Koneremonttiko vai mikä auttaa?

Peräpeili kirkkaaksi

Yanmarin öljyntäyttöreijästä kopan päältä puhaltelee aika paljon ja myös mittatikun reijästä ja pakokaasuna savuttaa harmaata haisevaa..

Mikä on toimenpide? Koneremonttiko? Missä vois teettää mitä arviolta kustantaa? Riittäiskö vain männänrenkaiden vaihto? Mistä osat remonttiin? jne jne......

21

441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yanmarilla

      Yanmari puhaltelee normaalisti aikapaljon, mittatikun reiästä pitäisi tulla öljyt paatin pohjalle, jos se sieltä hönkii, ainakin mulla tulisi. Mikä Yanmari on kyseessä? Tein just omaani männänrengas, laakerien vaihtorempan, ihan vaan siksi kun jouduin avaamaan koneen ruostuneen pakoventtiilin takia. Voitko laittaa jonkun sähköposti osoitteen yhteyden pitoa varten.

    • Peräpeili kirkkaaksi

      Teitkö itse vai teetitkö ja mistä sait hommattua osat? Ei minuakaan se puhaltelu haittaa, mutta haitta on se kun käynistyy kylmänä aika huonosti ja pahinta on tuo jatkuva savu. Kone tuntuu silti pirtsakalta.

      • R K-S

        Mäntien ohipuhalluksesta on kysymys. Kyllä joudut koneremontin tekemään. Mikä Yanmar sinulla on?


      • Yanmarilla

        Kyllä Yanmari puhaltaa normaalistikin, mulla ei puhaltelu poistunut, vaikka rengastin koneen, sylintereissä ei ollut olkapäätä, hoonin jäljet näkyivät. Savuttaminen ja huono käyntiin lähteminen voi johtua "kusevasta" suuttimesta. Ite tein remontin ja alkuperäisosat hommasin kiertoteitse.


      • Yanmarilla kirjoitti:

        Kyllä Yanmari puhaltaa normaalistikin, mulla ei puhaltelu poistunut, vaikka rengastin koneen, sylintereissä ei ollut olkapäätä, hoonin jäljet näkyivät. Savuttaminen ja huono käyntiin lähteminen voi johtua "kusevasta" suuttimesta. Ite tein remontin ja alkuperäisosat hommasin kiertoteitse.

        Kumman teit itse, suutin- vai vai lakeri-/rengasrempan?

        Suutinremppa vaatii kuitenkin erikoistyökaluja avautumispaineen mittaukseen ja säätöön, eikä yhdelläkään huviveneilijällä ole tarpeeksi puhdasta työtilaa jossa sen voisi tehdä (keittiö tietenkin voisi toimia, mutta epäilen talon emännän intoa antaa se sellaiseen käyttöön).


      • Yanmarilla
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kumman teit itse, suutin- vai vai lakeri-/rengasrempan?

        Suutinremppa vaatii kuitenkin erikoistyökaluja avautumispaineen mittaukseen ja säätöön, eikä yhdelläkään huviveneilijällä ole tarpeeksi puhdasta työtilaa jossa sen voisi tehdä (keittiö tietenkin voisi toimia, mutta epäilen talon emännän intoa antaa se sellaiseen käyttöön).

        Mulla on mahdollisuus korjata vehkeitäni kaverin korjaamossa. itte koeponnistin suuttimet siihen tarkoitetulla käsipumpulla, kaikissa oli avautumispaine 195-200 bar, kaikista viidestä reiästä tuli tavaraa, enka tehnyt mitään niille. Koneen purin ja kokosin ite, enkä tarvinnut kaverilta muuta kuin moottorin pyörityspukin ja momenttiavaimen. Helppo ja yksinkertainen perusmoottori. Kansi koneistettiin alan liikkeessä, muistoksi jäi yksi piloille ruostunut pakoventtiili.


      • Joopajoooo
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kumman teit itse, suutin- vai vai lakeri-/rengasrempan?

        Suutinremppa vaatii kuitenkin erikoistyökaluja avautumispaineen mittaukseen ja säätöön, eikä yhdelläkään huviveneilijällä ole tarpeeksi puhdasta työtilaa jossa sen voisi tehdä (keittiö tietenkin voisi toimia, mutta epäilen talon emännän intoa antaa se sellaiseen käyttöön).

        Suutinhuollon voi tehdä vaikka siellä veneessä, ei se mitään laboratorio-olosuhteita vaadi, puhdas työtaso riittää.


    • Peräpeili kirkkaaksi

      Se on 45 heppainen nelipyttyinen turbolla varustettu. Malli 4jm-te ja vuosimalli 1982. Jaahas, mitähän tuota sitten tekisi tuolle savulle.

    • Yanmarilla

      Outo malli, ettei vaan olis 4jh-te. Joku ei täsmää, oletko aivan varma 4jm-te:stä. 4JH-TE on turbokone, 1,6 L tilavuus, mutta 55 hv. Ei tanskalaiset Yanmar sivut tunnistanut ollenkaan 4jm-te moottoria, sen sijaan on 4JHE, ahtamaton, sama tilavuus, 44 hv. Eikö lämmönvaihtimen päällä ole tuntolevy enää tallella.

      • Yanmarilla

    • Peräpeili kirkkaaksi
    • Peräpeili kirkkaaksi

      Lisäyksenä: tuon linkin kuvassa oleva kone on justa samanlainen hurtin kytkimineen ja turbokin näkyy tuossa takakulmalla, kuvaa voi suurentaa. Tyyppikilvessäkin lukee 4jm-te.

      • Yanmarilla

        Sitten voi vain todeta, ettei tanskien sivulla ole kaikkia Yanmareita. Se on huono juttu, olis ollut niin helppo tilata osat ulkomailta, jos vois kattoo varaosanumerot räjäytyskuvasta. Usan varaosahinnat ovat vain n. kolmas osan siitä minkä ne maksaa meillä. Jos sulla on tuttuja siellä, joka hoitaa maksu ja postiliikenteen, niin rahallinen etu on huomattava, koska Yanmarin maahantuojan varaosahinnoittelu on PC:stä, heidän ja piirimyyjien pitää saada osista 100%, "koska volyymit on niin pienet"

        Minkälaisessa veneessä aulla Yanmar on. Voisitko tehdä semmoisen höpöhöpö sähköpostin, johon voisin kirjoittaa muutaman neuvon.


      • Puoliplaanari
        Yanmarilla kirjoitti:

        Sitten voi vain todeta, ettei tanskien sivulla ole kaikkia Yanmareita. Se on huono juttu, olis ollut niin helppo tilata osat ulkomailta, jos vois kattoo varaosanumerot räjäytyskuvasta. Usan varaosahinnat ovat vain n. kolmas osan siitä minkä ne maksaa meillä. Jos sulla on tuttuja siellä, joka hoitaa maksu ja postiliikenteen, niin rahallinen etu on huomattava, koska Yanmarin maahantuojan varaosahinnoittelu on PC:stä, heidän ja piirimyyjien pitää saada osista 100%, "koska volyymit on niin pienet"

        Minkälaisessa veneessä aulla Yanmar on. Voisitko tehdä semmoisen höpöhöpö sähköpostin, johon voisin kirjoittaa muutaman neuvon.

        Jos suuttimet on tarkastettu, veikkaan, että vika on turbossa. Jonkinlaisen käsityksen asiasta saa irrottamalla ilmansisäänottokopan ja pyörittämällä sormella turboa. Pitäisi pyöriä helposti. Jos jumittaa, turbon voi irrottaa suhteellisen helposti ja viedä kunnostettavaksi erikoisliikkeeseen.


      • Yanmarilla
        Puoliplaanari kirjoitti:

        Jos suuttimet on tarkastettu, veikkaan, että vika on turbossa. Jonkinlaisen käsityksen asiasta saa irrottamalla ilmansisäänottokopan ja pyörittämällä sormella turboa. Pitäisi pyöriä helposti. Jos jumittaa, turbon voi irrottaa suhteellisen helposti ja viedä kunnostettavaksi erikoisliikkeeseen.

        Tuo oli hyvä huomio, nimittäin jos ahtimen stefat ovat kuluneet, öljynpaine lykkää öljyä heti pakoputken lieskaan, joka palaa sinisenä savuna vaikkei öljynkulutusta olisi nimeksikään.


    • Peräpeili kirkkaaksi

      Tuota olen itsekin ajatellut että saako turbon kautta öljyä. Turbo kyllä pyörii hyvin kevyesti ja vaivatta yhdellä sormella. MUTTA mutta mIten tuon turbon stefojen kulumisen ja vuotamisen voi tarkistaa ja todeta jos sitä on?

      • Turbossa ei ole stefoja.

        On roiskelevyt ja metalliset urarenkaat.
        Öljynpaine ei pääse laipan taakse kummaltakaan puolelta silloin kun turbo toimii, kummallakin puolella on ylipaine.

        Turbosta menee öljyä imupuolelle silloin kun ilmanputsari on tukkoinen ja/tai ahtopainetta ei ole.

        Ensimmäinen homma on putsarin poisto (näet myös turbon toiminnan) ja huohotusjärjestelmän tarkistus (jos tukossa, kampikammion paine purkautuu osin turbon kautta).

        Jos savutus loppuu , vika oli jommassa kummassa, jos ei, niin sitten vasta miettimään ohivuotomittausta jms.


      • J vielä lisäksi
        e.d.k kirjoitti:

        Turbossa ei ole stefoja.

        On roiskelevyt ja metalliset urarenkaat.
        Öljynpaine ei pääse laipan taakse kummaltakaan puolelta silloin kun turbo toimii, kummallakin puolella on ylipaine.

        Turbosta menee öljyä imupuolelle silloin kun ilmanputsari on tukkoinen ja/tai ahtopainetta ei ole.

        Ensimmäinen homma on putsarin poisto (näet myös turbon toiminnan) ja huohotusjärjestelmän tarkistus (jos tukossa, kampikammion paine purkautuu osin turbon kautta).

        Jos savutus loppuu , vika oli jommassa kummassa, jos ei, niin sitten vasta miettimään ohivuotomittausta jms.

        Käytä konetta riittävän kauan että vanha oljy poistuu kanavista.


    • Yanmarilla

      Kun en ole yhtään ahdinta purkanut, niin tarkoitin tiivisteitä, ainakin mun Yanmarissani on joku tiiviste akselissa, sen nimellä ei ole väliä. Ed veneen Sisu oli metalli silpun takia leikannut kiinni, ja sen takia jouduin purkamaan kaikki tulpat ym öljykanavista että sain silpun pois, ahtimelle en tehnyt mitään, ymmärsin sen ensikäynnistyksessä, että ahdin meni vaihtoon, sen verran savua tuli pakoputkesta.
      Yanmarissa(ainakaan minun) ei ole varsinaista ilmanpuhdistajaa vain metalliverkko n. millin reijillä, estämässa isompien kokkareiden joutuminen imusarjaan

    • Peräpeili kirkkaaksi

      Mitä tapahtuu jos irroittaa turbolta tulevan kumiputken. Muuttuuko käynti kun turbo ei enää ahdakaan ilmaa imupuolelle? Imupuolen imu on varmaan kova mutta entäpä turbon puhallus putken päästä pitäisikö ilmaa tulla kuin parhaastakin tehopuhaltimesta jos turbo toimii?

    • Yanmarilla

      Multa lähti Sisusta kerran ajossa ahtimelta tuleva letku irti, maailma oli täynnä mustaa savua, palaminen oli vajaata, polttoainetta meni koneeseen liikaa, ilman suhteen. Moottori kävi kyllä muuten, mutta otti kierroksia vain 2/3. Mulla Sisun ahtopaine oli 1 bar, sitä olisi voinut vielä lisätä, mutta annoin olla sellaisena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2144
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1298
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      309
      989
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      916
    5. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      84
      865
    6. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      75
      851
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      670
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      650
    10. 50
      644
    Aihe