Mitä jos... asuntovelkaa on kilometri eikä välttämättä ole suotuisin aika myydä.
Jos laittaisimme omakotitalomme vuokralle ja muuttaisimme vuokralle itse unelmiemme maataloon?
Onko tälläinen käytännössä mahdollista?
Eli periaatteessa talossamme oleva vuokralainen maksaisi asuntolainaamme pois.
Neuvoja?
5
176
Vastaukset
- Siitä vaan
Mikäs sitä estäisi jos asuntolaina hoituu ei pankkia kiinnosta kuin lainan maksukyky.
- asunnonvälittäjä
Mahdotonta sanoa tietämättä millainen talo , sijainti, laina yms.
Yleisellä tasolla sanoisin kuitenkin että hyvin riskialtis yritys.
Omakotitalot ovat yleensä niin hintavia että mikäli haluaisi maksattaa vuokralaisella sekä lainan korot että lyhennykset, vuokrasta tulee niin suuri että asuntoa on vaikea vuokrata. Jos unohdetaan se onnenpotku että saisitte asunnon vuokrattua ison kansainvälisen yrityksen johtajalle tai diplomaatille voidaan miettiä millainen tuleva vuokralainen todennäköisesti olisi. Miksi joku maksaisi valtavaa vuokraa jos voisi ostaa oman talon ja lyhentää sen lainaa.?
Realistisina vaihtoehtoina pitäisin suomalaista luottotiedotonta perhettä, isolla lapsimäärällä olevaa maahanmuuttaja perhettä tai jonkun firman työporukkaa.
Kaikissa näissä tapauksissa asunnon kuluminen on varmasti suurta.
Nykyaikaisissa omakotitaloissa myös talotekniikka lisää riskiä: mikä takaa että vuokralainen ei esimerkiksi pienennä ilmanvaihtoa liikaa lämmityskuluissa säästääkseen?
Muutaman vuoden päästä huonossa tapauksessa Teille saattaa tulla talosta hyvinkin iso remonttilasku. Aina on myös mahdollista että vuokria jää saamatta. - dsfg876sdf8g97dfgsdf
On kyllä suuri riski vuokrata hyväkuntoista omakotitaloa tuntemattomalle. Ei voi tietää hoitaako oikeasti hyvin. Jos verrataan autotermein, niin öljynvaihto voi venyä, ei koskaan pestä/vahata vaan ajetaan vaan, ajetaan lähelle puskia vaikka kyljet naarmuuntuvat jne. Ei vuokralla olevaa omaisuutta ole mielenkiintoa hoitaa hyvin ja kun on kyse suurista rahoista (omakotitalo) niin riski on suurta.
- Ninnu5
Vanhempani tekivät juuri noin. Paitsi että ostivat uuden pienemmän asunnon. Mikään ei estä vuokraamasta omakotitaloa, muista vaan:
- etsit hyvät vuokralaiset (luottotietojen tarkastus, suositukset)
- voit käyttää edelliseen välittäjää, maksaa 1kk vuokran
- vuokralaisten tulee ottaa laaja kotivakuutus
- muista vuokravakuus esim 2 kk
- sovi vuokrasopimuksessa vuokrankorotuksesta ja noudata sitä
- neuvottele tarvittaessa asuntolainan maksusuunnitelma uusiksi, niin että vuokralainen maksaa sitä sopivasti (voi olla tosin kallista nyt)
- jos tulee konerikkoja yms asunnossa, voit ottaa lainaa näihin (korjaukset saat vähentää myös vuokratulosta)
- käy ainakin kerran vuodessa tarkastamassa miten siellä asutaan
- tee ensin määräaikainen sopimus vaikka 6kk-12kk ja sen jälkeen jatkuva (pääset hankalaista eroon helpommin)
tuolta löytyy vinkkejä ja oppaita lisää:
http://www.investori.com/b/index.php/asunto101/
Onnea hankkeeseen :) - --------------
Minä olen vuokrannut omakotitaloni ja tähän vaihtoehtoon päädyin, koska aion muuttaa sinne takaisin, kunhan työpesti toisaalla päättyy.
Jos en olisi tiennyt tulevaisuuden suunitlemiani, olisin ilman muuta myynyt.
Suurin stressitekijä itselleni oli löytää vuokralaiset, jotka oikeasti ymmärsivät mitä omakotitaloasuminen on. Suurin ero on siinä, että kerrostaloasujan ei tarvitse osata pitää silmällä kiinteistön kuntoa, joka sitten omakotitalossa asujan on osattava huomioida. Tai sitten vuokranantaja (muualla asuessaan) palkkaa jonkinmoisen talonmiehen, joka käy tieyt jutu läpi. Se tietysti sitten nostaa vuokraa.
Minulla on hyvä vuokralaisperhe, rehellisiä ihmisiä, joiden kanssa sovittiin, että perheen isäntä käy säännöllisesti läpi talonmiehen hommia, raportoi niitä minulle, jos on korjattavaa korjaa ja tulin sitten vastaan vuokrissa.
Yksi firma olisi halunnut vuokrata taloni työntekijöilleen.Vuokraa olisivat maksaneet hyvin, mutta katsoin, että tiedän tarpeeksi hyvin mitä nämä työsuhdekimppakämpät ovat ja miten lopulta kukaan ei viitsi kantaa vastuuta asunnon kunnosta, joten sanoin kiitos ei. Tätä vaihtoehtoa siis ehdotti yksi luokottoman ammattitaidoton asunnonvälittäjä hyvänä realistisena vaihtoehtona... oikeasti häntä kiinnosti saada minut vuokraamaan firmalle siksi, että hän itse saisi siitä paremmat provikat. Tosin samalla näin, että asunnonvälittäjillä ei ollut minkäänlaista ammattitaitoa ok-talojen vuokraamisesta, joten jätin sitten homman sille teilleen ja päätin lopulta hoitaa homman itse.
Kysyit onko tuollainen esittämäsi vaihtoehdo käytännössä mahdollista ja siihen on yksiselitteinen vastaus: on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399