vyöruusun kourissa

ihan järkyttynyt

Minulla puhkesi vyöruusu, ensi outoa särkyä ja kihelmöintiä viikon, sitten tuli kolme läiskää kipeitä rakkuloita oikean kylkeen ja selän puolelle. Menin lääkäriin ja sain lääkityksen sekä hoito ohjeet. Mitään vaatetta ei kärsisi laittaa pääle, sattuu niin hirveästi. Nyt olen lukenut netistä, että siitä voi jäädä vuosiksi kovat kivut, onhan noita kipuja jo ennestäänkin. onko teillä kokemusta, miten kauan on jälkisärkyjä ja onko ruusu uusinut.
Kyllä on ihan vääränlainen nimi näin kamalalla sairaudella.

30

9980

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalo toveri

nuorena jotain kolmikymppisenä tuli vyöruusu selkään vyötärön kohdalle, outo oli rakkulota ja kipee läiskä,
      särky meni ohi muistaakseni kahdessa viikossa,
      ei ole koskaan vielä uusiutunu,
      toivottavasti ei koskaan uusiudukkaan ennen kuolemaa,,
      kipuileva ihminen ole aina ollu, olen liittäny kivut sairastamaani sepelvaltimotautiin, siinä menee verisuonet pikkuhiljaa tukkoon ja aiheuttaa kipua kaikkialle, näin olen ajatellu,
      ohitusleikkauksesta on jo seitsemän vuotta, mutta kivut ei ole hellittäny muiltaoisin ruumissaani.

• paranemisia!

Jos aloittaja ei suutu, pyytäisin minä neuvoja säärihaavan hoitoon.
      TK:ssa on käytävä useamman kerran viikossa.
      Viimeksi lääkäri väänteli jalkaa, nyt pakottaa aivan kamalasti.

Jos ei sovi samaan, voi toki poistattaa.
      Kiitos!

Säärähaavan hoidonkin olen ymmärtänyt olevan tosi pitkään kestävää useinkin.
      Haluaisin kysyä täältä ikäisiltäni, en terveyspalstoilta, joiden olemassaolon kyllä tiedän.

• Äidilläni oli pitkään säärihaava, jota hoidettiin kivuliaasti ja tuloksetta, Apua haettiin jopa ihotautiopin professorilta.

muistin jostakin lukeneeni voin parantavasta vaikutuksesta ja tartuin toimeen.

Ostin kermaa pullossa, jota ravistamalla sain syntymmään voita. moninkertainen huolellinen pesu ja voipala pakastimeen säilöön.

joka aamu leikkasin voilastun, jonka panin hygieenisesti haavalle, voi suli ihon lämmössä sulaksi ja haava parani lyhyessä ajassa.

• ......

paranemisia :

sääri haavan paraneminen vei minulla melkein vuoden, mutta sinnikyydellä sain sen paranemaan,

• rokotettu

Rokotustutkimuksessa onneksikohan?

• vuokko1

Onko siihen rokote , saiirastan sitä kerran kuukaudessa nyt vain 15 pv väliä ja entiset ruvella. Estolääkityksen jälkeen pysyy kuukauden pois. Joten rokotus ois hyvä, koska se pitää sokeria korkealla näin 1 tyypin diabeetikolla.

• minullakin ollut

Hyvä kun menit ajoissa lääkäriin, lääkityksen pitäisi vähentää jälkisärkyäkin. Mutta meneehän se ajan kanssa itsestäänkin ohi. Minulle on tullut vyöruusu kaksi kertaa kahden vuoden välein ylävartaloon, nyt ei ainakaan kymmeneen vuoteen. Kasvoissa se on pirullinen, silmiinkin voi tarttua ja se onkin vakava paikka. Tsemppiä vaan, tiedän kyllä miten sattuu kipeästi.

• *Kukkahame*

Vyöruusu on kivulias ja pitkäveteinen sairaus.
      Kävelykin teki minulle kipeää, oli joku neste jolla sitä penslattiin enkä kyllä tiedä enkä muista mitä se oli ja toiko helpotusta odotus oli kuitenkin että se parantaa.
      Toivotan jaksamista ja googlesta voisi saada jotain vinkkejä, helppoa ei ole.

• Vanha konsti

Nythän parannetaan jollain iilimadoilla säärihaavaa,olen kuullut.
      Ne syö sen huonon ihon haavan reunasta,että on mahdollisuus umpeutua!

• :))

Kärpäsentoukilla hoidetaann pahoja haavaumia, säärihaavojakin.

Muinoin iilimadoilla hoidettiin hammassärkyä.
        Tupakansavulla korvakipua.

• Himot kuriin

Tauti johtaa huonosta ja irstaasta elämästä jossain vaiheessa elinkaartasi. Sen siitä saa. Syytä itseäsi.

• paranemisia!

Vyöruusun aiheuttaa lapsena sairastetun vesirokkoviruksen varastoituminen selkärankaan.
        Sieltä se voi puhjeta vyöruusuksi, esim. jonkin sairauden tai stressin alentaessa yleiskuntoa.

Ylemmäksi kiitoksia vastaajalle. Onni, että vaivasi parani. Yritän nyt itsekin olla pitkämielinen ja ahkera parantuakseni.
        Tuntuu vain aina vaihtuvalle hoitohenkilöstölle, joillekin heistä, olevan harvoin hoidettu sairaus tämä säärihaava.

http://www.oireet.fi/vyoruusu.html

• höh,,,,,,,,,,,,

vyö ruusun aihe on jokaikisellä suomalaisella, sen aiheuttaa sairastettu vesirokko lapsena ,
        ei se ole sukupuolitauti,

• stressisairaus
        höh,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

vyö ruusun aihe on jokaikisellä suomalaisella, sen aiheuttaa sairastettu vesirokko lapsena ,
        ei se ole sukupuolitauti,

Olen sairastanut vyöruusun kaksi kertaa eläissäni ja suvussa ollut kahdella henkilöllä. Melkoisella varmuudella vyöruusu puhkeaa voimakkaan stressin seurauksena. Niin oli minulla ( olen sh alan ammattilainen) ja niin oli muillakin sukulaisilla jotka sairastuivat. Nykyään on onneksi lääkkeitä mutta kivulias ja pitkäaikainen poteminen.

• Rosacea

Olen samaa mieltä ruusu-ongelmista. Vyöruusu on tosi ikävä juttu sitä en tosin ole sairastanut mutta Rosacea on tullut tutuksi kasvojen alueella. Helposti stressaannun arvosteluista ja syyttelystä negatiiviseen sävyyn. Silloin pulpahtaa Ruusu esiin, nenän toinen puoli ja siitä leviää posken seudulle tulenpunasin pienin näppylöin. Kasvoissa ne näyttävt kyllä suurilta joissakin pieni märkäontelo keskellä. Minulla on jatkuva lääkitys varastossa antibiootti ja voide. Viikon kun hoitelee alkaa tulos näkyä.

Auringon valoa kasvoille en siedä en myöskään saunan löylyjä. Mausteita käytän harkiten ja alkoholijuomat ovat pois suljettuja. Syy on siis stressi ja sauna ja liika aurinko, myös allergia oireet ovat tuttuja. On ollut stressaava syksy niin poski kukkii!

• Vyöruusun saiastaminen voi olla kivutontakin kun menee lääkäriin ja hyvissä ajoin, jo silloin kun tulee punasia plaikkuja ennen kellukoiden ilmaantumista niin sisäisesti otettava lääke, jonka lääkäri määrää, ajaa takasin vyöruusun.

Eikö kukaan edelläkirjoittaneet tätä tiedä, oletteko antaneet ruusun kukkia turhaan ja kivuliaana.

• Anonyymi

Minulla ensimmäinen vyöruusu aikanaan oli täysin kivuton. Nyttemmin sain kivuliaamman version ja menin lääkäriin heti, kun iho hiukan punoitti, tuskin vielä mitään. Sain viruslääkekuurin, mutta ei se kipua pois vienyt eikä lääkärikään niin luvannut, sanoi vain, että saattaa hiukan lyhentää taudin kestoa. Myönsi senkin, että saattaa ennaltaehkäistä myös jälkikipuja, jotka voivat vaivata vuosiakin.

• Anonyymi

Minulle lääkäri määräsi viruslääkkeen vyöruusuun, mutta ei tosiaankaan luvannut sen helpottavan kipuja, vain lyhentävän taudin kestoa. Päinvastoin lääkäri ohjeisti tulemaan uudelleen, jos kivut kävisivät (lääkekuurin aikana!) koviksi, ”sellaisiksi, ettet voi sietää”, sanoi.

• aloittaja.

Kiitos myötätunnosta, tuntuu olevan aika yleinen vaiva ja pitkällinen kärsimys.
      Monica ei varmaan huomannut että kerroin käyneeni lääkärissä heti kun läiskät ilmaantuivat. Mutta kyllä niissä jo pieniä rakkuloita oli melkein heti kun huomasin koko läikät, kyljessä ovat, piti peilillä katsoa. En nyt ihan usko, että lääkitys jotenkin ajaisi takaisin puhjenneen sairauden .Kipu ei ole vain ihottumassa, vaan hermokipuna joka voi jäädä ihottuman parannuttuakin. Niistähän aloin itsekin epäillä tätä tautia. Kerroin saaneeni myös lääkityksen ,suun kautta otettavia tabletteja ja uusia läikkiä ei ole ilmaantunut.
      Kipua tuntuu yhä, mutta nyt kun tietää mistä on kyse, sen paremmin kestää ja osaa varoakkin esim. vaatteiden puristusta. Laitoin pahimpaan paikkaan haavasidoksen ja alle suositeltua rasvaa, se vähän auttaa ettäkärsii jotain vaatetta pukea.
      Stressiä voi olla flunssa jonka podin ja minullakin on perussairautena diabetes, tosin hyvässä tasapainossa. Tämä oli ensimmäinen kerta ja vähän järkytyin, mutta eihän vanhuus yksin tule. Kyllä tämä tästä.

• Anonyymi

Joo, ei lääke vyöruusua mitenkään ”takaisin aja”. Ne rakkulat, jotka ovat ehtineet jo tulla, ovat ja pysyvät koko sairastamisen ajan ja lisääkin tulee noin viikon verran eli koko sen kuurin ajan. Lääkkeen tuoteselosteessakin sanotaan vain, että se saattaa tappaa viruksia tai ainakin estää virusten lisääntymistä. Mutta ne rakkulat kipuineen, jotka ovat olleet tulollaan, tulevat kyllä. Kokemusta on.

• noin juuri

Vyöruusu on hermokipu, joka alkaa jo monta päivää ennen läikkiä, sitten se kipu voi jäädä kuukausiksi, jopa vuosiksi. Ne ruusut on siinä sivuasia, hermokipu pahinta ja se on aika isolla alalla vyömäisenä, ihokin kosketusarka , syvemmällä voi olla pirullista särkyä. Kestämistä aloittajalle, ehkä tauti ei kovimmin koettele, kun sait alkuvaiheessa lääkkeet.

• Anonyymi

Aina ei ole isolla alalla: minulla on kerran ollut tasan yhden rakkulan vyöruusu ja kerran myös täysin ihottumaton, mutta kivulias kumminkin. Sitten on ollut vielä sellainenkin, jossa rakkuloita tosiaan oli laajalla alalla, oikeastaan kauttaaltaan kehon toisella puoliskolla, mutta ei taajaan vaan siellä täällä. Saa nähdä, vieläkö joudun kokemaan sellaisenkin, jossa rakkuloita on vieri vieressä ja koko ala kuin vereslihalla. Huh. Kyllä tällä kokemustaustalla jo harkitsen rokottautumista.

• No ihme ja kumma kun minä olen sirastanut kahdet ruusut ja ei ole tullut mitään hermosärkyä, mutta kun menin lääkärin vastaanotolle niin hän sanoi, että hyvä kun tulit ajoissa, että lääke ehtii vaikuttaa, ja muistasin että hän mainitsi siinä olevan vai 2-3 pvää aikaa ajaa ruusu taikasin. Ensin oli vyötäröllä ja sitten kasvoilla jolloin tiesin viimeksimainitusta menä kipin kapin lääkäriin.

Minulla ei siis ole ollut minkäänlaista kipua ruususta ehkä se aikanen meno lääkärille pelasti.

Kannattaa mennä muutaman päivän sisällä lääkäriin jo silloin, kun huomaa että alkaa tulemaan läiskiä, silloin voi lääkityskin auttaa.

• sinulla ja sinulla

mitä sinä monika tankkat tuota tarpeeksi ajoissaa lääkäriin menoa, aloittaja juuri meni heti läiskien ilmaannuttua lääkäriin. Tauti diagnostisoidaan juuri sillä, ettän on ollut ennen iho-oireita 1-8 päivää särkyä , lihasarkuutta, pistelyä ja kuumotusta, juuri tyypillistä taudille. Pelkkä ihottumahan voi olla vaikka märkärupea.
      Kyseessä on hermostoon vaikuttava tauti, ei niinkään ihotauti. Iho-oireet ovat yleensä pienempi riesa siinä.

• No sinäkö sinäkö,,,, tiedät kuinka on, onkohan sinulla edes ollut ruusua, puhut vähän sitä sorttia, vai onko niin että niitä oireita on monen sorttisia, kuten kerroin minulla, ei ole ollut mitään iho-oireita siis särkyä ihossani aiemmin. eikä senjälkeenkään.

Ja puhun vaan itsestäni ja niistä kokemuksista joita minulla on.

Aloittaja kertoi että hän meni lääkäriin silloin kun oli läiskijä ja lisäsi että oli vähän jo rakkuloitakin siis rakkuloitakin, ja vielä kerran rakkuloita,

Minä vaan uskon siihen, että ymmärsin mennä lääkäriin hyvissä ajoin.

• Anonyymi

Minulla ensin jumalaton särky ja sitten vasta ihottumaa,ei voi tietää että on joku vyöruusu!!!

• Anonyymi
        monica kirjoitti:

No sinäkö sinäkö,,,, tiedät kuinka on, onkohan sinulla edes ollut ruusua, puhut vähän sitä sorttia, vai onko niin että niitä oireita on monen sorttisia, kuten kerroin minulla, ei ole ollut mitään iho-oireita siis särkyä ihossani aiemmin. eikä senjälkeenkään.

Ja puhun vaan itsestäni ja niistä kokemuksista joita minulla on.

Aloittaja kertoi että hän meni lääkäriin silloin kun oli läiskijä ja lisäsi että oli vähän jo rakkuloitakin siis rakkuloitakin, ja vielä kerran rakkuloita,

Minä vaan uskon siihen, että ymmärsin mennä lääkäriin hyvissä ajoin.

Ei tässä ruususta puhuta, vaan vyöruususta. Itse menin jo kivun alettua, kun vielä ei ollut mitään iholla havaittavissa. Niin vain ilmaantui rakkuloita lääkekuurin aikana vasta.

• doctor rz

Vyöruusun oireet esiintyvät yleensä yhden, joskus useamman hermon hermottamalla alueella toisella puolella vartaloa, raajoja tai päätä. Muutokset sijaitsevat tavallisimmin vartalon ja pään alueella. Ennen ihomuutosten ilmaantumista tulevan ihottuman alueella esiintyy kipua, jota 1-8 vuorokauden sisällä seuraa punoittava koholla oleva ihottuma, johon myöhemmin ilmaantuu kirkkaita tai verta sisältäviä rakkuloita, jotka myöhemmin samenevat ja muuttuvat kellertäviksi, minkä jälkeen ne rupeutuvat ja kuivuvat pois . Limakalvoilla, kuten suussa, oireina esiintyy ryhminä sijaitsevat kellertävät haavaumat. Ihomuutosten laajuus vaihtelee ja ihottuma voi koostua yhdestä tai useammasta erillisestä ihottuma-alueesta, jotka ilmaantuvat 2-3 päivän kuluessa. Yleisoireina voi esiintyä pahoinvointia ja lämpöilyä sekä väsymystä.

Iho-oireet paranevat noin neljän viikon kuluessa ja vaikeimmissa tapauksissa saattavat jättää jälkeensä ihoon arpia. Osalla potilaista ihottuman muutosalueelle saattaa jäädä pitkäaikainen vaikeakin hermosärky, jota esiintyy selvästi enemmän vanhemmissa ikäluokissa. Kasvojen yläosan vyöruusuun voi liittyä myös silmän virustulehdus, joka vaatii huolellista silmälääkärin hoitoa.

Tässä on vähän asiantuntijan tekstiä, monikalla tainnut jäädä nuo lääkärin opinnot vähän kesken. Ei nuo laihdutus ohjeetkaan kovin päteviä ole.

• Sinulle edellinen vastaus,,,,, lue se. Jotta vähän viisastuisit sinäkin niin kerron että en suinkaan anna ruokaohjeita, jokainen laitaa oman mielensä mukaan.

Onkos sinulla ongelmia ymmärtämisessä, vaikka jokainen kertoo itse mitä popsii.

• Anonyymi

Tuli mieleeni, että minulle jäi hirveät kivut nuoruuden vyöruususta, mutta vanhemmalla iällä sairastetusta ei mitään. Joskus voi mennä ”väärinkin päin”.

• Lorena*

Tässä prof Raimo Suhosen ihotauti linkistä löydät tietoa ihotaudeista. Napauta vasemmalla olevia kuvia.
      http://www.ihotauti.net/

Olen tietoinen ihotauteja sairastavat ovat hyvin tunneherkkiä henkilöitä, sen olen tullut huomaamaan, jos on henkisiä paineita tai paha mieli jo Rosacea päivän kuluttua nenänpielessä ilmoittaa olemassa olosta.

Vyöruusu on tosi pirullinen ihotauti joka kysyy potevalta pitkää pinnaa ja kivun sieto valmiutta. Kestää kipuilevana aikansa, voipi jäädä jälkisärkyä. Samoin säärihaavat pitkäaikaista säännöllistä hoitoa, vaikea on nähdä pitkä aikaista tulosta.

Luin koko ketjun jossa oli monia varsin varteenotettavia ohjeita ja neuvoja. Kun Rosacea ottaa mittaa ei muuta kun antibiootti ja voide, yleensä tokenee parissa viikossa, pakko ottaa tilanne malliin, kaikki sattuu aikanaan. Se vain harmittaa kun joku kyselee, käytänkö alkoholia useinkin - olen nimittäin miltei absolutisti.

Näillä mennään -pärjäillään.

• ei kihomatoja

Lorena nostatko seraavana peräpukamia koskevan jutun arkistosta, persreikä kutisee ja on noloa sitä raapia esimerkiksi hampurilais baarissa.

• Muistelen taudista

kerrotun, että se olisi herpes-viruksen aiheuttama.

Onko taustalla vitamiinipuutostiloja tms?

• Oireet?

Mitkä ovat ensimmäiset oireet?

Mistä ymmärsit tilata lääkärin?

• Anonyymi
        Oireet? kirjoitti:

Mitkä ovat ensimmäiset oireet?

Mistä ymmärsit tilata lääkärin?

Vyöruusun ensi oireet ovat yleensä kihelmöinti ja kirvely sekä aristus painettaessa, jopa vain sipaistessa ihoa. Joskus voi olla myös yksittäinen äkillinen vihlaisu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vyöruusun ensi oireet ovat yleensä kihelmöinti ja kirvely sekä aristus painettaessa, jopa vain sipaistessa ihoa. Joskus voi olla myös yksittäinen äkillinen vihlaisu.

Että jos tällaisia tuntemuksia seuraa ihon punehtuminen ja näppylät, niin koko varma vyöruusu on ja paras mennä lääkäriin, ennen kuin ihomrskkuloituu.

• Anonyymi

Täällä vyöruusu sairastanut 59v,ihan hirveä kipu oikealla yli viikon,tuntui ettei mikään auttanut,nyt 3 viikkoa siitä ja vieläkin jotain vihlaisuja😩 paranemista!!

• Anonyymi

meikäläinen on oikea ruusutarha, kerran tullu ruusu puhkeaa pitkin elämää silloin tällöin ihossa esille ON TODELLA KIUSALLINEN KIPEÄ sairaus, onneksi se on tähänmennessä aina menny lääkiyksellä ohi, mutta helvetinläistä kipua aiheuttaa ja ihoon jää myös arpia rakkuoista.

• Anonyymi

Voiko hammas särky liittyä ruusuun, minulla sisäreidessä ruusu ja hampaisiin sattuu välillä, särky tulee montakertaa päivässä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      629
      8358
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      351
      3214
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      422
      2259
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      128
      1357
    5. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      31
      1323
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      15
      1275
    7. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1201
    8. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      93
      1123
    9. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      65
      1075
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      46
      943
    Aihe