PMS ripuli

Ei vaan jaksa

Minulla on todella kiusallinen vaiva joka on vaivannut aina mutta pahentunut iän karttuessa. Olen hieman alle 30 vuotias normaalikokoinen ja painoinen nainen. Vatsa nimittäin menee aivan sekaisin 2 viikkoa ennen kuukautisia tai sitten viikkoa ennen kuukautisia. Nyt olen taas kärsinyt vaivasta ja kuukautiset alkavat muutaman päivän päästä. Eli yhtäkkiä alavatsaan vaan kouraisee, ja kohta tulee kiire vessaan. Koko vatsa tyhjenee kerralla ja siitä tottakai seuraa kauhea väsymys ja heikko olo. Samalla tulee kylmähiki ja usein kauhea olo muutenkin. Menee yleensä ohi kertarykäyksellä mutta joskus olen kauhean heikkona vielä seuraavanakin päivänä. Onko kenelläkään muulla samaa vaivaa? Auttaisiko jokin luontaistuote. Olen kokeillut maitohappobakteereita ja käynyt lääkärissä, mutta ei ole apua. Lekurit antavat ripulilääkeettä ja se taas ei auta ongelmaan, koska ripuli tulee aina täysin varoittamatta. Olen ensin täysin terve ja parissa minuutissa kauhea kiire vessaan. Olen käyttänyt nuorempana E-pillereitä jotka vaihdoin renkaaseen n.7 vuotta sitten. Kuukautiskipuja ei ole juuri. Ripulikaan ei vaivaa kuukautisten aikana vaan ennen niitä. Vaiva on suoraansanoen todella vittumainen ja tunnen olevani hyvin yksin asian kanssa.

3

3536

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sammanmmoinen

Minulla on hieman samanlaista vaivaa. Minulla yleensä menee vatsa sekaisin tai on löysempi kuukautisten aikana. On minulla usein kuukauden aikana vatsa sekaisin mutta en ole koskaan seurannut että onko se säännöllistä liittyen kuukautisiin, olen vain ajatellut että koska on allergioita niin olen syönyt jotain sellaista mitä en saisi. Käytän myös ehkäisyrengasta ja ainakin nuva ringin käyttöohjeissa on sivuoireina ripulia 1 naisella sadasta. Uskon että tässä on vika. En silti oman vaivani takia vaihda rengasta ainakaan pillereihin.

• violet70

Moikka,
      mulla oli nuorempana kuukautisten alkuaikoina vatsa aina löysällä. Josjus tuntui että ei vessasta pois pääse kun koko ajan kouristi ja vatsa toimi, samaan aikaan oli myös kipuja reisissä.
      Nyt olen esivaihdevuosissa ja käyttänyt alkuvuodesta asti Zoely pillereitä ja kun kuukautisia ei ole tullut, tauoista huolimatta, on ns. kuukautisaikaan olo tosi huono ja vatsa aivan sekaisin, lisäksi pahoinvointia ja siitä johtuen ruokahaluttomuutta. Johtuukohan oireet pillereistä vai muuten vaan omista hormooneista??
      Ajattelin kokeilla pillereiden tauotusta, josko vuoto tulisi ja olo kohenisi.

• Ei vaan jaksa

Minulla on myös ruokahaluttomuutta ja välillä taas hirveä ruuan himo. Vaihtelee laidasta laitaan. Onko siis niin että ovulaatiota ei ole jos on ehkäisy hormonaalinen? Silti aina n.14 päivää ennen kuukautisia vatsa on sekaisin ja ala-vatsa kipeä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      98
      4622
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3162
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2909
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      79
      1667
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1470
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      102
      1264
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      15
      997
    8. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      911
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      25
      900
    10. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      184
      884
    Aihe