Pennun lonkkamurtuma

Agony

Vein puolivuotisen kissanpennun tänään eläinlääkäriin koska toinen nilkutti. Röntgen kuvien oton jälkeen tuomioksi muodostui lonkkamurtuma. Tarkalleen laskussa lukee "luunmurtuma lantiossa lonkkamaljan kohdalla". Mitään käsitystä siitä, kuinka tuo murtuma on sattunut, ei ole. Ihan sisäkissakin vielä. Ainoa ajatus on että tippunut alas kiipelypuusta kaverin kanssa riehuessa (kiipeilypuu on tuollainen kattoon asti menevä malli)
Kyseinen eläinlääkäri neuvoi ottamaan yhteyttä Pet Vettiin tai Vettoriin koska hän ei pysty murtumalle mitään tekemään.
Aika on nyt varattu huomis aamuksi Pet Vettiin.

Onko kellään kokemuksia kissojen lonkkamurtumista? Mikä tuollaisen ennuste on? Ilmeisesti tuollainen kumminkin leikataan, joten tähän täytyy nyt taloudellisestikkin hieman varautua. Kuinkakohan suuren lainan tähän joutuu tekemään?

Olo surkea toisen puolesta ja pää täynnä kysymyksiä/huolia.

11

2350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä lopputulos

      Omalta kissaltani hoidettiin kyseinen vaiva n 10 vuotta sitten.Toipuminen sujui hyvin ja kissani 18-vuotiaaksi.
      Leikkauksen jälkeen pari ekaa päivää olivat kurjia kipujen vuoksi mutta kyllä se pikkuhiljaa alkoi menemään.Leikkaus oli hintava mutta kannatti.

    • Agony

      Eläinlääkärillä oli kolme vaihtoehtoa:
      - lopetus
      - leikkaus samointein (hyvin hankala ja kallis, lopputuloksesta ei mitään takuita)
      - antaa luutua itsestään noin kuukausi. Mikäli tämän jälkeen luutuminen sujunut hyvin niin tiedossa leikkaus joka helpompi (myös kissalle) ja pienempi.

      Suositteli näistä jälkimmäistä vaihtoehtoa. Ja siihen päädyttiin.
      Nyt kisu elelee häkissä, ettei pääse satuttamaan itseään ja jotta tuo luutuminen pääsisi alkuun kun ei pääse "urheilemaan". Kahden viikon päästä mennään ottamaan uudet röntgenkuvat ja katsotaan miltä näyttää.
      Kipulääkitys tietty koko ajan päällä.

      Tuntuu kyllä toisen kiusaamiselta tuo häkissä pitäminen. Ei oikein kissan elämää.
      Toisaalta, jos kaikki menee hyvin niin hänellä olisi kumminkin koko loppu elämä edessä.
      En tiedä teinkö oikean ratkaisun. Aika näyttää.

      • pieni toipuu

        Häkiksi voi hankkia kohtalaisen tilavan koiran häkin.
        Sieltä päästät ehkä ulos kun olet itse paikalla ja kiipeilypuuhun pääsy estetty.
        Häkkiin voi hankkia sellaisen pikkuisen raapimalevyn tai vastaavan.


    • korvakoira

      Noista annetuista vaihtoehdoista taisi olla paras ratkaisu. Häkissä on kurja pitää, kun ei se kissaparka ymmärrä syytä. Murtumapotilasihmisetkin joutuu vuodelepoon ja selviää siitä (erona tietty se että ymmärtävät tilanteen syyt, tekee se asiasta sitten helpompaa tai ei). No, en nyt tiedä oliko tuosta esimerkistä oikeastaan apua, tuli vain mieleen...

      Olen kuitenkin sitä mieltä, että kannattaa yrittää. Murtuman hoitoaika on kissan mahdolliseen elinikään verrattuna kuitenkin suht lyhyt aika ja jos kisu paranee ok (mikä on hyvinkin mahdollista), hoito kannattaa. Kannattaa ainakin yrittää ja katsoa miten homma onnistuu, eipä tarvi miettiä myöhemmin, että entä jos...Ja ne ensimmäiset päivät on varmasti kamalimpia, ehkä kisu ajan myötä vähän tottuukin tilanteeseen (toivottavasti).

      Olisi kiva kuulla miten teillä menee jatkossa (kaikissa tapauksissa)

      Tsemppiä ja voimia teille kisulin hoitoon!

    • petrus67

      Anna vaan eläinlääkärin kirjoittamaa kipulääkettä. Ainakin sellainen nestemäinen lääke maistui minun kissalle oikein hyvin. Ja jos kissasi syö normaalisti niin kyllä se siitä toipuu. Uskoisin, että myöskään myöhemmin ei välttämättä mitään korjausleikkauksia tarvita ellei nyt lonkka ole aivan miten sattuu. Aikaahan se vie tuollainen vamma, varmasti ontuu vielä parinkin kuukauden päästä, mutta aika parantaa vammat. Enkä minä edes telkeäisi sitä sinne häkkiin vaan antaisin sen itse päättää siitä, että kestääkö jalka liikkua vai ei. Tietysti kun on toinen kissa niin tuollainen pentu voi ryhtyä liian aikaisessa vaiheessa temmeltämään. Kuitenkin olen sitä mieltä, että eläimellä on yllättävän paljon järkeä ja osaa se itsekin varoa kipeitä paikkojaan.

    • jaana20

      Moi, Mä oon nyt vähän ymmälläni tästä kirjoituksesta.Itselläni on parin viikon pääst vuoden täyttävä kissa jolla eilen todettii lonkkamurtuma. Oli ilmeisesti tippunut raapimapuusta. Ei pääse ollenkaan kävelemään. vaan laahaa takapäätänsä kun yrittää liikkua. On siis tosi kipeä ja avutan. Syönyt on suht normisti, vettä olen antanut ruiskulla. paskalaatikolle jos yrittää viedä niin käy vaan nukkumaan sinne, ja tekee tarpeensa itsensä päälle, koska ei pysty nostamaan takapäätänsä. Tähän asiaan en saanut mitään ohjeita eläinlääkäristä. oon käyttänyt sitä suihkussa aina kun kusee tai paskoo päällensä.
      Mut syy miksi ihmettelin tätä kirjoitusta koska me käytiin kahdellakin eri eläinlääkärillä Mannen kanssa ja kumpikin antoi hoidoksi vain kipulääkettä. sanoivat että lonkkaa ei edes pysty leikkaamaan. sanoivat että lonkka murtuma paranee itsestään kun vaan makaa. Joten nyt oon ihan ihmeissäni kun te puhutte täällä leikkauksesta, oonkohan saanut väärän diagnoosin, josta kissa kärsii lopun ikäänsä?

    • puuhpööh

      Meillä kissa ilmeisesti tippui kaiteen raosta ja loukkaantui. Käytettiin eläinlääkärillä, mutta eläinlääkäri sanoi, että paranee itsekseen eikä kannata leikata ja niin tapahtui. Tänä päivänä hyppii niin kuin ennenkin, ihan kuin ei olisi mitään tapahtunut. Ainut, että näkee istuessa, ettei lonkka ole ihan oikeassa asennossa.
      Todella ikävää, jos ei pysty edes vessassa itse käymään. Tsemppiä sinulle ja kissallesi, toivottavasti parantumista on jo tapahtunut!

    • korvakoira

      Se, pitääkö leikata vai ei, riippunee siitä, millainen murtuma ja mihin kohti se on tullut (tämähän todetaan siis röntgen kuvilla). Jos yhtään epäilyttää, niin kannattaa soittaa ja kysyä asiaa eläinlääkäriltä vaikka uudemman kerrankin. Samoin muita jatkohoito-ohjeita. Ja jos yhtään epäilet lääkäriä, niin hanki toinen mielipide toiselta lääkäriltä.

      Ja myöhäisenä kommenttina Petruksen viestiin. Kun kissa saa kipulääkettä, niin se ei silloin enää välttämättä tunne kipua jalassaan, eikä tuolloin osaa varoa tarpeeksi , kroppa ei kuitenkaan toimi yhtä hyvin kuin normaalisti. Kisu saattaa loukata itsensä helposti uudelleen. Siksi häkkihoito saattaa olla tarpeellinen.

    • suru1

      Hei, mun pikkukisu tippu kolmannesta kerroksesta suoraan asfaltille ja lonkkaluu katkennut kahdesta kohtaa samoin lantio luu haljennut , ja suu sekä pieniä sisäisiä verenvuotoja, mitään ei ollut tehtävissä, itku oli kova ja ikävä vieläkin, ja kaikkinensa leikkauksineen olisi tullut tälle hintaa 2500€ ortopedillä joka kuukausi kuvauksissa.. ja hinta nousisi varmasti kun jouduttaisiin levyttään koko kissa eli lopetus oli välttämätön kissan kipujen estämiseksi..ja takuita ei annettu pystyykö kissa koskaan enään kävelemään.. pitäkää hyvät ihmiset ne parvekkeen ovet kiiinni ja katsokaa että ne tulee myös kiinni ikkunat, näin keväällä tuota sattuu liian usein ! vahinko ei tule kello kaulassa, mutta ikävää ei kukaan voi tajuu jollei ole itsellä ole eläimiä..

    • kissa saaressa

      Hei Agony. Kirjoituksestasi on pari vuotta aikaa. Jos nyt näet tämän, toivoisin Sinulta kuulumisia, miten kaikki kissasi kanssa sitten sujui? Toivottavasti hyvin

      Oma alle 4 kk pentuni tiputti viime yönä stereoiden kovarikaapit ja jäi jotenkin alle / sai kohtalokkaan iskun. Kaapit tulivat peräjolkkoon alas, toinen puolesta metristä ja toinen ylempää. Koska kaappien välillä lyhyt johto, ensimmäisen ti!ppuminen johti toisen tippumiseen eli eka veti toisen perässään.

      Ensin vaikutti siltä, että ehkä tässä sittenkin päästiin säikähdyksellä, pinkaisi pakoon ja meni piloon...., mutta niinpä ei nyt olekaan :(.

      Oli aikansa omassa piilossaan ja sieltä kävin hakemassa,, kun edes emon viekkuun pääseminen ei houkuttanut pientä piilostaan tai toisen pennun leikkiinkutsu. Kissa pysyy tolpillaan ja käveleekin, joskin harkiten..., mutta itkee, kun joutuu vaihtamaan jotenkin asentoa, laskee itseään maaten tai kun nostan syliin, vaikka kuinka varoen. Sylissä on kyllä muuten mielellään, kunhan pitää ihan samassa asennossa.

      On vähän syönyt ja juonut, mutta asento on jotenkin outo..., kuten välillä levätessäkin... laskee etuosaa alas, mutta takapäätä ei jousta alas. Kärsimys on näköjään kova... pää ja rintakehä petissä ja peppu pystyssä..., mutta toki siitä sitten vähitellen itsensä keikauttaa nurin, pikkuisen valitusäänen kera :(

      Eli... luumurtumaa mahdollisesti lonkassa, toivottavasti ei monessa kohtaaaa huoh. Ensin kauhukseni ajattelin, että jos selkärankaan kovari kulman iskenyt..., mutta ei arista selkää, sen olen nyt saanut varoen testattua. Takapäästä ne kivut tulevat, toisen lonkan tietämiltä ja toisen tassun jalan kärkosasta.

      Yrittelen tässä juuri etsiä alueelta eläinlääkäriä, jolla on toimiva röntgen ja mahdollisuus ottaa meidät vastaan.... Täällä näitä elälinsairaaloita ei ole... eläinlääkärien välineistöt muutamaa lukuunottamatta aika heppoiset....

      Onneksi minulla oli kaapissa kissan kipulääkettä, koska pennuilta on leikattu tyrät.... Toki kipulääkkeiden kanssa pitää olla tosi tosi varovainen, koska kissan munuaiset niitä heikosti sietävät....ainakin näitä nykyisiä, joita täällä käytetään. Kissa on kuitenkin saanut aamuyöstä nukuttua ja vieläkin, vähän petistään minua kurkkii... Apua tuo tarvitsee. Leikki-ikäinen, joka ei nyt leiki :( ...nyhjöttää vain.

      .....Kissan puolesta tunnen tuskaa, voi pikkuista... pirulauta, että näitä vahinkoja sitten vain sattuu, vaikka kuinka yrittäisi pitää huushollin kissaystävällisenä.

    • Anonyymi

      Eläin lääkörien hinnat hipoo taivaita!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1305
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1076
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      73
      861
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      787
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      715
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      668
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      655
    Aihe