin.sieltä varastimme koulukodin raha kassan ja koulukodin auton ja karkasimme...minusta tuli kleptomaani:( vaikka kotona oli yli 20 uutta hajuvettä niin vein lisää.vaatteet,kaikki marimekon pöytä tabletit,uunikintaat,patalaput,tarjoittimen ja kaiken vein,pussilakanoista lähtien.minulla oli kaikki viimisen päälle,muumi muki hyllyt seinillä,iittalan astiat,pentikin koriste-esineet...mielestäni minut olisi pitänyt saada hoitoon heti lapsena!!!!kukaan ei puuttunut,vartijat ja poliisit tuntevat minut lukuisista kiinnijäämisistä:( mutta kun tulin raskaaksi lopetin kaiken:( johon en olisi ikinä olisi uskonut eikä varmasti kukaan muukaan mutta tein sen mutta nyt soskut ovat kimpussani ja ovat saaneet poliiseilta tietoon kaikki näpistykseni joka vuodelta ja ovat yrittäneet ottaa lastamme asian vuoksi huostaan mikä ei kyllä ole hustaanoton syy koska hoidan lapseni hyvin ja mitä 8 näpistystäni mistä olen jäänyt kiinni vuonna 2008 vaikuttaa tähän vuoteen?nyt on 2012 eikä näpistyksiä ole eikä tule!mutta neuvoisin että viet lapsesi kasvatus ja perhe ja kasvatua perheneuvolaan tai psykiatrille!minua olisi pitänyt hoitaa jo lapsena mutta ei 80 luvun alussa ollut sellaisia mahdollisuuksia päästä hoitoon kuin nyt on!toivon sinulle ja lapsellesi kaikkea hyvää ja toivottavasti varastelu loppuu!!!

      • aattelepa ite

        Minkä takia varastit? Tottakai ansaitset rangaistuksen varastamisestasi ja saat korvata kaikki varastamasi tavarat koska varastaminen on väärin ja olet aiheuttanut vahinkoa tavaroiden laillisille omistajille.
        Mitä tapahtuu jos hankit tavaran ostamalla sen? Entä jos joku varastaa sen sinulta, luuletko että ei harmittaisi?


    • lil sharmuto

      7v neiti varasti sydämmeni

      • AlfMelmac

        Siis tahdistimesta patterin, muutenhan et kirjoittaisi. Nylkee rinnasta sydämen, ei mahdu kahta ämmää sanaan.


    • palauta näpistetyt

      Paras konsti on se, että vanhempi menee lapsen kanssa palauttamaan varastetut tavarat. Se on toimii.

      Kaverit ovat tosi pahoillaan siitä, että heiltä on viety se juuri ostama kynä, kumi ja vanhemmat patistaa, että just se ostettiin ei voida kokoajan ostaa, jos hukkaat. Oma lapseneni pahoitti toistuvasti mielensä, kun häneltä vietiin. Kuvittelin ensin, että hukkaa. Sitten soitin näpistelijän kotiin tytölle ja sen jälkeen vanhemmille ja näpistely loppui siihen. Vaadin korvausta ja tyttö maksoi omalle tytölleni.

    • minävaan1234

      olin noin 7-vuotiaana samanlainen! en ymmärtänyt että varastaminen on väärin ja pöllin vanhemmilta rahaa ja ostin barbeja ja karkkia yms ! nolottaa ajatellakkin kuinka tyhmä olin. :( mutta se menee ohi ! :D

    • mies 86

      Se että tyttäresi osoittaa kleptomaanisia piirteitä ei välttämättä tarkoita sitä että hänellä olisi jotenkin psyykkisesti sairas. Itsekin muistan joskus 7-8 vuotiaana varastelleeni rahaa omaisiltani ja käyttäväni ne myöhemmin irtokarkkiin.

      Kuria täytyy kuitenkin pitää, myös omalla kohdallani on toisinaan ollut erittäin tärkeää näyttää missä raja kulkee, se kuuluu kasvatukseen. Mielestäni fyysiseen väkivaltaan turvautuminen pienen lapsen kohdalla ei ole aihetta, korkeintaan pieninä annoksina ja silloinkin tulee ottaa huomioon että lapsi on erittäin herkkä tuossa iässä ja saattaa oppia pelkäämään aikuisia jos esimerkiksi joutuu lyönnin kohteeksi.

    • Sieltä se alkaa

      Mitä Isommat edellä,sitä pienemmät perässä

    • "Varasta" tyttäreltäsi tavarat, joista hän eniten pitää.
      Toisinsanoen: anna hänen maistaa omaa lääkettään. Siitä toivottavasti oppii huomaamaan, että varastamisesta on ikäviä seurauksia, ja toiset kärsii.

      Jos ei auta tuo, että menet tyttäresi kanssa palauttamaan varastettuja tavaroita.

    • viatonta näpistelyä

      kannattaisko nyt yrittää keskustella tytöltä syytä siihen miksi hän niin tekee ilman mitään torumisia. materia yleensä korvaa rakkauden....vai onko materiasta puute?Lapsi voi hakea huomiota tai jotain. Mutta ihan yleisesti ottaen kaikki lapset taitaa toimia osittain noin, koska lapsilla ei ole iskostunut vielä oikean ja väärän konseptia niin voimakkaasti aivoihin, vaan he toimivat impulsiivisesti. kun suuttuvat suuttuvat täysin rinnoin, vaikka olisivat keskellä vilkasta katua, jos ovat surullisia itkevät, jos haluavat jotain yrittävät sen kaikin voimin saada.

    • sossu on kaveri

      Lastensuojelu ilmoitus pitää tehdä kiireesti. Nyt on tärkeä, että sosiaaliviranomaiset tulee pitämään teille palaveria ja "auttamaan". Huostaanotto on myös hyvä asia. LIsäksi on tärkeä, että tutkitaan onko sekaannuttu eläimiin tai kasveihin.

    • Sairas mielikuvitus!

      Vouhotusta koko juttu kuten kaikki suomi24-horinat!
      Sairas mielikuvitus!

    • mmannEksss

      Hooee vellii. Kuis on raiibbe. Käsitottuuu

    • ÄLLITÄLLI

      Sairastaa kleptomaniaa/hakee huomiota, äkkiä yhteys psykiatriin tai perheterapeutille. Teillä (sinulla ja miehelläsi) olisi nyt syytä mennä ns peilin eteen ja äkkiä, koska kallistun huomion hakemiseen.

    • warhammer

      Älä käytä tykkiä..Tilaa koko tykistö hyttys jahtiin.
      Uskomatonta ylireagointia, mutta jos se on tarpeen niin
      aluksi voit poistaa herkut himasta ja lyödä meikit kassakaappiin
      jos likka saa sen auki niin sitten on kysymys lahjasta.

      Mitä tulee torumiseen niin sillä ei ole koskaan ollut
      minkään valtakunnan vaikutusta.
      Itse sain selkään niin, ettei istuminen luonnistunut edes koulussa
      ja hyvin toimi. Mutta tod.näk olet oikeassa ja notkea moraali on samanlaisen kasvatuksen sivutuote.

    • ujdfiio

      No mistäs kertoo se, etteivät torut auta? Siitä ettei lapsi pidä teitä kovinkaan arvossa. Jaa no mistäs tämä johtuu? Kannattaa ihan oikeasti katsoa peiliin...

    • rukous auttaa

      vie lapsesi helluntain seurakuntaan ota yhteyttä saarnajamieheen ja pyydä rukoilemaan lapsesi puolesta tai ota yhteyttä johonkin uskovaan rukoilemaan rukous auttaa lopettamaan ja lapsesi tulee muuttumaan

    • näin_meillä

      itsekin toisinaan näpistelin jotakin pientä ollessani lapsi. .... päiväkodista barbin kenkiä, koulusta liimoja tai saksia jne. Koskaan en kaupasta ole mitään ottanut ja tavarat aina palauttanut sen jälkeen kun tajusin etten niillä mitään tee. Nykyään en enää varasta, vaikkei minulle mitään sanktioita tainnut koskaan tulla. Suosittelisin, että tekisitte lapselle selväksi, mitä varastamisesta seuraa ja seuraavalla kerralla kun hän jää kiinni annatte rangaistuksen ja (mikäli tavara on kaverilta tai koulusta) lähdette yhdessä sitä palauttamaan. Luulisi että toimii.

    • äitix5

      Naapurin tytöllä oli sama ongelma.Palauttelivat myös tavaroita.Ongelma poistui aikanaan.Ei siinä ole yleensä huomiosta ole lapset jääneet paitsi.Kyllä huomio haetaan käytöksestä joka vanhempien on helppo huomata esim.kiukuttelu ym.Nämä keittiö kasvattajat jotka kasvattavat paremmin naapurin kuin omia lapsiaan voit jättää huomiotta.

    • Onpa täällä taas älykästä neuvomista. Aika moni lapsi varastaa kerran tai pari, tärkeintä on miten siihen reagoidaan. Meidän vanhempi typy otti pikkulelun apteekista kun oli noin 4-vuotias. Huomasin asian kun tultiin kotiin ja tehtiin täyskäännös ja palautettiin ko. lelu apteekkiin ja piti pyytää tietenkin myös anteeksi. Ei varastanut enää. Nuorempi neiti pöllii edelleen kaapeista esim. sokeria tai karkkeja jos niitä on kaappiin jäänyt. On ollu arestia, omien tavaroiden pois ottoa, karkkipäivän perumista, torumista, keskustelua, mutta mikään muu ei auttanut kuin laittaa kaikki makea ns.lukkojen taakse. Ei varasta kavereilta eikä kaupoista,eskarista etc. vaan nimenomaan kotoa. Uskoisin kuitenkin että tämä on vaan omien rajojen testausta ja niinkuin tiedetään, toiset tarvitsee enemmän aikaa kuin toiset. Kerro joka kerran jälkeen, että varastaminen on väärin ja miettikää yhdessä miten tehdyn voisi hyvittää. Enkä nyt sano että tämä toimii satavarmasti. Kärsivällisyyttä, toivottavasti onnistut :)

    • Oppiaikäkaikki

      Minäkin varastin ala-asteikäisenä kavereilta pieniä leluja, barbien vaatteita ja koulusta vihkoja ja kyniä yms. Kaupasta en ole koskaan varastanut. Vähän myöhemmin varastin äidiltä rahaa, että sain uusia barbeja tai karkkia. Minua kiusattiin koulussa, enkä koulussa saanut huomiota lainkaan, joten kuvittelen varasteluni johtuneen siitä.

      Yläasteikäisenä varastin äidiltä alkoholia ja rahaa tupakkaan yms, mutta minusta se johtui vain normaalista kapinoinnista.

      Ala-asteikäisenä äiti huomasi minun (tai jonkun, en koskaan myöntänyt sen olleen minä) varastaneen rahaa hänen lompakostaan, ja uhkasi muuttaa pois ja jättää perheen. Myöskään kaverit eivät saaneet tulla meille, koska äiti epäili heitä varastamisesta. Äidin lähdön pelko sai minut todella vähentämään varastelua, ja sen jälkeen otinkin vain pieniä määriä karkkeihin, enkä enää 100 markkaa uusiin hienoihin barbeihin.

      Enää en varasta, ja minua hävettää tuo lapsuuden toimintani, mutta en osaa vieläkään rahaa käyttää järkevästi, ja tuhlaan usein vähät rahani turhuuksiin, sen sijaan että säästäisin ja pärjäisin koko kuukauden.

    • ...............

      Tuo on ihan selvästi opittu joltain koulukaverilta. Lapsi näkee, kun saa taskualennuksella tavaraa, niin tottakai se pistetään taskuun.

    • seiskalehti

      7 vuotias kuulostaa musta tosi nuorelta varkaalta lol. Mä ite pöllin ekan kerran varmaan jotain 11 vuotiaana ja aina kaupasta mut siihen voi jäädä koukkuun. Mä pöllin kostona jos en oo saanu jotain sellasta minkä halusin ja sama linja on jatkunu. Joitain pikkutavaroita kuten meikkejä ja semmosii en oo ostanu vuosiin ja rööki on se johon tarttee hakijan ja joutuu maksaa ei juomista. Tän enempää mä en tuu kertomaan.

    • Nallekarhukissa

      Tällaiseen käytökseen on montakin eri syytä.
      Yksi niistä voi olla että lapselle ei ole opetettu jo nuorempana oikeita tapoja.
      Toinen taas "ei" sanan liian myöhään opettaminen ja liiallisen maallisen omaisuuden saaminen.
      Kolmas taas että hänellä on joku vanhempi mallirooli, joka on itse kehuskellut varastamis taidoillaan.
      Jos toruminen ei auta, ala läpsimään sormille. Toinen homma on että hanki lukot kaappeihin jossa on herkut, ja pidä avain aina lähelläsi, jotta neiti ei voi sitä näpistää niin vain. Myös korulipas kannattaa vaihtaa lukolliseen ja alkaa muistamaan, missä näit mitäkin viimeeksi. Minä itse tällä tapaa sain samassa taloudessa asustavan pikkuvoron kiinni rysän päältä ja hän sai kunnon huutia. Mutta koska tyttö on noin nuori, ei kova käsittely auta, pitää vain osata olla ovela. :)

    • :)

      Jooh, itsekkin ihan nassikkana, en muista tosin oliko se 7-8 vuotiaana olen varastellut päiväkodista leikkirahoja ja ovenkahva pehmustetta ja jne.. iltapäiväkerhosta pikkuleluja ja kaupasta muumitikkareita. Olen saanut todella hyvää kasvatusta ja vanhemmilla olikin varaa antaa vaikka mitä mutta itse kokeilin vain rajoja ja kyllä hävetti kun mietti sen jälkeen. Se häpeä ja pelko sai minut lopettamaan siihen aika äkisti kun tajusin et sehän oli väärin. Eli siis ihan normaalia tuo pikkulasten näpistely, rajojen kokeilemista. Itse en ole tosin jäänyt kiinni, mutta ymmärsin itse että se oli väärin ja osittainkin vanhempien kasvatuksen avulla. Eli vanhempien ja lapsen välillä pitää rakentaa vahva luottamus ja kertoa mikä on väärin ja mikä oikein ja niin edespäin. Vanhemmat ovat luottaneet minuun että teen oikein ja noudatan heidän käskyjä/pyyntöjä ja minä luotan vanhempiin että he luottavat minuun. Jos tein virheitä esim. tuotan vanhemmille pettymyksen, he sanoivat suoraan että olen pettynyt sinuun ja selittivät miksi se on väärin. Se oli todella häpeällistä ja surullista kun tuotin pettymyksen vanhemmilla. Toiste en enään tuottanut pettymystä. Itsellä ei ollut mitään sääntöjä tai rangaistuksia kotona ollut, koska minun ja vanhempien luottamus oli niin vahva. Sain tehdä mitä halusin, mutta kuitenkin mielessäni pyöri etten tekisi mitään väärin. Ja olen siis nyt 16v ja luottamus on edelleen vahva. Katselen muita kavereita ja heidän valitusta vanhemmistaan ja totean että minulla on maailman parhaimmat vanhemmat.

      • Sä oot

        pelkuri!!!


    • bibibiibibiibibibi

      Minäkin varastelin pienenä ja paljonkin, jopa teininä oli yksi vuosi kun varastelin... Syytä en tiedä, sillä sain aina kaiken minkä pyysin ja olin "äidin pikku kiltti tyttö." Nyt 25- vuotiaana kohta yliopisto suoritettu ja varasteluista kohta 10 vuotta aikaa-ja ihan viiisas ja kunnollinen olen, enkä enää ikinä varastaisi! :)
      Että kannattaa selvitellä asia niinkuin em. Esim palauttamalla tavarat kavereille, jotta näkee tekonsa seuraukset. Eikä todellakaan kannata alkaa edes alitajuntaisesti pitämään tyttöä ns.tulevana varkaana yms, sillä jo itse asenne saattaa ajaa tytön mahd. jatkossa varasteluun. Muistatte kuunnella tytärtänne ja ymmärtää häntä:)

    • harakkatyttö

      Ktona kaapit tyhjät herkuista.
      Huulipunat yms löydettyäsi keskustelet asiasta, siitä onko lupa kysytty lainaamiseen ja pyydät viemään takaisin ja sovitte mikä olisi sopiva rangaistus tästä
      Se voisi olla pieni siivoustehtävä tai viikkorahan menetys tai jotain sopivaa.

      Koulun tavarat lähdette yhdessä viemään opettajalle takaisin, hän saa toimia asiassa puhujana ja anteeksipyytäjänä.
      Vieraat kumit, pikkulelut: kysyt keneltä ne on. Jos ei muista, sano, että kysyt kaikilta kavereilta onko heiltä hävinnyt tällainen vaaleanpunainen kumi esimerkiksi.
      Lähdette viemään niitä takaisin ja tyttö hankkii omista tavaroistaan jonkun pienen viemisen kiitokseksi lainasta.
      Keskustelette siitä miltä hänestä tuntuisi jos esimerkiksi lempilelu x tai penaalin komistus kumi-kynä-terotin-hiuslenkki olisi salaa lainattu.

      Minusta tuntuu että lapsi saa liian vähän huomiota. Huomiota hankitaan hyvässä tai pahassa. Siivotkaa yhdessä huonetta, palauttakaa tavarat paikalleen, leipokaa herkkuja, osallistukaa yhdessä töihin ja neiti ansaitsee pienillä tehtävillä omaa rahaa vähän.

      .

    • Tea_House

      Selkäsauna niin, ettei kahteen viikkoon sängystä nouse! Joku kuri kakaroilla!!!

    • Äiti minäkin

      Outo homma. Kysymys kuuluu - Mitä lapsesi hakee ? Huomiota ? Tarvitseeko varastamaansa ? (Todennäköisesti ei.) Sanot, "mikään tähän mennessä ei ole tehonnut". Mitä olet koettanut ? SELKEÄ kielto ja rangaistus.Rangaistuksen valvominen. Ei ruummiillinen. Ehkäpä huomion anto ilman, että lapsesi joutuu tekemään outoja temppuja sen saamiseksi. Jos lapsesi ei ole mieltään sairas, hän haluaa tehdä oikein ja olla pidetty. Hae apua Teille ja lapsellesi ammattiauttajilta, jos et itse löydä "punaista lankaa" asiaan,

    • KisssssssssssssSsssa

      Itse pienenä olen varastellut vaikka mitä kuten. Kumeja, kyniä, terottimia, jopa koulukirjoja jotka olivat tarkootus palauuttaa ;) omat konstit oli hommata niitä 2 kpl ja palauttaa toinen ja pitää toinen, kaikenlaista koriste hommelia, kaikkea hienoa mitä irti lähti, kavereilta tuli napattua jotain vaatteita (kuten koruja ja pieniä huiveja yms) sitten äiti huomasi etten ole voinut saada tuota kaikkea ja piti puhuttelun. Selvisin valkoisilla valheilla, mutta seuraaavasta rötöksestä jäin kiinni. Jouduin selittämään kaverille ja hänen äidilleen... Samalla kerroin kaverin hommeleista hieman lieventääkseni "tuomiota" mutta hänen äitinsä sai aika raivarit mutta se oli niin noloa että lopetin mutta nykyäänkin tulee kuvisluokista ja muualta tuollaisita kumeja ja muita nappailtuja TARPEEN MUKAAN meiän koulussa kato ei jaeta kyniä, kumeja yms -.-

    • suotava piirre

      Anna varastaa. Lapsestasi tulee menestyjä ja huippujohtaja.

    • lapsen kuriin pitäjä

      Laita pikku nirpana kuukaudeksi arestiin tai sitten huijaat sitä että se ei mene enää ikinä pihalle ja suoraan kotiin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      139
      5868
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3575
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1915
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1396
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1388
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe