Voisitteko suositella jotain suomalaisten kirjailijoiden kirjoja jotka on kirjoitettu ennen vuotta 1980. Kirjan tulisi olla sellainen, että 15-vuotias tajuaa sen sen ja ehtii lukea kahdessa viikossa (200-700 sivua). Ja myös sen verran yleinen, että se on mahdollista löytää kirjastosta ilman erillistä varausta. (Varauksilla kun tuppaa kestämään). Voi tietty olla myös harvinaisempi, jos on tosi hyvä.
Suomalaisia kirjoja
6
204
Vastaukset
- ...
Vaikea suositella tietämättä 15-vuotiaan mieltymyksiä.
Yksi mieleen tuleva vaihtoehto on 1972 julkaistu Arto Paasilinnan Operaatio Finlandia, jonka olen itsekin lukenut teininä. Kirjasta on otettu uusintapainos 1997, ja ainakin Helmet-kirjastoista sitä näyttäisi löytyvän mukavasti.
Ainakin tytöille, tai miksei kaikille historiasta kiinnostuneille, voisin suositella Kaari Utrion varhaistuotantoa. Niistäkin on otettu uusintapainoksia, mutta kirjastoista löytyy ainakin varastoista myös alkuperäisiä. - 3+2
Mika Waltaria voisin suositella. Häneltä löytyy myös ohuempia kirjoja kuin SInuhe.
- Takkutukka*
Samaa ehdottaisin ja Waltarin tuotannosta juuri Sinuhea sen sivumäärästä huolimatta. Mainio ja mukaansatempaava teos kaikenikäisille; vie mukanaan aikamatkalle vieraaseen kulttuuriin olematta nykyaikanakaan mitenkään tympeä tahi pölyine. ! Hauskoja lukuhetkiä, minkä kirjan sitten valitsetkin!
- scarabaeus
Tarkistin että ei yli 700 sivua missään näistä.
Seitsemän veljestä /Aleksis Kivi
Punainen viiva / Ilmari Kianto
Ryysyrannan Jooseppi / Ilmari Kianto
Synkkä yksinpuhelu / Olavi Paavolainen
Tuntematon Sotilas / Väinö Linna
Mannerheimin muistelmat 1 ja 2
Ja tässä listassa on tuo
Synkkä yksinpuhelu, jota oma Isäni suositti minua lukemaan kun olin silloin jotain n. 12-vuotias ja kysyin mitä lukisin. Sanoi minulle, että: ” Jos et mitään muita kirjoja koskaan lue, niin lue ainakin se.” - 4+9
Edelliset ovat kyllä kovin raskaita 15-vuotiaalle.
Entäs Tytti Parras? Vähän rohkeaa, mutta ehkä juuri siksi. - Seppo.Jyrkinen
Kannattaa vilkaista verkkokirjaa "Kalevalan miekkamies". Sen ehtii lukea nopeasti ja 15 vuotias kyllä tajuaa. Löytyy verkosta ilman ajanvarausta. Tosin on kirjoitettu 1980 jälkeen, mutta ei kuitenkaan ole "nykyromaani" vaan peräti vanhanaikainen romaani.
http://www.jyrkinen.fi/kalevala/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124220MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822141Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5511687Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991415Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671147Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331068Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216957Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3868- 171864