Mikä helvetti siinä on, että jonkun marketin kassalla ihmiset osaavat odottaa kiltisti kaikessa rauhassa kun myyjä vetää ostokset kassan läpi ja ojentavat rahat VASTA SITTEN kun myyjä on ilmoittanut ostosten loppusumman?
Kun taas kahvilassa kassalle päästyään ihmiset toteavat vain "nää" ja ovat sitten jo työntämässä rahaa/korttia myyjän naamalle. Samassa kohtaa missä siellä marketissa osataan odottaa, niin kärsivällisyys taantuukin mystisesti pikkupennun tasolle. He eivät tunnu ymmärtävän, että kahvilassa tuotteet on ihan samalla tavalla LYÖTÄVÄ KONEELLE kuin siellä marketissakin, jotta myyjä tietää tuotteiden loppusumman, osaa antaa rahat takaisin ja että kassa sekä myynti täsmäävät. Kahvilassa homma on useimpa vielä vaivalloisempaa, koska siellä kaikissa tuotteissa ei ole enareita, vaan ne erilaiset pullat, sämpylät, juomat yms. joutuu ETSIMÄÄN JA VALITSEMAAN erikseen sieltä koneelta.
Samaten jos myyjä kysyy ystävällisesti, että minkäniminen se tarjottimelle valitsemanne sämpylä niistä kymmenistä eri myytävistä sämpylöistä on, niin vastatkaa sämpylän NIMI älkääkä hokeko kymmeneen kertaa sen hintaa! Myyjä ei tee mitään sillä hinnalla, koska me emme voi niitä hintoja itseksemme koneelle näpytellä kuin muutamissa poikkeustapauksissa järjestelmää kiertämällä.
Ihmiset eivät osaa asioida kahvilassa!
19
668
Vastaukset
- 14
Ajatustenluku kuuluu 2000-luvun asiakaspalveluun. Jos se ei onnistu olet väärällä alalla. Vitsi vitsi vitsi!!
Marketissa työskentelevänä täytyy muistuttaa ettei sielläkään aina suurta autuutta ihmisiä kohtaan koe. Suurin osa käyttäytyy hyvin ja osa on kuin suoraan s*atanan synnyttämiä diktaattoreja. En ala luettelemaan tapauksia ja esimerkkejä. Lueskele tätä palstaa taaksepäin ja ehkä mielesi parantuu, kun ruoho ei todellakaan ole vihreämpää tällä puolella.- aloittaja-
Tuosta ajatustenluvusta todellakin olisi hyötyä mm. sellaisissa tilanteissa, kun ihmiset ovat maksamassa usean jonossa seisovan henkilön ostokset, eivätkä tajua sanoa tästä myyjälle mitään. Sitten aletaan räyhäämään myyjälle, kun hän yrittää varmistaa montako jonossa seisovaa raksaukkoa se "pari kahvia" tällä kertaa tarkoittaa sekä syytetään asiakkaan nolaamisesta, kun ei maagisesti tajuttukkaan ketkä kuuluvat samaan kaveriporukkaan.
Samaten löytyy sellaisia tyyppejä, jotka piilottelevat kädessään jotakin tuotetta linjaston takana, niin että sitä on mahdotonta valppaimmankin myyjän sieltä äkätä laskutettavaksi. Sitten maksettuaan kysyvät "Otitko myös tän?!?" ja voi sitä suun napsuttelua ja silmien pyörittelyä, kun myyjällä ei ollutkaan röntgenkatsetta :)
- ...
... ja entäs työskentely esim. R-kioskissa, samanlaisia asiakkaita sielläkin.. :(
- Pumppulienkkeli
En nyt kyllä tajunnut alkuunkaan tuota sämpylännimijuttuasi. En ole ikinä kuullutkaan, että sämpylöillä olisi nimi! Liisa, Marketta, Eero, Matias, Untamo... En myöskään nimeä sämpylöitäni, kun itse leivon.
Jos tarjolla on kymmenen erilaista sämpylää, valitsen siitä jonkun sellaisen, mikä itseäni sattuu miellyttämään. En talleta sen nimeä pollaani kassaa varten enkä kyllä käsitä myöskään, miksi pitäisi. En minä osaa teidän sämpylöidenne nimiä ulkoa eikä se totisesti ole minun hommani. Miten on mahdollista, ettei kassa näe, mitä siinä tarjottimella on? Kyllä niihin sitten pitäisi laittaa se EAN-koodi. Olisipa kassalla yksi murhe vähemmän - ja myös asiakkaalla.
Ehkäpä välttyisimme moneltä päänsäryltä, jos sämpylä olisi vain sämpylä - riippumatta siitä, mitä sen sisällä on tai ei ole.- hohhoijaa
Onkohan älyssäsi jotain vikaa, siis tuleeko ongelma joissain muissakin asioissa esiin eikä vain tässä?
Sämpylöiden nimet tuskin ovat Liisaa ja Markettaa vaan Kinkkusämpylää, Lohisämpylää, Juustosämpylää... Nimistä et ymmärrä tuon taivaallista mutta jotenkin osaat sieltä valita itseäsi miellyttävän sämpylän jopa kymmenen erilaisen joukosta, siis tiedostat jollain primitiivisellä tasolla kuitenkin että sämpylät ovat erilaisia. Tuosta on muuten ihan hyvä jatkaa aivonystyröiden jumppaamista, pohja on siis olemassa aivojesi perukoissa vaikka vielä tänään kassalle päästyäsi oletkin jo unohtanut mikä se sinua miellyttävä sämpylä taas olikaan. Joutuuhan siinä linjastolla notkumaan usein monta sekuntia joten tehtävä on aika vaikea, myönnetään. Siis voishan se sinua miellyttävä sämpylä hyvin olla vaikka se lohisämpylä vaikka olet kalalle allerginen tai kinkkusämpylä vaikka et syö punaista lihaa, tai voihan se mieli muuten vaan muuttua puolessa sekunnissa, mikä äsken tuli valittua miellyttävyyden perusteella ei enää kassalla miellytäkään joten sämpylä voi olla ihan mitä hyvänsä kun ei mikään jää päähänkään edes erikseen tallentamalla.
Ja pistä toki kahviloiden pomoportaalle viestiä että haluat maksaa sämpylästä pelkällä margariinilla tasan saman kuin lohisämpylästäkin kaikilla mahdollisilla höystöillä jotta vältymme niiltä päänsäryiltä...vai? - Pumppulienkkeli
hohhoijaa kirjoitti:
Onkohan älyssäsi jotain vikaa, siis tuleeko ongelma joissain muissakin asioissa esiin eikä vain tässä?
Sämpylöiden nimet tuskin ovat Liisaa ja Markettaa vaan Kinkkusämpylää, Lohisämpylää, Juustosämpylää... Nimistä et ymmärrä tuon taivaallista mutta jotenkin osaat sieltä valita itseäsi miellyttävän sämpylän jopa kymmenen erilaisen joukosta, siis tiedostat jollain primitiivisellä tasolla kuitenkin että sämpylät ovat erilaisia. Tuosta on muuten ihan hyvä jatkaa aivonystyröiden jumppaamista, pohja on siis olemassa aivojesi perukoissa vaikka vielä tänään kassalle päästyäsi oletkin jo unohtanut mikä se sinua miellyttävä sämpylä taas olikaan. Joutuuhan siinä linjastolla notkumaan usein monta sekuntia joten tehtävä on aika vaikea, myönnetään. Siis voishan se sinua miellyttävä sämpylä hyvin olla vaikka se lohisämpylä vaikka olet kalalle allerginen tai kinkkusämpylä vaikka et syö punaista lihaa, tai voihan se mieli muuten vaan muuttua puolessa sekunnissa, mikä äsken tuli valittua miellyttävyyden perusteella ei enää kassalla miellytäkään joten sämpylä voi olla ihan mitä hyvänsä kun ei mikään jää päähänkään edes erikseen tallentamalla.
Ja pistä toki kahviloiden pomoportaalle viestiä että haluat maksaa sämpylästä pelkällä margariinilla tasan saman kuin lohisämpylästäkin kaikilla mahdollisilla höystöillä jotta vältymme niiltä päänsäryiltä...vai?Kyllä minun tässä kohtaa pitää myöntää vähä-älyisyyteni, vaikka ylempi korkeakoulututkinto onkin suoritettu. Kymmentä erinimistä sämpylää? Ei voi olla totta! Yleensä niitä on vain se kinkku-, meetwursti- ja juustosämpylä. Niiden kanssa tämä kassa ehkä vielä pärjäisi, mutta kymmenen on hänelle liikaa! ;-D
Mutta kyllä tuollaisen tyhmyyden edessä täytyy nostaa kädet pystyyn! Miten ihmeessä hän laittaa asiakkaan syyksi sen, että hinnoittelu ja eri tuotteet eivät ole hänellä hallinnassa? Syy tähän hänelle näppyjä ja migreeniä tuottavaan ongelmaan ei ole asiakkaan, syy on kahvilan henkilökunnassa ja heidän esimiehissään.
Yritän kuvitella kymmentä erilaista sämpylää. Ehkä joukossa on lohisämpylä, jossa tomaattia ja erikseen lohisämpylä, jossa villirukolaa. Kun haluan sämpylän, minulle on jokseenkin yhdentekevää, kumman edellämainituista otan, en siihen välttämättä edes kiinnitä huomiota, lohi kuin lohi. Kassalla minun pitäisi tälle älyn jättiläiselle selvittää, mikä lohisämpylä se nyt sitten onkaan. Pitäisikö minun avata pakkaus siinä ja esitellä hänelle. Tunnistaisiko hän välttämättä villirukolan erikseen esimerkiksi endiivistä?
Kaikesta päättäen hän on ihan väärällä alalla, mutta ehkä hän ei ole muuta duunia saanut, saattaa olla koulutus vähän niin ja näin. Toivottavasti hän ymmärtää lähiaikoina vaihtaa johonkin sellaiseen työhön, missä ei tarvitse ponnistella niin paljon asiakasta ymmärtääkseen. Ehkä jopa sellaiseen, jossa ei ole asiakkaita. - aloittaja-
Pumppulienkkeli kirjoitti:
Kyllä minun tässä kohtaa pitää myöntää vähä-älyisyyteni, vaikka ylempi korkeakoulututkinto onkin suoritettu. Kymmentä erinimistä sämpylää? Ei voi olla totta! Yleensä niitä on vain se kinkku-, meetwursti- ja juustosämpylä. Niiden kanssa tämä kassa ehkä vielä pärjäisi, mutta kymmenen on hänelle liikaa! ;-D
Mutta kyllä tuollaisen tyhmyyden edessä täytyy nostaa kädet pystyyn! Miten ihmeessä hän laittaa asiakkaan syyksi sen, että hinnoittelu ja eri tuotteet eivät ole hänellä hallinnassa? Syy tähän hänelle näppyjä ja migreeniä tuottavaan ongelmaan ei ole asiakkaan, syy on kahvilan henkilökunnassa ja heidän esimiehissään.
Yritän kuvitella kymmentä erilaista sämpylää. Ehkä joukossa on lohisämpylä, jossa tomaattia ja erikseen lohisämpylä, jossa villirukolaa. Kun haluan sämpylän, minulle on jokseenkin yhdentekevää, kumman edellämainituista otan, en siihen välttämättä edes kiinnitä huomiota, lohi kuin lohi. Kassalla minun pitäisi tälle älyn jättiläiselle selvittää, mikä lohisämpylä se nyt sitten onkaan. Pitäisikö minun avata pakkaus siinä ja esitellä hänelle. Tunnistaisiko hän välttämättä villirukolan erikseen esimerkiksi endiivistä?
Kaikesta päättäen hän on ihan väärällä alalla, mutta ehkä hän ei ole muuta duunia saanut, saattaa olla koulutus vähän niin ja näin. Toivottavasti hän ymmärtää lähiaikoina vaihtaa johonkin sellaiseen työhön, missä ei tarvitse ponnistella niin paljon asiakasta ymmärtääkseen. Ehkä jopa sellaiseen, jossa ei ole asiakkaita.Tekonokkeluutesi ei nyt tälläkään kertaa oikein toimi.
Kyse ei yhä edelleenkään ollut siitä muistaisiko kassa vaikka joka ikisen myytävän tuotteen nimen ja hinnan itsestään ulkoa. Ymmärrät siis itsekkin ettei kassa tai asiakaskaan voi välttämättä erottaa sämpylöitä toisistaan pelkästään ulkonäöltä, mutta myyjä on siitä huolimatta jotenkin vähä-älyinen? Voit tietenkin myös alkaa levittelemään sämpylää/patonkia kassalla täytteiden näkymiseksi tai sitten voit yrittää tuota suositeltua tapaa eli katsot valitsemasi tuotteen nimen ja yrität muistaa sen kassalle asti. - Pumppulienkkeli
aloittaja- kirjoitti:
Tekonokkeluutesi ei nyt tälläkään kertaa oikein toimi.
Kyse ei yhä edelleenkään ollut siitä muistaisiko kassa vaikka joka ikisen myytävän tuotteen nimen ja hinnan itsestään ulkoa. Ymmärrät siis itsekkin ettei kassa tai asiakaskaan voi välttämättä erottaa sämpylöitä toisistaan pelkästään ulkonäöltä, mutta myyjä on siitä huolimatta jotenkin vähä-älyinen? Voit tietenkin myös alkaa levittelemään sämpylää/patonkia kassalla täytteiden näkymiseksi tai sitten voit yrittää tuota suositeltua tapaa eli katsot valitsemasi tuotteen nimen ja yrität muistaa sen kassalle asti.Eikö sämpylöihin ihan oikeasti voi laittaa päälle tarraa, jossa olisi joko EAN-koodi tai tuotteen nimi. Ajattelehan, miten helppoa sinulla olisi, jos voisit yhdellä silmäyksellä skannata tai lukea, mikä tuote on kyseessä! Osaathan sen verran kuitenkin lukea? Siinähän säästäisi sen ajankin, mikä sinulla menee kyselemiseen ja asiakkaalla vastaamiseen. Ja vaikkei se sinua suuremmin varmaan kiinnostakaan, myös asiakkaalle olisi mukavaa, jos tuotteen nimi lukisi pakkauksen päällä. Lisävinkkinä mainittakoon, että eri väreilläkin voisi tuotteet erottaa toisistaan.
Miksi ihmeessä tällä palstalla pitää neuvoa tuntemattoman kahvilan henkilökuntaa tuotteittensa hinnoitteluongelmissa? Ongelma on yksiselitteisesti teidän, ei asiakkaiden. Eikö teillä kenelläkään ole ikinä tullut mieleen yrittää itse keksiä ratkaisua tällaiseen maailmanlopun probleemaan! Olettehan jo kuitenkin huomanneet, että asiakkaillanne ei ole kykyä, halua eikä tarvetta sen ratkaisemiseen. - hohhoijaa
Pumppulienkkeli kirjoitti:
Eikö sämpylöihin ihan oikeasti voi laittaa päälle tarraa, jossa olisi joko EAN-koodi tai tuotteen nimi. Ajattelehan, miten helppoa sinulla olisi, jos voisit yhdellä silmäyksellä skannata tai lukea, mikä tuote on kyseessä! Osaathan sen verran kuitenkin lukea? Siinähän säästäisi sen ajankin, mikä sinulla menee kyselemiseen ja asiakkaalla vastaamiseen. Ja vaikkei se sinua suuremmin varmaan kiinnostakaan, myös asiakkaalle olisi mukavaa, jos tuotteen nimi lukisi pakkauksen päällä. Lisävinkkinä mainittakoon, että eri väreilläkin voisi tuotteet erottaa toisistaan.
Miksi ihmeessä tällä palstalla pitää neuvoa tuntemattoman kahvilan henkilökuntaa tuotteittensa hinnoitteluongelmissa? Ongelma on yksiselitteisesti teidän, ei asiakkaiden. Eikö teillä kenelläkään ole ikinä tullut mieleen yrittää itse keksiä ratkaisua tällaiseen maailmanlopun probleemaan! Olettehan jo kuitenkin huomanneet, että asiakkaillanne ei ole kykyä, halua eikä tarvetta sen ratkaisemiseen.Yritätkö nyt siis selittää että siinä missä nykyään yrität pitää ostostesi sisällön viimeiseen asti salaisuutena niin jos vaan sämpylässä olisi enari niin ojentaisit sen kiltisti kassan ulottuville että sen saa skannattua? Tai edes luettua. Joo ei. Kun eihän se ole sinun ongelmasi! Et ole sattunut huomaamaan että ne ostokset eivät kahviloissa kulkeudu myyjän ja kassakoneen välistä niinkuin kaupoissa?
Ja onnittelut mahtavista saavutuksista elämässäsi. Arvaan että omat rutinasi työstäsi ovat pelkästään aiheellisia ja hyvin hyvin tärkeitä asioita. Muidenhan ei tarvitse työllensä elää ja sitä rakastaa niinkuin asiakaspalvelijoiden, muut saavat naukua ihan niin paljon kun huvittaa mutta auta armias jos asiakaspalvelija avaa suunsa, hän on silloin väärällä alalla jonne sitäpaitsi päätyi kun ei muuhunkaan pystynyt eikä koulutus riittänyt. Kaikinpuolin vähempiarvoinen ihminen siis kuin sinä, eikö totta?
Mutta ehkä sinunkin kannattaisi kiittää korkeampia tai vaikka niitä alakerran voimia siitä että kaikki muutkin eivät ole keksineet suorittaa juuri sitä sinun ylempää korkeakoulututkintoasi. Siinä kun olisi voinut käydä sitten niin, että kilpailussa alasi työpaikoista olisitkin jäänyt toiseksi ja sinä siivoaisit työksesi assan vessaa? JOKU tulee aina olemaan siinä kahvilan kassalla niin kauan kuin ihmisille kahvi maistuu, ihan sama vaikka ihan kaikki olisivat lukeneet lääkäreiksi. Niin kauan kuin tämä asia ei mene (varsinkaan) koulutettujen ihmisten jakeluun niin on todella vaikea katsella loistavaa älykkyyttänne ja titteleitänne ihan niin ylävistoon niinkuin te itse mielellänne asian kokisitte.
Enkä minäkään tajua miksi sinä neuvot tuntemattoman kahvilan henkilökuntaa tuotteiden hinnoitteluongelmissa. Ongelma on kyllä henkilökunnan, mutta henkilökunta on nimensä mukaan ihan vaan töissä. Eikä niihin töihin ainakaan yleensä kuulu ruveta suunnittelemaan ja tilailemaan firmoilta erivärisiä pakkauksia ja perustamaan koneelle enareita. Jos on itse suojatyöpaikassa pitelemässä mukavia palavereita fläppitaulun kanssa siitä mitä kivaa keksittäisiin seuraavaksi niin ei varmaan tajua ettei moiseen olisi edes sen enempää aikaa kuin energiaakaan ko. työssä. Joten palautteet edelleen sinne johtoportaaseen jos kuvittelet että niitä kiinnostaa. - Pumppulienkkeli
hohhoijaa kirjoitti:
Yritätkö nyt siis selittää että siinä missä nykyään yrität pitää ostostesi sisällön viimeiseen asti salaisuutena niin jos vaan sämpylässä olisi enari niin ojentaisit sen kiltisti kassan ulottuville että sen saa skannattua? Tai edes luettua. Joo ei. Kun eihän se ole sinun ongelmasi! Et ole sattunut huomaamaan että ne ostokset eivät kahviloissa kulkeudu myyjän ja kassakoneen välistä niinkuin kaupoissa?
Ja onnittelut mahtavista saavutuksista elämässäsi. Arvaan että omat rutinasi työstäsi ovat pelkästään aiheellisia ja hyvin hyvin tärkeitä asioita. Muidenhan ei tarvitse työllensä elää ja sitä rakastaa niinkuin asiakaspalvelijoiden, muut saavat naukua ihan niin paljon kun huvittaa mutta auta armias jos asiakaspalvelija avaa suunsa, hän on silloin väärällä alalla jonne sitäpaitsi päätyi kun ei muuhunkaan pystynyt eikä koulutus riittänyt. Kaikinpuolin vähempiarvoinen ihminen siis kuin sinä, eikö totta?
Mutta ehkä sinunkin kannattaisi kiittää korkeampia tai vaikka niitä alakerran voimia siitä että kaikki muutkin eivät ole keksineet suorittaa juuri sitä sinun ylempää korkeakoulututkintoasi. Siinä kun olisi voinut käydä sitten niin, että kilpailussa alasi työpaikoista olisitkin jäänyt toiseksi ja sinä siivoaisit työksesi assan vessaa? JOKU tulee aina olemaan siinä kahvilan kassalla niin kauan kuin ihmisille kahvi maistuu, ihan sama vaikka ihan kaikki olisivat lukeneet lääkäreiksi. Niin kauan kuin tämä asia ei mene (varsinkaan) koulutettujen ihmisten jakeluun niin on todella vaikea katsella loistavaa älykkyyttänne ja titteleitänne ihan niin ylävistoon niinkuin te itse mielellänne asian kokisitte.
Enkä minäkään tajua miksi sinä neuvot tuntemattoman kahvilan henkilökuntaa tuotteiden hinnoitteluongelmissa. Ongelma on kyllä henkilökunnan, mutta henkilökunta on nimensä mukaan ihan vaan töissä. Eikä niihin töihin ainakaan yleensä kuulu ruveta suunnittelemaan ja tilailemaan firmoilta erivärisiä pakkauksia ja perustamaan koneelle enareita. Jos on itse suojatyöpaikassa pitelemässä mukavia palavereita fläppitaulun kanssa siitä mitä kivaa keksittäisiin seuraavaksi niin ei varmaan tajua ettei moiseen olisi edes sen enempää aikaa kuin energiaakaan ko. työssä. Joten palautteet edelleen sinne johtoportaaseen jos kuvittelet että niitä kiinnostaa.Tuollaisen typeryyden edessä voi vain nostaa kätöset pystyyn.
Sinä et tiedä, mitä teen työkseni. En ainakaan valita siihen liittyvistä asioista Suomi24:ssä. En valita muutenkaan. Jos työssäni tulee vastaan ongelmia, pyrin ratkaisemaan ne itse. En vaadi muita toimimaan niin, että ongelmani poistuisi.
Sinulla on työssäsi ongelma. Miksi et ratkaise sitä itse tai vaadi esimiehiäsi ratkaisemaan se? Asiakkaiden tarve ja kyky ratkaista sinun ongelmiasi on erittäin rajallinen. Minähän tarjosin sinulle ratkaisua ongelmaasi, mutta en tietenkään tunne työtäsi niin hyvin, että olisin voinut arvata ratkaisuehdotukseni toteuttamiskelvottomaksi.
Minä en ole koskaan ajatellut yhtäkään työtä sen enempää vähempi- kuin suurempiarvoisenakaan omaan työhöni verrattuna. Sinä voit sen joko uskoa tai olla uskomatta. Älynlahjoihin viittaaminen oli minun puoleltani vain faktojen toteamista: joukossamme on sekä älykkäitä että vähemmän älykkäitä. Se ei kuitenkaan ole ihmisarvon eikä työn arvon mitta. Pitikö tämäkin nyt erikseen sanoa?
Aiheetta enempään. - hohhoijaa
Pumppulienkkeli kirjoitti:
Tuollaisen typeryyden edessä voi vain nostaa kätöset pystyyn.
Sinä et tiedä, mitä teen työkseni. En ainakaan valita siihen liittyvistä asioista Suomi24:ssä. En valita muutenkaan. Jos työssäni tulee vastaan ongelmia, pyrin ratkaisemaan ne itse. En vaadi muita toimimaan niin, että ongelmani poistuisi.
Sinulla on työssäsi ongelma. Miksi et ratkaise sitä itse tai vaadi esimiehiäsi ratkaisemaan se? Asiakkaiden tarve ja kyky ratkaista sinun ongelmiasi on erittäin rajallinen. Minähän tarjosin sinulle ratkaisua ongelmaasi, mutta en tietenkään tunne työtäsi niin hyvin, että olisin voinut arvata ratkaisuehdotukseni toteuttamiskelvottomaksi.
Minä en ole koskaan ajatellut yhtäkään työtä sen enempää vähempi- kuin suurempiarvoisenakaan omaan työhöni verrattuna. Sinä voit sen joko uskoa tai olla uskomatta. Älynlahjoihin viittaaminen oli minun puoleltani vain faktojen toteamista: joukossamme on sekä älykkäitä että vähemmän älykkäitä. Se ei kuitenkaan ole ihmisarvon eikä työn arvon mitta. Pitikö tämäkin nyt erikseen sanoa?
Aiheetta enempään.Vaikea uskoa että saat mitään ratkottua kun tuntuu olevan kädet pystyssä vähän väliä? :-D Jos juuri esimerkiksi tällaisen ja tuollaisen typeryyden edessä kädet pystyssä seisominen mielestäsi vain ilmaisee faktoja faktoina ilman minkäänlaista arvopainotusta niin onpa olleet varmasti mielenkiintoista luettavaa sinun lopputyösi ynnä muut asiatekstit mitä muuten joudut tai olet joutunut kirjoittamaan. Mutta ihan fiksu veto kieltämättä ottaa tässä vaiheessa keskustelua vähän pakkia? Nuo samat virret on luettu monet kerrat mutta ettehän te hyvät asiakkaat tietenkään millään pahalla, ei tietenkään. Kunhan tuli nyt vaan vedettyä nämä koulutukset ja kyvyt tähän, ihan asiapohjalta.
Itse en väheksyisi ollenkaan asiakkaiden kykyä ratkoa näitä ongelmia sikäli kun eivät ole niitä yksilöitä, joiden ainoa paikka elämässä tuntea olevansa edes jotain on palvelutiski. Jos yhtään mietit mihin ollaan jo tässä vaiheessa tultu historian pienistä sekatavarakaupoista ja miten eri hankinnat nykyään tehdään niin ihmeesti useimmat osaavat toimia sekoilematta. Eihän se olisi mahdollista jos ihmiset eivät osaisi ratkoa ongelmia ja sopeutua uudenlaisiin järjestelyihin. Tankille ajettaisiin itsepäisesti odottelemaan että joku tulee tankkaamaan, Alkossa saapasteltaisiin suoraan kassalle ja pyydettäisiin kassaa hakemaan hyllystä viinipullo, Hesburgeriin mentäisiin pöytään odottelemaan tarjoilijaa.
Niin, et tunne työtä ja tässä esille tullut lisäinformaatiokin lipuu ohi jälkiä jättämättä. Mielestäni vastasin jo siihen miksi näitä asioita ei ratkota itse, ihan oikeasti rivityöntekijä ei voi laittaa uusiksi koko järjestelmää. Useinmiten aikaa ei ole edes miettiä moista, senkin mainitsin. Päättäviä tahoja ei yleensä kiinnosta tai niillä ei ole käsitystä, ei ole myöskään aikaa ja vielä viimeisempänä, ei varaa. Ellei ole kyseessä joku isompi ketju, mutta siinä tapauksessa ne asioista päättävät ovat vieläkin kauempana. Jos nyt yhtään mietit firman kaikkia kuluja niin saa muutaman, asiakkaiden mielestä jo valmiiksi liian kalliin sämpylän myydä että pulju pysyy pystyssä eikä siitä syystäkään siellä yleensä pyöri työntekijöitä tyhjänpanttina ideoimassa, varsinkaan kun ehdotuksilla ei yleensä ole mitään vaikutustakaan. Alalla on varsin usein ihan kaikilla tasoilla kädet täynnä töitä, lisäksi kokoaikainen työsuhde on harvinaisuus joten melkoiselle osalle kyseessä on kakkostyö tai työ opiskelujen ohessa. Mutta kuvitelmanne siis kuuluu että työ on senverran sydämenasia eikä meillä mitään muutakaan elämää ole, että ehkä vapaa-ajalla mietiskelemme kahvilan sisustusta uusiksi huviksemme. Työajallahan se päässä pyörivä ajatus kuuluu lähinnä niin että "astiat loppuu kohta, pakko ehtiä tiskikoneelle!" samalla kun asiakas toteaa ettei ole jonoa joten maksanpa näillä viisisenttisillä.
Ja tämä ei sitten ollut valitusta, tämä oli työnkuvaus. - että näin
hohhoijaa kirjoitti:
Vaikea uskoa että saat mitään ratkottua kun tuntuu olevan kädet pystyssä vähän väliä? :-D Jos juuri esimerkiksi tällaisen ja tuollaisen typeryyden edessä kädet pystyssä seisominen mielestäsi vain ilmaisee faktoja faktoina ilman minkäänlaista arvopainotusta niin onpa olleet varmasti mielenkiintoista luettavaa sinun lopputyösi ynnä muut asiatekstit mitä muuten joudut tai olet joutunut kirjoittamaan. Mutta ihan fiksu veto kieltämättä ottaa tässä vaiheessa keskustelua vähän pakkia? Nuo samat virret on luettu monet kerrat mutta ettehän te hyvät asiakkaat tietenkään millään pahalla, ei tietenkään. Kunhan tuli nyt vaan vedettyä nämä koulutukset ja kyvyt tähän, ihan asiapohjalta.
Itse en väheksyisi ollenkaan asiakkaiden kykyä ratkoa näitä ongelmia sikäli kun eivät ole niitä yksilöitä, joiden ainoa paikka elämässä tuntea olevansa edes jotain on palvelutiski. Jos yhtään mietit mihin ollaan jo tässä vaiheessa tultu historian pienistä sekatavarakaupoista ja miten eri hankinnat nykyään tehdään niin ihmeesti useimmat osaavat toimia sekoilematta. Eihän se olisi mahdollista jos ihmiset eivät osaisi ratkoa ongelmia ja sopeutua uudenlaisiin järjestelyihin. Tankille ajettaisiin itsepäisesti odottelemaan että joku tulee tankkaamaan, Alkossa saapasteltaisiin suoraan kassalle ja pyydettäisiin kassaa hakemaan hyllystä viinipullo, Hesburgeriin mentäisiin pöytään odottelemaan tarjoilijaa.
Niin, et tunne työtä ja tässä esille tullut lisäinformaatiokin lipuu ohi jälkiä jättämättä. Mielestäni vastasin jo siihen miksi näitä asioita ei ratkota itse, ihan oikeasti rivityöntekijä ei voi laittaa uusiksi koko järjestelmää. Useinmiten aikaa ei ole edes miettiä moista, senkin mainitsin. Päättäviä tahoja ei yleensä kiinnosta tai niillä ei ole käsitystä, ei ole myöskään aikaa ja vielä viimeisempänä, ei varaa. Ellei ole kyseessä joku isompi ketju, mutta siinä tapauksessa ne asioista päättävät ovat vieläkin kauempana. Jos nyt yhtään mietit firman kaikkia kuluja niin saa muutaman, asiakkaiden mielestä jo valmiiksi liian kalliin sämpylän myydä että pulju pysyy pystyssä eikä siitä syystäkään siellä yleensä pyöri työntekijöitä tyhjänpanttina ideoimassa, varsinkaan kun ehdotuksilla ei yleensä ole mitään vaikutustakaan. Alalla on varsin usein ihan kaikilla tasoilla kädet täynnä töitä, lisäksi kokoaikainen työsuhde on harvinaisuus joten melkoiselle osalle kyseessä on kakkostyö tai työ opiskelujen ohessa. Mutta kuvitelmanne siis kuuluu että työ on senverran sydämenasia eikä meillä mitään muutakaan elämää ole, että ehkä vapaa-ajalla mietiskelemme kahvilan sisustusta uusiksi huviksemme. Työajallahan se päässä pyörivä ajatus kuuluu lähinnä niin että "astiat loppuu kohta, pakko ehtiä tiskikoneelle!" samalla kun asiakas toteaa ettei ole jonoa joten maksanpa näillä viisisenttisillä.
Ja tämä ei sitten ollut valitusta, tämä oli työnkuvaus.Asia siis on ihan oikeasti niin, että sinulla on työssäsi ongelma, mutta ei kykyä, halua tai aikaa sitä ratkaista. Niinpä jäljelle jää vain kaksi mahdollisuutta: vaadit asiakkaita ratkaisemaan sen (ei tule toteutumaan) tai opit elämään sen kanssa (riippuu sinusta itsestäsi). Enpä ainakaan minä vähällä miettimisellä muita vaihtoehtoja näe. Yritä ajatella asian positiivista puolta: sinulla on työpaikka.
- Meitä on moneksi
että näin kirjoitti:
Asia siis on ihan oikeasti niin, että sinulla on työssäsi ongelma, mutta ei kykyä, halua tai aikaa sitä ratkaista. Niinpä jäljelle jää vain kaksi mahdollisuutta: vaadit asiakkaita ratkaisemaan sen (ei tule toteutumaan) tai opit elämään sen kanssa (riippuu sinusta itsestäsi). Enpä ainakaan minä vähällä miettimisellä muita vaihtoehtoja näe. Yritä ajatella asian positiivista puolta: sinulla on työpaikka.
Itselleni ei asiakkaana tulisi mieleenkään ostaa sellaista sämpylää, jonka täyteitä en tietäisi saati sitten tilata isolle porukalle "muutamaa kahvia". Kyllä minä ainakin tiedän mitä olen ostamassa ja kuinka monta henkilöä seurueeseeni kuuluu. Miksi tässä nyt on tehty niin vaikeaksi se, että jos linjaston päästä otetaan sämpylät ja kahvit työtovereille, niin kassalla ilmoitetaan esim. "kahdeksan lohi-tomaattisämpylää ja saman verran kahveja"? Simple as that ja kenellekään ei jää paha mieli. Asiakasta rahastetaan oikein ja jos tulee jotain ongelmia, niin myyjältä voi asiallisesti kysyä apua ja hän varmasti tekee parhaansa selvittääkseen mitä tuotteita siinä tarjottimella on ja kuinka paljon. Ei tämän pitäisi olla sellainen juttu, jonka takia ihmisten kannattaa tapella keskenään.
- Hämeenlinnalaisope
Meitä on moneksi kirjoitti:
Itselleni ei asiakkaana tulisi mieleenkään ostaa sellaista sämpylää, jonka täyteitä en tietäisi saati sitten tilata isolle porukalle "muutamaa kahvia". Kyllä minä ainakin tiedän mitä olen ostamassa ja kuinka monta henkilöä seurueeseeni kuuluu. Miksi tässä nyt on tehty niin vaikeaksi se, että jos linjaston päästä otetaan sämpylät ja kahvit työtovereille, niin kassalla ilmoitetaan esim. "kahdeksan lohi-tomaattisämpylää ja saman verran kahveja"? Simple as that ja kenellekään ei jää paha mieli. Asiakasta rahastetaan oikein ja jos tulee jotain ongelmia, niin myyjältä voi asiallisesti kysyä apua ja hän varmasti tekee parhaansa selvittääkseen mitä tuotteita siinä tarjottimella on ja kuinka paljon. Ei tämän pitäisi olla sellainen juttu, jonka takia ihmisten kannattaa tapella keskenään.
Samaa minäkin tässä hämmästelin. Uskoisin, että ylivoimaisesti suurin osa asiakkaista toimii juuri noin. Minulle ei oikein kirkastunut, miksi kassa on vetänyt palkokasvin klyyvariinsa. Hän ei lainkaan kertonut, mitä on tehnyt ongelmansa ratkaisemiseksi - siis muuta kuin itkee täällä.
Toisinaan asioin kahviloissa eikä minun kohdalleni kassajonossa ole koskaan osunut asiakasta, joka ei tiedä, mitä on ostamassa. Huonoja asiakaspalvelijoita kassakoneen takana olen kyllä nähnyt, heitäkin onneksi vain harvoin.
- En käy teillä kahvil
Ehei, ehei! Idiootti on siellä kassakoneen takana. Jos hinnoittelu on epäselvää, vika on kaikkein viimeksi asiakkaan. Hän ei voi - eikä hänen tarvitse - tietää sinun hinnoitteluongelmistasi. Niiden ratkaisuun voi vaikuttaa ainoastaan kahvilan henkilökunta esimiehineen.
- älä piipitä
Miten noin tyhmä löytää edes työpaikalleen. Vieko koirasi sinut?
- 8+7
aloittaja,
olet kyllä aika pelottavan oloinen, mutta onneksi apu on lähellä:
www.mol.fi
Asiakkaan tehtävä kun noin yleisesti ei ole miellyttä työn tekijää ja naamastasi aivan varmasti paistaa mitä mieltä olet, kun sämpylät on jotenkin väärin aseteltuna tarjottimelle. - Suuri Kurpitsa
Asiakkaana itse ainakin tiedän, että mitä täytteitä sämpylässäni on, osaan puhua suomea ja kysyttäessä vastata. Mutta: Kyllä ammattitaitoisen asiakaspalvelijankin luulisi oppivan havaitsemaan sämpylän ulkonäöstä, mitä se sisältää. Se ikään kuin kuuluu hänen työnsä kuvaan. Asiakkaana pitäisin myyjää hiukan epäpätevänä/uutena tulokkaana jos hän sitä minulta kysyisi. Etenkin, jos kiireisenä aikana jokaista sämpylää pitää asiakkaalta erikseen alkaa arvuuttelemaan, johan siihen kuluu aikaa.
Asiakaspalvelutyö on pirun vaativaa. Siinä tarvitaan empaattisuutta ja palveluhalua, tilannetajua ja kykyä tulla erilaisten ihmisten kanssa erinomaisesti juttuun sekä hyviä hermoja. Arvostan erittäin paljon hyviä asiakaspalvelijoita! - kahvilatyttö
Ymmärrän aloittajan tuskan. Ajattelen itsekin noin pahoina päivinä. Suurin osa asiakkaista osaa asioida kahvilassa, mutta osa taas on jotain ihme menninkäisiä, jotka eivät osaa edes sanoa kiitos tai hei.
Itekään en tajua tuota rahan ojentamista ennen kuin hinta on ääneen ilmoitettu. Ilmeisesti asiakas tietää sen jo. En oikein tiedä mitä siinä tilanteessa tekisi. Se joka ojentelee rahojaan kassalla voisi vastata kuinka haluaa kassamyyjän toimivan tällaisessa tilanteessa.
Yllättävän moni asiakas ei tiedä minkä sämpylän on valinnut. He eivät tiedä onko siinä lautasella juustosämpylä vai kenties kinkkuleipä. Useissa leivissä on samat leivät mutta eri täytteet. Täytteitä ei aina näy leivän välistä, joten siinä vaiheessa tulee kysyttyä (kun asiakas on niin kaukana, etten itse yllä leipään), että onko se juusto- vai kinkkusämpylä. Yleinen vastaus: "Emmä tiiä mikä tää on". Miten voit ostaa jotain josta et edes tiedä mitä se sisältää?
Ymmärrän, että ihmiset ovat hajamielisiä. Varsinkin kahviloissa tilanne on erilainen kuin kaupan kassalla. Tervehtiminen voi välillä unohtua, kun miettii vaan mitä haluaa ja sitte vihdoin kun on oma vuoro, niin myyjän tervehdykseen vastataan että "Kahvi!" tai "Kasitasonkenoilta-arvontaaneuron panoksellayksirivi".
Ennen ne vittumaiset asiakkaat jaksoi ärsyttää, mutta nykyään ne unohtuu saman tien. Ihan niin kuin sellaisten ihmisten kuuluukin. Jää enenmmän aikaa niille mukaville asiakkaille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059