Suomi toisena kielenä -opettajan työ

- millaista?

Hei kaikki suomi toisena kielenä -opettajina toimivat! Kiinnostaisi tietää, millaista työnne on.

Oletteko pohjakoulutukseltanne äidinkielen ja kirjallisuuden opettajia? Entä oletteko opiskelleet erillisiä suomi toisena kielenä -opintoja? (Jos, niin onko noista s2-opinnoista ollut paljonkin hyötyä käytännön työssä?)

Onko s2:n opettaminen paljonkin erilaista kuin suomi äidinkielenä -oppiaineen opettaminen - onko s2 esimerkiksi hurjasti kielioppipainotteisempaa? Jouduitteko opettelemaan esim. suomen verbityypit ensin itse, ennenkö ryhdyitte opettamaan niitä s2-oppilaille? Ja onko opetuksen tueksi olemassa hyviä oppikirjoja, vai teettekö paljon materiaalia itse?

Paljon kysymyksiä - kiitos, jos joku s2-ope jaksaa vastailla!

Valmistun itse pian äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaksi, ja halajan töihin pääkaupunkiseudulle, jossa usein on ns. perinteisen äikän lisäksi myös s2-opetusta.
Kävin opinnoissani muutaman valinnaisen s2-kurssin, mutta koen itseni kovin epävarmaksi s2-opettajana - tuntuu, että s2:n opetus on ihan oma maailmansa. Pääaineeni on kirjallisuus, joten suomen kielen kiemurat eivät muutenkaan ole vahvinta aluettani. Voinko silti oppia hyväksi s2-opettajaksi käytännön työn kautta?

29

10228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • s2-ope

      Hei!

      Minäpä kerron omalta osaltani: Olen opiskellut pääaineena venäjää ja sivuaineena aineopinnot suomen kielestä. Myöhemmin opiskelin vielä kirjallisuuden perusopinnot, joita jatkan nyt aineopintoihin. S2-opinnot ovat loppusuoralla avoimessa yliopistossa.

      Olen toiminut s2-opena nyt jo kymmenisen vuotta työväenopiston suomen kielen kursseilla. Opetan siis aikuisia. Kun aloitin, aloitin tyhjästä. En ollut kuunaan opettanut maahanmuuttajia, mutta työ on tekijäänsä neuvonut. Mielestäni s2-opinnoista ei ole minulle ollut erityisempää hyötyä, hirveän työläiltä tuntuvat. Enemmän hyötyä on ollut siitä, että olen saanut toimia opena ja sitä kautta saanut kokemusta ja näkemystä asiaan.

      Olen opettanut myös äikkää peruskoulussa ja työ on todellakin erilaista. Suomea opetetaan enemmän kuin vierasta kieltä, ei samalla tavalla kuin äikkää. Verbityypit ja nominityypit pitää itse opiskella ensin, mutta eivät ole vaikeita asioita. Yritän omilla tunneillani ottaa harjoituksia monipuolisesti kielen eri osa-alueilta, en siis mitenkään painota kielioppia. Hyviä oppikirjoja on olemassa, teen jonkin verran myös itse materiaalia.

      Voit siis oppia hyväksi s2-opeksi käytännön työn kautta. Tsemppistä sinulle!

      • Anonyymi

        Suomi toisena ja vieraana kielenä opinnot ovat edelleenkin työläitä. Ei vaikuta, että niistä olisi paljoakaan hyötyä käytännön työssä.


    • ap

      Kiitos sinulle s2-ope kannustavasta vastauksesta! :)

    • Mamustan

      MOi! Koulutukseltani olen insinööri, mutta olen vaihtanut alaa jo 20 vuotta sitten, ilman mitään koulutusta opettajan työhön. Ensin opetin saksaa ja englantia suomalaisille ja sitten siirryin opettamaan suomea maahanmuuttajille. Lukaisin pari teosta ja äkkiähän verbi- ja nominityypit selviävät.
      Nykyään on saatavilla jo todella hyviä suomen oppikirjoja (esim. Suomen mestari), mutta kustannusten takia teen materiaalin itse.
      Olen myöhemmin käynyt muutamia aikuiskasvatukseen ja esim. luku- ja kirjoitustaidon opettamiseen liittyviä kursseja, esim Palmeniassa ja kesäyliopistossa.
      Samaa mieltä edelllisen kanssa, että työ tekijäänsä neuvoo ja aloitin ihan tyhjästä, mutta eipä tuohon hommaan raketti-insinööriä vaadita (itse olen automaatioinsinööri). :)

    • ekaluokkalainen

      Olen lukiolainen ja kiinnostunut äikän opettajan ammatista. Entä jos haluaisin opettaa myös S2-oppilaita, olenko muodollisesti pätevä opettamaan heitä äikän opettajan tutkinnolla? Vai onko S2-opettajille ihan oma koulutuksensa? Netistä löytyy heikosti tietoa asiasta...

      Kiitos, jos joku osaa auttaa!

      • s2-ope

        No, äikänope on pätevä opettamaan s2-oppilaita. Myös s2-opintoja voi opiskella ainakin aineopintoihin asti. Itse opiskelen niitä avoimessa yliopistossa Jyväskylässä, onneksi ovat jo loppusuoralla.

        Suomen kielen opettaminen toisena ja vieraana kielenä on ihan erilaista kuin äikän opetus koulussa. Rohkenen väittää, että kuka tahansa äikän opettaja ei siitä noin vain suoriutuisi. Voisi sanoa, että se on vähän kuin opettaisi vierasta kieltä. Kivempaa se on myös!


      • onkonäin?
        s2-ope kirjoitti:

        No, äikänope on pätevä opettamaan s2-oppilaita. Myös s2-opintoja voi opiskella ainakin aineopintoihin asti. Itse opiskelen niitä avoimessa yliopistossa Jyväskylässä, onneksi ovat jo loppusuoralla.

        Suomen kielen opettaminen toisena ja vieraana kielenä on ihan erilaista kuin äikän opetus koulussa. Rohkenen väittää, että kuka tahansa äikän opettaja ei siitä noin vain suoriutuisi. Voisi sanoa, että se on vähän kuin opettaisi vierasta kieltä. Kivempaa se on myös!

        Minulla on semmoinen käsitys, että ainakin nykyisin Helsingin kaupungissa (en tiedä muista) edellytetään, että s2-opettajalla on siihen pätevyys - pelkkä äidinkielen opettajan pätevyys ei enää riitä.


      • tuleva S2-ope
        onkonäin? kirjoitti:

        Minulla on semmoinen käsitys, että ainakin nykyisin Helsingin kaupungissa (en tiedä muista) edellytetään, että s2-opettajalla on siihen pätevyys - pelkkä äidinkielen opettajan pätevyys ei enää riitä.

        Valitettavasti ei ole olemassa S2-opettajan pätevyyttä, vain äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan (tämä koskee siis perus- ja toisen asteen opetusta). Sen sijaan on olemassa S2-opintoja, joita kai voidaan edellyttää?


    • Itsekinkö s2-opeksi?

      Kohta joku tulee taatusti urputtamaan insinöörille puuttuvasta muodollisesta pätevyydestä. Katsokaa vain. Minä taas kehotan insinööriä pitämään lipun korkella!

      • Heh, kiitos tuesta ja Suomen lippu on korkealla luokan seinällä :) . Miksi insinööri alkoi opettaa saksaa? Tekninen työporukka oli lähdössä Saksaan töihin ja kieltä opettamaan kaivattiin henkilöä, jolla on ko. työstä myös teknistä tietämystä. Sitten se kielten opetus vaan levisi, lähti hanskasta.
        Tosin aina olen tuntenut olevani luonteeltani "opettaja". Niin luonnostaan se käy. Sen asian minkä itse osaa hyvin, osaa myös toisille opettaa. Siis jos on oikean luonteinen.
        S2-opettajana minulla on ollut hyötyä muiden kielten osaamisesta, englanti, ruotsi, saksa, venäjä, ranska ja espanja on tullut opiskeltua.


    • ssssssss2

      Onko täällä kenelläkään kokemusta suomi toisena kielenä -KOULUTTAJAN työstä (esim. aikuiskoulutuksen puolelta)? Olisi kiva kuulla kokemuksianne työstä, sen hyvistä ja/tai huonoista puolista!

    • Muita kieliä?

      Haluaisin vielä tarkennusta siihen, kuinka paljon s2-opettajan täytyy osata vierasta/vieraita kieliä? Äidinkielen opettajaksi valmistuneella kun ei ole hirveästi muuta kielitaitoa, ellei ole itse niitä sisällyttänyt sivuaineopintoihinsa... Kyselee kiinnostunut, kenties tuleva s2-ope :)

    • s22222222

      Monilla s2-opettajilla ja s2-kouluttajilla on se periaate, että kun Suomessa ollaan ja opiskellaan, niin kaikki opetus pidetään suomeksi. Kaikki maahanmuuttajat eivät nimittäin edes osaa englantia, joten sitä ei voi aina käyttää tukikielenä. Toki tilanne on monimutkaisempi, jos maahanmuuttajat ovat aivan vasta Suomeen tulleita...

    • sofk

      mitä eroa on s2-opettajan ja s2-kouluttajan välillä?

    • jotakin eroa

      S2-opettaja opettaa esimerkiksi yläkoulussa tai lukiossa. Kouluttajat kouluttavat usein aikuisia maahanmuuttajia ja ovat esim. yksityisilläkin firmoilla töissä. Kouluttajan palkka on usein parempi, mutta toisaalta heillä on yleensä enemmän "oppitunteja" pidettävänä kuin opettajilla.

      • s2-ope

        Tartun tähän palkka-asiaan: Kävin itse aikoinani Arffman Consulting -nimisen yksityisen yrityksen työhaastattelussa. Haastattelu sujui hyvin ja olisivat olleet kiinnostuneita minut palkkaamaankin, mutta homma jäi kiinni palkasta. Minulle tarjottiin opetettavaksi työvoimapoliittista koulutusta, jossa olisi ollut 35 tuntia opetusta viikossa ja suunnittelut päälle. Palkka olisi ollut n. 2000-2400 euroa, siinä haitarissa. Saman sain jo 16 viikkotunnilla yläkoulussa, joten en ottanut pestiä. Yksityiset konsulttifirmat eivät siis maksa kovinkaan hyvää palkkaa.


      • suomiope
        s2-ope kirjoitti:

        Tartun tähän palkka-asiaan: Kävin itse aikoinani Arffman Consulting -nimisen yksityisen yrityksen työhaastattelussa. Haastattelu sujui hyvin ja olisivat olleet kiinnostuneita minut palkkaamaankin, mutta homma jäi kiinni palkasta. Minulle tarjottiin opetettavaksi työvoimapoliittista koulutusta, jossa olisi ollut 35 tuntia opetusta viikossa ja suunnittelut päälle. Palkka olisi ollut n. 2000-2400 euroa, siinä haitarissa. Saman sain jo 16 viikkotunnilla yläkoulussa, joten en ottanut pestiä. Yksityiset konsulttifirmat eivät siis maksa kovinkaan hyvää palkkaa.

        Olen vastaavassa tilanteessa - ja töiden puuttumisen, kokemuksen ja työtodistuksen takia päätin ottaa tuntityön vastaan. Kokopäiväiselle (38h/vko) suomen kielen "kouluttajalle" palkka olisi hyvät 3800 ilman lisiä eli parempi kuin aloittelevan peruskoulun open... Tuntiopena palkka onkin surkea, n. 25e tunti, kun lehtorin sijaisena olen tottunut 38e tunti... Tuntiopena S2:sta 16-18 tuntia viikossa olisi siis ok palkka aloittelijalle, mutta samasta työstä aikuiskoulutuskeskuksessa 1600e kuussa...

        Soitin OAJ:hin ja heidän mukaansa suuri ongelma on virkaehtosopimus ja kouluttaja-käsite... Jos on opetustyötä, pitäisi olla opettaja-nimikkeellä ja opettajan palkka (olen siis pedag. pätevä FM, äikänope, S2-ope ja luokanope)...

        Ottakaa mielellään kantaa ja kertokaa kokemuksista!


    • mink mink

      Saako s2-opettajan tai kouluttajan pätevyyden suorittamalla esim. suomen kielen FM tutkinnon jos on alempi korkeakoulututkinto pohjana?

    • kiinnostunut kuulem

      Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta alakoulun s2-opettajan työstä, että osa opetuksesta on samanaikaisopetusta eikä opetusta, jossa s2-oppilaat ovat s2-opettajalla omassa ryhmässään? Eli esim. ympän tunnilla s2-opettaja toimii samanaikaisopettajana. Miten kuvio on toiminut?

    • alalleko vielä?

      Haluaisin alalta kesätöitä esim. kansanopistoista tms. Osaako kukaan neuvoa löytyykö mistään opistoille yhteisiä työnhakusivuja tms.? Takana on s2 -opintoja ja kokemustakin, vaikka ei varsinaista ope-koulutusta.

    • S2-ope

      Aiemmille kyselijöille tiedoksi, että S2-opettajan pätevyysvaatimuksista on tietoa esim. täällä, kannattaa lukaista. Muutenkin sivuilta löytyy hyvää tietoa alalle aikoville:
      http://s2opettajat.yhdistysavain.fi/s2-opettajaksi/

      Käytännössä, jos haluaa peruskouluun ja lukioon opettamaan, niin äidinkielen opettajan koulutus pitäisi olla. Työvoimapoliittisessa koulutuksessa ja korkakouluissa se ei ole välttämätön, mutta suomen kielen aineopintoja ja S2-opintoja kysytään useimmiten. Itse olen opettanut suomea eräässä korkeakoulussa, vaikka minulle ei silloin ollut S2-koulutusta (olen pätevä kieltenopettaja, mutta suomea en ollut opiskellut) ja kyseisen työpaikan sain ottamalla itse yhteyttä ko. opinahjoon. Joten omaa aktiivisuutta suosittelen esim. edelliselle kyselijälle, vaikka mol.fi -sivustollehan avoimet työpaikat kyllä useimmiten tulevat.

    • ihmettelevä kiinnost

      Hei! Herätänpä vanhemman ketjun henkiin. Miksiköhän s2-opettajan paikkoja on auki niin paljon, vaikka äikän open koulutuksen hankkineet ovat päteviä s2-opeja... Mättääkö S2:n opettamisessa jokin - halutaanko mieluummin opettamaan ihan sitä "perusäikkää" ja jos, niin miksi?

    • Lilili

      Opiskelen itse parhaillaan äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaksi S2-painotuksella (HY). Minulle kerrottiin, että moni pelkkään äikkään suuntautunut pelkää S2-opettamista nimenomaan sen erilaisen näkökulman vuoksi, eikä siksi uskalla tarttua toimeen. Minustakin tuntuu todella haastavalta katsoa omaa äidinkieltäni ulkoapäin, vieraskielisen silmin. Välillä mietin, onko minusta todella tähän, mutta toki täytyy muistaa, että ylipäätään olen vasta valmistumassa opettajaksi, eikä kokemusta opettamisesta vielä juuri ole. :)

      • s2-ope

        Tämä on totta. Monet äikän opet pelkäävät suotta tätä työtä, kivempaa hommaa saa etsiä! Toki mielestäni itseäni ainakin auttaa se, että olen opettanut vieraita kieliä. Tässä hommassa oppii myös itse paljon!


    • S 2 ope

      Hei
      hanki itsellesi Leila Whiten " Suomen kielioppia ulkomaalaisille". Se auttaa sinua ja siinä on kaikki tarvittava tieto kieliopin osalta.
      S 2 on kielen opetusta vieraana / toisena kielenä, ei äidinkielenä, eikä kirjallisuudella ole niin suurta merkitystä.

    • alanvaihtaJANA

      Olen lääkäri ja pätevöidyn työni ohessa ä2-opettajaksi. Millaiset työnsaantimahdollisuudet äidinkielen opettajilla on?

      • vippe1

        Töitä on ainakin pääkaupunkiseudulla ja aikuispuolella paljon, mutta toki hakijoitakin piisaa. Kokemukseni on, että pätevälle S2-opettajalle töitä on ihan hyvin tarjolla ja työvoimapoliittisessa koulutuksessa palkkakin on oikein kilpailukykyinen.

        S2-opttajaksi haluavaa kannustaisin tekemään maisterintutkinnon suomen kielestä (kirjallisuus pääaineenakin kyllä käy, mutta suomesta on paljon enemmän hyötyä, kirjallisuus kannattaa ottaa suomen sivuaineeksi), valitsemaan opinnoissaan paljon S2-aiheisia kursseja (tai tekemään erilliset S2-open opinnot, jos sellaiset on tarjolla - nämä eivät työnsaannin kannalta ole ollenkaan välttämättömät), suorittamaan aineenopettajan pedagogiset opinnot JA hankkimaan työkokemusta ja kontakteja jo opiskeluaikoina sijaisuuksia tekemällä.

        Tämä resepti toimi ainakin minulla kuin häkä. Onneakin on ollut mukana, ja olen ollut tosi aktiivinen, mutta nyt neljä vuotta valmistumisestani en ole ollut päivääkään työttömänä. Parhaillaan työskentelen toisessa työpaikassani täysaikaisena tuntiopettajana ja kuukausipalkkani lähentelee 4000 euroa. Työ on hauskaa, antoisaa ja minusta tosi tärkeää.

        Aikuispuolella työehdot ja sitä kautta palkkaus on kirjavaa, mutta työvoimapoliittisessa koulutuksessa opetusta on yleensä noin 25h/vko. Työnantajasta riippuu, mitä muita tehtäviä opettajalla on ja miten niistä maksetaan. Suunnittelun ajatellaan monin paikoin kuuluvan opetustyöhön, eikä siitä makseta erikseen. Opettajalle saatetaan kuitenkin maksaa esimerkiksi ryhmänohjaajana toimimisesta, ja nämä muutamat tunnit saatetaan käyttää suunnitteluun. Palkka on parempi kuin peruskoulussa, mutta työsuhteet ovat useammin pätkiä tai korkeintaan toimia, virkoja ei tunneta.


    • pieces_of_cakes

      Suomi toisena kielenä -aineenopettajan pätevyyteen vaaditaan äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan kelpoisuus (A 986/1998 5 §):
      ylempi korkeakoulututkinto
      perus- ja aineopinnot (60 op) suomen kielessä
      perus- ja aineopinnot (60 op) kotimaisessa kirjallisuudessa tai yleisessä kirjallisuustieteessä
      puheviestinnän opinnot (10 op)
      lukion ja aikuislukion opettajalla lisäksi syventävät opinnot (120 op) joko suomen kielessä, kotimaisessa kirjallisuudessa tai yleisessä kirjallisuustieteessä
      opettajan pedagogiset opinnot (60 op).
      Kielitaitovaatimukset (9 § ja 12 § 18.12.2003/1133)

      Perusopetusta tai esiopetusta antavalla opettajalla tulee olla koulun opetuskielessä erinomainen suullinen ja kirjallinen taito. Lukiokoulutuksessa opettajan tulee hallita opetuksessa käytettävä kieli. Äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopetusta antavalla opettajalla tulee olla kyseisen kielen erinomainen suullinen ja kirjallinen taito.

      Perusopetus alaluokat
      Alakoulun suomi toisena kielenä -aineenopettajan pätevyyteen vaaditaan äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan kelpoisuus (A 986/1998 5 §):

      ylempi korkeakoulututkinto
      perus- ja aineopinnot (60 op) suomen kielessä
      perus- ja aineopinnot (60 op) kotimaisessa kirjallisuudessa tai yleisessä kirjallisuustieteessä
      puheviestinnän opinnot (10 op)
      opettajan pedagogiset opinnot (60 op).
      Luokanopettaja saa kuitenkin opettaa omalle luokalleen sekä toisen opettajan luokalle suomi toisena kielenä -oppiainetta luokanopettajan pätevyydellä ja virkanimikkeellä. Lisätietoa ja keskustelua alakoulun s2-opettajan pätevyydestä.


      Ammatillisen koulutuksen yhteisten aineiden opettajan kelpoisuusehdot:
      ylempi korkeakoulututkinto
      perus-, aine-, ja syventävät opinnot (120 op) yhdessä opetettavassa aineessa (esim. suomen kieli)
      perus- ja aineopinnot (60 op) muissa opetettavissa aineissa (esim. puheviestintä, viestintä, kirjallisuus)
      opettajan pedagogiset opinnot (60 op).

      Työvoimapoliittisen kotoutumiskoulutuksen s2-opettajille/kouluttajille ei ole määritelty yleisiä kelpoisuusehtoja, vaan kukin koulutuksen järjestäjä päättää itse omista pätevyysvaatimuksistaan. S2-opettajalta/kouluttajalta vaaditaan usein kuitenkin kuitenkin seuraavia opintoja:
      ylempi korkeakoulututkinto
      perus- ja aineopinnot (60 op) suomen kielessä
      opettajan pedagogiset opinnot (60 op).
      Työkokemus voi korvata puutteita muodollisessa pätevyydessä. Sivutoimisen tai sijaisuutta tekevän s2-opettajan pätevyysvaatimukset ovat joustavammat kuin päätoimisen s2-opettajan.


      Vapaa sivistystyö
      Pätevältä vapaan sivistystyön opettajalta vaaditaan
      soveltuva korkeakoulututkinto ja
      opettajan pedagogiset opinnot (60 op).

    • Anonyymi

      S2-opettajan työ on pelkkää p*skaa.

      Kukaan rekrytoija ei tiedä kelpoisuuksista hevonhumppaa, vaan s2-opettajiksi palkataan musiikkipedagogeja, uskontotieteen maistereita, yhteisöpedagogeja ... kun ainoa kelpoinen olisi äidinkielenopettaja.

      Tämä rekrytoijien tietämättömyys (tyhmyys) on käsittämätöntä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6346
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2150
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe