Macro-tarkennuksesta

paljononneavaan

Olen kauan ihmetellyt sitä, miten pienten asioiden kuvaamiseen suositellut macro-putket tarkentavat yleensä jopa vasta kymmenien senttien päästä. Ao. tuotteen selostus kuitenkin herätti kysymyksen: mitataanko tarkennusetäisyys kennosta, objektiivin uloimmasta lasista vai mistä?

https://www.topshot.fi/product/600/nikkor-af-105mm-f28g-dx-fisheye

11

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vai mistä?

      Mainoksissa lyhin tarkennusetäisyys ilmoitetaan milloin mistäkin minkä arvellaan myyvän parhaiten.
      Valaisun kannalta hyödyllisin etäisyystieto lienee etäisyys objektiivin etupäästä.

      Makrokuvaajalle ei tuolla etäisyydellä liene suurta merkitystä, oleellinta on suurennusssuhde ja polttoväli. Kuvaaja voi tietysti mitata tarkennusetäisyyden mist itse haluaa.
      Joissain kameramalleissa on runkoon merkitty filmin/kennon taso.

    • Loittorengasmies

      Minun vaatimattomalla ymmärrykselläni on vain eduksi, että kuvattava kohde on vähän kauempana etulinssistä. Kohde on useimmiten kolmiulotteinen ja vain harvoin tasomainen. Sen eri osat joutuvat täten eri etäisyyksille objektiivin etulinssistä. Mitä kauempana kohde on objektiivista, sitä pienemmäksi jäävät suhteelliset etäisyyserot ja koko kohde saadaan kuvatuksi tarkkana vaikka tarkennusalue olisi melko kapeakin.

    • Kyllä se

      lyhin tarkennusetäisyys mitataan kennon pinnasta. Filmiaikana se mitattiin filmin pinnasta. Siis oikeissa kameroissa.
      Pokkarit ja lelut sitten erikseen, niissä nyt ilmoitetaan mitä sattuu, ei niistä ole kyllä väliäkään.

      • Ainakin Nikon näyttää ilmoittavan tuon etäisyyden kennon pinnasta. Tuolle Nikkor 105 mm F2.8 VR linssille se lupaa fokusointi etäisyydeksi 0,314 m tai 1.0 ft mutta työskentelyetäisyydeksi se antaa noin 150 mm eli 0,15 m. Kun otat huomioon putken pituuden 116 mm ja osan rhnkoa niin huomaat missä mennään.

        Tuolla etäisyydella kuvasuhde on siis 1:1. Kurjaa vain on jotteivät eläväiset otukset helposti päästä sorkkimaan 15 sentin päähän itsestään, siksi tuollaisessa kuvauksessa mahdollisimman pitkä makro onkin eduksi ja linssinpintaan tarkentava on monesti viraton.


      • vai mistä?

        ”Kyllä se lyhin tarkennusetäisyys mitataan kennon pinnasta”?
        —että sillälailla

        Aloittajan linkistä:
        Tekniset tiedot
        Rakenne: 10 elementtiä / 7 ryhmää
        Lähin merkitty tarkennusetäisyys: 0,14 cm
        Mitat HxP): n. 63 × 63 mm
        Paino: n. 300 g

        Lähin tarkennusetäisyys 0;14 cm kennon pinnasta?
        Eli kohde pitää työntää kameran sisälle, objektiivin (ja peilin) taakse?


      • jfkj
        vai mistä? kirjoitti:

        ”Kyllä se lyhin tarkennusetäisyys mitataan kennon pinnasta”?
        —että sillälailla

        Aloittajan linkistä:
        Tekniset tiedot
        Rakenne: 10 elementtiä / 7 ryhmää
        Lähin merkitty tarkennusetäisyys: 0,14 cm
        Mitat HxP): n. 63 × 63 mm
        Paino: n. 300 g

        Lähin tarkennusetäisyys 0;14 cm kennon pinnasta?
        Eli kohde pitää työntää kameran sisälle, objektiivin (ja peilin) taakse?

        Siinä on painovirhe. Tulee olla 0,14 m

        "Lähin kuvausetäisyys on 14 cm (3 cm objektiivin pinnasta) mahdollistaen äärimmäisen läheltä otetut lähikuvat."

        Siis 14 cm kennosta ja 3 cm etulinssistä.


    • Johnnymale

      ehkä, mutta kärpäsen silmästä saa kuvan kun pistää kärpäsen riittäväksi aikaa pakasteeseen.

      • nfmqdf

        Ja käyttää mikroskooppiobjektiivia.


      • Lisätietoa, kiitos!

        Mikä pakaste on tarkoitukseen paras? Seipaketti vai herne-maissi-paprikapussi? Pitääkö pakaste panna vielä pakastimeenkin, jotta keino toimisi?


      • kärpäslätkä

        Säästää aikaa jos liiskaa sen kärpäsen, mutta tietenkin niin että silmä jää ehyeksi.


    • johnnymale07

      luulin että tämä ketju oli makrokuvien tarkennuksesta. lähikuvat on vaikea tarkentaa. appun tulee hyvä jalusta ja makrotarkennuskisko,

      ja fokus stacking on keino jolla terävyysaluetta kasvatetaan riittävästi. ohjelmia on maksullisia ja ilmaisia tuon tekemiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2062
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1936
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe