Sijaisperheeseen? APUA!!

Itken :(

Hei!! Olen 13-vuotias tyttö ja kerron ensin vähän perheestäni:
1. Minulla on 2 siskoa, 2 veljeä, isä, äiti ja koira.
2. Vanhempani ovat eronneet ja isäni asuu noin 250 kilometrin päässä minusta. ja näen häntä noin 2 kertaa kuussa tai vähemmän.
3. Siskoni hakkaa minua välilä, huutaa ja haukkuu mimnua koko ajan. Olen monta kertaa jopa nukahtanut pelossa ja itkien. Siskoni on täyskatastrofi:hän on käynyt juomasa alkoholia ja polttamassa tupakka monesti alaikäisenä.
4. Joskus joksen huoneeseeni koska pelkään että siskoni tulee hakkaamaan minua.
5. Äitini ei oikeastaan tee asialle mitään, koska pääosin hän ei voi: siskoni on mahdoton, sillä hän hakkaa myös äitiäni, ja luulen että äitinikin on peloissaan.
6. Kun olen yksin kotona pelkään niin paljon että alan mekein itkeä.
7. Äitini suuttuu pienimmästäkin asiasta mitä teen: eilen kaadoin vahingossa maitolasin ja hän alkoi huutaa minulle ja juoksi ulos vihasta punaisena ja jätti minut pariksi tunniksi yksin kotiin.

MInulla on muuten kaikki ihan hyvin, eli minulla on esimerkiksi kavereita paljon. Minua kuitenkin pelottaa perheeni. Elän pelossa. Voin puhua asiasta äidilleni mutta se ei muuta mitään. Mietin kokoajan, olisiko minun parasta muuttaa toiseen perheeseen. En haluaisi ainakaan samaan kaupukiin missä nyt asun. Onko se mahdollista? siis päästä sijaisperheeseen? En haluaisi samanlaista nuoruutta kuin siskollani, eli alkoholia ja tupakkaa ja muuta vastaavaa, ja minua pelottaa että on hyvin mahdollista että alistaudun niile, jos en pääse pois täältä. Vanhempani eivät käytä alkoholia tai tupakkaa, mutta olen vain kokoajan peloissani, ja luulen että se on kokoajan menossa huonompaan suuntaan... Missä voisi ilmoittautua sijaisperheeseen tai jotain sellaista? Saako sijaisperheen "valita" itse tai vaikuttaa sen valintaan? Apua!!!! Kiitos jo eukäteen avusta

12

656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihreetön

      voi sua :-( soittaa vaikka esim. turvakotiin ensin. sieltä saat lisää tietoja mutta voimia sulle ja paljon halihali

      • vcxfr

        Tai kerro terveydenhoitajalle, että olet huolissasi omasta jaksamisestasi. Jos koulussasi ei ole terveydenhoitajaa voit puhua terveyskeskuksen hoitajalle. Jos hän ei ota yhteyttä sosiaalityöntekijään niin voit sen itse tehdä. Hän antaa yhteystiedot.


    • omat vanhemmat

      Eikö isäsi ota sinua luokseen?

    • neuvova täti

      Mitä jös kävisit vain puhumassa jossain peloistasi.Etkö voi puhua kavereillesi?Voisit ehkä pyytää tukiperhettä,jossa voi olla viikonloppuisin.Sijaisperheitäkin kaikenkarvaisia..voi oll vaikea vaihtaa jos ei tykkää..Eikö väkivaltaisen siskosi pitäisi lähteä jonnekin pois kotoa?SPR:llä Turvataloja nuorille eri kaupungeissa,voisit mennä kun joskus tuntuu hankalalta,auttava selvittämään asioita perheesi kanssa,yhteystiedot netistä.

    • 21

      Onko sinulla ketään luotettavaa ja läheistä sukulaista, isovanhemmat, kummit? Voit milloin tahansa ottaa itse yhteyttä sosiaalitoimistoon. Ihan kenelle vaan työntekijälle, he neuvovat sitten.
      Hyvä olisi jos pystyisit ihan aluksi kertomaan koulun terveydenhoitajalle. Saisit heti purettua pahaa oloasi pois ja terveydenhoitaja osaa luotettavasti hoitaa asioita eteenpäin.
      Pelossa eläminen on tuhoavaa. Yleensä perhe kuitenkin saattaa selvitä itse vaikeista asioista kun niitä pääsee selvittämään. Mutta sinulla on mahdollisuus itse vaikuttaa omiin asioihisi esim. jos sinusta tuntuu että perheesi ei heti ymmärrä sinun näkökantaasi ja pelkoasi. Silloin voit ihan hyvin asua jossain muualla hetken aikaa. Mutta on totta että sijaisperheitä on monenlaisia ja niissäkin voi joutua kohtaamaan pelkoa toisten lasten taholta. Ja jos sellaista joutuisit kohtaamaan, sinun pitää heti kertoa siitä sosiaalityöntekijälle joka tekee yhteistyötä sijaisperheen kanssa.
      Toivottavasti saat pian turvallisen kodin. Äidin pitäisi ottaa tosissaan sinun pelkosi ja jos hän itsekin pelkää siskoasi, niin sitä suuremmalla syyllä on hänen haettava apua esim. perheneuvolasta, sosiaalitoimistosta, koulusta koulukuraattorilta tai koulun terveydenhoitajalta,
      Ketään ei saa lyödä eikä uhkailla. Ei vaikka olisi kuinka suuttunut.

      • "ei" uhkailulle

        Pelossa eläminen on tuhoavaa.

        Tuo on tosi kuin xxxx.

        5 -lapsinen yh-perhe...oisi kyllä korkea aika saada kodinhoitaja auttamaan teitä!
        Äitisi on aikamoisen taakan alle joutunut. Kerro äidillesi että pyytää pari kertaa vk kodinhoitajaa käymään teillä. Se kuuluu perheen oikeuksiin!

        Perheneuvolassa voi jutella miksi siskoasi suututtaa niin paljon...on olemassa perheterapia. Pyydä että äitisi ottaa selvää perheneuvolasta missä voisitte käydä. Koulujen terv.hoitajat ottavat herkästi yhteyden pelkkään lastensuojelijaan ja se ei ratkaise pidemmän päälle tilannetta sinun omassa kodissa. Jos olet lukenut uutisia, niin momi perhe on suorastaaan jätetty heitteille kun niille ei ole annettu tukea ollenkaan.

        Voimia sinulle! Ehkä voit näyttää tuon oman kirjoituksen äidillesi ihan alkuun? Tai kirjoita itse hänelle kirje, osaat ilmaista hyvin tuntemuksiasi ja pelkoasi...


    • wwwqqq

      samaa mieltä jonkun kirjoittajan kanssa siinä, että siskosihan se pitäisi sinne sijaisperheeseen saada! Jos perheessänne siis on muuten kaikki hyvin? Toisin sanoen äitisi hermostumiset eivät ole mahdottomia...

      Mutta ota tosiaan yhteyttä jonnekin, esim. koulun terveydenhoitajaan ja pyydä häntä ottamaan yhteyttä lastensuojeluun.

      Voimia sinulle, tuollaista ei pitäisi kenenkään joutua kokemaan. Muista aina, että jos tilanne käy kotona sietämättömäksi, voit aina mennä turvakotiin vaikka saman tien.

      • wwwqqq

        tuli vielä mieleen, että eikö isäsi voisi ottaa sinua luokseen asumaan, voisiko hän tarjota sinulle turvallisen kodin?


    • carmarare

      Hei! oletko saanut jo apua? Huolestuin kovasti kirjoituksestasi....

    • Itken:(

      Hei! isäni ei voi ottaa minua, sillä hän on paljon töissä ja matkustelee, joten olisin suurimman osa ajasta yksin. Kerroin kuitenkin asiasta opinto-ohjaajalleni kirjoitelmassa, ja hän sanoi että voin milloin vain mennä puhumaan hänen kanssaan siitä jos haluan. Asia on kuitenmkin nyt niin, että en tavallaan uskalla menn puhumaan hänen kanssaan. Ja joskus oloni on ihan hyvä kotona, mutta silti pelkään siskoani melkein koko ajan. En ole varma vieläkään mitä tehdä, mutta yritän saada itseeni jonkinlaista rohkeutta ja menen puhumaan opinto-ohjaajani kanssa. Kiitos kaikille avusta!

      • Huolestunut sinusta

        Tsemppiä sulle!!!

        EI ole oikein että joudut pelkäämään. Toivottavasti sinulla on oposi numero johon voit soittaa mihin aikaan tahansa. Neuvoisin myös laittaa kännysi muistiin varmuuden vuoksi läheisen turvakodin, tai vastaavan, numeron. Taksin tilausnumero voisi olla myös hyvä. Siltä varalta jos tilanne siskosi kanssa ykskaks menee pahaksi ilta-aikaan. Jos pelkäät ett joku tutkii kännykkääsi niin tallenna numerot vaikka peitenimellä. Numeropalvelusta saa tiedot kans ja tietääkseni siellä voidaan kartasta katsoa mikä paikka on kotiasi lähinnä.


    • Tsemppiä!

      Pyydä koulusi terveydenhoitajaa tekemään sinusta lastensuojeluilmoituksen. Sen jälkeen sosiaalityöntekijän on pakko ottaa tilanne esille ja voit hänelle kertoa toiveesi päästä kotoa pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe