Tukiperheen ja sijaisperheen suhde

Kati65

Olemme toimineet tukiperheenä v. 2009 alkaen pienelle nyt 4v. tytölle.
Tyttö on hyvin kiintynyt meihin ja tunne on molemminpuolista. Varsinkin perheemme 10 v. lapsi on hyvin tärkeä tukilapselle ja myös lapsemme ikävöi tukilasta.
Nyt tukilapsemme sijoitetaan sijaisperheeseen.
Uusi sijaisäiti sanoi meille tavatessamme, että ei meillä ole tarvetta tukiperheelle.
Se oli todella shokki kuulla, eivätkö sijaisvanhemmat ajattele ollenkaan lasta, jolle on jo muodostunut hyvä ja kiinteä suhde tukiperheeseen.
Ainakin Pelan sosiaalityöntekijä on myös sitä mieltä että tukiperheeseen on tukilapsella oikeus olla edelleen yhteydessä. Eihän se ole pois sijaisperheeltä jos tukiperhe voi välillä ottaa luokseen lapsen. Eikö lasta pitäisi ennen kaikkea ajatella!! On todella ikävää jos tukilapsi luulee, että tukiperhe hänet hylkää jos ei saa enää tavata!!
Kuulin Pelan sos.työntekijältä että lähiaikoina on käynyt myös samoin kahdelle muulle tukiperheelle, että sijaisperhe onkokonaan katkaisut välit tukiperheeseen.
Onko teillä kokemuksia asiasta? Miten olette selvinneet?! Minusta tuntuu, ettei tästä selviä kovin helposti...

21

1844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+5

      Me ainakin olemme olleet iloisesti yllättyneitä siitä, että meille sijoitetut lapset ovat saaneet jatkaa käyntejä tutussa tukiperheessä - näin meille järjestyy lain sallimat lomapäivät ja lasten elämässä on jotain jatkuvuutta "vanhasta" ajasta.

      Ehkä teillä käyvän lapsen sijaisperhe on vasta aloittamassa sijaisperheenä, eikä vielä ymmärrä tukisuhteen molemminpuolista hyötyä - siis lapselle ja sijaisperheelle.

      • tukea on monenlaista

        Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että tukiperhe on nimensa mukaisesti tukiperhe. Tukiperheen tehtävä ei ole ITSEKKÄÄSTI jäädä roikkumaan lapsesta, vaan olla valmis luopumaan suhteesta silloin, kun se on ajankohtaista. Minulle ovat viranomaiset joskus jopa sanoneet, että tukiperhe on sitä varten, että lapsen vanhemmat jaksavat paremmin. Olen lisäksi ymmärtänyt, että tukiperheys sovitaan usein vuodekeksi tai kahdeksi yhdelle lapselle / perheelle.

        Tiedän tapauksen, jossa sijoituksen jälkeen kotiin palaava lapsi viranomaisten toimesta "velvoitettiin" jatkamaan sijaisperheessä tukilapsena. Se oli hostan purkamisen ehto. Mutta mitä sitten paljastuikaan? Lapsi alkoi todella pitkän ajan kuluttua terapiassa kertoa kaltoinkohtelusta, jota oli saanut kokea ko. sijaisperheessä. Tukiperheys tietenkin lopetettiin heti ja vasta sitten lapsi pikkuhiljaa alkoi käsitellä enemmän ja enemmän kokemaansa väkivaltaa.

        Mielestäni jokainen tapaus on käsiteltävä yksilöllisenä, eikä mitään tiettyä SAA JATKAA tilanteessa kuin tilanteessa ei tule olla olemassa. Joskus vaan on hyvä katkaista siteet johonkin tukiperheeseen, jos esim. uusi elämäntilanne vaatii lapselta paljonb sopetutumista ja toisaalta tuo tilalle uusia ihmissuhteita. Tällöin tukiperheeltä on parasta tukea, että osaavat vetäytyä vähin äänin.


      • mikä PeLa
        tukea on monenlaista kirjoitti:

        Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että tukiperhe on nimensa mukaisesti tukiperhe. Tukiperheen tehtävä ei ole ITSEKKÄÄSTI jäädä roikkumaan lapsesta, vaan olla valmis luopumaan suhteesta silloin, kun se on ajankohtaista. Minulle ovat viranomaiset joskus jopa sanoneet, että tukiperhe on sitä varten, että lapsen vanhemmat jaksavat paremmin. Olen lisäksi ymmärtänyt, että tukiperheys sovitaan usein vuodekeksi tai kahdeksi yhdelle lapselle / perheelle.

        Tiedän tapauksen, jossa sijoituksen jälkeen kotiin palaava lapsi viranomaisten toimesta "velvoitettiin" jatkamaan sijaisperheessä tukilapsena. Se oli hostan purkamisen ehto. Mutta mitä sitten paljastuikaan? Lapsi alkoi todella pitkän ajan kuluttua terapiassa kertoa kaltoinkohtelusta, jota oli saanut kokea ko. sijaisperheessä. Tukiperheys tietenkin lopetettiin heti ja vasta sitten lapsi pikkuhiljaa alkoi käsitellä enemmän ja enemmän kokemaansa väkivaltaa.

        Mielestäni jokainen tapaus on käsiteltävä yksilöllisenä, eikä mitään tiettyä SAA JATKAA tilanteessa kuin tilanteessa ei tule olla olemassa. Joskus vaan on hyvä katkaista siteet johonkin tukiperheeseen, jos esim. uusi elämäntilanne vaatii lapselta paljonb sopetutumista ja toisaalta tuo tilalle uusia ihmissuhteita. Tällöin tukiperheeltä on parasta tukea, että osaavat vetäytyä vähin äänin.

        Laitan vielä viestini PeLaankin tiedoksi. Oliko kyseessä minkä alueen työntekijä?


      • wwwqqq
        tukea on monenlaista kirjoitti:

        Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että tukiperhe on nimensa mukaisesti tukiperhe. Tukiperheen tehtävä ei ole ITSEKKÄÄSTI jäädä roikkumaan lapsesta, vaan olla valmis luopumaan suhteesta silloin, kun se on ajankohtaista. Minulle ovat viranomaiset joskus jopa sanoneet, että tukiperhe on sitä varten, että lapsen vanhemmat jaksavat paremmin. Olen lisäksi ymmärtänyt, että tukiperheys sovitaan usein vuodekeksi tai kahdeksi yhdelle lapselle / perheelle.

        Tiedän tapauksen, jossa sijoituksen jälkeen kotiin palaava lapsi viranomaisten toimesta "velvoitettiin" jatkamaan sijaisperheessä tukilapsena. Se oli hostan purkamisen ehto. Mutta mitä sitten paljastuikaan? Lapsi alkoi todella pitkän ajan kuluttua terapiassa kertoa kaltoinkohtelusta, jota oli saanut kokea ko. sijaisperheessä. Tukiperheys tietenkin lopetettiin heti ja vasta sitten lapsi pikkuhiljaa alkoi käsitellä enemmän ja enemmän kokemaansa väkivaltaa.

        Mielestäni jokainen tapaus on käsiteltävä yksilöllisenä, eikä mitään tiettyä SAA JATKAA tilanteessa kuin tilanteessa ei tule olla olemassa. Joskus vaan on hyvä katkaista siteet johonkin tukiperheeseen, jos esim. uusi elämäntilanne vaatii lapselta paljonb sopetutumista ja toisaalta tuo tilalle uusia ihmissuhteita. Tällöin tukiperheeltä on parasta tukea, että osaavat vetäytyä vähin äänin.

        "Joskus vaan on hyvä katkaista siteet johonkin tukiperheeseen, jos esim. uusi elämäntilanne vaatii lapselta paljonb sopetutumista ja toisaalta tuo tilalle uusia ihmissuhteita. Tällöin tukiperheeltä on parasta tukea, että osaavat vetäytyä vähin äänin."

        Uusi elämäntilanne vaatii varmasti lapselta paljon sopeutumista, mutta että siinä läheisten ihmissuhteiden katkaiseminen olisi jotenkin hyödyllistä, tuntuu todella oudolta ja julmalta. Jos tukiperheestä on tullut lapselle läheinen, tulisi mielestäni suhdetta tukea, ihan samoin kuin lapsen suhdetta kehen tahansa läheiseen aikuiseen, esim. sukulaiseen. Läheisten ihmisten säilyminen lapsen elämässä varmasti vaikuttaa positiivisesti lapsen turvallisuudentunteeseen, minäkuvaan ja itsetuntoon.

        Varmasti poikkeuksiakin on eli tapauksia, joissa tukiperhesuhteen lopettaminen on hyödyllistä lapsen kokonaiskehityksen kannalta. Luulen että aina perhe ei ole edes lapselle läheinen eikä suhteen ylläpitäminen ole lapsen kannalta tarpeellista. Uskon myös, että on tilanteita, jossa lapsen muuttunut elämäntilanne voi vaikuttaa siihen, että tukiperhe ei edes lapsen kanssa pärjääkään.

        Esimerkkisi sijoituksen jälkeen kotiin palaavasta lapsesta ei liity mitenkään tähän asiaan.

        Mutta olen samaa mieltä, että tapauskohtaisesti asiaa pitää tarkastella ja tukiperheiden on oltava valmiita vetäytymään. Mutta lapsen kannalta asiaa pitää katsella ja jossain tilanteissa nähdä tukiperhesuhteen jatkaminen hyödyllisenä, vaikka sijaisperhe ei tukiperhettä tarvitsisikaan.


      • taikatuulia12
        tukea on monenlaista kirjoitti:

        Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että tukiperhe on nimensa mukaisesti tukiperhe. Tukiperheen tehtävä ei ole ITSEKKÄÄSTI jäädä roikkumaan lapsesta, vaan olla valmis luopumaan suhteesta silloin, kun se on ajankohtaista. Minulle ovat viranomaiset joskus jopa sanoneet, että tukiperhe on sitä varten, että lapsen vanhemmat jaksavat paremmin. Olen lisäksi ymmärtänyt, että tukiperheys sovitaan usein vuodekeksi tai kahdeksi yhdelle lapselle / perheelle.

        Tiedän tapauksen, jossa sijoituksen jälkeen kotiin palaava lapsi viranomaisten toimesta "velvoitettiin" jatkamaan sijaisperheessä tukilapsena. Se oli hostan purkamisen ehto. Mutta mitä sitten paljastuikaan? Lapsi alkoi todella pitkän ajan kuluttua terapiassa kertoa kaltoinkohtelusta, jota oli saanut kokea ko. sijaisperheessä. Tukiperheys tietenkin lopetettiin heti ja vasta sitten lapsi pikkuhiljaa alkoi käsitellä enemmän ja enemmän kokemaansa väkivaltaa.

        Mielestäni jokainen tapaus on käsiteltävä yksilöllisenä, eikä mitään tiettyä SAA JATKAA tilanteessa kuin tilanteessa ei tule olla olemassa. Joskus vaan on hyvä katkaista siteet johonkin tukiperheeseen, jos esim. uusi elämäntilanne vaatii lapselta paljonb sopetutumista ja toisaalta tuo tilalle uusia ihmissuhteita. Tällöin tukiperheeltä on parasta tukea, että osaavat vetäytyä vähin äänin.

        Olipa todella törkeää käytöstä sijaisperheeltä, eihän lasta saa kaltoinkohdella!!
        Eikö valmennuksessa käy ollenkaan ilmi millaisia sijaisperheitä lapselle valitaan.
        Olen lastenhoitoalalla ja lapset ovat minulle sydämenasia. Minulla riittää aikaa ja rakkautta omien lasten lisäksi myös vieraille lapsille.
        Meillä on ollu aivan ihana tukilapsi jo pitkään ja toivomme että jossain muodossa voimme olla hänen elämässä mukana sijoituksen jälkeenkin, kun hänellä ei ole muita läheisiä kuin isovanhemmat.


      • rajamäen rykmentti
        taikatuulia12 kirjoitti:

        Olipa todella törkeää käytöstä sijaisperheeltä, eihän lasta saa kaltoinkohdella!!
        Eikö valmennuksessa käy ollenkaan ilmi millaisia sijaisperheitä lapselle valitaan.
        Olen lastenhoitoalalla ja lapset ovat minulle sydämenasia. Minulla riittää aikaa ja rakkautta omien lasten lisäksi myös vieraille lapsille.
        Meillä on ollu aivan ihana tukilapsi jo pitkään ja toivomme että jossain muodossa voimme olla hänen elämässä mukana sijoituksen jälkeenkin, kun hänellä ei ole muita läheisiä kuin isovanhemmat.

        Niin ja eivät ne kaikki tukiperheetkään ole tehtävään sopivia. lapsia huostataan sijaisperheistä. kaltoinkohtelu voi olla myös sitä, etä epäsopiva henkilö tai perhe jatkaa tukiperheenä.

        SIJAISPERHE VOI KALTOINKOHDELLA LAPSIA. Mitä jos tukiperhe ja tämä kaltoinkohteleva sijaisperhe ovat samaa läheistä sukua - pitääkö suhdetta jatkaa uudessa sijaisperheessä.

        EI, EI JA VIELÄ KERRAN EI. Menköön koko manipulatiivinen rykemnetti muualle.


      • menkää muualle
        rajamäen rykmentti kirjoitti:

        Niin ja eivät ne kaikki tukiperheetkään ole tehtävään sopivia. lapsia huostataan sijaisperheistä. kaltoinkohtelu voi olla myös sitä, etä epäsopiva henkilö tai perhe jatkaa tukiperheenä.

        SIJAISPERHE VOI KALTOINKOHDELLA LAPSIA. Mitä jos tukiperhe ja tämä kaltoinkohteleva sijaisperhe ovat samaa läheistä sukua - pitääkö suhdetta jatkaa uudessa sijaisperheessä.

        EI, EI JA VIELÄ KERRAN EI. Menköön koko manipulatiivinen rykemnetti muualle.

        KYLLÄ. JUURI NÄIN.


      • Anonyymi

        Ahneimmat eivät pidä nslomapäiviä,pelkäävät että lapsi alkaapuhua sijaispaikasta


    • erinaw

      Oletko selvittänyt olisiko sinulla silti mahdollisuus ainakin tavata lasta, esim. käydä vierailulla sijaisperheessä? Tai edes soittaa? Näin tukilapsi ei ajattelisi, että hylkäätte hänet. Jos saatte mahdollisuuden, käykää tapaamassa lasta säännöllisesti, vaikka ette siitä rahaa saisikaan.

      Kuinka usein lapsi on vieraillut perheessänne? Säilyykö lapsella suhde omiin vanhempiinsa? Onko hänellä muuta sukua?

      Koeta ajatella asiaa lapsen kannalta, ehkä se auttaa sinua jaksamaan. Äläkä ajattele asiaa lopullisena, sijoitushan voi kai purkautua ja lapsi palata kotiin ja teille ehkä tukiperheeseen. Ja jos ei palaisikaan niin ajattele, että se on lapsen paras. Ajattele tehneesi parhaasi.

      Lapsethan vierailevat usein sijaisperheessä ollessaan viikonloppuisin biologisten vanhempiensa luona, jotka joskus ovat eronneet eli vierailtavia vanhempia on kaksi. Eihän siinä enää riitä viikonloppuja vielä tukiperhekäynnille. Jos nyt tuon oman olosi kanssa mietit, kenen pitäisi luopua vierailuvaatimuksesta: teidän vai biologisten vanhempien, niin jos olet normaali sydäminen ihminen, tiedät vastauksen. Moni huostaanotetun lapsen vanhempi elää tuntemasi kaipauksen tuskan kanssa, joka on vaan omaa lasta kohtaan varmasti vielä paljon vahvempi. Äitinä voit sen kuvitella, jos et saisi nähdä omaa lastasi. Myös lapsi kaipaa ja rakastaa aina omia vanhempiaan. Jos voit, ole lapsen vanhempien tukena, vaikka he eivät täydellisiä mielestäsi olisikaan (paitsi jos he ovat liian syvällä ongelmissa, silloin tukeminen on turhaa).

      • Kati65

        Olen samaa mieltä kanssasi. Meillä on ollut pitkä ja vahva suhde tukilapseen ja lapsi myös kaipaa meitä ollessaan kotonaan.Perheemme lapseen on tukilapsi kovasti kiintynyt. Olemme kesäisin viettäneet pitkiä aikoja yhdessä jopa 2 viikkoa kerrallaan ja useampana viikonloppuna myös lapsi on ollut hoidossamme.
        Äitiään tukilapsi tapaa harvoin ja isovanhemmat hoitavat lasta ja ovat samaa mieltä
        kanssamme että todella hyvä ja tärkeää olisi jatkossakin tavata puolin ja toisin.
        Lapsen parasta tässä ajattelemme, emme suinkaan itsekkäästi kuten joku tässä aiemmin mainitsi!


    • kenen etu???

      Mutta niinhän näillä lastensuojelun kentillä aikuiset ja valta jyllää. Mikä on lapsen etu ja kenen näkökulmasta?

      Ja kuka hyötyy? Saako joku matkakorvauksia, jotta pääsee toteuttamaan omia tarpeitaan esim. toiseen kaupunkiin samalla, kun siinä sivussa tavataan tukilasta. Välillä sitä miettii tällaistqakin, kun elämää seuraa.

      • Anonyymi

        No niin taas vedettiin raha mukaan tähänkin asiaan .
        Eräillä on raha se ainoa asia mikä merkitsee jotain,


    • yks vaan

      samaa mieltä tuossa, että lapsen etua tässä pitäisi ajatella täysin.

      Lastansuojelussa on niin paljon puutteita ja huostaanotoissa poljetaan sekä vanhempien että lapsen oikeuksia, että semmoisesta asiasta pauhaaminen kuin "tukiperheen oikeudet" pitää kokonaan lopettaa heti alkuunsa.

    • Kari-Pekka59

      Rahasta ei tosiaankaan voi puhua kun tukiperheenä toimii, sijaisperhe on sitten eri asia. Tukiperheelle maksetaan yhdestä vrk:sta n. 20 e, joka sisältää matkakulut ja ruoka- sekä hygieniakulut. Rahasta ei tätä ihmiset tee vaan hyväntahtoisuudesta
      autaa perheitä, jotka tarvitsevat apua, Tukiperhe on sosiaalitoimen ensiapu perheille, joilla menee huonommin esim. mielenterveys yms. syistä ja siis tarvitsevat silloin tällöin apua lastensa hoitamiseen.

    • Kesä12

      Olen samaa mieltä Kari-Pekan kanssa, kun olin itse tukiperhevalmennuksessa. Kyllä tämä tukiperhetoiminta on vapaaehtoistyötä ja halua auttaa perheitä, jotka tarvitsevat tukea.
      En ymmärrä ollenkaan kun puhutaan että ihmiset rahanahneuksissan hakeutuvat
      muka tuki- ja sijaisperhetoimintaan mukaan. Yleensä lapsilla on monenlaisia vaikeuksia ja tarvitsevat erityistä tukea ja sijaisperheelta sekä tukiperheeltä vaaditaan aika paljon kun ovat mukana näiden lasten elämässä.

    • Yhteinen hyvä

      Tukiperhe voi ihan hyvin toimia sijaisperheen "lomittajana", etenkin jos tuki/sijaislapsilta on olematon tukiverkosto. Sijaisperhe voi ajatella toki, että he menettävät ansioita silloin kun lapsi/lapset ovat tukiperheessä - mutta fiksu sosiaalityöntekijä ymmärtää myös tämän puolen asiasta.

    • Sakupetteripunakuono

      Ongelma on että kaltaisianne toisten lapsilla elämäänsä täyttäviä tai niillä kauppaa käyviä "sijaisperheitä" ja "tukiperheitä" edes sallitaan ja tuetaan. Teitä ei tarvita mihinkään, ne vähät lapset, joille oikeasti on huostaanoton tarvetta, tulisi hoidetuiksi laitoksissakin. Kaikki toisten lapsia hoitoonsa kynsin hampain haluavat ihmiset ovat epäilyttäviä.

    • Sijaisperhe

      Miksi lasta ei sijoiteta tukiperheeseen ? Usein jos on ollut pitkä-aikainen tukiperhe, niin huostaanoton tapahtuessa yritetään sijoittaa lapsi tuttuun tukiperheeseen.

    • tynny1

      Meille sijoitettiin kaksi lasta, joilla oli aikaisemmin ollut tukiperhe. Sanottiin, että pidetään erittäin tärkeänä, että suhde tukiperheeseen jatkuu. Ja olisihan se ollutkin kiva, jos lapset olisi joskus voinut viedä "hoitoon" ja saada itse vähän lomaa. Mutta koko yhteydenpito jäi minun varaani, koitin soitella tuolle kyseiselle tukiperheelle ja sopia tapaamisia - ensimmäisen ja ainoan kerran onnistui, kun lapset olivat olleet meillä jo melkein vuoden.

      Lapsilla on paljon sukua, jotka heitä myöskin tapaavat ihan oma-aloitteisesti, joten pidemmän päälle en vain jaksanut yrittää tuon tukiperheen kanssa kun ei heitä nähtävästi kiinnostanut. Sosiaalityöntekijöille olivat kuitenkin valittaneet, että kun ei lapsia koskaan tuoda heille kylään. No, kaikkien sukulaisreissujen, harrastusten ja terapioiden kanssa ei vaan aika riittänyt kaikkeen.

    • klllkllkl

      Meillä nuori ei halua olla missään tekemisissä entisen sijaisperheen kanssa eikä ole ainuttakaan korttia edes tullut.Hänet katsottiin sopimattomaksi sijaisäidiksi häneltä on jo 3 lasta siirretty lastenkotiin,Niinä 3 vuotena jonka lapsi vietti siellä on jäänyt trauma niin paha jottei saa edes puhua entisen sijarin kanssa..Uusi sijari olisi valmis käymään entisessä sijaispaikassa mutta lapsi ei halua milloinkaan mennä sinne

    • Anonyymi

      Sijaisperheet omii kasvatit,vierottavat ja estävät läheisetkin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2285
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      71
      1923
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1725
    4. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      158
      1649
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1641
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1514
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe