Nikon, D3100 tuplakit 18-55 +55-200mm

Apila99

Kyselen kokeneemmilta, että onko otsikon kamera hyvä harrastelijavalokuvaajan kamera. On nyt Netanttilassa tarjouksessa 499,90 e http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=626798&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19652&compartmentId=20160&categoryId=20671

Onko hintansa väärti vai olisiko joku vastaava kamera hyvä samassa hintaluokassa, max. 500 e. Lähinnä kuvailisin koiria (näyttelyissä) sekä lasten harrastuksia kentän laidalta (futis yms.).

Kiitokset etukäteen järkevistä vastauksista!

22

980

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole noita itse koskaan käyttänyt mutta uskon noilla päästävän alkuun varsin kohtuulliseen hintaan.

D3100 on jo poistuva malli muttei se siitä tee kelvotonta ja nuo optiikat ovat vähän "pimeitä" mutta kelpaavat alkuverryttelyyn mainiosti.

Kun luin noista kuvaus kohteistasi niin parempana vaihtoehtona pitäisin vaikka tuon rungon tai jonkun muun aloitussarjan rungon hankkimista ja vaikka Nikkorin 18 - 105mm VR optiikan hankkimista siihen. En usko sen paljon kalliimmaksi tulevan mutta se antaisi joustavuutta kuvaukseen kun linssien vaihto jäisi minimiinsä. Samalla linssillä saisit laajakulmakuvia ja 100mm on lyhyt tele jolla pääset koiraringissä lähelle kohdetta aivan kuin lapsiakin puistoissa/metsissä.

Omasta mielestäni 18-55mm on lähinnä sisäkuviin ja maisemiin sopiva ynnä toritapahtumiin. 55-200 on lyhyt tele jolla saat kyllä ne koirat ja kakarat/lapset (riippuen ovatko naapurin vai omia) kuvaan mutta vaihto tilanteesta toiseen lasia vaihtamalla on aina mahdollinen ongelma.

Suositukseni: runko D3100, D3200 tai D5100 joista viimeksi mainitusta on itselläni hyviä kokemuksia ja optiikaksi Nikkor 18-105mm VR. Tuo VR on hyvä nopeasti vaihtelevissa tilanteissa ja varsinkin vähässä valossa sisällä.

• D3100 täällä

Taitaa olla niin, että noista Anttilan tuplakittien objektiiveista puuttuu kuvanvakaaja (tunnuskirjaimet VR). Vakaaja antaa parin aukkoarvon verran pelivaraa kuvattaessa huonommassa valaistuksessa käsivaralta ja pitäisin sitä hyvinkin suositeltavana ominaisuutena objektiivissa.

Runko D3100 lienee sinänsä edelleen hintaluokkansa paras. Omaani olen ollut tyytyväinen vuoden käyttökokemuksien perusteella. D3100 yhdellä 18–55 mm:n VR-kittiobjektiivilla löytyy tänään tuntuvasti halvemmallakin kuin tuo Anttilan tuplaputkitarjous 499,90 € – esimerkiksi kalliina pidetyssä Rajalassa näkyy päivän hinta olevan 399 €.

Hieman lisää rahaa pöytään, niin löytyy D5100 ja lisärahalle katettakin. Sen sijaan uuden D3200:n lisähinnassa maksaa lähinnä vain uutuudesta ja turhista pikseleistä.

• Apila99

Eli riittäisikö rungon lisäksi vain esim. Nikkor 18-105mm VR. Osaako joku sanoa kuinka läheltä/kaukaa tuolla objektiivilla voisi kuvailla?

• D3100 täällä

Nikkor 18–105 mm VR -objektiivin lyhyin tarkennusetäisyys on 45 cm. Sillä kuten useimmilla muillakin objektiiveilla voi kuvata vaikka useiden kilometrien päässä olevia kohteita – riippuu kohteen koosta, kuinka suuren osan kuva-alasta se täyttää!

Zoomauskerroin on 105/18 = 5,8 ja kun Nikonin croppikennoisten runkojen ns. kinovastaavuuskerroin on 1,5, vastaa tuo obu kuvakulmiltaan 27–157,5 mm:n putkea kinofilmikamerassa tai täyskennoisessa digijärkkärissä.

Vertailun vuoksi: minulla on kakkoskamerana laatupokkari Canon S100, jonka zoomauskerroin on 5 ja kinovastaavuus 24–120 mm. En kaipaa pokkariini laajempaa zoomausaluetta.

Tuo Nikkor 18–105 mm on sekalaiseen kuvaukseen hyvinkin riittävä, monipuolinen yleislasi. Luontokuvaajan lintulinssiksi siitä ei ole, mutta eipä ole minun 18–200-millisestä Nikkor-zoomistakaan (joka on yli tuplaten kalliimpi)! Käytän sen telepäätä 105 millistä 200 milliin jokseenkin harvoin eli uskoisin tulevani käytännössä varsin hyvin toimeen 18–105-millisellä.

Käsien tärinästä johtuvat epäterävyysongelmat korostuvat pitkillä polttoväleillä, joten telekuvaus (kaukaisten pienten kohteiden kuvaus suureen kokoon) edellyttää käytännössä monesti jalustaa.

Uskon, että tuo 18–105-millinen riittää kuvailemassasi käytössä hyvinkin pitkälle.

• D3100 täällä

Lataapa koneellesi tällainen pikku simulaattorisovelma:
        http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/

Valitse yhdistelmä DX-objektiivi ja DX-runko (FX:t ovat täyskennoisia ammattilaisluokan juttuja). Objektiivivalikoimasta löytyy 18–105-millinen. Polttoväliä pystyy sitten säätämään (minulla säätö toimi hiiren pyörästä) ja katsomaan, kuinka esimerkkikuvat (3 kpl) muuttuvat eri polttoväleillä.

• Rautalankaa

>Osaako joku sanoa kuinka läheltä/kaukaa tuolla objektiivilla voisi kuvailla?

On asianmukaisempaa puhua saavutettavista kuvakulmista kuin etäisyyksistä. Jälkimmäinen asia on aina suhteellinen käsite ja sommittelukysymys: kuvaaja päättää kulloinkin tapauskohtaisesti, kuinka suuren kohteen hän haluaa täyttävän kuinka suuren osan kuva-alasta

18–105-millisen Nikkorin laajakulmapään (18 mm) kuvauskulma kuvan pidemmän sivun suunnassa on vähän yli 76° ja telepäässä päästään vastaavasti lukemaan 15° 20'.

Pieni trigonometrinen laskutoimitus kertoo, että suorana oleva (seisova tai makaava) 1,8-metrinen ihmishahmo täyttää kuva-alan reunasta reunaan laajakulmapäässä n. 1,15 metrin ja telepäässä n. 6,7 metrin päästä kuvattuna.

Kyllä tuolla lasilla oravan tai variksen vaikka 20 metrin päästä kuvaa, mutta ei otus silloin koko kuva-alaa täytä.

Nikon D3100:n 14-megainen kenno antaa toisaalta varaa rajauksiin/osasuurennoksiin, jos kuvaa ei tarvitse tulostaa mihinkään jättikokoon. Kelvollisen A4-kokoisen kuvan tekee vaikka koko kuva-alan neljäsosasta (3,5 Mpix). Kymmenisen vuotta sitten kamerat tekivät tyypillisesti erottelutarkkuudeltaan tuonveroista jälkeä ja kohtalaisen isojenkin tulosteiden laatua jaksettiin ihastella.

Lopulliselle kuvalle voi tehdä paljonkin asioita tietokoneella (kuvankäsittelyohjelmalla). Kuvaaminen ei ole kaikille sitä, että kameran muistikortti tökätään kymppikuva-automaattiin tai oman tulostimen korttipaikkaan ja tyydytään siihen, mitä laite sylkee sisuksistaan.

• OlliL

Jos aiot kuvata sisänäyttelyissä tulet valitettavasti pettymään. Noiden objektiivien valovoima ei riitä laadukkaaseen kuvaamiseen, ilman lisäsalamaa. Myöskään joidenkin ehdottama 18-105 Nikkor ei ole yhtään sen parempi. Alotin itsekin näytteleykuvaamisen tuolla Nikkor 55-200VR telellä, ostin aika pian lisäsalaman,jota käyttäen kuvista tuli ihan tyydyttävät.
      Runko on ihan ok,jos haluat vakvammin näyttelyissä kuvat niin osta myöhemmin 70-200 2.8 objektiivi.

• Hintalaatusuhde hyvä

Nikon D3100 (tai uudempi D3200) on hyvä kamera. Toimii melkein kaikkiin tilanteisiin (perhejuhlat, urheilu, konsertit, teatteri, toiminta jne.). Ja kyllä noilla putkilla pärjää aivan loistavasti. Parempaa ja kalliimpaa optiikkaa voi sitten tulevaisuudessa hankkia jos siltä tuntuu.

• Apila99

No niin, selailujen jälkeen löysin myös tällaisen paketin: Nikon D3100 Kit 18-55mm VR 55-200mm VR http://www.jimms.fi/tuote/VBA280K003
      Olisiko tämä sitten järkevä paketti vai kannattaisiko ostaa tuo yllämainittu Nikon D3100 ja 18–105-millinen objektiivi.

• Ei paha!

Kyllä tuolla paketilla kuvaa kaiken sen, mitä minun 18–200-milliselläni – ja saa olla asiantuntija kertomaan, onko kuvissa eroa ja minkä lasin hyväksi... Ainoa merkittävä ero on kahden putken mukana raahaamisen ja vaihtamisen vaiva. Toinen ero on kiinnitysbajonetti, joka on noissa muovia eikä metallia. Kestänee kyllä, jos ei käytä kameraa lyömäaseena eikä runttaa objektiiveja paikoilleen väkisin...

Optisen laadun ja kuvanvakautusjärjestelmän mahdolliset erot eivät maailmaa kaada meidän harrastelijoiden käytössä.

Pelkkä 18–200 mm:n VR-putki (uusimpana II-versionaan) maksaa enemmän kuin tuo paketti, joten paketissasi tulee kelpo D3100-runko tavallaan kaupan päälle.

Anna palaa!

• Ei paha!
        Ei paha! kirjoitti:

Kyllä tuolla paketilla kuvaa kaiken sen, mitä minun 18–200-milliselläni – ja saa olla asiantuntija kertomaan, onko kuvissa eroa ja minkä lasin hyväksi... Ainoa merkittävä ero on kahden putken mukana raahaamisen ja vaihtamisen vaiva. Toinen ero on kiinnitysbajonetti, joka on noissa muovia eikä metallia. Kestänee kyllä, jos ei käytä kameraa lyömäaseena eikä runttaa objektiiveja paikoilleen väkisin...

Optisen laadun ja kuvanvakautusjärjestelmän mahdolliset erot eivät maailmaa kaada meidän harrastelijoiden käytössä.

Pelkkä 18–200 mm:n VR-putki (uusimpana II-versionaan) maksaa enemmän kuin tuo paketti, joten paketissasi tulee kelpo D3100-runko tavallaan kaupan päälle.

Anna palaa!

Ventta holl!

Tuo 669 euron tarjous ei välttämättä ole halvin...

Rajala on kalliin kaupan maineessa, mutta tarjoukset ovat joskus jees. Tänään näkyy D3100 maksavan 18–55 mm:n VR-kittiputken kanssa 399 € ja 55–200-millinen VR lähtisi mukaan 199 eurolla. Tekeekös tuo yhteensä 598 €?

http://www.rajalacamera.fi/nikon/411/dg?openGroup=411
        http://www.rajalacamera.fi/-nikon-dx/714/dg?openGroup=714

• Apila99

Huomasin nyt Rajalalla poistotuote osiossa NIKKOR AF-S DX 18-200/3.5-5.6G VR (poistotuote) hintaan 599 e . Vanhempaa mallia mutta varmaankin ok. Kärkkäisellä Nikon AF-S DX 18-200/3.5-5.6G VR II maksaa 549e.

Jos ottaisin tuon NIKON D3100 18-55 VR KIT paketin yllämainituista putkista toisen niin sitten mulla olisi kerralla koko paketti kasassa eikä tarvitsisi ottaa mukaan kuin runko ja 1 putki. En löytänyt mistään kohtuuhintaista kamerapakettia, jossa tuo 18-200mm olisi mukana.

Olisko hölmö ajatus? Olen aivan vasta-alkaja tässä kamera-asiassa, mutta into on suuri. Sori jos kysymykset tuntuu ihan tyhmiltä.
      Haluaisin ostaa kerralla hyvän setin, mutta suht kohtuuhinnalla, ottaen kuitenkin huomioon, että olen amatööri tässä hommassa.

• Ei paha!

Miksi 18–55 mm 18–200 mm? Edellisen koko polttoväliskaalahan löytyy jälkimmäisestä, joten edellinen jää käytännössä turhaksi. Valovoimatkin ovat aivan samaa luokkaa.

Minä ottaisin joko 18–55 mm 55–200 mm (molemmat VR-versioina) tai sitten pelkän D3100-rungon ja siihen 18–200-millisen erikseen.

En ole nähnyt koskaan kittitarjousta, jossa olisi 18–200-millinen mukana. Se on käytännössä siis erikseen ostettava lasi.

VR II on varustettu kehittyneemmällä kuvanvakautuksella kuin "pelkkä" VR. Lupailee kai aukon ellei kaksikin enemmän pelivaraa – mene tiedä sitten! Minulla on tuo II-versio ja olen siihen tyytyväinen.

• Nikon D90

Tuo Nikkorin 18-200 VR on varsin hyvä matka- ja yleislinssi jota olen käyttänyt jo vuosia.

• Apila99

Tuo D3100 runko 18–55 mm vr on tarjouspakettina 399 e. Pelkkä runko 379 e rajalassa. Siksi laitoin sen mukaan tuohon edelliseen viestiini.

• Ei paha

Foto-erikoisliikkeessä kuten Rajalassa voit varmaankin yrittää neuvotella pelkälle rungolle alennettua hintaa, jos ostat samalla kertaa 18–200-millisen. Jossakin Anttilassa, Prismassa tai Kärkkäisellä voi olla nihkeämpää.

Jos yhteisymmärrystä ei synny, kannattaa tuo kittilinssi ottaa kahdellakympillä ja myydä se itse eteenpäin. Jopa Rajala itse hyvittää virheettömästä, uudenkarheasta 18–55 mm:n VR-kittilinssistä useamman kympin vaihdossa kalliimpaan lasiin.

• Apila99

Soitettu Rajalalle. Sanoivat, että hinnat ovat niitä mitä netissä on. Pelkästä rungosta ja 18-200 millisestä ei alennusta tippunut. Sanoivat että voin ostaa Nikon D3100 paketin 18-200 millisen ja sitten myydä heille sen pienemmän objektiivin takaisin viidelläkympillä .

• Ei paha!

>Sanoivat että voin ostaa Nikon D3100 paketin 18-200 millisen ja sitten
      >myydä heille sen pienemmän objektiivin takaisin viidelläkympillä .

Ei ihan hullu ajatus, jos haluat säästyä myymisen vaivoilta. Sen VR-kittilinssin käypä arvo käyttämättömänä on tietenkin enemmän kuin sen viisikymppiä.

Myyntikanavia ja hintapyyntöviitteitä voi haeskella vaikka täältä (juuri tuollaista lasia ei välttämättä ole hetkellisesti listoilla, mutta silloin tällöin niitä täällä näkee):

http://www.omaetsin.fi/#?q=nikon&c=

• Matkoilla DMC-TZ7

Itse pistin juuri tilaukseen Netanttilasta 5100:n hintaan 429€. Tavallaan kaupan päälle tulee sitten se vakaimeton 18-55. Se ei minua juuri haittaa. Tarkoitus on kuitenkin jatkossa ostaa jotain parempaa optiikkaa. Tuolla kittizoomilla pääsee kuitenkin jo hieman treenaamaan kuvausta. Eipä tuosta zoomista sitten vaihdossakaan montaa kymppiä tule koskaan saamaan, joten saa se mulle jäädäkin joukon jatkoksi. Mutta tuota 5100-runkoa olen jo jonkin aikaa haikaillut ja ajattelin että otetaan tuolla hinnalla pois. Ei se elämä siihen lopu. Katsellaan. ;))

• D3100 täällä

Fiksu ostos! Pelkkää D5100-runkoa on huonosti tarjolla – ainakin tarjoushinnat loistavat poissaolollaan. Tuo kamera maksaa 18–55 mm:n VR-kittiputkella Rajalassa ja TopShotissa 499 € ja Rajalassa olisi tarjolla paketti 18–105 mm:n lasilla hintaan 599 €.

Pikselihirmu D3200 on uutuuttaan kalliimpi kuin D5100, tarjoamatta mitään oleellisesti parempaa. Ottaisin ilman muuta mieluummin D5100:n, ainakin tuolla hinnalla.

• haave toteen
        D3100 täällä kirjoitti:

Fiksu ostos! Pelkkää D5100-runkoa on huonosti tarjolla – ainakin tarjoushinnat loistavat poissaolollaan. Tuo kamera maksaa 18–55 mm:n VR-kittiputkella Rajalassa ja TopShotissa 499 € ja Rajalassa olisi tarjolla paketti 18–105 mm:n lasilla hintaan 599 €.

Pikselihirmu D3200 on uutuuttaan kalliimpi kuin D5100, tarjoamatta mitään oleellisesti parempaa. Ottaisin ilman muuta mieluummin D5100:n, ainakin tuolla hinnalla.

Tässä ketjussa keskustelun alla oleva Nikon-kamera olisi varustettu tällaisilla putkilla: "Kahden objektiivin sarja, jossa on erinomainen hinta-laatusuhde. Sisältää D3100-kameran, AF-S DX NIKKOR 18–55 mm II -laajakulma-zoom-objektiivin ja AF-S DX NIKKOR 55–200 mm -teleobjektiivin. Molemmissa objektiiveissa on nopea ja hiljainen automaattitarkennus sekä ED-lasielementit teräviä kuvia varten."
        Osaako joku kertoa, onko näissä kuvanvakaajia? Olen täysin aloittelija myös, enkä ymmärrä paljoakaan. Hankalaa varmaa tässä paketissa se, että on aina kuljettava kahta putkea mukana?

• Nikonilla mennään
        haave toteen kirjoitti:

Tässä ketjussa keskustelun alla oleva Nikon-kamera olisi varustettu tällaisilla putkilla: "Kahden objektiivin sarja, jossa on erinomainen hinta-laatusuhde. Sisältää D3100-kameran, AF-S DX NIKKOR 18–55 mm II -laajakulma-zoom-objektiivin ja AF-S DX NIKKOR 55–200 mm -teleobjektiivin. Molemmissa objektiiveissa on nopea ja hiljainen automaattitarkennus sekä ED-lasielementit teräviä kuvia varten."
        Osaako joku kertoa, onko näissä kuvanvakaajia? Olen täysin aloittelija myös, enkä ymmärrä paljoakaan. Hankalaa varmaa tässä paketissa se, että on aina kuljettava kahta putkea mukana?

Kuten tässä ketjussa on todettukin, myydään Nikonin aloittelijamalleja vakaajallisilla ja vakaajattomilla ”kittiputkilla”. Niiden tunnuksena ovat tyyppimerkinnän kirjaimet VR (= Vibration Reduction, tärinänvaimennus). Mikäli myyjän ilmoituksesta ei selvästi käy ilmi, että on kyse vakaajallisista malleista tai VR-malleista, ovat obiskat erittäin todennäköisesti vakaajattomia.

Canonilla vastaava lyhenne on IS (= Image Stabilizer).

Kahta putkea ei ole suinkaan mikään pakko kuljettaa mukana. Lyhyempi, 18–55-millinen, on yleiskäyttöisempi. Pikkukennoisen (APS-C) järkkärin ns. normaaliobjektiivi on polttoväliltään luokkaa 35 mm ja tuossa pikkuzoomissa on siitä pelivaraa sekä laajakulmaan (18 mm) että teleen (55 mm) päin. Pidemmällä putkella voi yrittää napsia kaukaisempia kohteita ja leikkiä luontokuvaajaa. Siihen väsyy pian, kun valovoima ja piirtokyky eivät tahdo riittää kunnollisiin kuviin eikä sitä monikiloista kolmijalkaakaan jaksaisi raahata joka paikkaan...

Jotkut huippuharrastajat ja ammattilaiset ovat päätyneet pitämään mukana kulkevassa all-round-kamerassaan pelkästään kiinteäpolttovälistä, valovoimaista normaaliobjektiivia, jota he eivät tuossa kamerassa käytännössä vaihda juuri koskaan. Kameran ollessa croppikennoinen on polttoväli luokkaa 35 mm; täyskennoisella kuvaavien lasi on vastaavasti 50-millinen.

Minulla on Nikoniini kolme objektiivia, mutta lähtiessäni kameran kanssa ulos otan mukaani yleensä vain yhden niistä. Seuraavaksi kerraksi ehkä sitten vaihdan lasia, aiheita ja näkökulmaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe