Ryanairin pomo lyttää oman yhtiönsä

Maikkel OuLeeri

Erikoisia kommentteja Ryanairin pomolta

Lyttää omankin lentoyhtiönsä

Keskiviikko 3.10.2012 klo 10.22

Ryanairin toimitusjohtaja Michael O'Leary on tunnettu möläytyksistään.

O'Learyn tulilinjalle on joutunut myös oma lentoyhtiö, jonka matkatavaroiden ylipainon maksuun kuluu toimitusjohtajalta omaisuus. Lomamatkat ovat muutoinkin O'Learyn mielestä turhia.

- Lomamatkat ovat silkkaa ajanhukkaa. Minä lomailen, koska vaimoni ja lapseni vaativat sitä. Muutoin he traumatisoituisivat. Yritän selittää heille, että he traumatisoituvat enemmän minun mukanaolostani. Tottakai lennän Ryanairille, mutta matkatavaroiden ylipaino maksaa minulle kokonaisen omaisuuden, O'Leary manaa Management Todayn haastattelussa.

"Olen alipalkattu ja aliarvostettu"

Hän ei myöskään ole täysin tyytyväinen 1,2 miljoonan euron vuosittaiseen palkkaansa.

- Minulle maksetaan 20 kertaa enemmän kuin keskivertotyöntekijälle. Mielestäni eron pitäisi olla suurempi, sillä todennäköisesti työskentelen 50 kertaa ankarammin. Viime vuonna sain 80 miljoonan matkustajan lennättämisestä palkkaa 1,2 miljoonaa euroa. Aer Lingusin pomo sai 9 miljoonasta matkustajasta 1,3 miljoonaa. Olen Euroopan lentoyhtiöiden pomoista kaikkein alipalkatuin ja aliarvostetuin.

Kaiken kaikkiaan lentobisnekseen lähtö oli O'Learyn mielestä moka.

- Teen virheitä päivittäin. Työ lentoteollisuuden parissa on yksi niistä, valmistuminen tilintarkastajaksi toinen. Se, etten ollut tarpeeksi hyvä pelatakseni Manchester Cityssä, taitaa olla virheistä suurin.

- Olen vaikeasti työllistettävä. Siksi menestyn lentoteollisuuden kaltaisen p**kan liiketoiminnan parissa. Vaimoni olisi hyvillään, jos jättäytyisin eläkkeelle, mutta hänen kannattaisi varoa, mitä toivoo.

"Hyvä matkustaja, sinä munasit"

Aiemmin tänä vuonna otsikoihin nousi Suzy McLeodin tapaus. McLeod sai yli puoli miljoonaa Facebook-käyttäjää puolelleen, kun Ryanair laskutti häneltä 300 euroa viiden maihinnousukortin tulostamisesta. O'Learylta ei sympatiaa heru.

- Hyvä rouva McLeod, se oli sinun munauksesi. Me emme muuta käytäntöämme.

Toimitusjohtaja on kunnostautunut aiemminkin sanan säilää sivaltamalla. Hän on muun muassa todennut, että ympäristöaktivistit pitäisi ampua ja sanonut British Airwaysin ja Iberian fuusiosta, että se on kuin kaksi kännikalaa nojaisi toisiinsa.

Kerran O'Leary herätteli Ryanairin vuosittaiseen lehdistötilaisuuteen saapuneita seuraavalla tavalla.

- Olen täällä kahden varatoimitusjohtajamme Howard Millerin ja talousjohtajamme Michael Cawleyn kanssa, mutta he ovat parhaillaan rakastelemassa miestenhuoneessa. Niin suuri oli heidän innostuksensa tänään ilmoitettavista tuloksista.

Lähteet: Management Today ja Telegraph

IL

http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2012100316153710_ma.shtml

4

221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raicku

O'Leary sanoo ihan mitä tahansa saadakseen Ryanairin nimen medioihin. Ilmaista mainosta nääs ja "any publicity is good publicity"

• Kuinka se nyt

olikaan? Keskustele lentämisestä Ryanairilla.

• a___p

heh, kohtuurankka kuitti lehdistötilaisuudesta myöhästymisestä :D

• low-cost

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      132
      6263
    2. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      65
      5182
    3. SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta

"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun
      Maailman menoa
      74
      4315
    4. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      102
      3874
    5. Miksei Korhonen (pers) vastaa Kokon (sd) esittämiin kysymyksiin?

Hyviin käytöstapoihin kuuluu kysymyksiin vastaaminen, eikä alkaa syyttelemään kysymyksen esittäjää. Mikä vaivaa Korhost
      Maailman menoa
      14
      3665
    6. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      121
      3240
    7. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      52
      2566
    8. Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?

Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?
      Ikävä
      35
      2539
    9. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      100
      2326
    10. Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa

Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat
      Maailman menoa
      69
      2266
    Aihe