Graduni sain valmiiksi ja se on nyt netissä koko maailman luettavana. Mikä kumma minulla on, kun minua ns. nolottaa se, että kaikki voivat sen nyt lukea. Hassuinta tässä on se, että sain siitä hyvän arvosanan. Huono itsetuntoko se vaan vaivaa, vai onko muilla ollut tällaista ajatusta?
Valmis gradu netissä "nolottaa"!
13
1669
Vastaukset
- 3+12
Kyllä vain. Jo oma nimi näkyvissä tuo tuskanhien otsalle. Onneksi graduja ei kukaan juurikaan lue.
Mutta ajan kuluttua siitä kannattaa opetella olemaan ylpeä. Hieno saavutus joka tapauksessa. - Neiti-X.
Itelläkin nousee hiki otsalle ku ajattelee, että mitä jos ne aiempien gradujen tekijät sattuu lukee mun gradua, johon oon kopioitu melko suoraan materiaalia! Tietty oon kirjottanu lauseet uusiks omalla tyylillä ja sekottanu kappaleiden rakennetta, mutta puhdas plagiaatti se on, missä oon käyttäny 4-5 aiempaa gradua. Tutkimusosuus on tietty itse toteutettu omilla kysymyksillä, mutta sekin käytännössä suora kopio eräästä toisesta.
Arvosanaks tuli erinomainen, mutta tosiaan vähän jänskättää että mitä jos joku väärä henkilö sattuu lukee sitä!- nunnamunqi
Olisit miettinyt sitä etukäteen, niin ei tarvitsisi hikoilla.
- Referointia ja muuta
"...sattuu lukee mun gradua, johon oon kopioitu melko suoraan materiaalia!"
Kuinkahan yleistä tämä touhu lie menneinä vuosina ollut? Ainakin yhteiskuntatieteitä opiskellessani huomasin sellaisen ilmiön, että monet tekivät gardunsa referoimalla joidenkin alan tutkijoiden tekstejä, jopa kymmenien sivujen pituuksia sillä menetelmällä tuottaen. Eikä se ollut ja eikä kai ole vieläkään kiellettyä, kunhan merkitsee lähteen asianmukaisesti. Suurta tutkimuksellista osaamista se ei kuitenkaan vaadi.
Ihmettelin aikoinani erään gradun sisältöä, josta oli annettu peräti laudatur, että kuinka ensimmäistä tutkimustaan tehnyt opiskelija oli parikymppisenä pystynyt tuottamaan niin viisaan kuuloista ja runsailla sivistyssanoilla höystettyä tekstiä. Sittenhän minä sen keksin, kun huomasin, että tekstissä on vastapainoksi tasoltaan ihan tavallistakin osuuksia, että ne viisaimmilta vaikuutavat kirjoitukset olivatkin pelkkää referointia. Tarkastajiinkin sisältö oli tehnyt suuren vaikutuksen, kun olivat huippuarvosanan antaneet.
- joopas joo
Eikö sitä ole tarkastettu plaginointikoneella Neiti-X? Niin meillä täällä ulkomailla tehdään..
- Rehellisten maa
Meillä Suomessa ollaan vasta heräämässä tuossa asiassa, ja plagiaattitarkistus on tulossa monessakin yliopistossa käyttöön.
- mielikuvitusta pelii
Oukei, itse opiskelen ulkomailla ja täällä olen jo tottunut siihet, että jokainen tuotos menee tuon plaginointikoneen kautta, ennen kuin opettaja edes sitä aloittaa tarkastamaan. Tosin, monet oppilaat ovat kuitenkin pystyneet huijaamaan konetta. He ovat olleet esim, kiinalaisia, jotka ovat kiinankielestä suoraan kääntäneet englanniksi... Eivät ole jääneet kiinni. Sitten kun Suomessa se tarkastusmenetelmä otetaan vakituisesti käyttöön, mahdetaankohan siellä sitten tarkasta kaikki vanhat tekstit (esim ed.ellä olevan kirjoittajan työ)?
En itse ole koskaan ymmärtänyt, miksi pitää kopioida... Eikä ihmisellä ole mielikuvitusta sen verran, että saisi omaa tekstiä aikaan?- Rehellisten maa
Ei se mielikuvituksesta kiinni ole. On vain paljon mukavampaa roikkua joko netissä tai baarissa tuokin aika.
- cdcdscds
Eihän niitä graduja ole pakko laittaa nettiin kaikkien näkyville. Ihan itse saa tämän asian valita. Toki aihe ja ehkä tiivistelmä siellä voi olla muttei välttämättä muuta. Toki yliopiston kirjastolta ne sitten löytyy mutta useimmiten ne varastoidaan ja ne saa erikseen tilaamalla. Eli jonkun pitäisi ensin tosissaan haluta lukea juurikin sinun gradua ja tilata se. En nyt oikeen ymmärrä siis mistä valitat, kun itse olet halunnut sen sinne nettiin laittaa kaikkien halukkaiden pällisteltäväksi.
- akateeminen nainen
Omalla nimellä löytyy moniakin suunnitelmaraportteja netistä ja mitäpä tuosta. Enempikin häiritsisi, jos ei löytyisi mitään työhön liittyvää.
- Semmoista se on
Gradut ja opinnäytetyö tahtovat monella alalla mennä entisten päälle. Jokaiseen työhön ei voi löytyä uniikkia aihetta eikä uusia lauserakenteitakaan voi luoda loputtomasti. Jos joku tekee semi-plagiaatin, niin se voi hyvinkin mennä läpi eikä sitä ikinä huomata. Olihan Saksassa joku iso pamppukin saanut tohtorin paperit aika lailla plagioimalla ja jäi vasta hiljattain kiinni (taisi olla vähän korruptiota pelissä siellä kyllä).
- En miekään lue
"...nolottaa se, että kaikki voivat sen nyt lukea."
Tuo on aivan turhaa. Varsinkin, jos et ole kopioinut toisten tekstejä ja esittänyt niitä ominasi, saat olla aivan huoleti.
On nimittäin tosi harvinaista, että yliopistossa kukaan vaivautuisi lukemaan toisen opinnäytetöitä. Vain omaa garduaan laativat opiskelijat tähän ryhtyvät. Muitakin tutkimustekstejä yliopistossa luetaan vain, jos niiden aiheet sivuavat omaa (tutkijan) työtä.
Ja valmistuneilla, yliopiston ulkopuolella työskentelevillä ei ole käytännössä lainkaan kiinnnostusta tutkia toisten graduja. Huomaat sen itsekin, etteivät edes parhaiden kavereiden garadut kiinosta sen vertaa, että niitä tulisi sisällysluetteloa enempää luettua.- pyhpahpyl
No ei kyllä kiinnosta yhtään mennä lukemaan, ellei kaveri nimeomaan sitä pyytäisi ja tahtoisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1105875Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453833Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4652691Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681720- 871396
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321383Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346- 771268
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541255