Nikon AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

vaikea valinta

Onko täällä kokemuksia ko. objetiivista. Mulla on D5100 ja kitti 18-55 sekä 35 mm /1,8. ja 50 mm sama valovoima. Pohdin nyt tuon 18-105 ja 18-200 välillä. Tuo 18-200 on aika kallis. Miten vertailisitte noita kahta zoomia, onko tuo 200 asti lisähinnan arvoinen. Etsin kitin tilalle ulottuvampaa yleismonikäyttöobjektiivia varsinkin matkoille. Mitään luonto- tai arkojen eläinten kuvausta en harrasta vaan maisemaa, kaupunkeja, muotokuvia ja lemmikkejä. Etenkin koiria, sekä vapaana, että näyttelyssä ulkona ja sisätiloissa.

4

2754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minun ratkaisuni

      Amerikkalainen, paljon siteerattu bloggaaja ei vaikuta olevan viimeisen päälle innostunut Nikkorin huokeanpuoleisista 18–105 mm:n ja 18–135 mm:n DX-laseista vaan kehottaa lähinnä tyytymään 18–55 mm:n kittilinssiin, kunnes on varaa ostaa joko 16–85-millinen tai 18–200-millinen, mieltymysten mukaan.

      http://www.kenrockwell.com/nikon/18-105mm.htm
      http://www.kenrockwell.com/nikon/18-135.htm

      Huomattakoon sellainenkin pikkuseikka että kahdessa ensinmainitussa on muovinen kiinnitysbajonetti, kun se taas kahdessa jälkimmäisessä (kalliimmassa) on metallia. Ehkäpä mekaaninen rakenne korreloi edes jossakin määrin optisen suorituskyvyn kanssa.

      Suomalaiskäyttäjien arvosteluja 18–200-millisestä:

      http://www.objektiivi.info/objektiivi-info/nikon/18-200-mm-f-3-5-5-6g-dx-ed-vr-af-s-nikkor/415#arvostelut

      En muistaakseni ollut lukenut mitään em. arvioita vaihtaessani oman 18–55-millisen kittilinssini 18–200-milliseen viime joulukuussa. Olen ollut tyytyväinen – kallis oli mutta kannatti! Kakkulasta on muodostunut yleis-reissulasini eli jokapaikanhöylä, joka viihtyy kameran nokalla selvästi eniten (samaa taitaa todistella myös Ken Rockwell). Kaksi muuta objektiiviani ovat zoomeja valovoimaisempi 35-millinen prime (f/1.8) ja 10–24-millinen laajakantti. Runkoni on halpa D3100. Se on riittänyt minun tarpeisiini toistaiseksi hyvinkin; olen satsannut mieluummin lasiin.

      • Minun ratkaisuni

        Tulkoon vielä sanotuksi, että noita 18–105 ja 18–135 millin Nikkoreita on ollut ja on edelleen tarjolla kittilinssinä tiettyjen Nikon-runkojen yhteydessä. Kytkykauppahinta saattaa olla houkuttelevakin verrattuna uudesta objektiivista erikseen ostettuna maksettavaan hintaan. Sillä tavalla ostettuna saattaisi kelvata minullekin.

        Joku omansa kittilinssinä ostanut saattaa myös päivittää kalustoaan piankin, jolloin vähän käytetty lasi voi vaihtaa omistajaa sopuisaan hintaan. Käytetyn optiikan myyntipalstojen tähyily voi olla siinä mielessä kannattavaa.

        Tämä työkalu saattaa helpottaa etsintää:
        http://www.omaetsin.fi/#?q=nikon&c=


      • wtqtg

        olen lukenut että mitä enempi zomia itä zuttusempaa aluetta zoomausvälilä on eli 18-200 sessa on tuosta satkusta eteenpäin jo aika pashkaa. poikkeus olympus micro 40-150 joka käyttökelposta lähes koko alueella. kyllä ne on kalliita zoomeja tai sitte jotain vakioita 200 300 milla kirkkaa kuvat tulloo. eiköhän pienemmmät zoomit oo laadultaa poikkeuksestta parempia tia sit kiinteet vielä ylitse niiden?


    • Kokoelmahan on nyt lisääntynyt Nikkorin 18 - 300 mm VR lasilla ja noin tonnilla euroissa mitattuna.

      Sain kerran tuon 18-105mm muistaakseni Nikon D200 rungon mukana ja totesin sen varsin käyttökelpoiseksi. Päätin kuitenkin tyytyä 18-200mm joka minulla oli jo aiemmin ja lahjoitin sen 18-105 lasin tyttärelleni joka myös kuvaa harrastuksekseen. Hän on sillä kuvannut vuosia tyytyväisyydekseen.

      Tuo 18-105 on varsin käypä ja kohtuu hintainen, sen kanssa pitää vaan olla varovainen koska sen bajonetti on muovia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      147
      2962
    2. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      316
      2092
    3. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      91
      2061
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      125
      1997
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1779
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1455
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1230
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      27
      1198
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1110
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      102
      999
    Aihe