Joskus uutisissa annettiin ymmärtää, että se on oma vika, jos kotiisi murtaudutaan.
Se on kuulema huonosti suojattu.
Liikkuminen kun pitää olla tänäpäivänä vapaata, niin rikollisia tulee muutaman viikon murtokeikoille ja menevät takaisin.
Tuli ostettua pihanvalvontaan riistakamera.
Turha vehje, mutta ompahan mielenrauhan vuoksi jotain tehty, jos saan sen toimimaan.
Sitä huomaa, miten vanha sitä on, kun nämä elektroniset laitteet tuntuvat niin kovin monimutkaisilta
Omaisuuden suojaus
90
1080
Vastaukset
- ...
Joop
Kyllä se on nykyisin niin, että se on ite pidettävä itestään huolta. Näinhän se tosin ollut aina, mutta nykyään ei voi luottaa naapuriapuun. Aikanaan oli yhteisöjä, jotka vähän niinkuin syrjäsilmällä seuraili, että naapurilla kaikki ok. Se oli omakin etu. Nykyisin kukaan ei oikein edes tunne naapureitaan, se muuttunut.
Voisin pitkään kirjoittaa turvallisuusasioista. Aika tuttuja itelle. Sanotaanko nyt vaikka niin, liikaa ei voi satsata turvallisuuteensa koskaan.
Meillä ei ole valvontakameraa. Syy, jos hokaavat sen, ensin varastavat laitteiston ja tietävät, että arvokkaampi tai helpommin tyhjänä oleva kohde. Lisäksi hankala pitää huolta kahden paikan laitteistoista. Riistakameroita olen joskus itsekinajatellut. Halpoja, ei tule kovin kalliiksi, jos varastavat. Jos onnistuisi asentamaan ne niin, että niitä ei huomattaisi, olisi asiassa se hyvä puoli, että saisi ehkä kuvaa tekijöistä poliisille. Se vaan huonopuoli, kuten havaittu; murtomiehillä yleensä urheiluhousut, jokin huppari, huppu päässä, kaulahuivi naamalla ja aurinkolasit. Eli se siitä.
Koska ei ikinä ole ollut aseenkantolupaa, ei suomessa ole edes kaasuasetta, aikanaan se oli jatkuvasti taskussa vuosikaudet, ei kyllä onneksi ikinä tarvinnut. Nykyään on sitten oven pielessä golfbäki ja kuudenkilon jauhesammutin. Ja vaikkei tukkaa nyt niin hirveästi ole, pidän kaiken varalta hiuslakkaa taskussa, ei sitä koskaan tiedä, milloin tukka menee sekaisin...
Turvallisuus asioille monesti naureskellaan. Naurut loppuu vasta sitten, kun on liian myöhäistä. En ole ikinä nauranut, mutta eipä koskaan ole ollut myöhäistäkään. Ihan viisasta sulla hankkia se kamera, siitä voi olla joskus vielä paljonkin hyötyä, siis tapahtuneen rikoksen selvittelyssä.
=DW=Jurppii vaan, kun huudetaan "rajat auki ja vapaa liikkuminen".
Se tuo elintasoero on tuonne itäänpäin niin suuri, että siellä löytyy markkinoita sellaiselle tavaralle, joka ei täällä menis kaupan ollenkaan.
Pahimpia mökkimurtoja, joita tiedän, on että on viety kaikki, sängyt, pöydät, matot, jopa ikkunaverhotkin.
On tässä käyty, mutta mukaan lähti täysin arvotonta.
Mikä tarkoitus hiuslakalla on.- Turhalahti
k-kotton kirjoitti:
Jurppii vaan, kun huudetaan "rajat auki ja vapaa liikkuminen".
Se tuo elintasoero on tuonne itäänpäin niin suuri, että siellä löytyy markkinoita sellaiselle tavaralle, joka ei täällä menis kaupan ollenkaan.
Pahimpia mökkimurtoja, joita tiedän, on että on viety kaikki, sängyt, pöydät, matot, jopa ikkunaverhotkin.
On tässä käyty, mutta mukaan lähti täysin arvotonta.
Mikä tarkoitus hiuslakalla on.Kai hiuslakkaa voi suihkuttaa silmiin jos joku käy päälle. Vai? Kun kaikki pippurisuihkeet ym lamauttimet on kielletty.
- ...
Turhalahti kirjoitti:
Kai hiuslakkaa voi suihkuttaa silmiin jos joku käy päälle. Vai? Kun kaikki pippurisuihkeet ym lamauttimet on kielletty.
Hiuslakka on hiuslakkaa. Sumuttimet ovat aseita, vaativat kantoluvan suomessa. En ole varma nykytilanteesta, mutta itäisessä ja eteläisessä naapurimaassa lupia ei ennen tarvittu, niitä myytiin kioskeissa. Sieltä niitä käsittääkseni on kulkeutunut paljonkin laittomasti maahan.
Hiuslakka ajaa saman asian, parempi olisi pieni spraymaali. Ja se pitää ottaa huomioon, jos joutuu lakkaa käyttämään, saa itselleen syytteen vähintään pahoinpitelystä, ehkä törkeästä sellaisesta. Päälle korvaukset pilalle menneistä vaatteista jne. Että ihan helpolla ei kannata käyttää, maksaa useita tonnneja.
=DW= ... kirjoitti:
Hiuslakka on hiuslakkaa. Sumuttimet ovat aseita, vaativat kantoluvan suomessa. En ole varma nykytilanteesta, mutta itäisessä ja eteläisessä naapurimaassa lupia ei ennen tarvittu, niitä myytiin kioskeissa. Sieltä niitä käsittääkseni on kulkeutunut paljonkin laittomasti maahan.
Hiuslakka ajaa saman asian, parempi olisi pieni spraymaali. Ja se pitää ottaa huomioon, jos joutuu lakkaa käyttämään, saa itselleen syytteen vähintään pahoinpitelystä, ehkä törkeästä sellaisesta. Päälle korvaukset pilalle menneistä vaatteista jne. Että ihan helpolla ei kannata käyttää, maksaa useita tonnneja.
=DW=Takavuosina eräälle huoltoasemalle murtautuneet henkilöt saivat paikan "omistajan" ampumaan peräänsä - eivät loukkaantuneet.
Omaisuutensa puolustajahan siinäkin syytteen sai...
Itse kyllä huitaisisin kotiini murtautujaa paistinpannulla päin pläsiä!
Ellei ihminen saa itseään ja omaisuuttaan puolustaa, on tulevaisuus rikollisten!!!- linux-erkki
Kirjoitit ihan asiaa, mutta sen verran korjaisin....eihän se pääasia ole rosmon tunnistettavuus(varsinkin yöaikaan kun liikkuvat) vaan se, että on olemassa valvontakamera tai muu vastaava hälytyslaite, joka lähettää hälytyksen eteenpäin. Itsellä on laajakaistayhteys ja tietokoneessa ohjelma, joka lähettää heti liiketunnistuksesta kuvan ja videonpätkän sähköpostiin. Ja koska minulla on avattuna uusi sähköpostiosoite, niin älykännykään kun posti-ilmoitus saapuu, niin merkkinä siitä on erikoinen viestin merkkiääni(eräänlainen summeriääni saapuneesta postista)...näin siis mikäli en ole kotosalla. Sitten kun olen kotosalla niin tietokoneen summeri huutaa aikalailla isolla äänellä jotta herää sikeämmästäkin unesta. Joskus on vikahälytyksestä herätty, mutta silloin oli hiipparikin jänöjussi(luvattomissa puuhissa tosin järsien omenapuuta). Hintaa kertyi alle 100 euroa (siis infrapunakameran hinta) ja tietokoneessa on linux ja motion -niminen ohjelma. Ne on pyörinyt kohta 3 vuotta kertaakaan jumiutumatta.
Minea44 kirjoitti:
Takavuosina eräälle huoltoasemalle murtautuneet henkilöt saivat paikan "omistajan" ampumaan peräänsä - eivät loukkaantuneet.
Ellei ihminen saa itseään ja omaisuuttaan puolustaa, on tulevaisuus rikollisten!!!Tuossa olet aivan oikeassa.Murtoja tehdään niin paljon, että poliisit kirjaa ne ylös, ja siihen se jää.
Minä neuvoisin, osta paksu valurautapannu sitä huitaisua varten.- --------------------
Minea44 kirjoitti:
Takavuosina eräälle huoltoasemalle murtautuneet henkilöt saivat paikan "omistajan" ampumaan peräänsä - eivät loukkaantuneet.
Ellei ihminen saa itseään ja omaisuuttaan puolustaa, on tulevaisuus rikollisten!!!esim kesämökkitien voi miinoittaa,ja paljon muutakin mukavaa voi keksiä kun vaan osaa käyttää päätään...
- tätiiiii
k-kotton kirjoitti:
Tuossa olet aivan oikeassa.Murtoja tehdään niin paljon, että poliisit kirjaa ne ylös, ja siihen se jää.
Minä neuvoisin, osta paksu valurautapannu sitä huitaisua varten.Niin ja sitä valurautapannua voi käyttää väliaikoina vaikka makkaranpaistoon.
- toinentäti
tätiiiii kirjoitti:
Niin ja sitä valurautapannua voi käyttää väliaikoina vaikka makkaranpaistoon.
Terveellisempää itselle ja toisille on käyttää valurautapannua vain ruuanlaittoon...
Meillä on aidattu piha ja iso koira, johon luotan enemmän kuin mihinkään aseeseen tai turvajärjestelmään. Koiran uskollisuus omaa perhettä kohtaan on tullut todistettua moneen kertaan. Koiralla ei ole työaikoja, se vartioi aina. tätiiiii kirjoitti:
Niin ja sitä valurautapannua voi käyttää väliaikoina vaikka makkaranpaistoon.
Sitä huitaisua kannattaa harjoitella, jos ensimmäisestä huitaisusta tokenee , niin on uusi tulossa.
-------------------- kirjoitti:
esim kesämökkitien voi miinoittaa,ja paljon muutakin mukavaa voi keksiä kun vaan osaa käyttää päätään...
Nuo miinoitukset on siitä huonoja, jos ei itse muita, niin saa itselleen vahinkoa.
Paikkakunnallemme ilmestyneen vastaanottokeskuksen ensimmäisen aallon asukkien täydentäessään varusteitaan lähimpien talojen varastoista asennutin taloomme 80-luvun alussa hälytinjärjestelmän sensoreiden vahtimaan molempien kerrosten sisääntuloaukkoja ml. ulkoämyri ja liiketunnisteiset halovalot.
Muutaessamme 9-vuotta sitten nykyiseen kt-kolmioomme asensin lisukkeeksi turvalukon ja saranapuolen varmuustapit.
Mitään sähköistä ei ole mutta eipä ole paljoa varastettavaakaan vaikka eihän sitä voro välttämättä tiedä.
Satunnaisia, outoa murretta puhuvia kävijöitä, olen ajatellut mahdollisina lukituksen tarkastajina.Niin, kyllä täälläkin kulkee polkupyörällä taulu- ym.ta kaupustelijaa, sitten ne pyytää vettä.
Minä olen komentanut, että sinä pysyt siinä, niin minä haen vesilasin, siis oven ulkopuolella.
Oli paikakunnan vartiointiliikkeen kanssa puhe, että kävisi katsomassa, millainen hälytysjärjestelmä olisi paras, mutta yksin-yrittäjä, ei näytä ehtivän.
On se ilkeä tunne, kun luvatta käydään, vaikka ei mitään vietäisikään.- ...
Sivusta.
Periaatteessa tapit, turvaketjut ja ovisilmät ois niinkuin taloyhtiölle kuuluvia asioita. Mutta niitä ei vaadita missään laissa. Ja esim meidän yhtiössä niitten asentaminen on kielletty ovifirman toimesta. Ihmeen heikkoja ovia, ei saa porata reikiä...
Aloituksen riistakamera on hyvä ratkaisu, eteiseen tai tuulikaappiin sellainen, ehkä jää kuvaan murtomiehen naamari. Mutta kannattaa ottaa huomioon, hankala piilottaa, todennäköisesti murtautujat ensimmäiseksi varastavat sen.
Aikanaan oli juu hälytyslaitteisto. Ovissa jaikkunoissa anturit ja parit liiketunnistimet. Itse laite oli piilotettuna vaatekaappiin, seitsemän sekuntia asuntoon tulon jälkeen aikaa deaktivoida järjestelmä. Ongelma oli just siinä, etttä liikeilmaisimien takia, sitä ei voinut käyttää kun itse oli kotona. Sama vika nykyisin, on kissa. Ei voi laittaa liiketunnistimia.
Hälyt edullisia nykyään. Mutta harvalla varaa maksaa vartioliikkeelle. Paljonpa hyötyä siitä, jos sireeni ulvahtaa ja murtomies iskee sireenin kappaleiksi muutamassa sekunnissa. Sitäpaitsi ei ulvova sireeni ketään kiinnosta. Näkeehän tuon parkkipaikoilla, aina joku auto ulvoo, eikä kukaan edes katso. mitä taphtuu, liikaa vääriä hälytyksiä, eikä kukaan halua sekaantua yhtään mihinkään.
Suosittelen pesä'pallomailaa.
=DW= ... kirjoitti:
Sivusta.
Periaatteessa tapit, turvaketjut ja ovisilmät ois niinkuin taloyhtiölle kuuluvia asioita. Mutta niitä ei vaadita missään laissa. Ja esim meidän yhtiössä niitten asentaminen on kielletty ovifirman toimesta. Ihmeen heikkoja ovia, ei saa porata reikiä...
Aloituksen riistakamera on hyvä ratkaisu, eteiseen tai tuulikaappiin sellainen, ehkä jää kuvaan murtomiehen naamari. Mutta kannattaa ottaa huomioon, hankala piilottaa, todennäköisesti murtautujat ensimmäiseksi varastavat sen.
Aikanaan oli juu hälytyslaitteisto. Ovissa jaikkunoissa anturit ja parit liiketunnistimet. Itse laite oli piilotettuna vaatekaappiin, seitsemän sekuntia asuntoon tulon jälkeen aikaa deaktivoida järjestelmä. Ongelma oli just siinä, etttä liikeilmaisimien takia, sitä ei voinut käyttää kun itse oli kotona. Sama vika nykyisin, on kissa. Ei voi laittaa liiketunnistimia.
Hälyt edullisia nykyään. Mutta harvalla varaa maksaa vartioliikkeelle. Paljonpa hyötyä siitä, jos sireeni ulvahtaa ja murtomies iskee sireenin kappaleiksi muutamassa sekunnissa. Sitäpaitsi ei ulvova sireeni ketään kiinnosta. Näkeehän tuon parkkipaikoilla, aina joku auto ulvoo, eikä kukaan edes katso. mitä taphtuu, liikaa vääriä hälytyksiä, eikä kukaan halua sekaantua yhtään mihinkään.
=DW=Kun Sinä tunnut olevan melkoinen asiantuntija näissä asioissa, niin kysyisin, eikös älypuhelimeen voi laittaa sähköpostiviestiä.
Silloin tämä riistakamera on vallan hyvä. Se lähettää kuvia sähköpostiin, niin kuin myös kännykkään. Silloin siinä tulee se hälytys samalla
Jos se kännykkään panee laittamaan ne kuvat, niin se kuulema maksaa, ja paljon.
Se kun lähettää kuvan aina, kun joku liikkuu, itsestäkin.
Nyt se ottaa kortille, joka pitää ladata tietokoneelle.- L - L
... kirjoitti:
Sivusta.
=DW=Kotona ollessa?! Ei juolahtanut mieleenkään pitää hälläriä päällä.
Miksi olisin pitänytkään.
Eikä myöskään muutaman tunnin ulkona piipahduksen aikana.
Ämyri oli kattokontin sisällä josta sitä ei aivan heti pystynyt paikantamaan eikä päässyt käsiksi ilman tikkaita.
Naapureiden kanssa olimme normaaleissa puheväleissä ja ämyristä oli puhetta.
Luotin ehdottomasti naapureiden kiinnostukseen.
Pisimmän poissaolomme aikana, 3kk. oli rajanaapurin kanssa sovittu pihatöistä, lämmityksen ajoittaisesta tarkistuksesta ja väistämättä, käännöstä huolimatta tulevan postin käsittelystä.
Nykyisen asuntomme peruslukko on peräisin 60-luvun alkupuolelta eikä se pahasti hidastaisi edes 1/2 ammattilaista.
Turvalukko ja tapit takaavat sen ettei aivan pienellä metelillä mentäisi läpi.
Kun olin vuosikaudet arkiviikot muualla asensin turvaketjun ja herätehalogeenit vaimon mielenrauhan vuoksi.
Ps. Minusta lekan varsi on tehokkaampi ja kätevämpi. - ...
L - L kirjoitti:
Kotona ollessa?! Ei juolahtanut mieleenkään pitää hälläriä päällä.
Miksi olisin pitänytkään.
Eikä myöskään muutaman tunnin ulkona piipahduksen aikana.
Ämyri oli kattokontin sisällä josta sitä ei aivan heti pystynyt paikantamaan eikä päässyt käsiksi ilman tikkaita.
Naapureiden kanssa olimme normaaleissa puheväleissä ja ämyristä oli puhetta.
Luotin ehdottomasti naapureiden kiinnostukseen.
Pisimmän poissaolomme aikana, 3kk. oli rajanaapurin kanssa sovittu pihatöistä, lämmityksen ajoittaisesta tarkistuksesta ja väistämättä, käännöstä huolimatta tulevan postin käsittelystä.
Nykyisen asuntomme peruslukko on peräisin 60-luvun alkupuolelta eikä se pahasti hidastaisi edes 1/2 ammattilaista.
Turvalukko ja tapit takaavat sen ettei aivan pienellä metelillä mentäisi läpi.
Kun olin vuosikaudet arkiviikot muualla asensin turvaketjun ja herätehalogeenit vaimon mielenrauhan vuoksi.
Ps. Minusta lekan varsi on tehokkaampi ja kätevämpi.Ollut kaksi murtoyritys päivällä, kun olen ollut kotona. Yhtiössä murtauduttiin aikaan moniin asuntoihin yöllä, kun asukkaat olivat nukkumassa, murrot huomattiin vasta aamulla.
Murtomiehellä ei mene montaa minuuttua tyhjentää asunnosta arvokkaat tavarat. Esim nämät öisin murtautujat oli putsanneet alakerrasta kännykät, lompakot jne. mutta eivät olleet käyneet yläkerran korulippailla.
Tutuilla ollut muualla suoria ryöstön yrityksiä jne
hyväuskoisuudesta kärsii ennemmin tai myöhemmin. Ei vanha ukko voi mitään pesäpallomailalla huumeissaan olevalle nuorisorikollisjengille. ainoa aidea on, joltakin kallo halki, ehkä poliisi sitten löytää sen sairaalasta, ite tosin voi joutua ruumishuoneelle.
Täysin turha lässyttää mistään lintukodosta. Ongelmia turvallisuuden kanssa oli aikanaan kuuskytluvulla jo maalla asuessa, jonnekin ne siskonmiehen talvirenkaat vaan luhdista oli häipyneet. Tsadissa alkaa nykyisin olemaan jo todella rauhatonta. Meitin ostarilla on muutamia romaniankilvissä olevia autoja peräkärryineen, kärryt täynnä renkaita...
Lisää lukkoja, se ainakin tekee hommat vaikeammiksi, mieluummin murtaudutaan helpompiin kohteisiin.
Ai niin.. Parkkipaikalta on varastettu kummaltakin puolelta naapurien autot tässä vuosien vieriessä, yhdeltä naapurilta pöllittiin renkaat, kolmannelta peräkontin luukku. Mulle ei ole tapahtunut mitään, on rattaissa lukkopultit, autossa häly, päävirtakytkin, ratissa aina jarrurauta.
Älä ole lapsellinen, etä sä ammattilaisvarkaille mitään voi, muuta kuin tekemällä hommeli niin hankalaksi, että menevät jonkun muun kimppuun.
Pesäpallomailasta saa paremmin otteen kuin hakunvarresta.
=DW=
Ai niin ja mä sentään asun rauhallisella alueella ja mökki on rauhallisella paikkakunnalla. - L - L
... kirjoitti:
Ollut kaksi murtoyritys päivällä, kun olen ollut kotona. Yhtiössä murtauduttiin aikaan moniin asuntoihin yöllä, kun asukkaat olivat nukkumassa, murrot huomattiin vasta aamulla.
Murtomiehellä ei mene montaa minuuttua tyhjentää asunnosta arvokkaat tavarat. Esim nämät öisin murtautujat oli putsanneet alakerrasta kännykät, lompakot jne. mutta eivät olleet käyneet yläkerran korulippailla.
Tutuilla ollut muualla suoria ryöstön yrityksiä jne
hyväuskoisuudesta kärsii ennemmin tai myöhemmin. Ei vanha ukko voi mitään pesäpallomailalla huumeissaan olevalle nuorisorikollisjengille. ainoa aidea on, joltakin kallo halki, ehkä poliisi sitten löytää sen sairaalasta, ite tosin voi joutua ruumishuoneelle.
Täysin turha lässyttää mistään lintukodosta. Ongelmia turvallisuuden kanssa oli aikanaan kuuskytluvulla jo maalla asuessa, jonnekin ne siskonmiehen talvirenkaat vaan luhdista oli häipyneet. Tsadissa alkaa nykyisin olemaan jo todella rauhatonta. Meitin ostarilla on muutamia romaniankilvissä olevia autoja peräkärryineen, kärryt täynnä renkaita...
Lisää lukkoja, se ainakin tekee hommat vaikeammiksi, mieluummin murtaudutaan helpompiin kohteisiin.
Ai niin.. Parkkipaikalta on varastettu kummaltakin puolelta naapurien autot tässä vuosien vieriessä, yhdeltä naapurilta pöllittiin renkaat, kolmannelta peräkontin luukku. Mulle ei ole tapahtunut mitään, on rattaissa lukkopultit, autossa häly, päävirtakytkin, ratissa aina jarrurauta.
Älä ole lapsellinen, etä sä ammattilaisvarkaille mitään voi, muuta kuin tekemällä hommeli niin hankalaksi, että menevät jonkun muun kimppuun.
Pesäpallomailasta saa paremmin otteen kuin hakunvarresta.
=DW=
Ai niin ja mä sentään asun rauhallisella alueella ja mökki on rauhallisella paikkakunnalla.Tasan eivät jakaudu kokemukset.
48:n vuoden aikana olen asunut muutamassa maassa ja hyvin monessa asuntomuodossa.
Södertäljen poikamiesparakki oli ainoa jossa sai olla vähästa omaisuudestaan huolissaan. Suomalaisten vuoksi!
26-vuotta keskustan tuntuman ok:ssa ja loput vuodet kerrostaloissa useilla paikkakunnilla, vuokralla ja nyt omassa, niin minulta puuttuvat täysin tuon sortin kokemukset.
Jopa "roistojen" asuttaman Espanjan asuntomme on saanut olla rauhassa.
Menneiden 26:n vuoden aikana se on ollut tyhjillään useita talvia, nytkin tulee yli 6kk.
Siitä huolimatta yhtään murron yritykseenkään viittaavaa ei ole ollut havaittavissa.
Luulisin osan lapsellisuudestani karisseen elämänkokemuksien myötä.
Peruspositiivinen asenteeni on kuitenkin säilynyt.
Lekan varsi on pp-mailaa tehokkaampi mutta sitäkään minun ei ole tarvinnut käyttää.
Myöskään ryöstön, tai ryöstöyrityksenkään kohteeksi en ole joutunut kertaakaan.
Pk-seudulla en ole paljoa luumuillut. En varsinkaan öisin kännissä.
Muuten yli 50 maata neljässä maanosassa ja yhteenlaskettuna 4,5 vuotta ovat menneet häiriöttä.
Jos mukaan ei lasketa Mallorcalla yhtä mustalaismuijaa joka, tyrkyttäessään neilikoita kokeili taskujeni sisältöä.
Eipä ollut kovin ammattimainen. Eukon takana oli autossa 4 jätkää jotka eivät kuitenkaan puuttuneet tilanteeseen. - ...
L - L kirjoitti:
Tasan eivät jakaudu kokemukset.
48:n vuoden aikana olen asunut muutamassa maassa ja hyvin monessa asuntomuodossa.
Södertäljen poikamiesparakki oli ainoa jossa sai olla vähästa omaisuudestaan huolissaan. Suomalaisten vuoksi!
26-vuotta keskustan tuntuman ok:ssa ja loput vuodet kerrostaloissa useilla paikkakunnilla, vuokralla ja nyt omassa, niin minulta puuttuvat täysin tuon sortin kokemukset.
Jopa "roistojen" asuttaman Espanjan asuntomme on saanut olla rauhassa.
Menneiden 26:n vuoden aikana se on ollut tyhjillään useita talvia, nytkin tulee yli 6kk.
Siitä huolimatta yhtään murron yritykseenkään viittaavaa ei ole ollut havaittavissa.
Luulisin osan lapsellisuudestani karisseen elämänkokemuksien myötä.
Peruspositiivinen asenteeni on kuitenkin säilynyt.
Lekan varsi on pp-mailaa tehokkaampi mutta sitäkään minun ei ole tarvinnut käyttää.
Myöskään ryöstön, tai ryöstöyrityksenkään kohteeksi en ole joutunut kertaakaan.
Pk-seudulla en ole paljoa luumuillut. En varsinkaan öisin kännissä.
Muuten yli 50 maata neljässä maanosassa ja yhteenlaskettuna 4,5 vuotta ovat menneet häiriöttä.
Jos mukaan ei lasketa Mallorcalla yhtä mustalaismuijaa joka, tyrkyttäessään neilikoita kokeili taskujeni sisältöä.
Eipä ollut kovin ammattimainen. Eukon takana oli autossa 4 jätkää jotka eivät kuitenkaan puuttuneet tilanteeseen.Ajat muuttuneet.
Oikeastaan ihmiset muuttuneet. Tapahtui sitä suomess ennenkin kaikenlaista, niistä ei vain paikallislehdissä kerrottu, piti olla jo isompi rötös, että tieto levisi maanlaajuisesti. Nyt melkein mikä tahansa tulee reaaliaikaan nettiin.
Edelleen olen sitä mieltä, aikanaan toimi naaqpurikyttäys positiivisestikin, kyllä sitä naapurin perään vähän kateltiin ja outoja kulkijoita seurailtiin. Nykyään kukaan uskalla sekaantua mihinkään, koska sitten joutuu helpolla itsekin kuuseen.
Mamujahan niitä kaikesta aina syytetään. Niillä on kulttuurieronsa ja sattuuhan sitä niillekin. Tosiasia kuitenkin, kyllä se suomessa heiluva rikollinen melkein aina on suomalainen. Romanialaiskerjäläisiä syytetään paljon. Niitä kuitenkin vähän ja se on sesonki hommaa talven takia. Pahin ongelma kakarat. Alle15 vuotiaina ne ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, ehkä voi joutua johonkin koulukotiin, jos oikein paha tapaus. Mutta kun ne kakarana oppii sen paljon puhutun vitsan vääntämään, ne sitten helpolla jatkaa touhujaan vanhempanakin. Älyttömän paljon, älyttömän harskejä tekoja, just putsailevat mummeleita, pieksävät porukalla muita ihmisiä, varastelevat, varastelevat jne. Tälle syksylle ollut luemma muotia ajella kaatokännissä mopeteilla ja autoilla lisäksi ylinopeutta.
Yks minkä nostan vielä, kauppojen ryötelemiset. Pikkukauppoihin hankala pian löytää työntekijöitä.
Ite aina ollut varovainen, turva-asiat niin hyvin kuin nyt voi ja koitan just vältellä huolestuttavan oloisia paikkoja ja tilanteita. Mutta viimeisen, noin kuuden vuoden jaksolla, asiat ovat muuttuneet todella radikaalisti. Pitänyt tehdä rikosilmoituksiakin ja rampata poliisilla- Just kakarat tulleet äärettömän röyhkeiksi. Ja luottavat just siihen, niille ei tuloe sanktioita, eikäpä niitä edes erota toisistaan. Juu musta huppari, urheiluhousut, tennarit ja aurinkolasit...
Omituisinta on, että pöndelläkin meno senkun kiihtyy. Siellä raadollisimmin huomaa. että naapurit ei enää välitä, kaupungissa se ollut sentään kokolailla tavallista tähänkin asti.
=DW= - ...
k-kotton kirjoitti:
Kun Sinä tunnut olevan melkoinen asiantuntija näissä asioissa, niin kysyisin, eikös älypuhelimeen voi laittaa sähköpostiviestiä.
Silloin tämä riistakamera on vallan hyvä. Se lähettää kuvia sähköpostiin, niin kuin myös kännykkään. Silloin siinä tulee se hälytys samalla
Jos se kännykkään panee laittamaan ne kuvat, niin se kuulema maksaa, ja paljon.
Se kun lähettää kuvan aina, kun joku liikkuu, itsestäkin.
Nyt se ottaa kortille, joka pitää ladata tietokoneelle.En mobiilijutuissa.
Mun käsittääkseni likipitäen kaikki hälytysjärjestelmät perustuvat just siihen, että hälytys lähtee jus gsm.nä jonnekin, vartioliikkeeseet tai omistajalle. Ja sen, mitä joskus tutkaillut, toimii se netin ylikin. Noin periaatteessa kännykällä pitäis voida ihan normaalisti ohjailla ja seurailla valvontakameroita, miksei hälytyksen satttuessa voisi meiliä laittaa, en näe estettä siihenkään. Hälyt yleensäkin kytketään tietokoneeseen, riippuu sitten siitä, miten sen sitten saa laiteltua haluttuihin asetuksiin. Ja periaatteessa kaikki valvontakamerat tallentavat tietokoneelle, joko järjestelmään kuuluvalle, tai muulle, ihan tavallisena datana jne. Vaan, en ole itse perehtynyt asiaan.
Kun on matkaa asuntojen välillä joitamian satoja kilometrejä, eipä se paljoa lohduta tieto, että sielläpä ne kesämökille on murtautumassa. Poliisi tuskin ehtii paikalle, ainoa olisi, jos saisi sen kuvan tekijästä. Siis iitä hupparipukuisesta, verkkareihin pukeutuneesta, tennarit jalassa ja aurinkolasit päävvä >:/
=DW= - ...
... kirjoitti:
En mobiilijutuissa.
Mun käsittääkseni likipitäen kaikki hälytysjärjestelmät perustuvat just siihen, että hälytys lähtee jus gsm.nä jonnekin, vartioliikkeeseet tai omistajalle. Ja sen, mitä joskus tutkaillut, toimii se netin ylikin. Noin periaatteessa kännykällä pitäis voida ihan normaalisti ohjailla ja seurailla valvontakameroita, miksei hälytyksen satttuessa voisi meiliä laittaa, en näe estettä siihenkään. Hälyt yleensäkin kytketään tietokoneeseen, riippuu sitten siitä, miten sen sitten saa laiteltua haluttuihin asetuksiin. Ja periaatteessa kaikki valvontakamerat tallentavat tietokoneelle, joko järjestelmään kuuluvalle, tai muulle, ihan tavallisena datana jne. Vaan, en ole itse perehtynyt asiaan.
Kun on matkaa asuntojen välillä joitamian satoja kilometrejä, eipä se paljoa lohduta tieto, että sielläpä ne kesämökille on murtautumassa. Poliisi tuskin ehtii paikalle, ainoa olisi, jos saisi sen kuvan tekijästä. Siis iitä hupparipukuisesta, verkkareihin pukeutuneesta, tennarit jalassa ja aurinkolasit päävvä >:/
=DW=Tsekkasin, paljon tietoa googlaamalla:
https://www.google.fi/search?q=gsm valvontakamera&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a
=DW= - as
... kirjoitti:
Sivusta.
=DW=minäpä suosittelen kunnon asetta,niitä kyllä löytyy...
... kirjoitti:
Sivusta.
=DW=Kolme kissaa meilläkin - siksi paistinpannu ;DDD
Asiahan on vakava ja koskee kai enimmäkseen omakotitalossa asujia - käyväthän, tosin, kerrostaloissakin soittelemassa ovikelloja ja tunkeutumassa vanhusten koteihin ihan päiväaikaan jonkin tekosyyn nojalla.
Monissa kerrostaloissa on kuitenkin alhaalla ovipuhelin ja valvontakameroitakin on jo alkanut ilmestyä...
Meilläkin taloyhtiössä lukitus uusittu suht' viimosen päälle.. mutta kun ulko-ovessa lasia, eipa suuria vaatine sitä rikkoa..
Sepä se, saahan ne ovet lukita, mutta kun ikkunoista pääsee.
Siinä mielessä kummastutti radiosta kuultu uutispätkä näistä suojauskeinoista.
Täällä sisäänmenijöillä on kirves käytössä, sillä särkevät oven tai ikkunan.k-kotton kirjoitti:
Sepä se, saahan ne ovet lukita, mutta kun ikkunoista pääsee.
Siinä mielessä kummastutti radiosta kuultu uutispätkä näistä suojauskeinoista.
Täällä sisäänmenijöillä on kirves käytössä, sillä särkevät oven tai ikkunan.Pieni kevennys, sori, en voinu välttää kiusausta ;)
Pitkään, hyvään ja asialliseen ketjuun.. en laittanut loppuun, ettei mikään loppukevennys tyyliin Kympin uutiset. Keskusteluhan voi jatkua!
http://www.youtube.com/watch?v=sXKlsXY6DYcSibone kirjoitti:
Pieni kevennys, sori, en voinu välttää kiusausta ;)
Pitkään, hyvään ja asialliseen ketjuun.. en laittanut loppuun, ettei mikään loppukevennys tyyliin Kympin uutiset. Keskusteluhan voi jatkua!
http://www.youtube.com/watch?v=sXKlsXY6DYcEi pieni kevennys mitään haittaa.
Ihme juttu. Aattelin, kun laitoin aloituksen, että tämä asia ei varmasti kiinnosta, ja ketju jää tosi lyhyeksi.
En itsekkään ymmärrä näistä valvontalaitteista yhtään mitään.
On tässä tullut hyviä ohjeita, toivottavasti on apua muillekin.
nuo suuret setelit.
Ei tästä vanhenemisesta mitään iloa ole.Seteleitä aina sais, kun jaksais repeltää, Piru, että tänäänkin harmitti, kun seteleitä olis tarjolla, mutta kun ikä on, eikä enää jaksa.
Minusta on oikein mukava, kun on rahaa.- Sibone*
k-kotton kirjoitti:
Ei pieni kevennys mitään haittaa.
Ihme juttu. Aattelin, kun laitoin aloituksen, että tämä asia ei varmasti kiinnosta, ja ketju jää tosi lyhyeksi.
En itsekkään ymmärrä näistä valvontalaitteista yhtään mitään.
On tässä tullut hyviä ohjeita, toivottavasti on apua muillekin.
nuo suuret setelit.
Ei tästä vanhenemisesta mitään iloa ole.Seteleitä aina sais, kun jaksais repeltää, Piru, että tänäänkin harmitti, kun seteleitä olis tarjolla, mutta kun ikä on, eikä enää jaksa.
Minusta on oikein mukava, kun on rahaa.'Rahalla saa ja hevosella pääsee'.. vanha sanonta.. ja toinen 'huoleton on hevoseton poika'. Vähä ristiriidassa..
Minustakin on mukava, jos on rahaa! :) Sibone kirjoitti:
Pieni kevennys, sori, en voinu välttää kiusausta ;)
http://www.youtube.com/watch?v=sXKlsXY6DYcPate rulez!
- Hei kun keikuskelen
k-kottonillekin mukavaa lauantaita.
Vai riistakamera.
Jotenkin oon päässyt semmoseen käsitykseen, että asut jossakin heevetin kaukana, metsän takana, ihan kaukana-kaukana, klumppuusten teiden päässä.
Siellä saattaa tallustellakin jos joitakin riistoja.
Sulla on mukava aamulla kahvikupposen kera kelata edellisyön tapahtumat pihallasi ja jos säkä käy, niin voit katsella miten otso käy nuuhkimas pihan perääsi ja kettu iloisesti pimpottelee ristiin rastiin. Hirvet ja muut mitä niitä nyt on, tuo ilahduksia alkavaan päivääsi:)
Aikanaan, kun mieheni oli usein töissä öiseen aikaan, niin eipä ollut huolen häivää, vaikka en edes lukinnut ulko-ovea nukkumaan mennessäni.
Meillä oli yksi tai kaksi koiraa, jotka huolehtivat siitä, että eipä kannata tulla kurkkimaan sisätiloihin.
Siis Koira on hyvä vahti. Mutta sen sitte pitää olla ISO.
Koiran sivutuotteena on myöskin se, että se tuo mitä hurmaavinta Iloa ihmiselle.Siinä se on pelko, että tänne hoksaa tulla muutkin kun eläimet. Vähän vaikutelma, että paikkakunnalla on joku, joka antaa osoitteita.
Koira olisi tosi hyvä, mulla oli iso musta koira, jolla oli tavattoman iso ääni.
Ei tullut kulkukauppiaat autosta ulos, kun ne näki sen, vaikka ei se mitään tehnyt.
Se vaan nukkuu ikiunta tuolla pihalla.
On siitä koirasta huolta.
Nyt on vaan ongelma, kun nuo ohjeet on painettu niin pienellä präntillä, että piti jo hakea suurennuslasi, kun ei silmälasit enää riittäneet.
Ei tarvitse olla edes hyvää säkää, kettuja näkee parittain leiikkimässä ilveksen olen nähnyt, eilen orava juoksi, kurki tulee katsomaan ikkunasta, jos on unohtanut viedä ruokaa.
Hyvää lauantaita myös Sinulle- ...
Tota.
"Minä vartioin täällä" ja koiran kuva. Muutama naapuri laittaneeet sellaisen kyltin. Osalla taas hälytusfirman tarra ovessa. Iteasiassa itelläkin oli aikanaan ulkomailla sellainen tarra, meillä oli hälytinlaitteisto. No juu, ei murtautuneet, mutta pöllivät jatkuvasti niitä tarroja...
=DW= - keksimies.
... kirjoitti:
Tota.
"Minä vartioin täällä" ja koiran kuva. Muutama naapuri laittaneeet sellaisen kyltin. Osalla taas hälytusfirman tarra ovessa. Iteasiassa itelläkin oli aikanaan ulkomailla sellainen tarra, meillä oli hälytinlaitteisto. No juu, ei murtautuneet, mutta pöllivät jatkuvasti niitä tarroja...
=DW=Minäpä laitoin "minä vartioin täällä"-kilven,
ja anopin kuvan. tehokas on ollut. Koira on tietenkin periaatteessa hyvä vahti vaan mites jos se purasee kunnolla murtomiestä niin saako siitä omistaja syytteen kuten saa, jos yrittää voimakeinoin itseään ja omaisuuttaan puolustaa?
Kotenkin järjenvastainen tämä SUomen lainsäädäntö, kun itsensä puolustaja on suurempi rikollinen kun murtautuja. Pitäsköhän siirtyä jenkkisysteemiin, jossa murtomiehen saa ampua turhia kyselemättä! :))norMix kirjoitti:
Koira on tietenkin periaatteessa hyvä vahti vaan mites jos se purasee kunnolla murtomiestä niin saako siitä omistaja syytteen kuten saa, jos yrittää voimakeinoin itseään ja omaisuuttaan puolustaa?
Kotenkin järjenvastainen tämä SUomen lainsäädäntö, kun itsensä puolustaja on suurempi rikollinen kun murtautuja. Pitäsköhän siirtyä jenkkisysteemiin, jossa murtomiehen saa ampua turhia kyselemättä! :))Kyllä silloin, jos väkivalloin tullaan sisälle, niin on hyvin suuri vaara asunnonomistajan tulla hakatuksi tai hengettömäksi, niin lain pitäisi olla asunnonomistajan puolella.
Vaarallisia ihmisiä on, eikä poliisit pysty niitä valvomaan.- toinentäti
k-kotton kirjoitti:
Kyllä silloin, jos väkivalloin tullaan sisälle, niin on hyvin suuri vaara asunnonomistajan tulla hakatuksi tai hengettömäksi, niin lain pitäisi olla asunnonomistajan puolella.
Vaarallisia ihmisiä on, eikä poliisit pysty niitä valvomaan.Aidatulle kotipihalle ilman lupaa tunkeutuva saa syyttää itseään, jos reidestä purraan pala pois.(Olin kyllä vähän ilkeä, komensin koiran kimppuun, vaikka se vain ilmoitti vierailijasta). Yöllinen vieras ei ainakaan rikosilmoitusta tehnyt, lähti kyllä lujaa ja huusi mennessään.
Siis meillä on aina portti kiinni ja varoituskyltti kertoo koirasta.29 toinentäti kirjoitti:
Aidatulle kotipihalle ilman lupaa tunkeutuva saa syyttää itseään, jos reidestä purraan pala pois.(Olin kyllä vähän ilkeä, komensin koiran kimppuun, vaikka se vain ilmoitti vierailijasta). Yöllinen vieras ei ainakaan rikosilmoitusta tehnyt, lähti kyllä lujaa ja huusi mennessään.
Siis meillä on aina portti kiinni ja varoituskyltti kertoo koirasta.29Tässä se prtti ei niin onnistu.
Koira on hyvä, jo ennaltaehkäisyssäkin.
Sellaisen tarinan olen kuullut,. kun murtomiehet jääneet kiinni, niillä oli ollut taloista kartta, jossa oli ollut eri merkkejä talojen kohdalla.
poliisit kysyneet, mitä jokin merkki on tarkoittanut. Olivat vastanneet, että talossa on koira.
En koiraa kuitenkaan ota, se sitoo, ja siihen sitoutuu vähintään kymmeneksi vuodeksi..
Vähän levoton mieli, kun paikakunnalla on murtoaalto.
Kyllähän ne turvan tuo, itse olen ajatellut että jos koputtelijoita alkaa tulla oven taakse (outoja siis) niin hommaan sellaisen mikrofonikameran että tiedän päästänkö sisään vai en.
Tarkoitat vissiin sellaista kameraa, joka tulee kiinni oveen.
Ne nämä huumejutut tuo oman värinsä, kun niistä ei tiedä, mitä ne tekee.
On minulla pihalla itsestäänsyttyvävalo, mutta nyt on paikkakunnalla "murtoaalto", niin ne menee keskellä päivää, kun talonväki on töissä, tai pyhänaikaan mökillä.- ...
OK-taslo asenna vaan, yhtiö, pyydä lupa hallitukselta.
Meillä taloyhtiö suuressa viisaudessaan vaihdatti ulko-ovet. Joopa. Ikkuna on ovessa, mutta ei kirkasta lasia, ei voi nähdä, kuka oven takana. Se on juu jonkinlaista murtolasia, mutta pelkkä koriste. Sitten ovofirma, Tiivi" tiedotti, että oveen ei saa porata reikiä. Siis ei saa laittaa ovisilmää, ei turvaketjua, ei kiväärisalpalukkoja.
Nykyisten turvamääräysten mukaan asunsta oltava poistumistie, lukitsematon, että oven pitää siis aueta kahvasta tms, ilman avainta sisäpuolelta.
Ja huvittavinta oli, terassin oviin ei vakiona tilattu laisinkaan lukkoja, asukkaan piti tilata lukolla varustettu ovi erikeseen, jos halusi lukittavan oven. Nojoo laitoin itse kahvalukon. Syynä se että ikkunoista kyllä aina pääsee sisälle, ainakin rikkomalla se, mutta tavaroiden roudaaminen hankalampaa ikkunan, kuin oven kautta.
Itsellä ollut mielessä kans ovipuhelin. Ongelmana vittumainen taloyhtiö. Narisin aikanaan asiasta hallitukselle, joka päätti olla sitä mieltä, että meillä paras mahdollinen turalukitus, eikä talon ulkonäköä saa muuttaa asentamalla kameroita. Murtojahan täällä nyt on ollutkin sitten paljon enenpi kuin ennen. Mutta hallitus kun ei tee virheitä, ja jos tekee, ei varmasti myönnä tehneensä.
Hanki pesäpallomaila.
Ja tossa joku kyseli hiuslakasta. Liekö koskaan spreijannut hiuslakkaa silmiinsä?
=DW=
- rygseck
Njaah... paljonkin olisi sanottavaa tästä(kin) asiasta - turva-alalla kun oon ollut 25 vuotta... =)
Oon kans ollu liki tilaamassa riistakameran - on vaan vielä vaiheessa, kun en oo saanu tarvittavia tietoja masiinaamyyvältä firmalta...
Postilootassa, tuolla parinsadan metrin päässä, on vartiointiliikkeen tarra - luonnollisesti =)
Paas kertoen kun saat aparaatin asennettua... kyselen sitten tarkempia tuloksia =) En minä netin kautta uskalla tällaisia tilata. Ostin paikallisesta kodinkoneliikkeestä.
Ne ei huonoa myy, varsinkin, kun ovat tuttuja.
Netin kautta saa varmaan halvempia, tämä ei minusta ollut halvimpia.
Ohjekirjassa on vaan niin pientä tekstiä, että pitää olla lasit ja suurennuslasi.
Sen kuulin, ettei kuvat ole oikeudessa todistuskelpoisia, jos ei näkyvällä paikalla ole kylttiä kameravalvonnasta.
Pitääköhän siihenkin olla kyltti, jos on kotona, että itse on todistuskelpoinen. Sehän vois olla, "isäntä katsoo ikkunasta".
On tämä Suomi kumma maa- ...
Niin omituista kuin onkin, kyltti pitää olla.
Tossa vasta oli mediassa juttua, että joku oli joutunut oikeuteen, kun oli kuvannut asunnossaan ilman, että kuvattava tiesi. Salakatselua, vaikka tapahtuu omassa kodissa.
Pari valopäätä on yrittänyt joskus salakuunnella meitsiä. You know, kännykkä pöydälle ja pinja auki johonkin. Niin, mä en saanut sakkoja :D
Ei pidä olla hyväuskoinen, mulle ongelmia aiheutunut ns. lähipiiristäkin. Helppohan se tutun on pölliä jotain, kun tietää, missä mitäkin on. Oikeuteen ei ole päässyt, ei voi todistaa muuta kuin että mulla oli joku kampe, iteltä hävisi ja naaputilla yllätttäen onkin just samanlainen kampe.
Laita vaan kyltti näkysälle, pelkästään se toimii pelotteena. Muistaakseni sen täytyy olla hyvin nähtävissä, mutta muuta vaatimusta ei muistaakseni ole. JA kannattaa ottaa kyltistä valokuva, kas, terävämpi varas pöllii ensi n kyltin ja sitten sun nauhaasi ei voida käyttää todisteena, koska ei ole ollut kylttiä. Hitonmoista saivartelua koko oikeuslaitoksen touhu. Periaate tuntuu olevan, syylliselle se ja sama, pääasia, että uhria veetuttaa mahdollisimman paljon.
Kilpiä voi kaiverruuttaa edullisesti, ne kestävät hyvin. Mutta ihan itsetekaistukin käy kyllä. Mä olen töikseni suunnitellut ja valmistanut enenpikin tollasta rojua aikanaan. Malleja löytyy kyllä netistä, jos itellä ei satu mitään nerokasta välähtämään. Ainiin, suomi kakskielinen maa, tekstin pitääpi lain mukaan olla suomeksi ja ruotsiksi.
=DW= - Turhalahti
... kirjoitti:
Tossa vasta oli mediassa juttua, että joku oli joutunut oikeuteen, kun oli kuvannut asunnossaan ilman, että kuvattava tiesi. Salakatselua, vaikka tapahtuu omassa kodissa.
Pari valopäätä on yrittänyt joskus salakuunnella meitsiä. You know, kännykkä pöydälle ja pinja auki johonkin. Niin, mä en saanut sakkoja :D
Ei pidä olla hyväuskoinen, mulle ongelmia aiheutunut ns. lähipiiristäkin. Helppohan se tutun on pölliä jotain, kun tietää, missä mitäkin on. Oikeuteen ei ole päässyt, ei voi todistaa muuta kuin että mulla oli joku kampe, iteltä hävisi ja naaputilla yllätttäen onkin just samanlainen kampe.
Laita vaan kyltti näkysälle, pelkästään se toimii pelotteena. Muistaakseni sen täytyy olla hyvin nähtävissä, mutta muuta vaatimusta ei muistaakseni ole. JA kannattaa ottaa kyltistä valokuva, kas, terävämpi varas pöllii ensi n kyltin ja sitten sun nauhaasi ei voida käyttää todisteena, koska ei ole ollut kylttiä. Hitonmoista saivartelua koko oikeuslaitoksen touhu. Periaate tuntuu olevan, syylliselle se ja sama, pääasia, että uhria veetuttaa mahdollisimman paljon.
Kilpiä voi kaiverruuttaa edullisesti, ne kestävät hyvin. Mutta ihan itsetekaistukin käy kyllä. Mä olen töikseni suunnitellut ja valmistanut enenpikin tollasta rojua aikanaan. Malleja löytyy kyllä netistä, jos itellä ei satu mitään nerokasta välähtämään. Ainiin, suomi kakskielinen maa, tekstin pitääpi lain mukaan olla suomeksi ja ruotsiksi.
=DW=Tällanen kyltti vois ehkä aiheuttaa vorossa epävarmuutta:
http://www.instructables.com/id/Make-Signs-out-of-Cardboard/step11/One-more-thing/ ... kirjoitti:
=DW=Kyllä suomessa yksityisyydensuoja on heikko, jos katsotaan yksilöm kannalta.
Omalla pihalla et saa kuvata, mutta tieltä minut saa kuvata.
Googlmapsiissa on kuvattu koko pihapiiri. Ei siinä mitään, mulla on nätti piha, ruoho vihreää ja aurinko paistaa.
Googlesta löytyy nimestäkin pitkä liuta sattumia. Toista nimikaimaa ei ole.
En minä ole yhtään laittanut. Ei niissäkään mitään, niillä voi röyhistää jopa rintaansa.
Vaan, jos minä laitan omalle pihalle kameran, että tiedän, ketä siellä kulkee, jos en ole kotona, se on salakatselua.
Täällä ei jalan kukaan kulje, välimatkat on niin pitkiä.
Kamera on tarkoitus laittaa niin, että siihen jää auton rek,numero ja kuva autosta.- ...
k-kotton kirjoitti:
Kyllä suomessa yksityisyydensuoja on heikko, jos katsotaan yksilöm kannalta.
Omalla pihalla et saa kuvata, mutta tieltä minut saa kuvata.
Googlmapsiissa on kuvattu koko pihapiiri. Ei siinä mitään, mulla on nätti piha, ruoho vihreää ja aurinko paistaa.
Googlesta löytyy nimestäkin pitkä liuta sattumia. Toista nimikaimaa ei ole.
En minä ole yhtään laittanut. Ei niissäkään mitään, niillä voi röyhistää jopa rintaansa.
Vaan, jos minä laitan omalle pihalle kameran, että tiedän, ketä siellä kulkee, jos en ole kotona, se on salakatselua.
Täällä ei jalan kukaan kulje, välimatkat on niin pitkiä.
Kamera on tarkoitus laittaa niin, että siihen jää auton rek,numero ja kuva autosta.Ihan ok, lyltti pitää olla.
Mieluiten tyyppiä "Alueella videovalvonta".
Salakatselu kiintoisa asia. Julkisella paikalla saa kuvata mitä tahansa. Sen julkaiseminen sitten asia erikseen. Jos kuvassa keskipisteenä julkisuuskynnykseltään alhainen henkilö, siis julkku, sen voi julkaista. Mutta jos joku tavis, ei saa julkaista. Maisemakuvia saa ottaa ja kuvata vaikkapa rakennuksia. Asiassa pidettävä huolta, kuvassa ei saa olla tunnistettavia ihmisiä. Mutta jos jotain on nähtävissä kadulta, sen voi muuten kyllä kuvata ja julkaistakin.
Hah, aikanaan naapuri alkoi uhkailemaan poliisilla, kun julkaisin nettisaitillani maisemakuvan niitten mailta. Kuvassa pääosassa niitten petonimylly (samaistuin silloin jotenkin tyyppiin) taustalla jotain pytinkiä ja jonkun traktori, ei yhtään ihmistä. Lässytti jotain salakuvaamisesta ja oli soittanut poliisillekin. Nojaa, mä olen sen puolen ammattilainen ja poliisikin tuntee lain. Mutta harvempi tietää erikoiaaloja tai kaikkia suomen lakeja.
Tää Google muuten erikoinen tapaus. Ennen oli vakoilusatelliitteja, nyt riittää kun on netti, samat asiat näkyvät netistä. Nojoo, sotilastukikohdat jne suojattuja, ei niitä voi kuvata. Mutta jenkeillä valtavasti materiaali kaikkialta maapallolta.
Niinsiis. Laita ihmeessä kamera, mutta laita sitten se kylttikin. Ota ensimmäiseksi kuva kyltistä. Varas voi varastaa kyltin ja väittää että ei sellaista ole ollutkaan....
=DW= - ...
... kirjoitti:
Ihan ok, lyltti pitää olla.
Mieluiten tyyppiä "Alueella videovalvonta".
Salakatselu kiintoisa asia. Julkisella paikalla saa kuvata mitä tahansa. Sen julkaiseminen sitten asia erikseen. Jos kuvassa keskipisteenä julkisuuskynnykseltään alhainen henkilö, siis julkku, sen voi julkaista. Mutta jos joku tavis, ei saa julkaista. Maisemakuvia saa ottaa ja kuvata vaikkapa rakennuksia. Asiassa pidettävä huolta, kuvassa ei saa olla tunnistettavia ihmisiä. Mutta jos jotain on nähtävissä kadulta, sen voi muuten kyllä kuvata ja julkaistakin.
Hah, aikanaan naapuri alkoi uhkailemaan poliisilla, kun julkaisin nettisaitillani maisemakuvan niitten mailta. Kuvassa pääosassa niitten petonimylly (samaistuin silloin jotenkin tyyppiin) taustalla jotain pytinkiä ja jonkun traktori, ei yhtään ihmistä. Lässytti jotain salakuvaamisesta ja oli soittanut poliisillekin. Nojaa, mä olen sen puolen ammattilainen ja poliisikin tuntee lain. Mutta harvempi tietää erikoiaaloja tai kaikkia suomen lakeja.
Tää Google muuten erikoinen tapaus. Ennen oli vakoilusatelliitteja, nyt riittää kun on netti, samat asiat näkyvät netistä. Nojoo, sotilastukikohdat jne suojattuja, ei niitä voi kuvata. Mutta jenkeillä valtavasti materiaali kaikkialta maapallolta.
Niinsiis. Laita ihmeessä kamera, mutta laita sitten se kylttikin. Ota ensimmäiseksi kuva kyltistä. Varas voi varastaa kyltin ja väittää että ei sellaista ole ollutkaan....
=DW=Siis, kyltti pitää olla.
=DW=
- Rimmir tänään
Laita vaan hyvät vakuutukset omaisuudellesi,jossa matalat omavastuut, se on paras turva. Vaikka ei kait 500€ omavastuukaan ole enää kovinkaan suuri kun saat pitää terveytesi ja henkesi kohdatessasi nykyajan ryöstöporukat. Anna heille suosiolla, älä edes mieti tuota pesäpallomaila hommaa mitä DW mainostaa. Jos sitä käytät niin joudut itse syytteeseen.
Juu, näin syksyllä ovat taas liikkeellä, kylmä talvi tulossa ja jonnekin pitäisi päästä säilöön on varmaan monenkin kodittoman toivo.
Joskus vaan tuntuu että ne nämä turvajärjestelmien henkilöt itse tekevät /teettävät murtoja jotta saisivat myytyä omia tuotteitaan ja palveluksia.- ...
Ei kukaan viitsi kotonaan turpiinsa ottaa.
Ollut parikin pahaa tilannetta, mulla tosiaan on kättäpidempää, pittää sitä ihmisen edes yrittää puolustaa kotiaan. Se totta, helpolla koutuu itse kuuseen, mutta kun kolkkaa murtomiehen, tekijä ainakin saadaan kiinni. Kuulin tossa yhdestä tapauksesta, joku oli yrittänyt asuntoon, oli epämääräinen tuttu ollut. Kaveri oli runtannut oven kiinni, tunkeutujalta kädessä joku jänne poikki. Niinno, ei ollut tehnyt ilmoitusta poliisille. Oli laittanut käden vakuutukseen ja alkanut kiristämään rahaa. Niinno, en muista, vakuutuspetoksesta saa sanktioita. Rikolliset ei ole kovin teräviä.
=DW= Nyt tuli ohjeet väärään osoitteeseen.
Kyllä se on niin, että jos ei yhteikunta pysty pitämäänRyöstöporukoita järjestyksessä, niin jonkun pitää se tehdä.
Nyt jo tulee murtokeikoille porukkaa vapaan liikkumisen nimissä, jotka vielä aktivoi oppaakseen paikallisia pikkukonnia.
Pari vuotta sitten kävin iltasella sotaveteraanin luona. siellä oli kivääri uunia vasten, ei tarvinnut kysyä oliko panos piipussa.
Ne miehet tietää, mitä pitää tehdä.
Kyllä kai turva-alalla on niin hyvät palkat, ja varma työ, etten usko, että mainetta kannattaa lähteä pilaamaan.- Rimmir tänään
k-kotton kirjoitti:
Nyt tuli ohjeet väärään osoitteeseen.
Kyllä se on niin, että jos ei yhteikunta pysty pitämäänRyöstöporukoita järjestyksessä, niin jonkun pitää se tehdä.
Nyt jo tulee murtokeikoille porukkaa vapaan liikkumisen nimissä, jotka vielä aktivoi oppaakseen paikallisia pikkukonnia.
Pari vuotta sitten kävin iltasella sotaveteraanin luona. siellä oli kivääri uunia vasten, ei tarvinnut kysyä oliko panos piipussa.
Ne miehet tietää, mitä pitää tehdä.
Kyllä kai turva-alalla on niin hyvät palkat, ja varma työ, etten usko, että mainetta kannattaa lähteä pilaamaan.Niin, olisipa sillä perheen isällä siellä Åmselessakin ollut pyssy ladattuna kun Juha tuli eukkonsa kanssa pyörävarkaisiin. Olisi Suomen valtiokin säästänyt miljoonat eurot.
Siitä jupakastahan meitä täällä asuvia suomalaisia jatkuvasti muistutetaan aina tapahtuman vuosipäivänä niin kauan kun pyörävarkaalla henki pihisee.
Noista turva-aloista, moni on mennyt konkurssiin viimeaikoina. Rimmir tänään kirjoitti:
Niin, olisipa sillä perheen isällä siellä Åmselessakin ollut pyssy ladattuna kun Juha tuli eukkonsa kanssa pyörävarkaisiin. Olisi Suomen valtiokin säästänyt miljoonat eurot.
Siitä jupakastahan meitä täällä asuvia suomalaisia jatkuvasti muistutetaan aina tapahtuman vuosipäivänä niin kauan kun pyörävarkaalla henki pihisee.
Noista turva-aloista, moni on mennyt konkurssiin viimeaikoina.Eukko hänellä on nytkin, vieläkö lienee sama, kun siellä Ruotsissa.
Sekin kummastuttaa, mikä noissa rikollisissa naisia viehättää.
Mitä pahempi rikollinen, sen enemmän tuntuu saavan postia naisilta, ja aina sinne naisia tuntuu tyrkyllä olevan.
Kyllä ne vangit maksaa yhteiskunnalle, mutta ei ehdoalaisella ja yhdyskuntapalvelulla mitään virkaa ammattirikollisille ole.
- Rattus sp.
Arvoikkain kodissani oleva on tuo koiranpentu, joka on kyllä mikrosirutettu. Oma flunssakin unohtui, kun pennun vatsa vaikuttaa olevan kipeä :(. Tuohon monimutkaisuuteen sen verran, että on vielä testaamatta aikoinaan ostamani minidataprojektori. Jokin klikkaa asetuksissa ja en saa pelaamaan tietokoneeni kanssa.
Minulla oli iso musta koira, ei minulla silloin olleet ovet yöllä lukossa.Ei se mitään tehnyt, mutta sillä oli tavattoman iso ääni, että ei siinä kukaan tullut.
Kansallispukuisetkin paineli vilkkaasti autoon, kun se haukahti.
Semmosia ne on ne rotukoirat, niin niipukkaita, Sotkevat itsensä ja huoneet.
Kunnon hurtta vaan, syö pottumoskaa puoli kattilaa, kun vähän pistää makkaraa sekaan. Viisaampikin on. Karva kiiltää tähtien lailla kun saa liikettä ja ruokaa.
Viimeinen oli puoliksi Bordercollie ja pouliksi karhukoira. Bordercollie on maailman viisain koirarotu, ja sen kyllä näki.
Nämä laitteiden ohjemointi puistattaa, tässäkin on kaukosäädin.
Onhan se tieten hyvä, kun siihen pääsee jyvälle. Nyt tuntuu, ettei tarviis muuta, kun on ja off-napin.- Rattus sp.
k-kotton kirjoitti:
Minulla oli iso musta koira, ei minulla silloin olleet ovet yöllä lukossa.Ei se mitään tehnyt, mutta sillä oli tavattoman iso ääni, että ei siinä kukaan tullut.
Kansallispukuisetkin paineli vilkkaasti autoon, kun se haukahti.
Semmosia ne on ne rotukoirat, niin niipukkaita, Sotkevat itsensä ja huoneet.
Kunnon hurtta vaan, syö pottumoskaa puoli kattilaa, kun vähän pistää makkaraa sekaan. Viisaampikin on. Karva kiiltää tähtien lailla kun saa liikettä ja ruokaa.
Viimeinen oli puoliksi Bordercollie ja pouliksi karhukoira. Bordercollie on maailman viisain koirarotu, ja sen kyllä näki.
Nämä laitteiden ohjemointi puistattaa, tässäkin on kaukosäädin.
Onhan se tieten hyvä, kun siihen pääsee jyvälle. Nyt tuntuu, ettei tarviis muuta, kun on ja off-napin.Snautserit ovat kyllä kaikista charmantein rotu partoineen ja kulmakarvoineen. Pojulla ei lopulta pääsyy ollut vatsa, vaan kipeytyneet ja tulehtuneet lihakset. Pojulla oli täysi työ herätellä vieraita aamuisin eli pomppi sänkyjen väliä ja välillä laminaatille. Nyt ottaa rauhallisesti ja naapurin beaglen kanssa on painiottelut kiellytty vähäksi aikaa. Pojua on jo kyselty sekarotusten pentujen isäksi, mutta omistaja ei anna pojua sellaiseen käyttöön. Menisi vielä pää sekaisin ja mihin kurjiin oloihin pennutkin joutuisivat :/.
Olen minäkin hankkinut sellaisen rosvohälyyttimen joka roikkuu taskun vetoketjussa kiinni. Kyllä siitä ujellus kuuluu jos sen nykäisee auki. Asun senverta isossa kaupungissa ja kuljen iltaisin yhdeksän jälkeen ulkona.
Yhden kerran uimahallissa yksi kerjäläisnainen löi elektronisella lukolla olevan kaappini kiinni omalla avaimellaan kun olin pukemassa. Hän yritti tehdä jonkun hämäyksen ja hämmennyksen. Olin pukenut jo ja hän oli vahtinut tilannetta, jos mun laukku rahapusseineen olisi ollut viimeisenä, niin se kaappi ei olisi enää auennut mun elektronisella avaimella, ja sillä naisella olisi ollut tilaisuus korjata lompsa itselleen. se oli ansa. Ovela temppu, mutta ei onnistunut. Mutta minä en hämmentynyt. Vaan jotenkin vaiston varaisesti ehdin lompakkoni ottaa.
Tapahtuneesta opin kuitenkin sen, että hankin henkilökohtaisen hälyyttimen. Jos siitä olisi apua ryöstöyrityksessä..Tuntuu se turhauttavalle näitä hankkia.
Siinä, kun on katsottava, että ne toimii, vuoden tai kahden vuoden kuluttua.
Tällä alueella on paljon kesämökkejä ja autiotaloja, jotka toimivat kesämökkeinä, niin jatkuvasti niitä murtoja on, ne on vielä kohdistuneet tyhjillään oleviin.
Se vaan on ajan kysymys, kun ne alkaa seurata asuttuja taloja, seuraa vaan, kun talo on hetkellisesti tyjillään.
Minulla vielä niin vanhanaikainen tapa, että lompakko on takataskussa.
On siihen tottunut, että oudommassa seurassa pitää takapuoltaan seinään päin.
En tiedä näiden elekronisten avainten toimintaa, mutta nähtävästi nainen oli hyvin perillä, ja varmaan onnistunut, kun tiesi, mitä teki.k-kotton kirjoitti:
Tuntuu se turhauttavalle näitä hankkia.
Siinä, kun on katsottava, että ne toimii, vuoden tai kahden vuoden kuluttua.
Tällä alueella on paljon kesämökkejä ja autiotaloja, jotka toimivat kesämökkeinä, niin jatkuvasti niitä murtoja on, ne on vielä kohdistuneet tyhjillään oleviin.
Se vaan on ajan kysymys, kun ne alkaa seurata asuttuja taloja, seuraa vaan, kun talo on hetkellisesti tyjillään.
Minulla vielä niin vanhanaikainen tapa, että lompakko on takataskussa.
On siihen tottunut, että oudommassa seurassa pitää takapuoltaan seinään päin.
En tiedä näiden elekronisten avainten toimintaa, mutta nähtävästi nainen oli hyvin perillä, ja varmaan onnistunut, kun tiesi, mitä teki.Se avain on rannekkeessa ja kun se pukukaapin ovi on auki, tarkoittaa se ikäänkuin, että se on se on vapaa. Siis toinen voi omalla rannekkeellaan sen vallata siinä vaiheessa ku toinen on poistumassa, vaikka se ei olisi kokonaan tyhjä. kiireessä ja hämmennyksessä voi rahat avaimet ja kännykkä jäädä ansaan.
Täällä on talot Securitaksen valvonnassa. Joskus tulee vahingossa painettua esim. jotain väärää valokatkasiaa ja sit securitas soittaa. ne soittaa ensin ja pitää antaa nimensä ja salasana. perus juttuja täällä ne vartiointiliikkeiden palvelut. Joskus käy kerjäläisiä ovikelloa soittamassa vartiointiliikkeen merkistä huolimatta. Röyhkeitä ne on ja arvelevat ehkä, ettei ne aina ole päällä.- ...
miljoona kirjoitti:
Se avain on rannekkeessa ja kun se pukukaapin ovi on auki, tarkoittaa se ikäänkuin, että se on se on vapaa. Siis toinen voi omalla rannekkeellaan sen vallata siinä vaiheessa ku toinen on poistumassa, vaikka se ei olisi kokonaan tyhjä. kiireessä ja hämmennyksessä voi rahat avaimet ja kännykkä jäädä ansaan.
Täällä on talot Securitaksen valvonnassa. Joskus tulee vahingossa painettua esim. jotain väärää valokatkasiaa ja sit securitas soittaa. ne soittaa ensin ja pitää antaa nimensä ja salasana. perus juttuja täällä ne vartiointiliikkeiden palvelut. Joskus käy kerjäläisiä ovikelloa soittamassa vartiointiliikkeen merkistä huolimatta. Röyhkeitä ne on ja arvelevat ehkä, ettei ne aina ole päällä.Laki ei kiellä kerjäämistä.
Eikä mikään kaupungin järjestyssääntö, tai taloyhtiön jarjestyssääntö.
Sama asia jehovien ja mormooneitten ja ties minkä kaupustelijoiden kanssa. Sitä ei voi kieltää, ainoa, mitä voi tehdä on koittaa estää se. Noin käytännössäkin, jos joku onnsituu livahtamaan rappuun soittelemaan kelloja, se ei ole tehnyt mitään rikollista, jos ei voida osoittaa, että se ei ole murtautunut ovesta tms. Usein ihmiset päästää ulko-ovista kulkiessaan myös oven takana odottelijan samalla sisään. näin ei pitäisi toimia. Jos jonnekin menossa, se asunnon haltijan asia päästellä kulkijat, ja nykyaikana periaatteessa kaikilla puhelimet, ei pitäisi jäädä oven taa, jos asiallisella asialla.
Kyse ei ole mistään röyhkeydestä, kyse ihan lakisääteisestä oikeudesta. Asiaa joskus tutkittu kai korkeinta oikeutta myöten ja näin se vaan on.
Valitettavasti.
=DW= - =DW=
... kirjoitti:
Laki ei kiellä kerjäämistä.
Eikä mikään kaupungin järjestyssääntö, tai taloyhtiön jarjestyssääntö.
Sama asia jehovien ja mormooneitten ja ties minkä kaupustelijoiden kanssa. Sitä ei voi kieltää, ainoa, mitä voi tehdä on koittaa estää se. Noin käytännössäkin, jos joku onnsituu livahtamaan rappuun soittelemaan kelloja, se ei ole tehnyt mitään rikollista, jos ei voida osoittaa, että se ei ole murtautunut ovesta tms. Usein ihmiset päästää ulko-ovista kulkiessaan myös oven takana odottelijan samalla sisään. näin ei pitäisi toimia. Jos jonnekin menossa, se asunnon haltijan asia päästellä kulkijat, ja nykyaikana periaatteessa kaikilla puhelimet, ei pitäisi jäädä oven taa, jos asiallisella asialla.
Kyse ei ole mistään röyhkeydestä, kyse ihan lakisääteisestä oikeudesta. Asiaa joskus tutkittu kai korkeinta oikeutta myöten ja näin se vaan on.
Valitettavasti.
=DW=Pitää täsmentämän.
Mikään järjestyssääntö ei kävele lain yli, se pitää aina tietää. Jos yhtiön seinään laitetaan kerjäämisen kieltokyltti, ties vaikka yhtiö joutuu oikeuteen syrjinnästä. Omaan oveen kyltin voi laittaa, ei sekään ole mitenkään liikennemerkin veroinen laki asia. Mutta siinä ainakin tuodaan julki, että johonkin asuntoon ei kaivata kerjäläisiä ja vakavammasta häiriköinnistä ehkä, korostan ehkä saa helpommalla syytteen kotirauhan rikkomisesta, riippuu paikallisesta poliisista jne.
Pakko mainita taas, oli siis ovessa murtohälytittimestä ilmoittava tarra, varastivat sitten niitä :D
=DW=
- ladattu pistooli
patjan välissä, siksi siellä ette ammu unissani itseäni
- iso paimenkoira
myös jonka annan repiä varkaan itse puuttumatta asiaan, näyttänyt jo että ei pärjää ihminen sille
- <<<
iso paimenkoira kirjoitti:
myös jonka annan repiä varkaan itse puuttumatta asiaan, näyttänyt jo että ei pärjää ihminen sille
Varmaan hyvä tuo ladattu pistooli, mutta ei auta yhtään, jos on reissussa, tai ei tarvii olla kun kilometrin päässä. Se hälytys olisi tärkeempi, kun tuo pistooli.
On minulla vanhanaikainen puntari, jas muutakin.
Se on helppo homma vahtia, milloin talo on tyhjillään.Eikä siinä ammattirosvoilla kauan mene, kun arvokkain on kyydissä.
Homma on vielä niin, että eri porukka, joka tekee murron, ja eri porukka, joka vie tavarat.
Sillä ei ole väliä, vaikka murtoporukka jää kiinni. Niille ei voida tehdä mitään, kun ei ole varastettua tavaraa. Ne lähetetään valtion kustannuksella maasta pois. Ja seuraavalla laivalla ne tulee jatkamaan rötöstelyä.iso paimenkoira kirjoitti:
Koira on pelotteena hyvä, mutta en enää koiraa ota.
Koira sitoo liian paljon, ja jos on mukana, ei paljon auta.- Rattus sp.
iso paimenkoira kirjoitti:
Täälläkin on törmätty ilmiöön epäpätevät laumanvartijakoirien omistajat. Tappoi omanrotuisen koiran kilometrin päässä kodistani karkureissullaan. Noita koiria, kun ei saisi myydä kuin taitaville koirankäsittelijöille ja niitä on paljon vähemmän kuin sellaiseksi itseään uskovat ihmiset.
- työtön linux-guru
Minkä verran maksaisitte valvontakamerasysteemistä henkilölle, joka tekisi linux-pohjaisen kameravalvontasysteemin, jonka toiminnot ovat seuraavanlaisia:
- Oletus: asiakas hankkii edullisen langattoman infrapunakameran suosituksen mukaan, alle 100 €
- Asennetaan tietokoneellesi linux-käyttöjärjestelmä siten, että voit käynnistää halutessasi windowsin (dualboot-toiminto). Linux-käyttis on ilmainen.
- Valvontakameraohjelmistoksi joko zoneminder tai motion (myös ilmaisia)
- Tallettaa liikettä havaitessaan kiintolevylle kuvaa ja videonpätkää
- Lähettää etäpalvelimelle myös kuvat ja videon
- Lähettää sähköpostia (huom. älykännykkään reaaliaikaisesti, asiakkaalla kiinteähintainen 3g-datapaketti puhelimessaan).
- Mahdollisuus katsoa reaaliaikaista ns. livekuvaa älykännykästä (Android-puhelimessa ipcam viewer (http://hit-mob.com/ip-cam-viewer-android/) ja myös kauko-ohjata kameroita (ptz-toiminnoilla). Muutaman euron kertamaksua vastaan täysversiolla saa siis lisää ominaisuuksia (Google Play -kauppa).
jne jne
Ohjelmien ominaisuuksia voi katsella googlettamalla tai suoraan niiden lontoonkielisten sivujen kautta. http://www.zoneminder.com ja http://www.lavrsen.dk/foswiki/bin/view/Motion/
Täytyy sanoa, että monella menee jauhot väärään kurkkuun katsellessaan noita sivuja, mutta allekirjoittaneelle ei konfiguroinnissa menee kovinkaan kauaa ( about 15- 30 min) kunhan on linux ensin asennettu (eikä siinäkään mene kauaa).- työtön linux-guru
Esimerkkivideoita youtubesta , zoneminder --> http://www.youtube.com/watch?v=B5_NuN10eYY
Motion-ohjelman esimerkkisivustoja --> http://www.lavrsen.dk/foswiki/bin/view/Motion/LinksToMotionWebcams Kuulostaa mielenkiintoiselta! Suomi ei ole enää lintukoto ja moni varmaan olisi valmis maksamaan muutama sata euroa kuvaamastasi toimivasta järjestelmästä. Vaan jos kerran olet työtön ja tunnet alaa niin mikset hanki tästä itsellesi ammattia?
OK-talossa ja isommalla mökillä varaan pitäisi olla useampikin kamera, mutta ne olisi kaiketi niputettavissa samaan järjestelmään?- työtön linux-guru
norMix kirjoitti:
Kuulostaa mielenkiintoiselta! Suomi ei ole enää lintukoto ja moni varmaan olisi valmis maksamaan muutama sata euroa kuvaamastasi toimivasta järjestelmästä. Vaan jos kerran olet työtön ja tunnet alaa niin mikset hanki tästä itsellesi ammattia?
OK-talossa ja isommalla mökillä varaan pitäisi olla useampikin kamera, mutta ne olisi kaiketi niputettavissa samaan järjestelmään?Kyllä vaan voipi niputtaa kameroita useita...no problem. Itseasiassa en ole koskaan pyytänyt lanttiakaan keltään...tuskin osaisin vaatiakaan. Eli ei minusta olisi yrittäjäksi. Mutta anyway, nuo hommat on hyvin hanskassa. Mieluummin teen seikkaperäiset tee-se-itse -ohjeet nettiin vapaasti haettavaksi.
- työtön linux-guru
työtön linux-guru kirjoitti:
Kyllä vaan voipi niputtaa kameroita useita...no problem. Itseasiassa en ole koskaan pyytänyt lanttiakaan keltään...tuskin osaisin vaatiakaan. Eli ei minusta olisi yrittäjäksi. Mutta anyway, nuo hommat on hyvin hanskassa. Mieluummin teen seikkaperäiset tee-se-itse -ohjeet nettiin vapaasti haettavaksi.
...windows-ihmisille tiedoksi, että kannattaa tutustua VisionGS-softaan (ladattavissa myös ilmaisversio) eikä maksullinenkaan kallis ole (about 30 euroa) --> http://visiongs.com/
...windows-ihmisille tiedoksi, että kannattaa tutustua VisionGS-softaan (ladattavissa myös ilmaisversio) eikä maksullinenkaan kallis ole (about 30 euroa) --> http://visiongs.com/
Sinun näissä systeemeissä pitää vissiin netin olla aina auki.
Minulla se ei ole.
Sitten olen niin huono näissä jutuissa, etten paljoa ymmärrä.
Paqikallisen vartiointiliikkeen kanssa oli puhe hälytysjärjestelmästä Arviohinnasta oli 400euroa, päälle varmaan ylläpitokulut, mutta ei ole ehtinyt käydä.
Tuo riistakamera maksoi 370 euroa, mutta tarvii varmaan älypuhelimen, että saa hyvän.- Takapiru
Toi kyllä kiinnostais tällaista itsekseen elävää naisihmistä. Rivitalossa asun ja naapurivahti kyllä toimii, mutta yöaikaan on vain oviketju ja poissaollessakin olisi hyvä, että olisi joku hyvä muu systeemi. Puhuattakaan että mökille. Jossa tosin asuu poliisit naapurina, mutta eihän nekään siellä aina.
- työtön linux-guru
k-kotton kirjoitti:
Minulla se ei ole.
Paqikallisen vartiointiliikkeen kanssa oli puhe hälytysjärjestelmästä Arviohinnasta oli 400euroa, päälle varmaan ylläpitokulut, mutta ei ole ehtinyt käydä.
Tuo riistakamera maksoi 370 euroa, mutta tarvii varmaan älypuhelimen, että saa hyvän.Ilman muuta täytyy olla nettiyhteys auki esi. adsl-modeemi, nettitikku mikäli zoneminderia tai motion-ohjelmia käyttää... Tietokoneen ei tarvitse olla päällä mikäli on kyse ip-kameroista (niissä on sisäänrakennettu serveri), mutta niissä on yleensä vain pelkän kuvansiirron (ftp) mahdollisuus . Itselläni on Samsung Gio -älypuhelin, vähän reilut 100 euroa.
Mitä tulee riistakameroihin, niin hyviä keksintöjä sinänsä, mutta eivät kovin luotettavia. Tosin inframusta-salamalla varustettu kampe pysyy hämärällä/pimeällä täysin näkymättömissä kuvan/videon ottohetkellä toisin kuin "perinteinen" infrapuna-versio. - työtön linux-guru
Takapiru kirjoitti:
Toi kyllä kiinnostais tällaista itsekseen elävää naisihmistä. Rivitalossa asun ja naapurivahti kyllä toimii, mutta yöaikaan on vain oviketju ja poissaollessakin olisi hyvä, että olisi joku hyvä muu systeemi. Puhuattakaan että mökille. Jossa tosin asuu poliisit naapurina, mutta eihän nekään siellä aina.
Tuttavan kanssa tehtiin aikoinaan ns. passivisella liiketunnistimella gsm-pohjainen hälytin. Passivisia liiketunnistimia käytetään pihavaloissa, jotka siis sytyttävät valon kun anturi havaitsee liikettä sektorissa. GSM-hälyttimenä käytimme Twig Locatoria (tulitikkuaskin kokoinen) ja se soitti ennaltaohjelmoituun kännykkänumeroon liikehälytyksestä. Pelasi hienosti, mutta sen akun kesto oli vajaat 2 vuorokautta. Toki jos sähköä löytyy, niin voi laittaa sen muuntajaan/virtalähteeseen.
- työtön linux-guru
k-kotton kirjoitti:
Minulla se ei ole.
Tuo riistakamera maksoi 370 euroa, mutta tarvii varmaan älypuhelimen, että saa hyvän.Android-pohjainen riistakamerasovellus, tosin testivaiheessa, mutta lähettää ainakin mailia kuvan kera ja vaatii lisävirtaa kännykälle pitkäaikaisempaa käyttöä ajatellen. Kannattaa lukea ohjelman kuvaus läpi. kts. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.trailcam&hl=fi
Android-pohjainen riistakamerasovellus, tosin testivaiheessa, mutta lähettää ainakin mailia kuvan kera ja vaatii lisävirtaa kännykälle pitkäaikaisempaa käyttöä ajatellen. Kannattaa lukea ohjelman kuvaus läpi. kts. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.trailcam&hl=fi
Kiitos
Kiitos hyvistä ohjeista.
Kyllä valvontaa tuntuu laitteita löytyvän.
Olen ajatellut, että se kamera olisi niin, että siihen jäisi autonrekkari, mutta sääolot kun on väliin huonot. Akut tahtoo hyytyä pakkasessa.
Miten sitten, jos linssi kastuu tai kuurettuu.- Oy Suomi AB
k-kotton kirjoitti:
Minulla se ei ole.
Tuo riistakamera maksoi 370 euroa, mutta tarvii varmaan älypuhelimen, että saa hyvän."Näissä hommissa pitää aina jakaa pyyntöhinta vähintään 2:lla ja poistaa ALV:n osuus..." niin päästään kohtuulliseen hintaan, joka tekijälle kannattaa maksaa :)
- työtön linux-guru
Pitää tuossa vielä mainita, että ko. toiminnot aktivoituvat automaattisesti valmiustilaan kun tietokone käynnistetään. Eli ainut mitä käyttäjän tarvitsee huolehtia on tsekata silloin tällöin, että kiintolevy ei pääse täyttymään. Mutta sekään ei ole ongelma mikäli konfiguroidessa ottaa huomioon ...vaikka siten, että tietokone automaattisesti poistaa vaikkapa 7 pv vanhat tiedostot tms... vain mielikuvitus rajana.
- Siis näkeekö
Vaikka kännykästä kuvaa mitä kohteessa tapahtuu ja voi vaikka laukaista sähköt (voimavirta) päälle sopiviin paikkoihin koska kiukaankin voi käynnistää kännykällä
- w00tt00w
Tuon homman tekee kameran I/O -releohjaus mekanismi :)
- Jep.
w00tt00w kirjoitti:
Tuon homman tekee kameran I/O -releohjaus mekanismi :)
http://www.anatomyatlases.org/firstaid/images/electrocution1.jpg
- maamuu...
elisa kotivahti...kullat käteiset pankkilokeroon...pittbull kotiin.. gps-paikannin tv:seen ym. vakuuta ylihintaan :) no ei tietenkään,ja kaikki omaisuus on vain maallista
Tuota elisan kotivahtia en muistanut, minulla on kaksi Elisan liittymää.
Pitää kysellä, mitä maksaa.
Työlääksi tulee kuljettaa pankkilokeroon, kun pankki on kaukana.
Koiraa en ota.
Maallista se on, mutta ei mukava tunne , kun luvatta käydään.
Kerran on käyty, ja luulivat saaneensa hyvän potin (naisten käsilaukun). Mutta käsilaukku sisältöinneen jätetavaraa.- mallasohranen
k-kotton kirjoitti:
Tuota elisan kotivahtia en muistanut, minulla on kaksi Elisan liittymää.
Pitää kysellä, mitä maksaa.
Työlääksi tulee kuljettaa pankkilokeroon, kun pankki on kaukana.
Koiraa en ota.
Maallista se on, mutta ei mukava tunne , kun luvatta käydään.
Kerran on käyty, ja luulivat saaneensa hyvän potin (naisten käsilaukun). Mutta käsilaukku sisältöinneen jätetavaraa.Luepa tuo --> http://blogitus.net/alexandra/2011/04/28/elisa-kotivahdin-turvakamerat-toimivat-ohjeita-kaikille/
mallasohranen kirjoitti:
Luepa tuo --> http://blogitus.net/alexandra/2011/04/28/elisa-kotivahdin-turvakamerat-toimivat-ohjeita-kaikille/
Tuossa se pelko on, jos laittaa monimutkaisia laitteita.
Jos asentajan joutuu kutsumaan sadan kilometrin päästä, ja se asentaa päiväkausia laitteita, jotka ei toimi. ja taas uusi reissu.
No pitää katsoa, miten tuon riistakameran kanssa pärjää.
- expimot
Kyllähän noita pikkuvoroja vastaan löytyy laitteita ja palveluja, mutta milläs torjut niitä pukua pitäviä suurkonnia jotka rosvoavat varojamme ennen kuin ne ovat edes ehtineet kukkaroomme?
Siihen minulla ei ole muuta keinoa, kun että tulisin vielä niitä suurkonnia suuremmaksi konnaksi, silloin voisin panna ne järjestykseen, ja pääsisin itse rosvoamaan.
Näin maailmassa on aina ollut, mitä historiasta muistan.
Ei auta kun odottaa seuraavat 2000 vuotta.- expimot
k-kotton kirjoitti:
Siihen minulla ei ole muuta keinoa, kun että tulisin vielä niitä suurkonnia suuremmaksi konnaksi, silloin voisin panna ne järjestykseen, ja pääsisin itse rosvoamaan.
Näin maailmassa on aina ollut, mitä historiasta muistan.
Ei auta kun odottaa seuraavat 2000 vuotta.Niin se taitaa olla. Aina löytyy, yhteiskuntajärjestyksestä riippumatta, muita röyhkeämpiä ja kyvykkäämpiä ihmisiä jotka muista piittaamatta kuorivat kerman päältä. Nämä vähemmistönä olevat kuorijat myös auttavat hommassa toisiaan, koska 'jokainen joka apua saa, sitä joskus tajuu myös antaa...'
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2422631Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse802014Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101898Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki831357- 671315
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171238TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161108Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901090- 71943
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42934