:(

aamun-virkku

Kyl osaa suututtaa huominen tippareissu. Täs kuussa kun olen käyny ne reissut ni tulee vuos täyteen. Ootan tosi kovasti hoitotaukoa...

30

333

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lysu 10

      Luulen tietäväni tasan tarkkaan miltä sinusta tuntuu tuo jatkuva "tipassa" käynti. Vein miestäni 30 kertaa tiputettavaksi. Itse kävin viime keskiviikkona koko vatsanalueen uä-tutkimuksessa. Tutkimuksen yhteydessä lääkäri sanoi maksani olevan siistin mutta sappikivet näkyivät. Aikaisemmin ei minulle ole kerrottu niitä kiviä olevan. Harmi, pidän kotipuumme omenoista. Ensiviikolla saan kuulla toiselta lääkäriltä analyysitulokset koskien syöpäkontrollia. Ei nyt peloita, kun ei näkynyt metareita maksassa. Minäkin odotan kanssasi jotta pääset ansaitulle hoitotauolle ja toivon sinunkin tutkimuksista positiivisia uutisia. Hyvää syksyä ja tauon odotusta sinulle. Samoin muille tällä palstalla käyville.

    • Syksyterveiset!

      Olisikohan sappikivet syynä, ettei saa syödä käsittelemättömiä omenoita? Oletko kokeillut lämpöisiä uuniomenia? Omenalajikkeita on niin monta, makeita ja niin happamia?
      Em.lysu-potilaille syksyiset jaksamishalit! Toivossa on hyvää elää,koska saa pitää hoitotaukoa?

      • Lysu10

        Hillossa, mehussa sekä uunissa piirakoiden ja mikrouunissa tehtyjen puurojen jne mukana omenat menee hyvin. Ei minulla ole koskaan ollut mitään sapesta johtuvia kipuja mutta on hyvä tietää kivet ja olla varovainen.


    • isomummu.

      Mitn Lysu10,oliko puhetta lääkärin kanssa että sappikivet poistettaisiin?Eikö nykyään poisteta niitä laserleikkauksellakin?
      Hyvää lokakuun jatkoa kaikille , etenkin lyhytsuolisille.

      • Lysu10

        Niitä kivejä ei varmaankaan poisteta jollei niistä tule kipuja. Nykyisin poistetaan tähystysleikkauksella koko sappirakko. On tarpeeton, kun sappineste pääsee kulkemaan tiehyettä pitkin pois. Joskus on kyllä kiviä hajoitettukin. Minulla on tulevana torstaina kirran polilla lääkärin kuuleminen jolloin voin kysyä niiden koosta ja lukumäärästä. Kuulen myös analyysituloksia. Äidilläni oli myös sappikivitauti ja hänet leikattiin. Ehkä olen perinyt sen. Samoin hyvää lokakuun jatkoa.


    • Myös syöpis

      Voimia teille hoidoissa käyville.Ja suuret halit,olette urheita ihmisiä kun jaksatte taistella eteenpäin,vaikka välillä ihan varmasti harmittaakin.Eihän noita vaihtoehtoja ole.Kiva kun kirjoitelette ja kerotte mitä kuuluu.

    • aamun-virkku

      Vaikka minulta on sappi poistettu, ni en silti voi syödä omenoita esim. Laskin joutessani että olen käynyt 38 kertaa tiputuksessa..

      • Lysu 10

        Torstaina sain samat veren syöpäarvot kuin juhannuksen tienoilla oli, siis sopivan alhaiset joten helmi-maaliskuussa otetaan uudet analyysit. Ensivuonna loppukesällä tehdään kolonoskopia. Sinulla 38 kertaa on kyllä paljon vaikka välillä olisi tiputettu helpommin siedettäviäkin aineita. Suolistosyöpäyhdistyksen edustaja oli haastattelussa aamuTV:ssä kuluneella viikolla ja kertoi, että uusia lupaavia lääkkeitä on tulossa käyttöön. Saattaa olla ko. haastattelu vielä netissä katsottavana. Edelleenkin jaksamista ja kaikkea hyvää sinulle!


    • syksy 2012

      Se on paljon,ja varmasti voimat alkaa hyytmään.itse kävin vain 4 kertaa ja siihen lopetettin kun sain niin paljon pahoja sivuvaikutuksia.Pidetään peukkuja että pian pääset tauolle ja saat kerätä uusia voimia. Suuret syys halit sinulla ja muille palstan syöpää sairastaville,myös heille jotka ovat terveiden papereidin kirjoilla.

      • Lysu 10

        Oletko täysin jo tehvehtynyt sivuoireista? Kysyn siksi, kun itse olen jo yli vuoden ollut liikuntarajoitteinen? Tervehtymistä on kyllä tapahtunut mutta hyvin hitaasti. Kolmesti olen kokeillut ajaa autoa nyt lokakuussa ja joudun pysähtymään aina muutaman sadan metrin päästä ja laittamaan jalat uudestaan polkimille. Vain sivuteitä voin ajaa. Lähimarketeissa käyn taluttamalla polkupyörää. Minulla lääkitys loppuin 5:n tiputuskerran jälkeen. "Pinkit" tabletit otin täydet 6 jaksoa.


      • syksy2012 vastaa
        Lysu 10 kirjoitti:

        Oletko täysin jo tehvehtynyt sivuoireista? Kysyn siksi, kun itse olen jo yli vuoden ollut liikuntarajoitteinen? Tervehtymistä on kyllä tapahtunut mutta hyvin hitaasti. Kolmesti olen kokeillut ajaa autoa nyt lokakuussa ja joudun pysähtymään aina muutaman sadan metrin päästä ja laittamaan jalat uudestaan polkimille. Vain sivuteitä voin ajaa. Lähimarketeissa käyn taluttamalla polkupyörää. Minulla lääkitys loppuin 5:n tiputuskerran jälkeen. "Pinkit" tabletit otin täydet 6 jaksoa.

        En ole parantunut ikävä kyllä.Sain hermovauriot vuosia sitten kun sairastin munasarja syövän sain Taxol ja Paraplatiinia 6 kuria 1999.Viimeksi hermoradat tutkittin n.5 vuotta sitten ja todettiin että vauriot ovat pysyviä.Olen potilaana kipuklinikalla ja syön morfiina näihin särkyihin,ja sillä ne pysyy kurissa,ja elämä helpottuu.Autolla en voi ajaa,kipujen takia ja osaksi lääkityksen vuoksi.Turhia risekjä en uskalla ottaa.

        Ja kun sain rintasyöpäni viime syksynä,niin FEC kuureista sain toiset vaurioit,limakalvoihin,silmiin,nenään suuhun jne. Niiden paranemiseen menee n.2 vuotta,kivut ovat lisääntyneet,niveliin ja lihaksiin.Olen BRCA 1 geeni mutation kantaja,se tuli selville noin 2 kk sitten.

        Osaan olla raivoissani tästä kaikesta,miksi juuri minä???Tulevaisuudesta en osaa sanoa yhtään mitään,juuri nyt.Elämä ei ole oikeudenmukaista,ja kestää aina oman aikansa kun sulattelee näitä asioita omassa päässän ja jatkaa taistelua.

        Suuret syyshalit palstalaisille.


    • Ajan kanssa paranee

      Neurotpia on ikävä sairaus, siis hermosärky vahvan solusalpaajanlääkkeen sivuvaikutus. Just ne pinkit tabletit... Raspiskurkku laittoi kerran tälle palstalle valokuvan tabletista ja kirjoitti, mikä tämä on? Kaipaan mainitun nimimerkin asiallisia kirjoituksia ja hienoja valokuvia. Sinulle, Lysu 10, jaksamistsemppiä, joskohan pääset eteenpäin, jotta voisit toteuttaa unelmaasi.

    • Ajan kanssa paranee

      Lisäksi aamun-virkulle tsemppiä!

    • entinenpotilas,

      Mitä ovat nämä pinkit tabletit,ovatko ne sytostaatteja?
      Minä sain sytostaatit tippana.

      • Lysu 10

        Xeloda 500mg kalvopäällysteinen (vaaleanpunainen) tabletti. Sisältää 500mg kapesitabiinia joka ei itsessään ole sytostaatti mutta imeydyttyään elimistöön muuttuu aktiiviseksi solunsalpaajaksi syöpäsoluissa (ei niinkään terveissä). Xeloda on vain tuotteen (valmistajan antama) kauppanimi. Se tuli markkinoille 2005 vuonna. Sitä käytetään mm. olsaliplatiinin tiputuksen jälkeen (ohella) noin kahden viikon ajan/hoitojakso.


    • lysu

      Sade, kastele maan haljenneet huulet
      viljan lempeäksi hymyksi
      Sade, älä yllätä koditonta
      lehdettömän puun tiellä
      Sade, älä hukuta riisiä tyhjiksi kupeiksi
      Sade, pese sokeiden silmistä unien imelä
      Sade, kastele hyökkääjien aseista ruuti
      Sade, pese mullasta iäksi veri
      Sade, ojenna kätesi ruusuille ja siemeniä suuteleville
      Sade, aivan kuin joku itkisi,
      ilosta.

      Tämä kohtalotoverimme Tommy Tabermannin runo sopii tähän sateiseen syksyyn.

      Pian viisi ja puoli vuotta on kulunut syöpäni toteamisesta. Vointi on sikäli ennallaan, että suoli toimii vikkelästi ja aina on tiedettävä, mistä löytyy lähin vessa. Mutta joka päivä muistan olla kiitollinen siitä, että saan elää. Väsyttäväähän tämä vessarumba on, mutta teen nyt vuoden puolikasta työaikaa ja tulevaisuus näyttää, mitä sen jälkeen.

      Lueskelin kirjoituksianne ja on ikävää, että monilla riittää vaivoja ja aamun-virkulla edelleen rankat hoidot jatkuvat. Toivottavasti ne myrkyt hävittäisivät syöpäsolut sinultakin ja myös kaikilta muilta parastaikaa hoidoissa kävijöiltä.

      Lämpöinen halaus kaikille uusille ja vanhoille syöpäpotilaille!

    • 3.sukupolvea syöpää

      Taitaa olla aika yleistä tuo suolisto syövän jälkeinen vessa rumba, isälläni on sama vaiva,aina täytyy olla wc: lähellä.Eikä taida helpottaa koska näin on ollut jo vuodesta 2004,jolloin häet hoidettiin.

      • lysu

        Niin, olisi kiva tietää, mistä tämä johtuu. Tähystyksessä ei ainakaan mitään tulehdusta tai muuta syytä näy.


    • 3.sukupolvea syöpää

      Ehkä olisi tärkeää noudattaa ruokavalioa,tuntuu ettei isäni täysin noudata lääkäriltä saamiaan neuvoja ruokailun suhteen.

      • lysu

        Olen kyllä yrittänyt kokeilla erilaisia ruokavalioita, mutta vatsa on hyvin oikukas ja mikä tuntuisi sopivan yhtenä päivänä ei sitten sovikaan toisena. Aika erikoista, että kaali ja omenat eivät aiheuta kouristelevaa ripulia, mutta ruisleipä ja kananmunat täytyisi jättää syömättä. Minä en ole kyllä saanut mitään ohjeita ruokavalion suhteen, ihan vain kokeilemalla olen yrittänyt löytää jotain, mitä uskaltaa syödä silloin, kun on jotakin menoa. Yrttiteet, vaalea leipä, mustikat, pasta, kaalit sopivat vatsalleni.

        Olisi mielenkiintoista kuulla, minkälaisia ohjeita isäsi on saanut. Tai jos joku muu tietää ruokavalio-ohjeita suolileikatulle, kertokaa ihmeessä.


    • 3.sukupolvea syöpää

      Isäni syövästä on jo aikaa lähes 9.vuotta,en tarkalleen enää muista,millaista ruokavalioa suositeltiin.Ainakin terveellisempää,mitä isäni ruokailu on.
      Hän syö mielstäni liikaa rasvaa,makkaraa,rasvaista lihaa,olutta.
      Olen ehdottanut hänelle muutosta ruuan suhteen ,mutta hän ei välitä kokeiluista,sanoo vaan ettei se mitään auta kuitenkaan.
      Joten olen ajatellut että ellei hän edes halua kokeilla niin sitten istuu wc:ssä.

      • lysu

        Ymmärrän hyvin isäsi suhtautumista, sillä itselläkin tulee joskus niin turhautunut olo, kun mikään ei tunnu auttavan, että ajattelee, että sama kai se on mitä syö. Varsinkin, kun juuri ne ruuat, kuten esim. ruisleipä, joita sanotaan terveelliseksi, aiheuttavat jatkuvan vessassa ravaamisen.


    • 3.sukupolvea syöpää

      Ruisleipää isänikin syö paljon joka päivä - en tohdi ehdottaa hänelle kokeilua luopua siitä,tuskin luopuisi .Eilen hän soitti ja kertoi että Karjalanpaistin jälkeen oli koko yön wc:ssä ja jatkui vielä tänäänkin.
      Huomauttelin oluen juonnista johon hän
      arveli että ehkä vatsa tokenee jos lopettaa kokonaan syömisen ja juomisen.

      • lysu

        Olut voi hyvinkin olla suolistoa ärsyttävää. Omakohtaista kokemusta oluesta ei ole, mutta olen huomannut, että kylmät, hiilihappopitoiset juomat eivät sovi.


    • 12+8

      Olutta ei suositella suolistosairauksia potevalle,kannattaisi hakea vaihtoehto.

    • aamun-virkku

      Ruisleivän pitäs olla ainakin vuorokauden vanhaa, ei siis tuoretta. Kanamuna tekee miullekkin joskus tepposet. Nyt hoidon aikana varsinkin on ollu vaihteleva tuo maha.. Sipuli ja sienet kans on kiellettyjen listalla miulla.. en jaksa nyt muistaa kaikkia. Huomenna on viimenen hoito ennen taukoa. Jeee.. Mutta erbitux piti lopettaa 20min jälkeen tänään. Sain allerkiareaktion. Viimeeksi se jo pikkusen oireili. Eli nyt olen sit kahdelle syöpälääkkeelle allerkinen. Ihmekkös tuo kun oon saanu niitä ninpaljon. Vuosi tuli täyteen nyt..

      • Kannustava ex-p

        Sinnittele huomisessa hoidossa ja sen jälkeen muutaman päivän kuluttua nauti hyvin elämästä!
        Jaksamishalit, aamun-virkku!


      • lysu

        Voimia viimeiseen hoitokertaan! Kuinka pitkä tauko tiputuksissa on? Tehdäänkö välissä jotain tutkimuksia? Ihan hävettää, että joskus valitan vaivojani, kun kuitenkin olen päässyt tähän asti paljon helpommalla kuin sinä ja monet muut.


    • aamun-virkku

      Enskuussa on kuvaus ja lääkärilläkäynti sit tiedän mitenpitkä on hoitotauko. Käyn myös enskuussa kinttuuni kuvututtamassa missä siellä on tukos ja minkälainen. Ja mitä siit sit tulee??? Miul tulee 4 vuosi että sairaalan maksukatto täytty. Kyl miusta ihmisen pitää saada valittaa vaivoistaa. Vaikka ne ois millasia... Ei muuten jaksa.

      • lysu

        Sinulla on ollut raskasta aikaa nämä viime vuodet, mutta toivottavasti hoidoista on ollut apua ja alkaisi helpottaa. Välillä sitä ihmettelee, kuinka paljon toiset joutuvat kestämään ja toiset pääsevät elämässään niin helpolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7681
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4576
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3231
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1488
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      15
      1442
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1129
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1080
    Aihe