Iriitin hoitovaihtoehdot?

vie hermot

Hei! Onko iriittisi hoidettu muuten, kuin perinteisellä kortisoni-laajennuslääkkeillä? Esim viruslääkkeet tai jokin muu. Olen väsynyt ja kyllästynyt toistuviin, elämää rajoittaviin iriitteihin. Ensimmäiset viisi vuotta iriittejä oli noin yksi vuosittain. Sitten iriittejä on ollut useita vuosittain, ajoittain molemminpuoleisia ja pitkittyneitä. Usein iriittini ei ala stereotyyppisin oirein (punainen, kipeä, valonarka). Silmä "tuntuu oudolta" eli on puutuneen/kankean oloinen. Kuulostelen päivän, pari ja jos tunne ei mene ohi, aloitan usein kortisonihoidon jo kotona ja otan yhteyttä lääkäriin. Usein todetaan lievä, "kahden-kolmen tulehdussolun"-iriitti. Terveelläkin, oireettomalla ihmisellä voi kuulemma tuo määrä tulehdussoluja näkyä. Itselläni ei kai normaalisti ole yhtäkään solua, sillä eron normaaliin kyllä huomaa. Lisäksi iriittiin liittyy usein väsymys - voisin vain nukkua ensimmäiset päivät.

21

3850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Inhottava vaiva

      Minulla elämäni ensimmäinen iriitti menossa ja hoidetaan perinteisesti kortisoni tippaa ja yörasvaa. Terveys tarkastukset kesken mistä tuli,vielä ei syytä ole selvinnyt. Minulla kovaa päänsärkyä. Kauanko iriittisi kestää parantua?

      • vie hermot

        Tästä nykyisestä en osaa sanoa. Alkoi elokuun alussa, 4 viikon kuurin jälkeen olin 1,5 viikkoa ilman lääkkeitä ja nyt hoidellaan kolmatta viikkoa molemminpuolista iriittiä. Joskus paranee 4 viikossa, mikä lienee hoidon minimiaika, mutta tavallista myös 6-8 viikon kuuri. Onpa joskus hoidettu vuodenkin putkeen viikon taukoa lukuunottamatta. Joillekin iriitti tulee vain muutaman kerran elämässä, toisilla useita kertoja vuodessa ja joillakin jää krooniseksi vaivaksi. Perimmäistä syytä ei tiedetä, vaikka tiedetäänkin joitakin sairauksia ja esim. HLA-B27-kudostekijä, joihin usein liittyy iriittitaipumus, mutta iriittiä esiintyy myös ns. terveillä. Itseäni kiinnostaa kovasti, onko muitakin hoitoja käytössä Suomessa, kuin tuo kortisoni, joka tuo vain väliaikaisen paranemisen.
        .


    • Mölli*

      Onko silmänpaineet pysynyt normaalina? Onko kaikki tulehdukset lieviä vai onko välillä rajumpia?

      • vie hermot

        Ollut rajumpiakin, mutta onneksi päätä ei ole tainnut särkeä kuin yhden iriitin yhteydessä ja silmänpaineet pysyneet normaalina. Osaan jo epäillä iriittiä oireiden aikaisessa vaiheessa ja luultavasti hoidon nopea aloittaminen ehkä osaltaan estää sen, ettei iriitti pääse kehittymään kovin rajuksi. Lieväkään iriitti ei silti aina parane suoraviivaisesti alenevin annoksin esim.neljässä viikossa, vaan silmä voi kipeytyä kesken kaiken ja hoitoa joudutaan tehostamaan. Hidastaako silmänpaineen nousu paranemista, kun eikös silloin jouduta vähentämään annostusta?


      • yksplusyks
        vie hermot kirjoitti:

        Ollut rajumpiakin, mutta onneksi päätä ei ole tainnut särkeä kuin yhden iriitin yhteydessä ja silmänpaineet pysyneet normaalina. Osaan jo epäillä iriittiä oireiden aikaisessa vaiheessa ja luultavasti hoidon nopea aloittaminen ehkä osaltaan estää sen, ettei iriitti pääse kehittymään kovin rajuksi. Lieväkään iriitti ei silti aina parane suoraviivaisesti alenevin annoksin esim.neljässä viikossa, vaan silmä voi kipeytyä kesken kaiken ja hoitoa joudutaan tehostamaan. Hidastaako silmänpaineen nousu paranemista, kun eikös silloin jouduta vähentämään annostusta?

        Lievää nousua silmä sietää satunnaisesti. Jos toistuu reippaana joka kerta, niin pitäähän se tulehdusreaktio kuitenkin saada pois ja sitten voi käyttää hoitojakson aikana painetippoja.


    • vie hermot

      Auttakaa...iriittiketjuja on useitakin ja lääkkeitä siis ainakin:
      - kortisonitipat ja -voide
      - laajennustipat
      - metotreksaatti (trexan)
      - biologiset lääkkeet
      - muut?
      mutta onko kukaan oikeasti saanut apua toistuviin iriitteihin? Lääkäri mainitsi, että iriitin aiheuttajaksi on veikattu myös esim.virusta, joka kerran elimistöön päästyään sinne myös jää ja aika ajoin aktivoituu. Asia kai arvailuasteella, kun esim. herpesviruksia on niin montaa sorttia ja tutkiminen aikaa vievää. Herpeslääkkeisiin liittyy ilmeisesti sivuvaikutuksia ja liekö hoitotulokset olleet kummoisia, kun en ole kenenkään kuulleen niitä iriittiin käyttäneen. Emme ehtineet keskustelemaan sen paremmin.

    • Mölli*

      Luin netistä että joku oli päässyt karppaamalla eroon myös iriitistä. Tiiä sitten!

    • reijaaaaa

      Vanhaan ketjuun ajattelin kirjotella näön tilapäisestä huononemisesta kortisonin takia. Siis itsellä muutama iriitti nyt takana ja eniten pänni näöntarkkuuden huononeminen kortisonin takia. Niin huomasimpa sellaisen, mitä en ole ainakaan löytänyt muualta, että kostutustippojen jatkuva tiputtelu kortosonin välillä auttaa ainakin omalla kohdalla huomattavasti näöntarkkuuteen. Näen lähes normaalisti iriittisilmällä, jos vaan jaksaa tuupata samassa tahdissa kostutustippaa silmään, kuin mitä kortisonia laittaa. Rasittavaa ja työlästähän se on, mutta iriiittiärsytys väheni ainakin puoleen, kun tämän huomasin, koska näen nyt ihan sen verran mitä tarviikin. Ite käytän nyt Oftageliä mut muillakin toimi ainakin suunnilleen samalla tavalla.

      • iriittinen

        Pidätkö kuin pitkät välit? Vaikuttaa kortisonin imeytymiseen


    • Ehkäpäjoo

      Paasto on mun viimeinen juttu, jota en ole kokeillut tähän. Sehän vaimentaa ja parantaa taudin kuin taudin.

    • NoMoreIritis

      Itse kärsin vuosia iriiteistä, kunnes minulla kokeiltiin sandimmun nimistä suun kautta otettavaa lääkettä. Minulla todettiin krooninen iriitti, tulehduksia tuli ja meni, aina vain lääkittiin kortisonitipoilla. Autoimmuunijärjestelmän vika kohdallani, Sandimmunilla lasketaan oman elimistön suojautumistasoa ja tulehdukset ovat pysyneet poissa ko lääkityksen avulla. Iriittejä sitä ennen 4v jatkuvasti, nyt 3v ilman. Jutelkaa lääkärienne kanssa.

    • Ärsyttävä riesa

      Sairastan s-reumaa ja toistaiseksi ei mikään lääke ole pitänyt iriittejä poissa... Ei biologiset eikä muutkaan... Nykyään vielä kun saamme nauttia hus Meilahden silmäklinikan palveluista ettemme pääkaupunkiseudulla saa hoitoa muualta eikä iriitti ole pikaista hoitoa tarvitseva sairaus... Joten yöllä ei saa apua ja aamusta saa odottaa useita tunteja... Ja onpa tuota tarjottu aikaakin 3 päivän päähän! Todella veemäistä ja kivuliasta ja lääkkeiden hankkimisestakin tehty niin vaikeaa että oikein naurattaa! Sääli omistaa tälläinen vaiva...

      • Tiina22

        Sairastuin maaliskuun alussa värikalvon tulehdukseen, ja siihenhän ei ole muuta hoitoa kuin kortisoni... säikähdin valtavasti kun näkökentän täytti violetit läiskät ja kaikki oli yhtä mössöä vasemmassa silmässä...

        jätin kaikki viljat pois, käytin lääkärin määräämän kortisonin... ja tilanne ei parantunut meni 5 kuukautta mitään ei voinut tehdä koska kaikki vähänkin rasittava pahensi silmän tilannetta.... sitten siirryin hoitamaan silmää homeopatialla ja edelleen pidin viljat pois... nyt silmä on ollut kuukauden kunnossa, homeopatialla apu tuli muutamassa päivässä- nyt ennenkuin taas joku terveyden ammattilainen kommentoi niin kortisonia käytin tulehduksen alussa, lääkärin ohjeiden mukaan, iritiksen syytähän ei oikeastaan tiedetä, epäillään kyllä selkärankareumasta lähtien eri tauteja aiheuttajaksi. syy voi olla myös esim insuliinin humalog, löytyy engl. tiedoista kun vaan jaksaa etsiä... no joka tapauksessa kannatta kokeilla homeopatiaa, ei se ota jos ei anna ainakaan siitä ei haittaa ole koska se on puhdasta energiaa... uskomuslääkehän on sille nykyinen nimitys, esim. Vithoulkas - homeopaatin sivuilta löytyy tietoja.....


    • määääää

      Ensimmäisen hoidetun iriitin jälkeen menin jälkitarkastukseen. Sain viikon lisää kortisonitippoja. Kerroin lääkärille, että olen todella allerginen ruokien lisäaineille.
      Luomi oli turvonnut ja silmä punainen. Kun pesi kasvot esim lämpimällä vedellä, silmä reagoi.
      Lähdin etelään ja pakkasin tipat mukaan.
      Menin kuitenkin apteekkiin ja sain allergialääkettä (Zaditen) ja kuinkas ollakaan. Ensin kirveli, mutta nyt silmä ihan normaalinoloinen.
      Ihmettelinkin, miten silmä reagoi aina, kun olen siivonnut tai aina suihkun jälkeen.
      Nyt pesen kasvot kylmällä vedellä. Käytän etikkaa siivouksessa ja yritän välttää spraypulloja. Pitää valita ekokampaajakin, ettei lakkoja ja geelejä mene silmiin.

      • Anonyymi

        Pyytäkää vain lisäaineettomia lääkkeitä iriittiin. Lisäaineet ärsyttävät silmiä ja ihoa. Silmätipat ovat pipeteissä, ei pulloissa. Pulloihin lisätään säilöntäaineita!


    • Palaillaan

      Heippa ihanat! Olen päässyt jo niin pitälle iriittini jäljityksessä, että pesen silmäni vai puhdistetulla vedellä! Ihmettelin pitkään, miksi aamupesun jälkeen silmäni alkoivat heti oireilla. Nyt käyn suihkussa suojalasit päässä ja tosiaan silmät huuhdellaan vain ei-klooratulla vedellä. Nyt ei tikuta, ei punoita ym....
      Kertokaa minulle, mitä harrastatte? Käyttekö paljon uimassa klooratussa vedessä?
      Joku tuossa vedessä ärsyttää silmiä, mutta mikä se on, en ole vielä selvittänyt!

      • Iriittipotilas

        Kortisonitippalääkityksen aikaan ei saisi käydä uimassa, koska kortisoni pehmentää silmän pintaa niin, että tulee bakteeritulehduksia helpommin. Itsellä alkoi yksi iriiteistä juuri ennen lomamatkaa ja sain ohjeeksi, että uima-altaita pitää ehdottomasti välttää. Merivesi ei ole niin paha, mutta lisää sekin kai vähän muiden tulehdusten riskiä. Kraanavedelle en kyllä itse ainakaan ole reagoinut. Saunominen taas aiheuttaa iriittejä lämmön takia ja olen sitä siksi pyrkinyt välttämään.


    • Ninni

      Pääsin eroon vuosia kestäneestä iriitti-kierteestä siirtymällä gluteenittomaan ruokavalioon! Ja ihmettelen, miksei kukaan lääkäri ehdota sitä. Kortisoni tippaa ei enää tarvi. Nyt syön vähägluteenisesti ja jos silmä alkaa oireilla, ei muuta kun kaikki gluteeni vähäksi aikaa pois. Paranee sillä heti.

      • Anniina85

        Miten keksit kokeilla gluteenitonta ruokavaliota? Oliko sinulla myös vatsaoireita?


      • Anonyymi

        Minä aloitin myös gluteenittoman. Ihan hyvä, jos vatsa on kivikova. Sitten tutkin shampoo- ja pesuainepullot ja löysin jotain ihan kamalaa. Homeenestoaineita ym... E216, E214, E218. Siinä sitä on kerrakseen silmähuuhdetta aroille ja allergisille. Eilen pesin hiukseni vedellä, jossa oli ruokasoodaa ja huuhtelin omenaviinietikkavedellä. Nyt silmäni ovat normiväriset ja näen ihan hyvin. Olen allerginen kaikille E-koodeille ruuassa. Saan niistä kaikkia ns. reumatauteja. Fibro ja päänsärkykin paranee oikealla ruokavaliolla. Se siitä reumasta. Kokeilkaa elämää ilman lisäaineita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä aloitin myös gluteenittoman. Ihan hyvä, jos vatsa on kivikova. Sitten tutkin shampoo- ja pesuainepullot ja löysin jotain ihan kamalaa. Homeenestoaineita ym... E216, E214, E218. Siinä sitä on kerrakseen silmähuuhdetta aroille ja allergisille. Eilen pesin hiukseni vedellä, jossa oli ruokasoodaa ja huuhtelin omenaviinietikkavedellä. Nyt silmäni ovat normiväriset ja näen ihan hyvin. Olen allerginen kaikille E-koodeille ruuassa. Saan niistä kaikkia ns. reumatauteja. Fibro ja päänsärkykin paranee oikealla ruokavaliolla. Se siitä reumasta. Kokeilkaa elämää ilman lisäaineita!

        Kai tiedät että kaikelle on E koodi ... eli toisin sanoen et syö etkä hengitä -.- E koodeja vain käytetään lyhenteinä kun kaikki ei mahdu kirjoitettuna


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe