Yleisiä kysymyksiä!

Minulla on Hermeliini uros, n.2v. Joulukuussa 3v.

1. Voinko hankkia sille vielä muun jyrsijän seuraksi?
2. Oppiiko 2v kani käymään vessassa, kun en ole ennen hankkinut vessaa häkkiin?
3. Käykö kaneille BestFriendin ruoat marketeista?
4. Kani on kokoajan ripulilla, mikä neuvoksi?

Kiitos vastaajille, toivon vastauksia!

13

1567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hinni97

      Samaan häkkiin et ainakaan voi laittaa mitään jyrsijää.
      Toinen kani on eri juttu, mutta sitäkin pitää tarkoin harkita, sillä totutus saattaa olla todella hankala, ja siihen tarvitsee kärsivällisyyttä ja mahdollisesti toisen häkinkin, eikä se välttämättä edes onnistu.
      Siis mitään jyrsijää ei samaan häkkiin, mutta toki voit ostaa jonkin jyrsijän, jos hankit sille oman häkin. Kanihan siis ei ole jyrsijä.
      Muihin kysymyksiin en nyt vastaa, kun en erityisemmin kaneista tiedä, enkä väärää tietoa tahdo jaella :)

      • Kanilääw

        Joo, ylemmässä tarkoitin kania.. Tottunut niin sanoon jyrsijäksi vaikkei ole.


    • '''''

      1. Ei ainakaan samaan häkkiin, samassa huoneessa kyllä voi pitää jotain toista jyrsijää. Kani voi tulla toimeen marsun kanssa, mutta se ei ole ollenkaan varmaa. Oma kanini ei tykännyt marsusta vaan ajoi sitä takaa ja näykki sitä, joten en voinut pitää niitä yhtaikaa vapaana huoneessa.

      2. Voi oppiakin, mutta minun kanilla ei ollut mitään vessalaatikkoa, se käytti vessanaan yhtä nurkkaa häkissä, ja sen nurkan siivosin joka päivä.

      3. Mieluummin kanin täysravintopellettejä eläinkaupasta, se on paljon terveellisempää kanille kuin markettien siemenseokset joista kani voi valikoida ne siemenet mistä se tykkää ja jättää loput syömättä.

      4. Voi olla että syötät kanillesi liikaa tuoreravintoa ja siksi sen maha on ruikulla.
      Anna kanillesi ruuaksi täysravintopellettiä, kuivaa heinää ja kovaa leipää ja vähennä tuoreruokaa. Minä kyllä veisin sen kanin eläinlääkäriin jos se on kauan ollut ripulilla, kani ei kestä jatkuvaa ripulia.

      • Kanilääw

        Se on ongelmana, ettei paikkakunnallani ole eläinkauppaa.


    • hemppaaa<3

      1. KANILLE VAIN TOINEN KANI KAVERIKSI, tämä siksi koska kani isompana kuin muut saattaa vahingoittaa muuta eläintä ja kani/se toinen eläin saattaa tartuttaa toisensa jollain taudilla jota itse kantaa oireettomana.

      2.voi oppi, siirrä likasia puruja vessaan jos hoksaisi ;)

      3. Tuon ripuloinnin perusteella kannattaa ainakin kokeilla jotain muuta ja kyllä sekin on ok mutta _parempi_ on laadukkaammat eläinkaupan pelletit (=

      4. Koitas olla vaikka viikko paljolla heinällä ja ilman tuore ruokaa, paljon näkkäriä ;) ja eläinlääkäriin jos tän jälkeen ei lopu! (= tsemppiä sulle!

    • siirilydia

      Vähän virheellistä infoa täällä kyl annetaan.. Näkkäri tai leipä EI OLE KANIN PÄIVITTÄISEEN RUOKAVALIOON KUULUVA ASIA. Hiiva saa mahan sekaisin ja tekee kuivan, karkean, elottoman leipäturkin. Jos leipää syötetään sen takia että hampaat kuluisi, voin sanoa että se kuiva heinä ja oksat ovat parhaita hampaiden kuluttajia. Näkkäri vain murenee, ei kuluta hampaita.

      Heinä, heinä, heinä. Sitä ei liikaa voi painottaa. Heinää tulisi mennä ainakin yksi kaukalollinen päivässä. Jos ei mene, niin muuta ruokaa tulee vähentää sen verran että menee. Heinä pitää kanin mahan käynnissä ja siten myös koko kanin terveenä ja virkeänä.

      Kirjoittajan kannattaa ottaa kaninsa ripuli aika vakavasti, kyllähän varmaan itsekin menisit lääkäriin jos olisit jatkuvasti ripulilla! Toivottavasti tiedetään myös ero ripulin ja umpisuolipapanan välillä. Umpisuolipapana on "vitamiinikakkaa" joka kanin tulisi syödä suoraan peräaukostaan. Mikäli kani ei näin tee ja vitamiinikakat jää lattialle lojumaan, on ruokinnassa tod. näk. vikaa. Poikasilla joskus harvoin saattaa jäädä kakat syömättä jos niitä tulee liikaa mutta aikuisella tai edes nuorella kanilla ei se todellakaan ole normaalia. Jos näin kuitenkin on, on tod. näk. kyse ummetuksesta. Vitamiinipapanat tulevat silloin ulos liian hitaasti, jolloin ne ehtivät jo "vanhentua" ja kani ei niitä enää kelpuuta. Tähän auttaa jälleen se heinä, joka pitää mahan käynnissä. Vitamiinikakan syöminen on kanille elintärkeää.

      Umpisuolipapana on siis pehmeää, rypälemäistä kakkaa, ikäänkuin monta pikkuruista pehmeää papanaa terttuna. Haisee todella pahalle.

      • Kanilääw

        Kanini ei vaan syö heinää. Oon yrittäny kädestä syöttää, ei. Kokoajan tarjolla niin ei kelpaa. Ruokaa on otettu pois mut ei se auta..


      • Sedä
        Kanilääw kirjoitti:

        Kanini ei vaan syö heinää. Oon yrittäny kädestä syöttää, ei. Kokoajan tarjolla niin ei kelpaa. Ruokaa on otettu pois mut ei se auta..

        Otat kaiken muun vaan pois, vaikka julmalta tuntuisikin, just niin kauaksi aikaa että johan alkaa heinä kelvata. Kannattaa myös tarkistaa heinän laatu: kani saattaa nirsoilla sen kanssa siksikin, jos se on huonoa. Taasen eläinkaupasta saa parempaa kuin marketeista, mutta tietysti itse tarkemmin tutkimalla ja maalta hakemalla saa vielä parempaa.


    • Rumpali kani

      1. Ei kannata esim... Mitään marsua sinne hankkia kun se kani on niin vahva, että se voi potkia vaikka sen hengiltä.
      2. En oo varma mutta koita laita potta johonki mihin se usein tekee ulosteensa jos ei oo sellasta paikkaa laita vaan jonnekki sit sitä paikkaa ei saa vaihtaa, koska kani tekee ulosteensa samaan paikkaan.
      3. Kyllä käy minä ainaki ostan niitä merkkejä ja iha hyvii on.
      4. Piät 2-3 päivää heinä vesi kuurin eli annat vaan vettä ja heinää sille kunnes kura loppuu ja voit koittaa antaa sille ananasta muista että ne ananakset pitää olla sen omassa mehussa olevii ja säilykepurkeissa. Tässä sulle vähän neuvvoa. ;)

      • Sedä

      • sadie1

        Vanha keskustelu mutta jos satut lukemaan niin kannattaa ensin opiskella asiaa itse ennen kun alkaa toisia neuvomaan.. Eli tuo kohta 3. Ne markettien siemenseokset eivät todellakaan ole kanille hyviä ruokia vaikka sinä niitä ostaisitkin. Täysravintopelletti on kanille tarkoitettua laadukasta ruokaa.


    • Mila pupu

      1. kani ei ole jyrsijä, se saattaa sairastaa tautia, josta ei ole haittaa kaneille, mutta tappaa jyrsijän. Ja entä jos kani suuttuu jyrsijälle ja potkaisee= jyrsijä kuolee. Eli et.
      2. Kyllä, jos oikein opettaa
      3. ei, sillä se on tarkoitetty jyrsijöille (jos tarkoitat jyrsijän ruokaseosta) siinä on myös kaikkea ylimääräistä, joka ei kuulu kanin ruokavalioon. Kunnon pelletti on paras (esim. Oxbow)
      4. Jätä kani heinä esi dietille, jätä kaikki herkut, tuoreet ja pelletit yms. pois, vain reilusti heinää ja raikasta vettä, jos vielä ripuloi sen jälkeen, ota yhteys eläinlääkäriin

    • ----

      2. Meillä kani oppi lähes täysin sisäsiistiksi (pissat laatikkoon, jonkin verran papanoita myös ulkopuolelle) parissa viikossa siten, että laitoimme vessalaatikon heinätelineen alapuolelle niin, että kani istuu laatikossa heinää syödessään. Lattialle tulleet pissat imeytimme paperiin ja laitoimme laatikkoon. Mitään muuta ei oikeastaan tarvinnut tehdä. :)
      Uskon, että 2-vuotiaskin oppii vessaa käyttämään, toki on yksilöllistä. Mutta kokeilla kannattaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      364
      3222
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      143
      1229
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      138
      1007
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe