Olen nyt 9-luokalla ja olen viimeaikoina miettinyt kokiksi ryhtymistä. Ongelma on että en ole kokannut ollenkaa 7-luokan jälkeen. Silloin olin yksi luokkani parhaista köksässä mutta en silti ottanut sitä valinnaiseksi joten kokkaaminen on jäänyt siihen. Kotonakaan en kokkaa koska siskoni ja isäni ovat molemmat erittäin hyviä. Kysymys onkin: Onko järkeä ruveta kokiksi ilman kunnon taitoja? Pärjäänkö siinä?
Pääasiassa olen ajatellut ravintolakoulu perhoa koska sinne pääsisin kulkemaan helposti. Mielipiteet perhosta ja toki muistakin ravintolakouluista ovat tervetulleita.
Keskiarvoni on noin 9 ja olen myös miettinyt lukioon menoa josta siirtyisin oikikseen. Tämä tosin tulisi kestämään pitkään. Onko kuinka todennäköistä päästä kaksoistutkinnosta oikikseen?
Voisitteko myös kertoa jatkokoulutus mahdollisuuksista, siitä kuinka helposti töitä saa, millaisia palkat suurinpiirtein on ja muuta hyödyllistä tietoa?
Ja olkaa rehellisiä. En halua mennä amikseen vain huomatakseni että en pärjää.
Kokiksi lähes nollapohjalta
15
1937
Vastaukset
- kokki kolmonen
Kannattaa mennä kokiksi, vanhat taidot palautuu nopeasti.
- ToApuu
Joo siis olen itsekkin tulossa perhoon kokiksi tai oikeastaan hakemassa vuonna 2014.
Sen verran tiedän että ainaki korkein tutkinto minkä siit voi saada on keittiömestari joka on sit täys ammattilainen.
No siis pelkällä perustutkinnolla palkkaa on n 3700e/k ja helposti saa töitä koska nykyään ihmiset osaa vähemmän tehä ruokaa ja menee useammin syömään ravintoloihin joka taas tarkottaa et saa enemmän töitä ja kun niitä ammattilaisia ei oo paljon sanotaan et kokin peruspalkka kohtuulisessa ravintolassa se voi 10v päästä keskipalkka olla jo 6000e/k- Kokemus.
Palkat riippu siitä paljonko työnantajalla on asiakkaita. Ja työntekijän pitää itse olla tuottava ja tehdä oma palkkansa.
- mazo mazo
itse opiskelin aikoinaan ravintolakokiksi 3-vuotisessa koulussa. Mutta en päivääkään ole tehnyt töitä. Koulussa opiskellaan opetus keittiöllä luokan ja opettaja kanssa ruuan valmistusta. Saatat joutua syömään useita kertoja viikossa 3 ruokalajia. Opetuskeittiöllä yleensä tehdään 3 eri ruokalajia. Meillä oli myös päiviä jolloin työskentelimme koulun ruokalassa. Teimme kaikille koulun oppilaille ruuan, osa leipoi, jotkut tekivät salaatit ja jotkut sitten toimivat tiskausvuorossa, Nämä tehtävät vaihtelivat. :)
omasta motivaatiosta on kiinni haluuko oppia tekemän ruokaa! - ............
Kouluun mennään oppimaan, joten siellä kyllä opit kaiken tarpeellisen. Ei haittaa, vaikka ei ole opiskellut kotitaloutta seiskan jälkeen. Kun on innostusta ruoanlaittoon, niin kyllä sitä oppii. Ei se ole niin kuin tv:n kokkikilpailuissa, että kaikki ovat valmiiksi jotain viiden tähden ravintoloitsijoita. Itse opiskellessani meillä alkoi ihan niin perusasiasta kuin puuron keitto.
Täällä mainittu 4000-6000 euron kuukausipalkka tuntuu kyllä melko hurjalta. Realistisempi palkka on 1600-2000. Alkupalkka kenelläkään kokilla ei ole 3700 ja vaikka tekisi työtä 30 vuotta, niin tuskin kovin paljon yli 2000 euroa tienaa. Ellei sitten satu pääsemään Suomen kuuluisammaksi kokiksi. - Alan vaihtaja
Mars lukioon ja vaikka sinne oikikseen, jos kunnon liksoille haluat!
Kokin työ on nykyään suurimmaksi osaksi valmiiden einesten/puolivalmisteiden lämmittämistä hikisessä keittiössä pienellä palkalla! Ei tässä hommassa pääse käyttämään mielikuvitustaan ja luovuuttaan kuin harvat. En suosittele! Täytyy aina muistaa, että kouluun mennään oppimaan ja kuten mazo mazo kirjoitti, opintojen aikana toimitaan opetuskeittiöllä käytännössä, jolloin saa heti alkuvaiheessa jo pientä kertausta peruskoulun kotitaloudesta. Jonkin ajan kuluttua, kun on päässyt vähän alaan "sisään" alkaa se varsinainen harjoitus ja aletaan valmistaa aterioita/ateriakokonaisuuksia pikkunen askel ja oppitunti kerrallaan.
Itse olen valmistunut puutarhuriksi vuonna 2009, mutta koska reilu 1,5 vuotta valmistumiseni jälkeen työni päättyivät enkä enää saanut mistään töitä monista hakemisyrityksistä huolimatta, jouduin alkaa miettimään alan vaihtoa.
Reilu vuosi sitten olin aika samantyyppisessä tilanteessa/umpikujassa: Mietin, että kokin ammatti kiinnostaisi, mutta onko minusta siihen? Pitkien harkintojen ja tarkemmin alan töihin tutustumisen jälkeen olen nyt ensimmäisellä vuodella kokin koulutuksessa omalla paikkakunnallani, enkä ole kertaakaan ehtinyt tulla katumapäälle.
Sekin on hyvä muistaa, ettei koskaan saa vastausta kysymyksiin jos ei kokeile. Ja vaikka hakisit ja pääsisit opiskelemaan alaa, se ei sido sinua mihinkään vaan keskeytys on aina mahdollista jos tuntuu, ettei ala olekaan sitä mitä haluat tehdä vuosien päästä työksesi.- Kokki kolon
Minä taas sanoisin että mikäli et omaa paksua nahkaa, erinomaisia keittotaitoja tai vahvaa mielenterveyttä niin älä mene kokiksi. Mun luokalla oli aloitusvuonna 21 oppilasta. Viimeisenä vuonna meitä oli 6. Pieni osa lopetti koska ala ei tuntunut omalta. Suurin osa lopetti koska mielenterveys meni. Yksi ystäväni oli lopettamisen jälkeen 9kk sairaslomalla ahdistuksen ja masennuksen takia. Haukkuvat, vittumaiset opettajat, kyykyttävät työssäoppimispomot... En suosittele kenellekään.
- Erikoinen ilmaisu
Kokki kolon kirjoitti:
Minä taas sanoisin että mikäli et omaa paksua nahkaa, erinomaisia keittotaitoja tai vahvaa mielenterveyttä niin älä mene kokiksi. Mun luokalla oli aloitusvuonna 21 oppilasta. Viimeisenä vuonna meitä oli 6. Pieni osa lopetti koska ala ei tuntunut omalta. Suurin osa lopetti koska mielenterveys meni. Yksi ystäväni oli lopettamisen jälkeen 9kk sairaslomalla ahdistuksen ja masennuksen takia. Haukkuvat, vittumaiset opettajat, kyykyttävät työssäoppimispomot... En suosittele kenellekään.
Aika erikoisesti ilmaistu tuo "Jos et omaa.......erinomaisia keittotaitoja.........älä mene kokiksi " ?
Ei todellakaan tarvitse olla mikään "mestari" jos alan opintoihin hakeutuu. Opetuskeittiöt ovat sitä varten, että ne taidot opitaan, vaikka olisikin ihan 0-pohjainen persoona.
Tietysti jos ala on silkkaa hepreaa, ei halua paineensietokyvyn paineen alle tai mahdolliset pitkät työajat ovat liian suuri este ylitettäväksi, asia on ihan toinen. Mutta jos taas asia on niin, että hallitsee mielensä, sietää stressiä ja on valmis uhraamaan päivästään useita tunteja työn ja palkkansa eteen tulavisuudessa valmistumisen jälkeen, on kiinnostusta ja halua alaa kohtaan, kannattaa edes yrittää.
Ja jos alalle hakee ja pääsee, ei se tarkoita, että ihminen "kahlitaan" opiskeluun. Jos katsoo, että ala on väärä, aina voi keskyttää. Minunkin luokaltani muutama vaihtoi toiselle alalle, koska tunsi valinneensa väärän alan.
Jos on epäluuloinen ja haluaisi kokea/nähdä alan työtä ennen päätöksen tekoa ja papereiden lähettämistä oppilaitokseen, kannattaa kysyä omasta Työ- ja elinkeinotoimistosta onko mahdollissuus päästä tutustumaan johonkin alan toimipisteeseen (siinä samalla saa vähän rahallista tukea). Minä itse tein juuri tuon 1-2 vuotta sitten.
- perhosta lähtöisin
Jos kiinnostusta ja intoa on niin ihmeessä kokiksi. Peruskoulu pohjalta kuitenkin kestää vain sen 3 vuotta ja jos jossain vaiheessa lukio kuullostaa houkuttelevalta aikuislukio on olemassa. Ja kouluun mennään oppimaan niin ei sitä kannata murehtia.
Tällä hetkellä TES aloitus tuntipalkka on 10,65 joten kk palkka reipas 1500.
Ja melkein kaikkihan on vain omasta asenteesta kiinni :) - Kekkonenstolemyheart
Itse oon Perhossa kolmannen vuoden oppilaana. Jos oikeesti ala kiinnostaa ja nautit siitä, eikä sua häiritse vaihtelevat työajat ja pieni palkka niin ala ihmeessä kokiks. Se on ihan helvetin kivaa jos jaksaa kiinnostua. Ja se että pärjäätkö on kiinni ihan susta itestäs, susta tulee just niin hyvä kun sä ite haluut. Ja jos sulla on ysin keskiarvi peruskoulusta en usko että sulla on mitään ongelmia noitten matikoiden ja ädinkielien kanssa, ne on kuitenkin helvetin helppoja ainakin meillä ollut. Ja ihan omien taitojen vuoks kantsii ettii hyvät työssäoppimispaikat, ku siellä tuntuu oppivan kaiken, ja olla paikalla koulussa. Perho on kans ihan ok koulu, jotain luonnevikaisia opettajia on mutta missäpä ei olisi.. ;)
Työehtosopimuksen mukaan tuntipalkka on kokilla 9,70e eli arviolta 1542e kuussa, mikä ei oo ihan hirveesti. Siihen toki lisät päälle (esim. sunnuntaisin palkka maksetaan kaksinkertasena ilta/yölisät). ja ite oon saanu duunia kyllä melko helposti, lähinnä työssäoppimispaikkojen kautta.
TOISAALTA lakimiehen palkka...- KEKKONENSTOLEMYHEART
Eikun jep, 10,65e on tuntipalkka, lisää voi tsiigailla täällä:
http://www.nu-hrct.dk/upload/satser_i_finland_-_på_finsk_2012.pdf
Jos haluaa menettää sekä fyysisen, että psyykkisen terveytensä, ala saattaa olla ihan ookoo. Koulun jälkeen etenemisvaihtoehtoja on noin ehkä suunnilleen kaksi:
Olet synnynnäinen kokki ja jaksat painaa 18 tunnin työpäivää fine dining-ravintolassa, tietysti takahuoneessa likavaatepinon päällä yösi nukkuen. Tästä huolimatta inspiraatiosi kukkii, kuten se syötävä merileväkukka siinä annoksen päälläkin. Perhe, mikä se on? Ystävät, onko niitä muunlaisiakin kuin ravintola-alan ihmisiä?
Olet keskinkertainen kokki ja päädyt ABC:lle / Chicosiin / Rossoon lämmittämään kaameaa valmistavaraa. Työtunteja kertyy viikossa maksimissaan 25, palkasta suurin osa menee alkoholiin koska et kestä turhauttavaa elämääsi selvinpäin.
Keksinpäs vielä kolmannenkin mahdollisen vaihtoehdon:
Päätät vihdon suorittaa lukion iltalukiossa työn ohella. Etsit simppeliä keittiöhommaa suurelta suomalaiselta keittiöalan toimijalta. Lupaukset ovat kovat mutta koeajan jälkeen tajuat että työntekijöiden jmäärä on täysin alimitoitettu, kuten myöskin ruokaan varattu budjetti. Työn määrä taas on hyvinkin ylimitoitettu. Juostuasi päivittäin 6-8h ilman todellista mahdollisuutta pitää taukoa tai syödä, uukahdat lopulta pulpettiisi pää matematiikan kirjalla.
Roihika ja Keuda Järvenpää Sibeliuksenväylä ovat ok paikkoja, Perho on ok jos haluaa snobeilla.
Nimimerkillä keittiöalalla vuodesta 2004, ravintolakokki vuodesta 2009 ja tällä hetkellä alan vaihto edessä koska fysiikka on rikki. Parikymppisenä...- Alan oppia
"Työn määrä taas on hyvinkin ylimitoitettu. Juostuasi päivittäin 6-8h ilman todellista mahdollisuutta pitää taukoa tai syödä, uukahdat lopulta pulpettiisi pää matematiikan kirjalla."
Totta, jos työskentelee isossa ravintolassa, lounasravintolat voivat olla asia erikseen. Tokihan se aina riippuu kuinka suuri paikka on ja kuinka paljon henkilökuntaa on samaan aikaan paikalla.
- Ei kannata
Palkka ei päätä huimaa (1600-1900/kk riippuen lisistä), parempi palkka löytyy nimenomaan ravintolapuolelta(ei siis suurtalouspuolelta) mutta työajat ovat sitten ihan päättömiä.. Viikonloppuvapaita saat kerran tai kaksi/2kk ja muu elämä rupee pikkuhiljaa katoamaan. Lopulta huomaat, että sovitat muun elämäsi työn mukaan, kaveripiirisi koostuu työkavereista ja yrityksen omistajat repivät voittonsa sinun selkänahasta, eikä kiitosta tule. Työpäivääsi et pysty itse rytmittämään, taukoja saat pitää jos asiakasmäärä antaa myöten.
Vakituisen, kokoaikaisen sopparin saat, jos olet jaksanut muutaman vuoden roikkua osa-aikaisena tehden kaikki tarjotut vuorot ja näin antamalla itsestäsi hyvän kuvan. Työaika on lähinnä iltaa ja viikonloppua, sillä "vanhat" työntekijät saavat parhaat vuorot. Koita sitten tähän sovittaa esim. parisuhde ja muu perhe-elämä.
Mikäli ravintola-ala vieläkin kuulostaa hyvältä, suosittelisin aloittamaan kunnollisen (erityisesti selkää vahvistavan) liikuntaharrastuksen, sillä hyvin monella ravintola-alan työntekijällä on selkä sanonut itsensä irti. Kuten minullakin. Lisäksi tulee olla hyvin sopeutuvainen pompotteluun ja erilaisiin ihmisiin, sillä ravintola-ala on pullollaan esimiehiä ilman tarvittavaa koulutusta ja työkavereita joita työ ei kiinnosta pätkän vertaa ja ollaan vaihtamassa paikkaa muutaman kuukauden välein.
Lähde mieluummin vaikka kaupan alalle, jossa on paremmat lisät. Ravintola-alalla pärjäävät hyvin ne, jotka ovat valmiita uhraamaan fyysisen ja psyykkisen terveytensä sekä sosiaalisen elämänsä työlleen. Muista ottaa huomioon, että työn palkkaus ei riitä korvaamaan siitä aiheutunutta harmia ja pomoja ei useinkaan kiinnosta työntekijöiden hyvinvointi vaan se, että tehot ja myynnit ovat kohdallaan. Jos joskus erehdyt tekemään erittäin hyvää työtä, itse et siitä kiitosta tai bonusta saa, vaan se menee oman kokemukseni mukaan pomollesi.
Varmasti alalta löytyy hyviäkin työpaikkoja, joissa työntekijöitä arvostetaan, mutta ne ovat todella harvassa. Olet hyvin onnekas jos sellaisen paikan löydät. Älä tee samaa virhettä kuin monet muut, itseni mukaan lukien, jotka lähtevät ravintola-alalle. Harkitse edes jotain muuta.
T. 10-vuotta alalla ja vihdoin olen löytänyt rohkeuden vaihtaa alaa ja tehdä elämästäni paremman.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135233
- 675034
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 391764
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628