Hei! Meille tuli muutama päivä sitten pentu, ja meillä ennestään 1v. aikuinen koira, uroksia molemmat. Iso koira on hyväluonteinen ja kiltti. Silti olen nyt huomannut hieman mustasukkaisuutta, omii pennulta lelut pois yms. muuten tuntuu hyväksyvän pennun. Ovat jo leikkineetkin yhdessä, pentu on topakka tehopakkaus ja intoutuu leikkimään niin että oikein hyökkäilee ison koiran päälle. Ja iso koira tuntuu silti tykkäävän, mutta mutta pelkään että sen otteet ovat hieman liian kovia pentua kohtaan, luulen ettei se tajua miten pieni ja hauras pentu on. Pentu on muutaman kerran vinkaissut kun isompi on ollut liian kovakourainen innostuksissaan. Olen heti mennyt väliin jolloin isompi on irrottanut otteensa. En ole jättänyt niitä kahdestaan hetkeksikään, enkä jätä.
Onkohan siitä haittaa pennulle jos topakasti vähän väliä kiellän isompaa? Kun ei se tunnu kerrasta uskovan vaan unohtaa sen samantien, sekin on niin pentumainen kun on vasta vuoden vanha. Toisaalta en haluaisi kieltää vihaisesti koska isompi ei itsekään ole agressiivinen pentua kohtaan, vaan iloinen ja leikkisä.
Voi olla, että olen hieman vainoharhainen, mutta mielestäni on parempi katsoa kuin katua. En halua että isompi satuttaa pentua vahingossa.
Koirat ovat nyt samassa tilassa, mutta minulla on mahdollisuus laittaa isompi vaikka toiseen päähän taloa. Auttaisiko se, vai toisaalta hankaloittaisiko tilannetta entisestään kun tiedän että sitä kiinnostaa pentu ja se haluaisi olla sen kanssa.
Kaikki neuvot ja vinkit nyt ovat tarpeeseen, miten saan ison koiran ymmärtämään että pentu on pieni eikä sitä saa kohdella kovakouraisesti vaikka miten olisi innostunut ja iloinen???
Pentu ja aikuinen koira
6
5722
Vastaukset
- Minpin4Ever
Pienelle pennulle tulee herkästi vammoja liian rajuista leikeistä, luuthan kasvavat ja ovat pehmeitä vielä. Joten jos et saa yksivuotiasta kielloilla ymmärtämään että tassuilla ei kosketa pentuun, on sinun kiellettävä niiltä leikit toistaiseksi, kunnes pentu on kasvanut tarpeeksi ettei vammojen vaaraa ole.
Aika tiheästi tuli sulle nuo koirat, toivottavasti ei tule ongelmia.. Yleensä kehotetaan jättämään ainakin kahden vuoden ikäero koirien välille.
Meillä asustelee pentu 17 viikkoa ja aikuinen 2,5vuotta :) - ...
Koira ei ole msutasukkainen. Sinua auttaa kovasti koiriesi kanssa kun lopetat moisen inhimillistämisen saman tien.
Toki koria pitää leluistaan ja kun näkee toisella lelun haluaa sen itselleen, kyse on omien tarpeiden tyydyttämisestä, ei suinkaan siitä katsooko koiran toisen saavan jotain enemmän kuin se itse. Liikkuva lelu -> koira haluaa...
Pentu ja vuosikas pitää ehdottomasti pitää erillään, sisällä toki voivat olla yhdessä, ksoka sisällähän koiran tehtävä on levät. Leikkiä ne eivät voi yhdessä, koska koiran pennun rakenne ei kestä, kuin vasta -koosta riippuen- noin puolen vuoden-vuoden ikäisenä sitä että se sitä provosoidaan liikkumaan tai pomppimaan. Pennnun pitää saada liikkua vain tasan sen verran mitä se itse haluaa. Ja ei, pentu ei ymmärrä omia rajojaan silloin jos läsnä on toinen joka sitä leikittää. Pentu siis ei anna periksi ja ala nukkumaan, jos toinen sitä leikittää, vaikka se ehdottomasti jo tarvitsisi lepoa. Siksi ehkä kerran kaksi viikossa lasket koirat yhtäaikaa ulos leikkimään muutamiksi minuuteiksi, muuten niiden on ulkoiltava erikseen. Jos koirasi taas leikkivät sisällä, on sinulla tulevia eroahdistuskoiria, joten kannattaa puuttua jo heti alkuunsa niiden touhuihin. Koirat ei tunne mustasukkaisuutta.
Välttämättä ei paras mahdollinen,että ottaa noin keskenkasvuiselle pennun kaveriksi,ellei se ole poikkeuksellisen varovainen.Harvemmin vaan tuon ikäiset ovat.Aikuiset normipäiset sitten jo osaavatkin varoa pieniä.
Ei siitä ole haittaa,että kiellät.Sitähän nyt joudut tekemäänkin,eli kontrolloimaan touhuja.Vihaisesti ei tosiaan pidäkkään kieltää,siksikään,ettei isompi luule,että asiassa/pikkukaverissa on jotain sellaista,että senkin tarvii ruveta katsomaan sitä kieroon.Mikä taas on hyvin huonoa tulevaisuudelle.Eli ihan vaan normijämäkästi kiellät,kun olet sitä mieltä,tekemättä sen enempää numeroa.
Kun et ole paikalla,kannattaa kaverit eristää,niinkauan,kun pentu on saavuttanut kokonsa,eikä loukkaantumisen vaaraa ole.Mutta itse suositan sitä,että eristettäisiin niin,että on mahdollista nähdä toisensa.Se,että pidetään täysin eristyksissä,voi kasvattaa epäluuloja,joka taas pitemmän päälle,VARSINKIN kun on samaa sukupuolta,voi tuoda ongelmia.
Et sinä saa isoa ymmärtämään,ellei se itse osaa varoa.Ainoa on,että kontrolloit niiden toimintaa.Jos leikki näyttää rajulta,otat käyttöön jonkun lopetussanan,opetat sen kummallekkin,ja leikki loppuu sillä.Ja taas ystävällisesti,mutta varmasti.Leikin voimakkuutta voit myös myöhempänäkin haluttaessa kontrolloida.Toki vaihtoehto on sekin,ettei koskaan saa sisällä leikkiä,mutta jos ei ole omaa pihaa,niin aika tylsäksi menee,jos ei ole paikkaa missä leikkiä auki sännöllisesti,jos haluttaa.
Omalla pihalla voi antaa toki leikkiä paljonkin,mikä itseasiassa on pennulle hyväksi,JOS isompi koira osaa siellä varoa toista.Jos taas ei,niin silloin on mentävä sillä kontrollilla ja simälläpidolla koko ajan.
Se sitten,jos on kovasti liukkkaat lattiat,on myös riski,mikä kannattaa huomioida.
Se,että koirat leikkivät sisällä,ei tee niistä eroahdistuskoiria.- -tiinah-
kiitos vastauksista.
joo, ei ehkä paras mahdollinen tilanne että pentu tuli meille isomman ollessa vielä noin nuori, mutta tilanne on nyt tämä.
ihan hyvin on mennyt koirien kanssa nyt muutama päivä. edelleen isompi ajoittain villiintyy ja joudun menemään niiden leikkien väliin. mutta, kuten sanoin en jätä niitä yhtään yksin. täytyy vain olla jämäkkä ja aina kieltää. tuo mainitsemani mustasukkaisuus (anteeksi kun inhimillistän tai käytän väärää sanaa) on jo hellittänyt ja nyt se antaa pennun "viedä" siltä jo lelut ja luut :)
en todellakaan kiellä niitä leikkimästä yhdessä tai sisällä. leikkiminen on iloista ja kuuluu koirien perusluonteeseen. meillä on iso talo, n. 300 neliötä, ja pennulla on kyllä täällä paikkoja minne pääsee lepäämään jos tulee väsy kesken leikkien.
ja pihalle ollaan aidattu reilun hehtaarin kokoinen alue missä koirat saa olla vapaana, tosin niitä ei sovi sinne vielä yhdessä päästää, sillä isompi kohkaa siellä aika kauheasti :)- no ei hätää
Anna leikkiä, hyvää se pennullekin tekee riehua kaverin kanssa. Tuo kiljaiseminen ei haittaa mitään, meillä tuo pentu kiljuu kun isompi koira yrittää nuuhkaista, ei edes osu kuonon pää koko koiraan. Tervepäinen koira lopettaa kyllä kun toinen ilmoittaa, pentukin lopettaa kun toinen murahtaa.
- bennell
Onko ne erirotuisia, siis että vanhempi on huomattavasti isompaa rotua? Minä en olisi noin varovainen, kyllähän koirat kommunikoivat keskenään. Meillä ainakin pentu osaa kertoa isommalle, että nyt riittää, ja menee sitten syrjemmälle kun ei halua leikkiä. Koira ymmärtää koiran kieltä paremmin kuin ihminen, niin miksi siihen väliin pitäisi ihmisen puuttua? Olen nähnyt oman isokokoisen, rajun vuosikkaani leikkivän ihan siististi minimäyriksen kanssa. Joku parkaisu silloin tällöin kuuluu leikkiin, turha siitä on huolestua.
Ja samaa mieltä, että koira ei ole mustasukkainen. Miksi pennun pitäisi saada viedä vanhemmalta kaikki tavarat? Ei ole luonnollista koirien maailmassa, että penskat hyppii silmille. Arvojärjestys syntyy leikeissä luonnostaan, eikä sitä pidä tuollalailla hämmentää, että alkaa suosimaan pentua vanhemman kustannuksella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7202650Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3432281Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä262092Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o221973Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581678Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121222Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181209- 551060
- 631045
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?31022