entä sitten jos lapsen isän veli on kehitysvammainen niin kuinka monen prosentin mahdollisuus on että lapsen isän lapset ovat kehitysvammaisia? mm. aivovamma?! onko periytyvää?!
pelottaa...
4
585
Vastaukset
- äidiksi haluava
paljolti tämän veljen vammasta, mikä diagnoosi hänellä on, onko se ollut periytyvää, onko muualla suvussa ollut samaa diagnoosia...
Näin äkkiseltään sanottuna en usko että on sen suurempaa varaa saada vammainen lapsi kuin muillakaan ihmisillä..
Ota asioista ainakin rohkeasti selvää, niin ei tarvitse turhaan pelätä! Tsemppiä sulle!
Saanko muuten udella että oletteko jo vauvaa yrittämässä, ja kuinka vanhoja olette? =)- tiitiäinen
ollaan ajateltu mun miehen kanssa että olisi semmoinen kiva, pikkunen taapero ;) heh... mutta tosiaankin pelottaa jos lapsi syntyy kehtitysvammaisena. kun mun miehen äiti ei tiennyt että odottaa vammaista lasta, se ei näkynyt ultrassa eikä seulonnoissa.. lapsi syntyi terveenä, taantuminen alkoi vasta myöhemmässä vaiheessa, silloin kun lapsen olisi pitänyt alkaa "kehittyä"
sen takia vähän pelottaa..
itse olen 22 ja mies 30, yhdessä ollaan oltu 5v. - maisa
tiitiäinen kirjoitti:
ollaan ajateltu mun miehen kanssa että olisi semmoinen kiva, pikkunen taapero ;) heh... mutta tosiaankin pelottaa jos lapsi syntyy kehtitysvammaisena. kun mun miehen äiti ei tiennyt että odottaa vammaista lasta, se ei näkynyt ultrassa eikä seulonnoissa.. lapsi syntyi terveenä, taantuminen alkoi vasta myöhemmässä vaiheessa, silloin kun lapsen olisi pitänyt alkaa "kehittyä"
sen takia vähän pelottaa..
itse olen 22 ja mies 30, yhdessä ollaan oltu 5v.Kyllä niitä perinnöllisiäkin kehitysvammoja on, joten kannattaisi kyllä kysellä vähän tuolta anopiltasi, että mikä miehesi veljen diagnoosi oikeastaan on. Lääkäri sitten voi selvittää perinnöllisyyden riskit. Minä ainakin ottaisin etukäteen selvää riskeistä.
- äiti
riippuu onko veljen vamma perinnöllinen. aivovammoja on monenlaisia. kehitysvamma voi myös johtua monista eri tekijöistä eikä kaikkia edes tiedetä. kehitysvamma voi tulla sikiökauden aikana, synnytyksessä tai syntymän jälkeen. kehitysvammaisista 50%:ttia on sellaisia, ettei heidän vamman syytä tiedetä. jos vamma on perinnöllinen kuten jotkut syndroomat, niin riski kasvaa hieman, mutta se ei ole edes prosenttia. varsinkaan jos miehesi suvussa kellään muulla ei ole kehitysvammaa. jos suunnittelette lasta, niin voitte ottaa yhteyttä perhesuunnittelu neuvolaan. käy katsomassa myös www.verneri.net. mielestäni sinun ei tarvitse pelätä, että lapsistasi tulisi kehitysvammaisia. on vain muutama syndrooma, jotka ovat periytyviä isomalla todennäköisyydellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o2665749Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki363336Sofia Virta: bänet!
Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.1432607"Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"
"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää2202082Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan
(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol741614- 641037
Niin että miten
Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua77971Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun
Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan9825Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet
Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni123823Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa
Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui10768