Akkukahva

akkakahvuli

Kannattaako ostaa akkukahva? Valokuvailua järkkärillä vuoden verran tullut harrasteltua erittäin ahkerasti. Kuvaan pääosin pystyasennossa, joten olen sen takia harkinnut akkukahvaa ja kuvausaikakin pidentyisi. Oli kesällä inhottavaa, kun akkua en ehtinyt ladata täyteen, niin kesken matkan sitten loppui virta.

29

515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kallekehvelinen

      Ei kahden akun mukana kantaminen pystykuvauskahvaa tarvitse. Voi sitä toista ladattua akkua pitää taskussakin. Akkukahvan tarpeellisuus riippuu kamerasta. Itselläni oli D90 rungossa akkukahva, ja pidin sitä tarpeellisena rungon keveyttä kompensoimaan. Tosin vei tilaa kamerarepussa ja sai aina ängetä jotta möhkäle painui repun perille. Nykyiseen D700 runkoon en akkukahvaa ole kaivannut, on sen verran järkäle että tuntuu tasapainoiselta ilmankin.

    • Nikon D90

      Toiset tykkää toiset ei. Minulla on ollut kahteen runkoon (D90 ja D300s) tuo lisäke, olen käyttänyt sitä kokeeksi mutta jättänyt hyllylle pölyttymään koska en saanut siitä mitään etua vaan se oli hankala reppuun ja laukkuun laitettaessa.

      Jos paljon ottaa pystykuvia niin se saattaa helpottaa kuvausta sen ylimääräisen tällöin paremmassa asennossa olevan laukaisunapin ansiosta.

      Olen saanut nuo kahvat tarjouksen mukana runkoa ostaessani, ensikerralla kysyn josko sen edun saisi rahana tai muina varusteina.

    • Kyllä, kiitos

      Akkukahvasta on hyötyä. Ensinnäkin akkukapasiteetin lisäys. Toiseksi pystykuvaksessa parempi kameran käsiteltävyys. Kolmanneksi pidemmillä objektiiveilla se tasapainottaa mukavasti kokonaisuutta. Neljänneksi massan lisäys parantaa koko systeemin vakautta käsivaralta kuvattaessa.

    • pääosin?

      Kuvausaika ei pitene akkukahvalla, siihen vaikuttaa vain valmiiksi ladattujen akkujen lukumäärä ja virran säästö.
      Jos halua lisää kuvausaikaa niin sijoita akkukahvan hinta hyvien lisäakkujen hankintaan.

      ”Oli kesällä inhottavaa, kun akkua en ehtinyt ladata täyteen, niin kesken matkan sitten loppui virta.”
      —miten kuvittelet ehtiväsi ladata kaksi akkua kun aikaa ei riitä edes yhden lataamiseen?
      Hanki Pentax, siihen käy ns. sormiparistot akun tilalle. Niitä ei tarvitse ladata, kunhan ehdit ostaa.

      Merkittävi etu pystykahvasta on ”katu-uskottavuuden” lisääntyminen jos sellaista tarvitset ja siihen uskot.

      ”Kuvaan pääosin pystyasennossa …”
      —minäkin kuvaan usein pystyasennossa, sisällä myös istuma-asennossa ja kauniina kesäpäivinä joskus kuivalla kedolla myös makuuasennossa. Kerran loppui virta kesken makuun.

      • Monitoimiperä

        Useimpiin akkukahva/pystykuvaus monitoimiperiin sopii myös sovitteella AA-kokoiset
        paristot taikka ladattavat vastaavat.
        On huomattava jotta nykyään on saatavilla moniin kameroihin nk"cover versijoita"
        eli muun kun kameran merkkisiä monitoimiperiä varsin kilpailukykyiseen hintaan
        eikä noitten laatuakaan aina ole moitittu, vaikka kaikki valmistajat pelottelee
        käyttämästä "harakiriosia".
        Aidot valmistajan perät ovat yleensä aika merkittästi kalliimpia samoin kuin akutkin.
        Itse olen kahvan kannattaja jo pelkästään siitä syystä että mielestäni kamerasta
        saa tukevamman kuvausotteen myös vaakakuvissa kun on mistä pidellä.
        On paljolti tottumiskysymys mutta monissa järeissä ammattilaisrungoissa tämä
        kahvahan on rakennettu kiinteästi kameraan.
        Suurimmaksi ongelmaksi voi muodostua liian heppoiset kahvan liitokset


    • akkakahvuli

      " miten kuvittelet ehtiväsi ladata kaksi akkua kun aikaa ei riitä edes yhden lataamiseen? "

      Ajattelin, että varalla olisi akku joka on täynnä. Ja kaksi puoliksi ladattua kestää paremmin kuin yksi puoliksi ladattu.

      Tuo viimeinen juttusi oli ihan älyvapaa, varmaan itsekin tajusit että kamera pystyasennossa.

      • mjkajhcvkxjk

        Katso, että saat siihen myös ainakin AA-paristo mahdollisuuden. Silloin ei akut pääse loppumaan, jos pitää vielä paristosarjan varalla.
        Muuten en ollenkaan ymmärrä kahvavillitystä, ellei siihen saa muitakin virtalähteitä, kuin törkeän kalliit ja heikot akut.

        Kameran koko ja paino kasvaa. matalakuvausmahdollisuus vähenee. liitos lutaa helposti ja saa kiristellä. Kuvausote ei parane, koska laukaisin on kuitenkin väärässä paikassa ja väärin suunniteltu.

        Minulla on useampi akku, joten virta riittää pidempään, kuin pelkällä akkukahvalla.


    • akkakahvuli

      Kyllä se kuvausote paranee, koska laukaisin on myös siinä akkukahvassa. Mikä liitos lutaa?

      • kahvakahva

        Höpö höpö juttuja. Vai että AA paristoja ja akkuliitos lutaa. Liitoksiin mitään vikaa tule ja kahdella täydellä akulla kuvaa ainakin tuhat kuvaa, joten mitään varaparistoja tarvita.


      • kuvausote?

        Tuo ”kuvausote paranee” lienee lapsellisin tekosyy akkukahvan hankintaan.
        Akkukahvalla varustettu kamera on hörhöjen mielestä paljon komeampi, mutta se hankalampi käsitellä normaalikuvauksessa.

        Mikis pitää olla muka oikeita syitä jos haluaa ostaa akkukahvan näön vuoksi? Joudutko perustelemaan hankintaasi ”perheen päälle”?


    • akkakahvuli

      Kuvausotteen paraneminen pystykuvia ottaessa on yksi syy, jonka takia olen suunnitellut akkukahvan hankintaa.Monet ovat ainankin kehuneet, että kuvausote paranee. Omista kuvistanu 90% ovat pystykuvia, joten ajattelin akkukahvan olevan siis mainio lisä kameraani, joten se tulisi normaalikuvaukseen. Jos on liian vaikea vempele, niin ainahan sen voi ottaa rungosta irti ja palauttaa.

      Haluaisin kuulla kokemuksia akkukahvasta.

      • KvG Jätkä

      • Monitoimiperä

        Kts. aiemmin kirjoittamaani nimim."pääosin" jälkeen.


      • Monitoimiperä

        Se helpottaa ilmanmuuta pystykuvien ottamista mikä muuten tapahtuisi helvetin
        hankalassa asennossa etenkin laukasin sormelle ja muutenkin vaikeemman
        kautta.
        Näihin periinhän olisi nykyään mahdollista saada vaikka mitä lisäominaisuuksia ja
        ehkä löytyykin GPS,ssää sun muita langattomia lähettimiä kalliimmissa "ammattimalleissa".
        Mutta joissain edullisimmissakin saa langattoman kaukolaukaisimen samassa
        paketissa.


    • Kiinan keisari

      ”Se helpottaa ilmanmuuta pystykuvien ottamista mikä muuten tapahtuisi helvetin hankalassa asennossa etenkin laukasin sormelle ja muutenkin vaikeemman kautta.”

      Laitappa lisäsalama kameraan ja ota ota kuva niin, että salama on objektiivin oikealla puolella. Kumpi laukaisin on ”vasemman kautta” se joka on rungossa vai se joka on akkukahvassa?

      Mä kuvaan pystykuvat salamalla useimmiten niin, että salama on objektiivin oikealla puolella.

      • Helpomminkin voi

        "Mä kuvaan pystykuvat salamalla useimmiten niin, että salama on objektiivin oikealla puolella."

        No saahan kaiken tehdä ihan niin hankalasti kuin itse tahtoo...

        Kyllä akkukahva on hyvä kapine, myös sen lisäsalaman kanssa.


      • En oikein ymmärtänyt

        Anteeksi? Mitä se salamakenkään liitettävä muka vaikuttaa tähän?


      • Kiinan keisari
        En oikein ymmärtänyt kirjoitti:

        Anteeksi? Mitä se salamakenkään liitettävä muka vaikuttaa tähän?

        No po tapauksessa se vaikuttaa sitä, että akkukahvan laukaisunappi on kameran vasemmassa alakulmassa eli mahdollisimman hankalassa paikassa. Ja rungon laukaisunappi on oikealla alhaalla eli melko kätevässä paikassa.

        Huomaat asian sitten jos joskus itse omistat kameran!


      • Japanin kuningas
        Kiinan keisari kirjoitti:

        No po tapauksessa se vaikuttaa sitä, että akkukahvan laukaisunappi on kameran vasemmassa alakulmassa eli mahdollisimman hankalassa paikassa. Ja rungon laukaisunappi on oikealla alhaalla eli melko kätevässä paikassa.

        Huomaat asian sitten jos joskus itse omistat kameran!

        Niinkö muka kun oikeasti se salamakenkä sijaitsee kameran päällipuolella normaalisti
        ja monitoimiperä alapuolella siten että, laukaisin ja valintakiekot jäävät yläpuolelle silloin kun pystykuvataan.
        Et kai kuvittele kuvaavasi pystykuvia "nurinpäin" olevalla kameralla jossa salamalaite on pystykahvan puolella??
        Eli salama olisi silloin laukaisukäden tiellä mikä nyt ei oikein vaikuta järkevältä?


      • mikä nyt ei oikein
        Japanin kuningas kirjoitti:

        Niinkö muka kun oikeasti se salamakenkä sijaitsee kameran päällipuolella normaalisti
        ja monitoimiperä alapuolella siten että, laukaisin ja valintakiekot jäävät yläpuolelle silloin kun pystykuvataan.
        Et kai kuvittele kuvaavasi pystykuvia "nurinpäin" olevalla kameralla jossa salamalaite on pystykahvan puolella??
        Eli salama olisi silloin laukaisukäden tiellä mikä nyt ei oikein vaikuta järkevältä?

        Minusta salamakuvauksessa vaikuttaa järkevältä kääntää kamera pystykuvissa niin, että salama on kuvattavan ”nenän puolella” ja varjot läävät kuvattavan niskan puolelle. Varjo kasvojen (ja nenän) edessä näyttää typerän aloittelijamaiselta.


    • hemmynen

      kannattaa minusta ostaa. D700 minulla oli pystykuvauskahva ja nyt D800 kanssa.

      • Näkökulma tämäkin

        Jenkka- ja humppakahvoja on tarjolla lähimmällä lihatiskillä ihan ilmatteeksi ja niistä saattaa olla iloa muutenkin kuin kuvatessa.


    • tööt1234

      No itse hankin akkukahvan ihan siitä syystä, että esim festareilla on todella nihkeästi pistorasioita käytössä jotta akkuja vois latailla siellä paikan päällä. Budjetti salli nyt joko kahvan tai toisen akun ostamisen niin päädyin kahvaan, koska kameran saa toimimaan silloin paristoillakin. Parin päivän päästä taas festaroimaan, se tietää paristolastillisen ostamista.... :)

      • Töttörööö

      • vakautta

      • kaahvaton

        Mulla on festareilla lisänä vain toinen akku taskussa akkukahvan jätän kotiin. Saan kahdella akulla n. 600 kuvaa mikä hyvin riittää minulle päiväannokseksi. Ilman akkukahvaa ja siinä olevaa lisäakkua/paristoja kamera on paljon mukavampi kantaa ja käsitellä.


    • kahvasta kiinni

      Nykyään on muuten saatavilla ainakin joihinkin Nikoneihin "tehoakkukahva" nimellä sellanen
      jossa on poweria ainakin kolmen tavallisen akun verran ampeereita..pelottaa
      vaan jotta kamera räjähtää liiasta virrasta.
      Mutta tosiaankin ei se sähkö ole ainoo syy hankkia lisää tarttumapintaa kameraan.
      Kiva on muotokuvissa olla ne napitkin helposti sormeiltavissa.
      Tökeröintä mitä oon nähnyt on väärinpäin kameraa pitelevät muotokuvaajat, mitkä ei
      oikein jaksa keskittyä pitelemään kameraa pystyssä.

      • tarttumapintaa

        ”oon nähnyt on väärinpäin kameraa pitelevät muotokuvaajat”
        —oliko niillä jalustakin väärinpäin
        ”Kiva on muotokuvissa olla ne napitkin”


    • Meike-Up

      Eipä tietenkään kannata!

      Tämä ei ole estänyt minua ostamasta omaan kameraani akku-/pystykuvauskahvaa ja pitämästä sitä myös melkeinpä jatkuvasti kameraan kiinnitettynä.

      Hongkongilaisihme http://tinyurl.com/oso6ktf ei ollut edes kallis – maksoi murto.osan alkuperäiskahvasta ja pelittää ihan jees.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2886
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2248
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      23
      1787
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe