Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Oma hevonen

Lotta123

Onko se niin kamalaa, jos saa oman hevosen kun on vielä melko alottelija, koska siinähän oppii parhaiten. Vaikka olisihan se kai parempi jos olisi jo kokenut. Mutta minusta on epäreilua, että 10-vuotias serkkuni sai oman ponin ja ei tiennyt mitään hevosista.. Edes kukaan hänen perheestään ei tiennyt! Mutta nyt se on melko "kokenut" jo ja se tietää jopa jotain enemmänkin kuin minä.

Haluaisin oman hevosen/ponin mutta en varmaan tule saamaan ikinä tai pitkään aikaan... Mutta tarvitseeko olla esim. 10 vuoden kokemus omaan hevoseen? Jos kuitenkin tietää kaikki perusjutut ja myös kuinka paljon aikaa menee. (Paljon)

Ja kysyn vaan että pitääkö hevosella ratsastaa joka päivä, tai ainakin melkein. Serkkuni ei käy poninsa luona kovinkaan usein ja se oli ulkona koko kesän ja kärpäset oli sen kimpussa... Mutta talvella se ilmeisesti saa olla sisälläkin kun on kovimmat pakkaset. Mielestäni he eivät pidä ponia oikein.

22

2235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _katherine_

      Tärkeintä on raha. Jos on rahaa, ei kokemusta tarvita, jos taas ei ole rahaa, ei hevosta voi hankkia.

      Jos on paljon rahaa, voi viedä hevosen hyvälle täysihoitotallille, hankkia kunnon valmentajan joka käy läpiratsastamassa hevosen väh. 1krt viikossa ja pitää tunteja pari kertaa viikossa ja auttaa muutenkin hevosen hoidossa ja muutenkin saa ostettua apua hevosen hoitoon. Silloin ei kokemusta pahemmin tarvita.
      Käytännössä uudellamaalla se vaatii vähintään noin 800€/kk.

      Hevosen kanssa kuitenkin aina tarvitaan maalaisjärki ja sitä harvemmin kovin nuorilla on eikä sitä voi ostaa. Siihen liittyy myös rohkeus pyytää apua.

      • minäwaa

        "Jos on rahaa, ei kokemusta tarvita" Ei ole totta! Hevosta pitää osata hoitaa,ratsastaa ja kästellä oiken ja tietysti ruokkia! ratsastaa kannattaa mielestäni ainakin noin 5 vuotta ja ottaa ensimmäiseksi poniksi jotain vähä "vanhempaa" oppimestaria:)

        Hevosella on hyvä olla noin 1 vapaapäivä viikossa ja sillä tulee olla erilaista tekemistä , eli ei joka päivä kouluratsastusta yms.
        JOs hevonen on ulkona kesällä kokoajan se täytyy tarkastaa joka päivä haavojen yms, varalta ja pitää sitä liikuttaakin. Jos se "seisoo" koko kesän laitumella yms se saataa olla pirteä yms ratsastaa ja lihaksien kunto heikkenee


      • <3

        Tuo rahajuttu on ihan typerä. ON RIKAS TAI EI HEVOSTEN HOIDOSTA ON OLTAVA KOKEMUSTA!
        Oman hevosen voi hankkia jos:
        •Osaa ratsastuksen perusasiat (laukka,ravi,käynti,kääntäminen, peruutus yms. Mutta koskaan ei voi osata liikaa!)
        •Osaa hoitaa hevosen ennen ratsastusta ja ratsastuksen jälkeen.
        •Tunnistaa perussairaudet
        •Osaa ruokkia
        •Vanhemmat antavat luvan
        •Näkee koska poni pitää kengittää uudestaan ja raspata hampaat
        •On rohkeutta pyytä tarvittaessa apua
        Nyt ei tule muita mieleen mutta iso jono tekstiä kuuluisi olla. Se on eri juttu jos vanhemmat tietävät hevosista. Ratsastusta pitää harrastaa vähintään 5 vuotta ennen oman hevosen hankkimista. KANNATTAA ALOITTAA VUOKRAHEVOSESTA!


    • _katherine_

      Jos rahaa on, voit palkata hyvän valmentajan, joka ratsastaa ja pitää tunteja ja vaikka hoitajan joka maastoilee. Eli ratsastuskokemusta ei tarvita.
      Valmentaja auttaa myös hevosen hoidossa ja ruokinnassa, jos riittävästi maksat.
      Jos viet hevosen täysihoitotallille, jossa ammattilainen tallityöntekijänä, saat apua hevosen ruokintaan, loimitukseen ja käsittelyyn. Maksua vastaan tietysti.

      Toki tämä vaatii rahaa vähintään noin 1000€/kk.
      Suurimmalla osalla ei näin paljoa rahaa ole, jolloin tulee tietysti itse tietää asioista enemmän. Tällöin ei mikään 5 vuoden kokemus riitä, koska 5 vuodessa oppii hevosmaailmassa tosi tosi vähän, ellei päivittäin käy tallilla.
      Kun on 10 vuotta ratsastanut ja hoitanut hevosia säännöllisesti vähintään 3-4krt viikossa, voi alkaa puhua että tietää jo jotain.


      Vapaapäivän tarve riippuu ihan hevosesta. Toisille ei vapaapäivät sovi, toisilla taas on pakko pitää parikin vapaapäivää.

      • <3

        Puheestasi päätellen et itse tiedä mitään hevosista. Kysyn suoraan: ONKO HEVOSTA JÄRKEÄ HANKKIA JOS MUUT HOITAVAT SEN?!?! Sinunlaiset ihmiset oksettavat minua. Rahaa ei tarvita melkein yhtään jos osaa hoitaa hevosta. Meillä on kaksi ponia jotka asuvat omassa tallissa ja hoidamme niitä joka päivä itse. Meillä ei mennyt rahaa muuhun kuin pelletteihin ja biotiiniin eli korkeintaan 100€ puolessa vuodessa. Jos hankkii hevosen noin kuin sinä niin menee sama summa päivässä.


      • Heppahulluuuuu
        <3 kirjoitti:

        Puheestasi päätellen et itse tiedä mitään hevosista. Kysyn suoraan: ONKO HEVOSTA JÄRKEÄ HANKKIA JOS MUUT HOITAVAT SEN?!?! Sinunlaiset ihmiset oksettavat minua. Rahaa ei tarvita melkein yhtään jos osaa hoitaa hevosta. Meillä on kaksi ponia jotka asuvat omassa tallissa ja hoidamme niitä joka päivä itse. Meillä ei mennyt rahaa muuhun kuin pelletteihin ja biotiiniin eli korkeintaan 100€ puolessa vuodessa. Jos hankkii hevosen noin kuin sinä niin menee sama summa päivässä.

        Nii, oon samaa mieltä että mitä järkee on ostaa hevonen jos muut sen hoitaa. tolla lailla miten toi hoitaa hevosensa menee viikos 1000 e!


    • Kuinka paljon shettis maksaa keskimäärin?

      • <3

        Tallilla jossa käyn shettikset koulutetaan hyvin ja myydään sen jälkeen. Itsekin olen kouluttanut noita poneja. Tuossa on linkki: www.caprilap.fi/index.php?pinc=4
        Shetut maksaa 1500-3000€ jos oikein kisattavaa ja hyväsukuista etsii hinta menee yli.


    • hevosen omistaja

      Minulla on oma hevonen ja olen huomannut ,että kannatti odottaa ne 7v. vanhempien lupaa ... Eli vanhemmat tekivät aloitteen . He huomasivat ,kuinka paljon pidin tallilla käymisestä , ahersin tallilla PALJON ja palkaksi sain ratsastaa . Tallinomistaja oli vanhemmille sanonut olevani ahkera . Keväällä isä ja äiti sanoivat ,että alammeko etsiä omaa hevosta . Ensimmäinen ei tärpännyt ,mutta toinen oli loistava ensiratsu .

      Käyn hevosen kanssa tunnilla kerran viikossa ja näin saan vinkkejä hevosella ratsastamiseen ja omien taitojeni parantamiseen . Ja haluan etteivät minun/hevoseni taidot muutu vääriksi ja myös pari aikuista ratsastaa hevoseni välillä ja seuraan vieressä ja saan paljon hyviä vinkkejä .

      Käyn tallilla joka ikinen päivä oli kokeita tai ei , satoi tai paistoi . Harjaan hevoseni joka päivä ja liikutan melkein 5-6x viikossa . Teen myös tallitöitä.

      Hevoseen uppoaa paljon aikaa ja rahaa . Ja valitettavasti joudun sanomaan ,että halvalla ei aina saa hyvää ja tervettä hevosta . Hevoseen kannattaa satsasta rahaa ja tehdä eläinlääkärin tarkastukset . Itsellä jo elämää nähnyt , parhaassa iässä oleva puoliverinen ,joka ei hätkähdä pienistä ja miellyttävä ratsastaa ja hoitaessa vaatii aikaa ja luottamusta .

      Olisi tärkeää ,että tallilla osattaisiin neuvoa ja auttaa . Uskon ,että löydät itsellesi sopivan ponin/hevosen ja hyvää kannattaa odottaa :) ...

    • moi vvvaan

      Sinulla pitää olla muitakin syitä kuin kateus oman ponin/hevosen hankkimiseen! Raha ratkaisee myös itselläni menee kuukadessa 1000e/kk, onko siihen varaa? Kun saat ponin tai hevosen sinun pitää ensin pyyhkiä "prinsessa unelmat" poin mielestä. Heppasi tai ponisi tulee milteinpäö satadan prosentin varmuudella sairastelemaan. Se on stressaavaa ja ennen kuin hankit hevosta tai ponia kannattaa mielestäni ottaa erillaisista sairauksista selvää, sillä jos et tiedä niistä mitään olet suurissa ongelmissa tositilanteen tullen. Sinulla pitää olla päämäärä mihinhaluaisit hevosesi kanssa, toki päämäärät voivat aina vaihtua, mutta haluaisitko esim. kisata?... Hanki ensin yläpitoon heponen jotta tiedät sen raskauden. Kun saat hevosen ainakin itselläni ja monella ystäväälläni on käynyt niin että, itkevät ensimmäiset 2kk. :D Muutos omaan elntiseen elämään on todella suuri. Sitä ei voi ymmärtääkään! Itse en ikinä suosittele hevosta ellei ole KOKEMUSTA, REILUSTI RAHAA JA TIETTY PÄÄMÄÄRÄ!

      Kaikella kunnioituksella et mielestäni vaikuta velä valmiilta (Ainakaan teksti perusteella) ottamaan omaa ponia tai hevosta.

    • heppahuullu

      Voisinko saada oman ponin?
      Osaan peruasiat, käynti, ravi, laukka, etuosakäännökset, peruutus, pohkeenväistö menee jotenkuten.
      Osaan varustaa ja harjata. Tiedän myös hevosten ruokinnasta ja hoidosta.
      Meillä olisis etuna se että talli olisi omassa pihassa ja meillä olisi ruuat ja kuivikkeet, ja laitumet.

      • tämä on niin totta

        Minusta kyllä olisit valmis. Aina voi pyytää apua, voisitte perheen kanssa lukea yhdessä hevosen hoidosta. Kysellä kasvattajalta..... Kunhan hevosta liikuttaa ja ruokkii, niin kyllä sillä pääsee jo pitkälle. Osaat näköjään ratsastaa hyvin, joten ponia ostamaan!!! Onnea!


      • s

        Minustakin vaikutat siltä voisit ostaa oman ponin. Kannatta vielä prheenkanssa miettiä ovatko minkäverran valmiita auttamaan sinua ja ota selvää erillaisista perussairauksista. Jos esim jopikumpi vanhemmistasi on hevosihmisiä ja tietävät niistä niin silloin ei aikanaan pitäisi olla mitään hatää, kun oma motivaatiokin on kunnossa. Kun poni omassa pihassa kannattaa varmistua vielä etta mahd apua tiedonpuutten vaivatessa saa muualtakin kun tuhansista kirjoista. Esimerkiksi valmentajalta saa aina hyviä vinkkejä. Onne ponin etsintään!


      • ötökkäfani

        entä sitten jos poni ryöstää tai muuttuu vallattomaksi tai rupeaa karkaamaan aidoita oletko varma että selviäisit mahdollisista pystyyn hyppimisistä tai pukeista kannattaa miettiä vielä


    • tämä on totuus

      No saahan sieltä kaikkialta tukea/apua, jos ostaa hevosen!

    • Eihän katherine missään vaiheessa sanonut, ettei hoitaisi hevostaan itse, vaan että on MAHDOLLISTA ottaa hevonen vaikka kokemusta ei juuri olisikaan. Olen kanssanne samaa mieltä siitä, että kokemusta pitäisi olla riittävästi ennen kuin ottaa oman hevosen. Mutta totta on sekin mitä katherine sanoi, että jos on tarpeeksi rahaa, voi palkata avukseen ihmisiä jotka sitten opettavat kokematonta omistajaa ratsastamaan ja hoitamaan hevostaan itsenäisesti.

      Alkuperäinen kysymys oli, että VOIKO niin tehdä. Kyllä voi. Mutta onko se järkevää? Ei.

      Sitä paitsi: on monia kokeneita ratsastajia joilla on hevonen täyshoitotallissa, joten heidän ei tarvitse tehdä tallitöitä ollenkaan. Hevosella on hoitaja, joka ruokkii sen, harjaa sen ja muutenkin pitää siitä huolta niin että omistaja ei välttämättä tee hevosen kanssa muuta kuin ratsastaa. Sanokaas, miten se hevosen kannalta eroaa tilanteesta, että kokematon ottaa hevosen ja palkkaa kokeneita ammattilaisia sitä hoitamaan? Kokenut osaa sentään ratsastaa itse, mutta jos kokematon käy lähes päivittäin esim yksityistunnilla missä opetus on intensiivistä, niin siinä todellakin oppii varsin nopeasti. Etenkin kun omalla voi ratsastaa enemmän kuin yhden tunnin päivässä.

      Minäkin hoidan hevoseni itse enkä suosittele hevosta kokemattomiin käsiin, mutta kuten sanottu, kysymys olikin, VOIKO niin tehdä. Ja siihen vastaus on kyllä, edellyttäen, että on varaa palkata ammattilaisia avukseen.

    • valitettavasti... :/

      Kyllä se ikävä kyllä niin on että rahalla saa. Jos on kokematon ja on IHAN PAKKO saada sen oman ponin niin viekää se hyvät ihmiset asiantuntevaan paikkaan (se on valitettavasti kyllä kallista), mutta ponille parempi vaihtoehto ettei eläimen tarvitse kärsiä oman osaamattomuuden vuoksi. Siellä autetaan alkuun ja pikkuhiljaa alat oppia niitä oikeita "perustaitoja" joita kaikki aluksi luulevat osaavansa.

      Yleensä ne pikkutytöt luulevat että sen ponin voi sinne autotalliin tunkea. Mutta vaikka hevonen/poni olisikin omassa pihassa se vie kuitenkin jonkun verran rahaa (noin.70-100e/kk) sille se tarvitsee heinää jotain lisärehua (esim. kivennäinenkin riittää), kuivikkeet, kengitys tai vuolu, tavarat esim.aitaustarvikkeet, satulat,suitset ja muut.., lämpöä ja vettä (hyvä muistaa ettei nämäkään ilmaisia ole.. esimerkiksi talvella lämmityslaskut ovat pilvissä). Susiteltavaa on että ennen kun ponin ostaa on kokemusta ja taitoa, mutta näin ei kuitenkaan aina ole :(

    • jeppee

      Olin muistaakseni 10v ja siskoni 13v kun ostimme ensimmäisen hevosemme. Olin harrastanut ratsastusta 2-4 vuotta ja osasin perusjutut: ravi, laukka, pieniä esteitä. Ja tosiaan tunnit joilla olin käynyt oli sitä uran kiertämistä ja ohjasta vedetään kun kääännytään, ei mitään asettamisia, taivutuksia ym. opetettu. Olin todella arka hevosten kanssa. Siskoni oli ratsastanut ehkä 6 vuotta ja oli paljon kokeneempi kuin minä.

      Tulin paljon rohkeammaksi hevosemme ansiosta ja opin hevosen hoitoa, mutta jalkavian takia hevosellamme ei ole enää voinut moneen vuoteen pahemmin kenttätyöskentelyä harjoitella. Tällä hetkellä meillä on tämän hevosen lisäksi poni ja ravuri, josta treenaamme ratsua. En usko että olisin näin kokenut, jos olisin käynyt vain jollain tallilla ratsastamassa.

      Mutta nyt on alkanut koko heppatouhu olla vähän "pakkopullaa" ja olen monet kerrat miettinyt lopettamista, mutta ei noista hevosista niin vaan pääse eroon. En haluaisi myydä hevosia, mutta tuntuu ettei jaksa ja kiinnosta koulun ja kaiken muun kiireen takia.

      Todellakin kannattaa miettiä ennen kuin ostaa hevosen. Jos vaan mahdollista voisi koittaa ottaaa ensin hevosen ylläpitoon ja koittaa miltä se tuntuu. Ei sitä ajattele, että jaksaako joka päivä ratsastaa vaikka kaatosateessa tai 30c pakkasessa, siivota tallit ja kaikki muu. Toki jos hevonen on tallila, jossa ei tarvitse itse kuin käydä ratsastamassa...

    • O_o

      Jos haluaa omaa hevosta tosi kovasti, nii kannattaa ensi harkita sen laittamista vuokra talliin. Mulla on ollu oma hevonen 2 luokkalaisesta asti ja se oli vuokratallilla pitkään. Kävin itsenäisen ratsastuksen lisäksi tunneilla kerran viikossa, ja aloitin valmennukset 4 luokkalaisena. Valmennuksista saa paljon irti, ja sieltä saa ehkä pashaat neuvot omalla hevosella ratsastamiseen. Tunneilla kannattaa mennä ratsastuskoulun hevosilla, jos suinkin mahdollista. Nyt oon ite 7 luokalla (aloitin ratsastuksen 4 vuotiaana) ja mulla on 5 hevosta pihassa. Oma hevoseni on todella vaikea, ja nuori, mutta valmennaudun sen kanssa neljän viikon välein ja käyn edelleen tunneilla. Rahaa menee paljon, se on totta, mutta vaikka ei olis rahaa nii paljoo, nii voi yrittää vaikka lomittaa ratsastuskoululla esim. vuokran pienentämiseksi. monilla talleilla kyseinen homma onnistuu. ja ensihevosen kannattaa olla kokenut, jotta sekin voisi sinua opettaa ;)

    • ötökäfani

      Olen perheen ainoa lapsi ja en ole saanut hevosta vaikka olisin halunnut. Mutta nyt näin 20 ikävuoden jälkeen ymmärrän miksei.. sanon ettei ole reilua mitata kokemusta a taitoa vuosissa. Joku voi hyvin sanoa että on ratsastanut 5 vuotta mutta todellisuudessa sen taito ei ole välttämättä sama kuten esierkiksi vaan 2 vuotta ratsastaneella.Ikä myös vaikuttaa paljon asiohin. En ole vieläkään saanut omaa hevosta osa ensinnäään minulla ei ole vara toisekseen se vaatii paljon vastuuta mistä lapset eivät vielä ymmärrä mitään anteeksi vain. Siinä vaiheessa kun hoidatte itse oman taloutenne, käytte töissä saatte vaituiset tulot ja tiedätte hevosista ja niiden käsittelystä ja yleisimistä sairauksista jotain voi vasta miettiä asiaa. Entä sitten jos ei hevoset kiinnostaaan enään vaan tulee koirat tai muut mielenkiintosemmiksi eläin jää hoitamatta ja vanhempien vastuulle.

    • Ylläpitohevonen

      Oman hevosen pitoa kannattaa ensin harjoitella vuokrahevosella ja sitten ylläpitohevosella. Ratsastustaito on murheistasi viimeisin jos hevonen sairastuu tai sillä ilmenee jokin käytöshäiriö. Itse opin ylläpitohevosen kanssa parhaiten esimerkiksi kengitysväleistä, eläinlääkärillä käymisestä, tarpeellisista vitamiinikuureista ja madotuksista, rokotuksista, vihreällä laiduntamisesta, loimituksesta jne jne.

    • Anonyymi

      Jos ratsastukseen tarvitsee kokemusta jo heti alussa niin kukaan ei voisi aloittaa ratsastusta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2268
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1964
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      83
      1743
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1608
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      37
      1347
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    Aihe