Epilepsia palasi elämään 15 vuoden jälkeen rytinällä

Pikkupöö

Hei!

En tiedä onko täällä tällaista keskustelua jo olemassa, mutta pakko saada purkaa. Sain sunnuntaina GM-kohtauksen, joka tuli ihan puskista. Edellinen iso kohtaus tuli vuonna -97, sen jälkeen on tullut ainoastaan poissaolokohtauksia, joiden kanssa on jotenkin pärjännyt ja hyväksynyt ne osaksi elämää.

Nyt tuon sunnuntain kohtauksen jälkeen olen ollut todella ahdistunut ja pelokas, tuntuu, että elämältä on mennyt pohja ja missään ei ole enää mitään mieltä. En uskalla olla yksin kotona ja on surullinen ja paha olla. Kohtauksen syynä voi olla ns. oma moka - olin edellisenä iltana juhlimassa ja unet jäivät vähiksi ja lääkeannos ottamatta - toisaalta minulla on myös menossa lääkevaihto Trileptalista Keppraan, joten ei voi olla varma. Itseäni eniten tässä ehkä kuitenkin syytän.

Onko muilla ollut tällaisia kokemuksia, miten olette päässeet asiasta yli ja uskaltaneet taas luottaa elämään? Pääseekö tästä ahdistuksesta ikinä yli??

15

747

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xl kokoa

Kokemukseni ovat hoidollisia. Lääkkeiden ottaminen säännöllisesti on tärkeää, myös säännöllinen elämän rytmi. Juhliakin voi, mutta muistaen em.asiat. Ajoissa nukkumaan.
      Saattaa olla myös lääkkeiden vahvuudessa muutos. Kysy varmuuden vuoksi hoitavalta lääkäriltäsi. Miksi lääkettä ollaan vaihtamassa, kun pitkään on sujunut hyvin?

Epilepsia on nykyään hyvin hallittavissa. Jopa lapsen odotus sujuu:)

• Pikkupöö

Lääkevaihdos alkoi kesällä - neurologi oli sitä mieltä, että kohtaukset pitää saada kokonaan pois. Poissaoloja tulee vuosittain 2-4 kpl, ja Trileptal-annosta on nostettu jo niin koviin lukemiin, että lääkäri katsoi, että sen nostaminen ei enää höydytä.

On ottanut psyykkisesti niin koville tämä viikko, että huh. Ikinä en ole näin pahaa oloa, ahdistusta ja pelkoa tuntenut.

• Yksin asun

Kotona yksinoloon on vaan totuttava vaikka kohtauksia olisikin. Mitäs siinä on tehtävissä jos yksikseen asuu. On tietenkin toinen juttu jos on kavereita, kaveri kenen kanssa asuu. Hyvinhän sinulla on menny jos ei ole ollut muuta kuin poissaolo kohtauksia.

• salleeni

No juu. Olet jo vissiin ihan riittävästi syyttänyt itseäsi;sen voit lopettaa hyödyttömänä. Hyvin voi olla, että jos olet unohtanut lääkeannoksen, juhlinut ja nukkunut vähän, että ison kohtauksen saa. Etenkin,jos ja kun lääkevaihto on menossa. Sekin, millä kaavalla vaihto menee, saattaa edellisten lisänä olla merkityksellistä. Otetaanko Keppra rinnalle,lisäksi vai Trileptal kokonaan pois, vai?

• eräs gaijin

Tiedän tunteesi aika varmasti muutamien vuosien takaa, itselläni oli 16 vuoden tauko (en syönyt lääkitystä 15 vuoteen) ja ihan puskasta iski. En ollut ikinä edes ajatellut, että tauti voisi tulla takaisin. Ja sitten jytisikin kolme kertaa vuoden sisään.

Kaikki kuvaamasi fiiliksesi jaoin ja vähän päälle. Fyysisesti ja henkisesti nuppi sekaisin ekat viikot meni pitkälti iltaisin itkiessä (onneksi oli työ mihin mennä). Silloin aloin myös täällä pyörimään, ehkä jotain kirjoituksianikin vielä arkistosta löytyy. Mutta siis lohdutuksen sananen, kyllä siitä selviää ja elämäkin normalisoituu. Ylipäätänsä oman kokemuksen mukaan GM-kohtauksesta toipumiseen menee pari viikkoa. Nykyään on hassua ajatella kuinka "pohjalla" sitä piti käydä kun kuitenkin aika hyvin menee. Mutta eihän asioita voi (eikä oikeastaaan pidäkän) järkeillä tuossa vaiheessa. Ja ihan samalla lailla mulla eka "uusi" tuli juhlimisen ja vähien unien seurauksena. Itsesyyttely oli melkoista ja ehkä osittain jatkuu edelleen mutta isolta osin sen on jättänyt taakseen.

Sain kolmannen (ja ainakin toistaiseksi viimeisen) rajun kohtauksen lääkevaihdon yhteydessä (toisinpäin; Kepprasta Trileptaliin:)). Olin myös sekoillut vaihtomäärien kanssa eli yksi annos toista jäi ottamatta, Silloin yksi neuro selitti mulle olevan todennäköistä, että kohtaus johtui äkillisestä lääkepitoisuuden laskusta (ja toisen vielä matalasta tasosta), ei niinkään siitä, että iso kohtaus olisi koko ajan odottamassa nurkan takana. Huonosti selitetty mutta siis aivoparat kokee järkytyksen liian nopeasta lääkkeen vaihdosta. Silloin nyrpistelin nenääni mutta tavallaan uskon niin nyt (useamman kerran on jompi kumpi vuorokausiannos unohtunut eikä mitään tuntemuksia oo ilmaantunut).

Että nenää pystyyn vaan. Kuukauden päästä on varmasti parempi mieli!

• kokemuksia

Kyllä varsin todennäköiseltä tuntuisi, että mahdollisesti liian pikainen lääkkeenvaihtoaikataulu voisi olla syyllinen, aivann kuin "eräs gaijin" sanoi, et yksin. Tietenkin vähäinen unikin voi vaikuttaa, mutta ei yksittäisinä tapauksina välttämättä.

Aikanaan minulla yritettiin lopettaa Rivatril ns. seinään Porissa, mutta onneksi luotin KYS:n asiantuntijoihin silloin. Todennäköisesti olisin saanut kohtauksia, jos olisin lopettanut ns. seinään. Silloinen "erikoistumassa oleva (Tampereen hoitolinja)" oli sitä mieltä, että kuuluu olla vain yksi epilepsialääke, ei yhtään enempää. Aikaisemmin minulla oli ollut kaksi, ja yksityinen on säilyttänytkin kaksi. (Lämmin kiitos hänelle.)

Jos Trileptal-annoksesi väsyttää jo järkyttävästi, ota yhteys neurologiisi. Tarvitset ns. rinnakkaislääkkeen. Myös "salleeni" esitti hyvät kysymykset.

• Pikkupöö

Kiitos teille kaikille vastauksistanne. Olo on jo alkanut hiljalleen helpottamaan - työ oli näköjään mullakin se asia, mikä jollakin lailla palautti elämää uomilleen. Olin viime viikon sairauslomalla, kun itketti ja ahdisti vaan koko ajan - ei ois kyllä työnteosta tullut yhtään mitään. Maanantaina kun menin takaisin töihin ahdisti vielä tosi kovasti ja vasta loppuviikosta tuntui et ymmärtää taas työstä jotakin.

Kotona oleminen on helpottanut jonkin verran, mutta vielä on ns. "pelko perseessä". En uskalla esim. polttaa kynttilöitä ja ruokaa laitan pikaisesti, jotta ei vaan satu mitään. Yritän järkeistää asiaa, mutta vielä taitaa tunteet olla niin pinnassa ettei järjen ääni oikein kuulu.

Tuo lääkevaihto aloitettiin niin, että kahden viikon välein Trileptalia pudotettiin 150 mg, mutta tuon kohtauksen jälkeen vauhti pudotettiin 150 mg 4 vkon välein. Trileptal on tarkoitus purkaa kokonaan pois ja Keppra jää ainoaksi lääkkeeksi ylläpitoannoksella 500 1000. Trileptalin purun myötä olen huomannut sellaisen seikan, että tuo ärsyttävä, inhottava ja selittämättömän kova väsymys alkaa vihdoin hälvetä. Toinen asia, minkä oon huomannut, illalla vaivannut hillitön näläntunne on vähentynyt, onko muilla samanlaisia kokemuksia, että Trileptal lisäisi näläntunnetta tai lihottaisi?

Jännä, miten ihminen toimii - silloin 15-vuotiaana, kun sairastuin, otin tyynen rauhallisesti diagnoosin vastaan ja lienekkö tajusin koko asiaa. Nyt asiaa pohtii ja miettii ja analysoi ja ja ja...ja myös fyysinen toipuminen on vienyt aikaa, tuntuu, että pää, muisti ja käsien motoriikka ovat vasta viime päivinä alkaneet pelittää kunnolla.

Mutta usko on palautunut siihen, että tästä selviää ja jospa ne itsesyytöksetkin hälvenevät ajan myötä..asialle ei enää mitään voi ja tästä pitää vaan oppia ja huolehtia itsestä vielä entistäkin paremmin, jotta vastaisuudessa ei satu samanlaista. Kiitos teille kaikille tuesta, se on ollut arvokasta ja tullut tarpeeseen

• eräs gaijin

Hyvä, että tuntuu paremmalta. Siihen varmaan helpottaa kun aivot alkaa toimia normaalisti:) Mä mietin aikoinaan tota samaa: olin 12 kun sairastuin, ei paljon hetkauttanut (edes aivoleikkaukseen joutuminen) ja sitten 28-v. elämä "romahti" hetkeksi paljon pienemmästä asiasta (vain uusi epilepsia). Vanhempana on niin paljon vaikeampi sopeutua..

Tosta ruokahaluasiasta voisin kommentoida omalta osalta: Keppra vei nälän/ruokahalun. Laihduin ainakin 5 kiloa, varmaan enemmänkin muutamassa kuukaudessa. Syöminen piti käytännössä kellottaa (aamupala, lounas, dinneri) mutta niilläkin annoskoko taisi pienentyä kun syöminen oli vähän vaikeaa. Ei sekään kivaa ollut mutta lievästi turhamaisena olin äärimmäisen pettynyt kun seuraavan lääkkeen kanssa ruoka alkoi taas maistua normaalisti (ehkä vähän paremminkin..) ja massaa tuli lisää. Jos Keppra tekee sulle saman, sen kanssa kannattaa olla vähän varuillaan, mulla ainakin meni itket-ja-syöt -moodiin jossain vaiheessa.

Mutta tsemppiä jatkoon!

• lihottava lääke

"Onko muilla samanlaisia kokemuksia, että Trileptal lisäisi näläntunnetta tai lihottaisi?"
        Ainakin se lihottaa pitkäaikaisessa käytössä, koska se aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa endokrinologien antaman tiedon mukaan. Iltasyömisissäni en ole havainnut muutoksia Neurotol Slow:n aikaan verrattuna.

• Epilepsiaaa

Mulle ei ole vielä tällä palstalla auennut nämä masennukset epilepsian suhteen? Mikä tässä on niin kamalaa? Joku sanoi, että on itsemurhan partaalla.. Koska kouristaa muutaman vuoden välein?
      Nenä pystyyn nyt ihmiset!! Kovin moni tähän ei kuole, JOS elää oikein sairauden kanssa :) Eli syö lääkkeet, unohtaa alkon ja muut sekoilut :)

• todellakaan ymmärr..

Koska kouristaa voi vaikka miten usein, puhettakaan muutamasta vuodesta. Voi kouristaa jopa muutaman tunnin välein, jos oikein huonoon jamaan on mennyt. Voi olla, ettei lääkehoito anna toivottua vastetta, vaikka olisi useampikin lääke menossa. Vaikka lääkkeet ottaisi aina tasan just kellon mukaan samaan aikaa, vaikka nukkuu riittävästi ja säännöllisesti. Silti saattaa kouristaa! Sellainen termi kuin vaikeahoitoinen epilepsia pitää sisällään juuri sen, että lääkkeet ei auta, ehkä korkeintaa hieman lievittävät.

Oikein eläminen ei välttämättä ehkäise kuolemalta. Päinvastoin, ihan on tutkittua tietoa, että epilepsian aiheuttama äkkikuoleman riski on huomattavasti suurentunut.

Status epilepticus on tila, joka vainoaa etenkin vaikeahoitoista epilepsiaa sairastavia. Siinä kohtaukset jää päälle. Ja kuten ehkä tiedät, epilepsiakohtaus käy hengenpäälle. Vielä enemmän, jos kohtaus ei menekään itsestään hetkessä ohi. Lisäjännitystä tuo vielä kohtauksen aikainen oksentaminen, tai kun kouristus kääntää kropan siten, että suu ja nenä jää jotain alustaa vasten.

Jos sinua kouristaa vain muutaman vuoden välein ja lääkkeet pitää epilepsian kurissa, kiitä onneasi, mutta muista hyvänen aika, ettei kaikilla ole edes noin hyvin.

• 5+14

Pitääkö keskusteluihin aina vetää nää ääripäät mukaan? Aloittaja käsittääkseni puhui ensimmäisestä kohtauksesta 15 vuoden jälkeen.

Ymmärrän kyllä, että on erilaisia muotoja, mutta kaikki nämä itsemurhasta puhuvat tällä palstalla (lyhyehkön lukemisen jälkeen) ovat vasta sairastuneet ja saaneet ehkä yhden kohtauksen. En ymmärrä. :)

• tampereet

http://www.hs.fi/kotimaa/Kaleva Selvitys Pandemrixin muista haitoista viivästyy/a1305608110713

"Uuden aikataulun mukaan alkuvuodesta pitäisi selvitä, lisäsikö rokote esimerkiksi epilepsiaa, tyypin 1 diabetesta, keliakiaa, nivelreumaa ja MS-tautia. THL on saanut ilmoituksia, joissa epäillään näiden tautien lisääntymisen saattavan rokotteeseen."

itse sain epileptisen kohtauksen vuonna 2000. Sitten otin tuon sikapiikin ja siitä heinäkuussa tuli kohtaus, senjälkeen 3kk päästä toinen.
      Nyt on annettu epilepsia diagnoosi ja lääkitys.

Jos näitä on enemmänkin, toivon että joku ottaa johdon ja vaatii lääkefirman vastuuseen.

• hoitaja näkee

Lääkkeet nassuun ajallaan! Onhan noita työssä nähty että joillakin epilepsia oli poissa20v ja sitten palasi yks kaks..ja taas aloitetaan lääkitys..Säännöllisyys elämässä ja lääkkeiden otto pitää kohtausket varmasti paremmalla tolllaa kun noin hyvin olet pärjännyt..eihän diabettikotkaan vopi lopettaa insuliinejaan,,(paitsi jos ovat laihtuneet ylipainostaan)

• opiskelija

Alkuper. kirjoittajalle: mulla kanssa gm-kohtauksen jälkeen monta viikkoa masennus ja itkettää, kun kohtausten välillä aina ollut useita vuosia. Mut kuukauden jälkeen alkaa aina helpottaa. Kohtaukset mulla on melkein aina juhlimisen yhteydessä, mutta en oo ikinä lääkettä unohtanut ottaa. Nyt oon ollut 2 v. ilman kohtauksia, mutta en enää lähde baariin enkä juo alkoholia. Lääkkeenä keppra ja trileptal. Oon 32v. ja opiskelen, mutta hyvin on elämää vaikkei biletäkään ja valvo niinkun ennen. Tärkeintä mulle on ollut lääkkeiden säännöllinen ottaminen ja säännöllinen elämänrytmi, niin tylsältä kun se kuulostaakin! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7150
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      197
      2510
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      102
      1947
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1517
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1069
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      980
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      949
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      853
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      708
    Aihe