Nimiäiset, ohjelmaan apuja

SannaMamma

Itse etsin pari vuotta sitten jonkinlaista ”ohjelmarunkoa” nimiäisiin tyttäremme kohdalla ja nyt tuli mieleen, että voisin sitä jakaa eteenpäin muillekin pähkäilijöille. Meille on tulossa taas uudet nimiäiset ensi vuoden alussa, joten samalla kirjoittamalla muistuttelen itselleni asioita jälleen mieleen.

Minä ja puolisoni kumpikaan emme kuulu kirkkoon, naimisiinkin mentiin maistraatissa muutama vuosi sitten. Lapsemme saavat kasvaessaan itse valita haluavatko he ottaa kasteen vastaan ja liittyä kirkkoon.

Meillä tytön kohdalla nimiäiset pidettiin kesällä omassa kodissa. Vieraita oli 25, joten mukavasti mahduttiin varsinkin kun oli koko piha käytössä (ja sattui vielä kaunis aurinkoinen päivä juhliin). Tytön nimen olin käynyt rekisteröimässä maistraatissa jo pari viikkoa syntymän jälkeen ja nimiäiset pidettiin vauvan ollessa kuukauden ikäinen. Meistä nimiäiset tuntui hyvältä tavalta esitellä uusi perheenjäsen molempien suvuille ja rakkaimmille ystäville.

Kaikkien vieraiden saavuttua meille (pukukoodi oli vapaa), kutsuttiin miehen kanssa kaikki terassille, jonne toin vauvan sylissäni. Oli muuten homma etsiä 56 kokoinen kaunis juhlamekko tytölle kun kastemekkoa ei haluttu. Puheen aloitti mieheni, joka toivotti sukulaiset tervetulleeksi. Hän kertoi raskausajasta ja siitä miten meillä oli mennyt kotona vauvan synnyttyä. Hän kertoi tyttäremme nimen ja kohotti alkumaljat (shampanja/pommac).

Sen jälkeen minä kerroin hieman miten tyttären nimi sai alkunsa ja miten siihen loppujen lopuksi päädyttiin. Sitten kerroin millaisia vauvoihin liittyviä tapoja/uskomuksia/perinteitä ennen on ollut. Sen jälkeen esittelin kummit (2 kpl) ja kerroin mitä uskomuksia kummeista on ennen ollut ja esittelin kummikirjat, niiden sisällön ja allekirjoitettiin ne.

Tämän jälkeen kummit esittelivät itsensä ja kertoivat tyttärellemme annettujen nimien merkityksestä ja historiasta yleisellä tasolla ja muutakin tarinaa nimestä.

Tämän suurempaa ohjelmaa ei pidetty. Olisihan tuohon voinut liittää jonkin laulun, runon tms. lisäksi.

Tämän jälkeen siirryttiin sitten kahvittelemaan ja seurustelemaan. Meillä oli tarjolla vihersalaattia, kanapastasalaattia, karjalanpiirakat, kuhakukkoa, kinkkupiirakkaa, kylmäsavulohta, munavoita, graavilohta, silliä, patonkia, kahta erilaista täytekakkua (suklaa mousse ja limekakku), rotinapitko, kuivakakkua, keksiä. Saatiin hieno ”karjalainen pitopöytä” aikaiseksi kun pyysimme miehen kanssa sukua tuomaan lahjojen sijasta syömistä.. meillä tavaraa 10 vuoden yhdessä olon jälkeen oli riittämiin ja rahaa ei tarvita. Koska molemman puolen suku on armoitettua ruoantekijää ja leipojaa täynnä, niin ilolla otettiin ruokalahja vastaan (muuta emme heiltä pyytäneet tai odottaneet lahjaksi). Anoppi teki karjalanpiirakat ja kuhakukon, käly kinkkupiirakan, äitini rotinapitkon ja kuivakakut, isosiskoni teki täytekakut, jne.. itse tein salaatit, munavoit ja keksit.

Kahvittelun ja herkuttelun päälle seurusteltiin, ihailtiin vauvan saamia lahjoja. Sen verran vierailla teetätin työtä, että jokaisen oli kirjoitettava tervehdys tytön vauvakirjaan.

Nyt uuden perheenjäsenen myötä nimiäisiin tulee sen verran muutosta, että juhlat pidetään muualla kuin meillä. Nyt en ala ahtamaan reilua paria kymmentä henkeä meille sisätikoihin tammi-helmikuun pakkasilla vaan vuokrataan tilat muualta. Koska emme kuulu kirkkoon, niin silloin ei voi käyttää hyödykseen seurakunnan tiloja kuluitta. Pitää siis etsiä jokin paikka.. ruokailun suhteen vielä palloilen pitopalvelun tai tuollaisen ”nyyttärin” välillä. Pitopalvelun suhteen ei tarvitsisi huolehtia yli jääneen ruoan kuljetuksista pois juhlapaikalta juhlien jälkeen niin kuin nyyttäreiden suhteen. Sen lisäksi meillä on pakkanen täynnä jo tällä hetkellä ja pitäisi hirven lihat saada mahdutettua sinne ja puolikas possu. Riippuu myös sitä, mitä pitopalvelulla on tarjota ja mihin hintaan. Muuten nimiäiset ajattelin pitää samalla tyylillä kuin edellisetkin.

Toivottavasti joku sai ideaa ja ajatusta omiin nimiäisiin tästä. Kaikkeahan ei tarvitse ottaa kirjaimellisesti kuten ei muitakaan juhlia suunnitellessa. Kaikki eivät halua alkumaljoja tai kummeja (kaikki eivät näitä edes hyväksyisi) ja se on minusta ok. Jos jollain muullakin on kokemusta nimiäisistä, niin laittakaa omia vinkkejä mitä nimiäisissä voisi tehdä.. minua kyllä kiinnostaisi kuulla muiden tapoja, niistä voisi ottaa juttuja lisää omiin tuleviin nimiäisiin.. :)

1

847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18+8

      Kuullostaa kivoilta nimiäisiltä! Olivat varmasti lämpimät juhlat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe