Blue 1 peruutti lennon ja siirsi vuorokaudella aikaisemmaksi

Blue 1 service none

Pitkään odotettu perhelomamme Italiassa sai nolon käänteen Blue 1 siirtäessä paluulentomme vuorokaudella aikaisemmaksi vain 12 päivää ennen matkan alkua. Asiakaspalvelijan mukaan Blue 1 ei ole vastuussa oman lentonsa siirrosta, vaan siirtää vastuun matkatoimistolle (Seat24). Mikäli matka olisi varattu Blue1 :n omasta matkanvarauksesta olisi vastuu vain siinä tapauksessa oluut heidän. Kaiken huippu on, että paluulento oikeana päivänä olisi ollut mahdollinen business-luokassa, mutta se ei onnistu ilman lisämaksua (4000€). Nyt ei ole tietoa, korvaako kukaan asunnon vuokraa, jonka joudumme joka tapauksessa maksamaan yhdestä vuorokaudesta, jolloin olemme jo Suomessa. Matkatoimistosta ei taas vastata edes lähettämiini sähköposteihin, ensimmäinen lähetetty jo 2.10. Jos ovat lentojen hinnat halventuneet, on halpalentoyhtiöiden toimintakin muuttunut halpamaiseksi. Toivottavasti Blue 1 :n lentäjät osaavat työnsä paremmin kuin asiakaspalvelijat....

14

395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tero jollaksesta

      eikö oo pätäkkää vai mikset ostanut sitä 4000 lippua ?

      olitkohan oikeasti missään reissussa.

    • OIkeustietoinen

      Mitä kuluttajaviranomainen vastasi, kun kysyit heiltä?

      Lentoyhtiöllä on tietysti vastuu, kun varaus on tehty heidän lennolleen, oli se tehty minkä Vinku-Intian kautta tahansa. Lentoyhtiöllä on myös velvollisuus ilmoittaa asiakkaalle hänen oikeutensa, eikä se missään tapauksessa saa asiakkaalta kysymättä siirtää varausta päivää aikaisemmaksi.

      • kenen vastuu

        Lähtökohtaisesti tuotteen myyjällä vastuu tuotteesta. Nyt tuotteen eli lennon on myynyt Seat24. Onko vastuu kuitenkin tällä välikädellä?


      • 17+19
        kenen vastuu kirjoitti:

        Lähtökohtaisesti tuotteen myyjällä vastuu tuotteesta. Nyt tuotteen eli lennon on myynyt Seat24. Onko vastuu kuitenkin tällä välikädellä?

        Myyjällä on vastuu. Lentoyhtiöt ovat viime aikoina muuttuneet nihkeämmäksi sille, että niiden omia palvelumaksuja pienemmillä provikoilla myyvät nettimatkatoimistot yrittävät laittaa asiakkaansa käyttämään lentoyhtiöiden asiakaspalvelua. Sitä saa mistä maksaa.


      • Tutustukaa faktoihin
        17+19 kirjoitti:

        Myyjällä on vastuu. Lentoyhtiöt ovat viime aikoina muuttuneet nihkeämmäksi sille, että niiden omia palvelumaksuja pienemmillä provikoilla myyvät nettimatkatoimistot yrittävät laittaa asiakkaansa käyttämään lentoyhtiöiden asiakaspalvelua. Sitä saa mistä maksaa.

        Kummallisia periaatteita keksitte. Lukekaapa EU:n määräyksiä lentomatkustajan oikeuksista. Siellä puhutaan lentoyhtiön velvollisuuksista, eikä mitään siitä, mitä kautta matka on ostettu.
        http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/fi/07-air-cancellation.html

        Blue1 itse sanoo noudattavansa EU:n ”suosituksia”:
        http://www.blue1.com/fi/fi/Matkustusinfo/Ennen-matkaa/Lento-peruttu/

        Todellisuudessa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus N:o 261/2004 ei ole mikään ”suositus”, jota lentoyhtiö voisi armollisesti noudattaa, vaan se on kaikissa EU:n jäsenvaltioissa sellaisenaan pätevää ja velvoittavaa lainsäädäntöä (korkeammalla tasolla kuin valtioiden sisäinen lainsäädäntö, perustuslait mukaan lukien). Asetuksen teksti:
        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004R0261:FI:NOT


      • blue1 service none
        17+19 kirjoitti:

        Myyjällä on vastuu. Lentoyhtiöt ovat viime aikoina muuttuneet nihkeämmäksi sille, että niiden omia palvelumaksuja pienemmillä provikoilla myyvät nettimatkatoimistot yrittävät laittaa asiakkaansa käyttämään lentoyhtiöiden asiakaspalvelua. Sitä saa mistä maksaa.

        Kumpikin pyörtää oman vastuunsa sekä lentoyhtiö että matkatoimisto. Meno on kuin parin vuoden ikäerolla olevilla alle kouluikäisillä lapsilla. Taitaa jäädä maksettavaksi ylimääräinen yhden yön vuokra Italiassa. Voimme miettiä sitä perjantai-iltana syödessämme koto Suomessa taas HK:n sinistä saunalenkkiä.

        Mikäli haluatte varata matkalle lähtiessä vain lennon, etsikää se matkatoimiston kautta, ja varatkaa sitten suoraan lentoyhtiön nettisivuilta ilman välikäsiä, silloin ei vastuuta voi ainakaan pallotella. Valmismatka säännötkin koskevat matkatoimistoa ainoastaan silloin, kun varattuna ovat sekä lennot että majoitus.


      • OIkeustietoinen
        blue1 service none kirjoitti:

        Kumpikin pyörtää oman vastuunsa sekä lentoyhtiö että matkatoimisto. Meno on kuin parin vuoden ikäerolla olevilla alle kouluikäisillä lapsilla. Taitaa jäädä maksettavaksi ylimääräinen yhden yön vuokra Italiassa. Voimme miettiä sitä perjantai-iltana syödessämme koto Suomessa taas HK:n sinistä saunalenkkiä.

        Mikäli haluatte varata matkalle lähtiessä vain lennon, etsikää se matkatoimiston kautta, ja varatkaa sitten suoraan lentoyhtiön nettisivuilta ilman välikäsiä, silloin ei vastuuta voi ainakaan pallotella. Valmismatka säännötkin koskevat matkatoimistoa ainoastaan silloin, kun varattuna ovat sekä lennot että majoitus.

        Et vastannut kysymykseen, mitä kuluttajaviranomainen vastasi, kun kysyit heiltä. Ajattelitko todella, että Suoli24:ssä valittamalla saavutat jotain?


    • euron perässä

      ei sitä perseaukinen voi varailla lentoyhtiön sivuilta kun pitää säästää ja varata ugandalaiselta saitilta 3 euroa halvempi lippu. ja sitten itketään kun on tavara housussa. Sitä saa mitä tilaa.

      • blue 1 service none

        Olen aivan samaa mieltä kanssasi, senpä takia varatkaa lennot suoraan lentoyhtiön omilta sivuilta, kuten aiemmin mainitsin, eivät ole kuin muutaman kympin kalliimpia.
        Kuten suorastaan säkenöivän älykkäästi huomioit, valitettavasti olen persaukinen naisvaltaisella alalla työskentelevä henkilö, enkä ansaitse samaa palkkaa kuin esimerkiksi SAS:in lentäjät. Asioiden näin ollen, en kykene maksamaan lennoista montaa tuhatta, haluan kuitenkin lapsilleni tarjota mahdollisuuden kokea matkustaa muissa kulttuureissa Suomen ulkopuolella.
        En osaa sanoa, onko lentojen peruuntuessa lennon siirtäminen aikaisemmaksi nyt tuleva lentoyhtiöiden käytäntö, jolla voidaan kiertää EY asetusta, siinähän säädetyt korvaukset koskevat vain lentojen viivästystä, eivät aikaistamista, jokainen päätelköön itse...
        Onneksemme olemme vain lomamatkalla, emmekä esimerkiksi työasioissa liikenteessä.
        Keskustelun muuttuessa ilmeisestikin blue :n1 ja SAS:n henkilökunnan väliseksi, poistun tältä palstalta takavasemmalle. Hyvää syyslomaa kaikille muillekin, jotka sitä ovat ensiviikolla oikeutettuja viettämään.


    • 11+10

      Eiks tuo asunto kuulu enneminkin matkavakuutuksen piiriin kuin lentoyhtiölle joka kuitenkin on järjestänyt paluulennon niin kuin kuuluukin?

      • 191+1919

        Se nyt on jokaisen ja hänen vakuutusyhtiönsä välinen asia, mitä vakuutus korvaa. Normaalisti se korvaa vain sellaisia vakuutettua kohdanneita vahinkoja, joista joku muu ei ole korvausvelvollinen. Ja vakuutuksissahan on tyypillisesti ehtoja kaikenlaisia.

        Joten lentoyhtiön vastuuseen siitä, että se ei lennä lentoa ilmoitettuna aikana, ei ollenkaan vaikuta, vaikka matkustaja olisi vakuuttanut napanöyhtänsäkin Lloyd'silla.


    • scheisse

      Tuttua tekstiä Blue1 että lento muutetaan päivään aiemmin.
      Erittäin huonoa palvelua, SAS on tässä syypää!!

    • Ei pätäkkää...

      Näin jälkikäteen asiakasapalvelijat paluulennolla olivat hyvin ammattitaitoisia ja paluulento sujui hyvin. Alun takkuilun jälkeen saimme kuin saimmekin menetetyn yhden vuorokauden ylimääräisen asunnonvuokranhinnan kokonaisuudessaan takaisin lentoyhtiöltä kuluttajaneuvojan ohjeiden mukaisen kirjallisen valituksen jälkeen. Valitus kannattaa siis aina tehdä lentoyhtiölle samankaltaisessa tilanteessa, vaikka alkuun ei tuntunut löytyvän korvaajaa menetetyn yhden vuorokauden vuokran hintaan.

      • marsili

        Ostimme Finnairin edetakaiset lennot Kuopio-Helsinki ja Sassin lennot Helsinki-Dublin. Edellisenä päivänä ennen poislähtöä emme pystyneet tekemään toiselle matkustajalle Sassin lähtöselvitystä netissä, koska Sassin sivuilla jokin vika! Onneksi saimme lähtöselvityksen tehtyä Sassin pisteessä lentoasemalla ilmaiseksi (Dublinissa maksaa lähtöselvityksen teko kentällä) . Seuraava ongelma oli että meidän varaama klo 17.00 lento Tukholmasta Helsinkiin oli peruttu,eikä mitään syytä ollut ilmoitettu, ja meidät oli siirretty vasta klo 19.20 lennolle. Siltä lennolta emme olisi ehtineet Helsingistä Kuopioon lennolle!
        Lentokentällä huomasimme että Tukholmasta lähtisi Sassin kone myös klo 17.55.
        Menimme samassa koneessa meidän kanssa olleen miehen kanssa samalle Sassin pisteelle , eri virkailijan luo ja kysyimme miten Sas aikoo järjestää meidät Helsingistä Kuopioon. Virkailija väitti ettei asia kuulu Sassille ollenkaan, koska meillä on eri liput Helsingistä Kuopioon. Vasta pyydettyämme ilmaisia ateriakuponkeja saimme ne. Toisen virkailijan kanssa asioinut suomalainen mies sai liput aikasempaan koneeseen ja kertoi meille että koneeseen olisi vielä 2 lippua jäljellä. Mutta kuinka ollakkaan meille ei ollutkaan enää paikkoja!
        Lähdimme kävelemään Finnairin pisteeseen( matkaa oli yli 1km) tarkoituksena kysyä lähteekö lentoja myöhemmin Helsingistä Kuopioon ja voisimmeko vaihtaa siihen mahdollisesti. Matkalla miehelleni tuli mieleen, toisen Sassin toimipisteen nähtyämme ,tekeytyä maksaviksi asiakkaiksi. Mieheni kysyi olisiko klo 17.55 lennolla tilaa kahdelle vielä?
        Virkailija myönsi että on 5 paikkaa mutta sanoi sen maksavan n.250e yhdeltä.
        Sitten me vasta esitimme että haluaisimme vaihtaa lentoyhtiön myöhäisemmän lennon tähän aikaisempaan. Virkailja soitti jollekkin ja kuinka ollakkaan saimme liput koneeseen varasijalle (oli ehkä ylibuukattu eikä ollut varmaa päästäänkö).
        Juoksimme pitkän matkan toiseen terminaaliin ja jouduimme vielä turvatarkastukseen uudestaan. Niin vain lopulta pääsimme lentokoneeseen hikisinä! Huomasimme lentokoneessa olevan vieläkin ainakin 5 tyhjää paikkaa!!
        Tosi törkeää juoksuttamista ja omavaltaisuutta ensimmäiseltä virkailijalta kun ei heti vaihtanut meitä aikaisempaan koneeseen. Odottivat tietysti kalliisti maksavia asiakkaita loppuun asti! Sassillakin kummallista järjestelyä mikseivät laittaneet meitä siihen koneeseen heti suoraan, kerran paikkoja oli. Tämä oli kyllä ensimmäinen ja viimeinen kerta Sassin lennolla!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      32
      2891
    2. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      173
      2285
    3. Kaksi tyttöä putosi

      Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      62
      2264
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      33
      1978
    5. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1336
    6. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      22
      1333
    7. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      13
      1318
    8. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1214
    9. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      11
      1184
    10. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      22
      1181
    Aihe