Epäsosiaalisuuteni

en kuullut vieläkään

Silloin kun on taustamelua, kuten jossain ruokalassa en kuule mitä ihmiset puhuu. Pelkkää pölinää josta ei saa mitään selvää. Siinä sitten arvailet ja teeskentelet kun et kehtaa joka kerta kysyä mitä toinen sanoi.

Eristäydyn mieluummin omien ajatusten pariin kuin yritän arvailla muutamasta väärin kuullusta sanasta mistä on kyse.

14

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eristys1

      Ihan sama juttu täälläkin, monessa muussakin tilanteessa ja vaikka luonteeltani olen sosiaalinen - on tämä kuulonalenema kyllä vaikuttanut niin, että eristäytymistä on ollut ja varmasti tulee olemaan.

    • jake12345

      juu, vaikea tilanne kuulokojeille. Ne kun pyrkivät korostamaan puheääntä, mutt kenen... Sitä ei ei Kuulokeskusten jakamat halpiskojeet osaa valita - esim lähellä olevien tai olevan puhetta korostaa kauempaa kuuluvien sijasta. Nää perustason (halpis) kojeet korostavat kaikkea puhetaajuuksien ääniä ja kakofonia voi olla kauhia.
      On kuulemma kehittyneempiäkin kojeita, mutt niitä voi vain riihikuivalla rahalla ostaa yksityisiltä palvelun tarjoajilta.
      Sitä olen täällä aiemminkin kertonut, vaikka jotkut on vastaan väittäneetkin.

    • Kuuloton

      Juttuni on toisaalla, ks. "Muuttunut kuulo" Hyvin tuttu tilanne. Minua ovat auttaneet Siemensin kuulokojeet (itse ostetut, n. 3 400 euroa). Ne säädettiin pari päivää sitten ja kuulen paremmin niillä, mutta taustamelussa en ole vielä testannut.

      Vuosia peittelin huonoa kuuloani, teeskentelin ymmärtäväni ja melussa eristäydyin. Nykyisin myönnän aika reippaasti, että en kuule. Ihmiset ovat suhtautuneet hyvin ymmärtäväisesti. Harvoin, kun olen tuttujen kanssa istumassa iltaa, kaikki ottavat suosiolla vastaaan sen, että etsitään mahdollisimman hiljainen kapakka. Helsingin keskustassa on onneksi sellaisiakin paikkoja.

      Opetan työkseni, mutta onneksi en lapsia, vaan aika fiksuja aikuisia, jotka ottavat aika luontevasti vastaan kuulo-ongelmani. Silti joudun puhumaan ja myös kuulemaan melussa.

      Ehkä kannattaa ihan rohkeasti myöntää kuulo-ongelmansa, turha kärvistellä ja eristäytyä.

    • m

      Kyllä se on tosi ikävää kun laitteiden kanssa hälyssä kaikki sekoittuu ja ilman ei kuule mitään.
      Puhelimessa kun toisessä päässä on vieras ihminen voi mennä ohi sanoja joita saa arvailla.
      Mielellään tai helposti alkaa välttelemään tilanteita jotka ovat kiusallisia.
      Kerran tässä olin lääkärillä joka puhui niin hiljaa että monesti ehdin sanoa..anteeksi..siis lopultakaan en kuullut kuin ehkä 2/3 puheesta.

      • Kuuloton

        Joo, olin itsekin samanlaisella lääkärillä, joka ei selventänyt puhettaan tai puhunut kuuluvammin, vaikka sanoin, että minulla on kuulo-ongelmia. Epäammattimaista, mutta muuten kyllä hyvä lääkäri.


      • m
        Kuuloton kirjoitti:

        Joo, olin itsekin samanlaisella lääkärillä, joka ei selventänyt puhettaan tai puhunut kuuluvammin, vaikka sanoin, että minulla on kuulo-ongelmia. Epäammattimaista, mutta muuten kyllä hyvä lääkäri.

        Olin juuri menettänyt äkillisesti toisen korvan kuulon ja toisessa korvassa oli kuulolaite, olin yleislääkärillä muista syistä sanoin sitten jossakin vaiheessa etten kuule hyvin, hän sanoi että huomaan sen..:)
        Kerroin mitä oli tapahtunut ja hän oli kyllä auttamassa ja tukemassa ja oli kiinnostiunut mitä oli tapahtunut korvalle.

        Palveluammateissa on ehdoton että puhutaan selkeästi varsin kun huomaa että on vaikeuksia kuulla tai ymmärtää jostakin syystä.


    • jake12345

      olettehan kuulleet tai lukeneet niistä paremmista kojeista, joiden kanssa esim puhelimeen puhuessa ääni johdetaan molempiin korviin ja taustamelu ainakin vähenee. ...mutt en tiedä saako noitakaan Kuulokeskuksista... mutt yksityisiltä omalla rahalla ostaen kyllä saa.

      • m

        Jos olisi varaa en kitsailisi laadun suhteen.
        Phonak Versata on minulla nyt, molemmisssa korvissa.


    • m

      Heh, tuo aloittajan nicki alkoi ihan naurattamaan, juuri noin sanon..en kuullut vieläkään.

    • Otoskleroosi

      Minulla on ollut otoskleroosi jo lapsesta asti ja kuulokojeet kolmisen vuotta. Kuuloni huononi oikeasta, ennen selvästi paremmasta korvasta yhtäkkiä noin puolitoista vuotta sitten. En kuule oikealla korvalla enää juuri mitään ilman kojetta. Vasen on hiukan parempi. Kuulokojeet siis molemmissa korvissa. Nuha kun tulee niin en kuule juuri mitään, mitä joku puhuu. Edes työpaikallani.

      En enää halua osallistua sosiaalisiin tilaisuuksiin juurikaan koska taustamelu häiritsee kuulemista tavalla jonka kaikki kuulokojeiden käyttäjät tiedämme. Olen alkanut eristäytyä yhä enemmän, keskityn omiin harrastuksiini joita minulla on kuitenkin paljon. Lähinnä sellaisia harrastuksia joihin innostuin jo huonokuuloisena lapsena. Olen perusluonteeltani sosiaalinen, mutta minkäs teet.

    • Hyvä arvailija..

      Lohduttavaa lukea, että on muitakin jotka kärsivät samasta vaivasta. Minulla on ollut kuulokojeet pari vuotta, mutta taas alkaa tuntumaan etten saa selvää ihmisten puheesta. Lievästi sanottuna vituttaa, kun on aina ihan pihalla. Sitä tuntee itsensä todella tyhmäksi, kun kaikki muut ovat selvillä siitä mitä tapahtuu. Ihan kuin se viesti olisi piilotettuna jotenkin salaisesti siihen puheeseen, josta mielestäni saan pääosin selvää, mutta aina se oleellinen menee ohi, vaikka kirjoitan jatkuvasti itselleni asioita muistiin toisten puheesta. Sitten kun kysyn, niin kaikki katsovat vinoon "no juurihan siitä sovittiin". Turhauttavaa ja ahdistavaa.

      Miesystävänkin tavallisin puhe liittyy jotenkin sen asian kauhistelemiseen tai esille nostamiseen, etten kuule. Ja muka unohtaa sen aina.

      Tekisi mieli vain vetäytyä johonkin omiin oloihin, jossa ei tarvitsisi olla muiden kanssa tekemisissä.

      Olen ollut huonokuuloinen 30 vuotta 40 vuoden elämästäni, ja minua pidetään jo lähtökohtaisestikin omituisena.

      Kaikki harrastukseni ovat yksinäisiä. Kuntosali, hiihto, lenkkeily, lukeminen... Niissä ei kuulokojeitakaan tarvitse.

      Aluksi kuulokojeet avasivat ihan uuden maailman. Sain hieman itseluottamustakin, kun pystyin osallistumaan keskusteluihin. Minulla on kuulokeskuksesta saadut kojeet, joita kai pitäisi huoltaa ja kuuloni tarkistaa, mutta mikään taho ei ota niitä asiakseen. Kuulokeskus ei huolla, terveyskeskus osoittaa kuulokeskusta. Menee hermo..

      • Otoskleroosi

        Hyvä Hyvä arvailija,

        Olen ikäisesi mies ja meillä näyttää olevan samanlainen historia ja samanlaiset ajatukset ja samanlaiset harrastukset. Kiva kun edes netistä löytää jonkun, joka ymmärtää millaista on olla tässä tilanteessa. Olin yhdeksänvuotias kun minulla diagnosoitiin otoskleroosi. Kokeneet lääkäritkin ihmettelivät kuinka se voi puhjeta jo noin nuorena. Tänä vuonna tulee neljäkymmentä täyteen eli 31 vuotta elämää kuulovamman kanssa.

        Haluaisin itsekin vetäytyä jonnekin omiin oloihini, luonnon keskelle pois yhteiskunnasta. Vituttaa todella, että jotkut pitävät minua yksinkertaisena vain siksi etten kuule.


      • ei meteliä.
        Otoskleroosi kirjoitti:

        Hyvä Hyvä arvailija,

        Olen ikäisesi mies ja meillä näyttää olevan samanlainen historia ja samanlaiset ajatukset ja samanlaiset harrastukset. Kiva kun edes netistä löytää jonkun, joka ymmärtää millaista on olla tässä tilanteessa. Olin yhdeksänvuotias kun minulla diagnosoitiin otoskleroosi. Kokeneet lääkäritkin ihmettelivät kuinka se voi puhjeta jo noin nuorena. Tänä vuonna tulee neljäkymmentä täyteen eli 31 vuotta elämää kuulovamman kanssa.

        Haluaisin itsekin vetäytyä jonnekin omiin oloihini, luonnon keskelle pois yhteiskunnasta. Vituttaa todella, että jotkut pitävät minua yksinkertaisena vain siksi etten kuule.

        Täällä samantyyppinen tapaus. Olen kohta 60 vuotias nainen ja kuulo huononee yhä. Juuri tämä, ettei kukaan ota vastuuta kuulokeskuksessa. Minut on ulkoistettu kuulokojeiden maahantuojalle ja sinne vien huoltoon kojeen ja muutaman vuoden välein saan uudet kojeet, jotka nekin ovat HUS in määrämät(jotain halvempaa mallia). Harrastuksena hiihto, sauvakävely ja pyöräily.Ja juuri tänään mies sanoi: Miksi et vastaa hänen puhelimeensa kun se soi.(En vaan kuullut).Ja hänen toinen sanonta: Miks et kuuntele.(Tietää sen etten kuule).Mietin juuri pitäisikö hakeutua kuntoutuskurssille.


    • Nainen sateessa

      Hakeutukaa nyt hyvät ihmiset kuntoutukseen.Valkeaan taloon tai Kopolaan.Siellä tapaatte muita huonokuuloisia ja saatte vertaistukea.Itse menetin kuuloni äkillisesti molemmista korvista ja heti lähdin kuntoutukseen.
      Kyllä huonokuuloinen erakoituu,se on tosiasia.Muiden huonokuuloisten joukossa ihminen kuitenkin huomaa ettei ole yksin vammansa kanssa ja sieltä saa uusia ystäviä joita jokainen kaipaa.
      Tsemppiä vaan kaikille ja ottakaa yhtys vaikka sairaalan kuulopolille jos ei teidän kuuloasioita aleta hoitamaan.Siellä on sitä varten kunt.ohjaajakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      311
      2834
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2193
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      82
      1643
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      189
      1541
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1345
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1233
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1094
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      20
      1092
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe