Laskuvarjohyppy

AWDGB

Eli oon 16 ja ajattellu mennä laskuvarjohyppykursille. Onko laskuvarjo hyppääminen vaativaa ja oppikko helposti ja onko turvallista.

16

2326

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kdkdkdkzk

      Moi,laskuvarjohypyssä vaarallisinta ovat siirtymät lentokentälle omalla autolla,filarilla tai bussilla. Itse hyppääminen on hyvin turvallista. Onko kenelläkään tilastoja kuinka lounaantumisherkkä laskuvarjoilu on lajina? Joka tapauksessa jos vertaa esim. salibandyyn tai jääkiekkoon, laskuvarjohyppy on erittäin turvallista, vaikka sitä ei heti uskoisi.

      • Sohvatiikeri2

        Noinhan sitä usein sanotaan, että matkat lentokentälle ovat ne vaarallisimmat.

        Jos nyt ajattelisi että tilastollisesti hyppääjiä kuolee yksi jokaista puolta miljoonaa hyppyä kohti - jos autoilijoita tai kyytiläisiä kuolisi samassa suhteessa, sehän tarkottaisi noin 10-20 kuollutta päivässä eli 3 000 - 7 000 vuodessa, kuulostaa aika korkealta lukemalta?

        Tai jos laskee kilometrien suhteessa. Keskim hyppy on kolme kilometri; 1 kuollut per 1,5 miljoonaa kilometriä... hetkinen, minullahan on jo miljoona ajokilometriä, eihän tässä enää paljon uskalla ajaa!


      • h6trfdvc
        Sohvatiikeri2 kirjoitti:

        Noinhan sitä usein sanotaan, että matkat lentokentälle ovat ne vaarallisimmat.

        Jos nyt ajattelisi että tilastollisesti hyppääjiä kuolee yksi jokaista puolta miljoonaa hyppyä kohti - jos autoilijoita tai kyytiläisiä kuolisi samassa suhteessa, sehän tarkottaisi noin 10-20 kuollutta päivässä eli 3 000 - 7 000 vuodessa, kuulostaa aika korkealta lukemalta?

        Tai jos laskee kilometrien suhteessa. Keskim hyppy on kolme kilometri; 1 kuollut per 1,5 miljoonaa kilometriä... hetkinen, minullahan on jo miljoona ajokilometriä, eihän tässä enää paljon uskalla ajaa!

        Minkälaiseen ajosuoritteeseen vertaat yhtä hyppyä? Olisi mielenkiintoista kuulla, kun kukaan tähän mennessä ei oikein ole esittänyt mitään järkevää ajatusta siihen.

        Kilometreihin vertaaminen nyt taas on yhtä hölmöä kuin taannoinen "tutkimus", jossa verrattiin eri harrastelajien kuolleisuutta suhteessa suoritesekunteihin ottaen hyppäämisessä huomioon vain vapaan pudotuksen, vaikka varjon varassa tapahtuu suurin osa onnettomuuksista, ja itse hyppytapahtumasta ajallisesti suurin osa ollaan lentokoneessa jos ei "kerhotiimaa" lasketa.

        Ja vertasithan myös harrastajien määrään?
        Ajokortin haltijoita Suomessa on noin 330 000 (Trafi), vaikka trendi onkin ollut hiljakseen laskeva niin Suomessa kuolee liikenteessä silti edelleen reilut kolmisen sataa henkilöä vuodessa. Siis promillen verran.
        Jos suomessa kuolisi samassa suhteessa hyppääjiä tai hyppääjien aiheuttamana muita henkilöitä, niitä pitäisi kuolla suunnilleen kaksi vuodessa (Suomessa on suunnilleen vajaa tuhat itsenäistä hyppääjää ja siihen nelinumeroinen luku päälle oppilasstatuksella).
        Suomi on muuten liikenteen suhteen turvallinen maa, monessa muussa maassa tilasto on huomattavasti synkempi.

        Ja otithan ajosuoritteita laskiessasi mukaan myös erilaisissa kilpa-autoilun merkeissä tehdyt suoritteet ja kuolemat (minä en äsken ottanut). Huomattavan suuri osa hyppyonnettomuuksista (varsinkin fataaleista) maailmalla kun sattuu vauhditetuissa laskeutumisissa, joissa pyritään mahdollisimman suorituskykyisellä varjolla mahdollisimman kovavauhtiseen laskeutumiseen.
        Tosin meillekin tämä trendi saattaa olla rantautumassa, tänne kun kaikki tulee vähän jäljessä...

        Monestiko muuten olet kuullut, että rattijuoppo tai itsemurhan tekijä tuli hyppääjän kylkeen ilmassa kohtalokkain seurauksin? Tai että hyppääjä nukahti varjon alle ja sen seurauksena laskeutui kohtalokkaaseen paikkaan?


      • Sohvatiikeri2
        h6trfdvc kirjoitti:

        Minkälaiseen ajosuoritteeseen vertaat yhtä hyppyä? Olisi mielenkiintoista kuulla, kun kukaan tähän mennessä ei oikein ole esittänyt mitään järkevää ajatusta siihen.

        Kilometreihin vertaaminen nyt taas on yhtä hölmöä kuin taannoinen "tutkimus", jossa verrattiin eri harrastelajien kuolleisuutta suhteessa suoritesekunteihin ottaen hyppäämisessä huomioon vain vapaan pudotuksen, vaikka varjon varassa tapahtuu suurin osa onnettomuuksista, ja itse hyppytapahtumasta ajallisesti suurin osa ollaan lentokoneessa jos ei "kerhotiimaa" lasketa.

        Ja vertasithan myös harrastajien määrään?
        Ajokortin haltijoita Suomessa on noin 330 000 (Trafi), vaikka trendi onkin ollut hiljakseen laskeva niin Suomessa kuolee liikenteessä silti edelleen reilut kolmisen sataa henkilöä vuodessa. Siis promillen verran.
        Jos suomessa kuolisi samassa suhteessa hyppääjiä tai hyppääjien aiheuttamana muita henkilöitä, niitä pitäisi kuolla suunnilleen kaksi vuodessa (Suomessa on suunnilleen vajaa tuhat itsenäistä hyppääjää ja siihen nelinumeroinen luku päälle oppilasstatuksella).
        Suomi on muuten liikenteen suhteen turvallinen maa, monessa muussa maassa tilasto on huomattavasti synkempi.

        Ja otithan ajosuoritteita laskiessasi mukaan myös erilaisissa kilpa-autoilun merkeissä tehdyt suoritteet ja kuolemat (minä en äsken ottanut). Huomattavan suuri osa hyppyonnettomuuksista (varsinkin fataaleista) maailmalla kun sattuu vauhditetuissa laskeutumisissa, joissa pyritään mahdollisimman suorituskykyisellä varjolla mahdollisimman kovavauhtiseen laskeutumiseen.
        Tosin meillekin tämä trendi saattaa olla rantautumassa, tänne kun kaikki tulee vähän jäljessä...

        Monestiko muuten olet kuullut, että rattijuoppo tai itsemurhan tekijä tuli hyppääjän kylkeen ilmassa kohtalokkain seurauksin? Tai että hyppääjä nukahti varjon alle ja sen seurauksena laskeutui kohtalokkaaseen paikkaan?

        Se minun vertailuajokilometreihin oli pelkkä vitsi; vertasin hypyn kolmea kilometriä automatkaan.

        Sinun 330 000 ajokorttia on myös varmaan vitsi? Suomessa on kolme miljoonaa autoa ja luulisin että nelisen miljoonaa ajokorttia. Laskepa ne promillet uudestaan.

        Realistinen lähtökohta on, että kaikki ilmailun lajit lennokeita lukuun ottamatta ovat vaarallisempia kuin autoilu. Laskuvarjourheilu on ilmailun lajeista vaarallisin. Tosin purjelentäjät saivat viime vuonna aikaan kamalan tilastopiikin: 4 kuollutta 1500 lupakirjallista kohti. Jos autoilijoita menisi samaa tahtia, ruumiita olisi tullut 10 000. (Menikö laskelma oikein?)


      • dsfdsfdsf
        Sohvatiikeri2 kirjoitti:

        Se minun vertailuajokilometreihin oli pelkkä vitsi; vertasin hypyn kolmea kilometriä automatkaan.

        Sinun 330 000 ajokorttia on myös varmaan vitsi? Suomessa on kolme miljoonaa autoa ja luulisin että nelisen miljoonaa ajokorttia. Laskepa ne promillet uudestaan.

        Realistinen lähtökohta on, että kaikki ilmailun lajit lennokeita lukuun ottamatta ovat vaarallisempia kuin autoilu. Laskuvarjourheilu on ilmailun lajeista vaarallisin. Tosin purjelentäjät saivat viime vuonna aikaan kamalan tilastopiikin: 4 kuollutta 1500 lupakirjallista kohti. Jos autoilijoita menisi samaa tahtia, ruumiita olisi tullut 10 000. (Menikö laskelma oikein?)

        Neljä miljoonaa ajokorttia. Onkohan Suomessa edes neljää miljoonaa ihmistä, jotka iän puolesta saisivat ylipäätään ajaa autoa. muut kortittomat, joilla ei ole varaa tai kiinnostusta korttia hakea, heitäkin on yllättävän paljon. Veikkaisin luvun olevan lähempänä 2½-3 miljoonaa.


      • sohvatiikeri2
        dsfdsfdsf kirjoitti:

        Neljä miljoonaa ajokorttia. Onkohan Suomessa edes neljää miljoonaa ihmistä, jotka iän puolesta saisivat ylipäätään ajaa autoa. muut kortittomat, joilla ei ole varaa tai kiinnostusta korttia hakea, heitäkin on yllättävän paljon. Veikkaisin luvun olevan lähempänä 2½-3 miljoonaa.

        Vuonna 2012 3,6 miljoonaa. Ei taida vaikuttaa vertailuihin, ilmailu on vaarallisempaa kuin autoilu.

        Ilmailussa riskejä voi pienentää suhtautumalla lentämiseen vakavasti ja kunnioittavasti, niin kuin autoiluun suhtaudutaan nykyään. Silti, lentäminen on vaarallisempaa kuin autoilu vaikka olisi kuinka huolellinen.

        Hyppääminenkin on vaarallista.

        Ylipäätään voi todeta että kaikki hauska on vaarallista, laitonta, epämoraalista tai lihottavaa. Kyse on siitä mitä haluaa harrastella ja mihin asettaa oman riskitasonsa.

        Postimerkkien keräily on muuten ihan kiva harrastus.


        https://www.liikenneturva.fi/fi/ajokorttien-maara


    • h6trfdvc

      Vuosittain tulee kourallinen pienempiä loukkaantumisia, ja yksi tai pari vakavampaa. Viimeksi on kuollut hyppääjä Suomessa (puuta koputtaen) vuonna 2004.

      Lievemmät sattuvat yleensä oppilaille johtuen hyvin vähäisestä kokemuksesta, vakavammat sitten vähän kokeneemmille kun mennään rajoille ja taidot eivät ole suoritteen ja/tai käytetyn kaluston suorituskyvyn mukaisella tasolla, eli yleensä ns. "oma moka".
      Varjokaluston väärintoimimisen takia ei käytännössä nykyään tapahdu onnettomuuksia, vaan mukana on jokseenkin aina hyppääjän virhe.

      Järkevästi ja yhteisten pelisääntöjen mukaan touhuten, venyttämättä erityisesti laskeutumisia kelin/vauhdin/kaluston osalta ohi omien taitojen ja kokemusten hyppääminen on "vauhtilajiksi" hyvinkin turvallinen.

      Ottaen huomioon vuosittaisen 40000-50000 hyppyä pelkästään Suomessa, tilastollisesti sattuu todella vähän.

      Vaativuus on suhteellinen käsite. Lähes jokainen joka haluaa, kykenee oppimaan tarvittavat jutut ja suorittamaan hyppykoulutuksen. Useimmilla kyse on kärsivällisyydestä, koska varsinkin alkuvaiheessa eteneminen on hidasta ja vähäksi aikaa jumiutuminen johonkin suoritukseen lannistaa monet.
      Mutta toki panostaakin pitää. Teoria-asiaa on yllättävän paljon ja maaharjoittelu maksaa itsensä takaisin jokaisen hyppysuoritteen kohdalla.

    • Lady canopy

      Moi. Laskuvarjohyppääminen on turvallisempi laji kuin yleisesti luullaan. Ylläoleva teksti oli asiaa ja kokemus puhui.
      Tarvitset vanhempien suostumuksen hyppykurssille, koska olet alle 18v.
      Opit kerrataan useaan otteeseen ja jos hyppymestari toteaaa, ettei homma ole hanskassa ,ei hän sinua koneelle laske, ennenkuin hanskaat homman.
      Tämä ei ole rakettitiedettä ja kaikki oppii.
      Hyppyuralla tulee tilanteita, joissa turhautuu ja tekee mieli heittää hanskat tiskiin. Helposti tulee verrattua omaa oppimiskykyä muihin ja voi harmittaa jos joku vetää kerrasta sen suorituksen mihin itse jää jumiutumaan, tällöin pää pystyyn ja uusintayritykseen, on myös henkisesti kasvattava laji.

      Missäpäin suomenmaata asustelet? Löydät varmasti paikkakuntaasi lähinnä olevan kerhon tiedot, kerhoihin voi soitella ja mailata, kokeneet konkarit kertovat kyllä mielellään lajista.

    • Old Mike

      Tuolla alempana on ihan hyvää infoakin,oletko käynyt seuraavalla sivulla :

      http://hyppää.fi/

      Kuten muissakin harrastuksissa on kaikki itsestäsi kiinni,oma asenne,kurinalaisuuten sopiva luonne sekä keskittymiskyky ovat niitä perusasioita jotka tulee omata.

      Mitään ihmemiehen / ihmenaisen ominaisuuksia ei tarvita ja "rämäpäiset " ei menesty..tässä lyhyesti,tietoa löytyy valtavasti lisää jos laji kiinnostaa.

      • New Mike

        Ja jotta ei menisi yhden (kahden) kerhon mainostamiseksi niin tuolta löytyvät kaikki:

        http://www.ilmailuliitto.fi/fi/lajit/laskuvarjourheilu/suomalaiset_laskuvarjokerhot

        Katso itseäsi lähin.


    • Rosalienen

      Olen käynyt hyppykurssin n. 30 vuotta sitten. Hyppäsin ainoastaan pallovarjolla. Nyt väittelen kaverini kanssa, että kun varavarjo aukaistiin, niin pää varjoa ei irroitettu. Nukuinko kurssi ajan? Tiedän että patja varjossa ensin lähtee päävarjo ja sitten varavarjolle on puhdas tila.

      • Kerran kokenut

        Oikeassa olet, varavarjo oli edessä, ei tarvinnut irroittaa päävarjoa.


    • blue sky, red eyes!

      Itse hyppäsin pallovarjolla ensi kerran jotain vuonna -84. Hyppykorkeus oli 650 m. Nyt en uskaltaisi hypätä siitä korkeudesta edes nykyisellä kalustolla.
      Ilmailumääräykset sanovat että varjon pitää olla kehittynyt jo tuossa korkeudessa.

      Hirvittää ajatellakin pallovarjohyppyjä nykyisen tietämyksen turvin. Vajaatoiminnan korjaamiseen ei aikaa oikein ollut ja ohjeistettin että mahan päällä oleva varavarjo pitää heittää pyörimissuuntaan;))!
      Sinne se olisi sotkeutunut päävarjon kantopunoksiin.

      Niin mutta aloittajan kysymykseen. Alkeishyppääminen on tosi turvallista, oppilaita pidetään kuin kukkaa kämmenellä ja kaikki kokeneemmat ohjaavat, opastavat ja hieman vahtivatkin auliisti.

      Itselleni lieviä vaaratilanteita on muutama sattunut vain lupakirjahypyilläni. Syinä on aina ollut oma hieman huolimaton toiminta.

      Sinne vain kentälle rohkeasti. Hyppääjät ovat mukava porukkaa ja auliisti Sinua opastavat. Laskuvarjohyppääminen on hauskinta mitä voi housut jalassa tehdä.

      • pekuu88

        "Hyppääjät ovat mukavaa porukkaa" ei pidä paikkaansa. Kävin ensimmäisen kerran tumppu kursilla 16-vuotiaana ja lopetin viidennen hypyn jälkeen, johtuen kokeneempien "herojen" tyrmäävistä kommenteista ja ylimielisistä asenteista oppilaita kohtaan. Kävin kolmella yrittämällä kurssilla ennen kuin pahvi oli taskussa. Vika ei ollut hyppysuoritteissa, vaan herojen ja muiden vastaavien elitistien olemuksessa (vain 2 hylättyä hyppyä).
        Olen vieläkin sitä mieltä, että valtaosa hyppääjistä on ylimielisiä. Siirryin mahdollisimman nopeasti basen pariin, tätä kun voi harrastaa yksin tai vain valitussa seurassa, ilman kusipää egoisteja.
        Toivottavasti laskuvarjohyppääminen tulee kaupallistumaan joku kaunis päivä jotta saataisiin positiivisempia kurssikokemuksia.


      • Hartsaa82
        pekuu88 kirjoitti:

        "Hyppääjät ovat mukavaa porukkaa" ei pidä paikkaansa. Kävin ensimmäisen kerran tumppu kursilla 16-vuotiaana ja lopetin viidennen hypyn jälkeen, johtuen kokeneempien "herojen" tyrmäävistä kommenteista ja ylimielisistä asenteista oppilaita kohtaan. Kävin kolmella yrittämällä kurssilla ennen kuin pahvi oli taskussa. Vika ei ollut hyppysuoritteissa, vaan herojen ja muiden vastaavien elitistien olemuksessa (vain 2 hylättyä hyppyä).
        Olen vieläkin sitä mieltä, että valtaosa hyppääjistä on ylimielisiä. Siirryin mahdollisimman nopeasti basen pariin, tätä kun voi harrastaa yksin tai vain valitussa seurassa, ilman kusipää egoisteja.
        Toivottavasti laskuvarjohyppääminen tulee kaupallistumaan joku kaunis päivä jotta saataisiin positiivisempia kurssikokemuksia.

        Noo, kyllä joka porukkaan muutama mulkku mahtuu, mutta sinun tapauksessasi kyllä syy huonoihin kokemuksiisi löytyy peilistä. Sieltä se muuten yleensäkin löytyy, jos kenenkään kanssa ei meinaa toimeen tulla. Muiden suhtautuminen itseen kun on monesti vain heijastuma omista asenteista ja toiminnasta.

        Ja asenteesi ollessa mikä se on, on ihan hyvä, että se basehyppyurasi nyt mihinkään varsinaiseen lentoon ei ole lähtenyt. Siinä lajissa kun vielä moninkertaisesti skydiveä enemmän hyötyy oikeasta porukasta, joka, paitsi että ohjaa sinut hyppypaikoille, joita muuten et löytäisi, auttaa järkevässä päätöksenteossa erityisesti silloin kun omat resurssit eivät meinaa siihen riittää, mutta intoa on. Jos asuisit jossain muualla kuin Suomessa, ts. sinulla olisi reilummin mahdollisuuksia päästä basea hyppäämään, olisit mahdollisesti hyvinkin jo vainaa. Se laji ei oikein anna anteeksi liiallista itsetyytyväisyyttä ja "vittu mä pärjään yksinkin" -vetämistä ainakaan alkutaipaleella.

        Noh, jos nyt jatkat, niin pyydän, että tapat itsesi mielummin ulkomailla. Suomeen ei basekuolemaa tarvita.

        Hyppääminen ei Suomessa tule kaupallistumaan ainakaan lähivuosikymmeninä, jos ikinä. Volyymi ei kertakaikkiaan riitä. Ei se ole onnistunut edes pääkaupunkiseudulla, saati harvemmin asutuissa osissa maata. Kannattaa siis edelleen yrittää tulla toimeen ihmisten kanssa, niin pärjää kerhoympyröissä.


    • HarmaaJopo84v

      Eiköhän toi aloittelijapelle oo jo saanu pillua, unohtuu kaikki vitun laskuvarjot.Menkää apinat Siperiaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      52
      1916
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      165
      1668
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1398
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1347
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      219
      1278
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      338
      1163
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1106
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      315
      1075
    10. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1067
    Aihe