Kuinka kauan kestää keskimäärin kovalevy? Mikä lyhentää sen ikää?
Ja mihin kovalevyt katoaa, koska paljon myynnissä koneita joissa ei ole kovalevyä.
Minua ei ainakaan kiinnosta levyttömät koneet, paitsi varaosaa jos tarvii.
Kovalevyn kestävyys.
26
1062
Vastaukset
Kovalevyt kestävät yleensä noin 6-10 vuotta. Tämäkin toki riippuu levystä ja sen käyttötunneista ym.
Lähitulevaisuudessa kovalevyt tulevat hävimään ja niiden tilalle alkaa tulemaan SSD levyt, koska ne ovat nopeampi ja kestävämpiä ( Ei liikkuvia osia).- joo,
niitä kiintolevyjä ei myydä paristakin syystä. ne on uutena kalliita ja usein niitä tarvitsee itse. toisaalta pelottaa että kaikista putsauksista huolimatta sinne jää niitä privaatteja tiedostoja.
- testi menossa
Windows raksuttelee levyä aikatavalla, saattaa olla , että muissa järjestelmissä levyt kestää pitempään.
- !!
Minulla on juuri ubuntu hajoittanut eniten kiintolevyjä! Windowsin sisältämiä kiintolevyjä ei ole vielä yhtään hajonnut - jostain syystä.
- dfdgdg
!! kirjoitti:
Minulla on juuri ubuntu hajoittanut eniten kiintolevyjä! Windowsin sisältämiä kiintolevyjä ei ole vielä yhtään hajonnut - jostain syystä.
Kannattaisi mainita että käyttää pelkästään ubuntua. Muuten joku voisi ymmärtää vahingossa väärin että ubuntu rikkoisi kovalevyjä useammin kuin joku muu käyttöjärjestelmä.
- 20-20
Myyyjät mielummin tuhoaa kiintolevyt, kuin jättää niiden sisällön uuden omistajan tutkittavaksi. Muita syitä lienee ne, että levyt on siirretty uuteen koneeseen, tai jätetty varmuuskopiolevyiksi.
Ulkoiset kiintolevyt hajonnee niiden käsitellyyn ja sisäiset levyt huonoon jäähdytykseen, levyt tiiviissä limpussa ilman tuuletinta, tai lopulta vaan mekaaninen ikä tulee täyteen.
Kannattaa tutkia levyn smart-tietoja, sieltä voi saada vinkkejä - vaihtoehto1!
Asenna Ubuntu joka pidentää huomattavasti kiintolevyn elinkaarta. http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html
- Varo.
Se haittaohjelma on tuhonnut monella kiintolevyt ja mielenrauhan.
- raks raks
Windowsin kiintolevy kannattaa eheyttää ainakin silloin kun on lataillut paljon.
Kovalevy kestää pidempään sillon kun sen lukupään ei tarvi raksuttaa ja veivata edestakas.
Tämä on parempi ja nopeampi kuin Winukan oma joten sen voi poistaa käynnistymästä.
http://download.cnet.com/Auslogics-Disk-Defrag/3000-2094_4-10567503.html Ne joko hajoavat ensimmäisen puolen vuoden aikana tai sitten ne kestää 6-10v. Tietysti tärähdykset kiintolevyn ollessa käynnissä voivat hajoittaa sen.
Ainakin Windows 7 käyttiksessä on automaattinen kovalevyjen eheytys toiminto, joten käyttäjän ei tarvitse itse eheyttää niitä.
Aika kivikautinen viritys mutta toimii.
Paremmissa systeemeissä vältetään pirstoutumista ja eheytys tapahtuu automaattisesti levyoperaatioiden yhteydessä, kuten esim. kopioitaessa tai poistettaessa tiedostoja.- ???
M-Kar kirjoitti:
Aika kivikautinen viritys mutta toimii.
Paremmissa systeemeissä vältetään pirstoutumista ja eheytys tapahtuu automaattisesti levyoperaatioiden yhteydessä, kuten esim. kopioitaessa tai poistettaessa tiedostoja.Miksi minun mokkula ja tulostin ei toiminut siinä "paremmassa" systeemissä?
- matin karvahattu
??? kirjoitti:
Miksi minun mokkula ja tulostin ei toiminut siinä "paremmassa" systeemissä?
Se on parempi vain siinä ympäristössä jossa se toimii :D. Kohta m-kar väittää että on sinun oma vikasi ettei ubuntu toimi, koska se toimii satavarmasti kaikessa missä se on tuettu. Pitää siis mennä kauppaan lista mukana laitteista joissa ubuntu toimii.
??? kirjoitti:
Ostit ilmeisesti vääränlaista mallia tai sitten teit jotain muuta väärin. Eihän nyt sellaista systeemiä olekkaan mikä kaiken kanssa toimisi yhteen, eli vähän niinku oma vikasi.
??? kirjoitti:
Mokkulat muutenkin on operaattoreiden heiniä, ja niitä kun kytkyllä myydään niin sen kun sanoo vaan operaattorille, että "ei pelaa, anna toimiva mokkula". Ja ihan varmasti antavat toimivan mokkulan jos haluavat, että liittymästä maksetaan.
- part2
Sovussa ovat toimineet eri käyttöjärjestelmät samalla levyllä tietokoneessani. Ja yhteiselo on tuonut parannusta, sillä tiedostot on pakotettu pienemmälle alalle, ja ruksutus on vähempää.
Näin vastausten perusteella arvelen asianlaidan olevan. - ^^
Itselläni on jokainen kiintolevy kestänyt vuosia, käyttöjärjestelmästä riippumatta. Itse asiassa tainnut vain 2 - 3 levyä hajota viimeisten 15 vuoden aikana. Tuohon aikavälille luonnollisesti mahtuu melko monta levyä.
Mulla taas tietynmerkkiset ovat hajonneet viimeistään kolmen vuoden kuluttua ja tietynmerkkiset ovat toimineet kunnes on poistettu muuten käytöstä. Mulla on ollut useita Seagaten levyjä, yksikään ei enää toimi, Samsungit ja WD:t toimii, samoin yks ikivanha IBM mutta se on liian kovaääninen :D edes vitoskoneessa testaamaan linuxeja.
- ....
Itsellä on hajonnut 2 kiintolevyä 4 vuoden aikana..
Joskus luin, että sopiva kiintolevyn lämpö on n. 35°CGoogle teki tilastoa omien palvelimiensa kiintolevyjen käyttöolosuhteista ja kestoiästä todeten, että tilastollisesti alkoi kiintolevy ottaa kipeää eli käyttöikä laskea vasta 45 °C:een yläpuolella.
Kuumana käyvissä peliläppäreissä ja pienissä, puutteellisesti tuuletetuissa pöytäkoteloissa ovat kiintolevyt kovilla.
- sdjahdd.,.
"Minua ei ainakaan kiinnosta levyttömät koneet"
Käytetty tietokone on parempi ostaa levyttömänä, ja sitten ostaa siihen uuden kiintolevyn, saa puhtaan ja toimivan systeemin. Itseasiassa ei ole parempi ostaa. Kovalevyn saa nimittäin helposti alustettua/ylikirjoitettua, jolloin sen voi ottaa käyttöön.
- 15+10
Itseasiassa on parempi ostaa, kun kerran se levy on ainoa hajoava osa eikä käytettyä ostaessa tiedä ikinä koska se leipoo kiinni. Takuutakaan ei luonnollisesti ole.
- foo bar
S.M.A.R.T. tiedot antaa vinkkiä siitä, kuinka kovassa käytössä ja missä nykykunnossa levy on.
http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.
mm. Scan-error enteilee levyn pikaista hajoamista.
Valmistaja-/mallikohtaisia eroja on, mutta yksittäisillä (hyvilläkin) valmistajilla voi tulla huonoja eriä. Ei ole mitenkään erikoista että jos ostat kymmenen samaa levyä samaan aikaan RAID-pakkaasi, ne hajoavat 1-2 viikon sisään toisistaan. M-Kar on oikeassa että levyt tyypillisesti joko hajoaa (melkein) heti tai kestävät hyvinkin pitkään -- joka tapauksessa varmuuskopiointi kannattaa aina.
Lämpötila ja tärähtelyt on yksittäiset suurimmat syyt levyjen hajoamiseen; ei myöskään kannata väärinkäyttää levyjä (mm. coldbootit jne).
Kovalevyt eivät tosiaan katoa, mutta a) niitä hajoaa b) ihmiset ei uskalla myydä eteenpäin ja c) jotkut käyttävät vanhan levyn uuden koneensa 2. levynä tai varmuuskopiointilevynä.
Artikkeleita/luettavaa levyjen kestosta:
http://www.pcworld.com/article/129558/article.html
http://research.google.com/archive/disk_failures.pdf - nim kok om
Mulla onn vanha tietokone, jossa XP käyttiksenä. Koneessa on sama kovalevy ollut alusta saakka, eli 8 vuotta. Vasta nyt alkaa osoittaa sellaisia merkkejä, että alkaa olla aika vaihtaa kovalevy, koska tuo vanha alkaa hajoamaan. Muuten toimiin kyllä pelikoneena hyvin, mutta netti ei siinä tahdo pelittää. tyytyväinen olen muuten ollut koneeseen, ja on noinkin kauan kestänyt. Maksoi kyllä uutena 900e, joten siihen rahaan nähden hyvä että on kestänyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?
Loviisan satamaan tuotiin laivalastillinen pähkinänkuoria Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al1252611Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/522008Koulujen kesälomien siirto
Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut1341750Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee191638- 1141538
- 1381288
Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?
Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka1441015Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su811008"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!46952Yhä pyörit mielessä,
ja tällä kertaa huomasin yhden asian: Sinusta välittyi sellaista lempeyttä ja välittämisen tunnetta, jota ei voi unohtaa29897