Morsiamelle huomenlahjaksi?

kalevi

Hei,kaikki sulhaset!Mitä olette ostaneet morsiammellenne huomenlahjaksi?Vinkkejä kaivataan myös muilta...

28

21475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaska

      - koruhan se on se perinteinen.

    • Minnu

      Koru on helppo ja todennäköisesti mieluinen. Sit on paaaaljon muitakin vaihtoehtoja (jos et näe huomenlahjaa lahjana, jonka on perinteen mukaan taattava morsiammen toimeentulo jos sinulle tapahtuu jotain TAI korvattava morsiammen suvulle häihin laitettua taloudellista panostusta).

      ROMANTTINEN

      1. Pörrösukat (supertiukan budjetin lahja)

      2. Oikein pehmoinen, lämpöinen aamutakki( tohvelit)

      3. Jos ette ole lähdössä heti häämatkalle, viikonloppumatka Pariisiin/Venetsiaan/Lappiin

      4. Voi mennä miesmakuun jo imeläksi mutta: pieni taulu (yöpöydälle/laatikkoon, ei seinälle) jossa kerrot 10 syytä miksi ja miten paljon rakastat juuri häntä

      EROOTTINEN

      1. Joku naisen seksuaalista nautintoa lisäävä öljy tai ihan viaton hierontaöljy, riippuu morsmaikusta

      2. Eroottinen lauta-/korttipeli (joku siisti!)

      3. Kauniit alusvaatteet (rintaliivikoko harvoin osuu oikeaan, joten esim. yöpaita on turvallisempi)

      KÄYTÄNNÖLLINEN JA/TAI HAUSKA

      1. Kaulin kauniilla kaiverruksella ("rakastan sinua" latinaksi tms.)

      2. Valokuvakehys, jossa saatte hääkuvanne kirjahyllyyn/yöpöydälle...

      3. Tälle nauraa kaikki mutta pakko laittaa: Veljeni kun meni naimisiin niin hän sopi morsmaikkunsa kanssa että heillä on salainen lause, jota saa käyttää kymmenen kertaa. Salainen lause lopettaa riidan HETI ja riidasta puhutaan ja sovitaan. Piste.
      Salainen lause oli "Peurasta tulee papanoita" veljelleni, ja hänen vaimolleen "Mutta sammakot ovat kauniimpia kuin iilimadot". Uskokaa pois... Ja tuolla tavalla he saivat ensimmäisen aviovuotensa aikana kaikki riidat päätymään nauruun =)

      • N46

        elää leskenä mukavasti ja elättää liutaa lapsia...

        En ymmärrä miksi on käytettävä sanaa "huomenlahja" moisesta krääsästä, kun sen voi antaa häälahjanakin!!!


      • Minnu
        N46 kirjoitti:

        elää leskenä mukavasti ja elättää liutaa lapsia...

        En ymmärrä miksi on käytettävä sanaa "huomenlahja" moisesta krääsästä, kun sen voi antaa häälahjanakin!!!

        Mutta kai sie tajuat että huomenlahja tuossa merkityksessä on kuollut ja kuopattu tapa? Taidat kuulua siihen kastiin joka ei antaisi morsmaikun pukeutua edes valkoisiin jos nyt on paheellisesti harrastanut esiaviollista seksiä?

        Ajat muuttuu, tavat muuttuu, ja jos ihmiset haluavat nimien pysyvän samana niin voi voi...

        Sinä voit kutsua omaasi häälahjaksi, kukaan ei estä.


      • morsio
        Minnu kirjoitti:

        Mutta kai sie tajuat että huomenlahja tuossa merkityksessä on kuollut ja kuopattu tapa? Taidat kuulua siihen kastiin joka ei antaisi morsmaikun pukeutua edes valkoisiin jos nyt on paheellisesti harrastanut esiaviollista seksiä?

        Ajat muuttuu, tavat muuttuu, ja jos ihmiset haluavat nimien pysyvän samana niin voi voi...

        Sinä voit kutsua omaasi häälahjaksi, kukaan ei estä.

        ajat muuttuu ja tavat muuttuu ja myös sanat! ;)


      • Minnu
        morsio kirjoitti:

        ajat muuttuu ja tavat muuttuu ja myös sanat! ;)

        Eipä vain näytä sanat muuttuneen. Ainakaan kaikkien käytössä.

        "ja jos ihmiset haluavat nimien pysyvän samana niin voi voi... "


      • Perstu
        Minnu kirjoitti:

        Eipä vain näytä sanat muuttuneen. Ainakaan kaikkien käytössä.

        "ja jos ihmiset haluavat nimien pysyvän samana niin voi voi... "

        ja jotkut myös arvostavat viellä sitä valkoisuuttakin tässä paheiden ja moraalittomuuden keskellä...


    • N46

      sen kuuluu olla, että vainmosi pärjää sillä jos satut kuolemaan tai eroatte. Huomenlahja kertoo jo nimeltäänkin sen tarkoituksen. Sillä turvattiin tulevaa...

      Jos ei ole muuhun varaa kuin kalevalakoruun, unohda sana huomenlahja ja anna häälahjana vaimollesi koru...

      • saana

        kyllä oot vanhan aikainen ja jos ei sulla ole mitään järkevää kommenttia niin anna olla. jos joku kysyy neuvoa asiallisesti voitko olla jakamatta typeriä mielipiteitä vaan vastata siihen mitä kysYtään tai olla vastaamatta kokonaan ? olen minnu kanssasi samaa mieltä :)
        (onhan toki jokaisella oikeus mielipiteeseensä, mutta silti!)

        minä mielummin ottaisin vastaan HUOMENlahjan johon mieheni ei olisi tuhlannut kaikkia rahojaan:)
        mun mielestä ajatus on tärkein ei sen lahjan arvo.


      • morsio
        saana kirjoitti:

        kyllä oot vanhan aikainen ja jos ei sulla ole mitään järkevää kommenttia niin anna olla. jos joku kysyy neuvoa asiallisesti voitko olla jakamatta typeriä mielipiteitä vaan vastata siihen mitä kysYtään tai olla vastaamatta kokonaan ? olen minnu kanssasi samaa mieltä :)
        (onhan toki jokaisella oikeus mielipiteeseensä, mutta silti!)

        minä mielummin ottaisin vastaan HUOMENlahjan johon mieheni ei olisi tuhlannut kaikkia rahojaan:)
        mun mielestä ajatus on tärkein ei sen lahjan arvo.

        se EI ole HUOMENlahja vaan HÄÄlahja. Ja miksi käyttää vanhanaikaista sanaa nykyaikaiselle lahjalle, jonka tarkoituskin on täysin eri???

        Kerrohan se!


      • N46
        saana kirjoitti:

        kyllä oot vanhan aikainen ja jos ei sulla ole mitään järkevää kommenttia niin anna olla. jos joku kysyy neuvoa asiallisesti voitko olla jakamatta typeriä mielipiteitä vaan vastata siihen mitä kysYtään tai olla vastaamatta kokonaan ? olen minnu kanssasi samaa mieltä :)
        (onhan toki jokaisella oikeus mielipiteeseensä, mutta silti!)

        minä mielummin ottaisin vastaan HUOMENlahjan johon mieheni ei olisi tuhlannut kaikkia rahojaan:)
        mun mielestä ajatus on tärkein ei sen lahjan arvo.

        niin vanhanaikainen, että tiedän sen yhdyssanaksi! ;)

        Kuka käskee ottaa NIIN köyhän miehen, ettei sillä ole varaa kuin yhteen kalevalakoruun ja kumminkin puhuu suu vaahdossa HUOMENlahjasta häälahjan sijaan?

        Ja se ajatushan tässä juuri on muuttunut. Samalla myöskin lahjan arvo. Se pitäisi sinunkin ymmärtää (millä??)!


      • Alannah
        N46 kirjoitti:

        niin vanhanaikainen, että tiedän sen yhdyssanaksi! ;)

        Kuka käskee ottaa NIIN köyhän miehen, ettei sillä ole varaa kuin yhteen kalevalakoruun ja kumminkin puhuu suu vaahdossa HUOMENlahjasta häälahjan sijaan?

        Ja se ajatushan tässä juuri on muuttunut. Samalla myöskin lahjan arvo. Se pitäisi sinunkin ymmärtää (millä??)!

        saivartelua, kuin kiista kihloista ja sormuksista.
        Miksi käyttää vanhaa termiä, kun sillä ei nykyään ole enää samaa merkitystä..
        ..miksi kiistellä kihlasormuksista, joilla ei itse kihlautumisen kanssa ole mitään merkitystä.. ..miksi mennä naimisiin ja pitää oma nimi..
        ..mitä hyötyä, kun lapset voi tehdä ilman papin aamentakin..

        Älkää viitsikö.
        Häälahja annetaan hääparille.
        Pari ei anna toisilleen häälahjaa.

        Huomenlahja on perinteinen sana ja tapa, mutta alkuperäiseltä merkitykseltään sanana tänä päivänä merkityksetön.

        Morsiamia ei osteta, he eivät ole omaisuutta, heistä ei makseta myötäjäisiä.
        He eivät jää tyhjän päälle siipan kuollessa, kuten helposti ennen.

        Huomenlahja, vanhasta alkuperästään huolimatta kuvaa hyvin hääpäivää seuraavana aamuna annettavaa lahjaa. HUOMEN, niinpä niin; kuvaa tulevaa. Yhteinen tulevahan alkaa siitä hetkestä, kun liitto solmitaan.

        Häälahjaa en suosittelisi käytettäväksi tässä yhteydessä. Sekaa aiheita. Huomenlahja on määrittelyssäkin parempi, kertoo selkeästi kyseessä olevan parin toisilleen hankkima lahja.


      • lotta
        N46 kirjoitti:

        niin vanhanaikainen, että tiedän sen yhdyssanaksi! ;)

        Kuka käskee ottaa NIIN köyhän miehen, ettei sillä ole varaa kuin yhteen kalevalakoruun ja kumminkin puhuu suu vaahdossa HUOMENlahjasta häälahjan sijaan?

        Ja se ajatushan tässä juuri on muuttunut. Samalla myöskin lahjan arvo. Se pitäisi sinunkin ymmärtää (millä??)!

        ..nyt on pakko sanoa, että N46 voisit lopettaa kirjoittelun kokonaan tänne palstoille, sulla ei ole koskaan mitään hyvää tai asiallista sanottavaa- ainaista marinaa vain ja toisten mollaamista ja aliarvostamista.


      • koruseppä

        Kyllähän se taitaa olla niin, että nykyisin huomenlahjalla ei pyritä takaamaan vaimon tulevaisuutta puolison äkkikuoleman johdosta, kuinka monella sulhasella on edes varaa häitten lisäksi laittaa esim. 10 000 euroa pikku lahjaan.
        Käsitän nykyisen huomenlahjan pikemminkin hääyön jälkeen valitulleen annettavan henkilökohtaisen pikku muistutuksen siitä, miksi rakastaa puolisoaan, eli ei rikasta vaan rakasta.


      • 20+20
        koruseppä kirjoitti:

        Kyllähän se taitaa olla niin, että nykyisin huomenlahjalla ei pyritä takaamaan vaimon tulevaisuutta puolison äkkikuoleman johdosta, kuinka monella sulhasella on edes varaa häitten lisäksi laittaa esim. 10 000 euroa pikku lahjaan.
        Käsitän nykyisen huomenlahjan pikemminkin hääyön jälkeen valitulleen annettavan henkilökohtaisen pikku muistutuksen siitä, miksi rakastaa puolisoaan, eli ei rikasta vaan rakasta.

        En tiedä suomalaisista perinteistä huomenlahjasta mutta aikoinaan ennen esiaviollisen seksin yleistymistä huomenlahja annettiin vaimolle ns. vaimon neitsyydestä. Ainakin olen näin käsittänyt että on huomenlahjan perinne muualla maailmassa.
        Vaimo säilytti neitsyydensä aviovuoteeseen ja sai mieheltään vastalahjaksi usein juuri korun koska oli tullut "puhtaana" miehensä vuoteeseen.
        Voin olla väärässäkin.


    • bestman

      vitonen tai kymppi! Saat sen onnelliseksi...takuuvarma juttu.

    • Minä vain

      Itse sain pienen kristallisen enkelin. Olimme sopineet, ettei mitään koruja, eikä mitään suurta, koska meillä on kaikkea ja mahdollisuus myös itse ostaa haluamamme.

      Jos haluat korun, Kalevalakorut ovat varma valinta. Toisaalta esim. itselleni tuntuisi hassulta saada vaikkapa riipus, koska en juuri sellaisia pidä ja sormuksen on saanut edellisenä päivänä. Mitä jää jäljelle? Korvakorut?

      Huomenlahja on hankala juttu nykyisin, koska meillä kaikilla taitaa olla kaikkea ja naiset ovat yhä vaativampia valitsemaan itse, mitä pitävät esim. koruina..

    • Vastavihitty

      Menin toukokuun 29 päivä naimisiin ja seuraavana aamuna sain tuoreelta aviomieheltäni kirjekuoren, jossa oli aivan upean maastopyörän kuva ja kaunis henkilökohtainen runo mieheltäni. Mieheni osti minulle huomenlahjaksi maastopyörän, koska minulla ei ennestään polkupyörää ollut ja hän sanoi minulle, että nyt voimme tehdä pyöräretkiä koko perhe; minä, hän ja pieni poikamme. Oli aivan myyty.

    • Jone

      Sitten ne vuosikausia yhdessä asuneen ihmiset tahtovat käyttää huntua...

      Kyllä ne ajat nyt on takana kun makuuhuoneen ikkunan alle ripustetaan aamulla veriset lakanat...
      Sitten vielä huomenlahja, korvaukseksi mistä neitsyydestä?

      • N46

        Hyvä kysymys. Vastauksen kanssa vaan voi olla huonommin.


    • Ville

      minun vaimoni oli ainakin tosi liikuttunut Risto-Matti Ratian sydänkorusta.

    • kaaso

      itse ilahtuisin esim. kalevalan muistojen päivä (tai jotain sinnepäin) sormuksesta.. kaiverrappa sisälle (tai kirjoita korttiin) vielä jokin lause rakkaallesi niin eiköhän se sillä mene :)

    • MauritZ

      PARAS lahja on kaksikymppiä euroina.

    • M57

      Nimimerkki N46, oletko ikinä ihmetelly miksi et ikinä saa kunnon miestä?
      Säälittävää tollaisen maallisen mammonan jahtaaminen miehen muodossa.
      Ennen oli ennen, nyt on nyt. HUOMENlahjaksi riittää vaikka se kaunis koru.
      Nykyään ihmiset osaavat tehdä kaikki töitä ja elättää itsensä. Niin naiset kuin miehet. Hääpari ei anna toisilleen häälahjaa. Vieraat tekevät sen. :)

    • tilanteen mies

      Jos nainen on neitsyt (tai oli edes kun tapasitte) niin silloin kunnon panostus huomenlahjaan! On sen ansainnut!

      Jos tavaran on nähnyt moni muukin, niin huomenlahjaan ei kannata kovin paljoa satsata.

    • morsio

      Tässä takuuvarma suloinen huomenlahja!!

      • mroköyhä

        Halvan näköinen roju!!!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe